Turenki - siinä se on!

  • 16 580
  • 80

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olin kovasti hämmästynyt siitä, että en löytänyt ketjua tästä Kuninkaiden Laaksonakin tunnetusta harvinaisen täydellisestä kyläyhteisöstä. No nyt on tämäkin kauneusvirhe korjattu ja ketju avattu.

Miksipä Turenki ketjun ansaitsee? No, itse en ainakaan toisaalta tiedä yhtään hyvää syytä sille että ei ansaitsisi. Melkeinpä jokainen tämän maan jannu/jannutar, joka edes joskus on ollut ns. jotain, voidaan ainakin jossain elämänsä vaiheessa yhdistää jollain tapaa Turenkiin.

On hyvännäköisyysmittelöissä menestystä haalineita kimalaisia, on maailman vahvimmat jannut ja muutenkin kulttuurin eri saroilla, sekä tiede- ja taidepiireissä tunnettuja henkilöitä. Kaiken kaikkiaan voidaankin oikeutetusti sanoa, että Turenki on sitä mitä kaikki muut ynnämuu -mestat haluaisivat olla.

Turenkihan tunnetaan myös varsin omaperäisestä huumoristaan. Sitä on kahta laatua; toisto- ja vinoilu/nälvimishuumoria. Monet ynnämuu -mestojen asukkaat sekoittavat nämä em. huumorilajikkeet helposti suoranaiseen vittuilemiseen, vaikka ne itse asiassa ovat vastaanottajalleen suuri kunnia. Toki turenkilaiset osaavat myös vittuilla, mutta se kyllä kohdalle sattuessa on helppo eroittaa huumorista. Tai sitten ei.

Vaikka Turenki tunnetaankin siis huumoristaan sekä menestyneistä jannuista ja jannuttaristaan, niin sieltä löytyy myös monenmoista vierailun arvoista paikkaa. On laskettelukeskusta, on vinoilu- ja nälvimisravintolaa, on tanssi- ja painiravintolaa, on stadionia kera kultaisen hiekkarannan ja jäätelöintitehdasta, ihan vain muutamia mainitakseni.

Itse en ainakaan tiedä parempaa paikkaa olla ja vinoilla. Tiedättekös itse?
 
Viimeksi muokattu:

krobbe

Jäsen
Moni varmaan ihmettelee mistähän tuo hullun hauska nimi, Turenki, on saanut alkunsa?

Ammoisina aikoina nykyisen metropolin haminoilla on sijainnut vain yksi ainoa torppa. Torppari on tietysti aitoturenkilaiseen tyyliin tullut suuruuden hulluksi ja alkanut laajentamaan mitättömiä potaattiviljelyksiään.

Laajenevat perunaplantaasit ovat tietysti vaatineet lisätyövoimaa. Ilmeisesti tämä perinteisellä paikkakuntalaisille nykyäänkin niin ominaisella ketkulla ja kierolla mielenlaadulla varustettu torppari, tuleva perunapehtoori on lähtenyt merimaille, todennäköisesti Turun suunnalle.

Turun seudun ökytaloja kiertäessään tämä hyväkäs on aina riuskan, mielellään umpimielisen ja mikä kaikkein tärkeintä älynlahjoiltaan vaatimatonta tasoa olevan renkipojan nähtyään ahertamassa työnsä ääressä, kuiskutellut tälle viekottelevasti: "Tu renki! Meillä saat syöjäksesi kymmentä sorttia pottua ja juorakseks valtakunnan parhaan lehmän maitoa, Valio on näet voittanut oikein parhaan maidontuottajan palkinnon ja sitä ei ole moni lehmä saanut!"

Ja kyllähän nämä tyhmemmän puoleiset renkipojat sortuivat houkutuksiin ja lähtivät torpparin matkaan, ottaen mukaansa ne heikomman sortin piikatytöt.

Niin useasti torppari joutui kuitenkin tuon tu renki hokemansa toistelemaan, että se jäi kauniisti heläjämään hänen humeettiinsa. Muutamia vuosia myöhemmin talon väki palveluskuntineen oli lähentelemässä sataa, päättikin silloin jo perunapehtoorina tunnettu torppari antaa kyläyhteisölleen nimeksi tuon hokeman mistä kaikki sai alkunsa eli näin syntyi Turenki.

Nyt kun kaikki tiedämme kuinka Turenki ja sen harvapäinen asujamisto on saanut alkunsa ei meidän turenkilaista mielenlaatua ja elämäntapaa tarvitse isommin ihmetellä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Ted Raikas
...missä on Turenki?
Koska turenkilaisille ominaisen huumorin Tedkin tuntuu hallitsevan, niin uskon että hän myös tietää missä ko. paikka sijaitsee. Koska tältäkin palstalta löytyy kuitenkin joku onneton ja sivistymätön, niin kerrotaan nyt kuitenkin että Turenki kuuluu Janakkalan kuntaan.

Ja mitä tulee tuohon krobben tekstiin, ja siis Turenki -nimen alkuperään, niin tuota samaahan meille kaikille parempiosaisille on opetettu jo neuvolasta asti. Krobbekin lienee kotoisin paremmilta seuduilta?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti krobbe
Nyt kun kaikki tiedämme kuinka Turenki ja sen harvapäinen asujamisto on saanut alkunsa ei meidän turenkilaista mielenlaatua ja elämäntapaa tarvitse isommin ihmetellä.
Mä arvasin että tällä on jotakin tekemistä Turun ja turkulaisten kanssa. Mä tosin olen aina pitänyt Turenkia turkulaisten ikuisena läänityksenä ja alusmaana. Tärkein kysymys on kuitenkin vielä vastausta vailla, missä on Turenki ? Oletettavasti jossakin Turun lähistöllä.

Edit. Rontti kerkesikin jo piirtää meille kuvaa Turengin sijainnista. Nyt ei siis puutu kuin tieto Janakkalan sijainnista.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Viestin lähetti bozik
Nyt ei siis puutu kuin tieto Janakkalan sijainnista.

Janakkala on n. 20 km Hämeenlinnasta kaakkoon. Ja kohta joku kysyy varmastikin, että missä on Hämeenlinna :)
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Nyt, kun Rontti avasi ketjun tälle Turengille, joka kuuluu siis Janakkalaan, mainittakoon, että se on äärettömän vaarallinen paikkakunta.

Tässä muutomia vuosia sitten, sain sairauskohtauksen ajellessani yöistä kolmostietä Helsingistä, määränpäänä (pitiolla) Seinäjoki. Toinen rekkakuski soitti piipa-auton ja se pillitvinkuen ja valot vilkkuen kiidätti minut Hämeenlinnan keskussairaalaan.

Varmaan osa arvaakin, että selvisin kohtauksesta hengissä, mutta sairaalasta poispäästyäni, selailin kotona Nakkilassa kaikenlaista paperisaastetta, jota mukaani tuupattiin ja näistä papereista kävi ilmi, että olin saanut sairauskohtaukseni Janakkala merkkisellä paikkakunnalla, mutta en syytä Turenkilaisia suoranaisesti, sillä asia on jo useita vuosia vanha.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti bozik
Edit. Rontti kerkesikin jo piirtää meille kuvaa Turengin sijainnista. Nyt ei siis puutu kuin tieto Janakkalan sijainnista.
Profiilisi mukaan asustelet Pariisissa/Helsingissä. No, kummastakin noista humpuukipitäjästä pääsee Turenkiin kun menee isoa tietä pitkin jonkun matkaa pohjoiseen. Suosittelen lämpimästi lähtemistä.
Janakkala on n. 20 km Hämeenlinnasta kaakkoon. Ja kohta joku kysyy varmastikin, että missä on Hämeenlinna :)
Jos minä yhtään näitä uunoja tunnen, niin kohta joku kysyy että missä on kaakko.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Rontti
Profiilisi mukaan asustelet Pariisissa/Helsingissä. No, kummastakin noista humpuukipitäjästä pääsee Turenkiin kun menee isoa tietä pitkin jonkun matkaa pohjoiseen. Suosittelen lämpimästi lähtemistä.
Profiili pitää paikkansa. Väliaikaisesti duunissa Pariisissa, mutta kämppä ja koti myös Helsingissä. Kyllähän tuo Janakkalan sijaintikin nyt muistui mieleen, eikös siltä moottoritieltä ole ihan kyltti ja taitaapi peräti olla ramppikin Janakkalaan. Ei siis mikään turha pitäjä, sinnehän pääsee vaikka autolla.

Viestin lähetti Rontti
Jos minä yhtään näitä uunoja tunnen, niin kohta joku kysyy että missä on kaakko.
Noup, erittäin vanhan vitsin mukaan se on lounas, joka on hukassa. Jotkut sanovat Kekkosen sen syöneen.
 
Tervakoskelaiset voittavat Turengin miltei kaikessa. Siellä on vireä paperitehdas, Turengissa ei kohta edes jäätelötehdasta. Tervakoskella on uimahalli, Turengissa sokerijuurikaspeltoja. Tervakoskella on Puuhamaa, Turengissa on Roll´s. Lisäksi tervakoskelaiset voittavat turenkilaiset tappelussa.

Ja Tervakoskihan on siis sen Janakkalan toinen, stadin puoleinen pääty.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Turengi

Onhan siinä pakko olla jotakin, koska siellä allekirjoittanut on ensimmäisen kerran:

- Kävellyt
- Puhunut (järkeviä)
- Lähtenyt liigapeliin

- Ajanut kerran autoa
- Vetänyt ensimmäisen kännin (vahingossa)
- Päässyt ensimmäisen kerran lehteen (Kotokulma)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onhan se perkele että olen jo huikeat kaksi vuotta kerennyt viimeisten neljän vuoden aikana asua Hämptonissa mutten ole Turenkiin selvinnyt kuin kerran...silloinkin vain heitin erään opettajamme kotio (autolla).
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Hyvin informatiivinen kirjoitus tuon joissain piireissä väheksytyn kansanosan, turenkilaisten, puolesta. Itse tervakoskelaislähtöiset sukujuuret omaavana, vaikkakin jo rantaruotsalaisen kätilön käsiin syntyneenä ja samanhenkisten keskuudessa kieroon kasvaneena, erehdyin uskomaan sukupuuni tyvestä kuullut juorupuheet todeksi. Nämä kateelliset Puuha-Nallet kun väittävät salskeiden turenkilaisten olevan niitä sisäsiittoisen populaation lippispäitä, jotka Janakkalan sosiaalitoimistosta nostavat rehellisten setelipaperityöläisten selkänahasta revityt kunnallisverot, päästäkseen ulkoiluttamaan pissiksiään Linnatuulen kahvioon.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Sid
Nämä kateelliset Puuha-Nallet kun väittävät salskeiden turenkilaisten olevan niitä sisäsiittoisen populaation lippispäitä, jotka Janakkalan sosiaalitoimistosta nostavat rehellisten setelipaperityöläisten selkänahasta revityt kunnallisverot, päästäkseen ulkoiluttamaan pissiksiään Linnatuulen kahvioon.

Vaikka tämä kaunistellun kohteliaasti esitetty käsitys sinänsä pitääkin paikkansa, niin siitä kannattaa olla melkoisen hiljaa.

Nimittäin maapalloistumisen ja sweitsiläisen jäätelötehtailijan aloittamat lomautuspuheet ovat vahvojen indsiotodisteiden mukaan herättämässä henkiin edesmenneen SKDL:n aseellista siipeä. Sirola-opiston asekätköjä ei ole vieläkään löydetty...

t. hanu
 

Simbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenhan minäkin syntyjäni janakkalalainen. Joskus junnuna oli sanonta "turenkilaisia joko naidaan tai sitten niitä vedetään turpaan". Jokainen saa tuosta päätellä mitä vaan. Tähän täytyy myös lisätä eräs toinenkin kotiseutusanonta : "ruma kuin Riihimäki".

;-)
 

Simbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenhan minäkin syntyjäni janakkalalainen. Joskus junnuna oli sanonta "turenkilaisia joko naidaan tai sitten niitä vedetään turpaan". Jokainen saa tuosta päätellä mitä vaan. Tähän täytyy myös lisätä eräs toinenkin kotiseutusanonta : "ruma kuin Riihimäki".

;-)
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Viestin lähetti Nännimäinen
Tervakoskelaiset voittavat Turengin miltei kaikessa. Siellä on vireä paperitehdas, Turengissa ei kohta edes jäätelötehdasta. Tervakoskella on uimahalli, Turengissa sokerijuurikaspeltoja. Tervakoskella on Puuhamaa, Turengissa on Roll´s. Lisäksi tervakoskelaiset voittavat turenkilaiset tappelussa.

Ja Tervakoskihan on siis sen Janakkalan toinen, stadin puoleinen pääty.

Ja vielä yksi piste Tervakoskelle. Tervakoskelaisessa pizzeriassa palveli niin suurikeuhkoinen tyttölapsi, että raukka joutui melkein kädet suorana näppäilemään kassakonetta. Kyllä silloin kesti pizzan syönti pitkään. Turenkilaisessa pizzeriassa töissä oli vain perinteisiä karvakäsiä. Tämä minun kahden päivän aluetuntemuksellani, mutta noiden hekumallisten rintojen takia ilman muuta Tervakoski ennen Turenkia!
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turengissa on varmasti suhteutettuna asukaslukuun, eniten punttisalilla kävijöitä kuin missään muussa Suomen kunnassa. Ja myös puheet "painiravintoloista" kannattaa ottaa tosissaan. Turengista löytyy myös linja-autoasema ja rautatieasema, joka sijaitsee vilkkaasti liikennöidyn pääradan varrella, kuitenkin jos aiot jompaa kumpaa julkista käyttää hyväksesi, saattaa eläkeikä saapua ennenkuin juna asemalle pysähtyy tai bussi pysäkille saapuu. Yhteensattuman kautta pari viikkoa sitten koin tämän, kun ensin oli päästy kyseiseen kuntaan niin heräsi kysymys, kuinka helvetissä täältä pääsee pois?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tervakoskelaisen ja turenkilaisen erottaa mm. siitä että kun turenkilainen avaa Turengille ketjun niin tervakoskelainen ei tee vastaavaa vaan saapuu tuohon avattuun ketjuun purkautumaan. Sinänsä tavallaan oikein, Tervakovski ei ketjun arvoinen olekaan.
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti Rapukäsi
Turengissa on varmasti suhteutettuna asukaslukuun, eniten punttisalilla kävijöitä kuin missään muussa Suomen kunnassa.

Tuo muuten pitää paikkansa. Olen sen paikkansa pitävyyden todennut useamman kerran vieraillessani Hämeenlinnan kuuluisassa tanssiravintola Kolibrissa.

Melkein ilta kuin ilta paikka täytyy turenkilaisista neitokaisista. Erään kerran kysyinkin eräältä sikäläiseltä miksi he ovat aina ilman miestä liikkeellä ja sain melko yllättävän kommentin. Lähes kaikki Turengin miespuoliset jäsenet viettävät iltansa paikallisissa kuntosaleissa ihaillen toistensa upeaksi pumpattuja hikisiä vartaloita.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Simbe
Joskus junnuna oli sanonta "turenkilaisia joko naidaan tai sitten niitä vedetään turpaan". Jokainen saa tuosta päätellä mitä vaan.

Hieno sanonta. Vaikka olen varsin vähän vaikuttanut Janakkalan seudulla - käynyt ehkä yhteensä viisi kertaa elämäni aikana paikkakunnalla - olen noudattanut toista tuon sanonnan antamaa ohjetta toisen osapuolen ollen nimenomaan turenkilainen. Voitte itse arvata kummasta ohjeesta oli kyse.

Vai molemmista, ja saman ihmisen kanssa? No ei sentään.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti krobbe
useamman kerran vieraillessani Hämeenlinnan kuuluisassa tanssiravintola Kolibrissa.
IHAN kaikkea ei kannata sentään tunnustaa julkisesti.

Väärässä olette siinä että Turenki olisi kunta. Oikeassa olette siinä että siellä pyörii kummaa nappi-voimailuporukkaa melkoisen paljon.

Paikallisille kyssärinä sellainen että vieläkö siellä lammikossa kunnantalon vieressä asuu ankkoja vai ovatko kilpisenreiskat ja lossinpaavot ne popsineet?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti krobbe
Tuo muuten pitää paikkansa. Olen sen paikkansa pitävyyden todennut useamman kerran vieraillessani Hämeenlinnan kuuluisassa tanssiravintola Kolibrissa.

Off-topic.... Mutta täysin tuon ravintolan syytä on, että piinaan teitä tällä palstalla. Siellä ne äitimuori ja isäukko aikanaan tapasivat. Tosin tuohon aikaan tarinan mukaan ravintolalla oli vielä toinen nimi...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Myös Suomen tasavallan virallinen ykköshulttio, Uuno Turhapuro on noteerannut Turengin.

Nimittäin Uunohan teki aikoinaan singlebiisin nimeltä Uuno - Uuno on numero yksi ja tuossa biisissä tämä turjake selittää vaimolleen Elisabethille kaikenlaisen kiiruhtamisen ja hätäilyn vahingollisuudesta (sohvalla makaamisen puolesta).
Uuno kertoo jostakin Koistisesta (taisi olla se sama Koistinen, jonka labradorin noutaja ei suostunut syömään maksalaatikkoa, ja silti se tuli kamalan kipeeksi) - noh, tällä Koistisella on sitten hillitön kiire ajaa autolla Tampereelta Helsinkiin - ja sitten se ajoi Turengissa ojaan. Ei siis kande kiirehtiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös