HIFK on tällä kaudella vetänyt keskimäärin 7376 katsojaa per ottelu, HP puolestaan 3464. Jos tuo lisätään lippujen hintoihin, niin aika heikoilla kantimilla ollaan: siinä missä HIFK saisi keskimäärin 30*7376 = 221280 euroa kotimatseista euron korotuksella, HPK:n saldo olisi 30*3464 = 103920. Jotta Kerho tuolla katsojakeskiarvolla pääsisi samaan euromäärään, täytyisi korotuksen olla 2,13e.
Hyvin nopeasti oltaisiin tilanteessa, jossa jo ennestään vähän katsojia vetävät joukkueet joutuisivat korottamaan muita enemmän. Tästä taas saattaisi hyvinkin seurata yleisökeskiarvon kutistuminen, pari euroa on kuitekin loppujen lopuksi melko paljon jos otetaan mukaan eri alennusryhmät.
Loppujen lopuksi näen melko naurettavaksi ajatusmallin, että katsojan pitäisi suoraan maksaa nuo. Kyseessä on kuitenkin seurojen kannalta investointi, jonka tarkoituksena on suojata työkaluja (=pelaajia) hajoamiselta. Palvelun hinnoittelun pitää olla sillä tasolla, että juoksevat kulut katetaan ja that's it. Ei S-ryhmäkään laita hintoihinsa suoraa 0,10e korotusta sen takia, että rakennetaan uusi varasto. Tuolloin ei hintojen välttämättä tarvitse muuttua mihinkään suuntaan, vaan voidaan nähdä pitkällä tähtäimellä kannattavana investointina kasvavan volyymin, rahtikustannusten leikkauksien tai vastaavien etujen kautta. Joku markkinointikaveri joskus sanoi, että hintaa ei pidä liikaa avata kuluttajalle: 8e kahvi on helpompi myydä kuin 2e kahvi 6e muilla kuluilla.
Jos katsojilta halutaan kerätä suoraan "ylimääräistä" rahaa, niin kerätään se erilaisilla kampanjoilla kuin lippujen korotuksilla. Ruotissa juuri kampanja tuotti faneilta 500k kruunua Nylanderin soppariin. Varmasti toimivampi ratkaisu kuin lippuihin 20 kruunun hinnankorotus perusteluina Nylanderin värväys.
Ei tuohon mitään taikatemppuja tarvita. Siitä vain määrätään liigan toimesta turvapleksit kaikkiin kaukaloihin ja jätetään varainhankinta seurojen vastuulle. Tuolloin joku voi korottaa lippujensa hintaa, toinen laittaa kolehtihaavin kaupungin keskustaan, kolmas jättää yhden pelaajahankinnan väliin, neljäs neuvotella sponssidiilejä ja viides tehdä kaikkia noita muita.