Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 261
  • 1 554

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Niin, eli onko talvirenkaat jo vaihdettu alle?
Sekä, kumpaa seosta käytätte nastaseosta vai kitkaseosta?

Nyt oli korkea aika vaihtaa nastat alle, tuli hiukan liukasteltua, mukamas tasainen tie, mutta auto lähti ojaan valumaan. No eipä siinä mitään kun rauhallisesti pakkia ojassa ja back in businnes.

Eipä kummempia.
 

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
Kyllä on ollut. Ja nastoja käytetään... Ojaan en onneksi ole (vielä) ehtinyt;)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Espoossa on jo talvi?

No joo, kyllähän sitä minäkin vaihdoin jo nastarenkaat alle. Tai olisin vaihtanut, jos olisin saanut pultit auki. Kesällä hankittu uusi auto ja maahantuoja tai tehdas laittanut pultit niin saatanan kireälle, että rengasrautakin hajosi pomppiessani sen päällä. Eikä hievahtanutkaan pultti. No, ei muuta kui tilaamaan aika paikalliselle huoltoasemalle. Satasella hoitivat homman, johon meni n. 5 minuuttia.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Nastoilla mennään

Mutta rapina kuivaa ja paljasta tienpintaa vasten murtaa vielä hermoni tulevien viikkojen aikana.

Viime viikolla vedin vielä Jyväskylään kesätossuilla, mutta matsin aikana satanut lumikerros auton päällä vakuutti - luikastelin lähimmälle huoltikselle renkaita ruuvaamaan. Tuntui kotimatka helpommalta sen jälkeen. Tänään käytin autoa ekaa kertaa Keski-Suomen matkan jälkeen, Nurmijärven suunnassa oli jo sen verran lunta tien pinnassa että ihan tyytyväisin mielin tällä kertaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Pakko oli vaihtaa jo viime viikon torstaina kun tulee ympäri Suomea ajeltua, ja huomenna pitäisi vielä Kuusamossakin käydä. Eli kyllä tunkilla on ollut käyttöä.
No joo, kyllähän sitä minäkin vaihdoin jo nastarenkaat alle. Tai olisin vaihtanut, jos olisin saanut pultit auki. Kesällä hankittu uusi auto ja maahantuoja tai tehdas laittanut pultit niin saatanan kireälle, että rengasrautakin hajosi pomppiessani sen päällä. Eikä hievahtanutkaan pultti. No, ei muuta kui tilaamaan aika paikalliselle huoltoasemalle. Satasella hoitivat homman, johon meni n. 5 minuuttia.
Rengasrauta meni tuhannen päreiksi, kun pompit sen päällä? Olisikohan aikaa laihdutuskuurille Vakio? Jos ja siis kun syytät nyt sittenkin rengasrautaa heikoksi, niin olisikohan ollut mahdollista ostaa uusi jämäkämpi rauta tilalle? Ensimmäisen esteen tullessa tielle ollaan heti etsimässä helpointa tietä ulos ongelmista. Get a grip Vakio. Ja sitten pakollinen :D, ettei muiden lukijoiden tarvitse turvautua palkokasveihin.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Heppoisia ovat nämä autojen työkalut. Ei kestänyt aikanaan Volvon tunkki edes mökin hieman alasvajonneen nurkan nostamista. Jengat hajosivat. Sekundakamaa. Samaa luokkaa oli tämä nyt hajonnut rengasrautakin. Minähän olen normaalipainoinen ;).
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minäpä en tunkkiin koskenut vaan käytin häpeämättä hyväkseni työpaikan sähkötoimista nostokärryä, jolla sai muutamassa sekunnissa auton puoli kerrallaan irti maasta.

Koko renkaanvaihtorumbaan meni ripeästi liikkuen aikaa vähän toista kymmentä minuuttia, kun ei tarvinnut taiteilla ruuvattavan tunkin kanssa pyörä kerrallaan. Lisäbonuksena mainittakoon lämmin ja valaistu sisätila, jossa homman firman varastossa suoritin...

Edit : Unohdin mainita, että nastallisethan ne alle laittamani talvikiekot olivat.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jahas, olenko siis ainoa jolla on vielä kesärenkaat alla? Varastossa odottaa uudenkarheat Hakkapeliitta ykköset allevaihtoa, mutta en minä kuivalla asfaltilla viitsi nastoja rapistaa, kun mitään erityisen pitkiä matkoja en päivittäin aja. Odotetaan nyt niitä ensilumia tänne Tamperellekkin, ennen kun ne nastat alle vaihdan.

-ipa rules
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viime perjantaiksi varasin ajan talvirenkaiden vaihtoon tuohon lähellä olevaan pajaan. Satasella koko homma hoitui ja samaan hintaan sisältyi vielä pieni muukin korjaus. Nastarenkaat autossani on.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Kesänakit vielä löytyy Vectrani alta, vaikka luminen peitto tänä aamuna valaisikin maaperää. Ennen talvirenkaiden vaihtoa tarvitsee suorittaa pienimutoinen murtautumisoperaatio kellarikomeroon, koska oven lukon avaimen kadotin johonkin syksyn aikana. Yllätäen talvirenkaani löytyvät juuri sieltä komerosta.

- Rolf Paski -
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maanantai-iltanahan ne tuli vaihdettua. Nastalliset.

Toivottavasti menivät kunnolla kiinni, kun päänsärystä johtuen yritin vaihtaa ne mahdollisimman nopeasti ja paikka oli vielä kohtuullisen pimeä. Ainakin huoltoasemalle ja takaisin kestivät...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nastarenkaat tuli laitettua sunnuntaina. Iloisesti rapisevat Tampereen sulilla ja kuivilla kaduilla. Kaipa se talvi tännekin kohta tulee. Vaihto-operaatio tapahtui noin 11 minuutissa isäpuolen työpaikan traktorihallissa. Isolla tunkilla auton toinen puoli ylös, painevääntimellä (mikä sen oikea nimi on?) pultit auki, talvikiekko paikalleen ja pultit kiinni.

Kitkatassujen käyttäjiltä haluaisin kuulla kokemuksia, minkälaiset ovat nastarenkaisiin verrattuna? Olen ajatellut hankkia kitkat sitten, kun nuo nykyiset kumit ovat käyttöikänsä päähän tulleet. Piti avata tästä oma ketju, mutta tämähän sopii tähän ketjuun kuin nenä korvaan.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Designer

Kitkatassujen käyttäjiltä haluaisin kuulla kokemuksia, minkälaiset ovat nastarenkaisiin verrattuna? Olen ajatellut hankkia kitkat sitten, kun nuo nykyiset kumit ovat käyttöikänsä päähän tulleet. Piti avata tästä oma ketju, mutta tämähän sopii tähän ketjuun kuin nenä korvaan.

Kitkarenkaista on kokemusta puolentoista talven verran. Sen jälkeen on auto vaihtunut aika tiheään ja ostetun mukana on yleensä tullut käyttökelpoiset nastarenkaat, joita en ole raatsinut vaihtaa kitkoihin, joten viimeiset 2 talvea olen taas ajellut nastoilla.

Täällä Lahdessa ja ympäristössä ainakin pärjäili mitä mainioimmin kitkarenkailla. Pitää vain muistaa mitkä renkaat alla on ja sovittaa ajotapansa siihen. Ainoa paikka, jossa nastat päihittävät kitkarenkaat selkeästi on lumipolanne, eli se pyörien alla tiukkaan pakkautunut lumi/jääkerros tien pinnassa, joka ei lähde auraamallakaan mihinkään. Nasta puree siihen jämäkämmän tuntuisesti. Kirkas jääkin on paremminkin nastarengaskeli, mutta semmoiseen törmää aika harvoin. Lumessa kitkarengas on ehdoton, paljaasta asfaltista tietenkin puhumattakaan.

Jos taloudellinen tilanne antaisi myöden olisi autossani nytkin kitkat alla, mutta kun ei ole joutilasta rahaa niin ajelen noilla auton mukana tulleilla kohtalaisen kunnollisilla nastakumeilla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Minulla ei kauheasti ole kitkoista kokemusta, mutta vähän kuitenkin. Lumisella metsätiellä kitkat ovat aivan ehdottomat ja puhtaalla asfaltilla samaten, mutta jäisellä, lumettomalla asfvalttitiellä kitkat saattavat olla jopa vaaralliset - pitoa ei ole ollenkaan.

Niinkuin tuossa jo sanottiinkin, niin kyllä kitkoillakin pärjää, jos vaan tiedostaa niiden heikkoudet.

-ipa rules
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nastarenkaat laitan alle (mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät) tuossa joulukuun ekan päivän tienoilla....
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Nastarenkaat tuli sunnuntaina laitettua alle. Sen verran pitää ajella tuolla maaseudulla, ettei kitkoilla oikein pärjää.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kitkarenkaat vaihdoin viime perjantaina ihan vaan varmuuden vuoksi, kun piti lähteä Raumalle käymään:D
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Nastat..

..on jo alla.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti TM
Viime perjantaiksi varasin ajan talvirenkaiden vaihtoon tuohon lähellä olevaan pajaan. Satasella koko homma hoitui ja samaan hintaan sisältyi vielä pieni muukin korjaus. Nastarenkaat autossani on.

Oletko hiljattain hankkinut auton? Muistelen, että ainakin viime kaudella olit vieraspeleissä vielä kaverien kyydin varassa. Eipä silti, vieraspeleihin on aina mukavampi mennä toisten kyydissä ;).
 

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Kitkat on ollu alla noin 1,5 viikkoo. Ekaa talvea nuilla ajelen, joten kokemusta ei niin kauheasti ole. Täytynee keventää kaasujalan voimankäyttöä liukkailla keleillä.

Pääasiallinen ajoni on motarilla välillä Hml-Espoo, ja se tie on melko hyvin suolalla pidetty sulana. Ainakin toistaseks.

Tiedotan sitten kyllä kun itseni ekan kerran ojasta löydän.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ollut jo pari viikkoa, ei ollut muuta tekemistä niin päätin vaihtaa nastat alle. Kitkarenkailla tee mitään mikäli tiellä on vähänkään jäätä.

Talvi on kyllä hienointa aikaa ajaa, lunta vaan maahan ja saa känkkä taas kyytiä. Vain amatöörit ajavat ojaan.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viime keskiviikkoaamuna sai Pieni Sininen Auto nastatassut alleen. Tunkin kanssa pähkäillessä meni hetki, mutta kyllä se siitä asettui. Näppärä systeemi tuon Fiestan nostaminen, saman sivun etu- ja takarengas nousevat molemmat ilmaan yhdellä veivauksella.

Renkaanvaihto on muuten maailman ärsyttävimpien hommien listalla melko lailla kärkipäässä heti pölyjen pyyhkimisen jälkeen.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Niin, uskaltaakohan sitä vielä vaihtaa nastarenkaat kesäkumeihin?

Pakkasta taitaa kuitenki muutama aste olla yöllä ja ensi viikolla mahdollisesti räntää tai lunta.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Tommy
Niin, uskaltaakohan sitä vielä vaihtaa nastarenkaat kesäkumeihin?

Pakkasta taitaa kuitenki muutama aste olla yöllä ja ensi viikolla mahdollisesti räntää tai lunta.

Ei täällä etelässä enää niin pahoja kelejä tule, etteikö niistä varovaisuulla selviäisi.

Olehan siellä Espoossa varovainen sen tunkin kanssa...
Taitaa olla ainoa paikka Suomessa, jossa tunkilla on vaikutusta päivittäiseen elämään ympäri vuoden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös