Monenmoista on ehtinyt tapahtua, mutta eniten mieleen painunut kokemus on kesältä 2011, kun oli pientä ongelmaa korttien kanssa.
Olin matkannut Kööpenhaminasta polkupyörällä ja junalla tovin ja päätynyt Utrechtiin (Hollanti). Jonkin huokean hotellin bongasin hieman syrjäisempää, jottei hinta kipua pilviin. Saavuin hotellille ja sain avainkorttini, sekä ohjeet miten kulkeutua huoneeseeni. Respa oli kadun kulmassa, mutta huoneet reilun 50 metrin päässä eri rapussa, joten ohjeet olivat tieten tarpeen.
Illalla tuli helvetillinen ukkosmyrsky kaupunkiin, jota sitten tulin seuranneeksi raksamiesten leegion kanssa hotellin terassilta. Lystikästä seuraa ne miehet härskeine puheenparsineen, joten menihän se ilta sitten ukkosen tuoman sateen kastelemille ihmisille nauraessa jokunen Grolsch, Heineken ja mitä vielä. Hotellin aamupalalle könytessäni totesin, ettei ole välttämättä järkevää lähteä pyörällä sotkemaan kohden Amsterdamia. Respan neiti ilmoitti, että huoneeni on vapaa seuraavankin yön, joten asia oli sillä selvä.
Yöllä puoli kahden aikaan (torstai) iski joltisenkin nikkikset päälle ja tupakallehan siitä piti sitten kadulle tekeytyä. Avojaloin, golf-housut ja alus-t-paita, sytkä, röökiaski ja tietenkin avainkortti. Röökin jälkeen sitten tietenkin pienessä vilussa takaisin sisälle? Vitut! Kortinlukija piippaa vittumaisesti ja näyttää punaista valoa! No tämäpäs mukava yllätys. Luonnollisesti lähdinkin siis respaan selvittämään ongelmaa. Ulko-ovi oli auki, mutta eteisestä respaan vievä ovi tietysti kiinni, eikä respassa valoja tai mitään. Se siitä 24h resepsuunista sitten.
No mitä nyt sitten? Takaisin asumusten ulko-ovelle päivystämään, joskos joku muu asukas kulkisi ovesta. Vitutti katsella sitä aukinaista oman huoneen ikkunaa siinä toisessa kerroksessa, kun ei ketään kulkenut varmaan puoleen tuntiin sisään tai ulos ovesta. Koetin tietysti kysyä apua ohi kulkevilta, jotta voisin soittaa johonkin. Toisaalta, en takuulla olisi itsekään pysähtynyt niin härössä asustuksessa englanniksi apua pyytelevän tyypin takia, etenkään laitakaupungin puolella kahden aikaan torstain ja perjantain välisenä aamuyönä.
Palellutti jo, vitutti senkin edestä. Kohta pysähtyy uudenkarhea BMW X5 eteeni, josta könyää ulos mies kännykän ja kartan kanssa. Tämä kysyy minulta neuvoa, että minneköhän mahdollisesti pitäisi ajella... no vitustakos minä tiedän, mutta lupasin auttaa jos saan käyttää kännykkää soittaakseni hotellin puhelinnumeroon edes. Mies unohtikin saman tien osaavansa englantia, mutta jotenkin minulle jäi sellainen kuva että ymmärsi se sen purkauksen minkä päästin suustani. Oli varmaan kahden vaiheilla, että vetääkö turpaan mua. Olisikin lyönyt, sillä pikku mylly olisi varmasti lämmittänyt ja hyvässä lykyssä olisin päässyt putkaan nukkumaan sieltä kylmästä.
Olin varmaan tunnin siinä poltellut röökiä ja epätoivo oli huipussaan. Ei auttanut kuin alkaa paukuttamaan sitä alaovea, jotta joku heräisi. Tovin kuluttua ikkuna yläpuolellani avautui oman huoneeni vierestä ja pahantuulinen afrikkalaistaustainen mies tunkee päänsä ulos ikkunasta udellen melko tiukkaan sävyyn, että mitä vittua touhuan. Selitän tilanteeni ja pyydän miestä avaamaan alaoven, johon tämä melkoisen vittumaisesti ja ylimielisesti käyttäytyvä miekkonen vastaa kieltävästi. Anelin, tarjosin rahaa, eikä mikään inhimillinen ponnistus kääntänyt tämän mulkun kantaa. "Ei se minun ongelma ole, että sinä olet siellä ulkona" - "No kyllä tästä sinulle ongelma tulee, jos nukkua aiot!" Aikoi soittaa poliisit, jos jatkan, joka kyllä myöskin sopisi minulle. Ikkuna sulkeutui, jäin yksin kylmään.
Vartin päästä kun olin taas paukutellut ovea niin ystäväni yläkerrasta aukaisi ikkunan uudelleen. Nyt olikin ääni kellossa vielä synkempi, sillä poliisin soittamisen sijaan tämä aikoi käyttää väkivaltaa minun hiljentämiseksi. Sekin olisi sopinut minulle suorastaan täydellisesti, sillä olin tuohon lärviin kohtuullisen kyllästynyt ja haaveilinkin mahdollisuudesta repiä sen jengoiltaan harteiden välistä. Keskustelumme oli varsin kiivas ja pahantahtoinen. Sain yllätyksekseni huomata oman englantini hipovan täydellisyyttä, kun piti heitellä ilkeää piikkiä ja ammuskella vastapuolen "argumentteja" yksi kerrallaan alas, joten jotain hyvääkinhän tuossa tilanteessa oli. Lopulta lähimmäisestä välittämisen unohtanut ystäväni yläkerrassa luopui suunsoitosta ja sulki ikkunan jälleen, kun minä taas odotin innoissani joskos se tulisi alas jatkamaan keskustelua tai soittaisi edes ne poliisit paikalle.
Ei mitään. Voi vittu. No adrenaliinin määrä elimistössä lämmitti kyllä, sekä oivallus oman englannin jalostumisesta vittuilun saralla.
Kohta - eli ihan saatanan kauan edellisestä - käppäilee joku mies jututtamaan minua kännykän ja jerrykanisterin kanssa. Jantterilta oli auto levennyt parin kilometrin päähän motarille, eikä hänellä ollut käteistä tankkaamiseen, mutta kännykkä löytyi. Olin jo kohtuullisen kylmissäni, mutta ajatus kirkkaana: nyt kun minulla olisi rikostoveri niin pääsisin hänen avittamana huoneeni avoimesta ikkunasta sisään! Lupasin miehelle kaiken käteisen (reilut 60€) avusta.
No ei tietenkään mies minua uskonut. Sain kuitenkin vakuuteltua hänet lopulta, sillä epätoivoisessa tilanteessahan hänkin oli, mutta minulla olisi ne rahat mitä mies tarvitsisi. No hänen vartensa oli hieman ohkaista mallia, eikä yli 100kg terve suomalaismies noussutkaan hänen avittamana. Vaihdoimme osia, mutta mies oli edelleen epäileväinen, ettei tahtonut uskaltaa jättää edes nahkatakkiaan minun pideltäväksi kadulle... no lopulta sain avitettua miehen huoneeseeni ja kohta avautuikin alaovi! Halleluja!
Fiksu kaveri kun oli, hän oli pönkännyt huoneeni oven sytkärillään, jos vaikka olisi käynyt niin ettei ovikorttini toimisi. Ei se toiminutkaan. Löin miehelle kouraan askin röökiä, Evianin ja reilun 60€ käteistä avusta. Todistin vielä, että huone todella oli minun näyttämällä passiani. Mies soitti taksin ja lähti. Kaksi epätoivoisessa tilanteessa ollutta miestä täysin oudossa paikassa keskellä yötä, mutta niin vain kaikki selvisi!
Hotellin aamupalalla en tavannut huonenaapuriani, sillä olisin mielelläni haastellut tämän uuden tuttavani kanssa... respan neiti selvitti, että minun korttini aktivointi oli unohtunut edellisellä aamupalalla. No kummakos tuo, ettei se toiminut. En silti jaksanut asiasta välittää, sillä "seikkailulomalla" olinkin ja sitähän se yö todella oli.
Aamupalan jälkeen tien päälle? Minulle oli kertynyt ylimääräistä kantamusta, jotka piti lähettää postissa Suomeen. Ei muuta kuin nostamaan rahaa seinästä, mutta OP:n Visa ei toimi!? No mites Nordean Mastercard? No ei!? MITÄ VITTUA!? Toisen pankin automaatti ehkä toimisi? No ei tietenkään.
Edellisen yön kirotun korttiepisodin jälkeen vielä tämä? Ei voi vittu olla totta. Tein kasan puhelinlaskua soitellessani molempiin pankkeihin Suomeen, sekä Luottokuntaan. "Ei mitään ongelmaa, katetta on, eikä meidän tietoliikenneyhteyksissä ole häikkää.." ei vittu tietysti ole ei, jos kaksi eri pankkia antaa eioota.
Kirosin kortit alimpaan helvettiin. Eihän minulla toki Amsterdamin junaankaan olisi kiirettä... no selvisi tuokin lopulta, pääsin Amsterdamiin ja postin kulkemaan.
Tarinan opetus? Ei sitä ole, mutta helvetti vie että tuota on mukava muistella, vaikka näin tarina uudelleen kirjoittaen.