”Kolkassa synkeän syntymämaan” – eli pidetään koko Suomi elinvoimaisena

  • 82 097
  • 797

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei nyt unohdeta kun tuolla sinun täysin päin persettä ja tavoitehakuisesti lasketulla luvullakin suomi on euroopan kolmanneksi harvimpaan asuttu maa.
Mutta Eurooppa on kuitenkin selvästi tiheimmin asuttu maanosa. Suomi on maailman tiheimmin asuttua aluetta, siis. Tässä vähän lisäammuksia ss:lle, kun ei tahdo nuo laskelmat osua.

Vakavasti, tai ainakin vähän vakavammin puhuen, käsittääkseni maaseudulla asuvien osuus koko väestöstä on Suomessa EU:n (eli maailman tiheimmin asutun maanosan!) keskiarvossa tai ainakin varsin lähellä sitä, samoin taajamissa (towns&suburbs) ja kaupungeissa (cities) asuvien osuus. Esitän jopa väitteen, että Suomi on kaikista eu-maista lähimpänä EU:n keskiarvoa väestön jakautumisessa maaseutu-taajama-kaupunki. Suomi on maailman tiheimmin asutun maanosan keskiarvossa!

Edelleen minua vähän hämää tässä keskustelussa se, että kuinka pitkälle tuo keskittyminen tai kaupungistuminen pitäisi viedä, tai mitä niillä itse kukin edes tarkoittaa. En tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää esimerkiksi, moniko noista "maaseudulla" asuvista asuu kuitenkin isojen kaupunkien työssäkäyntialueella.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Edelleen minua vähän hämää tässä keskustelussa se, että kuinka pitkälle tuo keskittyminen tai kaupungistuminen pitäisi viedä, tai mitä niillä itse kukin edes tarkoittaa. En tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää esimerkiksi, moniko noista "maaseudulla" asuvista asuu kuitenkin isojen kaupunkien työssäkäyntialueella.

Hyvin moni asuu isojen kaupunkien työssäkäyntialueella, niistähän säädetään laissa aivan kuntakohtaisella tarkkuudella. Tuolta löytyy

Työ- ja elinkeinoministeriön asetus… 1153/2009 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Tuota kaupungistumisen määritelmää taas pyörittelin viestissä #58, tuon Ylen jutun perusteella. Minua kiinnostaisi tietää, onko tuo jutussa esitetty 15 000 asukkaan raja jokin virallinen "kaupunkimaisen kunnan" raja, vaiko toimittajan omakeksimä juttu, koska johonkin se raja on vedettävä. Kuten jo sanoin, asukasluku ei ole mikään kaupunkimaisuuden mittari, vaan yhdyskuntarakenne. 40 000 asukkaan Nurmijärvi ja/tai Kirkkonummi eivät edusta missään määrin kaupungistumista..

Suomessahan kunta saa ihan itse päättää, käyttääkö se itsestään nimitystä kunta vai kaupunki, ja näin ollen mennäänkin sitten todella lillukan varsiin. Käsittääkseni asukasluvultaan pienin itseään kaupungiksi kutsuva paikka on 8000 asukkaan Harjavalta. Ja jokainen joka on käynyt Harjavallan kirkonkylällä, kuten minä, ymmärtää ettei sillä ole mitään tekemistä kaupunkimaisuuden ja kaupungistumisen kanssa. Tuolle termille kaupungistuminen ei ole varmaankaan olemassa mitään virallisesti hyväksyttä yhtä määritelmää, joten saivarrellaan nyt oikein urakalla..

Edellä esimerkkinä käyttämäni Forssa on yhdyskuntarakenteeltaan hyvin kaupunkimainen, jopa hämäävän isolla tavalla. Asukkaita siellä on kuitenkin vain se 17 000. Eli, jos joku muuttaa haja-asutusalueelta kerrostaloon Forssan keskustaan, niin tapahtuuko silloin kaupungistumista? Vai lasketaanko vain isoihin, aidosti kasvaviin kasvukeskuksiin muuttaminen kaupungistumiseksi? Siinäpä mielenkiintoinen kysymys, vaikka toki käytännössä "oikea" vastaus tähän kysymykseen on tuo jälkimmäinen vaihtoehto..

Joka tapauksessa tässä ollaan veteen piirrettyjen viivojen äärellä
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Käsittääkseni asukasluvultaan pienin itseään kaupungiksi kutsuva paikka on 8000 asukkaan Harjavalta. Ja jokainen joka on käynyt Harjavallan kirkonkylällä, kuten minä, ymmärtää ettei sillä ole mitään tekemistä kaupunkimaisuuden ja kaupungistumisen kanssa.
Kaskinen on Suomen pienin kaupunki. Lienee tosin kaupunkimaisempi kuin moninkertaisesti isompi Harjavalta tai moni muu.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Meneen vähän toiston puolelle, mitä jo aiemminkin olen jatkoaikaan kirjoittanut aiheesta, mutta eihän näiden tarvitse olla ristiriidassa keskenään. Aluepolitiikka on lopultakin vai politiikkaa. Valtion ja (maa)kuntien toimesta asetetaan reunaehdot millä kukin alue toimintaansa kehittää, miten profiloituu ja mihin satsataan. Ongelma on todellakin - ja todellinen - siinä, että kuihtuvien syrjäseutujen asumista vieläkin tuetaan liiaksi. On toki tunteisiin vetoavaa lukea (tämä päivän) uutisista kuinka pienet lapset istuvat arkipäivisin reippaasti yli kaksi tuntia koulukyydissä, mutta ei syypää ole valtio tai kunnat, vaan vanhemmat jotka tuonne syrjäseudulle ovat asettuneet lapsineen tietoisena siitä, että palvelut eivät ole lähellä. Korostettakoon, että minulla ei ole kerrassaan mitään sitä vastaan, että joku (minäkin saattaisin, jos siihen mahdollisuus olisi) haluaa mielummin asua "metsän keskellä" mutta kuten kaikki, siinäkin ovat omat uhrauksensa, niin taloudellisesti kuin muutenkin. Ei tulisi mielenkään syyttää muita siitä, että tällä ratkaisulla on hintansa maksettavana.

Tämä "koko suomi asuttuna" on niin kallista puuhaa, että siihen on pakko saada jokin järkiratkaisu ja pian. En toivo, enkä edes usko, että kaikki ihmiset ja palvelut pakkautuisivat Helsinki, Tampere, Turku kolmion sisälle. Muillekin seuduille syntyisi varmasti - ja on syntynytkin - kasvukeskuksia jotka vetävät ihmisiä, palveluja ja innovaatioita puoleensa. Jokaisen kasvukeskuksen olisi syytä tarkkaan miettiä, miten profiloitua tässä kilpailussa.

Lappi esimerkkinä, kun sitä tunnutaan pitävän lähinnä joutomaana. Paljon olisi sielläkin kehittymisen mahdollisuuksia ja varaa, jos vain oikeaa osaamista ja tahtotilaa löytyisi, eikä sen kaiken tarvitse rakentua pelkän turismin varaan. Kemi-Tornio (joutakoon yhdistyä) alueen teollisena ja taloudellisena veturina, Rovaniemi hallinnollisena pääkaupunkina ja muutama paikka (Kuusamo, Kittilä, Ivalo) turismi-keskuksina.

Joku mainitsi verrokkina Saksan. Tässä kuvastuu mielestäni hyvin se, mitä kohti Suomenkin pitäisi pyrkiä. Suomalainen maaseutu on jokseenkin masentava Saksaan verrattuna. Saksassa on pieniä idyllisiä kyliä peruspalveluineen ja välissä on sitten pitkän matkaa metsää ja peltoa. Suomessa vastaava tilanne on se, että torpat on ripoteltu puolen kilometrin välein ja siten se paikkakunnan kylä on yhtä ankea. Tämä toki hiukan karrikoiden.

Mielestäni oikea kehityssuunta on jo käynnissä Suomessakin, mutta harmillisesti sen toteutuminen vie aikaa aivan liiaksi, kun julkisia rahoja suunnataan liikaa hajaseudun asumisen tukemiseen poliittisista syistä johtuen. Suomi ei tarvitsisi millään muotoa noin 50 enempää kaupunkia (siis oikeaa kaupunkia) nykyisellä väestömäärällä ja rehellisesti sanottuna siinäkin taitaa olla jo hiukan liikaa. Nämä toimisivat alueidensa kasvukeskuksina ja niiden ympärille keskittyisivät sitten palvelut. Ihan ensimmäiseksi uudistamisen voisi aloittaa yhdistämällä Espoon ja Vantaan osaksi Helsinkiä. En oikein keksi mitään järkeviä perusteluja pitää näitä erillisinä kaupunkeina?

Näiden kasvukeskusten ympärille syntyy kyllä sitten pinempiä taajamia ihmisille, jotka haluavat asua väljemmin vaikka työt kasvukeskuksissa olisivatkin, mutta joita ei kiinnosta suurempien kaupunkien kulttuuripalvelut, cafe lattet ja muut urbaanit hömpötykset.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni oikea kehityssuunta on jo käynnissä Suomessakin, mutta harmillisesti sen toteutuminen vie aikaa aivan liiaksi, kun julkisia rahoja suunnataan liikaa hajaseudun asumisen tukemiseen poliittisista syistä johtuen.
Voi olla että olen missannut jos tässä ketjussa on asiasta laskelmia esitetty, mutta paljonko sitä julkista rahaa tähän "koko Suomen asuttuna pitämiseen" oikein käytetään. Miljardeista puhutaan, montako ja mistä ne muodostuvat? Pääkaupunkiseudun asumistuetkin kun ovat miljarditasolla (eivätkä nekään oikein halutusti taida toimia).

Näiden kasvukeskusten ympärille syntyy kyllä sitten pinempiä taajamia ihmisille, jotka haluavat asua väljemmin vaikka työt kasvukeskuksissa olisivatkin, mutta joita ei kiinnosta suurempien kaupunkien kulttuuripalvelut, cafe lattet ja muut urbaanit hömpötykset.
Ja olisivathan nuo hömpötykset käytettävissä vaikka väljemmin ja kauempana asuisikin. Avainasia olisi vähäpäästöinen ja edullinen liikkuminen ja se voisi olla Suomelle jopa kilpailuetu ja loisi alan osaamista.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Koskien vanhempaa sukupolvea, miksi he muuttaisivat pois synnyinsijoiltaan maaseudulta kohti tuntemattomaan kaupunkiin, jota ei koe omakseen eikä tunne ihmisiä? Maaseudulle kun jäisi mahdollisesti kiinteistöt, jossa suomalaisten omaisuus pääsääntöisesti lepää. Nuorempien kohdalla kaupunkilaistuminen on lähinnä vetotekijä asumisen, työnteon ja sosiaalisten suhteiden vuoksi. Jos pitäisi antaa keppiä porkkanoiden sijasta, lähtisin kiristämään ruuvia verovapaiden kilometrikorvausten tiukentamisella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edelleen minua vähän hämää tässä keskustelussa se, että kuinka pitkälle tuo keskittyminen tai kaupungistuminen pitäisi viedä, tai mitä niillä itse kukin edes tarkoittaa. En tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää esimerkiksi, moniko noista "maaseudulla" asuvista asuu kuitenkin isojen kaupunkien työssäkäyntialueella.
Ei mitään tuollaista tavoitetta ole tarvetta asettaa. Kyse kun ei ole suunnitelmataloudesta vaan päinvastoin sen purkamisesta. Nyt kaupungistumista on tietoisesti kampitettu ja se on tullut kalliiksi. Se halutaan lopetettavan että tilanne korjaantuisi. Maailma muuttuu tulevaisuudessakin.

Se ei ole mikään ongelma edelleenkään että joku käy maaseudulta kaupungissa kunhan ymmärtää että sieltä samasta paikasta löytyy palvelutkin. Oleellista on että tuota valintaa ei tueta korvauksilla ja vähennyksillä vaan jokainen maksaa ne itse. Sama pätee kaupunkien asumistukiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuntien valtionosuudet 8,5mrd€/vuosi
Tuo lienee kaikkien kuntien yhteissumma. Yli 70 000 asukkaan kunnille siitä lohkeaa 2,3 miljardia. Kaikille yli 30 000 asukkaan kunnille 3,8 miljardia. 100 pienintä kuntaa saavat yhteensä 800 miljoonaa.
Onhan epäsuhta valtionosuuksissa €/asukas selvä ja sille pitäisi jotain tehdä, mutta ihan selvyyden vuoksi halusin tuoda esiin, että 8,5 miljardilla ei sentään "pidetä koko Suomea asuttuna".

Maataloustuet ~1mrd€/vuosi
Niin se taitaa olla, että kaupunkeihin maksettavat asumistuet ovat suurempi summa kuin kansalliset maataloustuet. Kummassakin saattaisi olla purkutarvetta.

Jos pitäisi antaa keppiä porkkanoiden sijasta, lähtisin kiristämään ruuvia verovapaiden kilometrikorvausten tiukentamisella.
Se varmasti sopii työmatka-autoilijoille, kunhan samalla pistetään liikenteestä kerättävät veroeurot ja liikenteeseen käytettävät verovarat tasapainoon, tai edes sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Niin se taitaa olla, että kaupunkeihin maksettavat asumistuet ovat suurempi summa kuin kansalliset maataloustuet. Kummassakin saattaisi olla purkutarvetta.

Kyllä.
Myös asumistukijärjestelmä on mätä ja siinä pitäisi siirtää maksuvelvoite kunnille/maakunnille, poistaa se tai vähintään muuttaa järjestelmää siten, ettei se kannusta maksimoimaan asumiskuluja.

Nyt tuemme liikaa molempia epäterveitä ääripäitä. PK-seudulle menee liikaa rahaa asumistukina ja syrjäseuduille valtionosuuksien ja muiden himmelien kautta.

Nämä johtavat siihen, että PK-seudulla asuntomarkkina on tehoton ja kallis, jarrutamme kaupungistumista ja tuhlaamme isot määrät resursseja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asumistukien osaltahan tehdään jälleen uusi ennätys. Kun viime vuonna maksettiin noin 1.7 miljardia, mm. Veronmaksajat arvioivat luvun olevan tänä vuonna jo noin 2 miljardia euroa. Vielä noin 10 vuotta sitten summa oli "vain" noin miljardi. Tämä siis tilanteessa, jossa Suomen talous kasvaa vauhdilla. Lisäksi vuonna 2016 toimeentulotukea maksettiin 745 miljoonaa euroa, josta arviolta jo puolet kanavoituu asumismenoihin. Toimeentulotuki voi korvata asumismenot täysimääräisesti, kun asumistukea saa korkeintaan 80 prosenttia asumismenoille asetetusta katosta. Alla hieman lisää aiheesta:

Valtio kustantaa yhä useamman kodin – asumistukijärjestelmä natisee, kun työssäkäyvillä ei ole varaa vuokraan - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Kysymys on monen muun tekijän ohella myös kannustinloukusta. Asumistukea ja yritystukea tulee purkaa mielellään murtosaan nykyisestä. Päivähoitomaksua tulee alentaa. Yritystuki tässä yhteydessä myös siksi, että sieltäkin löytyy rahoitusta mm. päivähoitomaksujen alentamiseen. Lisäksi yritystuista kansantaloudellisessa mielessä iso osa on erittäin turhia, osa jopa vahingollisia.

Yksi lisäongelma on se, että sijoittajat ostavat isoina ja pieninä nippuina valmistuvia asuntoja pääkaupunkiseudulla. Jopa 60-80 prosenttia kaikista pienasunnoista. Niihin on tarkoitus saada Suomeen muuttavia, joiden vuokran kustantavat veronmaksajat. Poliittinen ilmapiiri tukee vihervassareissa Suomeen muuttavia, ja ruotsalaiskokoomuslaisissa asuntosijoittamista. Toki vihreätkin jälkimmäisen taitavat.
 

sumuinen suo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei nyt unohdeta kun tuolla sinun täysin päin persettä ja tavoitehakuisesti lasketulla luvullakin suomi on euroopan kolmanneksi harvimpaan asuttu maa.

No kuitenkin, jos vaikka luit tuon hesarin jutun aiheesta pari päivää sitten, niin ongelma onkin enempi keskittymisen vähäisyys. Asumiskeskittymät (ja yrityskeskittymät) tuovat toimeliaisuutta, mahdollisuuksia, työpaikkoja, kustannussäästöjä, työpaikkoja ja kasvua.
Ei se ollut "täysin päin persettä" tehty laskelma, vaan se, mitä wikipedian luvut antoivat. Joten voidaan todeta, ettei Suomi ole erityisen harvaan asuttua aluetta Lappia ja Kainuuta lukuun ottamatta. Harvaan asuttuja alueita löytyy esimerkiksi Venäjältä, Kanadasta, Kazakstanista ja vuoristoalueilta.

Sanot ongelman olevan "keskittymisen vähäisyys", mutta älä huoli. Sitä tapahtuu kyllä koko ajan. Ei sitä maaseudun tyhjenemistä tarvitse vauhdittaa, kun se tapahtuu ihan luonnollisesti. Kahdesta 4000 asukkaan kirkonkylästä alkaa puhti loppua ja lapsia ei synny kuin muutama vuodessa, ja seudun painopiste siirtyy lähellä olevaan 12 000 asukkaan kaupunkiin.
Kun taantuma alkoi, niin kymmeniä tuhansia työpaikkoja on lähtenyt juuri niiltä vanhoilta, pieniltä ja melko pieniltä teollisuuspaikkakunnilta. Kekkosen aikaan 70-luvulla ja 60-luvulla tuettiin maakuntien teollistumista, kun maataloudessa ei tarvittu niin paljon työvoimaa, mutta niitä tuotantolaitoksia on lopeteltu monessa kunnassa. Ja luonnollisesti sieltä on monet lähteneet maakunnan keskuskaupunkeihin ja pk-seudulle, kuten toivotaankin.

Kyllä tämä vähän harmittaa, kun tällä hetkellä joutuu asumaan kerrostalossa. Kuunnella liikenteen vaimeaa jylinää, bassonjytkettä, naapurin parveketupakoitsijan ovenavauksia, yläkerrasta kusen lorottelua ja pökäleen plumpsahtelua, askelten töminää, hissin ääniä, ovien pamauksia, smoothien sekoittamista, suihkussa käymistä. Ikkunasta ei sentään näy toisen kerrostalon seinää, vaan iso puu!
Oli se aika mukava ennen asustella järven rannalla ja vaikkapa työpäivän jälkeen laittaa rantasauna lämpiämään. Mukavia muistoja oli sellaiset, kun tuli iltavuorosta ja maa oli huurteessa ennen talvea. Tyyni keli ja pysähdyin pihalle, niin ei kuulunut mistään mitään. Vain korvissa aavistuksen verran soi. Ja kissa tassutteli vastaan pimeässä.
Tai aamulla varhain sai käydä kuun valossa laittamassa autoa lämmitykseen. Tai eräänä syksyisenä aamuna pihasta lähtiessä oli sumua ja tihkusadetta ja auton radiossa Bruce Springsteen lauloi Streets of Philadelphiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Ei se ollut "täysin päin persettä" tehty laskelma, vaan se, mitä wikipedian luvut antoivat. Joten voidaan todeta, ettei Suomi ole erityisen harvaan asuttua aluetta Lappia ja Kainuuta lukuun ottamatta. Harvaan asuttuja alueita löytyy esimerkiksi Venäjältä, Kanadasta, Kazakstanista ja vuoristoalueilta.

A) se on wikipedian luvuilla väärin laskettu.
Laita luvut tähän, niin voin kertoa missä teet virheen.

B) Suomi on Euroopan harvaan asutuin maa, vaikka jätettäisiin Lappi ja Kainuu pois. Euroopan mittakaavassa Suomi on erittäin harvaan asuttu maa. Yli 93% Suomen pinta-alasta on asumatonta. Mielestäni noilla kriteereillä voidaan puhua erittäin harvaan asutusta maasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Oli se aika mukava ennen asustella järven rannalla ja vaikkapa työpäivän jälkeen laittaa rantasauna lämpiämään. Mukavia muistoja oli sellaiset, kun tuli iltavuorosta ja maa oli huurteessa ennen talvea. Tyyni keli ja pysähdyin pihalle, niin ei kuulunut mistään mitään. Vain korvissa aavistuksen verran soi. Ja kissa tassutteli vastaan pimeässä.
Tai aamulla varhain sai käydä kuun valossa laittamassa autoa lämmitykseen. Tai eräänä syksyisenä aamuna pihasta lähtiessä oli sumua ja tihkusadetta ja auton radiossa Bruce Springsteen lauloi Streets of Philadelphiaa.
Puolestani voit asua jatkossakin noin, kunhan teet sen omilla rahoillasi. Elämä on täynnä valintoja ja valinnoilla on seurauksensa.
 

sumuinen suo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuntien valtionosuudet 8,5mrd€/vuosi
Yritit "vähän" huijata, että "näin paljon se maaseudun asuttuna pitäminen maksaa!".
Maataloustuet ~1mrd€/vuosi
Voisiko maanviljelyä sitten harjoittaa kaupungeissa.
Enbuskelaisittain ajattelevillekin tulisi nälkä, jos Itämerellä tulee kahinaa, eikä ulkomailta sitten pystytä tuomaan valtavia määriä ruokaa joka päivä 5,5 miljoonalle ihmiselle.
En ole itse maatilalta kotoisin, mutta mitäs siitä sitten tulisi, jos Suomen 50 000 tilaa lopetettaisi ja ihmiset ohjataan kortistoon entisten jatkoksi. Myöskään ei myytäisi lannoitteita, siemeniä, koneita, eikä valmistettaisi maatalouden koneita. Eikä investoitaisi ja rakennettaisi ja teurastettaisi. Meijerit ja HK, Saarioinen ym. konkurssiin.

Euroopan Unioni on muuten aika iso maatalouden rahoittaja, että ei ne kaikki tuet tule pelkästään kaupunkilaisilta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Syrjäseuduille on tällä hetkellä avautumassa uusi mahdollisuus etätyöskentelyn voimakkaan yleistymisen myötä. Etätyön kautta syrjäseutujen kunnilla voi olla mahdollisuus pitää ja houkutella tietointensiivisen työn tekijöitä alueelle. Tämmöisten kuntien kannalta parhaassa tapauksessa näillä henkilöillä on myös halua antaa osaamistaan ja aikaansa myös asuinympäristönsä kehittämiseen joko poliittisen vaikuttamisen, luottamustoimien tai muiden kanavien kautta.

Suomessa etätyön tekeminen böndeltä käsin voi olla tavallaan houkuttelevampikin vaihtoehto, kuin muualla Euroopassa. Verrattain myöhään teollistuneessa maassamme maalaisjuuret ovat monella edelleen lähellä ja siksi omakotitalon omistaminen ja luonnonläheisyyden suosiminen (=punainen tupa ja perunamaa -ajattelu) elää edelleen vahvana täällä. Siitäkin huolimatta, että nuoremmissa sukupolvissa onkin yhä enemmän niitä, jotka suosivat urbaania elinympäristöä.

Etätyö ei kuitenkaan minään automaationa tuo onnea, vaan sen tekeminen tehokkaasti vaatii toimivan infrastruktuurin. Kuntien tulisi panostaa erinomaisesti toimiviin tietoliikenneyhteyksiin ja - koska lähes mitään työtä ei voi tehdä pelkästään etänä - myös toimiviin liikenneyhteyksiin. Jälkimmäinen voi tarkoittaa esim. kunnallisia, kuntayhtymäkohtaisia tai maakunnallisia subventointeja joukkoliikenteelle. Aluekohtaisia siksi, että on yhä vähemmässä määrin valtion asia subventoida liiketaloudellisesti kannattamattomia liikenneyhteyksiä. Koska lopulta harva haluaa tehdä töitä ainoastaan kotoa käsin, toimivien etätyömahdollisuuksien luominen saattaa myös tarkoittaa mm. etätyöskentelyyn sopivien "työpöytähotellien" perustamista, joiden kautta on saatavilla sosiaalisen ympäristön lisäksi oleelliset toimistopalvelut.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Enbuskelaisittain ajattelevillekin tulisi nälkä, jos Itämerellä tulee kahinaa, eikä ulkomailta sitten pystytä tuomaan valtavia määriä ruokaa joka päivä 5,5 miljoonalle ihmiselle.
En ole itse maatilalta kotoisin, mutta mitäs siitä sitten tulisi, jos Suomen 50 000 tilaa lopetettaisi ja ihmiset ohjataan kortistoon entisten jatkoksi. Myöskään ei myytäisi lannoitteita, siemeniä, koneita, eikä valmistettaisi maatalouden koneita. Eikä investoitaisi ja rakennettaisi ja teurastettaisi. Meijerit ja HK, Saarioinen ym. konkurssiin.

Epäilemättä suomalaisten kuuluisikin syödä pelkästään kansainvälisten elintarvikejättien tuottamia gmo-paskoja ja olla täysin riippuvaisia niiden tuonnista. Monen globalistin päiväuni. Itse kuulun siihen joukkoon, jotka ajattelevat maataloustukien olevan halpa vakuutus pahan päivän varalle. Tuskin tulen muuttamaan mielipidettäni tämän asian suhteen. Ja en kannata kepua, enkä paljoakaan arvosta heidän ajamaa politiikkaa, paitsi tiettyyn tasoon saakka tässä maatalous- ja elintarviketuotannon omavaraisuudessa. Sitä en väitä, etteikö suomalaisessa maataloudessa olisi tehostamisen varaa tai Suomen maatalouspolitiikassa parantamisen varaa. On varmaan paljonkin.
 

Tuamas

Jäsen
Yritit "vähän" huijata, että "näin paljon se maaseudun asuttuna pitäminen maksaa!".
Voisiko maanviljelyä sitten harjoittaa kaupungeissa.
...
Euroopan Unioni on muuten aika iso maatalouden rahoittaja, että ei ne kaikki tuet tule pelkästään kaupunkilaisilta.

En jaksanut eritellä.

Ruotsin maanviljelijät ihmeesti pärjäävät ilman kansallisia maataloustukia, ruoka ei ole merkittävästi kalliimpaa ja maanviljelystäkin vielä on.

Onko Suomessa niin paljon kädettömämmät maanviljelijät, että täällä loppuu toiminta heti kun kansalliset tuet (1mrd€) loppuvat?
(Tuo 1mrd€ on kansallinen itse maksettava osuus, EU:lta tulee ~1mrd€ päälle).
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruotsin maanviljelijät ihmeesti pärjäävät ilman kansallisia maataloustukia, ruoka ei ole merkittävästi kalliimpaa ja maanviljelystäkin vielä on.

Onko Suomessa niin paljon kädettömämmät maanviljelijät, että täällä loppuu toiminta heti kun kansalliset tuet (1mrd€) loppuvat?

Pieni vinkki, vilkaise kartasta minne Ruotsi maanviljelys on keskittynyt ja vertaa sitä Suomen vastaaviin keskittymiin. Tässäkään asiassa emme voi maantieteelle mitään, tai ehkä ilmastonmuutos pidentää satokautta Suomessa joskus tulevaisuudessa.
 

Tuamas

Jäsen

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
OK, lisäbudjeteilla hoidellaan siis tämäkin. Ministeriön budjettiin 2017 varaama alle 330 miljoonaa kansalliseen tukeen kuulostikin liian hyvältä.
 

sumuinen suo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko Suomessa niin paljon kädettömämmät maanviljelijät, että täällä loppuu toiminta heti kun kansalliset tuet (1mrd€) loppuvat?
(Tuo 1mrd€ on kansallinen itse maksettava osuus, EU:lta tulee ~1mrd€ päälle).
Olisiko kehitysapu ennemmin lakkautettavissa. Tänä vuonna 881 miljoonaa, aiemmin yli miljardi vuodessa. Tietysti se maatalouden tila ei tosiaankaan ole mikään yksinkertainen yhtälö ja paremminkin voisi mennä, kuten nimimerkki @Edustaja sanoi.

Kaipa tässä asiassa on sekin, ettei mikään puolue tule esittämään radikaaleja heikennyksiä mitkä kohdistuisi syrjäseuduille tai vaikka sinne maatalouteen. Aika iso kolhu varmaan olisi puolueen imagolle ja kannatukselle. Toisaalta, onhan ikäviä päätöksiä tehty ennenkin, ja maalaisia kosiskelevia puolueita kyllä jäisi, vaikka esim. kokoomus alkaisi vetää jotain kaupunkikeskeistä linjaa.
 

Tuamas

Jäsen
Pieni vinkki, vilkaise kartasta minne Ruotsi maanviljelys on keskittynyt ja vertaa sitä Suomen vastaaviin keskittymiin. Tässäkään asiassa emme voi maantieteelle mitään, tai ehkä ilmastonmuutos pidentää satokautta Suomessa joskus tulevaisuudessa.

Suomen maataloustuista suuri osa menee viljelyn tukemiseen alueilla, joissa se ei lähtökohtaisesti voi koskaan olla taloudellisesti kannattavaa.

Jos Suomessa maatalous on niin paljon vaikeampaa ja vähemmän tuottavaa, niin miksi peltomaa täällä maksaa enemmän kuin Ruotsissa?

Tuosa tukien ongelmallisuudesta hyvä kirjoitus Juhana Vartiaiselta
http://www.maaseutumedia.fi/juhana-vartiaisen-kolumni-kullankallis-maataloutemme/
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös