Minäkin tykkäsin Fordélin tilastoista ja ne antoivat sen suuntaista tietoa mikä on taas hyvin hyödyllistä. Sen mitä itse olen koittanut ruutuvihkoon piirrellä, niin tosiaan kerralla ei kannata yritää kuin ihan yhtä pelin osa-aluetta. Tässä tapauksessa hyökkäyspeliä ja keskialueen ylitystä.
Hyvä jos tuli tarpeeseen. Tosin tuo oli eka kerta kun tilastoin juuri tätä asiaa ja näillä kriteereillä. Oli siis jonkinlainen testikerta. Kenties seuraavalla kerralla voisi ottaa mukaan myös sen, mitä tapahtuu kun kiekko heitetäänkin ennen sinisen ylitystä päätyyn. Nyt keskityttiin vain tilanteisiin, joissa kontrolloidusti vietiin kiekko yli sinisen ja mihin nämä tilanteet päättyivät. Laukauskin oli vähän ongelmallinen lokero, koska se ei pitänyt sisällään mitään erittelyä siitä tuliko laukaus heti siniviivan jälkeen vai parhaalta maalipaikalta.
Fordélin tilastoinnista nyt voidaan ainakin heti sanoa, että Pelicans ja KalPa ovat melko lähellä toisiaan ideologisesti, siksi samassa suhteessa kaikki luvut ovat. KalPa on tiedetty vahvaksi kiekkokontrollijoukkueeksi ja niin on myös Pelicans, vaikka hivenen eri tyyliin toteuttavatkin sitä.
Ideologiassa on selkeitä yhtäläisyyksiä siinä, että kiekkoa pyritään kontrolloimaan ja ajamaan suoraa kohti maalia. Oli yllättävää kuinka myös KalPa pyrki tähän. Ero tulee kuitenkin siinä, miten tämä toteutetaan. Kalpan viisikko pelaa tiiviimmin. Näin se pystyy pelaamaan lyhytsyöttöpeliä ja edetä tällä tavalla kontrolloidummin Pelicansin alueelle. Pelicansilla taas viisikko on mun havaintojen perusteella enemmän hajallaan eikä se syöttele yhtä paljon vaan pelaa suoraviivaisemmin ylöspäin.
Fordélille lisäkysymys, että onko kiekon menetys aina riisto vastustajalle?
Nythän en tilastoinut riistoja vaikka sitäkin olen monesti tehnyt. Mutta siis tässä jos vastustaja sai puolustusalueellaan kiekon selvästi haltuunsa, oli se menetys toiselle joukkueelle. Vaikka tämän jälkeen kiekko olisi karvattu takaisin vielä puolustusalueella, merkkasin sen silti menetykseksi.
Voitte hyvin kommentoida oliko tämä linjaus ok. Tottahan toki jos on saatu kolme kaistaa hyvin sisään hyökkäysalueelle, on kiekko myös helpompi karvata takaisin kuin jos se olisi tehty harppuunahyökkäyksellä.