Äänikirja - kirja vai kuunnelma

  • 4 546
  • 37

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjakin voidaan kuunnella nykyään lukemisen sijaan. Kätevää kyllä, mutta kuinka se sopii kirjan henkeen?

Ajattelin "joululahjaksi" ostaa äänikirjapalvelun itselleni ja rouvalleni (kaksi yhtäaikaista käyttäjää). Rouva innostui kovin, minä olen skeptinen.

Olen lukenut paljon erilaisia "oikeita" kirjoja sekä kokeillut äänikirjoja ja omakohtainen kokemukseni on seuraavanlainen ("kirja"= konkreettinen kirja, "äänikirja"= äänikirja):
  • Kirja edustaa minulle konkretiaa, tunnen sen käsissäni ja se useimmiten tuottaa minulle suurta mielihyvää
  • Kirjaa lukiessa voit pysähtyä, jopa palata lukemaasi ja pohtia mitä ikinä teksti pistikään pohtimaan (tärkein pointtini)
  • Lukiessasi kirjaa keskityn vain ja ainoastaan siihen

  • äänikirja on helppo, kulkee mukana vaivattomasti ja on helposti saatavilla
  • äänikirjojen valinnanvara on "ääretön"
  • äänikirja suoltaa tekstiä ilman, että ehtisin oikeasti miettiä kuulemaani (toki voin pysäyttää ja kelailla, mutta hankalampaa kuin kirjan kanssa)
  • en pysty kuuntelemaan äänikirjaa (ajatus) ja tekemään samalla jotain muuta (oma puutteellisuuteni?)
  • keskittyessä kuuntelemaan äänikirjaa nukahdan helposti (oma puutteellisuuteni vai paska kirja?)
Äänikirjoja toimittaa useat erilaiset toimijat. HS: "Testasimme kaikki saatavilla olevat äänikirjasovellukset – ja löysimme niistä eroja"

Kuten arvasittekin, olemme päättäneet hankkia äänikirjasovelluksen. Mutta minkä? Tällä hetkellä testattavana Storytel, seuraavaksi BookBeat.
Valikoima, käytettävyys jne.

Hintahan on sama kaikilla (16,99/kk) mikä tarkoittaa 200+€/a. Kuka käyttää kirjaostoksiin noin paljon rahaa vuodessa kun on kirjastot?
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ei hyvänen aika. Melkoinen yhteensattuma, dejavu ja mitäsenytonkaan.

Juuri olin miettimässä missä ketjussa voisin asiaa tiedustella. Suurkulutan dokkareita ja kuunnelmia Areenasta jne. Nyt olisi hakusessa tuo unettoman apu, äänikirjapalvelu.

Mielelläni luen myöskin ehdotuksia siitä "parhaasta" sovelluksesta, missä kotimaisia äänikirjoja olisi tarjolla.

Aloittajalle iso peukku.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hintahan on sama kaikilla (16,99/kk) mikä tarkoittaa 200+€/a. Kuka käyttää kirjaostoksiin noin paljon rahaa vuodessa kun on kirjastot?

Storytelillä ainakin on nykyään myös kevyempi tilausmalli, käyttöaikaa 20 h/kk hintaan 9,99€.

En ole kokonaan siirtynyt äänikirjoihin, mutta on niissä kieltämättä omat hyvät puolensa, mistä osan jo luettelitkin. Lisäksi ainakin se, että iltaisin älylaitteelta lukeminen saattaa rasittaa silmiä ja vaikeuttaa unensaantia. Toki oikeassa kirjassa tai elektronisessa lukulaitteessa ei varmasti samassa määrin tuota ongelmaa ole, mutta äänikirjassa ei lainkaan.

Paljon riippuu myös lukijan äänestä. Jos lukijan ääni jostain syystä ärsyttää, ei kirjasta kykene nauttimaan. Ja taas päinvastoin, esim.elämäkerroissa jos kirjan kohde itse on lukijana ja häntä on miellyttävä kuunnella, kokemus saattaa olla luettua kirjaa vielä paljon mielenkiintoisempi.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaksi eri taidemuotoa samasta asiasta. Pidän itsekin fyysisistä kirjoista. Ne on kauniita esineitä ja niitä on kiva pitää kädessä ja rauhassa lueskella, sekä selailla. Lisäksi tyylikkäitä sisutuksessa, etenkin kun ovat pinoina siellä täällä.

Sitten on äänikirja, joka mahdollistaa rakastamastani kulttuurimuodosta nauttimisen entistä laajemmin. Hyvää äänikirjaa kuunnellessa voi mennä useampikin tunti lenkillä huomaamatta. Lisäksi ne toimivat mm. siivotessa ja saunoessa. Harvoin vain istun ja kuuntelen. Äänikirjoina yleensä kevyempää kirjallisuutta kuten elämäkertoja ja jotain rikosjuttuja. Luettuna sitten enemmän keskittymistä ja syvällisyyttä vaativaa.

Ja lukijalla on todellakin merkitystä, se on erittäin vaikeaa hommaa, johon vaaditaan rautaista ammattilaisuutta. Huono lukija pilaa koko kirjan. Ja ei kyse olekaan lukemisesta, siihen nyt pystyisi kuka vaan, vaan tulkitsemisesta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minä taisin tätä kesällä kysellä täällä. Eli kiitos ketjusta.

Itse kesällä tosiaan löysin äänikirjat. Halusin aloittaa tuon sillä, etten maksa kk-maksua mistään. Elisa kirja jeesi tuohon hätään.

Kaikki ei vielä äänikirjoissa toimi. Olen lapsesta asti ollut kova lukija ja nuorempana aikuisena kaunokirjallisuutta luin paljon. Kaunopuolella ei äänet oikein toimi vieläkään. Niissä tarvitsen vanhanaikaisesti kirjat kansineen. Sen sijaan tietokirjallisuus ja elämäkerrat uppoaa ääninä tai e-kirjana. Lukijan ääni merkitsee paljon. Siksi helppo ”harjoitusteos” oli Tapsa Suomisen tarina.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Minä taisin tätä kesällä kysellä täällä. Eli kiitos ketjusta.

Itse kesällä tosiaan löysin äänikirjat. Halusin aloittaa tuon sillä, etten maksa kk-maksua mistään. Elisa kirja jeesi tuohon hätään.

Kaikki ei vielä äänikirjoissa toimi. Olen lapsesta asti ollut kova lukija ja nuorempana aikuisena kaunokirjallisuutta luin paljon. Kaunopuolella ei äänet oikein toimi vieläkään. Niissä tarvitsen vanhanaikaisesti kirjat kansineen. Sen sijaan tietokirjallisuus ja elämäkerrat uppoaa ääninä tai e-kirjana. Lukijan ääni merkitsee paljon. Siksi helppo ”harjoitusteos” oli Tapsa Suomisen tarina.
Millainen tuo Elisa on muuten? Äänikirjojen tarjonta, toimivuus jne? Kuukausimaksua siellä ei saa ilmeisesti?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
En oo laskenut kuinka monta kirjaa tulee vuodessa luettua, mutta monta. Aina sängyssä löhöillessä ja nukkuun mennessä pitää olla kirja kädessä. Samoin kesällä terassilla ja rannalla. Äänikirjat ovat kyllä "Kuulematta paskaa" -osaston matskua. En vaan voi kuvitella miten voisin ikinään saada lähellekkään samaa irti jos kuuntelisin jonkun toisen lukemista. Eihän siinä sisäistä puoliakaan siitä mitä kun ite imee silmillä ne kirjaimet sisuksiin. En tiä, oon kai sit oudosti ohjelmoitu tältä(kin) osin. Sitten kun tulee usein tarkastettua menneiltä sivuilta jo kerrottua, niin helpompihan sen luulisi olevan selata sivuja taaksepäin ja jatkaa taas kun fakta on tsekattu. Ja itekkin kun luen, niin silloin luen, enkä halua keskittyä mihinkään muuhun. Mutta kukin tyylillään. Tuskin tulee äänikirjoja edes kokeiltua niin kauan kun näkö pelaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Millainen tuo Elisa on muuten? Äänikirjojen tarjonta, toimivuus jne? Kuukausimaksua siellä ei saa ilmeisesti?

Tarjonta on se puutteellisin. En toki ole verrannut noihin Storyteliin ja muihin, mutta esim. suosikkikirjailijaltani en liiaksi ole äänikirjoja löytänyt.

Kk-maksunkin saa, mutta itse tykkään hamstrata alesta yksittäisiä. Tiesin, etten tasaiseen tule käyttämään, siksi en kk-hinnasta innostunut.

Kuunnelmistakin kun innostuin kesällä, käytössä on myös Supla. Tuollakin äänikirjoja, pitänee katsastaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Audiblesta on hankittu 28 kirjaa, fiktiota tuosta on kaiketi 5 kirjaa loput historiaa tai muuta tietokirjallisuutta. Tykkään siitä kun kirjat vähän niinkuin omistaa tuolta hankittuna ja nyt voi pitää taukoa tilauksesta. Rooman historiaa kahlaan läpi ahkerasti.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Audiblesta on hankittu 28 kirjaa, fiktiota tuosta on kaiketi 5 kirjaa loput historiaa tai muuta tietokirjallisuutta. Tykkään siitä kun kirjat vähän niinkuin omistaa tuolta hankittuna ja nyt voi pitää taukoa tilauksesta. Rooman historiaa kahlaan läpi ahkerasti.
Olen itsekin käyttänyt Audiblea nyt jonkin aikaa. Useimmiten ei tule kuunneltua kuin se yksi kirja per kuukausi ja tarpeen tullen nappaan jonkun alennuksesta tai se 3 creditin tarjous hintaan n. 6€/kpl. Paras puoli juuri tuo, että kirjat saa omaksi ja ilmeisesti voi myös vaihtaa mikäli ei miellytä (en ole testannut).
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aarne Honkavaara oli muuten äänikirjojen kuuntelussakin edelläkävijä. Näkö kun meni lähes kokonaan, niin legenda kuunteli keskimäärin yhden äänikirjan päivässä. Kun Dynamo täytti 90 vuotta, niin kuunneltuna oli muutamina edellisvuosina 1400 äänikirjaa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Tarjonta on se puutteellisin. En toki ole verrannut noihin Storyteliin ja muihin, mutta esim. suosikkikirjailijaltani en liiaksi ole äänikirjoja löytänyt.

Kk-maksunkin saa, mutta itse tykkään hamstrata alesta yksittäisiä. Tiesin, etten tasaiseen tule käyttämään, siksi en kk-hinnasta innostunut.

Kuunnelmistakin kun innostuin kesällä, käytössä on myös Supla. Tuollakin äänikirjoja, pitänee katsastaa.
Supla? Mennyt aivan ohi. Siellä on siis kuunnelmiakin? Ne olen kaikki kuluttanut Areenasta loppuun, samat jauhaa öisin luureissa.

EDIT: Rikosta, sotaa ja True Crimea pilvin pimein. Lähtee tilaukseen. :D K I I T O S!
 
Viimeksi muokattu:

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Täältä vahva suositus Bruce Springsteenin omaelämäkerralle herran itsensä lukemana. Aivan erinomainen tarina ja Bruce on kertojana ihan omassa luokassaan. Itse olen kuunnellut tuon jo monta kertaa ja aina vaan tekee mieli tovin tauon jälkeen aloittaa alusta. Brucen ääni sopii joka hetkeen, koska jos virtaa riittää niin tarina vie mukaansa moneksi tunniksi putkeen, mutta jos taas väsyttää ja haluaisi nukahtaa, niin Brucen ääni on äärimmäisen rauhoittava ja toimii unilääkkeenä erinomaisesti.

Kirja on äänitetty osissa ja kuunnellessa hauskasti huomaa että kappaleiden aluissa Bruce lukee uskollisesti kirjoitettua tekstiä, mutta kun pääsee hommaan sisään niin mies eläytyy tarinaan isolla tunteella ja voin hyvin kuvitella että kirja siirtyy sivuun ja tarina tulee Brucen omasta muistista. En ole tosin verrannut kirjoitettuun versioon joten voi tuo olla sanasta sanaan sille uskollinenkin, mutta Bruce vaan kertojana niin erinomainen että saa tuon illuusion aikaiseksi.

Mutta joo, iso suositus tuolle, olit fani tai et.

Edit: Itse olen käyttänyt vain Applen kirjapalvelua. Ulkomaisista teoksista tuntuu löytyvän lähes kaikki mitä olen etsinyt, mutta kotimaisissa on hieman satunnaisempi osumatarkkuus.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaksi eri taidemuotoa samasta asiasta. Pidän itsekin fyysisistä kirjoista. Ne on kauniita esineitä ja niitä on kiva pitää kädessä ja rauhassa lueskella, sekä selailla. Lisäksi tyylikkäitä sisutuksessa, etenkin kun ovat pinoina siellä täällä.

--- Äänikirjoina yleensä kevyempää kirjallisuutta kuten elämäkertoja ja jotain rikosjuttuja. Luettuna sitten enemmän keskittymistä ja syvällisyyttä vaativaa.

Ja lukijalla on todellakin merkitystä, se on erittäin vaikeaa hommaa, johon vaaditaan rautaista ammattilaisuutta. Huono lukija pilaa koko kirjan. Ja ei kyse olekaan lukemisesta, siihen nyt pystyisi kuka vaan, vaan tulkitsemisesta.

Oikeat kirjat nyt vaan ovat oikeita kirjoja.

Ajattelin itsekin, että "kevyttä" kirjallisuutta voisi vain kuunnella ja vakavampaa sitten lukea, mutta vaatinee totuttautumista/opettelua, ettei halua lukea/kuulla jok'ikistä sanaa vaan sopeutuu ajatukseen "kunhan kuuntelee ja ymmärtää pääkohdat juonesta".

Kuulin, että lukijalla olisi merkitystä, mutta juuri hetki sitten rouva huudahti "että ei vaan voi kunnella tuon ihmisen luentaa" ja aloitti itse lukemaan (ei toki ääneen). Varmaankin lukijan äänellä, eläytymisellä, kyvyllä tuoda teksti esiin on merkitystä. Nykyäänhän moni (?) kirjailija itse lukee kirjansa. Näissä palveluissahan pystyy hakemaan teoksia lukijan mukaan, mikä aluksi tuntui erikoiselta.

Elisa-kirja minulla on, mutta valikoima melko suppea ja sieltä olen ostanut omakseni jonkin verran kirjoja (totuteltuani ensin e-kirjoihin, ei ollut helppoa sekään).

Suplaa käyttänyt lähinnä podcastien kuunteluun. Podcastit menevät luokkaan mukavaa jutustelua, jota voi olla kiva kuunnella, mutta et menetä mitään jos jotain jäi kuulematta.

Suosituksia?
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosituksia?

Jos palveluita tuottavia tarkoitat, niin olen kokeillut Elisa kirjaa, Nextorya, Suplaa, Bookbeatia ja Storytelliä. Elisa toimii omalla periaatteellaan, noista muista Bookbeat ja Storytel ovat olleet parhaimpia käyttää ja valikoimaa löytyy. Vähän se sisältö vaihtelee, mutta palveluahan voi sitten aina vaihtaa kuukauden välein jos siltä tuntuu. Supla oli ainakin silloin äänikirjapalveluna aloittaessaan toiminnoiltaan ihan paska, unohteli missä kohtaa kirjaa mentiin ja muutenkin oli erittäin buginen. Nextory ei myöskään vakuuttanut.

Itse en ole pitänyt kirjailijoiden itsensä lukemista kirjoista. Tietävät toki mitä lukevat, mutta eivät osaa jaksottaa ja käyttää monipuolisesti ääntä instrumenttinaan. No kynähän (tai näppis oikeasti) se heidän instrumenttinsa tietysti onkin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mulla kuluu nykyään enemmän äänikirjoja kuin tavallisia. Kirja on omaan rytmiin helpompi nauttia nappien kautta lenkillä tai kotiaskareita tehdessä. Ehkä se kertoo myös siitä, että arjessa lukemisajan täyttää muu viihdyke. Lenkillä en oikein jaksa musiikkia kuunnella, joten hyvä kirja on parempaa seuraa.

Oon tähän mennessä käyttänyt Bookbeatia, Storyteliä ja Nextoryä. Näiden keskinäinen paremmuus on tuo sama, varsinkin Nextory on ihan surkea, sillä siellä tiputetaan joka käänteessä samoja kirjoja. Tuokin toimii jos tietää mitä haluaa, mutta mieluummin maksan noista kahdesta muusta. Seuraavaksi lähtee kokeiluun Supla kahden kk lahjan muodossa.

Lukijat ovat pääasiassa varsin hyviä. Joskus tulee erikoisia tilanteita kun vaikka tietokirjojen lukijaksi mieltämäni hahmo tuleekin vastaan fiktiossa. Pari inhokkia mullakin on ja yksi kirja jäi kesken liian erikoisen lukijan vuoksi.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
EDIT: Rikosta, sotaa ja True Crimea pilvin pimein. Lähtee tilaukseen. :D K I I T O S!

Unohtui hieman tämä, enkä ilmeisesti saanutkaan ilmoitusta. Myöhässä: ole hyvä ;D Supla tosiaan melko nerokas palvelu.

Tapsa Suomisen takia kaivoin tämän ketjun. Hän ilmeisesti kokeilemassa, saisiko lisääkin luettavaa. Kelpaisi, herran äänen varmasti moni kelpuuttaa.
 
Hieno ja tärkeä aihe. Palaan omiin kokemuksiini kenties vähän myöhemmin, mutta sellainen vinkki aloitteleville äänikirjaharrastajille, että koska palveluntarjoajia on pilvin pimein ja varmasti jokainen niistä tarjoaa 7-30 vuorokauden ilmaisen kokeilujakson, niin kannattaa rauhassa tarttua näihin ja tutustua eri palveluihin ja tarjontaan. Toki tarjonta on ainakin noilla isoimmilla palveluntarjoajilla melko samoja eli suunnilleen kaikkea löytyy. Jos ei muuta, niin tällä tavalla saa venytettyä penniä ja käytettyä veloituksetta näitä usean viikon ajan. Kyllä siinä ajassa kuuntelee kirjan jos toisenkin.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Storytel on nyt ollut käytössä jonkin aikaa. Sain lahjaksi kokeilujakson, jota tosin en saanut toimimaan, joten otin perustarjouksen. Kuuntelu on ollut vähän satunnaista, ajattelin pitää tilauksen näin talviaikaan kun kävelen duuniin, siinä saa kivasti vajaan tunnin päivässä edettyä. Sen olen huomannut että mitään muuta (duunia) ei voi tehdä samalla, ei vaan pysty keskittymään molempiin.

Aloitin Ruisrockin historiikilla, muuten olen lähinnä kuunnellut elämäkertoja, Trevor Noah, Bruce Dickinson ja nyt on menossa M.A. Numminen - Kaukana väijyy ystäviä, jonka kertoja on vinhasti hieman MA:n kuuloinen. Dickinson oli näimmä lukenut oman kirjansa, en sitä huomannut ennen suomenkielisen lopetusta. Lukijoista muuten huomaa että ihan ammattitaitoa on sielläkin, ei ole vain pelkkää "lukemista".

Minusta kummallakin formaatilla on paikkansa. Ostelen kirjoja tarkoituksella fyysisenäkin, mutta äänikirjapalveluissa etuna minulle "down timen" kuten bussimatkan tai juuri töihin kävelyn hyödyntäminen. Lisäksi pääsee kokeilemaan tekstejä, joita ei muuten välttämättä ostaisi tai ei tulisi vastaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno ja tärkeä aihe. Palaan omiin kokemuksiini kenties vähän myöhemmin, mutta sellainen vinkki aloitteleville äänikirjaharrastajille, että koska palveluntarjoajia on pilvin pimein ja varmasti jokainen niistä tarjoaa 7-30 vuorokauden ilmaisen kokeilujakson, niin kannattaa rauhassa tarttua näihin ja tutustua eri palveluihin ja tarjontaan.
Tällä taktiikalla olen minäkin lähestynyt tätä ilmiötä. Toistaiseksi ilmaisjaksoilla (14vrk) testatu Storytel ja BookBeat ja nyt viimeisenä Supla+.

Minä olen kuunnellut yhteensä 5 kirjaa, mutta rouva päässyt kai jo tusinaan.

Minun ongelmani on edelleen, etten "osaa kuunnella vain" kirjaa eli joko keskityn kirjaan puuhastelematta muuta (sohvalla maaten nukahdan) tai puuhastellessa kirja jää jotenkin vajaaksi ja juonen seuraaminen, puhumattakaan yksityiskohdista jää puutteelliseksi.

Rouva on pitänyt kuin hullu puurosta. Kokemuksensa mukaan StoryTel on paras. Minä en ole merkittäviä eroja havainnut.

Lisättäköön vielä, että sopimuksen lopettaminen on vaivatonta ja kerrankin kuluttajaystävällisesti toteutettu verrattuna esimerkiksi puhelinoperaattoreihin.

Storyteliltä tuli myös koejakson päätyttyä viesti, missä luvattiin 1kk hintaan 0,90€. Siten vain näitä kolmea tuottajaa käyttäen saan n. 10vkoa yhteishintaan 0,90€.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minun ongelmani on edelleen, etten "osaa kuunnella vain" kirjaa eli joko keskityn kirjaan puuhastelematta muuta (sohvalla maaten nukahdan) tai puuhastellessa kirja jää jotenkin vajaaksi ja juonen seuraaminen, puhumattakaan yksityiskohdista jää puutteelliseksi.

Minulla tämä sama, olen putkiaivo. En onneksi liiaksi väsy, jos maaten kuuntelen.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Minulla on ollut vaimon kanssa yhteiskäytössä Storytel jo pari vuotta. Olemme ostaneet vuoden kerrallaan kirjamessujen aikaan reilulla alella. Ongelma tuossa on tietysti se, että vain yksi voi kuunnella kerralla, mutta toinen voi toki lukea yhtä aikaa. Näinpä ostin vaimolle joululahjaksi tuon Storytel readerin. Se on yllättävän mukava laite lukemiseen.

Olin vielä kolme vuotta sitten sitä mieltä, että tämä äänikirjojen kuuntelu on täysin mahdoton ajatus. Mutta hyvien podcastien etsiminen ja odottelu alkoi vähän puuduttavaa, joten päätin kokeilla. Pikkuhiljaa aloin tottua ja nyt tämä on minulle selvä ykkönen viihteen nauttimisen saralla. Mainittakoon, että olen töissä n. 45h viikossa. Siitä voin kuunnella tehokkaasti 35h, joten minulle tämä on ihan ehdottoman mahtava kampe. Lukea ei luonnollisesti voi. Tämä tekee töissä olemisestakin mukavaa ja huomautan, että tämä ei mitenkään vaikuta työntekoon, ainoastaan positiivisesti. Välillä kuuntelen toki podcasteja ja välillä en mitään, mutta sanoisin, että kuuntelen kirjoja keskimäärin n. 15-20h viikossa. Kirjojen luku/kuuntelu kotona päättyy alta 5min nukahtamiseen. Ehkä se helpottaa, kun ruuhkavuodet helpottaa. Kotona tuleekin katsottua sarjoja jos jaksaa. Lenkillä tulee kuunneltua myös, mutta ehkä enemmän musiikkia.

Storytelin tarjonta on parantunut koko ajan. Uutuudet tulee varmasti, mutta myös vanhempia kirjoja ja kirjasarjoja ilmestyy palveluun.

Mitä tulee lukijoihin, niin sellainen vinkki, että jos lukija vaikuttaa huonolta tai hitaalta, niin nostaa puhenopeuden 1,2 kertaiseksi. Tämä toimii itselläni lähes aina. Tietysti on lukijoita joiden ääntä ei vain siedä, mutta itselläni on jäänyt vain yksi kiinnostava kirjasarja kuuntelematta lukijan takia.

Minä suosittelen vahvasti kohtaamaan ennakkoluulot. Tämä on tuonut omaan elämääni ja varsinkin työssä jaksamiseen ihan uuden ulottuvuuden.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Sen olen huomannut että mitään muuta (duunia) ei voi tehdä samalla, ei vaan pysty keskittymään molempiin.
Oikeastaan tämän ketjun myötä sain vaikuttimen ottaa duunissa kuunteluun äänikirjan työn taustalle. Pakko itsekin todeta, ettei oikein toimi, kun äänikirjaan ei voi keskittyä kunnolla töiden häiritessä.

Kuunteluun otin testimielessä Spotifyn, kun siitä muutenkin maksan. Asiaan en ole hirveän hyvin perehtynyt, mutta kyllä sieltä äänikirjoja löytyy varsinkin englanniksi. Ensimmäisenä päädyin Lovecraftin Shadows over Innsmouthiin. Täytyy jossain vaiheessa katsoa löytyykö suomeksi enemmän. Toistaiseksi löysin lastensatuja ja eroottisia novelleja, mutta Spotifyn hakutoiminto ei löydä suoraan miljoonan äänikirjan kirjastoja vaan täytyy osata hakea oikeilla hakusanoilla.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Päivitetäänpä.
Storytel nyt käytössä. Kaikki toimii oikein hyvin, jos vain oppisi kuuntelemaan.

Nyt löytyi todella suositeltava kirja, joka on huomattavasti parempi kuunneltuna kuin luettuna eli Ismo Leikolan ja vaimonsa Angelikan teos Suo, kuokka ja Hollywood.

Kuvailisin kirjaa kokoelmaksi pakinoita arjesta ja työstä Ameriikassa. Hauskoja huomioita, mutta myös sangen opettavaisia tarinoita sisältävä teos on vitsikäs ja kun lukijana on itse Ismo, niin taustalla on koko ajan se kuuluisa pilke.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös