”Löytösi” elintarvikkeiden saralla

  • 620 518
  • 2 196

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan ok ruokaa saa kyllä edukkaastikin, jos vain perustaidot ruoanlaiton suhteen on hanskassa. Ja tietysti aikaa ynnä viitseliäisyyttä. Toisaalta huvittaa toisinaan, kun muutama työkaveri vannoo suureen ääneen, ettei heillä eineksiä syödä ja sitten ruokailevat kuitenkin koulun ruokalassa. Itse teen 90% omat monipuoliset sapuskani kouluun treenien ja siihen liittyen ravintoarvojen vuoksi, mutta saatan kerran viikkoon tai kahteen ostaa eineksiä kotiin. En koe olevani kovin paha ihminen siltikään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskinpa noihin lisäainemääriin kuolee sen nopeampaa kuin itsepaistetun kanan karsinogeeneihinkaan.
Niin ja monissa valmisruuissa ei edes ole lisäaineita. Samat e-koodit tulee kotonakin jos pistää pekonia tai Koskenlaskijaa. Moni ei vaan hoksaa sitä. Ne jotkut hot dogit ja muut vastaavat taas sisältää paljon lisäaineita.

Erilaiset lihapullat ja nuggetitkin ovat nykyään hyvänmakuisin ja niitä saa vaikka millä täytteillä. Joskushan noissa on ollut vaikka mitä broilerin nahkaa yms. Kananuggeteissa mä mietin että niissä on kana ja makaroni samassa, vähän kuin HK:n sinisessä on liha ja peruna. Vielä kun keksittäisiin sellainen makkara, missä on kolmasosa lihaa, kolmasosa perunajauhoja tai viljaa ja kolmasosa rehuja niin tadaa. Jos se vielä olis juustomakkaraa niin mitään muuta ei tarvitsisi syödäkään, ellei sitten joskus halua herkutella, kuten aina välillä haluaa.

Kotona mä välttelen lisäaineita kun tuolla korvien välissä joku käskee niin. Tänään mä luultavasti tulen saamaan vain chilisoossin ee neljä-yks-vitosta eli ksantaanikumia. Ulkoruokinnassa (pikaruoka) mä sallin lisäaineet itselleni kun ne safkat on niin hyviä, halpoja ja nopeasti valmiina. Aina ei itse viitsi mitään kattiloita kaivella esiin. Itse asiassa jo kattilan näkeminen monesti vituttaa. Paistinpannu sentään on vähän kivempi.

Mikroaaltouunia mä en ole ikinä opetellut käyttämään. Mulle tulee siitä aina mieleen Tsernobyl -86. Kahvinkeitintäkään en ole koskaan omistanut kun en kahvia juo. Joskus sotien jälkeen oli tapana keittää vieraille kahvit ja meidän mummolassa vielä 90-luvulla tehtiin niin, mutta ei kait enää. Mulla ei ole mitään punainen tupa ja perunamaa -fantasiaa. Farmarivolvo vaikka ei tarvitse, kaks ja puoli lasta vaikka ei halua, ruma kultainen noutaja ja pinnallinen nörttimuija ihan vaan koska naapurillakin on jne. No nyt meni vähän ohi aiheen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mutta saatan kerran viikkoon tai kahteen ostaa eineksiä kotiin. En koe olevani kovin paha ihminen siltikään.

Niin onhan eineksissä ja pikaruoissa ainakin lapsiperheen näkövinkkelistä muutamia aika hankalia itsevalmistettavia ruokia. Yllä olevat jutustelut ainakin omalata osalta lähti siitä että jauhelihapastaa joku ostaa eineksenä. Tulee mieleen ainakin hernari mikä on ihan pirun vaikea saada selleiseksi että muksu söisi sitä mieluummin kuin jalostajan soppaa tai ne pirun kananugetit, teeppä niitä sitten ja vielä niin että muksu syö niitä.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vielä kun keksittäisiin sellainen makkara, missä on kolmasosa lihaa, kolmasosa perunajauhoja tai viljaa ja kolmasosa rehuja niin tadaa. Jos se vielä olis juustomakkaraa niin mitään muuta ei tarvitsisi enää syödäkään, ellei sitten joskus halua herkutella, kuten aina välillä haluaa.

Tästä vinkki kaikille jotka ovat kyllästyneet leikkelemakkaroihin ja siihen ettei niissä ole makua taikka edes lihaa. Mun uusin löytö on Makulihan lauantai, itse ostan lähikaupasta makulihan tiskiltä mutta on kuulemma saatavilla myös makkarahyllyssä kautta suomen. On muuten pirun hyvä ja maukas lauantaimakkara, lihaa joku +70%.
Erinomaisista makkaroista tarinaa voisi jatkaa tapolan suuntaan mikä on suurta herkkua. Kaupan hyllystä ostettuna maksaa jokusen euroa kiloa, mutta suhteessa on halvempaa joissain kauppojen lihatiskeissä verrattuna muuhun kaupan valmistarjontaan, siis kuumana mukaan. Yllätyin kun stokkan kilohinta kuumalle mustalle oli 8€, tarkoittaa että saa kaksi pitkää mörköpötköö noin 2 eurolla! Voiko parempaa lounasta olla: Anthony Bourdain No Reservations Finland part 3 - YouTube

_
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Onko tässä sarkasmia, 4 euroa johonkin jauhelihaeinekseen. Haastan nyt ainakin sen verran että jos pastakastikkeen teko on ylivoimasta niin femmalla saat jo runsaamman ja väitän että maittavamman setin kun ostat 1 euron pastapussin, 2 euron sika-nautajauhelihan ja 2 euron jonkun vähän laadukkaamman valmiin pastakastikkeen. Tuon tekee 10 minuutissa, eli siinä ajassa kun pasta kiehuu ja jauheliha ruskistuu, siinä on noin 4 hengen annos tai sitten äijälle kahdeksi päiväksi.
Tuostakin maukkaamman saa hätäisellä pikakastikkeella tomaattimurskasta johon vähän öljyä/voita, valkosipulia, sipulia, pizzamaustetta, suolaa ja pippuria ja vaikka porkkanaa taikka papuja, periaatteessa mielikuvitus rajana. Itse harrastan paljon nopeita pastakastikkeita kun ei ole aikaa muhituttaa sitä tuntikaupalla, tulee erilainen, freessimpi, raikkaampi, voi käyttää vaikka tuoreita tomaatteja ja yrttejä tomaattimurskan lisäksi. Pointtina että on nopeaa ja halpaa, hyvääkin.

_

Joo kyllähän sinä tuossa asiaa puhut mutta kun on ihan tumpelo keittiöhommissa niin ei se vaan pitkän työpäivän jälkeen huvita lähteä väsäämään hiukan helpompaakaan ateriaa kun lopputulos ei kuitenkaan ole saletti. Määrällisesti takuulla saa samalla rahalla enemmän mutta toisaalta lopputulos ei välttämättä ole kovin maittava. Kuitenkin vaikka perus raaka-aineet tuohon ovat melkoisen halpoja niin kyllä ne yrtitkin maksaa ja tomaatit tai -murska ja nuo vihannekset/juurekset myöskin. Ei kyllä 10 minuutissa mitään jakoa saada ainakaan minun tuota kasaan, on muistettava sekin että siinä on pesemistä, kuorimista ja lopulta tiskaamistakin. Näinpä useasti sinne einestiskiin tieni käy. Kuoret pois, mikroon 3,5 minuuttia laaki ja sitten kun on nuo kiskonut oluen saattelemana alas niin muovista alustaa voi käyttää vielä hyväksi niin että siihen makkara tai lihapiirakka "jälkiruuaksi" ja eikun minuutiksi vielä mikroon niin siinä kunnon finisher nälälle. Kyllä ei terveellistä tuo ole mutta hyvä on maku enkä niin kovin halua elää kauhean vanhaksi. Jos 60 v tulisi täyteen jäisi vaan yli menevän ajan kitumiset ja kuihtumiset kokematta eikä tartte jäädä vaippoihin makaamaan toisten armoille. Olen vähän kuin pac-man: syön sujuvasti kaiken mitä eteen tulee vähällä vaivalla ja sama meno jatkuu kunnes joskus kerran loppuu game overiin. Mutta kunnioitus niille jotka osaavat ja ennenkaikkea viitsivät, kuten sinulle Jupe!

Tämmöstä tää yksinäisen äijän elämä on.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tästä vinkki kaikille jotka ovat kyllästyneet leikkelemakkaroihin ja siihen ettei niissä ole makua taikka edes lihaa. Mun uusin löytö on Makulihan lauantai, itse ostan lähikaupasta makulihan tiskiltä mutta on kuulemma saatavilla myös makkarahyllyssä kautta suomen. On muuten pirun hyvä ja maukas lauantaimakkara, lihaa joku +70%.
Erinomaisista makkaroista tarinaa voisi jatkaa tapolan suuntaan mikä on suurta herkkua. Kaupan hyllystä ostettuna maksaa jokusen euroa kiloa, mutta suhteessa on halvempaa joissain kauppojen lihatiskeissä verrattuna muuhun kaupan valmistarjontaan, siis kuumana mukaan. Yllätyin kun stokkan kilohinta kuumalle mustalle oli 8€, tarkoittaa että saa kaksi pitkää mörköpötköö noin 2 eurolla! Voiko parempaa lounasta olla: Anthony Bourdain No Reservations Finland part 3 - YouTube

_

Tämän just bongasin, niin pakko heittää positiiviset kommentit näistä Makulihan tuotteista: todellista Premiumia ovat ja makua löytyy toisin kuin isojen tehtaiden bulkkitavarasta. Eihän niistä "isojen" leikkeleistä näe kuin etiketistä mitä ne ovat olevinaan. Jos haluat Joulun aikaan nielaista kielesi niin kokeilepa Makulihan valmista juhlakinkkua, ihan älyttömän hyvää ja sitä on joka Joulu tullut jo ainakin viimeiset 10 vuotta tullut hommattua!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen vähän kuin pac-man: syön sujuvasti kaiken mitä eteen tulee vähällä vaivalla ja sama meno jatkuu kunnes joskus kerran loppuu game overiin. Mutta kunnioitus niille jotka osaavat ja ennenkaikkea viitsivät, kuten sinulle Jupe!
Tämmöstä tää yksinäisen äijän elämä on.

Pac-man vertaus oli hyvä ja moneen osuva en ole vastaavaa kuullutkaan ja en todellakaan itse ole mikään master chef, ennemminkin muppettien ruotsalainen kokki joka haluaa tehdä kaiken mahdollisimman nopeasti(vertauksen on antanut vaimo joka joutuu yleensä siivoamaan), kyllä sitä helpolla halutaan välillä itsekin päästä, esim tuota mainitsemaani tapolaa on tälläkin hetkellä jääkaapissa, nokare voita pannulle tapolat tirisemään ja kaupan puolukkahilloon saa sävyä kun laittaa ainakin fifty-fifty pakaste puolukoita mukaan ja mikroon, siis puolukat. Hyvä perussurvos joka vie kielen mennessään.

Niin ja ei ole tarkoitus jankata tai piikitellä mutta tuo eka vaihtoehto ei sisällä mitään kuorismista mutta taidat olla allerginen tiskaamiselle, kattila, pannu ja astiat tuossa tietty likaantuu. Siihen tarkoituskeen vaimo on kieltämättä oiva keksintö. :)

_
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En oikein tiedä mistä tämä suuri eineskammo kumpuaa. Hyvää settiä on tarjolla eivätkä ne kaikki ole pelkkää nahkaa ja mausteita. Valinnanvaraa on paljon ja pienellä duunilla sieltä löytää sopivaa settiä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka periaatteenani on suosia pieniä ja/tai paikallisia toimijoita, on pakko suositella Lidlin paistopisteen miniruislimppua. 1,39 hintaa, tosin limppukin on nimensä mukaisesti pieni. Kovin rukiinenkaan ei ole, mutta jumankeitamo, että on hyvää. Lämpimänä jos vielä sattuu kohdalle, kotona voita päälle ja menoksi. Uh, mama! Päältä rapea ja sisältä pehmyt.
Piti kokeilla, kun tämä viesti muistui mieleen leipätiskillä. Toimii.

Pieni kokokin passaa, kun yleensä limput on niin isoja, että tarvitsee melkeimpä isomman porukan sellaisen tuhoamaan ennen kuin menee liian vanhaksi. Tämän syönee parissa, kolmessa päivässä yksinkin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka periaatteenani on suosia pieniä ja/tai paikallisia toimijoita, on pakko suositella Lidlin paistopisteen miniruislimppua. 1,39 hintaa, tosin limppukin on nimensä mukaisesti pieni. Kovin rukiinenkaan ei ole, mutta jumankeitamo, että on hyvää.

Onko kuitenkin rukiisempi kuin ne Lidlin "ruispalat"? Joskus olen hakenut evääksi, kun ovat siitä näppäriä, että saa vaikka yhden kappaleen. Ja onhan ne ihan syötäviä, tuoreena jopa hyviä, mutta melkoista höttöä. En ole tuoteselostetta tavannut, mutta maussa ei kyllä huomaa eroa, jos kokeilee vetää vuorotellen jotain vaaleaa leipää ja näitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kuitenkin rukiisempi kuin ne Lidlin "ruispalat"? Joskus olen hakenut evääksi, kun ovat siitä näppäriä, että saa vaikka yhden kappaleen. Ja onhan ne ihan syötäviä, tuoreena jopa hyviä, mutta melkoista höttöä. En ole tuoteselostetta tavannut, mutta maussa ei kyllä huomaa eroa, jos kokeilee vetää vuorotellen jotain vaaleaa leipää ja näitä.
Ei tuossa limpussa taida olla kuin puolet ruista ja hiukan makeaan taittaa maku, mutta todella hyvin toimi tällaiselle semipuritaanille ruisihmisellekin. Ei siis mitään juureen leivottua aitosuomalaista, mutta kannattaa kokeilla. Hintakaan paha ole.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Onhan toi Lidlin Inferno pakastepizza aika saatanan tulinen. Muistelisin, että joskus pystyin syömään koko lätyn tosta vaan, mutta tänään en pystynyt. Hyvää se silti oli ja hintakin reilusti alle kaksi euroa. Tulisen ruoan ystäville suosittelen. Ennenkuin revit peliverkkarisi tästä ehdotuksesta, niin muista, että nyt ollaan elintarvikeketjussa eikä missään gourmet-ketjussa.
 

A Siente

Jäsen
Kokkikartanon broilerpasta on aivan helvetin hyvää. Varmasti myös muut Kokkikartanon tuotteet ovat todella hyviä. Melkein 7€ maksaa 0.7 kilon rasia, mutta ainakin itse syön tuosta 2 päivää ja jää viel toisena päivänä pien iltapalakin. Laadukasta valmisruokaa.
 

Nick Neim

Jäsen
Varmasti myös muut Kokkikartanon tuotteet ovat todella hyviä.
En ole mikään valmisruokien ystävä, mutta laiskana päivänä juuri Kokkikartanon pinaattikeitto on kyllä hyvää. Tähän mennessä ainoa vastaan tullut valmisruoka, jota olen syönyt oikein mielelläni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutti-tomaattimurskaa puolikkaissa tölkeissä. One size fits all - NOT! Eihän sitä koko tölkkiä olisi pakko käyttää, mutta sieppaa heittää ruokaa haaskioon.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Mutti-tomaattimurskaa puolikkaissa tölkeissä. One size fits all - NOT! Eihän sitä koko tölkkiä olisi pakko käyttää, mutta sieppaa heittää ruokaa haaskioon.
Tämä!
Juuri hyvänkokoinen sinkkutalouteen ja kaikkeen pieneen näpräämiseen. Ei taida myöskään hirveästi olla kilohinnassa eroa verrattuna normaaliin kokoon.
Kaikenlisäksi taattua mutti-laatua.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutti-tomaattimurskaa puolikkaissa tölkeissä. One size fits all - NOT! Eihän sitä koko tölkkiä olisi pakko käyttää, mutta sieppaa heittää ruokaa haaskioon.

Laitatko kuvan vielä niin avautuu meille tyhmillekin millainen on puolikas tölkki?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole mikään valmisruokien ystävä, mutta laiskana päivänä juuri Kokkikartanon pinaattikeitto on kyllä hyvää.

Kyllä, eikä Kokkikartanon tuotteissa muutenkaan mainittavia vikoja ole. Olen tuon pinaattikeiton lisäksi ostanut ainakin tomaatti-jauhelihakeittoa ja lohikeittoa, erinomaisia olivat. Samalta valmistajalta myös lihakaalilaatikko ja tulinen makkarapasta ovat todella hyviä.

Uskoisin, että ainakin kerran viikossa tulee joku tuollainen Kokkikartanon systeemi pisteltyä. Onhan se kalliimpaa kuin perus atriasaarioiset, mutta ei kuitenkaan niin paljon kalliimpaa, että hinnan vuoksi jäisi huomattavasti maukkaampi versio hyllyyn.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tilaa baarissa pint ja half pint, tulet hämmästymään kahden täyden tuoppisi kanssa.

Miten baari ja määritelty tilavuusmitta liittyvät tähän tölkkiasiaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös