Autoiluketju

  • 3 217 311
  • 18 564

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Varmasti hyvä palvelu, mutta 100% varmuutta ei pysty saamaan yhdellä tsekkauksella/koeajolla. Sellaisen kylläkin, että uskaltaako autolla lähteä ajamaan Suomeen. Jotain piileviä, olemassa olevia vikoja jää helpostikin huomaamatta jos juuri sillä hetkellä ei oireile mitenkään.

Laajempi tarkistus kuin suomessa katsastus joten jos sieltä auto menee läpi puhtain paperein niin hyvin turvallisin mielin saa olla versus se että arpoo itse autokaupan pihalla yksin tai kaverin kanssa auton kunnosta. Myös TÜV:n toimipisteet ja Saksan autoliitto ADAC tekevät vastaavia tarkastuksia.

Tuota 100% varmuutta ei pystytä takaamaan edes uuteen autoon joten siinä sanavalintani oli huono mutta löytyvien vikojen todennäköisyydet tarkastetulle autolle ovat huomattavasti pienemmät kuin ei tarkastetulle varsinkin kun ikää on se 5-15 vuotta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Laajempi tarkistus kuin suomessa katsastus joten jos sieltä auto menee läpi puhtain paperein niin hyvin turvallisin mielin saa olla versus se että arpoo itse autokaupan pihalla yksin tai kaverin kanssa auton kunnosta. Myös TÜV:n toimipisteet ja Saksan autoliitto ADAC tekevät vastaavia tarkastuksia.

Tuota 100% varmuutta ei pystytä takaamaan edes uuteen autoon joten siinä sanavalintani oli huono mutta löytyvien vikojen todennäköisyydet tarkastetulle autolle ovat huomattavasti pienemmät kuin ei tarkastetulle varsinkin kun ikää on se 5-15 vuotta.

Paljonko tuo kyseinen palvelu maksaa?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Paljonko tuo kyseinen palvelu maksaa?

Riippuen palvelun laajuudesta ja tekijästä 50-100 euroa. Dekra taitaa olla sieltä kalleimmasta päästä mutta löytyy tosiaan myös muita paikkoja missä tarkistavat auton. Itse haen auton ensi kuussa joten pitääkin kaivaa tarkemmat hinnat esille Munchenin alueelta tässä parin viikon aikana jos vaikka käyttäisi auton tarkastuksessa.
Tässä vanha juttu (2014) auton tuonnista jos jotain kiinnostaa lukaista: Moottori testasi: Näin auton tuonti Saksasta sujui | Helsingin Uutiset

Edit. Typo
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Riippuen palvelun laajuudesta ja tekijästä 50-100 euroa. Dekra taitaa olla sieltä kalleimmasta päästä mutta löytyy tosiaan myös muita paikkoja missä tarkistavat auton. Itse haen auton ensi kuussa joten pitääkin kaikaa tarkemmat hinnat esille Munchenin alueelta tässä parin viikon aikana jos vaikka käyttäisi auton tarkastuksessa.
Tässä vanha juttu (2014) auton tuonnista jos jotain kiinnostaa lukaista: Moottori testasi: Näin auton tuonti Saksasta sujui | Helsingin Uutiset

Pari edellistä (Suomesta ostettua) autoa olen käyttänyt A-Katsastuksen Autotohtorilla ennen kaupantekoa. Ekaan tehtiin myyjän toimesta puolentoista tonnin fiksaukset ja tokaan ei mitään eikä siinä sitten kyllä mitään ongelmaa ole ollutkaan. Saahan noista nyt ainakin suoraan infon, miten mahdollinen katsastus tulee sujumaan ja missä kunnossa yleisimmät kuluvat osat ovat eli kyllähän moinen palvelu kannattaa ihan maasta riippumatta varsinkin, jos nyt jotain muuta kuin parin tonnin ritsaa on hankkimassa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Pari edellistä (Suomesta ostettua) autoa olen käyttänyt A-Katsastuksen Autotohtorilla ennen kaupantekoa. Ekaan tehtiin myyjän toimesta puolentoista tonnin fiksaukset ja tokaan ei mitään eikä siinä sitten kyllä mitään ongelmaa ole ollutkaan. Saahan noista nyt ainakin suoraan infon, miten mahdollinen katsastus tulee sujumaan ja missä kunnossa yleisimmät kuluvat osat ovat eli kyllähän moinen palvelu kannattaa ihan maasta riippumatta varsinkin, jos nyt jotain muuta kuin parin tonnin ritsaa on hankkimassa.

Paljonko tuo Suomessa maksoi? Tarkistettiinko siellä jotain katsastuksesta poikkeavaa esim. maalipinan kuntoa ja paksuutta??
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tarkistettiinko siellä jotain katsastuksesta poikkeavaa esim. maalipinan kuntoa ja paksuutta??

Nyt täytyy kysyä että kuka oikeasti mittaa maalipinnan paksuuden kun on autoa ostamassa? Yleisesti kaikilta kysyn. Eikös silloin kannataisi suosiolla pysytellä uusissa autoissa? Montako kertaa kellekään palstalaiselle on käynyt niin, että olette myymässä autoa, ja ostaja kaivaa myymittarin taskusta?
Mä en maksaisi euroakaan siitä että joku firma katsoo mun puolesta maalipinnan kunnon. Mullahan on itselläkin silmät päässä millä voin sen katsoa. Jos on niin huono näkö, ettei näe maalipinnan kuntoa, niin ei silloin pysty autoakaan ajamaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Paljonko tuo Suomessa maksoi? Tarkistettiinko siellä jotain katsastuksesta poikkeavaa esim. maalipinan kuntoa ja paksuutta??

Ei tarkisteta maalipinnan paksuutta. Hintaa on noin 80-90 euroa, joka ei autoilukustannuksissa vaikka pariin kertaan autoahankkiessa ole juuri mitään. Tarkistetaan kyllä jotain muutakin kuin katsastuksen lista. Yritän tuon viimeisen vuodentakaisen lapun jostain löytää. Kun sen tuloksella ei arvoa enää ole, niin voi olla että on jo kierrätyksessä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Nyt täytyy kysyä että kuka oikeasti mittaa maalipinnan paksuuden kun on autoa ostamassa? Yleisesti kaikilta kysyn. Eikös silloin kannataisi suosiolla pysytellä uusissa autoissa? Montako kertaa kellekään palstalaiselle on käynyt niin, että olette myymässä autoa, ja ostaja kaivaa myymittarin taskusta?
Mä en maksaisi euroakaan siitä että joku firma katsoo mun puolesta maalipinnan kunnon. Mullahan on itselläkin silmät päässä millä voin sen katsoa. Jos on niin huono näkö, ettei näe maalipinnan kuntoa, niin ei silloin pysty autoakaan ajamaan.

Eihän kukaan yksityinen nyt niin tekkään mutta tuo kuuluu hintaan Saksassa joten miksipä ei sitä samalla katsottaisi ja en näe siitä mitään haittaa koska lisäkustannuksia ei kerry. Muutenkin Saksassa tuo on ainakin kokemusien ja kaverien perusteella ollut todella tarkkaa nysväämistä jossa auto käydään perusteellisesti läpi.
Tieto maalipinnan paksuudesta on oikeastaan hyödyllinen silloin jos meinaa itse myllyttää pinnan kiiltäväksi ja poistaa naarmut mutta harva tähän ryhtyy vaan vie auton ammattilaiselle.
Samaa mieltä @mikse kanssa tuosta hinnasta ja vituttaisi se enemmän alkaa vaihtamaan osia juuri ostettuun autoon mutta jokainen tietenkin tekee itse ne päätökset ja arvioi riskit.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Eihän kukaan yksityinen nyt niin tekkään mutta tuo kuuluu hintaan Saksassa joten miksipä ei sitä samalla katsottaisi ja en näe siitä mitään haittaa koska lisäkustannuksia ei kerry. Muutenkin Saksassa tuo on ainakin kokemusien ja kaverien perusteella ollut todella tarkkaa nysväämistä jossa auto käydään perusteellisesti läpi.
Tieto maalipinnan paksuudesta on oikeastaan hyödyllinen silloin jos meinaa itse myllyttää pinnan kiiltäväksi ja poistaa naarmut mutta harva tähän ryhtyy vaan vie auton ammattilaiselle.
Samaa mieltä @mikse kanssa tuosta hinnasta ja vituttaisi se enemmän alkaa vaihtamaan osia juuri ostettuun autoon mutta jokainen tietenkin tekee itse ne päätökset ja arvioi riskit.

Juu ei siitä nyt haittaa ole, sehän on selvä. Myllyttämiseen se ei sinänsä liity mitenkään. Jos maalipinnan päältä on lakka lähtenyt, ei myllyttäminen paljoa hyödytä. Ja lähteneen lakan huomaa silmällä. Ei silloin tarvitse myymittaria.

No, ettei jää väärinkäsityksiä niin totean, että ilmanmuuta tuollainen on hyvä palvelu, jos ei matkassa ole ketään kuka autoista ymmärtää. Joku maalipinnan paksuuden mittaaminen vaan ei kerro juuri mitään autosta. Korkeintaan sen, onko se maalattu uusiksi joskus. Ja silläkään ei ole (ainakaan minulle) mitään väliä, jos se on tehty hyvin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maalattu pinta voi kertoa kolarista ja se taas on voinut rikkoa alkuperäisen metalliosien suojauksen. Jos on hankkimassa parin vuoden kulkinetta, niin merkityksetön kysymys, mutta ns loppukäyttäjälle ei.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Maalattu pinta voi kertoa kolarista ja se taas on voinut rikkoa alkuperäisen metalliosien suojauksen. Jos on hankkimassa parin vuoden kulkinetta, niin merkityksetön kysymys, mutta ns loppukäyttäjälle ei.

Juu siitähän se usein kielii. Mä varmaan ajattelen autoista aivan eri tavalla kuin moni muu, koska mä en näe mitään ongelmaa kolariautonkaan ostamisessa, mikäli kaikki on kunnolla tehty. Nykyistä edeltäväkin auto minkä hain, oli mällätty kuskin takaoveen. Oli hyvin korjattu, auto kulki suoraan jne. En jaksa välittää onko kolaroitu joskus, koska auto pelaa niinkuin kolaroimaton.

Toki täytyy mainita sellainen seikka, että mä en ikinä osta muutakuin mersuja, ja mulla on aina mukana mersun oma diagnostiikkalaite, millä saa autosta paljon tietoa irti (mm. onko kilometrejä ruuvattu, huoltohistorian jne.), paljon enemmän kuin millään "yleismallin" testerillä. Se täytyy kyllä myös laskea tuollaisen tarkistuspalvelun hyödyksi, että vikamuistin saa samalla selville.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeinen kunnollinen henkilömersu rullasi tehtaan ovista ulos joskus 90-luvun puolivälissä. (124) Testerille on tosiaan käyttöä. Nimimerkillä yks vähän ajettu väyrynen riitti.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Juu siitähän se usein kielii. Mä varmaan ajattelen autoista aivan eri tavalla kuin moni muu, koska mä en näe mitään ongelmaa kolariautonkaan ostamisessa, mikäli kaikki on kunnolla tehty. Nykyistä edeltäväkin auto minkä hain, oli mällätty kuskin takaoveen. Oli hyvin korjattu, auto kulki suoraan jne. En jaksa välittää onko kolaroitu joskus, koska auto pelaa niinkuin kolaroimaton.

Toki täytyy mainita sellainen seikka, että mä en ikinä osta muutakuin mersuja, ja mulla on aina mukana mersun oma diagnostiikkalaite, millä saa autosta paljon tietoa irti (mm. onko kilometrejä ruuvattu, huoltohistorian jne.), paljon enemmän kuin millään "yleismallin" testerillä. Se täytyy kyllä myös laskea tuollaisen tarkistuspalvelun hyödyksi, että vikamuistin saa samalla selville.

Joo riippuu vähän miten on kolaroitu mutta itse pysyn pääasiassa erossa noista kolaroiduista autoista mutta eipä nuo välttämättä yhtään sen huonompia yksilöitä ole kuin muutkaan.
Saa nähdä tuleeko käytettyä autoa tuolla tarkastuksessa ensi kuussa kun haen auton mutta en sulje pois vaihtoehtoa niin ei tarvitse raahata mukana läppäriä kaapeleineen ja tulisi samalla selville paljon muutakin auton kunnosta. En pidä 90 euroa pahana hintana kun auton kokonaishinta liikkuu kuitenkin 22-30 tonnin luokassa kaikkine kuluineen ja veroineen.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Viimeinen kunnollinen henkilömersu rullasi tehtaan ovista ulos joskus 90-luvun puolivälissä. (124) Testerille on tosiaan käyttöä. Nimimerkillä yks vähän ajettu väyrynen riitti.

Oho meinas mennä ohi sun viesti. Toi oli aika yleinen kommentti kymmenen vuotta sitten, vähemmän kuulee nykyään, ja himppasen jopa naurattaa. On aivan totta, että tossa joskus 98-05 mersulla oli pimeä aika, ja laatu putosi. Nythän siellä on ihan tietoisesti ruettu taas nostamaan sitä. Taka-askelia tulee välillä, niinkuin esim. nyt käynnissä oleva takaisinkutsunta viallisten starttien takia. Silti, 05 vuoden jälkeen valmistetut mersut on helvetin laadukkaita autoja. Kokeilkaa vaikka. 210 eli väyrynen (valmistettu 95-02) on se suurin huti mersun historiassa. Helvetin hyvä ajaa, siihen sai sellaisia varusteita mitä ei vieläkään saa tusinajapsiin ja tilava kuin jäähalli. Harmi vain että lapsentaudit vaivasi.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kiitos tästä! Miten kauppatapahtuma hoitui paikanpäällä, kun hait auton itse?

Tehtiin kauppakirja ja maksoin käteisellä. Tämän jälkeen mentiin katsastuskonttorille, jossa auto rekisteröitiin kauppakirjan avulla minun nimiini. Sain siis saksalaisen rekisteriotteen. Tuontikilvet ostettiin katsastuskonttorin vierestä kilpipajasta. Kilvet kiinni ja nokka kohti pohjoista. Laivalla suoraan Saksasta Vuosaareen....
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Paljonko tuo Suomessa maksoi? Tarkistettiinko siellä jotain katsastuksesta poikkeavaa esim. maalipinan kuntoa ja paksuutta??
Minä käytin Kamuxilta ostamani saksantuontiauton autotohtorilla. Maksoi 75 euroa. Mitään ihmeellistä ei löytynyt, vaikka kolme katsastusmiestä ihmetteli hiukan erikoisempaa peliä hyvin pitkään, keskellä päivää kun oli rauhallista. Varoituskolmio puuttui ja renkaat olivat enää välttävässä kunnossa. Kunnon lenkin kävivät myös heittämässä.

Aika kauan siinä juteltiin. Tunnin verran tuolla meni yhteensä aikaa. Yksi miehistä kertoi, että tuontiautoja katsastetaan satamassa jonosta. Silloin ei pysty esimerkiksi nelivedon vikoja selvittämään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
. 210 eli väyrynen (valmistettu 95-02) on se suurin huti mersun historiassa. Helvetin hyvä ajaa, siihen sai sellaisia varusteita mitä ei vieläkään saa tusinajapsiin ja tilava kuin jäähalli. Harmi vain että lapsentaudit vaivasi.
Ei ne olleet mitään lastentauteja, vaan ihan puhtaasti huonosti suunniteltu auto. Sehän oli eka mersu, joka suunniteltiin kustannuspää edellä, kuten tapahtuu edelleen ja jälki oli sen mukaista. Ja siihen samaan sattui vesiväreihin siirtyminen, joten se vielä ruostui iloisesti. Mun 210 oli farkku ja tilaa oli kuin jenkissä ja kiva ajaa, kun oli automaatti isolla bansa v6. Tod näk ajaisin sillä vieläkin, jos sitä ei olisi tarvinnut kiikuttaa pajalle parin kuukauden välein.

Mesejen laadusta ei nykyisellään ole muuta tietoa kuin yks kaveri, joka on hurahtanut harrikoihin ja mersuihin. Sillä ei ole paljon hyvää sanottavaa mesen laadusta edes nykyään, vaikka ei suostu muulla ajamaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ei ne olleet mitään lastentauteja, vaan ihan puhtaasti huonosti suunniteltu auto. Sehän oli eka mersu, joka suunniteltiin kustannuspää edellä, kuten tapahtuu edelleen ja jälki oli sen mukaista. Ja siihen samaan sattui vesiväreihin siirtyminen, joten se vielä ruostui iloisesti. Mun 210 oli farkku ja tilaa oli kuin jenkissä ja kiva ajaa, kun oli automaatti isolla bansa v6. Tod näk ajaisin sillä vieläkin, jos sitä ei olisi tarvinnut kiikuttaa pajalle parin kuukauden välein.

Mesejen laadusta ei nykyisellään ole muuta tietoa kuin yks kaveri, joka on hurahtanut harrikoihin ja mersuihin. Sillä ei ole paljon hyvää sanottavaa mesen laadusta edes nykyään, vaikka ei suostu muulla ajamaan.

Nojoo totta tuokin. Ja varsinkin kun se on seuraaja maailman parhaiten suunnitellulle autolle, on ero aika hirvittävä. Jostakin kun löytäisi alkuperäisen 300DT 4matic S124, niin ostasin kyllä heti pois. Tahtovat vaan pyytää hirveitä. Nuo ruosteongelmat on onneksi aika pitkälti takanapäin. Sprinterit vielä jossakin määrin huonoja, juuri tuon maalin takia. Muuten ei pahemmin meset enää ruostu. Aika kauan saa hakea jos haluaa löytää vaikka 10-vuotiaan ruosteisen E-sarjalaisen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
pikkuvaimon Saksasta oston 101 on hyvä. Korostaisin vielä, että kannattaa nakittaa kilpien hommaaminen tai ainakin avustaminen myyjälle, koska kilpiputiikit on auki eri tavalla eri osavaltioissa ja kaupungeissa ja täten tuntevat oman kaupungin toimiston ajat ja tavat. Lisäksi ne tietää ja tuntee henkilöt siellä ja joskus kiireessä pääsee huomaamattomasti jonon ohi, joka voi olla tunteja, kun putka on avoimena esim. 9-13. Joskus saattavat laittaa oven kiinni jo vaikka klo 11 jos huomaavat että jonoa on muutaman tunnin edestä. Paikalliset (osavaltiokohtaiset) pyhät myös kannattaa tarkastaa.

Esimerkiksi kaverille kävi niin, että oli varannut seuraavalle päivälle laivamatkan, mutta sitten yllätyksenä olikin kilpipaikka mennyt jo kiinni, joten sai vasta seuraavana päivänä kilvet ja ei ehdi lautalle ajoissa.

Saksasta jos ostaa muutaman vuoden vanhaa, merkkiliikkeen omassa käytettyjen autojen valikoimassa olevaa peliä niin en kyllä keksi miten voi palvelu parantua. Huomioidaan toiveet, saa auton huoltohallissa nosturilla ylös ja mekaanikon kanssa käy läpi, tehdään pyynnöstä huolto ennen luovutusta jne jne, toki saattaa mennä päivä tai pari mutta ostokokemuksena tuollainen on kyllä virkistävä. Ei aina halvin mutta turvallisin mielin saa olla. Tietty jossain voi mennä kaikki pieleen ja joskus turkkilainen häkkikauppias yllättää positiivisesti mutta nämä on aina näitä.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
...Lisäksi ne tietää ja tuntee henkilöt siellä ja joskus kiireessä pääsee huomaamattomasti jonon ohi, joka voi olla tunteja...

Tää on hyvä pointti. Kerran oli odotusaulassa varmaan 30 ihmistä, ja jonotusaika arvatenkin tunteja. Onneksi myyjä lähti matkaan, ja sai puhuttua meidät jonon kärkeen. 10 min ja kilvet oli kourassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitäs tämä tarkoittaa diiselikärryille, osia varmaan moottoriin löytyy mutta haluaako kukaan niitä autoja enää ostaa käytettyjen markkinoilta jos valmistus lopetetaan. Mitä muuten tästä mieltä porukka? Suomen kaltaisessa pitkässä maassa on diiseleillä ajeltu vuosikymmenet ja oltaisiin varmasti haluttu ajaa jonkun aikaa jatkossakin.
Volvo: Diesel-autojen loppu häämöttää jo kolmen vuoden päässä - Maaseudun Tulevaisuus

_
Mitäköhän tämä vaikuttaa raskaan kaluston tekniikkaan? Kaasu- ja sähkömoottorit eivät hetkeen pysty täyttämään tehovajetta ja käyttösäde vaatimuksia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitäköhän tämä vaikuttaa raskaan kaluston tekniikkaan? Kaasu- ja sähkömoottorit eivät hetkeen pysty täyttämään tehovajetta ja käyttösäde vaatimuksia.

Piti olla "diesel-henkilöautojen", ei diesel-autojen. Kai se dieseleiden kanssa on vähän niinkuin plasma-telkkareidenkin kun LCD-telkkarit valloittivat markkinat. Ensin loppuu uusien mallien kehitys, sitten valmistajat yksi kerrallaan pudottavat niitä mallistosta. Mitään viranomaismääräystä ei siis ole tulossa joka kieltäisi dieselit, ne "päästörajat" joihin jutussa viitataan ovat Volvon itse keksimiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ne "päästörajat" joihin jutussa viitataan ovat Volvon itse keksimiä.
Tarkoitatko tuota 95g/100km, kaiketi se johonkin laajemmin sovittuun päästöjen vähentämiseen perustuu eikä ole Volvon keksimä. Onhan tästä ollut puhetta aiemminkin ja Mersu esitteli myös omia suunnitelmiaan tähän perustuen.
Arvona tuo 95g/100km ei ole vielä kovin ihmeelinen edes bensamoottorille. Ainakin nykyisillä mittaustavoilla Bemareiden ja Mersujen isot perheautot bensakoneilla päästää enää sen noin 130-140g/100km ja tuo 95g/100km on vain keskiarvo eli riittää kun mallistossa on paljon pienipäästöisiä hybridejä, nollapäästöisiä sähköautoja niin silloin voi olla polttomoottoreitakin vielä ihan mukava määrä jatkossakin.

Tässä muuten tuo haastattelu pidempänä.
Volvo: diesel engines unviable post 2020


_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mitäs tämä tarkoittaa diiselikärryille, osia varmaan moottoriin löytyy mutta haluaako kukaan niitä autoja enää ostaa käytettyjen markkinoilta jos valmistus lopetetaan. Mitä muuten tästä mieltä porukka? Suomen kaltaisessa pitkässä maassa on diiseleillä ajeltu vuosikymmenet ja oltaisiin varmasti haluttu ajaa jonkun aikaa jatkossakin.
Volvo: Diesel-autojen loppu häämöttää jo kolmen vuoden päässä - Maaseudun Tulevaisuus

_
Niin, tuossa jutussahan mainitaan nimenomaan malliston keskiarvo 95g/100km. Useimmilla merkeillä tuo ei tule olemaan kummoinen saavutus. Toki esim. Volvolla, BMW:llä ja Mersulla on paljon isoja malleja myynnissä, joten tuo keskiarvo voi olla vaikeampaa saavuttaa ilman merkittävää hybridien osuuden lisäämistä. Tässä mielessä Volvo-pomon kommentin ymmärtää.
En siis usko että diesel tulee mihinkään häviämään vielä pitkään aikaan, mutta jos tuo mainittu 95g/100km toteutuu, niin jotkut merkit ovat pakotettuja lisäämään muiden kuin pelkkään polttomoottoriin (bensa/diesel) perustuvien mallien osuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös