Mitä keinoja flunssan nujertamiseen?

  • 34 516
  • 46

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kroppani on flunssaviruksen väkivaltaisen hyökkäyksen kohteena. Kurkku on kipeä ja paikkoja kolottaa. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin illalla on pää täynnä räkää ja kuume nousussa. Tilanne on kuitenkin sen kaltainen, että olen lähdössä maanantaina reissuun, enkä todellakaan ajatellut perua matkaa. Nyt ei siis olisi aikaa sairastaa, toisin sanoen 2 vuorokautta aikaa parantua.

Minkälaisilla keinoilla olette käyneet vastahyökkäykseen? Karkottiko mummo flunssan sivelemällä sinappia kainaloon ja lukemalla rään syntysanat? Oletko työntänyt habaneroja villahousuihin ja ryystänyt litratolkulla kirkasta viinaa? Saunomalla, tervalla, panemalla, what what what! Please god help me!

Olen itse nyt aamulla syönyt 4 isoa kynttä valkosipulia joka tuntuu huokuvan nyt kynsien altakin ulos kropasta. Myös teehen on laitettu hunajaa. Saas nähdä mitn äijän käy.

Kaikki niksit tervetulleita.
 

iBa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näillä flunssa kuriin

Kaikki niksit tervetulleita.

Mikään niksi ei sinua hetkessä paranna, mutta joidenkin/useiden tutkimusten mukaan auringonhattu-uute (esim. Echinamax, Echinaforce) nopeuttaa flunssasta paranemista noin 2-3 päivällä. Kyseessä on immunostimulantti, joka mm. aktivoi fagosytoosia.

Toki tuo mainitsemasi valkosipuli on myös osittain antiviraalinen (?) tuotos, joten näitä molempia päivittäin, ja kun siirryt ihmisten ilmoille, jatkat auringonhatun nauttimista. Annostus tyyliin 20 tippaa 4-5 kertaa/vrk.

Sitten tietysti C-vitamiinia eli askorbiinihappoa sellaiset 1-2 g/vrk ja lisäksi vaikka joku B-vitamiineja sisältävä tabu. Jos olo on lisäksi väsähtänyt, eikä tulehduskipulääkkeet tai parasetamoli (jos käytät, niin muista annos: 1000mg x3) auta, niin toimivin immunostimulantti on ginseng-juuri (adaptiivinen, eli pitäisi nostaa henkistä ja fyysistä suorituskykyä).

Nämä ohjeet voimassa vain, jos olet muuten perusterve kaveri. Eiköhän noita kaikkia löydy lähimmästä apteekista. Henkilökohtaisesti en muihin rohdostuotteisiin usko, eikä lääkkeillä siis voida vaikuttaa flunssan kestoon, ainoastaan suorittaa oireenmukaista hoitoa.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Itselläni on toiminut seuraava cocktail: Findrexin, Panadol (1000mg:n tabu tai sitten juotava versio) ja vitamiinitabletit ja helvetisti nestettä (vettä, tuoremehu tai vissyä) vaikka ei janottaisikaan.
Tuolla reseptillä pari kertaa olen pystynyt nujertamaan flunssan juuri parissa päivässä...

Edelliseen viestiin viitaten, että muuten pitää ola perusterve.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olen itse nyt aamulla syönyt 4 isoa kynttä valkosipulia joka tuntuu huokuvan nyt kynsien altakin ulos kropasta.
Tämä valkosipuli on myös se lääke, jota itsekin tulee käytettyä. Mutta teen toteja kiehuvaan veteen, johon sitten lisään murskattuja kynsiä, yleensä 1-2 kynttä totia kohti, riippuen vähän koosta.

3-4 cl koskenkorvaa, kiehuvaa vettä, 1-2 kynttä, ja sitten vähän sokeria maun tasaamiseksi. Totista tulee niin kuuma, ettei sitä pysty heti juomaan, mutta pidän lasia aluksi nenän alla, ja näin hengittelen niitä aromeja kiduksiini. Sitten vaan juodaan kaikki pois heti, kun se suinkin vaan on mahdollista. Kaksi tällaista totia kun illalla tekee, niin aamulla on jo paljon parempi olo, ja tavalliset flunssat ovat häipyneetkin sitten kokonaan kyseisen päivän aikana.

Muija tahtoo hiukan olla näreissään, kun koko asunto haisee sille valkosipulille, mutta se on hänen ongelmansa. Itsehän sitä ei haista, koska on käyttänyt ko. tavaraa.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Asiasta tulikin mieleeni, että millaisiahan droppeja jääkiekkojoukkueet sm-liigassa ja nahilassa käyttävät, kun pelaaja sairastuu flunssaan vaikkapa kesken pudotuspelien? Varmaan osakseen myös "näist ei oikee sais puhuu" -mömmöjäkin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Monesti olen itse tappanut alkavan flunssan juuri valkosipulilla. Se sisältää käsittääkseni luonnon omia antibiootteja, joten ainakin bakteereihin sillä pitäisi olla tappava vaikutus.

Flunssan aiheuttajathan muhivat yleensä nielussa. Oma tyylini on ollut sellainen, että "kurlaan" valkosipulilla kurkkua ja vedän perään kylmää maitoa. Maito hävittää valkosipulin maun tyyten. Panadolia surutta 3000 mg vuorokaudessa (maksimiannos).

Yhdistelmä tuottaa hyvän lumevaikutuksen ja lieneepä siinä lääketieteellistäkin perustaa, josta iBakin omalla slangillaan myötäili, hän tosin väitti vaikutusta viruksia tappavaksi siinä missä itse väitän sen tappavan bakteereja.

Väittävät nykyään vielä, että niistäminen on epäterveellisempää kuin ryystäminen. Ryystämällä nielu-nenä -osaston mikrobit joutuvat mahalaukkuun, jonka myrkyt tappavat pöpöt.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Oma tyylini on ollut sellainen, että "kurlaan" valkosipulilla kurkkua ja vedän perään kylmää maitoa.

Maitoa ja maitotuotteita ylipäätään kannattaa välttää flunssaisena, sillä ne lisäävät liman eritystä.
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilannekatsaus

Kiitos vinkeistä. Olen ottanut hoito-ohjelmaani lähes jokaisen niistä.

Takana nyt kokonainen "valkosipuliterttu", 10 isoa kuppia hunajateetä, 60 tippaa echina forcea, ensimmäinen 1000 mg shotti panadol zappia. Lisäksi 3,5 g c-vitamiinia, yksi multitabs, konjakkia, jolla olen kurlannut kurkkua ja itse puristettua sitruunamehua. Tulos: kuume nousussa, viime mittaus ennen panadolia 37,7.

No, tämä taistelu on vasta alussa. Illalla teen valkosipuli-konjakki toteja ja huomenna selvitän välini lopullisesti tämän taudin kanssa.

Huomattavaa: räkää ei ollenkaan, kuten ei yskääkään - vain kurkku kipeä niellessä ja väsymyksen tunnetta lihaksissa. Ehkä siellä limakalvoilla tapahtuu oikeasti hyviä asioita tällä hetkellä.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kiitos vinkeistä. Olen ottanut hoito-ohjelmaani lähes jokaisen niistä.

Ota vielä yksi. Vetäse oikein kunnon känni päähän. Kossua raakana/veden kanssa/kuuman mehun kanssa jne. En ole varma auttaako, mutta on ainakin helkkarin paljon mukavampi sairastaa.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ota vielä yksi. Vetäse oikein kunnon känni päähän. Kossua raakana/veden kanssa/kuuman mehun kanssa jne. En ole varma auttaako, mutta on ainakin helkkarin paljon mukavampi sairastaa.

Olisin ehdottanut juurikin samaa. Alkoholi desinfioi sisuskalut, joten sikäli huomio on täysin validi.

Mainittakoon, että itse pyrin juurikin em. metodein lääkitsemään auton ilmastointilaitteen väärinkäytöksen seurauksena iskenyttä räkätautia.
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin. Nukkumaan mennessä olo oli melko surkea (en vetänyt kännejä). Nyt aamulla tilanne on täysin toinen: ei kuumetta, ei räkää, ei yskää. Mission accomplished.

Ei muuta kuin reissuun.

Tattis.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllä se kossu/vodka on paras lääke. Puoli pulloa auttaa kummasti, mutta se pitää ottaa heti, kun alkaa tuntua että flunssa on iskemässä. Myöhemmin se auttaa vain vitutukseen, ei itse sairauteen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä olen suosinut ennaltaehkäisyä. Syön valkosipulia päivittäin ja viinaakin tinttaan vähintään kerran viikossa. Flunssassa olen ollut viimeksi muistaakseni 1994.

Viina on aina hyvästä. Isäukkoni sanoin: "Ellei se paranna, tekee se ainakin sairastamisesta siedettävämpää."
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Olen sairastanut viimeksi vuonna 1996. Vähän ihmettelen, että mistä voi johtua tällainen.

Syy voisi olla, että elän yhden hengen huushollissa ja ehkä keskimääräistä yksinäisemmin muutenkin ja näin tartuntamahdollisuuksia olisi keskimääräistä vähemmän. Toisaalta en sairastunut armeijassakaan, eikä toisaalta työpaikalla todellakaan välty pöpöiltä, kun hiplailee samoja näppäimistöjä muiden kanssa. Ja tämä unbreakable-juttu alkoi jo kouluaikoina.

Aloin juosta 1995, joten peruskunto on sen jälkeen varmaankin ollut keskimääräistä parempi. Uskon, että tässä voi olla jotain. Joka pöpö ei kaada. Toisaalta kai se flunssavirus kaataa teräsmiehenkin ja moni muu kuntoilija on aina kipeä.

Ruokavaliosta se ei voi olla kiinni. En kiinnitä sen kummemmin huomiota ruuan terveellisyyteen. Valkosipulia vedän mielelläni raakana vaikka pussillisen, mutta jätän sen tekemättä yleisen hyvän nimissä. Alkoholia en ole koskaan käyttänyt, joten en ole itseäni näin "desinfioinut." Aikoinaan ajattelin, että ihmelääke on se, että vedin pakasteesta raakana jäistä marjamehua lusikalla siinä missä muut jäätelöä. Terveellistähän tuo lie, mutta kun vuosiin en tuota harrastanut, niin ei tullut tauti silloinkaan.

Yksi asia sitten on se, että en halua sairastua. Ei kiinnosta sellainen, enkä uhraa sairastamiselle ajatustakaan. En tiedä onko tässä sitten mitään. Lumevaikutuksesta on kai näyttöjä, joten miksipä ei sitten.

Ihmettelyketjukamaa tämä vähän on, kun ennen tuota 1996 sairastin normaalisti ja joka tauti tuntui päättyvän vielä keuhkoputkentulehdukseen. Tuliko kiintiö täyteen vai mitä. Jo vuosia olen puhunut asiasta kovaan ääneen, joten edes jinxaaminen ei tunnu muuttavan tilannetta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen sairastanut viimeksi vuonna 1996. Vähän ihmettelen, että mistä voi johtua tällainen.

Syy voisi olla, että elän yhden hengen huushollissa ja ehkä keskimääräistä yksinäisemmin muutenkin ja näin tartuntamahdollisuuksia olisi keskimääräistä vähemmän. Toisaalta en sairastunut armeijassakaan, eikä toisaalta työpaikalla todellakaan välty pöpöiltä, kun hiplailee samoja näppäimistöjä muiden kanssa. Ja tämä unbreakable-juttu alkoi jo kouluaikoina.

Ehkä kyseessä ei olekaan Unbreakable-juttu vaan sixth sense juttu. Kokeileppas näetkö itseäsi peilistä ja reagoiko naapuri jos puhut hänelle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelyketjukamaa tämä vähän on, kun ennen tuota 1996 sairastin normaalisti ja joka tauti tuntui päättyvän vielä keuhkoputkentulehdukseen. Tuliko kiintiö täyteen vai mitä. Jo vuosia olen puhunut asiasta kovaan ääneen, joten edes jinxaaminen ei tunnu muuttavan tilannetta.

Hieman sama tilanne oli itsellänikin. Vuoteen 1996 asti tuli sairastettua säännöllisesti - eli joka vuosi tuli oltua kuumeisessa flunssassa ainakin neljä kertaa. Sitten ne lopahtivat. Käsittääkseni olemme kanssasi about samaa ikäluokkaa, eli 70-80 -luvun taitteen lapsia? Ehkä tässä on sitten Tshernobylillä vaikutusta. Ydinlaskeuma sai aikaan kymmenen vuotta kestävän flunssakauden. Puoliintumisaika taisi olla sen kymmenen vuotta?

Ehkä suurin syy oli kuitenkin siinä, että sain kunnon siitepölylääkkeet noihin aikoihin. Aiemmat olivat sellaisia, että sivuvaikutukset olivat pahempia kuin allergiaoireet, jotka nekin olivat varsin rajuja. Vastustuskyky ei kai ollut parhaimmillaan, kun "jatkuva allergiakohtaus" oli päällä.

Nykyään pikkuflunssa yllättää joka talvi 2-3 kertaa, mutta se jää ihan pieneksi nokan vuotamiseksi ja kurkkukivuksi. Kuumeessa olen tuon 1996 jälkeen ollut ehkä viisi kertaa.

En muuten lakkaa ihmettelemästä, miksi ihmiset luulevat flunssan paranevan nopeammin, kun käyttää särkylääkkeitä? Kuumeen tehtävänä on nimenomaan tappaa ne flunssapöpöt elimistöstä. Ottamalla kuumeen alentavaa lääkettä nuo pöpöt kuolevat hitaammin ja oireet kestävät kauemmin. Vai onko tässä taas kyseessä se kuuluisa maalaisjärjen kadottaminen? "Otin Buranan ja kuume laski pois - olen terve, kun ei ole enää lämpöä!"?

Ai niin, olen jostain lukenut, että influenssavirus ei aiheuta yleensä laajoja epidemioita Japanissa. Syyksi epäillään sitä, että japsit juovat paljon vihreää teetä, jossa on paljon antioksidantteja ja muita mukavia terveyttä edistäviä aineita. Itsekin juon paljon tätä juomaa, ja influenssavirus on kaatanut minut petiin vain kerran tämän 12 vuoden vähäisen sairastelun aikana. Se oli viime vuoden kevättalvella. Tuolloin oma tautini kesti vain neljä päivää, josta kunnolla kuumeista oli kahtena. Samaan aikaan sairastelleilla kavereillani tauti kesti selvästi pidempään.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En muuten lakkaa ihmettelemästä, miksi ihmiset luulevat flunssan paranevan nopeammin, kun käyttää särkylääkkeitä? Kuumeen tehtävänä on nimenomaan tappaa ne flunssapöpöt elimistöstä. Ottamalla kuumeen alentavaa lääkettä nuo pöpöt kuolevat hitaammin ja oireet kestävät kauemmin. Vai onko tässä taas kyseessä se kuuluisa maalaisjärjen kadottaminen? "Otin Buranan ja kuume laski pois - olen terve, kun ei ole enää lämpöä!"?

Itse olen ottanut Buranaa siinä tilanteessa, että seuravana päivänä on jokin tärkeä meno ja edeltävänä iltana alkaa tuntua oireita flunssan tulosta. Ensin finrexiniä, perään Buranaa ja tiukasti peiton alle -> yöllä hirmuinen hikoilu. Ei tule kuumetta ja seuravana päivänä olo on fressi.

Menetelmässä on se huono puoli, että sitten kun se flunssa erinäisten yritysten jälkeen tulee päälle, ts. kiireitten helpottamisen vuoksi antaa sen tulla, se kestää pitkään ja vaatii monesti antibioottikuurin, poikiessaaan esim. hengitystietulehduksen.

Sistiksen mainitsemaan tilanteeseen en ole itseäni päästänyt, sillä jos kuume tulee päälle, ei sen keinotekoinen alentaminen hyödytä mitään muuta kuin antaa mahdollisuuden nukkua ilman lihassärkyjä. Joissakin tilanteissa ibuprofeenien käyttö saattaa torjua alkavaa poskiontelotulehdusta (tämäkin itsellä tyypillinen ns. jälkitauti). Kuumelääkkeellä en ole mihinkään lähtenyt, ainoastaan kerran reissussa ollessa käytin sitä päästäkseni suht' tajuissani kotiin. Eli jos edellä kuvaamani iltakuuri ei jostain syystä tepsi, tärkeä meno saa jäädä väliin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä alkaa nykyisellään olemaan varsin kumottu käsitys ja kuumetta pidetään enemmänkin oireena kuin pöpöjä tappavana vastareaktiona.

Oirehan se onkin, mutta käsittääkseni sen merkitys on juurikin siinä, että tuolloin elimistön puolustusjärjestelmä toimii aktiivisemmin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/kuume

-clip-
Kuume ei siis ole itsenäinen tauti, vaan jonkin taudin ilmaus: kuumeen nousu ilmaisee sen, että ihmisen ruumiin immuunijärjestelmä toimii ja taistelee taudinaiheuttajia, kuten bakteereja ja viruksia vastaan.
-clip-
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oirehan se onkin, mutta käsittääkseni sen merkitys on juurikin siinä, että tuolloin elimistön puolustusjärjestelmä toimii aktiivisemmin.
Se on ilmentymä siitä, mutta ei edistä sitä. Käytännössä on siis aivan yksi ja sama lasketko kuumetta vai et, se ei elimistön kykyyn puolustautua taudinaiheuttajia vastaan vaikuta. Sen sijaan kuumeettomana on usein parempi olotila ja rennompi, joka edistää paranemista.

Jos siis on uskominen niitä lääkäreitä joita tässä viime vuosien mittaan olen käynyt jututtamassa.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Olen sairastanut viimeksi vuonna 1996. Vähän ihmettelen, että mistä voi johtua tällainen.
Veikkaan, että sinulla on hyvä yleiskunto. Olet karaissut itseäsi paljon ulkoilmassa, ja syöt normaalisti ja monipuolisesti. Työmatkat (koulumatkat) kuljet polkupyörällä vuoden ympäri, mutta et vilustuta itseäsi ja pukeudut hyvin sääolosuhteet huomioiden.

Omasta kropastani ja elimistöstäni tiedän, että jos esim. työkiireiden tai laiskuuden vuoksi monipuolinen liikunta jää väliin ja yleiskunto heikentyy, niin takuulla se johtaa enemmin tai myöhemmin flunssaan. Esimerkkinä kuluva vuosi. Liikuin monipuolisesti viime talveen saakka, kunnes työkiireiden vuoksi jätin työmatkaliikunnan väliin ja kuljin työmatkat autolla. Toukokuun loppuun saakka "vanhat" pohjat pitivät, mutta kesäkuusta lähtien flunssa on ollut melkein jatkuvasti päällä.

Monta vuotta menikin, että yleiskunto oli hyvä eikä flunssaa ollut juuri koskaan.

Kesäloman aikana aloitin taas ns. "hyvän elämän". Koetan parantaa yleiskuntoani ja pyöräilen 7 km:n työmatkan. Kesäloman jälkeen on ollut sen verran vaihtelevat kelit, että pakostakin kroppa ja elimistö karaistuu, kun sitä rasittaa ulkoilmassa vesisateessa ja tuulessa. Huolehdin, etten vilustu työmatkaa pyöräillessäni, työmatkan jälkeen käyn suihkussa pesemässä hien pois ja laitan kuivaa vaatetta päälle. Tämä on ollut hyvä resepti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Flunssa on vaaraton, joskin kiusallinen vaiva. Juhannuksen jälkeen pärskin kaksi viikkoa. Oireittein lievittämiseen käytin apteekista reseptittä saatavia lääkkeitä, kuten Finrexin, Ibuxin, Resilar. Lepoa ja juotavaa, siinä se pääpiirteittäin.

On syytä muistaa, että flunssa ja influenssa ovat kaksi eri asiaa. Tämän sain huomata viime vuodenvaihteessa sairastuttuani pahaan influenssaan. Tauti oli viedä minut jouluna sairaalahoitoon. Kuume jatkui korkeana usean päivän ja tuntui että keuhkot repeävät. Siinä ei auttanut kuin aika, joka paransi vaivan. Kaikkiaan oireet kestivät kuukauden.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Olen sairastunut johonkin flunssan tapaiseen, ja olen itse melko varma että se on normaali flunssa tai esimerkiksi korvatulehdus. Mua on kuitenkin peloteltu esimerkiksi keuhkoputkentulehduksella, keuhkokuumeella yms. ja alkoi itseäkin mietityttää, että mikä on. Oireita on Nenä vuotaa ja on tukkoinen, kuume (38 asteen tienoilla, useimmiten alle),välillä hieman räkäinen yskä, kurkkukipu, lisäksi korvissa tuntuu, kuin ne olisi jotenkin tukossa ja olisi painetta. Ovat siis hiukan kipeät. Mulla aluksi kipeyty kurkku, muistaakseni viikko sitten perjantaina, sitten viikko sitten lauantaina nousi kuume, eli oireita on ollut nytten viikon ajan. Lisäksi ääneni on käheänä.

Te, jotka asiasta tiedätte, kannattaako minun mennä tänään päivystykseen? Itse ajattelin, että lähden huomenna arvauskeskukseen lääkärin juttusille.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se on ilmentymä siitä, mutta ei edistä sitä. Käytännössä on siis aivan yksi ja sama lasketko kuumetta vai et, se ei elimistön kykyyn puolustautua taudinaiheuttajia vastaan vaikuta. Sen sijaan kuumeettomana on usein parempi olotila ja rennompi, joka edistää paranemista.

Jos siis on uskominen niitä lääkäreitä joita tässä viime vuosien mittaan olen käynyt jututtamassa.

Itse en syö kuumetta alentavia lääkkeitä, paitsi ennen nukkumaanmenoa. Olen huomannut että jos niitä popsii päivällä, ei malta enää sairastaa. Alkaa tekemään asioita mitä normaalisti tekisi, ja tämän seurauksena tauti saattaa pahentua ja pitkittyä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eipä tuolle flunssalle sinäänsä oikein mitään voi. Oireita toki voi hieman lieventää. Tässäkin ketjussa on hyviä neuvoja tullut jo roppakaupalla. Flunssa tai influenssa näin kesällä on syvältä mutta tämä vaan kuuluu elämään. Itselläni on rehuista johtuvaa allergiaa mutta antihistikset pitävät jotenkin tämän aisoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös