Rillipäät, nuo uljaan soturikansamme mätämunat?

  • 42 826
  • 198

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yks tyttö kehui tuossa aiemmin tällä viikolla meikäläisen rillejä, että ne sopii tyyliin ja näytän kivalta.

Siihen se tosin jäikin.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Rillipiru myös. Puolet elämästäni. Miinusta vainen 1 mutta helvetin paljon hajataittoa oikeassa silmässä. Näillä mennään.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Kokemusta vuodesta 1988 asti. Ilmankaan ei voi olla ja laserleikkauskaan ei onnistu.

Näillä mennään.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eka rillit sain kolmetoista -vuotiaana. Nykyiset näyttävät litteiltä Himmlereiltä. Onko "Heil Himmler" korrekti ilmaisu?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä aikuisia miehiä vaivaa? Tapahtui taas tänään "näätsä mitä tossa lukee?"

Bussipysäkillä lukee 103 lähtee neljän minuutin päästä. Sen näki kilometrin päästä näyttötaulusta. Hämmentävä kysymys, koska tietenkin näen.

Miten joku haluaa elää sumussa ilman värejä tai ääriviivoja. En ole lääkäri, mutta ainakin -1.0, taivas tai optikko tietää, jos enemmänkin.

Sitten tulee tämä "anna mä koitan sun laseja." Minulla on -2.25 eli vähän vahvat, mutta elämä muuttui kertaheitolla pieneksi hetkeksi paremmaksi. Miksi ei vain suostu hakemaan elämän muuttavaa laitetta tohtorilta.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä aikuisia miehiä vaivaa? Tapahtui taas tänään "näätsä mitä tossa lukee?"

Bussipysäkillä lukee 103 lähtee neljän minuutin päästä. Sen näki kilometrin päästä näyttötaulusta. Hämmentävä kysymys, koska tietenkin näen.

Miten joku haluaa elää sumussa ilman värejä tai ääriviivoja. En ole lääkäri, mutta ainakin -1.0, taivas tai optikko tietää, jos enemmänkin.

Sitten tulee tämä "anna mä koitan sun laseja." Minulla on -2.25 eli vähän vahvat, mutta elämä muuttui kertaheitolla pieneksi hetkeksi paremmaksi. Miksi ei vain suostu hakemaan elämän muuttavaa laitetta tohtorilta.

Varsinkin 60-luvulla syntyneissä miehissä on hirmu paljon näitä, joilla on peruskoulusta johtavat ennakkoluulot silmälaseja kohtaan. Tietysti silloin luokalla oli yksi tai kaksi silmälasipäistä, nykyään puolet. Huvittaa että ihminen ostaa kahden tonnin telkkarin että olisi tarkka ja hieno kuva, mutta sitten koko muu maailma on epätarkkaa. Hirmu paljon on myös liikenteessä ihmisiä joilla on huono näkö, mutta eivät käytä laseja vaikka sanottaisiin että lain mukaan pitäisi käyttää. Varsinkin pimeällä ajaessa iso riski itselleen ja muille tiellä liikkujille. Nykyään halpislasit saa jo muutamalla kympillä, niin ei varmasti ole rahastakaan kiinni. Mutta omia valintojahan nämä.

t. Optikko
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä olen jo pari viimeistä näöntarkistusta vihjannut aika vahvasti, että ei meinaa oikein enää erottaa mm. katukylttejä liikenteessä. Ei tuu monitehoja, ei vaan tuu. Tulee vaan niitä syväteräviä nörttilaseja työkäyttöön. Niillä näkee muutaman metrin päähän hyvin, mutta ulkona kävellessä niistä ei ole mitään iloa. Olen kitissyt tästä ennenkin, tosin kai eri ketjuissa. Tai siis en varsinaisesti tuosta, mutta mun elämä olisi helpompaa, jos mulla olis monitehot silmillä. Ulkona liikkuessa siis ei oo lasit naamalla ja vaikka luurien näytöt ovat kasvaneet silmissä (hih), en saa käytännössä kovin hyvin selvää, mitä viesteissä lukee. Surffaaminen puhelimella on erittäin hankalaa ilman laseja tällä ikänäöllä. Älykelloista ei ole muuta iloa kuin kellonajan tarkistus. Kotona ja konttorilla tämä ei haittaa, kun lasit ovat jo oletuksena päässä. Mutta kaupassa ja rafloissa on aika avuton olo, jos ei satu olemaan matkamallisia laseja takin taskussa tai repussa.

Siihen en ole vielä keksinyt ratkaisua, miten näkisin ton sporttikellon kunnolla juoksulenkeillä. Osaisinko edes juosta monitehojen tai yleensä lasien kanssa? Lähelle pitäisi nähdä ja kesällä myös käyttää aurinkolaseja. Kellon näyttötiloja pystyy sentään muokkaamaan niin, määrää ne tärkeät kentän kissankokoisille fonteille. Mutta jos pitää selata valikkoa, niin jää kyllä tekemättä. Pitää varmaan kokeilla joskus noiden vanhojen duunikakkuloiden kanssa. Niillä toi kauas katsominen tee yhtä häijyä kuin näillä tuoreemmilla. Kyllä niillä sen verran näkee vielä lähelle, että kellosta voisi erottaa ne pienellä kirjoitetut kentätkin. Ja aina voi tiirailla ruutujen yli, jos ei muuten nää kunnolla kauas. Kunnes tulee siis taas aurinkolasikelit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli viimeistä edellisestä viestistä mieleeni, että olen työyhteisöni miespuolista ainoa, jolla ei ole laseja tai silmäleikkausta takana. Ei nyt liity asiaan kuin löyhästi, mutta kun tuota vaimoni jatkuvaa lasien etsintää seurailen, ei varsinaisesti haittaa, että olen laseitta selvinnyt.
 

Jeffrey

Jäsen
Sangen piristävä välähdys mennessä tuo sir Ervatsalon avausviesti. Paljon on maailma muuttunut 15 vuodessa ja valitettavasti tässä samalla myös jatkoaika. Herra itse ei ole palstalle kirjautunut yli neljään vuoteen. Paljon herää muistoja, kysymyksiä ja ajatuksia. Tuleekohan aika mennyt koskaan enää takaisin?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Varsinkin 60-luvulla syntyneissä miehissä on hirmu paljon näitä, joilla on peruskoulusta johtavat ennakkoluulot silmälaseja kohtaan. Tietysti silloin luokalla oli yksi tai kaksi silmälasipäistä, nykyään puolet. Huvittaa että ihminen ostaa kahden tonnin telkkarin että olisi tarkka ja hieno kuva, mutta sitten koko muu maailma on epätarkkaa. Hirmu paljon on myös liikenteessä ihmisiä joilla on huono näkö, mutta eivät käytä laseja vaikka sanottaisiin että lain mukaan pitäisi käyttää. Varsinkin pimeällä ajaessa iso riski itselleen ja muille tiellä liikkujille. Nykyään halpislasit saa jo muutamalla kympillä, niin ei varmasti ole rahastakaan kiinni. Mutta omia valintojahan nämä.

t. Optikko

Havaintosi pitää paikkansa, ja pätee vielä enemmän 40-luvulla syntyneisiin miehiin. Kovin vaikeaa se lasien käyttö tuntuu olevan.

Tosin on tuo rahastakin kiinni. Muutamalla kympillä saa ehkä laseja jos näkökyvyn heikkeneminen on luokkaa +1 tai +2, mutta jos on esimerkiksi reippaammin miinusta (tai plussaa) tai tarvitsee moniteholaseja ynnä muita vastaavia niin hinta on aivan eri luokkaa. Kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa. Omat uudet lasini sain maksettua viime vuonna, mutta liki 700 euroa niihin meni ja se notkautti talouttani todella reippaasti. Pakko oli kumminkin uusia lasit, koska en näillä silmillä (-7,75) mitään näe ilmankaan ja samaan aikaan alkoi ikänäkö kolkuttelemaan sen verran, että linsseihin piti saada eri vahvuudet eri kohtiin.

Se on tietty eri jos on varaa siihen parin tonnin telkkariin eikä satsaa silmälaseihin, silloin on kyse omasta typerästä ylpeydestä ja piittaamattomuudesta varsinkin liikenteessä.

Omasta mielestäni silmälasien hankintaa sietäisi tukea jollain Kela-korvauksella siinä missä muitakin terveydenhuollon palveluita, sillä "puolisokeat" ihmiset ovat riski itselleen ja muille, eikä näkökyvyn heikkeneminen ole kenenkään oma valinta sen enempää kuin monet muutkaan terveydelliset haitat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Siis 700€ laseista? Itse en ole maksanut varmaan kymmeneen vuoteen satasta enempää. Laseitta puolisokea vaimoni tilasi juuri favopticilta okulaarit, olisko ollu 60€ ja aivan samaa kamaa kun jossain instrussa tai specsaverseilla. Lähettää vaan silmälasireseptin/kortista kopion postissa tai sähöpostilla ja valkkaa kehykset netistä. Neljät saa kotiin sovitettavaksi ilmaiseksi alkuun. Viikossa suurinpiirtein tulee kakkulat postiin.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis 700€ laseista? Itse en ole maksanut varmaan kymmeneen vuoteen satasta enempää. Laseitta puolisokea vaimoni tilasi juuri favopticilta okulaarit, olisko ollu 60€ ja aivan samaa kamaa kun jossain instrussa tai specsaverseilla. Lähettää vaan silmälasireseptin/kortista kopion postissa tai sähöpostilla ja valkkaa kehykset netistä. Neljät saa kotiin sovitettavaksi ilmaiseksi alkuun. Viikossa suurinpiirtein tulee kakkulat postiin.
Taitaa tuo vahvuus -7,75 nostaa hintaa. Omassa nettikaupassani myyvät miinus kutoseen asti linssejä normaalilla menettelyllä. Tuon ylittävissä pitää ottaa erikseen yhteyttä asiakaspalveluun. En tiedä miksi, kun omat jäävät vähät alle kutoseen. Näihin miinus vitosiinkin tulee lisähintaa oihennuksista, ellei sitten välttämättä halua pullonpohjia. Toki miinus vitosen linssit ohennettuinakin taisivat jäädä alle sataseen. Kehykset tietysti siihen vielä päälle.

Viimeksi kun lasit ostin, niin kattelin myös kivijalkaliikkeiden hintoja. Linssien hinta oli yllättävän halpa. Kalliiden lasien hinta selittyykin ilmeisesti usein sillä, että liikkeessä osaavat näppärästi ohjailla ihmiset useamman satasen maksavien kehysten kohdalle. Jos haluaa, niin löytyy sieltä halpojakin kehyksiä. Niitä pitää vain osata vaatia. Valikoima edullisissa kehyksissä on usein heikko. Netissä on helpompi valita omalle kukkarolle sopivat ja valikoimaa riittää enemmän.

Jostain syystä kivijalkakauppojen linsseissä on myös outoja rajoituksia. Netissä voit yleensä valita mitä käsittelyjä linssiin haluat, mutta kivijalkakaupoissa linssit tulee "paketteina". En esimerkiksi itse saanut kivijalkakaupasta linssejäni ilman heijastuksenestokalvoa. Halusin nämä nykyiset linssit ilman, koska edelliset menivät paskaksi juuri tuon kalvon takia. Se kalvo kun on se osa, joka rilleistä hajoaa, jos ne altistuvat nopealle lämmönvaihtelulle. Siitä syystä laseja kielletään jättämästä esim auton kojelaudalle ja käsketään varomaan uuninluukkua avatessa, saunassa ja mitä niitä nyt oli.

Optikko yritti kovasti pelotella, että ties mitä hirmuisia seuraamuksia tulee, jos ottaa ilman heijastuksenestoa, mutta hengissä selvisin ja säästin tukun rahaakin. Kerroin kyllä optikolle, että mielelläni tuen kotimaisia kivijalkakauppoja, mutta vain, jos myyvät sitä mitä minä tarvitsen. En minä sentään omaan käyttöön sopimatonta tavaraa osta kalliimmalla, kun netistä saan sopivat muutamalla klikkauksella.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mä olen jo pari viimeistä näöntarkistusta vihjannut aika vahvasti, että ei meinaa oikein enää erottaa mm. katukylttejä liikenteessä. Ei tuu monitehoja, ei vaan tuu.

Siihen en ole vielä keksinyt ratkaisua, miten näkisin ton sporttikellon kunnolla juoksulenkeillä. Osaisinko edes juosta monitehojen tai yleensä lasien kanssa?.

Vaihda liikettä ja sano että haluat monitehot, niin varmasti myyvät sellaiset sulle. Lenkille piilolinssit.

Musta Nuoli kirjoitti:
Tosin on tuo rahastakin kiinni. Muutamalla kympillä saa ehkä laseja jos näkökyvyn heikkeneminen on luokkaa +1 tai +2, mutta jos on esimerkiksi reippaammin miinusta (tai plussaa) tai tarvitsee moniteholaseja ynnä muita vastaavia niin hinta on aivan eri luokkaa. Kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa. Omat uudet lasini sain maksettua viime vuonna, mutta liki 700 euroa niihin meni ja se notkautti talouttani todella reippaasti. Pakko oli kumminkin uusia lasit, koska en näillä silmillä (-7,75) mitään näe ilmankaan ja samaan aikaan alkoi ikänäkö kolkuttelemaan sen verran, että linsseihin piti saada eri vahvuudet eri kohtiin.

Se on tietty eri jos on varaa siihen parin tonnin telkkariin eikä satsaa silmälaseihin, silloin on kyse omasta typerästä ylpeydestä ja piittaamattomuudesta varsinkin liikenteessä.

Omasta mielestäni silmälasien hankintaa sietäisi tukea jollain Kela-korvauksella siinä missä muitakin terveydenhuollon palveluita, sillä "puolisokeat" ihmiset ovat riski itselleen ja muille, eikä näkökyvyn heikkeneminen ole kenenkään oma valinta sen enempää kuin monet muutkaan terveydelliset haitat.

Joo, kyllähän noihin erikoisempiin voimakkuuksiin ja monitehoihin menee rahaa. Mutta jos ottaisi edes ne kaukolasit ilman hienouksia autoiluun, niin ne nyt saa jo aika edullisesti. Paksut molliskothan niistä tulee, mutta ehkäisevät ruumiiden tuloa. Muokkaus/lisäys: Ennenhän se Kela-korvaus oli, mutta nykyään on niin paljon lasin tarvitsijoita, että ei taida suomen talous kestää moista.

Johnny B. Goode kirjoitti:
Siis 700€ laseista? Itse en ole maksanut varmaan kymmeneen vuoteen satasta enempää. Laseitta puolisokea vaimoni tilasi juuri favopticilta okulaarit, olisko ollu 60€ ja aivan samaa kamaa kun jossain instrussa tai specsaverseilla. Lähettää vaan silmälasireseptin/kortista kopion postissa tai sähöpostilla ja valkkaa kehykset netistä. Neljät saa kotiin sovitettavaksi ilmaiseksi alkuun. Viikossa suurinpiirtein tulee kakkulat postiin.
Samaan hintaan saa lasit jo optikkoliikkeestäkin, vaikka Instrulta tai Specsiltä, jos lasien sovittelu liikkeessä ois helpompaa kuin postittelu. Ja jos tilaat 60€ lasit optikkoliikkeestä ja favopticilta, niin samaa tavaraahan ne on, siinä olet oikeassa. Mutta älä nyt oikeesti viiti verrata kiinalaista ling-long kehystä ping-pong linsseillä johonkin merkki pokaan ja linsseihin. Vähän sama kuin sanoisin, että Wishin kautta saa farkut vitosella ja samaa tavaraa kuin satasen merkkifarkut liikkeessä.

Tämä on toinen hassu juttu mielestäni. Että jotkut ihmiset kyllä käyttävät vaatteisiin rahaa ja paljon, mutta sitten kun hankitaan kehykset joita pidetään päivästä ja vuodesta toiseen ja jotka ihan varmasti muuttavat ulkonäköä enemmän kuin vaikka kengät tai housut, niin ne on sitten ihan sama minkä näköiset.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lenkille piilolinssit.
Mulle taitaisi muutenkin passata monitehopiilarit jatkuvaan käyttöön. Ei tuo nyt silti niin suuri riesa vielä ole, että olisin harkinnut piilareita. En mä oikeasti tarvitse laseja kuin lukiessa, ml. ruudun tuijottaminen töissä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä on toinen hassu juttu mielestäni. Että jotkut ihmiset kyllä käyttävät vaatteisiin rahaa ja paljon, mutta sitten kun hankitaan kehykset joita pidetään päivästä ja vuodesta toiseen ja jotka ihan varmasti muuttavat ulkonäköä enemmän kuin vaikka kengät tai housut, niin ne on sitten ihan sama minkä näköiset.

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Kun silmälasit uusin näöntarpeen niin vaatiessa, niin vaikka en rahoissa kiereskele niin ei tulisi mieleenkään ostaa mitään halvimpia sekundapaskalaseja jostain Kiinan ihmemarkkinoilta, tai ylipäätään ottaa ihan niitä halvimpia paitsi siinä tapauksessa, että ne halvimmat (kehykset, siis) olisivat parhaimman näköiset. Kai sitä saa jotkut kekkos-lasit halvalla jos haluaa, mutta kun laseja kuitenkin pitää päässään kaiken valveillaoloaikansa paitsi suihkussa, saunassa ja sängyssä niin ei niitä nyt ihan mitä tahansa mallia viitsi ottaa.

Nytkin kun laseja vaihdoin, niin optikkoliikkeen oma stylisti auttoi valitsemaan kehyksiä. Hän otti kasvokuvat kolmesta parhaimmasta vaihtoehdosta joista sitten valitsin mielestäni parhaat. Hän myös suositteli tiettyä kehystä jonka lopulta valitsin, koska pidin sitä itsekin parhaan näköisenä. Kehysvertailussa oli mukana yksi selvästi kalliimpi malli, mutta se kertoo stylistin ammattitaidosta, että hän ei suositellut niitä ensisijaisesti vaikka niistä olisi firma saanut enemmän rahaa. Aika lailla parempi prosessi tämä oli kuin se, että olisin valikoinut random-kehyksiä jostain netistä tietämättä yhtään miltä ne oikeasti näyttävät päässä ja tuntuvat päässä.

Linssien hintaan ei juuri voi vaikuttaa, ja suht kovilla miinuksilla haluan kuitenkin linssit ohennettuina välttääkseni pullonpohja-imagoa. Sitä paitsi ohuemmat linssit ovat kevyempiä eivätkä paina nenävartta niin paljon.

Sen takia toivoisin Kela-korvausta takaisin, että lasit ovat kuitenkin terveydellisesti tärkeät kaikille niitä käyttäville ja lasien puute tai väärät lasit voivat aiheuttaa paitsi onnettomuuksia myös mm. jatkuvaa päänsärkyä, silmäsärkyä yms. Siksi olisi hyvä, ettei vähävaraisuus tarkoittaisi kärsimistä tässä asiassa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ja jos tilaat 60€ lasit optikkoliikkeestä ja favopticilta, niin samaa tavaraahan ne on, siinä olet oikeassa. Mutta älä nyt oikeesti viiti verrata kiinalaista ling-long kehystä ping-pong linsseillä johonkin merkki pokaan ja linsseihin. Vähän sama kuin sanoisin, että Wishin kautta saa farkut vitosella ja samaa tavaraa kuin satasen merkkifarkut liikkeessä.

Siis tarkotin juuri sitä että nuo tilaamani <100€ lasit ovat olleet täysin samaa laatua ja näköä kuin vähintään triplasti kalliimmat liikkeestä ostetut. Kokemusta on ihan molemmista ja mitään eroa en ole huomannut. Itse ihmettelen että jotkut ihmiset pitävät tärkeimpänä jotain vitun brändiä ja ostopaikkaa eivätkä millään suostu hyväksymään että halvempi tuote voi olla täysin sama eri logolla. Toki voihan olla että vaikka omassa käytössäni en ole huomannut mitään eroa niin joku joka nukkuu/saunoo/mutapainii/nyrkkeilee silmälasit nenällään saattaa olla jotain eroa huomannut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No multa jäi viimeksi päivittämättä kotikakkulat, kun optikkoliikkeen markkinointi kusi koko homman. Pari vuotta sitten päivitin duunilasit, kun oli kaikesta -50 %, siis myös linsseistä. Nyt noi ekat duunilasit palvelee himassa (kotisohvalla surffailu + tv), mutta niillä pitää jo hiukan tihrustaa lähelle. Keskimmäiset on aina läppärilaukussa, elleivät päässä, ovat siis lähes aina siellä missä minäkin. Turhamaisuuttani olisin päivittänyt himakäyttöön uudet ja muuttuneeseen lähinäköön sopivat. Nyt saisi pokista jopa -70 % ja linsseistä ehkä mahdollisesti jopa -150 €. Paitsi jos tilaa noi pirun päätelasit, mistä ei saa mitään rabattia. Sanoin suorat sanat ja marssin ulos.

Kotikakkuloissa on yks hailee, onko Armani, pupuseni vai mitkä vaan. Duunissa ja kaupungilla voi hiukan brassaillakin halutessaan. Jos se nyt ylipäänsä ketään kiinnostaa, mitkä kehykset mun naamalla on. Mulle sama, kunhan istuvat kunnolla.

Mua rupesi kyllä oikeasti kiinnostamaan noi piilarit, ainakin ajatuksen tasolla. Onko täällä joku, joka on käyttänyt monitehopiilareita? Minkälaiset kannattaa hommata, jos ne tulisivat vain satunnaiseen käyttöön? Tuo satunnainen käyttö olisi lomamatkat ja mahdollisesti lenkkeily. Lomamatkoilla harrastetaan lähinnä patikointia ja laskettelua. Patikoilla varsinkin kameran käyttö on haasteellista, jos pitää tehdä jotain säätöjä menun kautta ilman laseja. Joskus myös jotain karttoja olisi kiva tutkia hieman tarkemmin. Lenkilläkin olisi jotain lisäarvoa ton kellon takia. Juoksen vuoden ympäri, en osaa vielä arvioida, miten jaksaisin puljata piilareiden kanssa. Hyödyt vs. haitat jne. Minkälaiset kustannukset tuosta tulee?
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nytkin kun laseja vaihdoin, niin optikkoliikkeen oma stylisti auttoi valitsemaan kehyksiä. Hän otti kasvokuvat kolmesta parhaimmasta vaihtoehdosta joista sitten valitsin mielestäni parhaat. Hän myös suositteli tiettyä kehystä jonka lopulta valitsin, koska pidin sitä itsekin parhaan näköisenä. Kehysvertailussa oli mukana yksi selvästi kalliimpi malli, mutta se kertoo stylistin ammattitaidosta, että hän ei suositellut niitä ensisijaisesti vaikka niistä olisi firma saanut enemmän rahaa. Aika lailla parempi prosessi tämä oli kuin se, että olisin valikoinut random-kehyksiä jostain netistä tietämättä yhtään miltä ne oikeasti näyttävät päässä ja tuntuvat päässä.

Sen takia toivoisin Kela-korvausta takaisin, että lasit ovat kuitenkin terveydellisesti tärkeät kaikille niitä käyttäville ja lasien puute tai väärät lasit voivat aiheuttaa paitsi onnettomuuksia myös mm. jatkuvaa päänsärkyä, silmäsärkyä yms. Siksi olisi hyvä, ettei vähävaraisuus tarkoittaisi kärsimistä tässä asiassa.

Niitä laseja vaihdetaan suht harvoin ja sen takia porukka on aika ihmeissään sen hetkisen muodin ym. kanssa, eli sen puolesta kyllä kannattaakin luottaa niihin liikkeessä norkoileviin orjiin. Ne kuitenkin kattelevat niitä laseja päivät pitkät ja osaavat ottaa paljon sellaistakin huomioon mitä itse ei hoksaisi (kehyksen leveys, koko, istuvuus, meneekö liian tiukalle tai löysälle ym). Kela maksaa kyllä täysin persaukisille uudet lasit kokonaan. Tosin ne on ne karvalakkimallit.

Johnny B. Goode kirjoitti:

Siis tarkotin juuri sitä että nuo tilaamani <100€ lasit ovat olleet täysin samaa laatua ja näköä kuin vähintään triplasti kalliimmat liikkeestä ostetut. Kokemusta on ihan molemmista ja mitään eroa en ole huomannut. Itse ihmettelen että jotkut ihmiset pitävät tärkeimpänä jotain vitun brändiä ja ostopaikkaa eivätkä millään suostu hyväksymään että halvempi tuote voi olla täysin sama eri logolla. Toki voihan olla että vaikka omassa käytössäni en ole huomannut mitään eroa niin joku joka nukkuu/saunoo/mutapainii/nyrkkeilee silmälasit nenällään saattaa olla jotain eroa huomannut.

Meninpä piruuttani Favopticin ja Nissenin (halpaketju jossa en ole töissä) sivuille ja vertailin:

Favoptic, halvimmat kehykset+linssit ilman pintoja: 39€ (en löytänyt halvempia, ehkä siellä jossain on)
Kova ja heijastuksenestolla: 78€

Nissen, halvimmat pokat+linssit: 29€
Pinnoilla: 74€.
Ja näköjään vielä Nissenillä saat ostaessa 79€:n arvoiset lasit toiset lasit kaupan päälle (varmaan samanlaiset peruslasit) ja kolmannet kaverille kaupanpäälle + näöntarkastuksen 0€. Varmasti yrittävät lisämyydä pintoja ym. noihin, mutta jos pidät tiukasti pääsi, niin saat varmaan tuolla alle satasella kolmet lasit. Mitenkä tämä on kannattavaa niin mulla ei oo mitään käryä, varmaan aika nolla katteella tehdään ja toivotaan että jotkut ostaa niitä parempiakin laseja. Ja sitten saat sen palvelun ja taivuttelut kaupanpäälle.

Että jos oot sitä mieltä että ne 500e lasit ei oo sen rahan väärttejä, niin älä osta niitä. Mutta kuten sanoin niin kyllä sinä ne halvat lasit saat sieltä kivijalkamyymälästäkin, kun osaat mennä oikeaan lafkaan. Mulla ei tässä oo muuta intressiä kuin oikoa vääriä käsityksiä ja tietysti tsempata sen puolesta, että ihmiset mieluummin käyttäisivät rahansa Suomessa kuin ulkomaisiin nettikauppoihin. Varsinkin jos saavat saman tavaran jopa halvemmalla siitä suomalaisesta kaupasta.

Leon kirjoitti:
Mua rupesi kyllä oikeasti kiinnostamaan noi piilarit, ainakin ajatuksen tasolla. Onko täällä joku, joka on käyttänyt monitehopiilareita? Minkälaiset kannattaa hommata, jos ne tulisivat vain satunnaiseen käyttöön? Tuo satunnainen käyttö olisi lomamatkat ja mahdollisesti lenkkeily. Lomamatkoilla harrastetaan lähinnä patikointia ja laskettelua. Patikoilla varsinkin kameran käyttö on haasteellista, jos pitää tehdä jotain säätöjä menun kautta ilman laseja. Joskus myös jotain karttoja olisi kiva tutkia hieman tarkemmin. Lenkilläkin olisi jotain lisäarvoa ton kellon takia. Juoksen vuoden ympäri, en osaa vielä arvioida, miten jaksaisin puljata piilareiden kanssa. Hyödyt vs. haitat jne. Minkälaiset kustannukset tuosta tulee?

Käy liikkeessä kyselemässä, kyllä ne sulle sovittaa silmään sopivat ja sitten näet että miten niitä jaksat kokeilla. Monitehopiilarit on jo sen verta hai-tekkiä että ei kannata sokkona tilata netistä ilman kokeilua.

Mut nyt meinaa mennä työpainotteiseksi tämä illan vietto :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Sohjo Joo, innostuin niin, että varasin ajan optikolle huomiseksi. Malttia joo, vaikka myyjältä jo jonkin verran vinkkejä sainkin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Musta Nuoli meikäläinen on päätynyt maailmankuvaa tarkastelemaan samoilla negatiivisuden tasoilla, ei ole ollut tietoinen valinta. Paitsi, että äitini piti lukemistani, siihen käyttämääni aikaa huolestuttavana silmien suhteen, mutta olen sen verran nuori ja keskiluokkaisuudesta nauttinut, notta meillä oli sähkövalaistus, ja lisäksi tyhjiä pulloja keräämällä pystyi ne vaihtamaan taskulamppuunkin sopiviin säyhköpareihin, kierrätystä: tylsistyneiden duunareiden tyhjät olutpullot johtivat arveen lukemaan Millereitä. No meni raiteelta juttuni, mutta siskoo ja velii ovat myös klasit nuorena päätyneet hankkimaan, luultavasti hekin lukivat liikaa.
Aikoinaan ainoat järkevät silmäklasi-tarjoukset olivat kaksi linssiä yhden hinnalla, nykyään vielä enemmän koska kakstehoa vaatii ja todellakin, linssien paksuus eli hoikkuus on myös mukavuus- ja elämänlaatukysymys. Pokien hinta, muodikkuus, on aivan helvetin merkityksetöntä.
Meikäläinen ei vuosittain klaseja vaihda muodin mukaan, ei edes joka toinen vuosi. Nyt pitäisi, olen huonosti vaalinut linssejä, viisi vuotta alkaa näkymään vaikka tottumus on toinen luonto, näkeehän näillä vieläkin enkä ole liikenteessä vaaraksi. Mutta joo, tiedän että uudet linssit ahaa-elämyksen tuottaisivat. Hyvä puoli on, että vanhemmiten miinukset eivät enää suurene, taittovirhe eksponentiaalisesti kasva.
Mutta ei alle tonnilla meikäläinen mitenkään selviä, pitäisköhän lähteä pakolaiseksi?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
vaikka tottumus on toinen luonto, näkeehän näillä vieläkin enkä ole liikenteessä vaaraksi.

Oikeastaan tuo tottumus oli mulla se juttu, miksi rillit hommasin jokusen vuoden liian myöhään. Sitä vain jotenkin tottui siihen mitä näki tai oli näkemättä, näkö kun ei ihan yhdessä yössä mennyt haukansilmästä liigatuomariksi. -1,25 molemmissa silmissä ja jonkin verran hajataittoa ei nyt vielä kuitenkaan ihan jäätävä ole ja kun ratissakaan ei tule oltua, niin eihän se niin justiinsa ollut. Kun sitten tuli saatua lasit silmille, niin maailma näyttäytyi hyvinkin erilaisena paikkana.

Tuon kokemuksen jälkeen olen noin parin vuoden välein käynyt tarkastuksessa ja tarpeen vaatiessa hankkinut uudet lasit. Jos tässä meni taas tottumuksen perusteella, niin varmaan ne ensimmäiset olisivat silmillä vielä 2048, olettaen että olisivat vielä ehjänä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kelakorvaukset ja jotkut mainittu, mutta minkälaisissa töissä ihmiset käy, kun kukaan ei mainitse myös työnantajan osallistuvan aika usein kustannuksiin.

Tietenkin riippuu puljusta, mutta ei se mikään ennenkuulumaton pieni etu ole. Ehkä kai uskolliset työn orjat ei edes tiedä sellaisen olevan saatavilla.

Työmatkoilla käydään ja pubiretkistä tehdään kulukorvausvaatimus, mutta sitten ei huomata tuollaisia. En nyt suoraan muista tarkkoja sääntöjä nykyiseltä, mutta intrastahan ne löytyy, kun jaksaa kaivaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eihän edes tuo 700 € laseista niin paha hinta ole, jos niitä oletettavasti sen 4-5 vuotta käyttää. Hyvällä tuurilla pitempäänkin. Itse joudun eräästä näköön (ei siis ulkonäköön) liittyvästä syystä käyttämään toisessa silmässä erikoispiilolinssiä ja toisessa sitten normikuukausipiilaria. Linssien yhteishinta vuodeksi on n. 320 € kivijalkaliikkeestä, jossa käyn sinänsä ihan mielelläni kun vähän spesiaalimmasta keissistä on kyse. Tuohon päälle tulee vuodessa vielä vähän reilun 100 €:n arvosta puhdistusnesteitä, jotka tilaan kyllä tätä nykyä netistä, kun ne siellä on melkein puolet halvempia kuin liikkeestä ostettuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös