Missä olet viiden vuoden päästä?

  • 15 008
  • 97

scholl

Jäsen
Jyrki Katainen kertoi oliko se Kauppalehdessä, että hän ei ole ajatellut olla mukana politiikassa 10 vuoden päästä, vaan että hänellä oli vielä 2 muuta uraa. Aloin ajatella asiaa ja totuushan on se, että tiettyä juttua jaksaa vain tietyn ajan kunnes tulee tilanne, että takki on tyhjä ja kaipaa vaihtelua ja uusia haasteita.

Itse olen huomannut, että itselläni on ollut muutama hyvin erilainen vaihe. Nuoruuden luterilainen meininki ja hyvin kurinalainen akateeminen meininki. Sen jälkeen jossain määrin hedonistinen hyvin kapitalistinen yrittäjäelämä, jossa sekä työ että vapaa-aika on ollut aikapaljon erilaisista asioista nauttimista. Joku voisi pilkata sanalla pintaliito, mutta whatever. Nyt täytyy pohtia, että mikä olisi se seuraava vaihe. Missään tapauksessa en tarkoita, ettäkö niissä aiemmissa ei tarvitsisi olla enää mukana, vaan niitä voi jäädä osittain taustalle mukaan, mutta päähuomion voi keskittää uusiin asioihin. Tällä hetkellä olen ehkä nykyvaiheen viimeisellä kolmanneksella, mutta en tarkkaan tiedä missä vaiheessa sitä kolmannesta.

Otetaanpa tässä siis neuvostoliittotapaan 5 vuotissuunnitelma, mutta kuitenkin ilman varsinaista suunnitelmaa. Siis en lähde erityisemmin suunnittelemaan mitään, vaan kyselen sekä itseltäni että muilta ex tempore -vastauksen sille, mikä on juttu 5 vuoden päästä. 10 vuotta olisi tällaisessa muuttuvassa maailmassa liian pitkä ajanjakso.

Äkkiseltään sanoisin, että:
- 5 vuoden päästä olen jossakin muussa maassa kuin Suomessa ja keskityn entistä enemmän älyllisesti hyvin haasteelliseen elämään
- olen opetellut yhden uuden kielen, jota puhun sujuvasti ja pystyn käyttämään sitä vaikka työelämässä
- olen vähentänyt viihteellä käyntejä ja lisännyt fyysisesti raskaita suorituksia kuten esim. ultrajuoksuja harrastustoimintaani

Missäs muut ovat?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse 5vuoden päästä olen oletettavasti (toivottavasti :) valmistunut BBA:ksi, kuvittelisin asuvani jossain päin pk-seutua ja tehdä jonkunlaisia B2B-myyntihommia. Tavoitteena olisi olla tavallista perttiä parempituloisempi ja kuvittelisin asuvani jonkun naikkosen kanssa. Pahimmillaan saattaa jopa tenava nurkissa pyöriä.

Viihteellä käynti toivon mukaan huomattavasti vähäisempää ja ihan normaalia tylsää elämää ajattelin elää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Äkkiseltään sanoisin, että:
- 5 vuoden päästä olen jossakin muussa maassa kuin Suomessa ja keskityn entistä enemmän älyllisesti hyvin haasteelliseen elämään
- olen opetellut yhden uuden kielen, jota puhun sujuvasti ja pystyn käyttämään sitä vaikka työelämässä
- olen vähentänyt viihteellä käyntejä ja lisännyt fyysisesti raskaita suorituksia kuten esim. ultrajuoksuja harrastustoimintaani

Kirjoitatko silloin vielä Jatkoaikaan samalla syötöllä?

Tätä kysytään aina työhaastatteluissa ja kehityskeskusteluissa. En ikinä tiedä, mutta tällaisia unelmia ja suunnitelmia (ihan realistisia) on:

- Bändin kanssa levytyssopimus ja ainakin yksi pitkäsoitto plakkarissa
- Oma työura tästä huolimatta täydessä kuosissa ja kehitys ollut sielläkin mallikasta
- Juuri aloittamani saksan ja espanjan opinnot ovat jatkuneet ja selviän kyseisillä kielillä vaikka työelämässä
 

scholl

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Kirjoitatko silloin vielä Jatkoaikaan samalla syötöllä?

Ennen jatkoaikaa kirjoitin sähköposteja. Oli muutaman kaverin kanssa sellainen yhteinen osoite, minne lähetetyt tarinat tulivat kaikille. Nyt kirjoittaminen on kohdistunut tänne. Seuraava vaihe voi olla se, että alan kirjoittamaan esim. kolumneja. Mahdollisesti jossain vaiheessa myös kirjoja, mutta se on vähän erilainen projekti sitten.

Työelämässä tai opiskellessa harva pääsee mitään juurikaan suomenkielellä kirjoittamaan. Se on sellaista aivot narikkaan heittämistä ja rentouttavaa tekemistä. Pitää muistaa sekin, että varsinkin niille, jotka asuvat yksin tämä tarjoaa myös jonkinlaisen kommunikaatiokanavan.

Jos on luuska tassussa niin kirjoittaminen vähenee. Sitä taas ei pysty ennustamaan.

edit. DSF:llä oli ainakin ennen slogan "Mittendrin statt nur dabei". Eli jos haluaa olla vain passiivinen lukija niin voi lukea vaikkapa kirjoja
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
Työelämässä tai opiskellessa harva pääsee mitään juurikaan suomenkielellä kirjoittamaan. Se on sellaista aivot narikkaan heittämistä ja rentouttavaa tekemistä. Pitää muistaa sekin, että varsinkin niille, jotka asuvat yksin tämä tarjoaa myös jonkinlaisen kommunikaatiokanavan.

Totta virkat. Kirjoittaminen tänne tai millekään muulle foorumille ei missään nimessä ole huono homma. Jos ei muuta, niin kaipa se kehittää omia kirjallisia ilmaisutaitoja ja kykyä perustella mielipiteitä ja näkemyksiään vaikka vähän sarkastisella tai muunlaisella tyylillä.

Minä en vielä lukiossa ollessani ollut mitenkään erikoinen kirjoittaja. Keskitasoa, tai hiukan sen yläpuolella, riippuu, miten asiaa katsoo. En vieläkään pidä itseäni mitenkään hyvänä, mutta joka tapauksessa olen saanut työelämässä kiitosta siitä, että kirjoittamani dokumentit ovat poikkeuksellisen valmiita ja selkeitä vastavalmistuneen tekemiksi. Veikkaan, että tänne kirjoittelulla ja joskus vanhoina hyvinä aikoina tapahtuneilla väittelyillä on siihen oma syynsä. Ehkä suurin syy on kuitenkin, että vertailukohta dokumenteissani on tehty muiden insinöörien tekstien kanssa ja ammattikuntani on kuuluisa siitä, että kirjoitustaito on olematon. Oikein hävettää joidenkin lajitovereiden puolesta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sistis kirjoitti:
Kirjoitatko silloin vielä Jatkoaikaan samalla syötöllä?

Tätä kysytään aina työhaastatteluissa ja kehityskeskusteluissa.

Multa ei ole ikinä kysytty kirjoitusfrekvenssiäni Jatkoaikaan sen paremmin työhaastatteluissa kuin kehityskeskusteluissakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Gags kirjoitti:
Multa ei ole ikinä kysytty kirjoitusfrekvenssiäni Jatkoaikaan sen paremmin työhaastatteluissa kuin kehityskeskusteluissakaan.

Haha. Hyvä kuitti. Nyt tuli tosiaan osoitettua, ettei se oma kirjallinen ilmaisutaito olekaan yhtä hyvä kuin tuossa ylläolevassa viestissä luulin.

Hävettää. Ehkä minulla on siis opittavaa. Jos vaikka viiden vuoden päästä osaisin kirjoittaa selkeästi. :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen sen verran laiska ja "paikalleen jämähtävää tyyppiä" että uskon olevani edelleen samassa työpaikassa, asustelen samassa asunnossa josta maksan edelleen asuntolainaa. Viisi vuotta vanhempi ja ehkä (toivottavasti) vähän viisaampi. Sellainen tunne on että mitään dramaattista muutosta ei tule tapahtumaan mikäli elämä ei sellaisia "pakolla" eteen heitä (irtisanominen tms.). Toivottavasti olisin edes innostunut urheilusta/kuntoilusta että tulisi vähän paremmin pidettyä kunnostaan huolta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
scholl kirjoitti:
Seuraava vaihe voi olla se, että alan kirjoittamaan esim. kolumneja. Mahdollisesti jossain vaiheessa myös kirjoja, mutta se on vähän erilainen projekti sitten.

Meillä on noista projekteista "NHL:ssä" sulle jo yksisuuntainen sopimus allekirjoitusta vaille valmiina ;)

Mielenkiintoinen juttu miettiä, sillä meikäläisellä nämä ovat niitä aikoja kun täytyy miettiä nimenomaan työpuolen tulevaisuusasioita. Olen ollut nykyisessä työpaikassani vasta vajaa kaksi vuotta hommissa mutta varsinkin rakennusalalla on hyvä alkukokemuksen hankkimisen jälkeen vaihtaa hiukan roolia välillä. Ei alaa, mutta roolia, ja niitä nyt on tarjolla nykyisen urakoitsijahommien lisäksi rakennuttajana, valvojana, arkkitehti- ja rakennesuunnittelussa, muun muassa. Ei siis ole todellakaan pakko tahkoa samaa, ja vaikka tykkääkin nykyisestä niin toisessa roolissahan oppii kuitenkin myös muista rooleista. Etenkin kun on aloittanut nyt käytännöstä...

Ulkomaille tekisi mieli takaisin, mutta saas ny nährä.

Olen silloin yhtä kovassa kunnossa kuin nyt, ellen jopa kovemmassa. Tukka voi olla lyhyempi jos näyttää että takaluukku lähtee aukeamaan, ellen sitten laita vittuuksissaa comboveria, ihan vain "läppänä".

Gags kirjoitti:
Multa ei ole ikinä kysytty kirjoitusfrekvenssiäni Jatkoaikaan sen paremmin työhaastatteluissa kuin kehityskeskusteluissakaan.

Naiset tuota ovat viime aikoina kyselleet. Olen hot.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
TPS:n jääkiekko joukkoeen koutsina. Kaikki rakastavat minua ja muijia riittää joka sormelle. Joukkoeessani pelaavat mm. John Tavares, Sidney Crosby, Dion Phaneuf ja Alex Ovechkin. Kaikki nämä tulevat juuri minun joukkoeeseen, koska olen niin hyvä Koutsi.

No ei. Toivottavasti jossain hyvässä duunissa ja rakas kotona.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
FlamesFan kirjoitti:
No ei. Toivottavasti jossain hyvässä duunissa ja rakas kotona.

Meinaatko että Jortikka aikoo oikeasti muuttaa teille?
 

tutzba

Jäsen
-Ylioppilaslakki hankittuna + yo-kokeet kunnialla läpi
-Opiskelupaikka Turun yliopistoon
-Kivasti rahaa
-Kiva asunto Turussa
-Höntsyilen jossakin kaveriporukalla jääkiekkoa

Näillä kun mennään niin kiitos.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
Golden AWe kirjoitti:
Meinaatko että Jortikka aikoo oikeasti muuttaa teille?
Kämppä meil ainaki jo varattuna *hymiö*

Edit.

scholl kirjoitti:
Sen verran vielä sanoisin, että jos työhaastattelussa kysytään, missä olet 5 vuoden päästä niin kannattaa valehdella. Tai ei ainakaan tuoda esille sitä, että on muita suunnitelmia. He haluavat kuulla, että kunnianhimoisesti ja ahkerasti etenet organisaation sisällä.
Olisihan se aika häröä sanoa: "No en ainakaa täällä, mutta ei kai se haittaa?"
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jaa-a, senkun tietäisi niin olisin varmasti paljon levollisemmalla mielellä.

Tavoitteenahan on se, että olis se oma ravintola, mutta sen aika sitten näyttää.
Toivottavasti ainakin olisin valmistunut jo ajat sitten nykyisestäni opinahjosta, minulla olisi oman alan töitä ja toivottavasti vielä koulutusta vastaavia töitä jos ei sitten sitä omaa firmaa. Ja ehkäpä muija ja jo lapsiakin? Mistä sitä koskaan tietää...

Mutta tällä hetkellä on äärimmäisen vaikea vastata tähän kysymykseen.
 

scholl

Jäsen
Sen verran vielä sanoisin, että jos työhaastattelussa kysytään, missä olet 5 vuoden päästä niin kannattaa valehdella. Tai ei ainakaan tuoda esille sitä, että on muita suunnitelmia. He haluavat kuulla, että kunnianhimoisesti ja ahkerasti etenet organisaation sisällä.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Tätä menoa hullujen huoneella...
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Istun koneella lukien jatkoajan keskustelua.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
scholl kirjoitti:
Sen verran vielä sanoisin, että jos työhaastattelussa kysytään, missä olet 5 vuoden päästä niin kannattaa valehdella.
Paras vastaus tähän kysymykseen työhaastattelussa on edelleenkin "sillä puolella pöytää" toki sen verran kulunut fraasi että sanamuoto kannattaa harkita tilanteeseen sopivaksi.
 

konna_kuittaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivottavasti en ainakaan ole täällä kirjoittamassa Salkkareiden Ipe Laitelaa lainaten: Nyt on konnan laiva uponnut ja harppoo sellaisessa suossa, mistä ei edes konnan-ketale nouse...

Eli siis viiden vuoden päästä voisi olla seuraavaa.

-YO-lakki päässä + yo- kokeet kunnialla läpi.
-Opiskelu paikka jossain korkeakoulussa.
-Rahaakin voisi olla...

Ja sitten viimeisimpänä, mutta ehkäpä tärkeimpänä:
- Kesät vietellään jossain lämpimällä rannikolla kiva mimmi kainalossa, mielellään italialainen mimmi.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Toivottavasti olen 5v. päästä...:

-Vastavalmistunut sairaanhoitaja (jos sitä jaksan alkaa lukemaan)
-Töissä eräässä palvelukeskuksessa
-Ennen kaikkea elossa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En mä ole kovinkaan paljoa suunnitellut tulevaisuutta.

Todennäköisesti viiden vuoden päästä mä asun edelleen täällä Helsingissä. Mä kun tykkään kehittää itseäni ja oppia uutta, niin on kyllä ollut joitakin uusia opiskelu-ajatuksiakin suunnitelmissa muun tekemisen ohelle, mutta tuskinpa mä taas jaksan aloittaa sitä rumbaa, ja kunpa nyt ensin valmistuisi tästä nykyisestä kun jo ylimääräistä vuotta vedän. Töissäkin olisi kiva olla jossain mieleisissä hommissa. Tuskinpa kuitenkaan kovinkaan kauaa jaksan olla samassa työpaikassa tai työtehtävässä, kun en halua jämähtää paikoilleni. Nämä nyt on tällaisia perusjuttuja.

Ehkäpä noin 5-10 vuoden päästä mä rupean miettimään josko sitä haluisin alkaa seurustelemaan tai muuta vastaavaa, mutta saas nyt nähdä. Noin mä kyllä sanoin jo noin viisi vuotta sittenkin, mutta enpä nyt ole tippaakaan innostuneempi tuon asian suhteen. Ulkomaillakin olisi tulevaisuudessa kiva kierrellä selvästi enemmän ja nähdä maailmaa, ja ehkä jossain vaiheessa asuakin, mutta tuskinpa nyt ihan seuraavien viiden vuoden sisällä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden." - Ahti Karjalainen
 

Tuamas

Jäsen
Viiden vuoden päästä olisi tarkoitus että tämä kolmen vuoden britti-opiskelu olisi ohi ja maisterin paperitkin taskussa, tämän lisäksi olisi tarkoitus jo tuossa vaiheessa olla duunissa jossakin, mielellään riittävän haastavassa ja hyväpalkkaisessa sellaisessa...

Ihmissuhdepuoli menee painollaan, sen suhteen en ole tehnyt enkä tule tekemään tulevaisuuden tavoitteita.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
En ole koskaan pystynyt suunnittelemaan elamaani 5-vuotissuunnitelmilla.

Ikaa on ihan just 40, asun nyt kuudennessa maassani, tama nykyinen talo on 38s koti jossa asun, kavin aikoinani kuudessa eri koulussa koulua (siis lukion loppuun asti laskettuna), yliopiston Englannissa, nykyisen ammatillisen tutkintoni taalla Jenkeissa, tyopaikkoja on ollut niin monta etta yhdessa maassa jo kysyivat etta enko viihdy toissa tuon kauempaa, tyttoystavia on ollut... en edes muista kuinka monta. Vain yksi asia mita mulla on ollut yksi (oman perheeni lisaksi, jota ei voi itse valita) on vaimo. Niita on ollut vain yksi ja vain yksi tulee aina olemaankin.

Eli jos jotain vastausta tasta sillisalaattistani alkaa rakentaa niin viiden vuoden paasta olen naimisissa saman naisen kanssa, meilla on edelleen toi upea koira, yksi lapsi ja mun oma business on loistokunnossa. Nyt nayttais silta, etta asuttais edelleen taalla, mutta tietaen oman seka vaimoni elaman, en ihmettelis, jos olemme taas jossain muualla.

Viiden vuoden tahtaimella olis kiva jos osaisin soittaa jotain instrumenttia edes valttavan hyvin ja jos olisin vakituisesti mukana jossain hyvantekevaisyystoiminnassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös