Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 849 709
  • 11 237

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Eihän se aikainenkaan nyt herranen aika missään tunnu jos vain nukkuu riittävän pitkät unet?
Uskoakseni asia ei ole näin yksinkertainen. Ihmisen kannalta ei ole samantekevää milloin nukkuu, eli unen pituuden lisäksi myös vuorokaudenajalla jolloin nukkuu ja valvoo on merkitystä. Yksilölliset erot toki ovat merkittäviä, mutta vuorokauden valorytmi kyllä vaikuttaa siihen millaista on herätä, eikä pelkästään se montako tuntia unta on takana.

Ihan mutulla ilman faktojen tarkastamista vetäisin tämän.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Niin. Kyllä itse ainakin pidän tuota ns. aikaisuutta aikaisena. Jos herään 10:00, on se normaali aika herätä mulle. Jos herään 06:00, on se taas aikainen aika herätä ja hyvin todennäköisesti olen myös väsyneempi kuin mitä olisin kun heräisin vaikkapa tuolloin kello 10:00.

Moni ei esimerkisi yksinkertaisesti vaan osaa mennä nukkumaan riittävän ajoissa kun herää ns. aikaisin aamulla ja ihmsen vaatima (8 tuntia suositeltu) unimäärä jää vähäisemmäksi väkisinkin.
Eli ns. paikat + mieli ei saa levätä riittävästi, kuten jokainen nyt varmasti tajuaa. Esimerkiksi tämän vuoksi monikin on väsynyt aamulla, unirytmistä paljon kiinni. Joillakin väsymys voi olla myös henkistä. Ajattelet nukkumaan menessäsi ettei unimäärä tule riittämään ja uskot saman myös aamulla -> olet väsynyt.

Esim. itse nukun päin vittua työpäivinä (noin 5-6,5h/"työyö). En tosin koskaan jää aamulla sänkyyn torkkumaan kuten jotkut. Joka aamu olen ylös päässyt, enkä ole myöhästynyt töistä nukkumisen takia kuin kaksi kertaa koko elämäni aikana, molemmilla kerroilla syy oli kännykässä jonka herätys kusi jostain ihmeen syystä.

Yksi asia sitten on myös tuo yllä mainittu vuorokauden aika. Jotkut ihmiset kun eivät vaan saa sitä kunnon rem-unta päivällä/kesällä kun on valoisaa ja ovat jo pelkästään tämän vuoksi väsyneitä herätessään. Joillakin voi olla ns. paljon mielessään nukkumaan mennessään ja pyörivät sängyssä enemmän tai vähemmän nukkuen. Yksi syy voi olla myös kivut jotka estävät kunnon yöunien saamista.

Hyvää yötä vaan kaikille enemmän tai vähemmän väsyneille ihmisille.

Edit: Vähän sekavaa tekstiä näin keskellä yötä, mutta yritinpä keksiä syitä ihmisten väsymykseen aamuisin.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uskoakseni asia ei ole näin yksinkertainen. Ihmisen kannalta ei ole samantekevää milloin nukkuu, eli unen pituuden lisäksi myös vuorokaudenajalla jolloin nukkuu ja valvoo on merkitystä. Yksilölliset erot toki ovat merkittäviä, mutta vuorokauden valorytmi kyllä vaikuttaa siihen millaista on herätä, eikä pelkästään se montako tuntia unta on takana.

Ihan mutulla ilman faktojen tarkastamista vetäisin tämän.

Olin aikanaan Harri Hakkaraisen luennolla fyysisestä valmennuksesta ja hän otti esille myös nukkumisen. Hänen mukaansa ihmisellä tulee yöllä syvän unen aikaan "hormoonipurskahduksia" ja nämä tulevat ainoastaan nukuttaessa yöllä, ei päivällä. Ja ennen kuin mukahauskuuttelijat pääsevät vauhtiin, nämä "purskahdukset" tapahtuvat aivoissa, ei housuissa. Eli jos valvot yön, nämä jäävät pois, mikä vaikuttaa elimistön toimintaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin aikanaan Harri Hakkaraisen luennolla fyysisestä valmennuksesta ja hän otti esille myös nukkumisen. Hänen mukaansa ihmisellä tulee yöllä syvän unen aikaan "hormoonipurskahduksia" ja nämä tulevat ainoastaan nukuttaessa yöllä, ei päivällä. Ja ennen kuin mukahauskuuttelijat pääsevät vauhtiin, nämä "purskahdukset" tapahtuvat aivoissa, ei housuissa. Eli jos valvot yön, nämä jäävät pois, mikä vaikuttaa elimistön toimintaan.

Minä olen myös antanut itseni ymmärtää, että nämä purskahdukset tulevat nimenomaan siirryttäessä syvän unen vaiheeseen. Muistan myös lukeneeni, että ihan se nukahtamisen hetki aiheuttaa kasvuhormonipiikin elimistössä.

Tästä syystä kovaa treenaavan urheilijan on syytä ottaa päiväunet. Myös pienten lasten päiväunet ovat ehdottoman tärkeät, eikä niitä voi korvata nukkumalla yöllä pidempiä unia. Tämä tiedoksi erityisesti kaikille niille, jotka kieltävät lapsensa nukkumisen päiväkodissa sillä verukkeella, että muuten lapsi ei mene riittävän aikaisin illalla nukkumaan.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi Jokeri-kannattajat ovat lähes poikkeuksetta niitä jotka aiheuttavat ongelmia katsomoissa? Johtuuko tämä kenties korkesta älykkyydestä, isosta munasta vai Hjalliksen leua(ttomuude)sta?
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Miksi Jokeri-kannattajat ovat lähes poikkeuksetta niitä jotka aiheuttavat ongelmia katsomoissa? Johtuuko tämä kenties korkesta älykkyydestä, isosta munasta vai Hjalliksen leua(ttomuude)sta?
Turha sitä on yleistää, kyllä niitä ongelmia muidenkin joukkeiden fanit aiheuttaa. Tuntuu siltä, että Jokereilta löytyy faneista tietty idioottiporukka, joka noita ongelmia aiheuttaa. Sama henkisesti keskenkasvuisten porukka varmaan organisoi futispuolen "huligaanikulttuuria" ja glorifioi sitä parhaansa mukaan. Henk. koht. Areena-reissujen yhteydessä tapaamani jokerikannattajat ovat olleet asiallista porukkaa, eikä pahaa sanaa voi sanoakaan.

Kuulin villiä katuhuhua, että kyseisellä idioottiporukalla oli ollut kokoontuminen paikallisen ponuseuran kanssa Tallinnanaukiolla pelin jälkeen ja puheenaiheena mm. DDR-hallin räjäyttäminen. Homma kusi siihen, kun kukaan ei tiennyt mikä on DDR. Sen sijaan päätettiin potkia rollaattorilla liikkunut mummo.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Missä menee Jatkoajan keskustelupalstalla julkaistujen kuvien alastomuuden raja? Kyllä, tutkin niitä sääntöjä ennen kirjoitustani. Tuli Mieleen (© Jarla) tuosta työpöytäketjusta, jossa erittäin usealla oletettavasti on siellä akka munasillaan.

Moderaattoriketjussa sitä on kuitenkin jo kysytty niin usein tai luettu säännöistä, että en viitti siellä tätä kysyä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Koska en osaa käyttää palstan työkaluja, kuten en oikein mitään muutakaan, niin kysytään täältä.A) Mikä on Jatkoajan pisin ketju (eniten vastauksia) Vitutusketjuko? B) Mikä oli Jatkoajan ensimmäinen ketju a) vapaan b) kierrätyskeskuksen puolella?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kaikkien chattiketjujen isä ja äiti Kalsarikänniketju on nykyään "suurin" 38,847 viestillä. Vitutusketju taitaa olla toiseksi isoin 35,383 vitutuksella.

Sen verran vahingoniloista porukkaa täällä kuitenkin on, että toisten vitutuksia on luettu melkein kolme kertaa enemmän kuin kalsarikänneilyä - 4.2 miljoonaa kertaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole koskaan maksanut mitään laskua. Kuinka toimin?

Elämä on rasittavaa ja vaikeaa.

Jätä maksamatta. Kyllä ne sen perii joka tapauksessa ilman että tarvitsee itse vaivautua.
 

J.Petke

Jäsen
Niin kannattaa, on vähän helpompaa tuo elämä.
Menepä Jomppa lasku mukanasi pankkiisi ja samalla kun hoidat laskun perinteisin keinoin, tilaat nuo nettitunnarit.

Muistaakseni viimeksi kun yritin muiden asioiden hoidon ohessa maksaa laskun niin se olisi tullut maksamaan 8 euroa. Eli maksa sillä automaatilla vaan ja mene sitten hakemaan ne tunnukset.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Muistaakseni viimeksi kun yritin muiden asioiden hoidon ohessa maksaa laskun niin se olisi tullut maksamaan 8 euroa. Eli maksa sillä automaatilla vaan ja mene sitten hakemaan ne tunnukset.

Kiitoksia tästä. Jokunen tovi on siitä, kun olen viimeksi pankkiin raahautunut mitään maksamaan. Eli automaatille vain.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Eikö asiaa voi hoitaa muulla tavalla? Minulla ei nimittäin ole mitään nettipankkitunnuksia.

Soitat äitille ja pyydät maksamaan. Näin se ilmeisesti tähänkin mennessä on ollut.
 

tutzba

Jäsen
CSI:n ykköskauden yhdessä jaksossa oli tyttö, joka oltiin kidnapattu 4-vuotiaana. Jaksossa tyttö siis löydettiin parikymppisenä. Grissom meni joltakin asiantuntijalta kysymään, olisiko hänen mahdollista muistaa aikuisena oikeita vanhempiaan. Kuulemma ihminen alkaa kolmevuotiaasta lähtien luoda muistoja, arvioi asiantuntija. Nainen ei kuitenkaan meinannut millään muistaa oikeita vanhempiaan.

Olenko aivan väärässä jos väitän, että jos minut oltaisiin kidnapattu neljävuotiaana, muistaisin kyllä vieläkin, että en ole oikeiden henkilöiden parissa? Kyllähän sitä joka päivä kidnappauksesta lähtien kuitenkin miettisi, että joku on väärin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Menehän sinne maksuautomaatille, törkkää se Visa Electron korttipaikkaan ja seuraa näytön ohjeita, ei mitään rakettitiedettä.
Ja hommaa hyvä mies nettipankki tunnukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös