En halua riidellä kenekään kanssa, joten kerron vain oman näkemykseni, toivottavasti mahtuu sekaan...
Minulla on oma mielipiteeni, mutta olen sitä valmis vaihtamaan, jos perustelut vain ovat riittävän hyvät. Olen heti valmis luopumaan asevelvollisuusarmeijasta, kun löytyy parempi vaihtoehto tilalle. En luota itänaapuriimme niin paljoa, että luottaisin palkka-armeijan riittäväksi turvallisuuden takaajaksi. Ja vaikka kuinka tuloksena olisi sinkkiarkkujen jono, pelotteena asevelvollisuusarmeijassa on se, että myös "filistelealaisten" sinkkiarkkujen määrä kasvaa kestämättömäksi jo pelkän miehistömäärän myötä. Jos asia ihan suoraan sanotaan niin ei Venäjällä ainakaan vielä ole sellaista sotatekniikkaa että 350000 miehestä tultaisiin läpi ilman omia tappioita (ja atomipommit yms. tehoavat kyllä palkka-armeijaankin).
Toisaalta palkka-armeijoissa on plussana (siis nämä ovat enemmän tai vähemmän mielipiteitä): 1) Miehistö on paremmin koulutettua sodanajan tehtäviinsä. 2) On enemmän rahaa käytössä varusteisiin 3) Armeija on nopeasti valmis toimimaan.
Miinuksena: 1) Miehistöaines huononee, sillä nythän Suomi saa parhaat poikansa käyttöönsä ja nämä ovat myös sotatilanteessa käytettävissä. 2) Armeijasta saattaa eriytyä muusta yhteiskunnasta, ts. "kadunmies" ei tälläisessä tilanteessa tiedä, mitä hänen turvallisuutensa puolustaminen vaatii 3) Pienemmässä joukossa miehistöaineksen omakuva muuttuu niin, ettei ollakkaan valmiita uhraamaan sitä omaa nahkaa isänmaan puolesta kun tosipaikka tulee (tai yksikkölojaalius ajaa yhteisen hyvän edelle, miten vain). Tästä mielestäni on merkkejä esim. Yhdysvaltain joukkojen käytöstä Irakissa.
Olen Pioneeri ja tiedän, että kaikki miinoitteet voidaan purkaa ajan kanssa. On kuitenkin suuri ero siinä esim. montako miinaa 30 000 miestä kuoppaa yhden yön aikana (vaikkapa koulutuksesta olisikin aikaa), kun verrataan 1000 hengen tulokseen (olkoonpa vaikka minkälaisia ammattilaisia). Sirotemiinatkaan eivät loppupelissä ole mikään ratkaisu panssarimiinojen levittämiseksi metsäisessä maastossa. Sama koskee omalla osaamisalueellani siltojen yms. panostusta.
Kyseisillä plussilla ja miinuksilla: Suomi tarvitsee kaikki voimavaransa itsenäisyytensä puolustamiseen, mielestäni asevelvollisuus tulisi olla pakollinen myös naisille (tässäkin asiassa plussat ovat painavampia kuin miinukset). Tasa-arvo kunniaan!