Kilpailukykyhyppy – keskustelua suomalaisesta työelämästä

  • 215 772
  • 2 038

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nuo ovat siis toimihenkilöiden ansioita, ei tuntipalkalla työskentelevien suorittavan portaan työntekijöiden ansioita.
Siis nuo seuraavat ovat toimihenkilöitä? No ei ihme ettei täällä kannata rakentaa tai valmistaa mitään jos siellä työntekijät ovat toimihenkilöitä.
-Maanviljelijät, metsätyöntekijät
-Rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijät
-Prosessi- ja kuljetustyöntekijät
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä yritätkö nyt tarkoituksella johtaa harhaan mutta tilastossa oli kuukausipalkkalaisten ansiot, yksikään suorittavan portaan työntekijä ei nauti kuukausipalkkaa vaan tuntipalkkaa
Vaikka tuntipalkka on varmaankin yleisemmin käytössä, niin esimerkiksi minun työpaikallani (pieni teknologiateollisuuden yritys) koko henkilöstö on kuukausipalkalla. Ja varmasti se on käytössä muuallakin, sillä tuskin alan tes:ssa olisi muuten kaikki palkkaluokat ym. molempina versioina.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Katsoin ja 2000e kuussa on noin 12e tunnissa. En minä ihmettele jos tuolla tasolla voidaan kilpailla autojen valmistuksesta. Vastaavasti en sitten myöskään ihmettele jos monella muulla alalla tai paikkakunnalla palkat ovat karanneet sen verta korkeiksi, että niillä ei enää voida kilpailla.

Tämä on totta mutta viisautena samaa tasoa kuin todeta, että nhl:ää pääsy vaatii harjoittelua. Jos aikoo pärjätä kansainvälisessä kilpailussa on tarkkaan analysoitava, että miten osaavaa työvoimaa näiden investoitujien laitteiden käyttäjiksi tarvitaan. Jos homma on triviaalia, niin sitten Puola tai Slovakia hakkaavat Uudenkaupungin, mutta tietyn koulutus/osaamistason vaatimuksien kanssa Suomikin voi pärjätä.

Viisautena samaa tasoa kuin sinun viestisikin mutta ei läheskään itsestäänselvää monelle pk-yritykselle. Vaikka raha on nyt halpaa niin kaikilla ei riitä uskallus lähteä investoimaan vaikka se olisikin järkevää. Olen seurannut aitiopaikalta erään perheyrityksen toimintaa jo pitkään ja vaikka kuinka hyvin perustelisit jonkin investoinnin kannattavaksi sitä saatetaan lykätä hamaan tulevaisuuteen siksi että se tulevaisuus näyttää epävarmalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka raha on nyt halpaa niin kaikilla ei riitä uskallus lähteä investoimaan vaikka se olisikin järkevää. Olen seurannut aitiopaikalta erään perheyrityksen toimintaa jo pitkään ja vaikka kuinka hyvin perustelisit jonkin investoinnin kannattavaksi sitä saatetaan lykätä hamaan tulevaisuuteen siksi että se tulevaisuus näyttää epävarmalta.
Perusta itse firma ja investoi. Sehän on järkevää ja raha halpaa.
Tosin voihan se olla että se perheyritys on nähnyt vuosien mittaan yhtä ja toista ja on siksi pystyssä. Liiketoimintaympäristöt voivat muuttua nopeastikin, esim sillä kun kilpailija tekee vielä isomman investoinnin viroon ja vie työt.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Vaikka tuntipalkka on varmaankin yleisemmin käytössä, niin esimerkiksi minun työpaikallani (pieni teknologiateollisuuden yritys) koko henkilöstö on kuukausipalkalla. Ja varmasti se on käytössä muuallakin, sillä tuskin alan tes:ssa olisi muuten kaikki palkkaluokat ym. molempina versioina.

Saatoin hieman kärjistää mutta veikkaisin että teollisuudessa kuukausipalkkaa ansaitsevat suorittavan portaan työntekijät ovat vähemmistössä. Meillä ainakin kaikki lattiatasolla työskentelevät ovat tuntiliksalla ja tuskin kovin moni kirvesmieskään kuukausipalkkaa nauttii.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Perusta itse firma ja investoi. Sehän on järkevää ja raha halpaa.
Tosin voihan se olla että se perheyritys on nähnyt vuosien mittaan yhtä ja toista ja on siksi pystyssä. Liiketoimintaympäristöt voivat muuttua nopeastikin, esim sillä kun kilpailija tekee vielä isomman investoinnin viroon ja vie työt.

No nyt tuli päivän voittaja, tee ite paremmin. :D Kyllä meidänkin kilpailuympäristömme on muuttunut vuosien saatossa mutta eihän tässä voi jäädä käsiensä päälle istuskelemaan jos aikoo kilpailussa pärjätä. Siksi olemmekin panostaneet tuotantovälineisiin jotta olisimme kilpailykykyisempiä. Joskus vaan tuntuu että etenemme liian hitaasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No nyt tuli päivän voittaja, tee ite paremmin.
Niinhän se sanonta kuuluu, että put your money where your mouth is. Kaikki tällainen rannalta neuvominen ja viime lauantain lottonumeroilla jossittelu on niin saatanen helppoa, ja varsinkaan sillä en ihan hirveästi arvoa näe että arvostellaan toisten uskallusta jos/kun itsellä ei ole penniäkään kiinni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuon laittamasi linkin takaa löytyy Tilastokeskuksen liitetaulukko 1. "Yksityisen sektorin kuukausipalkkalaisten palkansaajien lukumäärä ja säännöllisen työajan ansiot 2014 ammattiluokituksen pääluokan ja ikäryhmän mukaan." Nuo ovat siis toimihenkilöiden ansioita.

Toki siinä on ihan otsikon mukaan eli suorittavaa tasoa myös. Oleellista kuitenkin edelleen on se, että mm. vientiteollisuuden työntekijöiden tai nyt esimerkkinä olevan autoteollisuuden työntekijöiden kokonaispalkka on väärässä suhteessa kuntasektorin ja varsinkin valtion miespalkkojen kanssa. Ne ovat aivan liian korkeita.

Findikaattori.fi - Palkkojen kehitys

e: Työ kannattaa Suomessa. Jos se on riittävän edullista ns. liukuhihnatyössä. Mutta erityisosaamisesta voidaan maksaa vaikka 50 euroa tunti. Oleellista ei silloin ole työn edullisuus, vaan mitä jää viivan alle kun työ- ja muut kustannukset vähennetään lopputuotteen hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Niinhän se sanonta kuuluu, että put your money where your mouth is. Kaikki tällainen rannalta neuvominen ja viime lauantain lottonumeroilla jossittelu on niin saatanen helppoa, ja varsinkaan sillä en ihan hirveästi arvoa näe että arvostellaan toisten uskallusta jos/kun itsellä ei ole penniäkään kiinni.

Toisin sanoen kaikki taloustieteen harjoittajat voivat pitää turpansa kiinni talousasioista koska heillä ei ole penniäkään kiinni missään. Varsin rakentava lähestymistapa asioihin. Meidän yrityksessämme on kuitenkin vielä vapaus ilmaista mielipiteitään ja esittää omia ideoitaan vaikka ei olekaan penniäkään kiinni. Kuopion ajatushautomo ala dana77, ei se ihan noin mene kuitenkaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisin sanoen kaikki taloustieteen harjoittajat voivat pitää turpansa kiinni talousasioista koska heillä ei ole penniäkään kiinni missään. Varsin rakentava lähestymistapa asioihin. Meidän yrityksessämme on kuitenkin vielä vapaus ilmaista mielipiteitään ja esittää omia ideoitaan vaikka ei olekaan penniäkään kiinni.
Lasketko siis itsesi taloustieteen harjoittajaksi? Minulta on jäänyt nämä tutkimukset näkemättä ja lukematta.
Ei silti, kylläpä taloustieteen harjoittelijoidenkin näkee ottavan kantaa myös sellaisiin asioihin joista voisivat ihan hyvin pitää turpansa kiinni.
Kuitenkin varsinainen pointtini ei ollut se ettetkö voisi olla oikeassa return of investment -laskelmissasi (kuten taloustieteilijät voivat olla oikeassa omissa tutkimuksissaan). Siitä minulla ei mitään todisteita ole puoleen tai toiseen. Kunhan vain toisin esiin miten paljon painoarvoa annan tuolle asenteelle, että sen kun vain investoi niin homma kannattaa. Hieman kattavampi tutkimus kaivattaisiin näytöksi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Lasketko siis itsesi taloustieteen harjoittajaksi? Minulta on jäänyt nämä tutkimukset näkemättä ja lukematta.
Ei silti, kylläpä taloustieteen harjoittelijoidenkin näkee ottavan kantaa myös sellaisiin asioihin joista voisivat ihan hyvin pitää turpansa kiinni.
Kuitenkin varsinainen pointtini ei ollut se ettetkö voisi olla oikeassa return of investment -laskelmissasi (kuten taloustieteilijät voivat olla oikeassa omissa tutkimuksissaan). Siitä minulla ei mitään todisteita ole puoleen tai toiseen. Kunhan vain toisin esiin miten paljon painoarvoa annan tuolle asenteelle, että sen kun vain investoi niin homma kannattaa. Hieman kattavampi tutkimus kaivattaisiin näytöksi.

Laitetaan tuo aivopierusi tahallisen väärinymmärryksen piikkiin. Mutta tuo asenne että kenelläkään jolla ei ole omaa rahaa kiinni ei saisi olla puheoikeutta on varsin kummallinen näin länsimaisessa demokratiassa.

Suomi pudonnut robotiikan huippukaartista - Maaseudun Tulevaisuus

Tämä kehitys on jarruttanut työn tuottavuuden parantumista, kehitys joka on osaltaan aivan ymmärrettävää koska taloustilanne on ollut heikko. Toivottavasti Valmet Automotiven esimerkki rohkaisee muitakin yrityksiä investoimaan automaatioon, se voi tuoda enemmän työpaikkoja kuin viedä niitä.

Analyysi: Robotit pelastavat Suomen työpaikat – Uusikaupunki sen todisti | Yle Uutiset | yle.fi

Laitetaan tämä linkki tänne vielä toistamiseen, ette te urpot sitä kuitenkaan älynneet edelliseltä sivulta lukea. :D
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Laitetaan tuo aivopierusi tahallisen väärinymmärryksen piikkiin. Mutta tuo asenne että kenelläkään jolla ei ole omaa rahaa kiinni ei saisi olla puheoikeutta on varsin kummallinen näin länsimaisessa demokratiassa
Laitetaan tämä tahallisen väärinymmärryksen piikkiin, että olisin sanonut ettei kenelläkään jolla ei ole omaa rahaa kiinni saisi olla puheoikeutta, sillä niinhän en ole sanonut.

Sinä tykkäät omien kokemuksiesi perusteella tiputella tällaisia viisauksia kuten "Toki se (automaatiotason tuntuva nosto) vaatii investointeja mutta pitkässä juoksussa se sataa yrittäjän/yrityksen laariin". Mitään tällaista luonnonlakia ei ole. Joissakin busineksessä automaatiotason nosto kannattaa ja toisissa ei. Sitä ei yksittäiset esimerkit todista puoleen eikä toiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämän voisi laittaa ketjuun "Asia joka ei mulle avaudu" tjsp, mutta tämä ketju on kaiketi parempi:

Uudenkaupungin autotehtaan omistaneen Metso-konsernin entinen toimitusjohtaja Jorma Eloranta muistutti (HS 29.3.) että Metso oli lopettamassa autotehdasta kannattamattomana kymmenisen vuotta sitten. Kun työehdosta päästiin sopimaan paikallisesti, tehdas sai jatkoaikaa.

Kyllä Saksa opettaa jäykkää joustamaan - Pääkirjoitus - Helsingin Sanomat

Työntekijöiden enemmistö hyväksyy selvityksen mukaan paikallisen sopimisen, koska tietää sen takaavan työpaikkoja. Uusikaupunki lisää työntekijämääränsä vuoden loppuun mennessä yli 3 500 työntekijän. Ilman paikallista sopimista autotehdasta ei enää edes olisi. Siitä, että mm. metsäteollisuudessa paikallista sopimista ei juuri ole, kantavat vastuun ay-liike ja vasemmistopuolueet sekä aiemmat hallitukset ja nykyinen hallitus.

Olisiko nykyisellä hallituksella ihan oikeasti vihdoin aika tehdä jotain paikallisen sopimisen vauhdittamiseksi - vaikkapa päätöksiä puheiden sijasta. Uudenkaupungin autotehtaan esimerkkiä kannattaa hyödyntää, sillä vielä muutama vuosi eteenpäin, ja vientiteollisuus on siirtynyt taas kappaleen matkaa kauemmaksi Suomen rajoilta.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siitä, että mm. metsäteollisuudessa paikallista sopimista ei juuri ole, kantavat vastuun ay-liike ja vasemmistopuolueet sekä aiemmat hallitukset ja nykyinen hallitus.
Oletko aivan varma väitteestäsi? Minun käsittääkseni kun paperiteollisuus on siinä suhteessa moneen muuhun alaan verrattuna poikkeus, että tes:ssa ei ole mitään taulukkopalkkoja, vaan palkat sovitaan tehdaskohtaisesti.

Edit. Se on sitten toki eri asia, kuinka jäykkää kulttuuri on siellä tehdaskohtaisella tasolla, mutta sehän on eri asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oletko aivan varma väitteestäsi? Minun käsittääkseni kun paperiteollisuus on siinä suhteessa moneen muuhun alaan verrattuna poikkeus, että tes:ssa ei ole mitään taulukkopalkkoja, vaan palkat sovitaan tehdaskohtaisesti..

Jos linkittämäni HS:n pääkirjoitus aiheesta pitää paikkansa, olen varma:

Metsäteollisuudessa paikallinen sopiminen ja joustaminen on moneen alaan verrattuna vähäistä

Minulle tuo on helppo myydä, sillä tein joskus 2005-2008 useissa paperiteollisuuden tehtaissa käyttöönottosuunnitelmia, joissa aiemmat toimet digitalisoitiin seurattaviksi projekteiksi. Osassa olin paikalla itse, ja mieleen on jäänyt, kuinka tarkkaa oli se, että ruokatauko oli tasan XX minuutilleen ja miten koulutuspäivän päättyminen piti - sain tästä prevaiheessa tarkat ohjeet - päättää minuutilleen klo 16:xx.

Metsäteollisuudessa palkkojen osuus lopputuotteen hinnoista on niin mitätön, ettei sillä ollut käytännössä mitään vaikutusta tehtaiden alasajoon Suomessa.

Kyse toki on kokonaisuudesta, ei vain tunti- ja muista palkoista. Kokonaisuuteen kuuluvat kaikki työnantajan sivukulut. Jos arvioidaan metsäteollisuuden työntekijämäärän olevan noin 42 000 ja kuvitellaan, että pelkästään sivukuluja voidaan pudottaa 6 prosenttiyksikköä, puhutaan jo vuositasolla lähes 100 miljoonasta eurosta. Siihen päälle edes osittainen tulokseen sidottu palkkajousto (joka voi joustaa myös ylös), niin puhutaan jo yhteensä jostain 300-500 miljoonasta vuositasolla - tai nollasta, jos tätä kautta tuotantotavoitteet ja voitto nousevat. Ei isoja vaadittaisi, ja kilpailukyky olisi useamman prosentin aiempaa parempi tältä osin.

Mutta eihän se käy, koska se vaan ei käy.

e: mielestäni asiaa ei kannata pohtia sen suhteen, mitä on tapahtunut. Ainoastaan sen suhteen, mitä halutaan tulevina vuosina tapahtuvan ja koko Suomessa, ei suinkaan yksin metsäteollisuudessa. Uudenkaupungin autotehtaan keskipalkka kolmivuorotyössä 1 vuoden jälkeen kaikkine lisineen on 30 000 euroa vuodessa. Paperiteollisuuden säännöllisen tehdyn työajan ansio oli noin 22 euroa tunnissa eli noin 44 000 euroa vuodessa. Joustamalla Uudenkaupungin tapaan jatkossa, työpaikkoja on taatusti helpompi lisätä - jos halua on.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Oletko aivan varma väitteestäsi? Minun käsittääkseni kun paperiteollisuus on siinä suhteessa moneen muuhun alaan verrattuna poikkeus, että tes:ssa ei ole mitään taulukkopalkkoja, vaan palkat sovitaan tehdaskohtaisesti.

Edit. Se on sitten toki eri asia, kuinka jäykkää kulttuuri on siellä tehdaskohtaisella tasolla, mutta sehän on eri asia.

Olin tulossa kommentoimaan tähän samaa. Näin puuseppien ay-aktiivina voin kertoa että liitot eivät millään tapaa kampita paikallista sopimista. Se on sitten eri asia, miten vastustaminen nähdään; aika pitkälti tuo "sopiminen" on ollut sanelua, joskin poikkeuksia on kyllä. Kyllä nuorempi porukka näkee nuo edut paikallaisessa sopimisessa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos linkittämäni HS:n pääkirjoitus aiheesta pitää paikkansa, olen varma:

Metsäteollisuudessa paikallinen sopiminen ja joustaminen on moneen alaan verrattuna vähäistä
Minulle tuo on helppo myydä, sillä tein joskus 2005-2008 useissa paperiteollisuuden tehtaissa käyttöönottosuunnitelmia, joissa aiemmat toimet digitalisoitiin seurattaviksi projekteiksi. Osassa olin paikalla itse, ja mieleen on jäänyt, kuinka tarkkaa oli se, että ruokatauko oli tasan XX minuutilleen ja miten koulutuspäivän päättyminen piti - sain tästä prevaiheessa tarkat ohjeet - päättää minuutilleen klo 16:xx.
Tuo on hyvin helppo uskoa, mutta kyseessä on nähdäkseni eri asia. Toki tuon lainaamasi voisi periaatteessa käsittää myös kommenttina paikallisen sopimisen sujuvuudesta, mutta yleensä tuolla viitataan käsittääkseni siihen, sovitaanko asioita ylipäätään paikallisella tasolla. Eli monella muulla alalla haluttaisiin, että tehdään paikallisia sopimuksia sen sijaan, että vain noudatettaisiin valtakunnallista työehtosopimusta. Paperiteollisuudessa taas joka tehtaalla on jo oma sopimuksensa, mutta paikallisten neuvottelujen sujuvuus ja se, miten pilkulleen niitä sopimuksia noudatetaan, voi olla pahakin jäykistävä ongelma.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo on hyvin helppo uskoa, mutta kyseessä on nähdäkseni eri asia. Toki tuon lainaamasi voisi periaatteessa käsittää myös kommenttina paikallisen sopimisen sujuvuudesta, mutta yleensä tuolla viitataan käsittääkseni siihen, sovitaanko asioita ylipäätään paikallisella tasolla. Eli monella muulla alalla haluttaisiin, että tehdään paikallisia sopimuksia sen sijaan, että vain noudatettaisiin valtakunnallista työehtosopimusta. Paperiteollisuudessa taas joka tehtaalla on jo oma sopimuksensa, mutta paikallisten neuvottelujen sujuvuus ja se, miten pilkulleen niitä sopimuksia noudatetaan, voi olla pahakin jäykistävä ongelma.

En ulkopuolisena tunne paperiteollisuuden yksityiskohtia sillä tasolla, että voisin mitään tuohon lisätä.

Asia jota en edelleenkään lakkaa ihmettelemästä, on se tarve vääristellä faktoja paikallisen sopimisen osalta. Ay-liike ja liitot ovat totta kai 100 prosenttisen valmiita kaikkeen paikalliseen sopimiseen. Tätä käytetään sitten taktiikkana, että kyllähän me valmiita ollaan! Toimii, kunhan kukaan ei kysele sisällön perään.

Mutta eihän siitä ole kyse, että pitää sopia. Vaan nimenomaan sopimisen sisällöstä ja siihen liittyvistä talousasioista. Kun Tanska ja Saksa noin esimerkkeinä tekivät kokonaisuudistuksen, joka hieman eri tavoin kattaa paikallisen sopimisen, sosiaaliturvan, työllisyystoimien lisäämisen sekä uudistukset maiden talouteen, tuloksia alkoi tulla. Suomessa asiat eivät etene, ellei joitain yksittäisiä pikkujuttuja sellaiseksi lasketa.

Ja ne eivät nyt vaan riitä, kun muualla uudistuksia tehdään koko ajan.

Viime kädessä vika on hallituksen. Aina kunkin hallituksen vuorollaan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
En ulkopuolisena tunne paperiteollisuuden yksityiskohtia sillä tasolla, että voisin mitään tuohon lisätä.

Asia jota en edelleenkään lakkaa ihmettelemästä, on se tarve vääristellä faktoja paikallisen sopimisen osalta. Ay-liike ja liitot ovat totta kai 100 prosenttisen valmiita kaikkeen paikalliseen sopimiseen. Tätä käytetään sitten taktiikkana, että kyllähän me valmiita ollaan! Toimii, kunhan kukaan ei kysele sisällön perään.

Mutta eihän siitä ole kyse, että pitää sopia. Vaan nimenomaan sopimisen sisällöstä ja siihen liittyvistä talousasioista. Kun Tanska ja Saksa noin esimerkkeinä tekivät kokonaisuudistuksen, joka hieman eri tavoin kattaa paikallisen sopimisen, sosiaaliturvan, työllisyystoimien lisäämisen sekä uudistukset maiden talouteen, tuloksia alkoi tulla. Suomessa asiat eivät etene, ellei joitain yksittäisiä pikkujuttuja sellaiseksi lasketa.

Viime kädessä vika on hallituksen. Aina kunkin hallituksen vuorollaan.

Mun mielestä on ihan absurdia lähteä puhumaan tuollaisista kokonaispaketeista, jos käytetään neljä viikkoa sen miettimiseen, voidaanko 5S-järjestelmän rakentamiseen koituvaa työaikaa tehdä kiky-tunteina. Saati sitten puhe mistään joustavista työajoista.

Ilmeisesti sun on vaikea tuota uskos, että liitto ei estä paikallista sopimista. Mutta, niin kauan kuin ta-puoli käsittää paikallisen sopimisen saneluna, on turha haihatella minkään suuren läpimurron perään. Kun asioista voidaan aidosti neuvotella ja sopia, uskon hyviin tuloksiin sekä yksikkökohtaiseen hyötyyn.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti sun on vaikea tuota uskos, että liitto ei estä paikallista sopimista. Mutta, niin kauan kuin ta-puoli käsittää paikallisen sopimisen saneluna, on turha haihatella minkään suuren läpimurron perään. Kun asioista voidaan aidosti neuvotella ja sopia, uskon hyviin tuloksiin sekä yksikkökohtaiseen hyötyyn.

Totta kai ay-liike haluaa sopia paikallisesti. Kunhan mikään ei muutu.

Tiedän kokemuksesta, että ay-liike ei halua sopia, jos sopiminen toisi vaikkapa 25 prosenttia lisää työpaikkoja, mutta laskisi hieman palkkoja silloin kun myynti ei vedä. Itse asiassa tuossa tapauksessa ay-liikkelle sopi paremmin se, että uudet työpaikat ja osa vanhoista tulivat Suomen ulkopuolelle. Kunhan ei vaan palkkaan koskettu.

Minua tämä ei enää haittaa mitenkään. Lähinnä ihmettelen, kuinka tyhmä ay-liike on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Totta kai ay-liike haluaa sopia paikallisesti. Kunhan mikään ei muutu.

Tiedän kokemuksesta, että ay-liike ei halua sopia, jos sopiminen toisi vaikkapa 25 prosenttia lisää työpaikkoja, mutta laskisi hieman palkkoja silloin kun myynti ei vedä.

Olen sanonut, että käännyn demariksi sinä päivänä, kun ay-liike ehdottaa palkkojen laskemista ja tämän rahan siirtämistä työttömien palkkaamiseen. Eli tehdas A:n työntekijät laskevat palkkojaan esim. 1%:n ja tästä säästyvällä rahalla palkataan työttömiä tehtaalle töihin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viisautena samaa tasoa kuin sinun viestisikin mutta ei läheskään itsestäänselvää monelle pk-yritykselle. Vaikka raha on nyt halpaa niin kaikilla ei riitä uskallus lähteä investoimaan vaikka se olisikin järkevää. Olen seurannut aitiopaikalta erään perheyrityksen toimintaa jo pitkään ja vaikka kuinka hyvin perustelisit jonkin investoinnin kannattavaksi sitä saatetaan lykätä hamaan tulevaisuuteen siksi että se tulevaisuus näyttää epävarmalta.
Tutulta kuulostaa. Ja ei tuo ole pelkästään perheyritysten tapa. Näköalapaikalta seurannut myös kun aiemmin kasvanut ja kukoistanut 300 ihmistä työllistänyt yhtiö on kipuillut omien tulevaisuudennäkymiensä kanssa. Tai oikeastaan niiden puutteen takia. Firma kaupittelee itseään eniten tarjoavalle mutta saadut tarjoukset eivät ole riittävän isoja. Toiminnan tuotto on kuitenkin tasaista mutta ei kovin suurta, liiketoiminta ja asiakaskunta vakiintunutta. Rahaa on kuitenkin niin paljon kiinni ettei lappuakaan voi luukulle pistää. Omistaja kiukuttelee tilanteen johdosta tauotta, vaihtaa tJ:tä ja yksikönjohtajia vuoden- parin välein. Uudet vetäjät ovat aina saman muurin edessä, löysiä ei ole, karsia ei voi, ilman ellei tuottavien yksiköiden liiketoimintaa supisteta tarkoituksella= entistä vähemmän rahaa sisäänpäin.

Eli kun exit ei onnistu, tuotot eivät ole riittävän isoja, saati nousevia niin ollaan tilanteessa jossa yhtiö polkee paikallaan, antaa itsensä näivettyä sisältäpäin. En tietenkään oleta että liikkeenjohto olisi helppoa. Kullakin yhtiöllä on oma historiansa, elinkaarivaiheensa ja nykyisyytensä. Sen tiedän että joskus vaan tulee se tilanne liiketoiminnassa jolloin olet tilanteessa jossa se päätös pitää tehdä, heittää all in tai jatkaa näivettymistä. Tai sitten heittää pyyhe kehään. Aina sekään ei onnistu jos ja kun lainaa myöntäneen rahoittajatahon edustaja istuu hallituksessa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olen sanonut, että käännyn demariksi sinä päivänä, kun ay-liike ehdottaa palkkojen laskemista ja tämän rahan siirtämistä työttömien palkkaamiseen. Eli tehdas A:n työntekijät laskevat palkkojaan esim. 1%:n ja tästä säästyvällä rahalla palkataan työttömiä tehtaalle töihin.

Julkisen puolen palkat olisi jäädytettävä niin pitkäksi aikaa kunnes ovat linjassa yksityisen kanssa, leikkauksiin ei kuitenkaan pidä mennä. Työnantajilta on siirretty maksuja työntekijäpuolen maksettavaksi työllisyyttä parantavana keinona mutta tulokset ovat olleet kovin laihoja. Yksikään työnantaja ei palkkaa ainuttakaan uutta työntekijää jollei todellista tarvetta ole, mitkään poppakonstit eivät tässä auta. Päin vastoin, tänä päivänä on vallalla kulttuuri, jossa eläkkeelle jäänyttä työntekijää ei korvata vaan puristetaan jäljellä olevasta porukasta enemmän irti.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Olen sanonut, että käännyn demariksi sinä päivänä, kun ay-liike ehdottaa palkkojen laskemista ja tämän rahan siirtämistä työttömien palkkaamiseen. Eli tehdas A:n työntekijät laskevat palkkojaan esim. 1%:n ja tästä säästyvällä rahalla palkataan työttömiä tehtaalle töihin.
Ei tämä homma vaa toimi näin. Vaikka täällä meillä palkkoja laskettaisiin 10% ei tänne uusia työntelijöitä palkata, kun hommat hoituu vanhoillakin työntekijöillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tämä homma vaa toimi näin. Vaikka täällä meillä palkkoja laskettaisiin 10% ei tänne uusia työntelijöitä palkata, kun hommat hoituu vanhoillakin työntekijöillä.
Mistä sinä sen tiedät? Montako yritystä omistat?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös