Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 878 779
  • 8 574

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tämä nyt ole se sama komisario, joka halusi täysi-ikäiset terroristit ylä-asteille hengaamaan? Ja korostan vielä, hän nimenomaan puhui terroristeista, ei maahanmuuttajista, turvapaikanhakijoista, ym...

Samahan tuo näköjään on. Muistelin nimeä tutuksi, ja nyt kun laitoit kaivamaan, sama komisario opetti myös meitä syksyllä 2017 jihadismin neljästä tasosta. Hänen mukaansa neljäs ja pienin taso on puolustussota. Tästä komisario veti johtopäätöksen twiittiin, jonka mukaan jihadismi on käsitteenä demonisoitu ns länsimaisessa keskustelussa. Hänellä on myös muita radikaaleja ajatuksia - jotka todellisuudessa eivät olekaan muuta kuin propagandistisia valheita.

Taas kerran naurattaisi, ellei aihe olisi kuolemanvakava. Olen seurannut vuosia yhtä Euroopan parhaista islam-asiantuntijoista eli Jaakko Hämeen-Anttilaa. Hämeen-Anttilan mukaan todellisuudessa useat islamistiset äärijärjestöt oikeuttavat toimintaansa uskonnolla ja pyrkivät myös lisäämään sunnien ja shiiojen vastakkainasettelua. Hämeen-Anttilan mukaan Isis pitää shiioja vääräuskoisina, ja pyrkii tätä kautta islamia hyödyntäen väkivallan ja vastakkainasettelun lisäämiseen.

Taponen voisi tutustua Hämeen-Anttilan kirjoituksiin ja haastatteluihin, niin ei vetelisi pelkkää vassaripropagandaa. Eihän kyse ole siitä, että uskonto olisi ainoa syy, mutta uskontoa hyödynnetään tarkoituksella islamistien toiminnassa. Aivan kuten Hämeen-Anttila esittää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikissa tapauksissa tappavaa väkivaltaa käyttää jihadistit ja Helsingissäkin heidän iskunsa kirkkoon viime vuonna estettiin - vaikka komissario sitä ei laske mukaan.
Minkä jihadistien kirkkoiskun poiiisi on estänyt Helsingissä viime vuonna? Väitteen vahvistava linkki johonkin ei rajakki sivustoon olis kiva ylläri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minkä jihadistien kirkkoiskun poiiisi on estänyt Helsingissä viime vuonna? Väitteen vahvistava linkki johonkin ei rajakki sivustoon olis kiva ylläri.

Jospa kokeilisit ihan itse hakuja. Peli poikki, rasmukset ja ovet auki ja vastaavat sivustot eivät tällä kertaa riitä. Asiallisesti jos olisit kysynyt, asiallisen vastauksen olisit toki saanut. Koita joskus oppia.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jospa kokeilisit ihan itse hakuja. Peli poikki, rasmukset ja ovet auki ja vastaavat sivustot eivät tällä kertaa riitä. Asiallisesti jos olisit kysynyt, asiallisen vastauksen olisit toki saanut. Koita joskus oppia.
Eli et pysty todistamaan väitettäsi jihadistisesta kirkkoiskusta Helsingissä. Eipä yllättänyt. Ei yllätä sekään, että jäädessäsi housut kintuissa kiinni valehtelusta, alkaa savuverhojen pystyttely ja muiden kirjoittajien solvaaminen.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kummallista. Muistelisin äärivasemmiston tehtailleen jotain töhrintää ja muuta vastaavaa Helsingin synagogaa kohtaan. Toki myös jotkut muslimit olivat mukana ja suurena osana äärioikeisto. Hmm...

Helsingin juutalainen seurakunta elää jatkuvassa uusnatsien häiriköinnin pelossa – päiväkoti ja koulu toimivat turvaovien takana, jäsenmaksuista yli puolet menee turvatoimiin - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Tässä puhutaan pitkälti äärioikeistosta. Ehkä PLO symppaajien huutelua ei lasketa mukaan? Noh mene ilmeisesti pääasiassa äärioikeisto häiriköi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Huoh. Missä kohtaa linkissäsi kerrotaan JIHADISTISESTA kirkkoiskusta.

Kuka sellaista on väittänyt, että uutisessa sellaisia lukisi? Vaikka tekijöiksi olisi ketä tahansa epäilty, ei tietoja anneta julkisuuteen. Minä laskin todennäköisyyden ja sain 96.8 prosenttia jihadisteille. Uutisoin sen.

Tarvitko jaksuhaleja vai onko syytä hakeutua pitempään terapiaan?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota tarkoitin ja siitä toki poliisi antoi myös tiedotteen. Oma johtopäätös sitten se, että takana eivät olleet saamelaiset, kantasuomalaiset, suomenruotsalaiset tai romanit, vaan menee niiden ihan piikkiin, jotka näitä iskuja tekevät, eli jihadistien.
Ahaa, että ihan itse teit ihan oman johtopäätöksen syyllisistä. No on se sitten tosiaankin ihmeellistä ja kummallista, että ei ole poliisin tilastoissa, kun kerran kaikkitietävä Cobol ihan itse teki ihan oman johtopäätöksen. Kyllähän tietenkin kaikki viralliset tilastot pitäisi tehdä nimimerkki Cobolin johtopäätösten pohjalta. Vittuako siihen jotain tilastotiedettä ja faktoja sotkemaan.

Kovasti kuulostaa huhtasaarelaiselta päättelyltä, mikä tietysti sopii huhtasaarelaiselle nimimerkille oikein hyvin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ahaa, että ihan itse teit ihan oman johtopäätöksen syyllisistä. No on se sitten tosiaankin ihmeellistä ja kummallista, että ei ole poliisin tilastoissa, kun kerran kaikkitietävä Cobol ihan itse teki ihan oman johtopäätöksen. Kyllähän tietenkin kaikki viralliset tilastot pitäisi tehdä nimimerkki Cobolin johtopäätöksien pohjalta. Vittuako siihen jotain tilastotiedettä ja faktoja sotkemaan.

Rasmuslaista huumoria, kun peli meni poikki. Näillä mennään. Jihadistit tai jihadismista innostuneet taitavat olla ainoita ko. iskun potentiaalisia tekijöitä. Nyt ei muuta kun iso revohka päälle - joku uskalsi sanoa, että jihadistit olivat KRP:n tarkoittaman iskun takana.

Eipä tästä muuta osaltani. Anssin tulo on aina piristys. Mutta asiaa sillä ei koskaan ole.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rasmuslaista huumoria, kun peli meni poikki. Näillä mennään. Jihadistit tai jihadismista innostuneet taitavat olla ainoita ko. iskun potentiaalisia tekijöitä. Nyt ei muuta kun iso revohka päälle - joku uskalsi sanoa, että jihadistit olivat KRP:n tarkoittaman iskun takana.
Anteeksi, että pyysin todistamaan väitteesi. Unohdin, että sinulla on käytössässi huhtasaarelainen uhriutumissuoja. Siis sellainen, jonka haltija saa valehdella, vääristellä ja puhella löysiä täysin vapaasti. Ja jos joku erehtyy osoittamaan sinun toimineen em tavalla, sinulla on huhtasaarelainen oikeus solvata tätä henkilöä samaan aikaan uhriutuen ja kovaa kohtaloasi äänekkäästi itkien. Toki sellainen pieni muotovirhe sinulla tuossa oli, että unohdit "en halua uhriutua" lauseen uhriutumislauseen alusta. Mutta eipä tuo nyt niin iso virhe ollut, huhtasaarelainen jaxuheil sinnekin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Varmaankin ajatteluun kykeneväiset ihmiset tajuavat sellaiset seikat kuin että maailma ei lopu Helsingin rajoilla eikä tämä ole ainoa tilasto/fakta maailmassa. Vai meinaatko nyt ettei äärivasemmistoa olekaan olemassa? Outo kommentti kaikenkaikkiaan. Mitenkäs te joille on vain yksi ääripää suhtaudutte siihen, että Europolin mukaan vasemmistoterrorismi on ollut jo useamman vuoden nousussa? 2017 EU Terrorism Report: 142 failed, foiled and completed attacks, 1002 arrests and 142 victims died | Europol

Sinänsä itse olen jo pitkään niputtanut kovimmat ääripäät samaan kategoriaan. Niitä leimaa oman agendan ajaminen väkivallan ja sillä pelottelun keinoin ja demokraattisen yhteiskuntajärjestyksen kunnioittamattomuus sekä taipumus autoritarismiin. Euroopassa äärinationalistinen, ns. äärioikeisto on toki nostanut viime vuosina päätään vasemmistoa näkyvämmin (pl. paikallisesti esim. Espanjassa jossa vasemmisto näkyvämpää ja vasemmistolaiset itse ovat kansallismielisiä vaikkapa Kataloniassa). Olisi kuitenkin syytä pitää mielessä, että nämä ilmiöt kuuluvat ns. pitkien häntien alle tarkoittaen että yksittäiset teot tai ennakoimattomat kehitykset vastaavat valtaosasta uhreja.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: Pasquale Cirillo Twitterissä: "How extreme events change our perspective, our world.New maxima are never in the past.Never Forget.#NineEleven… " Ennen WTC-iskua Oklahoman pommitus oli selvästi aivan ylivoimaisesti kuolonuhreja Yhdysvalloissa aiheuttanut terrori-isku. No, yksi isku heilautti mittasuhteet niin että nykyään voidaan puhua WTC-iskusta ja "muista", joiden joukosta Oklahomakaan ei niin valtavasti nouse esiin. Tästä johtuen on älytöntä perustella itselleen yhden väkivaltaisen ääripään paremmuutta tai olemassaolon puutetta kun enimmäkseen melko mitättömiä (konteksti huomioiden) rikoksia on toisella ääripäällä "selvästi enemmän".

Sinulla on edelleen suuria vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, ketju käsittelee ääripäitä Suomessa. Mutta koska Suomen luvut eivät tue omaa agendaa pitää laajentaa perspektiiviä. Loistavaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kerran viime vuoden ekstremistisistä rikoksistä Helsingissä 98,25% oli äärioikeiston tekemiä, niin pitäisikö siitä tehdä johtopäätös, että poliisin (mahdollisesti) estämä temppeliaukion kirkkoisku Helsingissä olisi toteutuessaan ollut äärioikeiston tekosia? Ja pitäisikö tällaisen päättelyketjun tuloksena lisätä poliisin tilastoihin äärioikeistolle muutama rikos lisää?

Noh, ei kai nyt tällä palstalla kukaan noin typeriin päättelyketjuihin sorru.
 
Olisi kiva tietää, miten tämä tilasto käy molemmista ääripäistä puhuvien henkilöiden pirtaan.
Tuosta voit katsella viime lauantaisen Suojelupoliisin päällikön, Antti Pelttarin haastattelun: la 27.1.2018 | Ykkösaamu | TV | Areena | yle.fi
Siinä puhutaan "kolmesta ääripäästä" Suomessa ja pohjoismaissa. Nämä ovat ääri-islamistit, äärivasemmisto ja äärioikeisto. Ylivoimaisesti eniten jokaisessa maassa on uhkaa ääri-islamisteista. Kuvaavaa on se, että Suomessakin kaikki reilut 300 seurattavaa kohdehenkilöä ovat ääri-islamisteja. Joukossa ei ole yhtään äärioikeistoa- tai vasemmistoa Muissa pohjoismaissa uhka ja luvut ovat luonnollisesti paljon korkeampia
Kummallista. Muistelisin äärivasemmiston tehtailleen jotain töhrintää ja muuta vastaavaa Helsingin synagogaa kohtaan. Toki myös jotkut muslimit olivat mukana ja suurena osana äärioikeisto. Hmm...

Helsingin juutalainen seurakunta elää jatkuvassa uusnatsien häiriköinnin pelossa – päiväkoti ja koulu toimivat turvaovien takana, jäsenmaksuista yli puolet menee turvatoimiin - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Tässä puhutaan pitkälti äärioikeistosta. Ehkä PLO symppaajien huutelua ei lasketa mukaan? Noh mene ilmeisesti pääasiassa äärioikeisto häiriköi.
Ehkä muistelit Turkua? Turun juutalaiset: Antisemitismi ei meillä islamilaista, vaan äärivasemmistolaista - Kotimaa - Turun Sanomat

"– Yksi neljäsosa on äärioikeistolaista ja loput äärivasemmistolaista, Huhtamäki analysoi."

Tuosta jutustahan voisi Isopandaa ja Taposta mukaillen päätellä, että juutalaisvastaisuus on tässä maassa lähinnä äärivasemmiston heiniä, äärioikeiston jäädessä pikkutekijäksi neljäsosallaan. Ja koska tuolla ääri-islamistit eivät ole kohdistaneet ilkivaltaa juutalaisia kohtaan, voidaan päätellä ettei mitään ääri-islamismia ole olemassakaan.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Onpas huvittavaa juttua täälläkin. Eihän terrori-iskujen todennäköisiksi tekijöiksi saa yleistää jihadisteja, tekeehän niitä naapurin Pekkakin!
Kun kerran viime vuoden ekstremistisistä rikoksistä Helsingissä 98,25% oli äärioikeiston tekemiä, niin pitäisikö siitä tehdä johtopäätös, että poliisin (mahdollisesti) estämä temppeliaukion kirkkoisku Helsingissä olisi toteutuessaan ollut äärioikeiston tekosia? Ja pitäisikö tällaisen päättelyketjun tuloksena lisätä poliisin tilastoihin äärioikeistolle muutama rikos lisää?

Noh, ei kai nyt tällä palstalla kukaan noin typeriin päättelyketjuihin sorru.
Jihadistithan eivät missään tapauksessa haluaisi tehdä iskua ainakaan vääräuskoisten kirkkoon. Todennäköisyys sille menee jo miinuksen puolelle. Sen onneksi sinäkin sait päättelyketjussasi selvitettyä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jihadistithan eivät missään tapauksessa haluaisi tehdä iskua ainakaan vääräuskoisten kirkkoon. Todennäköisyys sille menee jo miinuksen puolelle. Sen onneksi sinäkin sait päättelyketjussasi selvitettyä.
Mulla ei ole tietoa siitä, kuka oli tekemässä iskua temppelinaukion kirkoon. Mulla ei ole edes varmaa tietoa, että tuollaista iskua ylipäänsä kukaan oli tekemässä. Muunmuassa edellä mainituista syistä minä en lähde julkisesti syyttämään ketään tuollaisen (mahdollisen) iskun tekijäksi. Enkä varsinkaan ehdottele, että poliisin tilastoihin pitäisi lisätä jonkun satunnaisen ihmisjoukon tekemäksi tuollainen isku. Olen pahoillani, jos tämä aiheuttaa sinulle mielipahaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onpas huvittavaa juttua täälläkin. Eihän terrori-iskujen todennäköisiksi tekijöiksi saa yleistää jihadisteja, tekeehän niitä naapurin Pekkakin!

Vaikka ymmärrän tekstisi ja sen mihin se kohdistuu, todettakoon kaiken varalta silti, että en mitenkään yleistänyt. Kyse oli omasta johtopäätöksestäni Europolin ja Supon julkisen aineiston tuntevana.

Supo antoi 13.4. 2017 varoituksen, että Suomeen on viime vuosina syntynyt koko ajan vahvistuvat radikaali-islamistiset verkostot. Supon mukaan voitiin puhua Suomeen syntyneestä ”jihadistisesta alamaailmasta". Samalla Supo totesi riskiarviossaan, että yksittäisten terrorististen väkivallantekojen uhka on kasvanut Suomessa. Jos katsotaan Pohjois-Eurooppaa ja Itämeren alueen maita viime vuosilta, iskuja väkijoukkoon tekivät yksittäiset, lähinnä Isikseltä idean saaneet jihadistit tai ryhmä sellaiset. Temppeliaukion kirkon lähellä (olen asunut korttelissa) on aina paljon kirkkoon tutustujia ja itse kirkko suht täynnä väkeä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinulla on edelleen suuria vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, ketju käsittelee ääripäitä Suomessa. Mutta koska Suomen luvut eivät tue omaa agendaa pitää laajentaa perspektiiviä. Loistavaa.

Jep, eli ikivanhat natsien hirmutyöt eivät liity mitenkään meidän natseihimme täällä Suomessa. Voitaneen myös todeta että äärivasemmisto on tappanut suomalaisia läjäpäin enemmän kuin äärioikeisto (lasken kommunistisen Neuvostoliiton äärivasemmistoksi), eli mitä me niin jostain pienestä rikollisjengistä huolimme kuin todellisten tappajien fanit viilettävät vapaana. Vai pitäisikö ketjun nimeksi vaihtaa ääripäät Suomessa tässä ja nyt historiaa ja ympäristöä huomioimatta?

Ilmiselvät ymmärrysvaikeudet ovat kyllä täysin sinun puolellasi yhä edelleen. Toisekseen jos meistä kahdesta jommalla kummalla on näihin ilmiöihin liittyvä agenda, se en todellakaan ole minä. Allekirjoituksessani on hyvä osoitus tuosta tyylistäsi suoltaa milloin mitäkin päätöntä roskaa kun se sattuu agendallasi olemaan.

Mutta tosiaan, kuten @Cobol vähän viittasikin, tässä näkyy jälleen näiden ääripäiden symppaajien idiotismi puolin ja toisin. Ihan samaan tyyliin rajakkileiristä heitellään kaikenlaisia epämääräisiä tilastoja ja suhtaudutaan niihin kuin ne kuvaisivat ilmiön kattavasti. Joku "Immonen" heittää valikoidun rikos/raiskaustilaston vihjailevasti ja sitten opetuslapset rientävät ympäri nettiä julistamaan kuinka tämä todistaa maahanmuuton lopettamisen tarpeellisuuden ja vähintäänkin vieraan kulttuurin perimmäisen pahuuden. Nyt sitten joku vastakkaista kantaa edustava poliisi heittää sinänsä ihan oikean, mutta äärimmäisen rajallisen tilaston ja elämänkoulutason päättelyllä tullaan julistamaan kuinka se todistaa että ei ole olemassa äärivasemmistoa Suomessa. Toinen säkenöivä älykkö osaa kertoa että ketjussa keskustellaan Suomen ääri-ilmiöistä joten ääri-ilmiöistä muualla ei saa keskustella. Ota tästä papukaijamerkki syvällisen huomiosi kunniaksi.

Naurettavaa että kaltaisesi sankari syyttää minua agendasta, kun nimenomaan agenda on asia joka saa Leopoldit ja bebetot katsomaan lämpömittariin ja kuvittelemaan ettei ilmastonmuutosta ole koska ulkonahan on kylmä. Ehkä pitäisi avata ketju: "Ilmastonmuutos tällä hetkellä minun takapihallani". Tuolla voisi sitten todistella päivittäisten lämpötilojen valossa että ilmastonmuutos ei koske minun takapihaani ja tähän on ihan turha sotkea mitään vuosikymmenten trendejä maailmalta. Helsingin rikostilasto tältä osin kuvaa kuvailun kohteena olevaa ilmiötä kohdealueelta ja ajalta oikein tehokkaasti. Se että innokkaimmat puupäät ovat päänsä sisällä samaistaneet kuvailun kohteen kaikennäköisiin laajempiin kokonaisuuksiin on sitten aivan toinen asia ja tällaisille ihmisille Enqvistin ehdottama "ajattelun päivä" olisi enemmän kuin paikoillaan. .
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ehkä muistelit Turkua? Turun juutalaiset: Antisemitismi ei meillä islamilaista, vaan äärivasemmistolaista - Kotimaa - Turun Sanomat

"– Yksi neljäsosa on äärioikeistolaista ja loput äärivasemmistolaista, Huhtamäki analysoi."

Tuosta jutustahan voisi Isopandaa ja Taposta mukaillen päätellä, että juutalaisvastaisuus on tässä maassa lähinnä äärivasemmiston heiniä, äärioikeiston jäädessä pikkutekijäksi neljäsosallaan. Ja koska tuolla ääri-islamistit eivät ole kohdistaneet ilkivaltaa juutalaisia kohtaan, voidaan päätellä ettei mitään ääri-islamismia ole olemassakaan.
Ah varmaan muistelin Turun asioita ja menneet Sanomat muistissa sekaisin. Pitääkö tästä nyt vetää johtopäätös että Helsinki on natsien aluetta ja Turku äärivasemmiston? Tuntuu epämiellyttävältä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jep, eli ikivanhat natsien hirmutyöt eivät liity mitenkään meidän natseihimme täällä Suomessa. Voitaneen myös todeta että äärivasemmisto on tappanut suomalaisia läjäpäin enemmän kuin äärioikeisto (lasken kommunistisen Neuvostoliiton äärivasemmistoksi), eli mitä me niin jostain pienestä rikollisjengistä huolimme kuin todellisten tappajien fanit viilettävät vapaana. Vai pitäisikö ketjun nimeksi vaihtaa ääripäät Suomessa tässä ja nyt historiaa ja ympäristöä huomioimatta?

Ilmiselvät ymmärrysvaikeudet ovat kyllä täysin sinun puolellasi yhä edelleen. Toisekseen jos meistä kahdesta jommalla kummalla on näihin ilmiöihin liittyvä agenda, se en todellakaan ole minä. Allekirjoituksessani on hyvä osoitus tuosta tyylistäsi suoltaa milloin mitäkin päätöntä roskaa kun se sattuu agendallasi olemaan.

Mutta tosiaan, kuten @Cobol vähän viittasikin, tässä näkyy jälleen näiden ääripäiden symppaajien idiotismi puolin ja toisin. Ihan samaan tyyliin rajakkileiristä heitellään kaikenlaisia epämääräisiä tilastoja ja suhtaudutaan niihin kuin ne kuvaisivat ilmiön kattavasti. Joku "Immonen" heittää valikoidun rikos/raiskaustilaston vihjailevasti ja sitten opetuslapset rientävät ympäri nettiä julistamaan kuinka tämä todistaa maahanmuuton lopettamisen tarpeellisuuden ja vähintäänkin vieraan kulttuurin perimmäisen pahuuden. Nyt sitten joku vastakkaista kantaa edustava poliisi heittää sinänsä ihan oikean, mutta äärimmäisen rajallisen tilaston ja elämänkoulutason päättelyllä tullaan julistamaan kuinka se todistaa että ei ole olemassa äärivasemmistoa Suomessa. Toinen säkenöivä älykkö osaa kertoa että ketjussa keskustellaan Suomen ääri-ilmiöistä joten ääri-ilmiöistä muualla ei saa keskustella. Ota tästä papukaijamerkki syvällisen huomiosi kunniaksi.

Naurettavaa että kaltaisesi sankari syyttää minua agendasta, kun nimenomaan agenda on asia joka saa Leeliat ja bebetot katsomaan lämpömittariin ja kuvittelemaan ettei ilmastonmuutosta ole koska ulkonahan on kylmä. Ehkä pitäisi avata ketju: "Ilmastonmuutos tällä hetkellä minun takapihallani". Tuolla voisi sitten todistella päivittäisten lämpötilojen valossa että ilmastonmuutos ei koske minun takapihaani ja tähän on ihan turha sotkea mitään vuosikymmenten trendejä maailmalta. Helsingin rikostilasto tältä osin kuvaa kuvailun kohteena olevaa ilmiötä kohdealueelta ja ajalta oikein tehokkaasti. Se että innokkaimmat puupäät ovat päänsä sisällä samaistaneet kuvailun kohteen kaikennäköisiin laajempiin kokonaisuuksiin on sitten aivan toinen asia ja tällaisille ihmisille Enqvistin ehdottama "ajattelun päivä" olisi enemmän kuin paikoillaan. .

Sinä ja cobol syydätte tähän ja moneen muuhunkin ketjuun linkkejä jotka eivät millään tavalla koske ketjun aihetta mutta tukevat teidän agendaanne. Tässäkin ketjussa saa lukea islamisteista vaikka ne eivät liity millään tavalla suomalaisiin äärioikeistolaisaisiin saati äärivasemmistolaisiin. Tuo taktiikka on tuttua Pietarin trollien käyttämänä, johdetaan keskustelu sivuraiteelle kun faktat alkavat käydä epämiellyttäviksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä ja cobol syydätte tähän ja moneen muuhunkin ketjuun linkkejä jotka eivät millään tavalla koske ketjun aihetta mutta tukevat teidän agendaanne. Tässäkin ketjussa saa lukea islamisteista vaikka ne eivät liity millään tavalla suomalaisiin äärioikeistolaisaisiin saati äärivasemmistolaisiin. Tuo taktiikka on tuttua Pietarin trollien käyttämänä, johdetaan keskustelu sivuraiteelle kun faktat alkavat käydä epämiellyttäviksi.

Osaltani sen verran, että vastasin kysymykseen, joka koski äärivasemmiston, äärioikeiston sekä uskonnolla perusteltua väkivaltaa. Kysymyksen teki @Leopold Isopanda ja hän lainasi komisario Jari Taposen twiittiä, jossa hän eritteli yllä kerrotulla tavalla näiden kolmen ryhmän toimia Helsingissä vuoden 2017 osalta.

Se että näet keskustelun yllä olevista lähtökohdista jotenkin minun agendaksi kertoo valitettavasti vain siitä, kuinka syvissä harhoissa tai kuplissa elät.

Jihadistinen, äärioikeistolainen ja vasemmistolainen väkivalta on hyvä asia keskustella. Siis meidän muiden. Suomessa islamilainen väkivalta oli vuonna 2017 tappavaa ja täytyy toivoa, että Supo ja KRP onnistuvat jatkossa estämään iskuja, kuten ovat onnistuneet hyvin tähänkin asti.

Se että sinä et pysty keskustelemaan islamilaisesta väkivallasta, on sinun ongelmasi. Jaksuhaleja sinullekin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinä ja cobol syydätte tähän ja moneen muuhunkin ketjuun linkkejä jotka eivät millään tavalla koske ketjun aihetta mutta tukevat teidän agendaanne. Tässäkin ketjussa saa lukea islamisteista vaikka ne eivät liity millään tavalla suomalaisiin äärioikeistolaisaisiin saati äärivasemmistolaisiin. Tuo taktiikka on tuttua Pietarin trollien käyttämänä, johdetaan keskustelu sivuraiteelle kun faktat alkavat käydä epämiellyttäviksi.

Jos aidosti olet tätä mieltä, olen pahoillani puolestasi. Ei taida ajattelun päivä kohdallasi auttaa kun tarpeen olisi vuosikymmen. Onneksi suurin osa ihmisistä kykenee hahmottamaan asioita hieman tätä sinun "ilmastonmuutos takapihallani tänään" -järkeilyäsi laajemmin. Mutta varmaan koet tehneesi syvällisenkin havainnon, josta edelleen papukaijamerkkiä palkkioksi tarjoan.

Voi meitä Pietarin trollitehtaan kasvatteja. Pitäisihän se tajuta että kun joku linkittää tilaston joka näyttää yhden väkivaltarikoksen tekijänä Helsingissä viime vuonna ryhmän, jota tilastossa kutsutaan väkivaltaiseksi äärivasemmistoksi, on oikea johtopäätös ettei äärivasemmistoa Suomessa ole olemassa. Mitähän opistoa pitää käydä tällaisen ajattelun kirkkauden saavuttamiseksi?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kuka sellaista on väittänyt, että uutisessa sellaisia lukisi? Vaikka tekijöiksi olisi ketä tahansa epäilty, ei tietoja anneta julkisuuteen. Minä laskin todennäköisyyden ja sain 96.8 prosenttia jihadisteille. Uutisoin sen.

Tarvitko jaksuhaleja vai onko syytä hakeutua pitempään terapiaan?

Lueskelin tätä sanaharkkaasi Anssin kanssa ja kyllä hän mielestäni on loogisesti täysin oikeassa. Toki voimme tehdä johtopäätöksiä, mutta ei tuon uutisen perusteella ole kyllä oikeutettua pitää sekä iskua että sen tekijöitä varmuutena, siis siinä mielessä että siihen voisi vedota tilastollisessa keskustelussa. Poliisi oli saanut tietoja tälläisen suunnittelusta, mutta emme voi tietää olivatko tiedot oikeita, eikä täyttä varmuutta ole myöskään mahdollisista tekijöistä (vaikka johtopäätöksesi toki onkin hyvin todennäköinen). Olisin (tietysti) tästä asiasta täysin samaa mieltä vaikka kysymys olisi Anssin väitteestä samantapaisesta uutisesta, että natsithan siinä takana ovat.

Noin muuten ketjun aiheesta toteaisin että kummatkin varsinaiset puheenaiheet ovat erittäin marginaalisia tekijöitä suomalaisessa yhteiskunnassa. Sitä on myös islamistinen ääriajattelu ja -toiminta, mutta kuitenkin se on huomattavasti reaalisempi uhka, josta ehkä olisi järkevämpää käydä keskustelua jossain toisessa ketjussa. Tokihan sitä voi pitää äärikonservatiivisena ajatteluna eli siinä mielessä äärioikeistolaisena, mutta en kyllä näkisi että tälläinen luokittelu olisi perusteltu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös