”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 620 080
  • 2 196

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Mängimies ja @V-G-

Mukava kuulla että piditte! Hieman mietin jälkikäteen viestin kirjoitettuani, että taisin asettaa odotukset aika korkealle hehkutuksellani. Mutta mitäs sitten, juuri niin hyvä jäätelö tuo mielestäni on.

Se täytyy vielä lisätä, että Ruotsissa olen testannut kaikkien valmistajien "perhekoon" vanhanajan vaniljat, mutta kyllä Triumf hakkaa kaikki Siat ja GB:t mennen tullen. Toki nuokin ovat parempia kuin ei mitään.

Edit. Erityisesti jännäsin mitä V-G- tykkää, muistaakseni olet aika perillä mitä ruoka-asioihin tulee.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Edit. Erityisesti jännäsin mitä V-G- tykkää
Mä oon tosiaan välillä vähän vaativa. Mutta kyllä tuo vinkkisi oli kerta kaikkiaan laatukamaa! Silloin kun tuotteesta maistaa hyvät raaka-aineet ja sen, että on oikeasti haluttu tehdä hyvä lopputulos, homma on yleensä jiirissä. Niin tälläkin kertaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Edit. Erityisesti jännäsin mitä V-G- tykkää, muistaakseni olet aika perillä mitä ruoka-asioihin tulee.
Mä olen tässä vuosien varrella huomannut sen, että makunsa sitä on ruokamestareillakin - toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. En siis tarkoita, että mauilla ei olisi väliä ja että kaikki skeida olisi ok, vaan lähinnä sitä, että en ainakaan itse jaksa enää ottaa paineita siitä, tykkääkö joku suosituksistani tai valmistamastani ruoasta, jos se itse mielestäni on onnistunut. Perustellun kritiikin toki otan mielelläni vastaan, mutta muut pitäköön tunkkinsa.

Ja tällä saatteella voinen kehua Pirkan Madagascar vaniljaa. Lisäksi tuo Aino-sarja on kyllä kova. Tänään vedin suklaata, karpalo-kinuskia ja lakritsia.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK


Mä olen tässä vuosien varrella huomannut sen, että makunsa sitä on ruokamestareillakin - toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. En siis tarkoita, että mauilla ei olisi väliä ja että kaikki skeida olisi ok, vaan lähinnä sitä, että en ainakaan itse jaksa enää ottaa paineita siitä, tykkääkö joku suosituksistani tai valmistamastani ruoasta, jos se itse mielestäni on onnistunut. Perustellun kritiikin toki otan mielelläni vastaan, mutta muut pitäköön tunkkinsa.

Ja tällä saatteella voinen kehua Pirkan Madagascar vaniljaa. Lisäksi tuo Aino-sarja on kyllä kova. Tänään vedin suklaata, karpalo-kinuskia ja lakritsia.

Näinhän se toki on. Lähinnä viittasin siihen, että vaikka makuasiasta kysymys olikin, ilmaisin itseäni aika jyrkästi. Mutta toisaalta mun maku on ainoa oikea maku ja mä olen aina oikeassa.

Ainot ei ole mulle uponneet koskaan. Mutta tuota hehkuttamaani Triumfia etsiessäni näin jonkun raparperinmakuisen jugurtti-Aino-jäätelön. Se vaikutti ihan mielenkiintoiselta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Köksässä jouduttiin kerran ostamaan varsiselleriä ja tekemään siitä jotain safkaa. Vaikka tämä tapahtui reilut 30 vuotta sitten, niin en ole vieläkään unohtanut ko. raaka-aineen nimeä. Pahaa se ruoka oli!
Lehtiselleriähän käytetään meillä ainakin keitoissa jatkuvasti. Mitä ihmettä te ihmiset sinne keittoonne laitatte jos ette selleriä? Peruna, porkkana, sipuli, selleri, palsternakka, herkkusienet ja paprikaa. Sitten joku vapaavalintainen liha tai kala tuonne ja mausteet perään. Toihan on aivan loistavaa ruokaa.
 

scholl

Jäsen
Lehtiselleriähän käytetään meillä ainakin keitoissa jatkuvasti. Mitä ihmettä te ihmiset sinne keittoonne laitatte jos ette selleriä? Peruna, porkkana, sipuli, selleri, palsternakka, herkkusienet ja paprikaa. Sitten joku vapaavalintainen liha tai kala tuonne ja mausteet perään. Toihan on aivan loistavaa ruokaa.

Mitä on lehtiselleri? Se oli varsiselleriä, mitä köksässä piti ostaa ja siitä tehtiin jotain pahaa paistosta. En tee keittoa ikinä kotona, mutta syön toki keittoa ravintoloissa jne. Lohikeittoa syön usein, samoin hernekeittoa talvisaikaan samaten usein.

Keittohan on lähinnä kai alkuruoka, joten kun en sillai monen ruokalajin illallisia kotona harrasta, niin en sitä tee. Vanhempieni kanssa syödessäni on toki aina välillä ohjelmassa keitto ensimmäisenä ruokalajina. Toki lounaalla voi syödä keiton ihan sellaisenakin kuten vaikkapa lohikeiton, mutta ei illallisella. Minä syön illallista sillä tavalla kotona, että alkuruoan rooli on aika pieni. Saattaa olla joku pasta tai silliä ja perunaa, mutta aika usein käy niin, etten syö lainkaan alkuruokaa, vaan syön sitten vastaavasti varsinaista ruokaa enemmän ja runsaasti salaattia siinä lisäksi. Syön usein salaatin samaan aikaan, enkä varsinaisena alkuruokana. Joskus saatan syödä vaikkapa savukalasalaatin tai kreikkalaisen salaatin alle, mutta monesti syön salaatin oikeasti tosiaan samalla kun syön pääruoan. Seurustelun rooli illallisillani on nimittäin aika pieni, kun olen sinkku. Niinpä olennaista on syödä hyvää ruokaa ja juoda hyvää viiniä, eikä miettiä niin tarkkaan muotoseikkoja.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä on lehtiselleri? Se oli varsiselleriä, mitä köksässä piti ostaa ja siitä tehtiin jotain pahaa paistosta. En tee keittoa ikinä kotona, mutta syön toki keittoa ravintoloissa jne. Lohikeittoa syön usein, samoin hernekeittoa talvisaikaan samaten usein.

Keittohan on lähinnä kai alkuruoka, joten kun en sillai monen ruokalajin illallisia kotona harrasta, niin en sitä tee. Vanhempieni kanssa syödessäni on toki aina välillä ohjelmassa keitto ensimmäisenä ruokalajina. Toki lounaalla voi syödä keiton ihan sellaisenakin kuten vaikkapa lohikeiton, mutta ei illallisella. Minä syön illallista sillä tavalla kotona, että alkuruoan rooli on aika pieni. Saattaa olla joku pasta tai silliä ja perunaa, mutta aika usein käy niin, etten syö lainkaan alkuruokaa, vaan syön sitten vastaavasti varsinaista ruokaa enemmän ja runsaasti salaattia siinä lisäksi. Syön usein salaatin samaan aikaan, enkä varsinaisena alkuruokana. Joskus saatan syödä vaikkapa savukalasalaatin tai kreikkalaisen salaatin alle, mutta monesti syön salaatin oikeasti tosiaan samalla kun syön pääruoan.
Lehtiselleri – Wikipedia (linkki wikipediaan) eli siis täysin sama asia kuin varsiselleri.
Vastaavasti taas keitto Keitto – Wikipedia (linkki wikipediaan) tai soppa voi siis olla myös pääruokana syötävää ruokaa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Wilhelmin Goudalla maustettu grillimakkara. Aivan hemmetin hyvää grillattavaa!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiinankaalisalaatti Kimchi | Euro-East (linkki euro eastin sivuille)
Jos ei Kimchi ole vielä tuttua, niin tässä on oiva korvike itsetehdylle. Muutenkin älyttömän terveellistä. Sisältää hyviä maitohappobakteereja ja kilokaloreita ei nimeksikään. Toimii muuten sitten ihan joka puolella, munakkaassa, nuudeleissa, sopassa jne.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiinankaalisalaatti Kimchi | Euro-East (linkki euro eastin sivuille)
Jos ei Kimchi ole vielä tuttua, niin tässä on oiva korvike itsetehdylle. Muutenkin älyttömän terveellistä. Sisältää hyviä maitohappobakteereja ja kilokaloreita ei nimeksikään. Toimii muuten sitten ihan joka puolella, munakkaassa, nuudeleissa, sopassa jne.
Löytyy myös kotimaisena Rasilaisen Hapankaalin valmistamana, Hapiskimchi. Jos tykkäät hapankaalista, tykkäät myös tästä. Suoraan rasiasta tai pannulla paistettuna. Ai että.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Löytyy myös kotimaisena Rasilaisen Hapankaalin valmistamana, Hapiskimchi. Jos tykkäät hapankaalista, tykkäät myös tästä. Suoraan rasiasta tai pannulla paistettuna. Ai että.
Kiitos, jos läydän jostain niin menee ehdottomasti testaukseen! Vaikka siis hapankaali ei kimchiin kuulukkaan, kun se tehdään aina kiinankaalista. Tosin ei kuulu se suolakurkkukaan ja retikka puuttuu tuosta Euro Eastin versiosta. Hyvä korvike silti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiinankaalisalaatti Kimchi | Euro-East (linkki euro eastin sivuille)
Jos ei Kimchi ole vielä tuttua, niin tässä on oiva korvike itsetehdylle. Muutenkin älyttömän terveellistä. Sisältää hyviä maitohappobakteereja ja kilokaloreita ei nimeksikään. Toimii muuten sitten ihan joka puolella, munakkaassa, nuudeleissa, sopassa jne.

Löytyy myös kotimaisena Rasilaisen Hapankaalin valmistamana, Hapiskimchi. Jos tykkäät hapankaalista, tykkäät myös tästä. Suoraan rasiasta tai pannulla paistettuna. Ai että.

Kiitos näistä vinkeistä, pitää kokeilla oitis.
 

Nick Neim

Jäsen
Kiinankaalisalaatti Kimchi | Euro-East (linkki euro eastin sivuille)
Jos ei Kimchi ole vielä tuttua, niin tässä on oiva korvike itsetehdylle. Muutenkin älyttömän terveellistä. Sisältää hyviä maitohappobakteereja ja kilokaloreita ei nimeksikään. Toimii muuten sitten ihan joka puolella, munakkaassa, nuudeleissa, sopassa jne.
Tämä lähtee muuten testaukseen. Löytyyköhän ihan tavallisen kokoisesta S-marketista, vai joutuukohan sitä ajelemaan Prismaan?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä lähtee muuten testaukseen. Löytyyköhän ihan tavallisen kokoisesta S-marketista, vai joutuukohan sitä ajelemaan Prismaan?
En valitettavasti osaa kertoa. Jälleenmyyjät | Euro-East (linkki euro eastin jälleenmyyjiin) tuolta voinet katsoa mistä noita saa sitä en osaa sanoa onko hyllyssä. Minä olen tuota ostanut lähimmästä K-Marketista ja sitä ennen Disas Fishistä. Joku Puuilo tai Tokmanni voi olla mahdollisia kanssa, niissä kun harvemmin on tuoretuotteita mutta kaikkia purnukoita löytyy. Täällä oli muuten siis purkin hinta 1,79€ kun viimeksi hain että ei mikään ihan törkykallis tuote.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lehtiselleriähän käytetään meillä ainakin keitoissa jatkuvasti. Mitä ihmettä te ihmiset sinne keittoonne laitatte jos ette selleriä? Peruna, porkkana, sipuli, selleri, palsternakka, herkkusienet ja paprikaa. Sitten joku vapaavalintainen liha tai kala tuonne ja mausteet perään. Toihan on aivan loistavaa ruokaa.
Oma spesiaalikeittoni on "Seitsemän sortin soppa" sadonkorjuuajan keitto, johon tulee lanttua, juuriselleriä, sipulia, palsternakkaa, keräkaalia, porkkanaa ja fenkolia; 300-500 g kutakin, kolmisen litraa vettä, 6 liemikuutiota tai vastaavaa.
Kolme ensimmäistä ovat pakollisia, muista voi jonkun vaihtaa punajuureen tai vaikka kyssäkaaliin. Ainekset paloitellaan eri muotoisiksi ja keitetään liha- tai kasvisliemessä yhteensä pari tuntia. Lanttua, sipulia ja porkkanaa keitellään hiljalleen ensin tunti ja sitten lisätään muut ainekset ja keitellään vielä tunti. Vettä ja liemikuutioita voi lisätä tai vähentää jos tulee liian laihaa tai paksua.
Ensin on paistettu puolisen kiloa jauhelihaa, oman maun mukaan maustettuna, joka lisätään valmiiseen keitokseen. Valmista soppaa tulee n. 6-7 litraa.
Kuten kaikki juureskeitot, tämä paranee jos sen jäähdyttää ja tarjoaa uudelleen lämmitettynä seuraavana päivänä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Oma spesiaalikeittoni on "Seitsemän sortin soppa" sadonkorjuuajan keitto, johon tulee lanttua, juuriselleriä, sipulia, palsternakkaa, keräkaalia, porkkanaa ja fenkolia; 300-500 g kutakin, kolmisen litraa vettä, 6 liemikuutiota tai vastaavaa.
Kolme ensimmäistä ovat pakollisia, muista voi jonkun vaihtaa punajuureen tai vaikka kyssäkaaliin. Ainekset paloitellaan eri muotoisiksi ja keitetään liha- tai kasvisliemessä yhteensä pari tuntia. Lanttua, sipulia ja porkkanaa keitellään hiljalleen ensin tunti ja sitten lisätään muut ainekset ja keitellään vielä tunti. Vettä ja liemikuutioita voi lisätä tai vähentää jos tulee liian laihaa tai paksua.
Ensin on paistettu puolisen kiloa jauhelihaa, oman maun mukaan maustettuna, joka lisätään valmiiseen keitokseen. Valmista soppaa tulee n. 6-7 litraa.
Kuten kaikki juureskeitot, tämä paranee jos sen jäähdyttää ja tarjoaa uudelleen lämmitettynä seuraavana päivänä.
Kuulostaa oikeinkin hyvältä sopalta! On kyllä aliarvostettu ruokamuoto toi keittojen tekeminen. Tälleen kesälle niin joku thaimaalainen kevyt kirkas keitto missä kaffirlimenlehdet luo pohjaa, eli ei kookosmaitoa, niin on kyllä todella raikas ja pirtsakka ruoka.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kun muutenkin kuljen jokusen vuoden trendien perässä niin tänään testasin sitten ensimmäistä kertaa sushien tekemistä omassa keittiössä. Hifistelyriisiä en hankkinut mutta nettiohjeella sai ihan puuroriisistä tehtyä välttävää. Riisin maustaminen meni ensimmäiseksi yrittämäksi omasta mielestäni suht ok (olisi voinut tosin olla vähemmänkin makeaa, ohjeessa 3/5 suhteella sokeria ja riisiviinietikkaa mutta omaan makuun joku 1/2 tai 1/3 voisi toimia paremmin). Päälle aasiakaupan tiikerikatkarapuja, osterikastiketta ja hieman inkiväärisrirachaa (kun ei wasabiakaan ole, tai edes sitä värjättyä inkivääritahnaa) niin kyllä noita naposteli helteiseen suolantarpeeseen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän ehkä ohi aiheen, mutta ainakin K-kaupoissa on näitä salaattibaareja. Vajaalla neljällä eurolla siitä näyttäisi irtoavan reilu annos esimerkiksi lohisalaattia. Tai mitä nyt sinne haluaakin mättää. Kelpo lounas.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Vähän ehkä ohi aiheen, mutta ainakin K-kaupoissa on näitä salaattibaareja. Vajaalla neljällä eurolla siitä näyttäisi irtoavan reilu annos esimerkiksi lohisalaattia. Tai mitä nyt sinne haluaakin mättää. Kelpo lounas.
Ei aina tuoreimmillaan ainekset noissa, kannattaa olla tarkkana. Jopa homeista salaattia on kaveri töihin kantanut kyseisestä baarista ja harmikseen vasta siellä huomannut.

Itse aiheesta tai vähän sivusta, Burger Kingin "liekillä grillatut" sytytysnesteeltä maistuvat pakastepihvihampurilaiset on järkyttävää paskaa mutta tuli tossa napattua Tender Chicken burgeri tai vastaava. Oli hyvä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Burger Kingin "liekillä grillatut" sytytysnesteeltä maistuvat pakastepihvihampurilaiset on järkyttävää paskaa...

Tähän on pakko ihan vain samanmielisyyden hengessä tarttua. Tai no en tiedä maistuuko ne sytytysnesteeltä vai miltä, mutta epämiellyttävältä joka tapauksessa. Sinänsä harmi, koska muuten BK:n hampurilaisissa ei ole mielestäni mainittavaa vikaa. Vaan kun se pihvi tuppaa olemaan suhteellisen keskeisessä roolissa hampurilaisessa, niin ei jatkoon. Aikoinaan luulin että pihvinpaistajalla nyt vaan sattui ohipäivä, mutta ei, kyllä ne ovat aina yhtä pahoja.

Ja joo, makuja on monenlaisia ja toiset varmasti tykkäävät, ei siinä mitään. Itse joudun (onneksi harvakseltaan) Burger Kingissä vierailemaan, koska vaimoni mielestä sen paikan hampurilaiset pieksevät hesen ja mäkkärin vastaavat pystyyn. Noh, onneksi Burger Kingistä saa muutakin kuin burgereita, mm. ranskalaiset valkosipulidipillä ovat oikeinkin hyviä. Ja voisi tuota mainitsemaasi kanapurilaistakin joskus kokeilla, kiitti vinkistä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse vältän noita kauppojen salaattibaareja kuin ruttoa. Tämä johtuu siitä, että työskentelin monta vuotta kaupassa ja tiedän mitä niissä tarjotaan. Sekundaa, jota kaikenlaiset karvatassut ym. höpönassut pääsevät klähmimään. Valvonta on väkisinkin heikkoa ja hävikkiin ei ikinä laiteta mitään, vaan vain vaihdetaan samat tuotteet uuteen astiaan aamuisin.

Ei todellakaan kannata syödä niitä, ovat halpoja syystä.
 

teppana

Jäsen
Ei sinänsä mikään löytö enää, mutta pitkästä aikaa tuli ostettua. Arvo Kokkonen Oy - Cavi-Art

Erittäin mainio vaihtoehto perinteisen mädin sijasta. Kombona toimii tuttu punasipuli-smetana-blini/leipä. Eilen tehtiin brunssia isommalle jengille ja porkkanalättyjä löytyi pakkasesta (olisikohan ollut Atrian) ja käytettiin niitä sitten alustana. Toimi erittäin hyvin vaikka aluksi olin hieman skeptinen.

Tuotetta löytyy yleensä isommista kaupoista kuten Prismat ja Citymarketit.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse vältän noita kauppojen salaattibaareja kuin ruttoa. Tämä johtuu siitä, että työskentelin monta vuotta kaupassa ja tiedän mitä niissä tarjotaan. Sekundaa, jota kaikenlaiset karvatassut ym. höpönassut pääsevät klähmimään. Valvonta on väkisinkin heikkoa ja hävikkiin ei ikinä laiteta mitään, vaan vain vaihdetaan samat tuotteet uuteen astiaan aamuisin.

Ei todellakaan kannata syödä niitä, ovat halpoja syystä.

Itse olen parikymmentä vuotta työskennellyt erilaisissa ravitsemusliikkeissä, ja voi herranduudelo, kun ihmiset tietäisivät mitä ravintoloissa tapahtuu hävikin minimoimisen, taikka laiskuuden takia.

Parhaat tarinat olen kuullut työkaverilta, joka työskenteli pari kuukautta kebulassa. En usko että kaverini paljoa liiotteli kertoessaan, miten tuolla toimitaan, ja itse en ole noitten juttujen kuulemisen jälkeen vastaavissa paikoissa asioinut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Itse olen parikymmentä vuotta työskennellyt erilaisissa ravitsemusliikkeissä, ja voi herranduudelo, kun ihmiset tietäisivät mitä ravintoloissa tapahtuu hävikin minimoimisen, taikka laiskuuden takia.

Parhaat tarinat olen kuullut työkaverilta, joka työskenteli pari kuukautta kebulassa. En usko että kaverini paljoa liiotteli kertoessaan, miten tuolla toimitaan, ja itse en ole noitten juttujen kuulemisen jälkeen vastaavissa paikoissa asioinut.
Kannattaa valita ne suosituimmat paikat, niin ongelmia ei ole. Ei ehdi vaan tulla sitä hävikkiä, kun tuotteet kiertää niin hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös