Mainos

Mopoturmat lisääntyneet rajusti

  • 8 092
  • 26

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Mopo-onnettomuudet lisääntyivät Suomessa viime vuonna peräti 16 prosenttia vuoden 2007 lukemista. Luvut selviävät pohjoismaisesta tutkimuksesta, joka tehtiin 15-vuotiaiden liikenneturvallisuudesta.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/05/mopoturmat_lisaantyneet_selvasti_736210.html?origin=rss

Lisäksi tutkimuksesta selviää, että matkan pituuteen suhteutettuna mopoilijan riski kuolla on 50-kertainen autoilijaan verrattuna.


Itsekkin olen huomannut että mopojen määrä on kasvanut hurjasti viime vuosina täällä Oulun seudulla. Esim. vielä viisi vuotta sitten mopoja pörräsi ohi melko harvakseltaan, mutta nyt tuntuu että niitä pörrää joka puolella jatkuvasti.

Ja onnettomuudetkin ovat sitten lisääntyneet samassa suhteessa. Mutta mopojen määrää enemmän huolestuttaa mopoilijoiden ajotapa. Esimerkiksi kevyenliikenteen väylillä kahden tien risteyksissä saa olla melkeinpä poikkeus että mopoilijat hiljentäisivät vauhtiaan. Tuurilla vaan vedetään kaasu pohjassa risteyksistä läpi ja luotetaan ettei toisesta suunnasta tule ketään.

Näkyvyys tällaisissa paikoissa on yleensä lähes olematon, varsinkin jos kummassakin suunnassa on alikulkutunneleita tai muita näköesteitä. Joten ei ihme että sattuu onnettomuuksia. En tiedä paljonko näitä risteysonnettomuuksia tapahtuu, mutta jotain puomeja tai muita hidasteita olisi syytä tehdä näihin risteyksiin jotta vauhtia saataisiin alennettua. Muutenkin mopoilijoiden tilannenopeudet ovat aivan liian isoja.

Toki mopoja tulisi siirtää myös suoraan pois kevyenliikenteenväyliltä, mutta joka paikassa tämä ei ole mahdollista ja muutenkin valvonta lähes mahdotonta. Ja jo esim. 60km/h alueella tämä tuo taas uuden riskitekijän autojen sekaan ajoradalle. Jotain olisi siis tehtävä jotta tilanne ei pääse riistäytymään käsistä. Tuohon mopojen virittämiseen ei ilmeisesti ole mitään tehtävissä joten liikenneympäristöön tulisi siis panostaa. Näitä hidasteita vaan pahoihin paikkoihin, eli käytännössä joka paikkaan... Kalliiksihan se tulee, mutta niin tulee myöskin nämä onnettomuudet.

Jos jollakin on hyviä ehdotuksia tilanteen parantamiseksi niin saa kertoa.

Yritin kaivella viime vuoden tilastoja mutta löysin vain 2007 liikenneturvan tilaston: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/liitetiedostot/Tieliikenneonnettomuudet_2007.pdf
Tässä tilastossa on 865 loukkaantunutta ja 11 kuollutta mopoilijaa. Löytäisikö joku vuoden 2008 luvut jostain?
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toki mopoja tulisi siirtää myös suoraan pois kevyenliikenteenväyliltä, mutta joka paikassa tämä ei ole mahdollista ja muutenkin valvonta lähes mahdotonta. Ja jo esim. 60km/h alueella tämä tuo taas uuden riskitekijän autojen sekaan ajoradalle. Jotain olisi siis tehtävä jotta tilanne ei pääse riistäytymään käsistä. Tuohon mopojen virittämiseen ei ilmeisesti ole mitään tehtävissä joten liikenneympäristöön tulisi siis panostaa. Näitä hidasteita vaan pahoihin paikkoihin, eli käytännössä joka paikkaan... Kalliiksihan se tulee, mutta niin tulee myöskin nämä onnettomuudet.

Liikenneympäristöön ja ajo-opetukseen. Mielestäni mopokortti on hyvä alku, mutta sen suorittamisen pitäisi ehkä vaatia hieman enemmän. Usein joko sääntöjen tuntemus tai sitten niistä piittaaminen on pahasti retuperällä.

Mopojen virittäminen ei mielestäni ole itsessään niin paha-asia. Nyt voi jo tunnustaa, että tuli itsekin ko. pahetta aikoinaan harrastettua. Ei se silti velvoittanut ajamaan liikenteen seassa kuin idiootti. Nykyiset mopot ovat ajo-ominaisuuksiltaan jo tosi hyviä ja mielestäni on vain hyvä, että niillä pysyy viidenkympin alueella muun liikenteen mukana. Tietenkin joku 100 km/h kulkeva Monkey on asia erikseen.

Yksi silmiinpistävä tapa on pitää kypärää päälaella ajettaessa. Minkälainen idiootti pitää olla, että ei osaa pitää kypärää oikein? Onkohan se jotenkin coolimpaa? Idiottimaiselta se ainakin näyttää ja kai se jotenkin toteuttaa luonnon valintaa. Apua siitä on päälaella tasan yhtäpaljon kuin kotiin jätettynä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Nyt voi jo tunnustaa, että tuli itsekin ko. pahetta aikoinaan harrastettua. Ei se silti velvoittanut ajamaan liikenteen seassa kuin idiootti.

Täytyy itsekkin tunnustaa että juurikin tuollaisessa jarruttomassa Monkeyssä minulla oli kierroksenluvun-rajoittajan ohitin ja välitykset muutettu. Normaalistihan manki kiertää n. 7000/min ja kulkee n. 36 km/h. Mutta näillä muutoksilla vauhtia tuli n. 55-60 km/h ja kierroksia n. 9000/min. Riippuen tietysti tuulen suunnasta. Mutta jarrujahan tuossa vehkeessä ei ollut joten sikäli melko hasardia puuhaa (tarkoitan siis että vakio-jarrut olivat niin kehnot).

Mutta täytyy sanoa että noin kovaa tuli ajettua vain tuolla 80km/h alueella missä vauhdista oli se etu ettei autot ohittaneet ihan koko aikaa. Kevyenliikenteenväylillähän 40km/h taitaa olla melko maksimivauhti jota voi turvallisesti ajella, oli sitten kuinka hyvä tie tahansa. Siellä on kuitenkin niin paljon erilaista kulkijaa että tarkkana pitää olla.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liikenneympäristöön ja ajo-opetukseen. Mielestäni mopokortti on hyvä alku, mutta sen suorittamisen pitäisi ehkä vaatia hieman enemmän.

Yksi silmiinpistävä tapa on pitää kypärää päälaella ajettaessa. Minkälainen idiootti pitää olla, että ei osaa pitää kypärää oikein? Onkohan se jotenkin coolimpaa?

Mopokortin hankkiminen uudistuu syksyllä. Teoriaa, ajo- ja käsittelytunteja sekä ajokoe. Toki hintakin nousee.

Parhaan suorituksen tuosta kypäräotsalla-ajosta näin viime kesänä. Poika ajoi seisaaltaan yhdellä kädellä, kypärä otsalla, rööki huulessa ja puhui kännykkään samalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kaikki kaksipyöräiset moottoriajoneuvot ovat Saatanasta, ja ne tulisi viipymättä kriminalisoida tyystin.

Moottoripyöräilijät ovat liiveihin pukeutuvia väkivaltaisia huumekauppiaita, jotka tappavat toisiaan ja sivullisiakin ihan tuosta vaan. Mopedeilla ajelevat vain nulikat joita eivät liikennesäännöt kiinnosta, tai huru-ukot jotka ovat mahdollisesti ennen sotia oppimansa siivot ajotavat unohtaneet jo aikaa sitten. Skoottereilla pöristelee ritsapillut ja homot.

Kaikki vaan polkupyörän satulaan tai bussiin, sillä siitä päästään.
 

dimmu

Jäsen
. Näitä hidasteita vaan pahoihin paikkoihin, eli käytännössä joka paikkaan... Kalliiksihan se tulee, mutta niin tulee myöskin nämä onnettomuudet.

Jos jollakin on hyviä ehdotuksia tilanteen parantamiseksi niin saa kertoa.

Ehdotuksia en tähän hätään keksi oikeastaan mitään. Tuosta hidastejutusta sen verran, että ei niistä paljoa hyötyä ole ainakaan normimopoille, koska niiden yli pystyy ajamaan kovaa ilman että edes huomaa, että siinä hidaste oli. Toki skoottereilla asia on ehkä vähän eri, mutta ei niilläkään ajettaessa sitä kunnolla huomannut.

Välillä tuntuu, kun tossa kaupungilla kun ajaa, niin ei näillä tulevilla/nykyisillä amiksilla ole mitään korvien välissä. Mopot kulkee kahtasataa ja kavereiden kanssa kiihdytyskilpailuja, jalankulkijoita ei väistetä ollenkaan, autot eivät pelota ollenkaan vaikka itse tulisi kolmion takaa...

Jalankulkijoiden väistöstä tuli mieleen eräs tilanne. Ajelin kahden mopon takana, kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Toinen kaista oli aika tukossa jostain syystä, ja toinen lähes tyhjä, minä ajoin siis mopoilijoiden perässä tyhjempää kaistaa. Kaverit siinä jutteli toisilleen kesken ajon eikä kiinnittäneet huomiota ollenkaan, kun autot toisella kaistalla pysähtyivät antamaan tietä suojatiellä jollekkin vanhemmalle naiselle. Samantien välähti että ei saatana, nyt kolisee.
Toinen mopopoika tajusi pysähtyä kun huomasi, että nainen suoraan edessä. Toinen huomasi myös, tai ainakin katsoi eteensä. No, eipä pysähtynyt vaan kaahasi varmaan alle metrin päästä tästä naisesta. Jumalauta että pelästyin.

Lisää samanlaisia tapauksia olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaksi, mutta en nyt jaksa alkaa purkamaan niitä tähän.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mopojen virittäminen ei mielestäni ole itsessään niin paha-asia. Ei se silti velvoittanut ajamaan liikenteen seassa kuin idiootti.
Ei kauaa tarvi lukea sanomalehdista jotain mopojuttua, kun viritys nousee esiin kuin tuhkasta juttuun mukaan, lähes aina. Loppuhuipentumana ja kukkahattuilun loppulauseena muistetaan aina mainita, että joskus jopa vanhemmat auttavat jälkikasvua virityksissä. On se hurrjaa!

Mun puolestani saavat viritellä moponsa kulkemaan vaikka satasta, mutta kuten ylläkin mainittu tärkein, ei sillä silti tarvi ajella sitä satasta esim. taajamissa. Eikä kaikki varmasti ajelekaan. Mopovirityksessähän muuten saa erittäin hyvällä hinta/laatu-suhteella lisää "tehoa" vehkeeseen. Okei, pitää olla jarrut yms kunnossa ja se on kuitenkin laitonta, mutta pojat on poikia aina.

Tämän voisi samantien kopioida suoraan tuonne Pysyvät uutisotsikot -ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täytyy itsekkin tunnustaa että juurikin tuollaisessa jarruttomassa Monkeyssä minulla oli kierroksenluvun-rajoittajan ohitin ja välitykset muutettu. Normaalistihan manki kiertää n. 7000/min ja kulkee n. 36 km/h. Mutta näillä muutoksilla vauhtia tuli n. 55-60 km/h ja kierroksia n. 9000/min.
Muistatko millainen tuo kierrostenrajoittaja oli ja miten se poistettiin? Itselläni oli poikasena 80-luvun alkupuolen Monkey, josta veistelin puukolla pois kaasukahvan sisältä muovisen rajoittimen. Kaasukahva kiertyi näin enemmän, ja mopo otti tuollakin tavoin lisää kierroksia. Oliko Monkeyn vakiokaasuttimessa jokin rajoitin, minä en muista?

Puukkotempulla mopon kulku ei vielä hurjasti terästynyt, vähän kuitenkin. Kaasuttimenvaihto auttoikin sitten ronskisti enemmän. Vaihdoin tuon muistaakseni 9-millisen vakiokaasuttimen postimyynnistä tilattuun 16-millliseen. Myöhemmin istutin sen tilalle vielä 18-millisen, ja taas tuli lisää kyytiä. Välityksiä vaihtamalla kiihdytyksistä leikkautui aika lailla ärhäkkyyttä, mutta huippunopeus kasvoi tietysti entisestään. 18-millisellä kaasuttimella ja sopivilla rattailla kyytiä sai parhaimmillaan johonkin 70-80 km/h välille.

Kyllähän Monkeyta olisi voinut reippaamminkin viritellä, vaikkapa kireämmällä nokka-akselilla tai isommalla sylinterillä. Lähikulmieni rajuimmin viritellyt pikkumopot saattoivat 80-luvulla kuitenkin olla Solifer-Suzukeja. Klassinen yhdistelmä S-S:lle oli 80cc sylinteri ja tehomäntä, 24mm Dell'Orto, tehopakoputki ja välitystenvaihto. Tuo setti antoi tiettävästi eväät johonkin 120-130 km/h vauhteihin.

Näin jälkeenpäin kun mietin, niin Monkeyn virittelyni jäi juuri sille tasolle mitä saattoi pitää vielä järjen rajoilla. Laitonta sekin oli, mutta pääasia oli ettei mitään haavereita sattunut. Virkavaltakaan ei ahdistellut, vaikka mopopoikia ratsattiin lähikulmilla aika ajoin. Jarrut eivät tosiaankaan olleet Monkeyn paras ominaisuus, mutta oikealla jarrutustekniikalla mopo pysähtyi sentään välttävästi. En osaa sanoa onko nykyisissä mopoissa ja moposkoottereissa olennaisesti paremmat jarrut kuin 80-lukuisessa Honda Monkeyssa, mutta toivon lämpimästi että asia olisi näin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Muistatko millainen tuo kierrostenrajoittaja oli ja miten se poistettiin?

Kyseessä oli vain potentiometri joka laitettiin oikeiden johtojen väliin. Tähän hommaan kelpasi esim. vanhan radion volume nappula. Joo ja kaasuttimessa oli sellainen kuristus levy jossa oli vielä tuota 9mm reikääkin pienempi aukko! Sen poistamalla sai myös hieman tehoa. Pakopuolellakin taisi olla joku kuristus jonka sai hitsipillillä poistettua...

Yhdellä kaverilla oli mankissa 84,5 kuutioinen kone, isoventtiilikansi ja tietysti viritysnokka-akseli ja iso kaasutin. Kuulemma pärjäsi sille Suzuki PV:lle 80:llä läppäkoneella. Joo aivan älyttömiä laitteita olivat. Onneksi näissä nykyvehkeissä taitaa sentään olla jo levyjarrut kaikissa pyörissä.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minä kun asuin maaseudulla mopoikäisenä, niin skippasin mopot ja menopeli oli kasikymppinen Kawasaki KX. Toki kaverit sitten virittelivät mopojaan. Hurjin viritys oli tuollainen Suzuki PV, johon oli fiksattu jonkin 80-luvun Suzuki RM 80cc kone. Moottori oli ulkoisesti täsmälleen sama kuin PV:n vakiomotti, mutta tehoa oli ilmeisesti n.15hv, eli 10x normimopon tehot. Ilman jarruja helvettiin... Kulkupuolta löytyi reilusti yli 100 km/h.

Ilmeisesti nykyisiä mopoja ei pysty ihan noin kireiksi viilaamaankaan. En ole kyllä Mopo-Sportin luetteloita selannut, mutta aika kesyjä tuntuvat nykymopedit olevan.

Kaikenlaisilla vehkeillä sitä tuli ajeltua. Nykyisin arvossaan olevat Pappa-Tunturit ja vajojen nurkista löytyneet Sachsit olivat ihan kivoja kulkineita,varsinkin kun kaverin faijalla oli romuttamo, josta sai varaosia loppumattomasti.

Minä en pidä tuota virittelyä mitenkään pahana harrastuksena. Kyllä siinä polttomoottorin lainalaisuudet tulevat tutuiksi. Kukaan kavereistani ei sentään kuollut noilla mopoilla ajaessaan, mutta piikeillä tuli pari ruumista. Toinen ajoi santaan ja liukui rekan alle ja toinen ajoi puuhun liiallisen nopeuden myötä. Jotenkin tuntuu, että nuo viritetyt mopot olivat niin vaarallisia, että niillä ajettiin varovaisemmin, kuin piikeillä jotka kulkivat laillisesti toista sataa.
 
Viimeksi muokattu:

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Joo-o. Mikä ihme se on että noita onnettomuuksia tulee nykyään enemmän kuin ennen. Nuo pässithän ajavat mopoillaan nykyään keskellä tietä. Silloin kun itse mopolla laitoin menemään, niin ajettiin aina tien oikeassa laidassa. Niin pitäisi nytkin olla, mutta ei vaan ole. Ainakaan Porissa.

Oma Helkama Raisu olikin ihan kivasti viritetty ja parhaimmillaan kulki 110 km/h. Tuon mittasi autollaan silloinen Luvian kyläpoliisi. Sakkoja ei antanut, mutta käski mennä kotiin laittamaan äänenvaimentimeen uudet villat. Piti kuulemma liian isoa ääntä.

Tuon kylä-Jorman teesinä olikin, että hänen puolesta mopot sai kulkea vaikka miljoonaa, kunhan äänet ovat hiljaiset. "Ulvilalaisten" puolesta hän ei sanonut mitään. Niille kun jäi kiinni, niin silloin olisi rapsahtanut mukavat sakot. Tämä siis kultaisella 1980-luvulla.

Niin ja tuli sitä itsekin kerran tehtyä u-käännös takaa tulevan auton konepellille. Tuloksena Raisun täys remontti ja murtunut sääriluu. Tuon jälkeen oppi katsomaan taakseen ja sivuille ennen kääntymistä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla oli iki-ihana rippilahjaksi saatu Tunturi Tiger Aqua. Pitihän siihenkin sitten jossakin vaiheessa asentaa tehoputki, joku 18-millinen kaasari ja tietty välitykset kohilleen. Mitäs me maalaispojat muuta. Aqua meni sellaset 80 joka tuntui silloin ihan eläimelliseltä vauhdilta. Olihan se silloin uutena aika hyvä ajaakin tuollaisilla viriosilla, vakiona kun silloin oli mm. levyjarru edessä.

Aika vähillä vaurioilla selvittiin vaikka lippoja tuli vedettyä aika taajaan. Yksi sairaalareissu tosin tuli kun vedin polvesta nahat ja lihat luuhun asti soratiehen. Mahtavat arvet edelleen.

Opetelkaa ajamaan niillä skoottereillanne nulikat. Saatatte vaikka elää moottoripyöräikään asti.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Taisi herätä itse kullakin se sisäinen pikkupoika sieltä jälleen eloon kun alettiin mopoista puhumaan. Virittelystä sen verran vielä, että 80-90-lukujen peeveitä ja mankeja piti virittää että ne kulkisivat edes sen 50km/h mitä ne silloin sai luvallisesti kulkeakkin. Nykyisiä deeteitä ja skoottereita ei välttämättä tarvitse viritellä kun ne jo pakasta vedettynä kulkevat tuon 50km/h mikä on jo ylinopeutta mopoille (olikos se rajoitus nyt 40 vai 45km/h??). Jos (ja kun) näitä 2000-luvun menopelejä aletaan virittelemään kisakireeseen kuntoon niin enää ei tarvitse pistää Nakkilaan kirjettä "läpiskästä", "mikuneista" tai "dellertoista" vaan otetaan viila kauniiseen käteen ja viilataan kuristinta suuremmaksi. Montaa milliä ei kuristinta tarvitse suurentaa kun vauhti on kasvanut jo 10km/h vakioon nähden.

Vanhempia ei tuosta virittelystä kannata lähteä syyllistämään, mielestäni vain parempi jos mopoa viritetään niin se tehdään sitten iskän kanssa autotallissa yhdessä tuumin. Silloin siinä virittämisessä pysynee myös järki mukana eikä moposta tehdä mitään 100km/h kulkevaa kamikazejopoa.

Aiheeseen. Se, että mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet johtuvat mopokannan valtavasta määrästä. Jotain suhdelukuja olisi kiva nähdä näistä onnettomuuksista verrattuna mopomääriin eri vuosina. Ainahan pojat ovat mopoilla ajelleet, mutta muutamia vuosia sitten, kun skootterit tulivat katu-uskottaviksi kulkineiksi, myös tytöt alkoivat ajelemaan omilla mopoillaan. Tässä tuleekin se tilastoja rumentava osa-alue. Tarkoitan siis, että pojille on sattunut keskimäärin saman verran näitä onnettomuuksia suhteessa mopokantaan, mutta kun tilastoja ovat tulleet tukemaan myös hameväki niin onnettomuusmäärät ovat pompsahteneet jyrkkään nousuun (samoin kuin mopokanta siis). Oman osansa tilastoihin tuo myös vuosikymmenten aikana valtavasti lisääntynyt autokanta.

Onnettomuuksia ei mielestäni millään töyssyillä tai puomeilla estetä, päin vastoin. Niitä käytettäisiin lähinnä hyppyreinä ja puomit olisi sitten muunkin kevyen liikenteen riesana. Mopokortti on hyvä asia tuomaan oppia tuleville mopoilijoille. Tosin nuo kirjallisetkokeet ja inssiajot olisi pitänyt ottaa alunalkaenkiin mopokorttiin mukaan. Aiemminhan kortin on saanut kun on käynyt sen muutamien tuntien kalvosarjan läpi, pujotellut muutaman keilan hiekkakentällä ja tehnyt onnistuneen jarrutuksen viivojen väliin.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Nyky-mopoilua seuranneena voi sanoa, tytöt ovat tuoneet uuden liikenteessä erittäin vaarallisen ryhmän rumentamaan tilastoja. Varsinkin se idioottimainen lupa kuljettaa toista kyydissä uusimmissa mopoissa, kun eivät kunnolla hallitse "vehjettä jalkojen välissään" yksinkään ajaessaan.
Pojissa on se samansuuruinen räälläysporukka kuin on aina ollut jotka eivät pahemmin välitä liikennesäännöistä, mutta kun seuraa tyttöjen ajoa liikenteessä ja varsinkin risteyksissä, se pää ei todellakaan käänny katsomaan sivuille vaan vedetään laput silmillä putkinäköön luottaen tai kun liian lyhyt hame nousee ajaessa korviin keskitytään sen korjaamiseen ja unohdetaan tyystin ympärillä vellova liikenne. Meillä päin puhutaankin mopotyöistä sakko-ohjuksina.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Onnettomuuksia ei mielestäni millään töyssyillä tai puomeilla estetä, päin vastoin. Niitä käytettäisiin lähinnä hyppyreinä ja puomit olisi sitten muunkin kevyen liikenteen riesana.

No näin varmasti.

Omaan silmään tosiaan pahimpia paikkoja ovat nuo kevyenliikenteenväylillä olevat kahden tien risteykset joissa on huono näkyvyys. Tuntuu että lähes kaikki mopoilijat pelaavat niissä venäläistä rulettia ja vetävät ne kaasu pohjassa läpi. Sieltä kun tulee risteävästä suunnasta toinen samanlainen niin eihän siinä muuta tarvita. Varsinkin jos tulevat tunneleista tai jonkin muun näköesteen takaa. Uskomatonta touhua.

Nämä töyssyt ja puomit ovat varmasti huono ratkaisu. Mutta toimisiko sellainen että näistä pahoista paikoista tehtäisiin ikäänkuin mini-liikenneympyröitä? Joku todella iso este keskelle jonka läpi ei voi ajaa vaan on pakko hiljentää ja kiertää?
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Oulussa tilanne alkaa olla suorastaan kaoottinen. Yli(!) 50% mopoista ja skoottereista on viritettyjä vauhtihirmuja ja lähes jokainen ylittää sallitut nopeudet. Jo vakionakin osa näistä kulkee 50km/h.

Oulussa ajokaistat ovat kehnoja, hiekkaisia ja ahtaita. Helposti tulee kolareita ja loukkaantumisia, joskin paljon vähemmän, mikäli viritykset saataisiin kuriin. Oulussa taitaa olla vain yksi (YKSI!) mopopoliisi. Hra. Juha Myllyaho ei ole kovinkaan suosittu finni-naama-mopoilijoiden keskuudessa :) Onpas heppu minunkin tehoputki-CPI:tä aikanaan testannut ja alamäkeen sai 44km/h kulkemaan. Samana päivänä skootteri sitten hajosi, siinä ainoa syy, miksi 60-65km/h ei täyttynyt!

Itse en ole yhtään vaaratilannetta mopo-aikana aiheuttanut. Kerran olen sivutiellä saanut lukkojarrutuksessa kaaduttua, mutta muuten erittäinkin sujuvaa ajamista. Toisin se oli silloin, kun sain M-kortin kätöseen! En ollut koskaan ajanut moposkootteria. En tiennyt käytöntöä, enkä oikein teoriaakaan. Mututuntumalla ajeltiin ja onneksi selvittiin 1. kesästä naarmuitta. Oneksi nyt tilanteeseen ollaan tekemässä parannuksia ajo-opetuksen ja teorian lisäämisen muodossa.

Skootteriin saa 10min operaatiolla heti 5-10km/h lisää nopeutta, kun prikan irrottaa. On suoria alkukäyriä ja tehoputkia(!). Pointti on siinä, että ratsioita on loppujenlopuksi aivan liian vähän.

Kouluihin (ylä-asteisiin) tehdyt ratsaukset ovat minun käsitykseni mukaan erittäinkin suotavaa puuhaa, kun jopa 75% on sakotettavia ja moni mooottoripyörään verrattavia mööpeleitä. On sieltä kuulemma monet kilvet viety.

Toivotaan, että Oulussa tilanne paranee paljon. Muussatapauksessa .loukkaantumisilta ei voida välttyä

Päivän Jari osuu ja uppoaa. Jari: Mopoturmat lisääntyivät

Kalevan juttu aiheesta 4v. takaa. Mopoilu riistäytynyt holtittomaksi

Omaan silmään tosiaan pahimpia paikkoja ovat nuo kevyenliikenteenväylillä olevat kahden tien risteykset joissa on huono näkyvyys. Tuntuu että lähes kaikki mopoilijat pelaavat niissä venäläistä rulettia ja vetävät ne kaasu pohjassa läpi. Sieltä kun tulee risteävästä suunnasta toinen samanlainen niin eihän siinä muuta tarvita. Varsinkin jos tulevat tunneleista tai jonkin muun näköesteen takaa. Uskomatonta touhua.

Nämä ovat juuri niitä pahimpia ja lähes kaikki kolaritapaukset mitä tiedän, on juuri näissä tapauksissa tapahtuneita. Siinä muovia ja katetta löytyy pitkälti ympäri lääniä, kun tuollaisessa paikassa kolahtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuurilla vaan vedetään kaasu pohjassa risteyksistä läpi ja luotetaan ettei toisesta suunnasta tule ketään.

Kyllähän näitä vitun kamikaze-mopoilijoita näkee päivittäin ihan oman työpaikan ikkunasta.
Keskimäärin 2-3 kertaa kesässä sitten kolahtaa, kun kahden parkkipaikan välisen tien ylittäminen päätyy auton alle tai auton kylkeen. Vauhtia tienylityksessä on yleensä se mitä mopo kulkee, sillä risteykseen ajettaessa kaasukahva on auki eikä pää käänny kumpaakaan suuntaan. Henki ei ole tainnut vielä toistaiseksi lähteä yhdeltäkään, mutta ambulanssi on käynyt pihassa kerran kesässä.

Itse olen soittanut asiasta nimismiehelle, jos pistäisivät vaikka stop-merkit ja/tai töyssyt noille paikoille ennen kuin sattuu pahemmin, mutta eipä tunnu poliisia kiinnostavan. Noh, ehkä sen ensimmäisen kuolemantapauksen jälkeen, sitten tiputetaan nopeusrajoitus koko kaupunkialueella 20 km/h, että autoilijat olisivat varovaisempia.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Oma Helkama Raisu olikin ihan kivasti viritetty ja parhaimmillaan kulki 110 km/h. Tuon mittasi autollaan silloinen Luvian kyläpoliisi. Sakkoja ei antanut, mutta käski mennä kotiin laittamaan äänenvaimentimeen uudet villat. Piti kuulemma liian isoa ääntä.

Mitä kaikkea olit siihen laittanut? Itselläni samainen vekotin taisi parhaimmillaan lepattaa jossain kuudenkympin korvilla. Viilalla pakoa ja imua suuremmaksi ja männästä helmaa pois. Takaratashan oli helvetinmoinen leija, enkä sitä muistaakseni vaihtanut. Jotenkin muistelisin, että naapurin PVlle mitattiin 125km/h auton rinnalla silloin sata vuotta sitten. Tuskin olisivat poliisit äänistä valittaneet.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mitä kaikkea olit siihen laittanut? Itselläni samainen vekotin taisi parhaimmillaan lepattaa jossain kuudenkympin korvilla. Viilalla pakoa ja imua suuremmaksi ja männästä helmaa pois. Takaratashan oli helvetinmoinen leija, enkä sitä muistaakseni vaihtanut. Jotenkin muistelisin, että naapurin PVlle mitattiin 125km/h auton rinnalla silloin sata vuotta sitten. Tuskin olisivat poliisit äänistä valittaneet.

Mitäs kaikkea mahtoi olla. Kantta oli laskettu, viilailtu ja hoonailtu, 20mm kaasari, välitykset uusiksi, tehoputki. En edes itse kaikkea tiedä, kun se oli jo ostettaessa viritetty kulkemaan jotain 65-70 km/h luokkaa.

Joskus koulusta tullessani tuo sitten kulki tuon noin 110km/h. Isä-ukko oli käynyt ajelemassa sillä ja todennut ettei se kulje mihinkään ja tehnyt sille jotain taikoja. Sanoi mulle vaan kun lähdin kylille, että varo sitten ettei karkaa hanskasta. Naureskelin vaan ja kun lähdin liikkeelle, niin yllätys oli melkoinen.

Niin ja oli siinä vahvistettu runkokin!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aijai, Tunturi Super Sport oli ja on mopojen kuningas. Omani kulki sen 60kmh kantta laskemalla, ottamalla kaasarista kurkun pois, rattaita vaihtamalla, ja tietysti sahaamalla pakoputken päästä se puolentoista sentin pilli pois (vaikka sen vaikutus oli pelkästään psykologinen, jos ei jopa negatiivinen). Mahtavaa.
Skoottereita ei tuolloin vielä mailla kauheasti ollut, ja jos oli niin vittuiluahan sellaisen kuljettaja osakseen sai.

Skootterit on muutenkin hiukan huteroita vehkeitä Suomen olosuhteisiin korkean painopisteen takia (liukasta, soraa, vähän kaupunkipyörittelyä), tosin ei tossumopo yhtään sen fiksumpi ratkaisu ole, kunnon mopo on kunnon mopo, Pappa, Sport, Super Sport, Trial, Tiger, Tiger Aqua, DT, S1, mitä näitä nyt on.

Itse aiheesta sen verran, että mopoautot ne vasta syvältä on. Päättömiä ryhmittymisiä, vilkuttamattomuutta, kovia tilannenopeuksia risteyksissä jne joka päivä. Ja isi maksaa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Jos mopo kulkee yli 66 kilometrin tuntinopeudella, se luokitellaan kevytmoottoripyöräksi.

Onkos tämä nyt jokin "uusi" määritelmä? Enpä ole aikaisemmin kuullutkaan moisesta raja-nopeudesta. Näissä skoottereissa on ilmeisesti ainut tapa käydä testaamassa, kun suoraan ei näe mitkä kamat on inessä.

Tuosta tulikin mieleeni tapaus kun kerran oli lainassa tuollainen Gilera Runner "puoli" - skootteri. Siitä oli kaikki prikat poistettu ja kulki varmasti n. 80km/h. Siinä sitten pyörätiellä ihan asiallisesti ajellessa poliisimoottoripyörä lähti perään ja pysäytti. Puhallutettiin, katsottiin paperit ja seuraavaksi poliisi halusi käydä testaamassa että onko viritetty.

"Hieman" olin paskat housussa kun poliisi lähti kokeilemaan, kaveri sanoi tosiaan että kulkee jotain 80km/h. No kaikeksi onneksi vehkeeltä kesti ilmeisen kauan kiihtyä tuohon nopeuteen, joten kun poliisi tuli takaisin koeajoltaan niin totesi että hieman pirteältä tuntuu mutta ei muuta kuin hyvää matkaa!

En tiedä mihin nopeuteen ehti kiihtyä, mutta onneksi poliisilta ei ilmeisesti riittänyt kärsivällisyyttä tinata pitempään...
 

Spezza#19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ottawa Senators ja Arsenal.
Onkos tämä nyt jokin "uusi" määritelmä? Enpä ole aikaisemmin kuullutkaan moisesta raja-nopeudesta. Näissä skoottereissa on ilmeisesti ainut tapa käydä testaamassa, kun suoraan ei näe mitkä kamat on inessä.

En ole varma, onko tuo joku uusi määritelmä. Muistaakseni se on ainakin ennen ollut niin, että jos mopo kulkee yli 65km/h, niin se luokitellaan kevytmoottoripyöräksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tähän virittelyyn lähteneestä jutusta tuli mieleen, että olisikohan sellainen joku kytkin helppo tehdä johonkin näkymättömiin, jolla jotenkin saisi asetukset persiilleen/tehoja alas, niin että silloin se ei kulkisi juuri mihinkään..?

Ammoisina PV-aikoinahan kaasarin ryypyn auki jääminen alensi menoa jonkun verran (tietämättömän virkamiehen testatessa).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tähän virittelyyn lähteneestä jutusta tuli mieleen, että olisikohan sellainen joku kytkin helppo tehdä johonkin näkymättömiin, jolla jotenkin saisi asetukset persiilleen/tehoja alas, niin että silloin se ei kulkisi juuri mihinkään..?
Tuollaisia juttuja mietimme kovasti poikien kesken mopoiässä. Hahmottelemistamme ratkaisuista potentiaalisin liittyi kaasuttimeen. Ideamme oli jonkinlainen sormella tökättävä pikasysteemi jolla kaasuttimen saisi ahtaammaksi. Toki virkavalta olisi keksinyt helposti onko kaasutin vakiomallia vai jokin äreämpi vekotin. Sen vuoksi vakiokaasari olisi pitänyt ekaksi tohtoroida avarammaksi, ja tuon konstruktion yhteyteen olisi sitten tehty jokin läppäsysteemi jolla tehot olisivat palautuneet tehdasasetuksiin.

No, jäi tekemättä. Tyydyttiin sitten vaan ajelemaan viritetyillä mopoillamme sen enempiä ujostelematta. Sitä paitsi lähes joka jampan mopossa oli muutenkin korjatut välitykset, ja nehän poliisi osaa tsekata rutiininomaisesti. Rattaiden "asetusten" muuttamiseksi alkuperäiseen kuosiin emme sentään keksineet mitään keinuvipukikkaa. Vaikeaa olisi rattaita vaihtaa lennosta siinä vaiheessa kun poliisi viittoo pysähtymään. Olisimme tietysti voineet ajatella jotain avovaihteisesta retkipyörästä tuttua konstruktiota, jossa samalle akselille olisi laitettu vaikkapa 13- ja 16-piikkiset eturattaat...
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Tähän virittelyyn lähteneestä jutusta tuli mieleen, että olisikohan sellainen joku kytkin helppo tehdä johonkin näkymättömiin, jolla jotenkin saisi asetukset persiilleen/tehoja alas, niin että silloin se ei kulkisi juuri mihinkään..?

Ammoisina PV-aikoinahan kaasarin ryypyn auki jääminen alensi menoa jonkun verran (tietämättömän virkamiehen testatessa).

Onhan nuita sähköisiä kiekkarajoittimia sun muita mitä jotkut ovat yrittäneet piilotella mopoihinsa, joka napataan siis päälle jos poliisi sattuu pysäyttämään. Tosin poliisitkin ovat nykypäivänä jo näistä varsin hyvin perillä ja osaavat katsella mopoja myös sillä silmällä, että onko siellä jotain ylimääräisiä kytkimiä tai sähköjohtoja näkyvissä ja tunnustella mopon käyttäytymistä. Sen enempää en nuista ohjausbokseista tai rajoittimista tiedä, mutta google kertonee asiasta enemmän. (tämä pätee siis vain nyky mopoihin, ei papiskoihin ja pv/monkeyhin)

Eilen taisi olla iltapulun verkkosivuilla (varmaan myös lehdessä) juttua siitä, että juuri tyttöjen hyppääminen skoottereidensa selkään on lisännyt tapaturmia valtavasti. Olikohan HYKSissä tehty tutkimus mopo-onnettomuuksista aikavälillä 2002-07, minkä perusteella tätä onnettomuuksien määrää nyt on pitkälti kauhisteltu. Ottaisin kuitenkin kuitenkin tuosta sellaisen asian vielä esille, että vuonna 2002 skootterit teki vasta tuloaan eikä niillä ajellut silloin (sitä ennen) kuin eläkeläis papat. Ehkä joskus 05-07 skootterit "löi itsensä läpi" ja niistä tuli aluksi etenkin tyttöjen suosikkikulkineita polkypyörän tilalle. Tämä näkyy sitten valitettavasti myös tilastoissa. Mopoiän kynneksellä oleville ja nykymopoilijoillekkin tekisi hyvää kunnon liikennevalistus ja liikennesääntöjen pakko-opinnot. Asenteesta se homma kuitenkin pitkän päälle on kiinni miten sillä mopolla toikkaroidaan tuolla muun liikenteen seassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös