Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 545 872
  • 9 521

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
"Pitäs käydä kaupas mut ei oo motiiiii"

Puhuuko joku oikeasti näin? Ehkä menisi jonkun energiajuomajonnen hetkellisenä päähän pistona, mutta jos hokee jatkuvasti tuollaista tai kyseessä on aikuiseksi luokiteltavissa oleva ihminen, saattaisi olla jonkun hoidon tarpeessa. Tai kasvatuksen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Puhuuko joku oikeasti näin? Ehkä menisi jonkun energiajuomajonnen hetkellisenä päähän pistona, mutta jos hokee jatkuvasti tuollaista tai kyseessä on aikuiseksi luokiteltavissa oleva ihminen, saattaisi olla jonkun hoidon tarpeessa. Tai kasvatuksen.
Tän päivän alle 20-v jengi tuntuu puhuvan hyvin yleisesti noin. Aivan järkyttävää kuraa. Hiuksista vittuun -osastoa. No onneks ei oo ihan niin vakavaa. Silti olen kyllä ihan aidosti huolissani siitä, mihin tämä kieli menee. Tottakai kieli kehittyy, mutta rajansa kaikella. Osa jengistä lykkää englanninkielisiä sanoja väkisin tekstiin, vaikka suomenkielinen, selkeä, yleisempi ja helpompi vastine löytyy.

Kummitytölle asiallisesti jostain joskus kuittasin, sanoi että "sä voit unfollaa jos sä dislike" tms. paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Moti. Alkaa toki suomen kieli olla aika pahasti raiskattu tuolla sosiaalisessa mediassa, mutta tämä erityisesti tällä hetkellä ärsyttää.

MOTI.

"Pitäs käydä kaupas mut ei oo motiiiii"

Juu, ja "posi." Ei vittu. Juuri viikonloppuna joutui kuuntelemaan terassilla kun ryhmä jotain parikymppisiä lippalakkipäisiä, varmaan jotain sählyjonneja, viljeli naapuripöydässä tätä paskaa. "Ei ois niiq yhtään motii, mut posin kautta hei." Alkoi siinä kaljakin maistumaan kuselta ja oli pakko vaihtaa pöytää.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juu, ja "posi." Ei vittu. Juuri viikonloppuna joutui kuuntelemaan terassilla kun ryhmä jotain parikymppisiä lippalakkipäisiä, varmaan jotain sählyjonneja, viljeli naapuripöydässä tätä paskaa. "Ei ois niiq yhtään motii, mut posin kautta hei." Alkoi siinä kaljakin maistumaan kuselta ja oli pakko vaihtaa pöytää.

Pakko nauraa, kun ei se mitään muuta, jos ton antaa päivänsä pilata. Silti, ---tu mitä paskaa.

Ja juuri tuohon tyyliin nämä uber-coolit skidit puhuu täälläkin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tän päivän alle 20-v jengi tuntuu puhuvan hyvin yleisesti noin. Aivan järkyttävää kuraa. Hiuksista vittuun -osastoa. No onneks ei oo ihan niin vakavaa. Silti olen kyllä ihan aidosti huolissani siitä, mihin tämä kieli menee. Tottakai kieli kehittyy, mutta rajansa kaikella. Osa jengistä lykkää englanninkielisiä sanoja väkisin tekstiin, vaikka suomenkielinen, selkeä, yleisempi ja helpompi vastine löytyy.

Olen aivan samaa mieltä termien ärsyttävyydestä – tai tarkemmin ajateltuna en ole, koska lähipiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka puhuvat noin ja joukkoliikennevälineissä minulla on napit korvilla – mutta onkohan tässä kuitenkin kysymys ihan samanlaisesta reaktiosta, mitä vanhemmat sukupolvet kokivat silloin, kun helsinkiläisnuoriso alkoi puhua slangia? Slangin tarkoitushan oli puhua kieltä, joka yhdistää nuorison, ja saa aikaan eron vanhempaan sukupolveen. Slangi sai vaikutteita läheltä olevista muista kielistä, ruotsista ja venäjästä. Niin mielestäni nytkin. Nyt se kieli vain tulee tietoverkoista ja englanninkielisestä populäärikulttuurista.

Se, että lykätään englanninkielisiä sanoja väkisin tekstiin, on mielestäni havaittavissa muidenkin kuin vain nuorison kielenkäytössä. Poliitikot käyttävät tällaisia sanoja olettamalla, että ne ovat sivistyssanoja ja saavat puhuja kuulostamaan uskottavalta.
 

Lavis

Jäsen
Goals

Joillakin ihmisillä, erityisesti nuorilla naisilla on elämässä tälläisiä "goalsseja", jotka täytyy saada suoritettua. Yksi esimerkki "goalssista": Blockfesteillä otetaan kuva parhaan kaverin kanssa ja kuvatekstiin laitetaan "Goals". Olen myös Facebookissa törmännyt matkatoimistojen laittamiin matkakuviin matkakohteistaan. Näihin usein juurikin nuoret naiset laittavat tämän "goals". Joo, tarkoittaa kyseinen sana tavoitetta / tavoitteita, mutta silti. Sopii myös vahvasti yllä oleviin teksteihin siitä kuinka täytyy etsiä hienoja sanoja muista kielistä, vaikka meidän omassa kielessä on varsin sopivat ilmaisut kyseisiin asioihin.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Goals

Joillakin ihmisillä, erityisesti nuorilla naisilla on elämässä tälläisiä "goalsseja", jotka täytyy saada suoritettua. Yksi esimerkki "goalssista": Blockfesteillä otetaan kuva parhaan kaverin kanssa ja kuvatekstiin laitetaan "Goals". Olen myös Facebookissa törmännyt matkatoimistojen laittamiin matkakuviin matkakohteistaan. Näihin usein juurikin nuoret naiset laittavat tämän "goals". Joo, tarkoittaa kyseinen sana tavoitetta / tavoitteita, mutta silti. Sopii myös vahvasti yllä oleviin teksteihin siitä kuinka täytyy etsiä hienoja sanoja muista kielistä, vaikka meidän omassa kielessä on varsin sopivat ilmaisut kyseisiin asioihin.

Eikös se yleensä ole #lifegoals? Ja juurikin käytetään kuvateksteina kuvissa, jossa kaksi naista poseeraavat tönkösti jossain festareilla siiderit kädessä.

Itseäni puolestaan ärsyttää terbi tubettaja. Tai ei sinänsä sana itsessään, mutta mitä se tarkoittaa. Itse kun seuraan Youtubessa monia oikeasti laadukkaasti ja vaivalla videoitaan tuottavia kanavia (AVGN, Hydraulic Press & Beyond the press jne.), niin monet sitten fiilistelevät näitä saamarin tubettajia, jotka kuvaavat itseään ja selittävät tohkeissaan kuinka iPhone meni rikki mutta onneks iskä osti uuden.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olen aivan samaa mieltä termien ärsyttävyydestä – tai tarkemmin ajateltuna en ole, koska lähipiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka puhuvat noin ja joukkoliikennevälineissä minulla on napit korvilla – mutta onkohan tässä kuitenkin kysymys ihan samanlaisesta reaktiosta, mitä vanhemmat sukupolvet kokivat silloin, kun helsinkiläisnuoriso alkoi puhua slangia? Slangin tarkoitushan oli puhua kieltä, joka yhdistää nuorison, ja saa aikaan eron vanhempaan sukupolveen. Slangi sai vaikutteita läheltä olevista muista kielistä, ruotsista ja venäjästä. Niin mielestäni nytkin. Nyt se kieli vain tulee tietoverkoista ja englanninkielisestä populäärikulttuurista.

Se, että lykätään englanninkielisiä sanoja väkisin tekstiin, on mielestäni havaittavissa muidenkin kuin vain nuorison kielenkäytössä. Poliitikot käyttävät tällaisia sanoja olettamalla, että ne ovat sivistyssanoja ja saavat puhuja kuulostamaan uskottavalta.
Pitkälti samoilla ajatuksilla, tosin itse pääsen tätä kielen muuttumista seuraamaan päivittäin tyttärieni kautta.
Nuoriso on käyttäytynyt, pukeutunut ja puhunut vanhemman polven mielestä ärsyttävästi koko teollisen yhteiskuntarakenteen ajan.

Turha englanninkielisten termien käyttö virallisten tahojen toimesta ärsyttää myös, toisaalta esim. rahoituspuolella on käytössä lukuisia termejä joilla ei ole järkevää suomenkielistä vastinetta, eikä vaikuta tulevan, kieli kehittyy.

Tietyt fraasit mihin työelämässä törmää aiheuttaa mulle ärsyyntymistä mm. haasteiden taklaaminen, sanoittaminen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitkälti samoilla ajatuksilla, tosin itse pääsen tätä kielen muuttumista seuraamaan päivittäin tyttärieni kautta.
Nuoriso on käyttäytynyt, pukeutunut ja puhunut vanhemman polven mielestä ärsyttävästi koko teollisen yhteiskuntarakenteen ajan.

Turha englanninkielisten termien käyttö virallisten tahojen toimesta ärsyttää myös, toisaalta esim. rahoituspuolella on käytössä lukuisia termejä joilla ei ole järkevää suomenkielistä vastinetta, eikä vaikuta tulevan, kieli kehittyy.

Tietyt fraasit mihin työelämässä törmää aiheuttaa mulle ärsyyntymistä mm. haasteiden taklaaminen, sanoittaminen.
Nuorisoon on vittuunnuttu koko raportoidun historian ajan. Aina on nuoriso rappiolla. Vitun Sokrates.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
"Tägää kaveri joka..."

Ja sitten meemitekstejä palikkafontilla sekä itkunauruemojeja.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bucketlist. Ärsyttävä termi kaiken kaikkiaan. Jos mulla ois tollasia juttuja, puhuisin asioista, jotka haluaisin vielä tehdä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Susijengi on varmaan mainittu ennenkin, kenties jopa minun toimestani, mutta mainitsen sen silti. Vituttaa moinen. Siihen päälle vielä uutisotsikoihin joku "Auuu! Susijengi ulvoo", niin verenpainelääkitykseni ei enää kohta riitä.

Olisi nyt edes susilauma, jos haluaa susia tässä hyödyntää. Nämä eläinvertaukset kuten huuhkajat, susijengit ja helmarit ovat kaiken kaikkiaan varsin keinotekoisia. Leijonat vielä menee, onhan Ruokolahden leijona sentään ollut maamme kansalliseläin 25 vuotta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Susijengi on varmaan mainittu ennenkin, kenties jopa minun toimestani, mutta mainitsen sen silti. Vituttaa moinen. Siihen päälle vielä uutisotsikoihin joku "Auuu! Susijengi ulvoo", niin verenpainelääkitykseni ei enää kohta riitä.

Olisi nyt edes susilauma, jos haluaa susia tässä hyödyntää. Nämä eläinvertaukset kuten huuhkajat, susijengit ja helmarit ovat kaiken kaikkiaan varsin keinotekoisia. Leijonat vielä menee, onhan Ruokolahden leijona sentään ollut maamme kansalliseläin 25 vuotta.

Kieltämättä kyllä alkaa tunkea korvista ulos jo tuo Susijengi. Tuntuu että toimittajat oikein etsii sellaisia aasinsiltoja että päästäisiin käyttämään tuota Susijengi-nimitystä mahdollisimman paljon, toistuu jutuissa ja inserteissä vähintäänkin 20 kertaa. Ja sitten vielä nämä ihmiset jotka eivät ole ikinä välittäneet paskaakaan koko koripallosta tai oikeastaan urheilustakaan, mutta pitää vaan olla aina kaikissa ilmiöissä mukana ja "fanittaa" kaikkea sellaista mikä on pinnalla ja suosittua hokevat SoMessa koko ajan "susijengi sitä ja susijengi tätä ja JEEEE SUSIJENGI FOREVER!"
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Bullet journal, eli suomalaisittain Bujoilu.

Toimintahan kuulostaa muutenkin suhteellisen nololta ja ärsyttävältä, ilman tuota kamalaa termiäkin.

Kyllä on nyt kolmannen maailman hipstereillä niin kiire ja elämä niin urbaania, ettei kaikesta selviä ilman trendikästä Leuchtturm1917 kalenteria, joihin voit sitten bujoilla Spörden 17v syntymäpäivät ja ensi kesän flowit. Oi niitä auvoisia aikoja, kun bujoa kutsuttiin kalenteriksi. On se kyllä ihmeellistä kirjoittaa asioita ylös.

Jos joku nyt vieläkin ihmettelee, että mitä ihmettä höpisen, ehkä alla oleva linkki kertoo lisää infoa. Bujoillaan!

Näin aloitat bullet journalin pitämisen | Kodin Kuvalehti
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ketterä. OP-ryhmän uuden toimitusjohtajan Timo Ritakallion radiohaastattelussa toistui monta kertaa sana ketterä hänen puhuessaan yrityksistä ja yritystoiminnasta. Koskahan liike-elämässä aletaan puhua notkeasta.

Jääkiekkoseura Imatran ketterän nimi on kylläkin sympaattinen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ketterä. OP-ryhmän uuden toimitusjohtajan Timo Ritakallion radiohaastattelussa toistui monta kertaa sana ketterä hänen puhuessaan yrityksistä ja yritystoiminnasta. Koskahan liike-elämässä aletaan puhua notkeasta.

Jääkiekkoseura Imatran ketterän nimi on kylläkin sympaattinen.

Olikohan ottanut keskiketterää.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
"Superlupaus". Tuota viljellään otsikoissa niin paljon, että se on ruennut hiljalleen ärsyttämään.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Ei ole mitään henkilökohtaista kyseistä nimimerkkiä kohtaan, mutta aina kun näen tämän "sanan", näen välittömästi punaista. Hymiö tietenkin kruunaa kaiken. Tuostahan on vähintään yhtä ärsyttävä kombo, eli "repskops :D" -Ei jumalauta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Uhriutuminen. Toisaalta tässä upeassa termissä kiteytyy kaikki mikä on nykyään vikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös