Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 292 335
  • 4 082

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kyllä näiden pienempienkin erien kohdalla voi perästä kuulua, vaikka paketti tuliskin läpi.

Vittu ihan sama. Läpi tuli ja ei maksanut euroakaan ylimääräistä.

Itse en ole tilaamassa kun on nuuskaa 9 tornia pakastimessa ja lisää saisin vaikka huomenna.

Kyse tässä olikin, että saako jostain tilattua ja vastaus on, että saa.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ladies and Gentlemen (boys+girls stay away, adult only),

olen juuri luonut nuuskaa, jonka vaatimattomuuttani nimesin The Perfect! Tuon laatu on sitä tyyppiä, että valon keksineen Edward Edisonin fiksumpi ja nuuskan keksinyt veli Edward Ettan muuttuu haudassaan vihreäksi kateudesta

Kotivalmistuksen rintamalla on nyt useiden kokeilujen jälkeen löytynyt kolme hyvää makuvaihtoehtoa. Romminuuska (n. 4cl rommia/50g tupakkaa), vaniljanuuska (yksi kokonainen vaniljatanko/30g tupakkaa) ja joulunuuska (kanelia ja kardemummaa nuuskan sekaan ihan oman maun mukaan).

Nyt heräsi mielenkiinto, saako tuosta kotitekoisesta nuuskasta jotain koostumukseltaan ettanin oloista tököttiä, vai onko se enempi sellaista jota minulle tarjottiin vuosia sitten baarissa, aivan kuin olisi lyönyt sätkänpuruja ylähuuleen?
 
^ Jaa...? Ottaen huomioon, että Ruotsinlaivalle pääsee todella usein jopa ilmaiseksi tai max. 10e hintaan.

Itse kävin nuuskan hakureissulla laivalla kun ilmaisen risteilyn sain, luulin selviäväni halvalla mutta 1300e sinne upposi. Nuuskien osuus tuosta oli se vajaa 300e ja loput kutakuinkin syömiseen ja kurkusta alas. Eipähän tarvitse enää miettiä hurauttaako sitä haaparantaan vai lähteekö laivalle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kävin nuuskan hakureissulla laivalla kun ilmaisen risteilyn sain, luulin selviäväni halvalla mutta 1300e sinne upposi. Nuuskien osuus tuosta oli se vajaa 300e ja loput kutakuinkin syömiseen ja kurkusta alas. Eipähän tarvitse enää miettiä hurauttaako sitä haaparantaan vai lähteekö laivalle.
Jokainen vetää sillä omalla tyylillään. 1000e ruokaan ja juomaan päivän tai kahden reissulla?

Itse tulee laivalta hommattua ja reissuun menee joku 300-400e yhteensä. Halvin hytti jaetaan kaverin kanssa ja ostetaan juomat tax-freestä jonka jälkeen vedetään pienet hyttikännit. Siitä sitten discoon tai muuhun loppuillaksi juomaan ja viihtymään. Aamulla sitten nuuskat kaupasta ja krapulaa nukkumaan pois.

Nyt on parina viime kertana käynyt niin että se kassahenkilö on leimannut maihinnousukortin sen kolmen tornin kohdalla, joten uutta satsia ei voi itse hakea. Onneksi tyyppi jonka kanssa tulee käytyä, käyttää nuuskaa suht vähän, niin hän voi sitten ostaa sen toiset kolme tornia. Ainakin Turku-Tukholma risteilyllä leimaavat ahkeraan mitä olen muiltakin tutuilta kuullut.
 

emz1

Jäsen
^ Jaa...? Ottaen huomioon, että Ruotsinlaivalle pääsee todella usein jopa ilmaiseksi tai max. 10e hintaan.
No, jos tarkoitus on vain hakea nuuskaa ja minimoida kulut niin voi päästä halvalla. Mutta uskon että valtaosalla, kuten esimerkiksi minulla homma menee sellaisen kaavan mukaan että siellä laivalla tulee drinkki jos toinenkin juotua ja tax freesta tarttuu varmasti mukaan muutakin kuin vain nuuskaa :) + tähän sitten ne kulut jotka uppoavat matkustamiseen Turkuun/Helsinkiin ja se syöminenkään ei ihan ilmaista ole reissun päällä.

Valintojen maailma.

Nyt on parina viime kertana käynyt niin että se kassahenkilö on leimannut maihinnousukortin sen kolmen tornin kohdalla, joten uutta satsia ei voi itse hakea. Onneksi tyyppi jonka kanssa tulee käytyä, käyttää nuuskaa suht vähän, niin hän voi sitten ostaa sen toiset kolme tornia. Ainakin Turku-Tukholma risteilyllä leimaavat ahkeraan mitä olen muiltakin tutuilta kuullut.
Itse kävin viimeksi laivalla viime syksynä. 6 tornia taisin kassalle kantaa, kassahenkilö otti maksun vastaan ja ojensi minulle vielä etusetelin että saan seuraavan risteilyn halvemmalla. Lienee tullut linjaan tiukennusta sen jälkeen.
 
Aivan totta, eli henkilöstähän se on kiinni :D. Itse asun Helsingissä, enkä tosin käytä nuuskaa, mutta kaverit käyvät kyllä ihan puhtaasti nuuskaa ostamassa laivalla. Ilmainen hytti ja sinne neljän porukalla. Kello 17 lähtee laiva Katajanokalta ja seuraavana päivänä samoihin aikoihin takaisin, eli ei edes mennä Ruotsin puolella maihin. Olutreissut tapahtuu sitten Viron suuntaan, joten harvemmin Ruotsinlaivalta tarttuu kauheasti keissejä mukaan = nuuskanhakureissu ilman lisäkuluja. Näin siis rutiinireissuilla nuuskan perään, mutta toki sitten kun ihan risteilemään mennään, niin sitten juuri se nuuska on "toissijainen" ajatus.

Tämä kaikki opiskelijan näkökulmasta, kun on pakko säästellä asioissa enemmän tai vähemmän :D
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin nuuskan hakureissulla laivalla kun ilmaisen risteilyn sain, luulin selviäväni halvalla mutta 1300e sinne upposi. Nuuskien osuus tuosta oli se vajaa 300e ja loput kutakuinkin syömiseen ja kurkusta alas. Eipähän tarvitse enää miettiä hurauttaako sitä haaparantaan vai lähteekö laivalle.

Ainahan sitä saa laivalle menemään vaikka 13000€, mutta silloin ei varmaan se nuuskankaan hinta ole mitenkään merkityksellinen ja tossa tilanteessa voinee hakea nuuskansa vaikka Uudesta-Seelannista, jos sieltä kyseistä artikkelia sattuisi myytävänä olemaan.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Kyllähän laivalla saa rahaa palamaan varsin mukavasti jos haluaa. Itse yleensä lähtenyt juuri näille "halvoille" risteilyille nuuskan hakuun niin olen kyllä aina pärjännyt alle 500e joista nuuskan osuus on ollut se 200-300e. Tokikaan nykyään tuolla hinnalla ei paljon sitä biittiä tuodakaan mutta jokatapauksessa. Laivalla kun ei ole muuta tekemistä kuin mässäillä ja juoda.

Edelliseltä hapiksen reissulta selvisin muistaakseni tyyliin ehkä neljällä sadalla johon sisältyi nuuskat, bensat, syöminen ja majoitus. Pidän hintaa kohtuullisena kun puolivuosittain käy pohjoisessa. Sitäpaitsi tuommoinen reissu neljän hyvän kaverin kanssa on mukavampaa kuin laivalla istuskelu ja ihmettely. =)
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitäpaitsi tuommoinen reissu neljän hyvän kaverin kanssa on mukavampaa kuin laivalla istuskelu ja ihmettely. =)

Alkaa menemään vahvasti OT, mutta henk.koht. vietän aikaani kaveriseurassa mielummin laivalla kuin autossa nököttämällä. Tosin pitkä on päivä laivallakin, jollei syystä tai toisesta halua tai pysty tissuttelemaan. En suosittele kenellekään. Turkulaisena nuuskat tulee luonnollisesti hankittua laivoilta, joten kokemuksia Haaparannan reissuista ei vielä ole kertynyt.

Ihan uteliaisuudesta kysyisin, onko Vaasasta lähtevilla laivoilla mahdollisuuksia nuuskan hankintaan? Vai onko kyseisellä reitillä vielä minkäänlaista matkustajaliikennettä, kun ymmärsin pizzaukon ylläpitämän laivafirman menneen nurin? Täällä ainakaan kukaan ei ole tainnut mainita tätä vaihtoehtoa.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Tätä en olekaan aiemmin ketjussa kysynyt mutta voisiko joku ystävällinen mahdollisesti laittaa yv:llä noita myyntipaikkoja pk-seudulla? Enhän minä itse niitä tarvitse mutta turusta helsinkiin muuttanut kaveri on vähän hakoteillä täällä. :D Tiesin aikanaan parikin kioskia mutta ratsattu riittävän useasti niin ei myyntiä enään. Kiitos paljon jos joku viitsii vaivautua. Ei haluaisi liikaa omista myydä frendille joten tieto olisi erittäin tervetullutta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt heräsi mielenkiinto, saako tuosta kotitekoisesta nuuskasta jotain koostumukseltaan ettanin oloista tököttiä, vai onko se enempi sellaista jota minulle tarjottiin vuosia sitten baarissa, aivan kuin olisi lyönyt sätkänpuruja ylähuuleen?
Nuuskan valmistushan on taidetta ja nyt näyttää käyneen niin, että joku on tarjonnut sinulle baarissa Janne kolme veen tuotosta Picassona.

Lyhyesti vastattuna - kyllä saa. Nyt uskaltaa jo sanoa, että kokemusta nuuskan kotivalmistuksesta on kohtuullisesti. Tästäkin ketjusta löytyvät ohjeet toimivat, mutta pari fiilausta ja höyläystä on matkan varrella löytynyt ja näillä fiilauksilla siis päästään noin 99 prosenttisesti Ettania muistuttavaan tuotteeseen, jossa sätkäpurun koko on identtinen ja samannäköinen on O'boy kaakaojuomajauheen "purut".

Tämä lähentelee nyt kyllä liikesalaisuuksien paljastamista, mutta hyvän asian vuoksi menkööt. PURUJEN KUIVATUS JA LIIVATE. Tuossa se on lyhyesti. Uskon itse Hugo von Ettaninkin aikoinaan noin vuonna 1788 huomanneen, että noillahan oikean nuuskan koostumus ratkaistaan. Lopputulema on kuten kaikki tiedämme nuuska, joka on pehmeä, hellä huulille ja ikenille, maistuu hyvälle, tuntuu taivaalliselle ja nostaa sinut uusiin ulottuvuuksiin. Itse uskon vakaasti, että vuosi Hugon keksinnön jälkeen puhjennut Ranskan suuri vallankumous puhkesi siksi, ettei keksintöä paljastettu suurelle yleisölle. Tuon puhjenneen kahakan lopputuloksenahan oli pari päätä lyhyempää keisaria ja kunkkua sekä salaisuutena säilynyt nuuskaan koostumus ja edelleen leveästi hymyilevä Hugo.

Seuraavassa palikkamalli, jonka olen kymmenkunta kertaa tehnyt ja toimii aina.

1) osta 5 pakettia vihreää sätkätupakkia (LM ja Pall Mall) ainakin löytyy. Peruspakkauksessa on puruja 35 g, maxeissa sitten enemmän, mutta tämä peruspakkauksen mukaan.
2) Revi paketit kotona auki ja kaada purut johonkin tilavaan astiaan kuivumaan vähintään viikoksi. Tuon viikon aikana kääntele puruja ja hienonna niitä kädellä. Sitä ei voi olla huomaamatta kuinka purut kuivuvat ja esim. viikon jälkeen se muuttuu jo pelkällä käsillä puristelulla ihan jauhoksi. Mitä kuivempi sen parempi ja kuivausta auttaa purujen kääntely ja niiden ykkösvaiheen murskaus kädessä hiplaamalla (ei rasvasormille perkele)
3) laita 2-3 reilua teelusikallista ruokasoodaa uuniin 200 C ja itse pidän vähintään 30 min. Kannattaa laittaa alumiinifolioon, joka ei juuri kuumene ja jonka saa helposti otettue esim. uuninpelliltä.
4) Tuon ruokasoodan kuumentamisen aikana kaada kuivanneet sätkäpurut silppuriin ja jauha ne kaakaojauheen näköiseksi. Tuo onnistu lähes millä tahansa sähköisellä silppurilla parissa minuutissa. Minulla on Bilteman 12 egen silppuri ja sillä teen hienonnuksen kahdessa osassa. Mitä enemmän ja pidempään silppuria käyttää sen hienompaa jauhetta. Itselläni on aina käynyt niin, että jauhe on niin hienoa, että "pöllyää".
5) ruokasooda nuuskajauhojen joukkoon ja sekoitus tasaiseksi. Kestää 15 sekuntia, mutta edelleen jos käytät silppuria pidempään niin hienompaa kamaa tulee.
6) 1,5 desiä erittäin kuumaa vettä ja sinne lioitat yhden liivatelehti arkin. Esim. Meiran löytyy 10 arkin levyjä (ehkä 5 cm x10 cm ohut läpinäkyvä arkki)varmaankin eurolla tai jotakin sinne päin. Sekoita niin, että liivatelevy hajoaa ja liukenee täydellisesti veteen.
7) kaada vesi- ja liivateseos nuuskajauhon joukkoon ja sekoittele hyvin. Tätä varten nuuska kannattaa silppurista heittää ensin isompaan astiaan ja siellä on sitten helpompi sekoitella. Aivan ensiluokkainen sekoitusväline on haarukka. Sillä voi painella kasaumat rikki ja siis saada kosteuden levimään mahdollisimman tarkoin. Liivateveden lisäämisen kanssa kannattaa olla tarkkana, aluksi vähän ja sitten lisää sen mukaan kuinka kosteaa nuuskaa haluaa.
8) työnnä tykki kippoon ja testaa!! Loppu sitten joko purkitettuna tai isossa astiassa jääkaappiin ja tuosta tulee 7-8 purkkia vähintäänkin yhtä hienoa nuuskaa kuin Ettan ja liivate pitää sen niin kasassa, että ei valu, lähtee helposti huulesta pois ja on kaikinpuolin täydellinen.

Täytyykin lähteä jauhamaan, kotona odottelee pari viikkoa kuivamassa olleita puruja. Tuosta kohdasta 2 jos tinkii, niin Ettan tyyppistä hienoa nuuskaa on mahdotonta valmistaa. Jos tarve on saada nopeasti nuuskaa niin voihan puruja kuivatella uunissa ja sen jälkeen silppuriin. Näin saa kohtuullista nuuskaa tehtyä noin tunnissa, mutta kannattaa samalla lailla valionuuskaa varten satsi puruja kuivumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos veli Bozik! Pari kysymystä, monissa ohjeissa sekaan heitetään suolaa, onko tämän tarkoitus parantaa nikotiinin imeytymistä vai mikä mahtaa olla suolan funktio? Liivatetta en taas ole muissa ohjeissa nähnyt... mielenkiintoista. Pitänee askarrella ajankuluksi jossain vaiheessa :)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvät ystävät ! Keskustelin viestini jälkeen todellisten pro käyttäjien kanssa, jotka sattuvat olemaan myös parhaimpia kavereitani. Valehtelematon kommentti yhdeltä pitkän ajan kaverilta, jota en ole tavannut "vuosiin" "Tämä on täydellistä nuuskaa, ei olla pitkään aikaan juteltu mutta tällä minä olen "elänyt". Yhtään purkkia ei ole tarvinnut ostaa, makujakin voi hifistellä..."

Edit. EI jaksa enää virheitä korjailla. Suolahan on säilömistä varten ja epäterveellistä. Itse en käytä ollenkaan, jos haluaa parempaa hajua niin pari hyvää teepussia sekaan.
 

Freggo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHT, Winnipeg Jets
Haaparannan puolelta kotiuduttu ja täytyy kyllä oikeen ääneen ihmetellä Nuuskakairan tukun yliarvostusta. Onhan valikoima tietysti laajempi kuin muissa peruskaupoissa, mutta omat suosikit (ettan, röda, skruf) löytyivät huomattavasti halvemmalla läheisestä kaupasta.

Erityisesti sydäntä lämmitti rödan lähes KYMPIN halvempi hinta. No tietääpä mistä ensi kerrallakin nuuskat hakee..
 

Freggo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHT, Winnipeg Jets
Kävit siis Kungenin puolella?

Huomennahan tuota olisi tarkoitus käydä hakaisemassa pikaiset täydennykset. Pitääpä tarkkailla hinnastoa.

Itseasissa varastot täydentyi ihan siinä Ikean viereisessä karkkikaupassa (CandyWorld?). Ei ehkä kaikkein tyypillisin paikka nuuskaostoksille, mutta sieltä ostetaan mistä halvalla saadaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Itseasissa varastot täydentyi ihan siinä Ikean viereisessä karkkikaupassa (CandyWorld?). Ei ehkä kaikkein tyypillisin paikka nuuskaostoksille, mutta sieltä ostetaan mistä halvalla saadaan.
Eli et sitten ole kovinkaan tuttu Nuuskarannan kävijä. No huomenna jaksan ehkä muutaman varman tarkistaa, kun reissuni sinne käy.

Ethän muuten puhunut lösin hinnasta, sillä se on silmämääräisen mutun kautta ollut vaihtelevaa jo vuosia.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Kertokaahan mielipiteitänne pussinuuskasta nimeltä Lucky Strike? Olisi tarkoitus seuraavalla nuuskan hakureissulla ostaa myös pussinuuskaa varastoon ja olen jonkun verran kuullut kehuja tuosta pussinuuskasta. Tarkoitus varmaan hankkia tuota strong white portionia, hinnoiltaa taitaa olla kalleimmista pussinuuskista. Lisäksi näyttää siltä että ainoastaan tuossa normaalissa purkissa olisi 24g ja muissa sitten se plusmiinus 20g.

Toinen mikä on käynyt mielessä mitä olen joskus päässyt testailemaankin on Skruffin tranbär pussitetut. Mielipiteitä teiltä palstan pussihuulilta?
 

Vesku

Jäsen
Kertokaahan mielipiteitänne pussinuuskasta nimeltä Lucky Strike?

Sontaa. Maku on teollisen mauton, "musta".

Toinen mikä on käynyt mielessä mitä olen joskus päässyt testailemaankin on Skruffin tranbär pussitetut.

Hyvää vaihtelua. Makeahan se on, mutta ei häiritsevästi, jos purkin silloin tällöin käyttää.

Mikä tahansa biitti alkaa kyllästyttää kyllä pidemmän päälle ainoana käytettynä. General Extra Strong alkaa hiljakseen olla taas nähty...
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertokaahan mielipiteitänne pussinuuskasta nimeltä Lucky Strike?
Perusversio oma suosikki, maistuu tupakalle niinkuin nuuskan pitääkin. White pussit on kans hyviä, voi pitää vaikka päivän huulessa, ei valu :o Mutta aika vaisu potku ja maku. Strong whitea ei olekaan tullut koitettua, pitänee ottaa testiin ensi kerralla.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kertokaahan mielipiteitänne pussinuuskasta nimeltä Lucky Strike? Olisi tarkoitus seuraavalla nuuskan hakureissulla ostaa myös pussinuuskaa varastoon ja olen jonkun verran kuullut kehuja tuosta pussinuuskasta. Tarkoitus varmaan hankkia tuota strong white portionia, hinnoiltaa taitaa olla kalleimmista pussinuuskista. Lisäksi näyttää siltä että ainoastaan tuossa normaalissa purkissa olisi 24g ja muissa sitten se plusmiinus 20g.

Itse ostin viime kesänä useammankin tornin Lucky Striken Strong portionia, eli tummaa versiota, ja oli se ihan ok. Todella kosteeta oli tosin tuolloin, pissi suuhun aika paljon ja jouduinkin kuivaamaan välillä sitä nenäliinaan. Aiemmin olen ostanut myös sitä original portionia, ja se oli mun mielestä tosi peruskamaa, ei mitään vikaa sinänsä mutta ei myöskään kovinkaan erikoista. Purkki oli mun mielestä etenkin siinä strong portionissa aika siisti, mustapunainen metallipurkki, ja lankesin vähän siihenkin sitten. En usko siis että tulet pettymään, mutta ei se Oden'sin, Onyxin tai Ekstrasterkin edelle kyllä millään mene.

Tulin kuitenkin alun perin kirjoittelemaan vähän eri asiasta, eli siitä, että minkä ihmeen takia joidenkin nuuskankäyttäjien on pakko heittää nöötit lattialle: joku terrorisoi lähes päivittäin meidän kerrostalon hissikoppia ja nurkasta löytyy aina kiva pikku ylläri. Onko se niin saatanan vaikea odottaa, että pääsisi ulos ja heittäisi vaikka nurmikolle ennemmin, tai vieläkin tyylikkäämmin ihan joko kotinsa roskikseen tai ulkoroskikseen minne ne kuuluu?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säästelen Onyxia ja otin varanuuskana käyttöön General Extra Strong Portionin. Aika perussettiä, snadisti maistuu pippuri tai jokin vastaava. Menettelee kyllä, vaan eipä tästä(kään) ole Onyxille haastajaksi.
 

Kinke-13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitis Ivanans
Onko kukaan käynyt Viikkarilla viime päivinä? Onko tarjouksia?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi tuo Onyx tuntuu olevan niin kovassa huudossa? Joku sitä aina laivalta yleensä vahingossa tuo(tyttöystävät yleensä) ja aina viimeisenä se torni pyörii pakkasessa ja alkaa kelpaamaan vasta kun jonkun nuuskavarastot alkavat olla lopussa. Itse silloin tällöin myös joutuu sortumaan ja se on kidutusta. Maistuu paskalle ja fairylle ja haisee fairylle ja oksennukselle. Ei hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös