Kovimmat siirrot 2012-13

  • 626 521
  • 1 056

julle-jr

Jäsen
Joten jos Viitaluomaa ollaan hypetetty huikeana hankintana, niin Goren menee selvästi edelle.
Se, että Viitaluomaa on joku kenties virheellisesti hehkuttanut huikeaksi, ei tee Goresta huikeaa. Ei pelaaja muutu sillä perusteella huikeaksi, että jotain toista pelaajaa on ilman perusteita hehkutettu huikeaksi jollain keskustelupalstalla. Muutenhan tämä olisi helppoa:

Oletetaan, että joukkueen kokoaja haluaisi joukkueeseensa huikean veskarin. Tällöin hänen kannattaisi tulla Jatkoaikaan hehkuttamaan jotain paskaa veskaria, sanotaan vaikka Juha Pitkämäkeä, huikeaksi. Tämän jälkeen lähes kaikki veskarit olisivat huikeita, koska Pitkämäkeäkin on hypetetty huikeana ja lähes kaikki menevät Pitkämäen edelle. Mahtavaa, nyt saatiin huikea veskari, koska jollekin keskustelupalstalle on joskus kirjoitettu, että Pitkämäki on huikea ja meidän veskari on Pitkämäkeä parempi!
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensi kaudellahan se sitten nähdään kuka on huikea ja kuka ei. Floppaako Locke, pelaako Azevedo Raumalla jouluna? Lähtökohtaisesti Goren on yksi varmimmista huippupelaajista, joita liigaan on täksi kaudeksi tullut. Ainakin neljän parhaan hankinnan joukossa tähän mennessä.

Huikea vai ei, sitä en tiedä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensi kaudellahan se sitten nähdään kuka on huikea ja kuka ei. Floppaako Locke, pelaako Azevedo Raumalla jouluna? Lähtökohtaisesti Goren on yksi varmimmista huippupelaajista, joita liigaan on täksi kaudeksi tullut. Ainakin neljän parhaan hankinnan joukossa tähän mennessä.

Huikea vai ei, sitä en tiedä.

Yksi asia mikä Gorenissa häiritsee, on hänen tapansa vaihtaa seuraa joka kausi. Olen aikaisemminkin puhunut tästä, mm. Smolenakin kohdalla. Mikäli pelaaja on huippu, miksi hän vaihtaa aina seuraa?
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Yksi asia mikä Gorenissa häiritsee, on hänen tapansa vaihtaa seuraa joka kausi. Olen aikaisemminkin puhunut tästä, mm. Smolenakin kohdalla. Mikäli pelaaja on huippu, miksi hän vaihtaa aina seuraa?

Tässä ollaan juuri asian ytimessä, ja juuri tämä on yksi seikka, joka erottaa Gorenin huippupelaajasta. Ei kaikki voi mennä hyvin, jos hyvistä pisteistä huolimatta vaihtaa seuraa koko ajan. Ja vielä kerran, kyllä, Goren on mielestäni hyvä pelaaja.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Kirjoitin, että minun mielestäni 51 ottelussa 39 pistettä ei ole huikeaa jälkeä Elitserienissä.

Jokainen päättäköön itse, minkälaista jälkeä tuo nyt sitten on, mutta kannattaa muistaa, että Elitserienissä tehopisteitä ei jaeta yhtä avokätisesti kakkossyöttöihin, kuin täällä SM-liigassa.

Se taas näkyy suoraan siinä, että Elitserienissä tehdään SM-liigaa vähemmän tehopisteitä.

Gorenin 11+28=39 riitti Elitserienin runkosarjan pistepörssin jaettuun 14. sijaan. Paras suomalainen pistemies, Mika Pyörälä, teki pisteen enemmän.

Paljon hehkutettu Jukka Voutilainen iski tehot 14+19=33, Tomi Kallio ja Jesse Joensuu 29 pistettä mieheen, ja ruotsalaishuipuista esim. Johan Harju 25 tehopistettä.

En tiedä onko Goren huikea, mutta Elitserienissä hän takoi kymmenkunta pistettä enemmän kuin Ryan Lasch kautta aikaisemmin, ja viime kaudella Lasch hakkasi SM-liigassa pistepörssin voiton noin 60 tehopisteellä.

Pidän Gorenia huomattavasti varmempana (tosin myös kalliimpana) korttina kuin TPS:n Locke tai Lukon Avokaado.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Jokainen päättäköön itse, minkälaista jälkeä tuo nyt sitten on, mutta kannattaa muistaa, että Elitserienissä tehopisteitä ei jaeta yhtä avokätisesti kakkossyöttöihin, kuin täällä SM-liigassa.

En käytä sanaa huikea, koska joillekin se näyttäisi edustavan herneen suuruista palkoa nenäonteloissaan. Mutta kohtuullisen kova on se termi jolla edelliskauden edesottamuksiaan tilastojen valossa arvioisin.

Ei ole montaa moosesta edellään. Asiaa tarkoin harkittuani TOP -3 on sittenkin oikea sijaintinsa tämän ketjun kontekstissa. Se isoin hauki Pelsuiltahan on vielä pyydystämättä, joten jossain vaiheessa sijoituksensa varmasti tippuu.

EDIT: Korjattu kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

firsov

Jäsen
Jokainen päättäköön itse, minkälaista jälkeä tuo nyt sitten on, mutta kannattaa muistaa, että Elitserienissä tehopisteitä ei jaeta yhtä avokätisesti kakkossyöttöihin, kuin täällä SM-liigassa.

Se taas näkyy suoraan siinä, että Elitserienissä tehdään SM-liigaa vähemmän tehopisteitä.


Paljon hehkutettu Jukka Voutilainen iski tehot 14+19=33, Tomi Kallio ja Jesse Joensuu 29 pistettä mieheen, ja ruotsalaishuipuista esim. Johan Harju 25 tehopistettä.

En tiedä onko Goren huikea, mutta Elitserienissä hän takoi kymmenkunta pistettä enemmän kuin Ryan Lasch kautta aikaisemmin, ja viime kaudella Lasch hakkasi SM-liigassa pistepörssin voiton noin 60 tehopisteellä.

Pidän Gorenia huomattavasti varmempana (tosin myös kalliimpana) korttina kuin TPS:n Locke tai Lukon Avokaado.

Tämän tiedostaen, on mielenkiintoista nähdä hankinta Pärssisen onnistuminen Suomessa. Itse uskon miehen olevan todella kova ja yllätyksellinen hankinta jopa Lachin paikalle. Suikkasen treeni ja pelityyli kovalla peliajalla haisee 40-50 pisteeltä. Täällä suurelle osalle täysin tuntematon ja tiedostamaton potentiaali.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
SaiPan uusin hankinta Stefano Giliati teki viime kaudella 40 pelaamaansa peliin yhteensä 51 tehopistettä, joten kyseessä oli kyllä aika huikea kausi. Ei pärjää Gorenit ja kumppanit tälle jampalle olleskaan, eihän ne edes oo tehny pisteitä NHL:ssä kuin vaan muutaman! Pistäkääs kaverit listat uusiks, tääl oon uus sheriffi kaupungis.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Yksi asia mikä Gorenissa häiritsee, on hänen tapansa vaihtaa seuraa joka kausi. Olen aikaisemminkin puhunut tästä, mm. Smolenakin kohdalla. Mikäli pelaaja on huippu, miksi hän vaihtaa aina seuraa?

Lee Gorenia voisi varmaan verrata Hannes Hyvöseen...right laulaa välillä iloisesti, mutta niin laulaa turpakin ja niin siltoja käryää siellä täällä:)
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
SaiPan uusin hankinta Stefano Giliati teki viime kaudella 40 pelaamaansa peliin yhteensä 51 tehopistettä, joten kyseessä oli kyllä aika huikea kausi. Ei pärjää Gorenit ja kumppanit tälle jampalle olleskaan, eihän ne edes oo tehny pisteitä NHL:ssä kuin vaan muutaman! Pistäkääs kaverit listat uusiks, tääl oon uus sheriffi kaupungis.

..Markku Tähtisenkin onnistui jättämään 14 pisteen päähän viime kaudella..huikea jätkä tiedossa teille ja huikea kausi takana..
 

Ludek

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pidän Gorenia huomattavasti varmempana (tosin myös kalliimpana) korttina kuin TPS:n Locke tai Lukon Avokaado.

Makuasiahan se on. Gorenin puolesta puhuu se seikka, että hänellä on kokemusta pelaamisesta Euroopassa ja isossa kaukalossa. Lockella ja Azevedolla ei sitä kokemusta ole. Pohjoisamerikkalaiset pelaajat usein yllättyvät, miten paljon luisteluvoimaa SM-liigassa kaivataan. Siksi isot ja fyysiset pelaajat eivät täällä usein menesty. Tämän ei pitäisi kuitenkaan olla Locken tai Azevedon menestyksen esteenä. Sen sijaan Goren voi olla vaikeuksissa juuri liikkeen kanssa.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Kun tässä nyt katsotaan nyt näitä siirtoja niin oma kärkiviisikko muodostuu näin.

1. Petri Vehanen, Lukko

Harvoin Maailmanmestarivahdit Suomeen eksyvät. Huikeita kausia takana ja varmasti myös tulossa.

2. Corey Locke, TPS

Hirveitä tehoja maailmalla. Odotukset on kovat, mutta lunastaako ne? Noh sitä on vaikea sanoa.

3. Jukka Voutilainen, KalPa

Kovia tehoja Ruotsissa. Sm-liigassa hyvä historia.

4. Justin Azevedo, Lukko

Komea ura tähän menessä. Lukossa suuri rooli ja paineet.

5. Tuomas Tarkki, JyP

Keväällä taas korvaamaton. Alkukaudesta riviveskari, mutta keväällä vaikea ohitettava.

Siinä ne sitten oli.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mikäli pelaaja on huippu, miksi hän vaihtaa aina seuraa?

Tässä videohaastattelussa Goren selvittää siirtojensa taustoja ajassa n. 15:00 - 20:00 min. Gst hos Fahlman - Lee Goren on Vimeo

Tämän kevään kuvioita käsiteltiinkin jo mirasanen toimesta aiemmin tässä ketjussa.


Mihin muuten perustuu puheet/kirjoitukset Gorenin "poltetuista silloista", "joukkuehengen myrkytyksistä" ja "ongelmapelaajan maineista", joita moni palstalainen tuntuu viljelevän? Tunnen kyllä Färjestadin facebook-episodin ja Tapparan perustelemattoman juoksutuksen ihmettelyt, mutta missä on ne poltetut sillat ja myrkytetyt joukkuehenget?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Mihin muuten perustuu puheet/kirjoitukset Gorenin "poltetuista silloista", "joukkuehengen myrkytyksistä" ja "ongelmapelaajan maineista", joita moni palstalainen tuntuu viljelevän? Tunnen kyllä Färjestadin facebook-episodin ja Tapparan perustelemattoman juoksutuksen ihmettelyt, mutta missä on ne poltetut sillat ja myrkytetyt joukkuehenget?

Samaa asiaa mietin minäkin. En ainakaan itse ole tuollaisia juttuja kuullut koskaan.

Jotkut pelaajat vain ovat palkkasotureita ja seilaavat aina suurimman tarjouksen perässä. Esimerkiksi Pavel Brendlissä ja Frank Banhamissa on myös tuota samaa vikaa, mutta silti molemmat ovat esiintyneet yleensä edukseen aina siellä missä kulloinkin ovat pelanneet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mihin muuten perustuu puheet/kirjoitukset Gorenin "poltetuista silloista", "joukkuehengen myrkytyksistä" ja "ongelmapelaajan maineista", joita moni palstalainen tuntuu viljelevän? Tunnen kyllä Färjestadin facebook-episodin ja Tapparan perustelemattoman juoksutuksen ihmettelyt, mutta missä on ne poltetut sillat ja myrkytetyt joukkuehenget?

En katsonut videota, en jaksanut, ihmetyttää vaan tällaisen huippupelaajan jatkuva kiertolaiselämä. Ei ole pystynyt Euroopassa pelaamaan kahta koko kautta peräkkäin samassa joukkueessa, enkä laske tähän verojen takia tehtyjä sopimuksia. Kuusi kautta, joka kausi joukkueen vaihto, jotain on vialla noilla pisteillä.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Näin ilman minkäänlaisia moderaattorin ominaisuuksia ehdottaisin ystävällisesti, että tämä Lee Gorenin mulkkuuden ja tilastojen pohtiminen siirrettäisiin toiseen ketjuun, kun tässä näyttäisi jo olevan noin kaksi sivua kyseistä jauhantaa, joka ei mielestäni kuulu suoranaisesti tähän ketjuun ainakaan noin suurissa määrin.

Ketju voitaisiin otsikoida: ” Lee Goren – ikäloppu mulkku vai kokemusta omaava joukkueensa tukipilari?”. Kyseisessä ketjussa voitaisiin sitten ihan vapaasti painia ja vääntää kättä siitä, mikä tämä tyyppi on oikein miehiään. Kun ollaan päästy yhteisymmärrykseen ja kompromissiin kaverin siirron kovuudesta, tulisi yksi tyyppi sieltä ketjusta kertomaan mihin Top X -listaan tämä kaveri sijoitetaan. Jos kompromissia ei pystytä saavuttamaan, voitaisiin tulos ratkaista niin sanotulla ”last man standing ”-menetelmällä, jossa viimeinen tyyppi, joka jaksaa analysoida tämän kaverin ominaisuuksia ennen kauden alkua, saisi kunnian päättää Gorenin listasijoituksen.
Keskustelun joitakin aiheita voisi olla:
-Onko Goren polttanut siltojaan vanhoihin joukkueisiin ja tuleeko niin vielä tapahtumaan?
-Kaatuiko Goren siinä yhdessä pelissä tahallaan kalastaakseen jäähyn? Ja mikäli hän näin teki, aikooko hän tehdä niin vielä uudestaan?
-Onko Goren tehnyt hyvin pisteitä aikaisemmin urallaan ja annetaanko Elitserienissä vähemmän kakkossyöttöjä kuin SM-liigassa?
-Jne.

Aiheesta sen verran, että itse sijoittaisin kaverin top 6 -listaan ihan tilastojen turvin, mutta en kuitenkaan ihan kirkkainpaan kärkeen. Tilastojen turvin sen takia, koska en kauheasti ole nähnyt tyypin otteita kentällä. Se, että onko tämä tyyppi oikeasti hyvä vai huono hankinta, nähdään sitten kauden edetessä/ kauden jälkeen, mutta se onkin sitten enemmän toppi vai floppi -aiheista keskustelua. Ei mulla muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Aiheesta sen verran, että itse sijoittaisin kaverin top 6 -listaan ihan tilastojen turvin, mutta en kuitenkaan ihan kirkkainpaan kärkeen. Tilastojen turvin sen takia, koska en kauheasti ole nähnyt tyypin otteita kentällä. Se, että onko tämä tyyppi oikeasti hyvä vai huono hankinta, nähdään sitten kauden edetessä/ kauden jälkeen, mutta se onkin sitten toisen enenmmän toppi vai floppi -aiheista keskustelua. Ei mulla muuta.

Olen samaa mieltä omasta ketjusta miehelle. Olen nähnyt miehen pelaavan Elitserieniä (asun Ruåtsissa). Mielikuva vahvasta pelaajasta, jolla on kädet. Ei niitä liikaa ole. Ikä mielestäni näkyi hieman viime kaudella hidastuneena liikkeenä (verrattuna aiempaan), muttei todellakaan häiritsevästi. Luonnekysymys on hieman outo. Jos ammattilaisjoukkueessa kaikki ovat kivoja, se on perkele harrastuskerho. Goren on suorasanainen kaveri, muttei todellakaan mikään "niinimaa". Eli mulkku jätkä, mutta osaa pelata.

Olen 99% varma, että sopii luonteeltaan paremmin Suomeen kuin Ruotsiin (ei täällä saa sanoa pahasti, voi tulla muille paha mieli...).
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Olen 99% varma, että sopii luonteeltaan paremmin Suomeen kuin Ruotsiin (ei täällä saa sanoa pahasti, voi tulla muille paha mieli...).

Eikös Goren haukkunut suomalaisen harjoittelukulttuurin siirryttyään takaisin Tapparasta Elitserieiin?

Toivottavasti Pelicansin treeneissä ei juosta.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Käsitin niin, että haukkui TAPPARAN harjoittelukulttuurin :P. Jos ei Pelicanssiin mahdu niin mun jyppiin kyllä! Aina pitää olla varaa sanoa, että tää treeni on perseestä. Se on sitten valmentajasta kiinni, minkä verran sitä sietää.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsitin niin, että haukkui TAPPARAN harjoittelukulttuurin :P.
Täsmennetään vielä, että Goren haukkui hänen mielestään liiallisen määrän juoksemista - erityisesti aitajuoksua - painottanutta harjoittelukulttuuria.

Onko se suomalaista vai vain tapparalaista harjoittelukulttuuria, onkin sitten toinen juttu. Kuten myös se, oliko juoksua objektiivisesti liikaa, vai oliko sitä vain hänen henkilökohtaisiin fyysisiin ominaisuuksiinsa nähden liikaa - vai oliko kyse joukkuehenkeä murentavasta henkisestä löysyydestä? En ota kantaa, kun en tiedä...
 
Toivottavasti Pelicansin treeneissä ei juosta.

Tulikin tästä mieleen Pasi Nurmisen sanat kun vielä itse pelasi; "Juostaan hiekalla, mitä vittua sillä on mitään tekemistä kiekon kanssa, ei vois vähempää kiinnostaa".

Tämä tosin ajalta kun Nupe ei ollut peliäkään vielä edes liigassa pelannut.
 
Ja tämä ajatusmalli näkyi Nurmisen fysiikassa läpi hänen uransa.

Toki, mutta Nupe nyt oli sellainen persoona ettei ollut valettu mihkään kuuliaiseen ja nöyrään suomikiekkoon. Katujätkä mikä katujätkä alusta loppuun. Tuli vaan mieleen tuo lausahdus kun Nurminen kaiketi on yksi monista treenejä vetämässä, ehkä myös hiekalla.

Vaikka tästä tosiaan pyöreästi 15v aikaa ja pelaajana tokaistu joten täysin mahdoton vetää mitään linjauksia miten tänä päivänä ajattelee, tuskin ainakaan samalla tavalla.
 
Itse en edes yrittäisi tunkea kaikkia liigan tämän kauden hankintoja saman otsikon alle. Jakaisin hankinnat karkeasti kolmeen kategoriaan, jossa:

A-ryhmä: Pelaajat, jotka ovat pelanneet SM-liigaa aiemminkin, käytännössä siis suomalaiset pelaajat sekä mahdollisesti muutamat ulkomaalaiset

B-ryhmä: Pelaajat, jotka ovat pelanneet urallaan Euroopassa, mutta eivät aiemmin Suomessa.

C-ryhmä: Pelaajat, jotka siirtyvät nyt ensi kertaa urallaan Eurooppaan pelaamaan


Noita voisi sitten vielä halutessaan pilkkoa ryhmien sisällä pelipaikoittain, mutta siihen en nyt tässä kohtaa lähde.

Yo. mallin mukaan sitten kovimmat siirrot tähän mennessä:

A-ryhmä:
1. Vehanen
2. Voutilainen
3. Viitaluoma
---
Plihal, Eriksson, Tarkki, Laatikainen, Klubertanz, Varakas, Ortio, Pärssinen, Tuokkola, Engren, V. Nieminen, Koskiranta x2 jne. jne.


B-ryhmä:
1. Goren (laitoin tähän, vaikka hänellä toki tusinan verran pelejä liigasta onkin)
2. Heshka
3. Giliati
4. Quirk
5. Brodin
6. Norman
7. Lepine

C-ryhmä:
1. Locke
2. Azevedo
3. Ryan
4. Rosa
5. Richmond
6. Connolly
7. Moses
8. Mitchell

Noista A-kategoriassa on selkeästi eniten arpomista ja tietysti tuohon koriin kuuluu myös lukumäärällisesti valtaosa hankinnoista. Tätä nyt ei liian tosissaan kannata ottaa. Enemmänkin yritän valottaa ideaa, jolla näitä siirtoja voisi rankata. B- ja C-ryhmät olikin paljon helpompi rankata.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Hyvä listaus Mängimies! Kyllä tuo paras A-ryhmä erottuu joukosta eikä pitäisi olla niin "toivotaan toivotaan" -tapauksia. Kaikin puolin ensi kaudellakin nähdään ihan värikäs SM-liiga uusien sekä vanhojen starojen johdosta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös