Mal Davis

  • 14 185
  • 34

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
IS kirjoittaa, että takavuosien TPS:n huippuvahvistus Mal Davis pelaa taas Suomessa, tällä kertaa hyväntekeväisyysottelussa.

Muistan kun Tepsi pelasi '91 Kalpaa vastaan finaalien toista osaottelua Kuopiossa. Jatkoajalle menneen ottelun Davis ratkaisi HIRVITTÄVÄLLÄ rannelaukauksella yläkulmaan. Maalissa seissut Baffa Kuivalainen ihmetteli varmaan vielä seuraavalla viikollakin, että mistäs se kiekko oiken verkkoon sujahti!

Lähinnä kaikkien aikojen hurjin rannari tästä herrasta jäi mieleen. Mitäs muuta turkulaisilla ja muillakin on hänestä muistikuvia?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Mal Davis on oma henkilökohtainen suosikkini vuosien takaa. Mal oli varsinainen kuumakalle, joka käytti mailaansa vähän muuhunkin kuin kiekon lyömiseen. Davis kosti heti, jos joku sattui mailalla tökkimään vähänkin enemmän, ja siitä sitten huitomisjäähylle. Rannelaukaus oli tosiaan erinomainen ja hän oli myös kohtalaisen nopea luistelija. Joukkuepelaajana Davis ei kuitenkaan ollut kovinkaan arvostettu vaan peli tökkiessä syy oli usein kaikkien muiden paitsi hänen.
Silti pidän Mal Davisia Tepsin kaikkien aikojen parhaimpana vahvistuksena, ainakin värikkäimpänä.
Malin Tulista Sinappia, tyhjä sinappipullo, on ollut tuossa hyllyssäni jo yli kymmenen vuotta muistona. Että tämmöinen idiootti se minä olen, säästän tyhjät sinappipullotkin!
Mal Davis tosiaan Elyseellä lauantaina, joten täytynee mennä sinne.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
No Mällihän on persoona vailla vertaa. Loistavan rannarin lisäksi hänet tunnettiin äärimmäisen tulisieluisena pelaajana. Olen myös kuullut juttuja (joku voi tarkentaa), että Davis oli Raumalla Lukkoa vastaan käydyssä ottelussa tapellut jonkun Lukkopelaajan kanssa ja jatkanut välien selvittelyä suihkukomennuksen jälkeen Lukon pukukopissa. :D
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Iceberg
No Mällihän on persoona vailla vertaa. Loistavan rannarin lisäksi hänet tunnettiin äärimmäisen tulisieluisena pelaajana. Olen myös kuullut juttuja (joku voi tarkentaa), että Davis oli Raumalla Lukkoa vastaan käydyssä ottelussa tapellut jonkun Lukkopelaajan kanssa ja jatkanut välien selvittelyä suihkukomennuksen jälkeen Lukon pukukopissa. :D

Jep , Matti Forssin kanssa tappeli. Ihmeteltiin kyllä silloin oikein usean miehen voimalla , että miten ihmeessä voi Forssin Masasta saada tappelukaverin ?! No , Davis oli värikäs pelimanni , jolla oli , kuten tunnettua, aivan hirveä rannari .
 

1963

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
tappelusta

Ei Forss:n Matti varsinaisesti kyllä Davis:n kanssa tapellut. Matti kävi antamassa poikittaista niskaan sen jälkeen kun Davis oli lyönyt Salon Vekkua mailalla päähän ja tämän jälkeen tiputtanut Myllyksen Jamon oikealla suoralla. Matti joukkueen kapteenina tunsi varmaan velvollisuudekseen puolustaa joukkuekavereita vaikka erittäin rauhallinen mies olikin. Davis on kyllä ehdottomasti Gagnonin ohella yksi raukkamaisimmista kiekkoilijoista joita olen sm-liigassa nähnyt. Tällaisia miehiä ei toivottavasti tarvitse enää vastaisuudessa sm-liigassa katsella.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Itse en ole koskaan nähnyt Davisin koskaan pelaavan, olen kuullut vain juttuja, joten kysyn täältä(kin) että sattuisiko kenelläkään olemaan yhtään matsia nauhalla, jossa Davis pelaisi? Vaikka SM-finaaleja tai vastaavia?
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matikainenhan hakee stunttia ja eikö liiga kaipaa värikkyyttä. :D
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Ei käy

Viestin lähetti mikaw
Matikainenhan hakee stunttia ja eikö liiga kaipaa värikkyyttä. :D

Mal taitaa tänä päivänä olla 45-vuotias eikä Pentti voi syödä sanojaan joukkueen nuorennusleikkauksesta :)
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin nostaisi keski-ikää ja toisi kokemusta. :p
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mika Heikkilä kirjoittaa aika hyvän jutun tämän päivän Ilta-Sanomissa miehestä. Siinä on oikein hieno kuvakin tuosta pukuhuonekahinasta, ja päinvastoin kuin esim. Masa on koko ajan väittänyt, näkyy kuvasta se, että kyllä siellä Lukon kopissa vähän muutakin tehtiin kuin pelkkää pystypainia poikien kesken harrastettiin.

Forssin kahina on jo käyty läpi, mutta Davis kyllä heilutteli mailaansa muuallakin kuin silloin marraskuisena iltana Äijänsuolla.

JYPin Tero Lehikoinen meni taklaamaan Davisia, ja Davis löi kostoksi Lehikoista mailalla naamaan. HIFK:n Iiro Järven kylkeen hän löi mailansa poikki, ja Tapparan Jukka Marttilaakin Davis kohteli kaltoin. Mutta kuka muistaa, miten se Marttilan telominen meni? Löikö hän Marttilan käden poikki, vai huitaisiko naamaan?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Habby33

Itse en ole koskaan nähnyt Davisin koskaan pelaavan, olen kuullut vain juttuja, joten kysyn täältä(kin) että sattuisiko kenelläkään olemaan yhtään matsia nauhalla, jossa Davis pelaisi? Vaikka SM-finaaleja tai vastaavia?

Onhan minulla nuo finaalit 89-90, joissa Davis pelasi. Voishan ne kai jossain kopsata, jos kiinnostaa.
Davis vs Gagnon, turha kai puhua edes samana päivänä.
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Kyllä maali-Mal on allekirjoittaneen henkilökohtainen suosikki TPS:n lähihistoriassa. Sitäpaitsi Davis oli tyyppinä hiton mukava -tuli aina iltaisin meidän pikkupoikien pihapeleihin mukaan:)
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Samoin minulle Mal on yksi nuoruuden TPS- idoleista.

Vaikka jäähymäärä oli aikamoinen, niin tehojakin löytyi ja se taistelumieli..
Jos olisi mahdollista, niin pelkästään Malin takia voisi Elyseelle mennä!

Ehdottomasti yksi parhaimmista Tepsin ulkomaalaisista.

Toinen mieleen jäänyt oli Robert "Bobby" Lamoureux, muistaako kukaan vai olenko jo NIIN vanha?

Bobby omisti aikoinaan SM-sarjan jäähyennätyksen ja hänestä kulkee legendaarinen juttu:
Jossain pelissä (en muista ketä vastaan) laidassa oli kahinaa ja silloin erotuomarina ollut Nikolai Tjurin nosti kätensä jäähyn merkiksi ja osoitti Bobbya. Tästä Bobby otti lisää lämpöä ja kävi huomauttamassa hyvällä suomenkielellä:" Pelaa sä se keilapeli vaan!" Seuraus 10min henkilökohtaista .....

Huom! Tjurin oli tunnettu keilailuharrastuksestaan.

Tämä viimeinen hieman asian vierestä, kunhan muistelin Tepsin kanadalaisia....
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Viestin lähetti Roku
Mika Heikkilä kirjoittaa aika hyvän jutun tämän päivän Ilta-Sanomissa miehestä. Siinä on oikein hieno kuvakin tuosta pukuhuonekahinasta, ja päinvastoin kuin esim. Masa on koko ajan väittänyt, näkyy kuvasta se, että kyllä siellä Lukon kopissa vähän muutakin tehtiin kuin pelkkää pystypainia poikien kesken harrastettiin.

Forssin kahina on jo käyty läpi, mutta Davis kyllä heilutteli mailaansa muuallakin kuin silloin marraskuisena iltana Äijänsuolla.

JYPin Tero Lehikoinen meni taklaamaan Davisia, ja Davis löi kostoksi Lehikoista mailalla naamaan. HIFK:n Iiro Järven kylkeen hän löi mailansa poikki, ja Tapparan Jukka Marttilaakin Davis kohteli kaltoin. Mutta kuka muistaa, miten se Marttilan telominen meni? Löikö hän Marttilan käden poikki, vai huitaisiko naamaan?

Lehikoinen oli itse varsinainen pulmunen, potki kulmassa luistimilla pohkeisiin, kerran oli menossa jäähylle ja potkaisi ohimennen vastustajalta jalat alta.

Hänellä oli kuulemma myös lämäri-tyylisiä kikkoja. Kävi juttelemassa maalivahtien kanssa tyyliin, olin eukkosi kanssa viime yönä, tuota kun jatkui koko matsin ajan.. pieni kaveri snake oli, mutta silti ei pelännyt ketään.

Ei ihme jos Mal kuumeni hänelle.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti Mustavalkoinen


Onhan minulla nuo finaalit 89-90, joissa Davis pelasi. Voishan ne kai jossain kopsata, jos kiinnostaa.
Davis vs Gagnon, turha kai puhua edes samana päivänä.

Lähetin yksityisviestiä...
 

huihai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Mustavalkoinen


Onhan minulla nuo finaalit 89-90, joissa Davis pelasi. Voishan ne kai jossain kopsata, jos kiinnostaa.
Davis vs Gagnon, turha kai puhua edes samana päivänä.

No ei edes samalla vuosituhannella, sillä niin paljon parempi Gagnon on "katsojia räkivää" Davisia.:(
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti trivekku


Lehikoinen oli itse varsinainen pulmunen, potki kulmassa luistimilla pohkeisiin, kerran oli menossa jäähylle ja potkaisi ohimennen vastustajalta jalat alta.

Ei ihme jos Mal kuumeni hänelle.

No ei. Muistan itse yhden tällaisen potkun Lehikoiselta, kun joskus ennenvanhaan Lukko ja JyP pelasivat Äijänsuolla tasan 0-0. Lehikoinen luisteli jäähylle, ja toden totta, ohimennen veti Antti Tuomenoksalta jalat alta.

Taisi siinä Tuomenoksa ensin jotain kuittailla Lehikoiselle, mutta Lehikoinen oli kyllä ilkeä pelaaja vastustajan kannalta.
 

axe

Jäsen
Roku taisi tuolla aiemmin kysyä siitä Marttilasta. Naamaan Jukkakin taisi Davisin mailasta saada. Pääsi oikein Ilta-Sanomien etusivulle silloin jotenkin siihen malliin, että sama pelaaja teloo joka pelissä jonkun sairaalakuntoon.

Mutta oli Davis kyllä pelimies. Tai no, ei se mielikuva niin tarkka ole muutoin kuin sen rannelaukauksen osalta. Oli se kyllä mahtava kuti.

Lehikoisen taas muistaa liiankin hyvin. Hyihyi.
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meikäläinen oli neljävuotias vaahtosammutin kun Davis lähti TPS:stä.
Mutta kun tietämys on kasvanut, niin puheita Davisista ei ole voinut unohtaa.
Tuskin kovin moni muu pelaaja on herättänyt TPS-faneissa niin voimakkaita tunteita kuin Davis aikoinaan.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Minäkin muistan Bobby Lamoreaux´n

Malla tuossa aikaisemmin kyseli muistaako joku vielä Bobby Lamoreauxin ja muistanhan minä.

Ensimmäinen jääkiekko-otteluni oli vuonna 1969 Kupittaan katottomassa jääareenassa kun TPS kohtasi HJK:n. Kyllä, nuoremmat lukijat. HJK pelasi jääkiekkoa SM-sarjassa. Tuossa ottelussa Bobby sai jonkun jäähyminuuttimäärän täyteen, en muista oliko 100 vai 200 vai kuinka paljon, mutta sen muistan, että Bobby vei kukkapuskan kiitokseksi jäähyn puhaltaneelle tuomarille.

Lisää nostalgiaa: Tuolloin ei vielä ollut keksitty Zamboneja vaan kaksi äijää kolasi jään puhtaaksi puoliajalla ja veti sen jälkeen kentän halki punaista puutarhaletkua, johon oli pistelty reikiä, niin että reiístä tihkuva vesi jäädytti kenttää.

Sekin on vielä mainittava, että tuolloin kolmannen erän puolivälissä joukkueet vaihtoivat vielä kerran puolia ja maalivahdit tervehtivät toisiaan puolikentässä iskemällä toisiaan toverillisesti mailoilla polvareihin.

Aktiivista kiekkoseurantaa siis vuodesta 1969.
Bast vuosimallia -62
 

pygmalion

Jäsen
Re: Bobby Lamoreaux...

Viestin lähetti Bast
Malla tuossa aikaisemmin kyseli muistaako joku vielä Bobby Lamoreauxin ja muistanhan minä.


Ettei vaan vanhalla muisti pätkisi. Nimittäin tuon ajoituksen suhteen. Minä kun muistan elävästi, että Bobby tuli Turkuun ensimmäiselle visiitilleen vasta 70-luvun alussa...=o)


Vakavasti ottaen, useimmat TPS-fanit tuskin ovat kuulletkaan Bobbysta, se on jo niin muinainen juttu.

Ja tänään katsomaan, millaisessa terässä taruhohtoinen #17 on. Ainakin yhden hengen Standing Ovation on tiedossa...
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Bobby Lamoreaux...

Viestin lähetti pygmalion



Ettei vaan vanhalla muisti pätkisi. Nimittäin tuon ajoituksen suhteen. Minä kun muistan elävästi, että Bobby tuli Turkuun ensimmäiselle visiitilleen vasta 70-luvun alussa...=o)

Vakavasti ottaen, useimmat TPS-fanit tuskin ovat kuulletkaan Bobbysta, se on jo niin muinainen juttu.


Kyllä minäkin olisin sillä kannalla, että Lamoreaux oli TPS:ssä vasta 70-luvun puolella. J-P Jalo taisi muuten antaa Mal Davisille mailankäytön ansiosta lempinimen "Kirurgi" Mal Davis?
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
"Vakavasti ottaen, useimmat TPS-fanit tuskin ovat kuulletkaan Bobbysta, se on jo niin muinainen juttu. "

Kiitos Pygmalion, tätä minä vähän pelkäsin! Vanha mikä vanha :p !
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Voipi olla että muisti pätkii...

Voipi olla, ettei Bobby ihan -69 vielä ollut Tepsissä mutta ihan 70-luvun alussa nyt kuitenkin.

Ehkei tällaiset vanhojen muistelut paljon nykyfaneja kiinnosta, mutta hyvä se on muistuttaa siitä välillä, että aikamoinen matka on kuljettu Turussakin avokatsomossa räntäsateessa värjöttelystä Elysee Arenan aitioiden samettituoleille. Kyllä nyk kelpaa!

Mal Davisin sinappia oli muuten myynnissä vielä pitkään Typhoonin TPS-shopissa, vaikka äijä oli lähtenyt jo vuosia sitten. Pirun säilyvää tököttiä ilmeisesti...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös