Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 934 243
  • 8 044

Tuamas

Jäsen
Edelleen, onko palomies sukupuolittunut termi? Minusta ei ole ja Aamulehden ehdottama pelastaja on varsin huono parissa minuutissa keksitty viritys. Minusta puolesta tai vastaan ei ole yhtään kunnon syytä tai estettä, mutta muutoksen pitää lähteä asianomaisilta tahoilta itseltään. Esimerkiksi eduskunta muuttaa puhemiehen virallista titteliä ja pelastusala palomiehen ammattinimikettä. Muutos tehdään harkiten ja miettien kunnollinen uusi titteli tai nimeke, ei mitään kahvitauolla keksittyä ja päätettyä.

On.
Edelleen, onko bingoemäntä sukupuolittunut termi?
Termit ovat käsittääkseni esimerkinomaisia ja niissä tapahtuu kehitystä.

Aamulehti ajaa asiaa juuri kuten sen tuleekin, omassa toiminnassaan yksityisenä toimijana.

Ymmärtäisin tätä kiukuttelua edes vähän alusta, jos tässä keskusteltaisiin julkishallinnon toimijan linjauksesta.

Miten kun perustuslain mukaan Suomessa on valtioneuvosto ja silti lehdistö puhuu toistuvasti hallituksesta, onko tämä ongelma, vaikka eduskunta ei ole muuttanut valtioneuvoston virallista nimeä?

Mistä tiedät jonkun ihmisen konservatiiviksi ja pahoittaneen mielensä? Miksi keskittyä muihin kirjoittajiin, eikä itse asiaan?

Syvä uuh.
Se oli kommentti tähän, kuten varmasti lainauksesta kävi ilmi.

En itse näe erityisen mahdottomana, että nykyisen väärinymmärtämisen ja mielensäpahoittamisen kulttuurin vallitessa Aamulehden linja aiheuttaisi ongelmia. Varsinkin, jos muut valtamediat eivät lähde mukaan samaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Yritätkö nyt vihjata, että yksittäisissä nettikeskusteluissa useinkin on demokraattinen enemmistö edustettuna? Varsin usein eri aiheiden keskusteluissa näkyy vain "ääripäiden edustajia".

Miksi massan mielipiteellä on väliä? En minä mistään mitään tiedä, mutta käsittääkseni demokratiaan kuuluu ajatus siitä, että kansan tahdon mukaan mennään. Yleensä tuo "kansan tahto" viittaa enemmistön, ei marginaalin mielipiteeseen...

Nettikeskusteluissa on internetiä käyttävien ihmisten kirjo. Niissä on alustasta riippuen painotuksia. Sinä esität nyt, että keskusteluun osallistumattomalle esimerkiksi tämä sukupuolittuneiden termien muuttaminen on kyseisen osallistumattomalle osalle kattavasti ongelma tai jotenkin erityisen vaikea sulatettavaksi. Minä taas väitän, että massassa on niitä, joille asia on ongelma, ja sitten niitä, joille asia ei ole ongelma. Eli sieltäkin löytyy samalla tavalla monella tavalla ajattelevia ihmisiä. Joten millä perusteella tai miksi ihmeessä EU:n tai Suomen kielen neuvoston linjauksia ja tavoitteita mukaileva vapaan lehden päätös pitäisi nähdä jonkun vaihtelevasti ajattelevan kansanosan ongelmana tai miten se oikeasti olikaan demokratian vastausta? Ko. kansahan valitsee vapaasti päättäjät ja sen mitä lehteä lukevat? Ei lehden tarvitse huutoäänestystä järjestää kaikista linjauksista, eikä se monella tapaa ole edes järkevää - kaikki me emme lisäksi ole mitään kielen tai sukupuoliasioiden asiantuntijoita.

Sisälukutaito näyttää olevan kadonnut kansanperinne. Lue ajatuksella!

Eli et pahoittanut mieltäsi Aamulehden linjauksesta? Hyvä!
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Onko tässä keskustelussa yhtään relevanttia perustelua, näiden:
"Yhyy, muutos pelottaa"
ja
"Näin on aina ennenkin ollut" (joka on muuten kohtuullisen kurainen perustelu millekään)
kylkeen?

Löysin juuri yhden, sen takana on yksi aikamme suurimmista konservatiivisuuden vastaisista ajattelijoista:

Koska sukupuolittuneet termit eivät ole nykyaikaa.
 

Undrafted

Jäsen
On.
Edelleen, onko bingoemäntä sukupuolittunut termi?
Termit ovat käsittääkseni esimerkinomaisia ja niissä tapahtuu kehitystä.

Miten kun perustuslain mukaan Suomessa on valtioneuvosto ja silti lehdistö puhuu toistuvasti hallituksesta, onko tämä ongelma, vaikka eduskunta ei ole muuttanut valtioneuvoston virallista nimeä?
Eli olemme eri mieltä -mies loppuisten tittelien sukupuolittuneisuudesta. Bingoemäntä on minusta nolo titteli itsessään ihan riippumatta kantajansa sukupuolesta. Emäntä on perinteisesti ollut naiselle myönnetty titteli kuten isäntä on ollut miehelle. Palomies tai lakimies ei vuosikausiin ole ollut ammattina varattu vain miehille joten en titteliäkään pidä sukupuoleen sidottuna. Oman vivahteensa asiaan tuo -tar loppuiset nimikkeet joilla omituisesti halutaan korostaa sukupuolta asiassa missä sukupuolella ei minusta ole merkitystä.

Hallitus on vuosikymmenien aikana vakiintunut termi, minkä merkityksen tietää kaikki. Uutisien seuraaminen menee haastavaksi, jos pitää arvailla mikä on kunkin median nimitys millekin asialle. Saman ongelman huomaa tällä foorumilla kun eri valtionjohtajille tai julkisuuden henkilöille on käytössä lukuisia nimiä. Itse ainekin menen jo sekaisin lukiessa foorumia, että ketähän kirjoittaja nyt tarkoittaa. Olisi outoa, jos sama sekamelska olisi mediassa laajemmin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BigRedCat viestit tiivistettynä: "näin on ennenkin ollut", "ei mitään ongelmaa, ei muutettavaa" ja "väärin muutettu".

Tulkintasi on lapsellisen virheellinen.

PS. Mediahan otti näkyvästi roolia myös Yhdysvaltojen vaaleissa kertoen ihmisille mitä mistäkin pitää ajatella ja kuinka äänestää. Trump siirrettiin (muistaakseni) Huffington Postin toimesta viihde-kategoriaan yhdessä vaiheessa. Tämähän toimi loistavasti eikä mitään vastareaktiota syntynyt, vai kuinka?
 

Tuamas

Jäsen
Löysin juuri yhden, sen takana on yksi aikamme suurimmista konservatiivisuuden vastaisista ajattelijoista:

Ihanasti löydetty.

Voin toki syventää, termit ovat sukupuolittuneita, eivät vastaa nykyistä yhteiskunnan tilannetta ja niiden muuttamisella ei ole haittavaikutuksia.

Ne ovat reliikki historiasta, kuten mm. termit opettajatar ja neekeri, joista olisi hyvä päästä eroon, koska tuollaiset nimitykset on sellainen rakenne yhteiskunnassa joka osaltaan vaikuttaa (vähän, mutta kuitenkin) mm. siihen miten ammatit jakaantuu sukupuolille.
 

Tuamas

Jäsen
Tulkintasi on lapsellisen virheellinen.

PS. Mediahan otti näkyvästi roolia myös Yhdysvaltojen vaaleissa kertoen ihmisille mitä mistäkin pitää ajatella ja kuinka äänestää. Trump siirrettiin (muistaakseni) Huffington Postin toimesta viihde-kategoriaan yhdessä vaiheessa. Tämähän toimi loistavasti eikä mitään vastareaktiota syntynyt, vai kuinka?

Avaa sitten, kirjoittamastasi ei juuri muita johtopäätöksiä pysty tekemään.

Niin, jenkeissä idiokratia voitti, uskon ( ja Huhtasaaren äänimäärä sitten indikoi kuinka on) että Suomessa näin ei tapahdu ja median ei tarvitse toimia alimman yhteisen nimittäjän periaatteella.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minua ihmetyttää kovasti, miksi kaupallisin motiivein ilmaista huomiota hakeville tahoille sitä suodaan? Nämä Finlaysonit ja Aamulehdet tempaisevat aivan yhtä puhdasmielisin kriteerein kuin Vesa Keskinen, joka avaa sydäntään kohulehdille aina ennen kesälomakautta ja marraskuussa.

#apinaakoijataan
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, jenkeissä idiokratia voitti, uskon ( ja Huhtasaaren äänimäärä sitten indikoi kuinka on) että Suomessa näin ei tapahdu ja median ei tarvitse toimia alimman yhteisen nimittäjän periaatteella.

Todetaan tähän nopeasti, että olen vahvasti sitä mieltä, että Trump ei mitenkään olisi voittanut ilman valtavirtamedian "hyökkäystä". Nyt Trump oli ns. antihauras kritiikille, sillä se vain antoi pontta hänen "katsokaa kuinka establishment/poliittinen eliitti ja sitä tukevat instituutiot yrittävät hiljentää/mustamaalata/..." -puheilleen.

Itse en ylipäänsä pidä journalistien aktivismista, sillä journalistit ovat äärimmäisen harvoin asiantuntevia yhtään mistään aiheesta. Siihen nähden heillä on kuitenkin suunnattomasti enemmän valtaa kuin vaikkapa tiedemiehill... tarkoitan tieteilijöillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mä olen Ukkolan kanssa osittain samaa mieltä siitä, että Aamulehti käy arvokasta keskustelua väärin. Sanojen bänniminen ei ole se hedelmällisin tapa.
Ei kai Aamulehti ole keneltäkään mitään kieltämässä ollut, vaikka he hyvää esimerkkiä haluavatkin asiassa näyttää.

En nyt viittaa lainaamaani kirjoittajaan, mutta ihme mielensäpahoittamista näiltä mies-emänniltä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähestyt @Tuamas tätä huomattavasti minua musta-valkoisemmin. Korostan nyt vielä kerran, että ei minulla ole mitään ongelmaa Aamulehden linjauksen kanssa. Tehkööt mitä huvittaa. Tilaaja- ja lukijamäärät osoittavat myöhemmin, että kannattiko. Minua kiinnostaa lähinnä tämä keskustelu tuon linjauksen ympärillä ilmiönä.
Ei tiedonvälityksen totuudellisuus muutu siitä, jos sukupuolittuneita termejä ei enää käytetä.

Niin, tai sitten Aamulehti voi luottaa lukijoidensa käsityskykyyn sen verran, että ei mennä ihan sen alimman yhteisen nimittäjän mukaan nykyiseen idiokratiatyyliin.
Tiedonvälityksen totuudellisuus: Kyllä ja ei. Ei teksti saa merkitystään vain kirjoittajan kautta. Aina pitää huomioida tekstin vastaanottajakin, erityisesti tapa, jolla lukija tekstin tulkitsee. Tässä tapauksessa kyse on siis toimittajan tarkoittamasta asiasta, käytetystä kielestä ja toisaalta lukijasta ja tämän käyttämästä kielestä. Aamulehden linjaus ei ole tasa-arvon tai poliittisen korrektiuden kannalta ongelma. Se muodostuu kuitenkin ongelmaksi, jos lähtevät liikaa termeillä kikkailemaan.

Yksittäinen toimija tai yhteisö saa vapaasti määrittää käyttämänsä kielen. Tämä yksittäinen toimija tai yhteisö ei voi kuitenkaan realistisesti olettaa, että ulkopuoliset omaksuvat tämän kielen suoraan ilman jonkinasteista muutosvastarintaa. Yksittäisten toimijoiden linjaukset oman terminologian käyttöön liittyvät enemmän näihin ihmisten "kupliin". Sosiaalinen media on jo "kuplauttanut" yhteisöä. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että pääosin aina enemmistö kansasta on tavalla tai toisella sen oman kuplan ulkopuolella. Jos käytetty terminologia rajataan liian tiukasti yksipuolisella päätöksellä, rajaa se aina joitakin pois siitä kuplasta (vrt. esim. osa Facebookin feministi-ryhmistä, joiden keskustelusäännöt on äärimmäisenkin tarkasti rajattu).

Ei se ole ongelma, jos esimerkiksi lakimiehistä kirjoitetaan juristeina. Sekään ei ole ongelma, jos palomies kääntyy vaikka palohenkilöksi. Jos palomies kääntyy esimerkiksi pelastajaksi, niin silloin riski lukijan väärinymmärrykseen on mielestäni merkittävästi kohotettu. Mahdollisen ongelman laajuus riippuu täysin Aamulehdestä itsessään. Linjaus toimii vain, jos termejä ei lähdetä liikaa muuttamaan. Eikä tuossa mielestäni ole edes kyse ihmisten älyllisen kapasiteetin aliarvostuksesta. Kaikkia ihmisiä vain ei riittävästi kiinnosta, jotta pitäytyisivät kartalla kaikista yksittäisten median edustajien linjauksista. Osa ihmisistä haluaa vain lukea uutisia ilman sen suurempaa draamaa.

Säilyykö uutisen totuudellinen arvo samana, jos on odotettavaa, että osa lukijoista ei ymmärrä asiaa toimittajan tarkoittamalla tavalla käytetystä terminologiasta johtuen?

Nettikeskusteluissa on internetiä käyttävien ihmisten kirjo. Niissä on alustasta riippuen painotuksia. Sinä esität nyt, että keskusteluun osallistumattomalle esimerkiksi tämä sukupuolittuneiden termien muuttaminen on kyseisen osallistumattomalle osalle kattavasti ongelma tai jotenkin erityisen vaikea sulatettavaksi. Minä taas väitän, että massassa on niitä, joille asia on ongelma, ja sitten niitä, joille asia ei ole ongelma. Eli sieltäkin löytyy samalla tavalla monella tavalla ajattelevia ihmisiä. Joten millä perusteella tai miksi ihmeessä EU:n tai Suomen kielen neuvoston linjauksia ja tavoitteita mukaileva vapaan lehden päätös pitäisi nähdä jonkun vaihtelevasti ajattelevan kansanosan ongelmana tai miten se oikeasti olikaan demokratian vastausta? Ko. kansahan valitsee vapaasti päättäjät ja sen mitä lehteä lukevat? Ei lehden tarvitse huutoäänestystä järjestää kaikista linjauksista, eikä se monella tapaa ole edes järkevää - kaikki me emme lisäksi ole mitään kielen tai sukupuoliasioiden asiantuntijoita.
En esitä. Väitän, että enemmistö ihmisistä ei osallistu nettikeskusteluiden vääntöihin. Väitän myös, että enemmistön mielipidettä ei voi päätellä marginaalin (/marginaalien) keskusteluista. Varsinkin, kun on mahdollista olettaa, että aktiivisimmat keskustelijat monessa asiayhteydessä edustavat ääripäitä mielipiteineen.

Turvallisin oletus lienee, että enemmistön mielipide asettuu johonkin ääripäiden kärjistettyjen mielipiteiden väliin. Tuota mielipidettä ei kuitenkaan voi näistä nettikeskusteluista päätellä kovin objektiivisesti. Sen vuoksi itse tyydyn tulkitsemaan keskusteluissa esitetyt näkemykset vain kirjoittajien mielipiteinä vetämättä niistä sen suurempia yleispäteviä johtopäätöksiä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avaa sitten, kirjoittamastasi ei juuri muita johtopäätöksiä pysty tekemään.

Avataan @bebeto :n linkittämän artikkelin kautta (Nainen voi olla kirvesmies, mutta mies ei suostu bingoemännäksi – tutkijoiden mielestä sukupuolineutraaliin suomeen on vielä matkaa | Yle Uutiset | yle.fi

– Toisaalta oma näppituntumani on, että mies-loppuisiin ammattinimikkeisiin suhtaudutaan yhä kriittisemmin ja niistä pyritään eroon. Vaikuttaisi, että neutraalit ilmaisut ovat lisääntyneet vaikkapa työpaikkailmoituksissa, pohtii Engelberg.

Tässä minullakin pointtina, että muutos on menossa ja sinänsä hyvä asia. Nostin myös esille, että tärkeämpää kuin itse sana on sanan herättämä mielikuva, ja tästä anekdoottina itseni: Sana puhemies tuo minulle mieleen Riitta Uosukainen, joka tietääkseni itsekin identifioituu naiseksi. Vielä tätä mielikuvaakin tärkeämpää on, että naisen pääsy puhemieheksi ei ole vaikeampaa kuin miehen tämän "mies"-liitteen takia (tai muutenkaan). Vasta aivan kilometrien päässä näiden jälkeen tulee minun prioriteeteissani se lillukanvarsi, että miksi jotakin tehtävää historiallisista syistä kutsutaan. Etenkin, jos tuota historiallista merkitystä ei juuri edes tiedosteta, josta käytin esimerkkinä sitä, etteivät nykylapset tunnista sanonnan "lyödä luuri korvaan" juuria.

En usko, että Aamulehden linja edesauttaa muutosta tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan enkä tästä syystä pidä sitä järkevänä. Toki oikeus heillä siihen on, mutta ihan lapsellista kuvitella että kaikkien fiksujen ja tasa-arvoa kannattavien arvoliberaalien ihmisten tulee automaattisesti pitää tuota hyvänä avauksena.

Aika paksua on myös väittää, että minusta mikään ei olisi muuttunut eikä minkään tarvitse muuttua.

@bebeto : Luin jutun kokonaisuudessaan ja olen samaa mieltä, että se on parempi kuin Ukkolan tunnepitoinen kirjoitus. Tietenkin sinun pitää tajuta, että Ukkolan kirjoitus on blogi, kun taas toinen täysin erilainen teksti asiantuntijahaastatteluineen. Sinänsä itsekin olen allerginen nykyiselle kolumnivimmalle, joten en nyt kovin pahasti syytä tämän eron vähättelystä. Otsikointi jutussa sen sijaan on ala-arvoinen ja juuri samanlaista naurettavaa populismia, mistä mm. sinä Ukkolaa syytät: Bingoemäntä ja kirvesmies eivät mitenkään ole verrannollisia vakiintuneita ammattinimikkeitä, eikä jutussa haastateltu asiantuntijakaan näin anna ymmärtää, toisin kuin otsikosta voisi päätellä. Tähänkin täytyy tosin myöntää, että jutun lukemalla saman (relevantin) pointin saisi esille ilman ongelmia laittamalla bingoemännän tilalle lentoemäntä, enkä voi käsittää miksei toimittaja ole näin tehnyt.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai Aamulehti ole keneltäkään mitään kieltämässä ollut, vaikka he hyvää esimerkkiä haluavatkin asiassa näyttää.

Rehellisyyden nimissä, kai Aamulehti nyt nimenomaan työnantajana on työntekijöiltään näiden käytön kieltämässä, vai kuinka?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
En nyt viittaa lainaamaani kirjoittajaan, mutta ihme mielensäpahoittamista näiltä mies-emänniltä.
Aika monella tuntuu olevan tässä se ongelma, että pitää keksiä suuri määrä uusia sanoja. Mun mielestäni se tulee kyllä olemaan aikalailla itsestäänkorjautuva mekanismi, joskin aluksi kielenkäyttöön saattaa vakiintua muutamia tyhmiäkin termejä.

Täälläkin nostettu muutoksen pelko tai vieroksunta on varmasti yksi suurimmista syistä sille, että koko keskustelu on saanut niin radikaaleja piirteitä. Itse keskittäisin paljon tarmoa siihen, miten sitä keskustelua käydään. On paljon helpompaa perustella muutosta silloin, kun argumentointiin käytetään enemmän energiaa kuin provosointiin. Aamulehden "kiskaisussa" oli paljon provosointia mukana, vaikken sitä miksikään flamettamiseksi leimaisikaan. Hedelmällinen keskustelu on sellaista, jossa otetaan aktiivisesti huomioon myös eri mieltä olevat.

Vertailisin tätä osittain niihin äänenpainoihin, joita ilmeni silloin, kun ns. tasa-arvoinen avioliittolaki ei mennytkään läpi eduskunnassa. Itse reagoin silloin niin, että asiasta on turha loukkaantua, suuttua, syytellä taantumukselliseksi tms. sillä muutos oli silloin silmin nähden sellaisessa liikkeessä, että lakimuutos oli vain lyhyen ajan kysymys. Turhaa polarisoitumista olisi kannattanut silloinkin pyrkiä välttämään, sillä tappion kokenut homoseksuaalien avioliitto-oikeuksia edistämään pyrkinyt ihmisjoukko turhautui monelta osin jopa niin paljon, että homma lähti puheen tasolla aivan täysin lapasesta. Tämä on totta kai luonnollistakin, sillä asia on henkilökohtainen, mutta toisaalta poliittisissa päätöksissä se oma henkilökohtainen minä pitäisi osata etäännyttää päätöksenteon kohteena olemisen keskiöstä.

Korostan loppuun (koska niin on tapana tehdä), että kannatan itse kaikkien oikeutta mennä naimisiin, ja toisaalta tulla kutsutuksi sellaisilla nimikkeillä, etteivät he koe niitä epämiellyttävinä tai vaikeina.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En usko, että Aamulehden linja edesauttaa muutosta tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan enkä tästä syystä pidä sitä järkevänä. Toki oikeus heillä siihen on, mutta ihan lapsellista kuvitella että kaikkien fiksujen ja tasa-arvoa kannattavien arvoliberaalien ihmisten tulee automaattisesti pitää tuota hyvänä avauksena.
Tässäpä tämä minunkin osittain hakemani pointti on. Tätä lapsellista ja usein ylimielistäkin olettamista tällä palstallakin saa lukea jatkuvasti, varsinkin jos aihe liittyy millään tapaa tasa-arvokysymyksiin. Tulee mieleen nimimerkin @mjr heitto siitä, miten jokainen älykäs ja koulutettu ihminen kannattaa pakkoruotsia tjsp. Uskomattoman näköalatonta selvästi fiksulta ihmiseltä.

Jotenkin sen oman valmiiksi päätetyn näkökulman takaa ei pysty edes yrittää nähdä niitä eriäviä kantoja, vaan niitä sisältävä keskustelu (keskustelupalstalla!) tuomitaan automaattisesti "mielensäpahoittamisena ja/tai konservatismina yms. "Aiheesta keskustellaan eikä olla samaa mieltä kuin minun erinomaisuuteni, ihme mielensäpahoittamista."

@dana77 kävi tuossa aiemmin heittämässä havainnollistavan malliesimerkin juuri tästä, kiitokset siitä.

Tämä osittain aiheuttaa halua osoittaa virheet näiden keskustelijoiden argumenteissa ja ajattelussa, vaikka olisi itse asiasta usein isossa kuvassa samaa mieltä. Devil's advocate -rooliin toisaalta usein vaaditaankin asiasta samanmielinen ihminen, joten sinänsä tämä on ehkä ihan hyväkin asia.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin sen oman valmiiksi päätetyn näkökulman takaa ei pysty edes yrittää nähdä niitä eriäviä kantoja, vaan niitä sisältävä keskustelu (keskustelupalstalla!) tuomitaan automaattisesti "mielensäpahoittamisena ja/tai konservatismina yms. "Aiheesta keskustellaan eikä olla samaa mieltä kuin minun erinomaisuuteni, ihme mielensäpahoittamista."

Tämä ilmiö yleisemminkin on häiritsevä, kun lukuisat kenties elämänkoululaiset tai muuten vain rationaaliseen ajatteluun usein kykenemättömät älylliset keskinkertaisuudet julistavat polleana "totuutta", ikään kuin yksin heidän mielipiteensä (eikä se miten siihen on päädytty) kohottaisi heidät johonkin suurten ajattelijoiden joukkoon, josta kelpaa naureskella "tyhmille". Valitettavasti tällaisten henkilöiden kanssa tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa keskustella asioista, sillä he tietävät jo henkilön mielipiteen/loppupäätelmän nojalla mikä hänen siihen johtanut ajatuskulkunsa oli. Ja sehän on ihan tyhmä. Kyseiselle keskustelijatyypille on tyypillistä ainakin muiden leimaaminen ja tieteen logiikan ymmärtämättömyys mutta siihen mielivaltaisesti ja epäloogisesti vetoaminen silloin, kun koetaan sen tukevan omaa kantaa.

@V-G- sen sijaan näyttää mallia kuinka tätäkin asiaa voidaan ajatella monelta kantilta järkevästi, eikä lopputulema (onko Aamulehden linjaus keskustelijasta hyvä vai huono) kerro henkilön arvomaailmasta niinkään kuin päätelmään johtanut ajattelu. Erittäin positiivista pohdintaa imho.

Ja @BileTooth vielä: Loistava tuo virheidenosoittamispointti, sama tarve herää itselläni juurikin usein ns. isossa kuvassa samanmielisten kanssa. Tosin tuo on minusta jo eettisesti erittäin tärkeää että juuri itselle tärkeiden ajatusten/aatteiden suhteen vaatii rehellisyyttä ja loogisuutta keskustelussa. Siksi koen erittäin raskaaksi tiettyjen ihmisten tavan pitää kaikkia suunnasta x tulleita kannanottoja hyvinä ja tosina ja suunnasta y tulleita epäloogisina ja paskoina.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Rehellisyyden nimissä, kai Aamulehti nyt nimenomaan työnantajana on työntekijöiltään näiden käytön kieltämässä, vai kuinka?

Aamulehti linjaa tämän kuten muutkin omat käytäntönsä. Aivan kuten muutkin yksityiset toimijat voivat tehdä. Ei lätkän MM-kisoihin lähetettävistä, kulttuuriosion sivumäärästä tai translitteroinnista järjestetä huutoäänestystä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamulehti linjaa tämän kuten muutkin omat käytäntönsä. Aivan kuten muutkin yksityiset toimijat voivat tehdä. Ei lätkän MM-kisoihin lähetettävistä, kulttuuriosion sivumäärästä tai translitteroinnista järjestetä huutoäänestystä.

Juu, siis missään nimessä en heidän oikeuttaan tähän ole rajoittamassa, minkä ihan eksplisiittisesti aiemmassa viestissäni mainitsinkin. Ei siis kannata tuohon tarttua. Vähän pilke silmäkulmassa halusin viilata pilkkua pilkunviilaajan viisastelusta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinänsä toki kai muistat pahoittaa mielesi aina kun lehdistössä puhutaan hallituksesta eikä valtioneuvostosta?

Siinä on mielestäni erittäin typerä ristiriita ja hyvä esimerkki asioita sekoitavasta kielenkäytöstä. Epäselvän kielenkäytön takia moni asiaan vihkiytymätön saattaa esimerkiksi luulla, että valtioneuvosto on sama asia kuin hallitus. Kyllä tässä voisi mielestäni skarpata. Aivan turhaan vaikeutetaan asioita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Rehellisyyden nimissä, kai Aamulehti nyt nimenomaan työnantajana on työntekijöiltään näiden käytön kieltämässä, vai kuinka?
Vaikeaa on ulkopuolisena tietää, että aikooko vai onko kyse vain ohjeistuksesta. En sano mitään puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.


ja mitä @BileTooth :in heittoon tulee, niin voin omakohtaisesti sanoa ettei minua ihan hirveästi haittaa vaikka joku jatkoajan jäsen pahoittaisi epäkorrekteista ilmauksistani mielensä tai ei olisi samaa mieltä asiasta. Minulle riittää että a) paremmat argumentit voittavat ja b) kehitys menee isossa kuvassa oikeaan suuntaan.
Ihan sama kuin Klosen ja homojen kanssa.


Joku ylempänä ihmetteli kun lakoulua kutsutaan vielä usein ala-asteeksi. Ihan hyvä huomio. Oleellisempi huomio olisi ollut eipä enää kovin moni puhu kansakoulusta tai oppikoulusta. Ihan sama kuin tupakkalakien tiukentamisten kanssa. Ihan sama vaikka nykyiset tupakoitsijat kuolisivatkin pois, vaikutukset tulevat uusien sukupolvien myötä. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi konservatiivien mielipiteiden murehtimisiin.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Puhemies-sanan tilalle kannatan jotain sukupuolineutraalia sanaa, mutta esimerkiksi palomies ja varusmies ovat sellaisia sanoja joiden käytöstä luopumista en mitenkään vaadi. Pelastaja on ihan käypäinen, mutta en pahoita mieltäni palomies-termistä. Onhan heistä edelleen lähes kaikki miehiä. Jos taasen puhe on jostain yksittäisestä naisesta niin voidaan puhua naispalomiehestä. Tai sitten pelastajasta. Aika lillukanvarsia joka tapauksessa.

Mielenkiinnolla odotan mitä Aamulehti rupeaa käyttämään sanan "äidinkieli" tilalla. Kyseessähän on sukupuolittunut, virheellinen termi. On ihmisiä, jotka oppivat ensimmäisenä jonkun muun kielen kuin mitä äitinsä puhuu. Eihän kaikilla edes ole äitiä siinä vaiheessa kun puhetta opetellaan. Ja kaipa nationalistejakin pitää ivata jollain uudella pilkkanimellä. Vanhemppainmaan puollustajat.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Vanhemppainmaan puollustajat.
Pieni mutta oleellinen korjaus tähän: vanhempaimmaan puollustajat.

Miten Aamulehti aikoo muuten uutisoida joensuulaisesta urheiluseura Jokipojista? Vittu siellä on naisia duunissa! "JoookipojistaMerjapuhelimessa"? Ei natsaa! Ja onko Petri muka joku kiritär? No ei ole! Aamulehti lupasi päätoimittajansa suulla (kynällä? näppäimistöllä?) puuttua mm. mies- ja nais-urheilijoiden käyttöön termeinä: niitä "ei ole syytä käyttää".

Put your money where your mouth is, sanon minä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En esitä. Väitän, että enemmistö ihmisistä ei osallistu nettikeskusteluiden vääntöihin. Väitän myös, että enemmistön mielipidettä ei voi päätellä marginaalin (/marginaalien) keskusteluista. Varsinkin, kun on mahdollista olettaa, että aktiivisimmat keskustelijat monessa asiayhteydessä edustavat ääripäitä mielipiteineen.

Turvallisin oletus lienee, että enemmistön mielipide asettuu johonkin ääripäiden kärjistettyjen mielipiteiden väliin. Tuota mielipidettä ei kuitenkaan voi näistä nettikeskusteluista päätellä kovin objektiivisesti. Sen vuoksi itse tyydyn tulkitsemaan keskusteluissa esitetyt näkemykset vain kirjoittajien mielipiteinä vetämättä niistä sen suurempia yleispäteviä johtopäätöksiä.

Enemmistön mielipide jakautuu pitkin moniulotteista karttaa. Se ei tarkoita, että se tekisi muutoksen vastaanottamisesta jotenkin ongelmallista edes suurimmalle ja ennenkaikkea kasvavalle osalle ihmisiä. Merkittävä osa ihmisistä on opetellut pärjäämään ilman neekeri-sanaa.

Ja aika äärimmäiset mielipiteet pitää olla jos tämän takia peruu tilauksensa tai vetää herneet nenään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös