Kannustamisesta ja sen puutteesta.
BitterX kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä. Ilman liideriryhmää kannustaminen ei lähde mistään. Rinkelinmäellä taitaa olla tätä nykyä melkein SM-liigan huonoin tunnelma. Siihen on varmasti syynä osittain akustiikka (metelin torppaa ne kaikki parvi- ja aitioviritykset), osittain hallin istumapaikka-seisomapaikka -rakenne, mutta myös osittain se, että Hämeenlinnassa ei ole juurikaan organisoitua fanitoimintaa kannattajaryhmän johtajineen, lakanoineen ym. Ja tämä ei todellakaan ole seuran vika.
Tästä ei missään tapauksessa voi syyttää C5:ta. Sikakatsomolla on oma identiteettinsä ja omat perinteensä, eikä sen pidäkään alkaa väkisin muuntumaan joksikin, mitä se ei ole. Vaikka ryhmän toiminnassa jonkinlaisen "uusiutumisen" varaa minunkin mielestä on.
Tuossahan ne kannustuksen kuulumisongelmat on jo lueteltukin asiantuntevasti BitterX:n toimesta.
Ritarikuntaan tai ylipäätänsä jokapuolelle hallia tarvittaisiin innokkaita vähän vanhempia faneja, jotka innostuisivat näistä isoista lakanoista ja ennen kaikkea KUULUVASTA KANNUSTAMISESTA, ihan vetohommienkin suhteen.
Jatkaisin vielä, että se oli iso muutos Ritarihallissa, kun pohjoispäädyn seisomakatsomoa pienennettiin ja "pikkusika-katsomo" tavallaan katosi kokonaan.
Siellä toisessa päädyssä hallia tehtiin arvokasta kannustustyötä mm. Rolf Paskin ja kumppaneiden johdolla. Nyt se kannustus on tavallaan olosuhteiden pakosta kadotettu kokonaan. Sääli!
Mutta yhä useammin kuulee peleissä, "Miksette te kannusta?", "Nyt sitten ääntä!" jne. Aika usealle olen jo heti vastannutkin, että saat sinäkin kannustaa.
Se, että meitä sikakatsomossakin kannustavia on aika vähän verrattuna esim. siihen, kun tulee iso vierasfaniporukka paikan päälle ex-pikkusikaan, josta ääni kuuluu kentän suuntaisesti ilman ääni-esteitä.
Miksei kannustusta vastavuoroisesti synny ihan joka puolella hallia?
Yleensä vieraspeleissä on mukana ollut fanibussi-porukka välillä intoutunut kovaankin kannustukseen. Siitä iso kiitos aktiiveille mukanaolijoille.
Olisiko se vieraalla maaperällä tuo julkinen kannattaminen ja suunsa avaaminen sitten hiukan helpompaa, en tiedä.
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itsekin olen joskus aikasemminkin ottanut, ja ajattelin taas ottaa, kantaa näihin Sikakatsomon asioihin.
...normaalin rivikannattajan tulee toimia ikäänkuin ylemmältä taholta tulleiden raamien puitteissa, eli siis tässä tapauksessa em. ydinryhmän hyväksymien raamien puitteissa. Tämä luonnollisesti tappaa tehokkaasti luovuutta, joskin myös hillitsee ns. anarkistista ja turhan roisia käytöstä.
Ko. ydinporukkahan on tiivis, ja ehkä vähän nurkkakuntainenkin, porukka, johon ns. rivikannattajalla ei juuri ole asiaa. Omasta mielestäni ko. asian pitäisi olla niin, että Sikakatsomo olisi Sikakatsomo, eikä niin kuin nykyään, että on Sikakatsomo ja Sikakatsomon Sikakatsomo.
Itseäni nyppii erityisesti asian tiimoilta se, että näitä C5-paitoja ei ns. normikannattajille anneta, vaikka sitä halajava olisi seurannut ikänsä pelejä Sikakatsomosta.*
Omasta mielestäni Sikakatsomon pitäisi olla kaikkien kerholaisten yhteistä omaisuutta ja sitä kautta vaikkapa ko. paitojen tulisi olla kaikkien saatavissa.
Loppukaneetiksi päädyn ehdottamaan rajojen avaamista ja muurien purkamista, koska porukalla ne parhaat jutut tehdään.
*Ja ei, en katsele pelejä Sikakatsomosta, vaan The Piippuhyllyltä.
Siis puolesta ja vastaan...
Nurkkakantainen en mielestäni ole, jos meidän yhdistys onkin luonut jäsenilleen tiukat kriteerit, minkä mukaan peleissä ollaan. Ja niitä on turha kysellä, ne vaan ei ole julkisia juttuja.
Yhdistyksen sisällä olemme puineet eri ongelmatilanteita ja -tapauksia etu- ja jälkikäteen. Pyrimme koko ajan kehittämään ja parantamaan omaa toimintaamme. Oikeasti olemme ylpeitä siitä mitä olemme, väheksymättä samalla mitenkään ketään muuta faniporukkaa tai yksittäisiä faneja.
Sen verran raotan salaisuusverhoa, että esim. tietynlaisia yksittäisiä huutoja on pyritty laittamaan yhdistyksen sisällä jäsenille pannaan.
Olen aina itse tuonut julki koko ajan mediassa, että sikakatsomo käsitti ennen noin 550 hengen seisomakatsomon (nykyään pienennetty), ja me (Sikakatsomo Ry.) ollaan vaan se ehkä näkyvin osa siitä. En ymmärrä näitä katkeran sävytteisiä kirjoitelmia tästä asiasta, niin no ehkä olisin hiukan kateellinen itsekin jos en olisi ko. yhdistyksen jäsen.
Rajoja voitte siis Ervatsalon johdolla avata siihen suuntaan, että
ei kai jokaisen kannustaminen voi jostain paidasta olla kiinni? Aikuisten oikeasti! En minä ainakaan ole kertaakaan kuullut pelkän C5 Sikakatsomopaidan mitään itsekseen huutelevan tai kannustavan!
Ja alla arvostettu nimimerkki Rontti jo hiukan asian suuntaisesti kirjoittikin:
Rontti kirjoitti:
Minä nyt en suoraan sanottuna oikein ymmärrä, että mistä nimim. ervatsalo nyt oikein on huolissaan, vai onko mistään? Kyllä sinne katsomoon mahtuu kuka vaan (vieraskannattajiakin joskus vilahtelee), jos nyt ei ihan suoraan ytimeen ole tunkemassa. En minä ainakaan näe tuossa mitään ongelmia.
Ja ei kai nyt kukaan voi oikeasti olla näreissään, jos jollakulla on fanipaita jonka selässä lukee SIKAKATSOMO C5? Saahan tuota kuka tahansa painattaa minkälaisen paidan tahtoo ihan koska vaan haluaa ja perustaa minkälaisen yhdistyksen hyvänsä.
Itse olen katsellut pelejä muutamaa hairahdusta lukuunottamatta C5-katsomosta, vaikka en kuulukaan mihinkään ryhmään. Eikä varsinkaan minulle ole mikään ryhmä asettanut mitään raameja, eikä aseta. Eikä ole kyllä käsittääkseni asettanut kenellekään muullekaan.
Rinkelinmäen paras paikka seurata peliä on C5 ja tunnelmaltaankin se on parhaimmillaan maan eliittiä.
Ja Ervatsalo jatkaa vuodatustaan:
ervatsalo kirjoitti:
Niin, ajoin lähinnä sitä takaa, että olisi mielestäni paljon reilumpaa ja etenkin näyttävämpää, jos jokaisella rivisikakatsomolaisellakin olisi mahdollisuus hankkia itselleen tuo em. C5-paita.
Nyt tuo paita ja sitä kautta koko sikakatsomolaisuus tuntuu profiloituvan muutamaan harvaan ja valittuun, joiden joukkoon ei pääse kuin ilmeisesti suhteilla.
Loppukaneetiksi päädyn vielä toteamaan, että itselleni on sinänsä aivan sama missä paidassa kukin kulkee, mutta ajattelin asiaa lähinnä noin yleisellä tasolla ja yleisen ilmapiirin kannalta.
C5-paidat on valkoisena tosiaankin tiukan seulannan takana, ja näin tulevat jatkossakin olemaan. Muuna värinä (sinisenä) sitä saa mm. tilattua kerhon toimiston tytöiltä.
Valkoisen C5-Yhdistyksen paidan saamisen kriteeri on:
"Paidalliseksi kutsutaan, niitä ei tule saamaan muuten!" Edelleenkään!
Paidan saamiseksi vaaditaan ansiokas näkyvä monivuotinen HPK:n kannustus, jonka esim. allekirjoittanut tai muu C5-yhdistysläinen on huomioinut ja sitä kautta kertonut meille muillekin. Siitä se prosessi lähtee liikkeelle!
Siis "aika reilua" kuitenkin, vai mitä?
Mutta toteanpa minäkin loppukaneettina tähän:
"Kovaan kannustusmekkalaan tarvitaan meitä kaikkia, oli se paita päällä sitten mikä hyvänsä!"