Mika Myllylä

  • 61 613
  • 303

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eniten sylettää norjalaisten jeesustelu aiheen ympärillä.

Sylettääkö? Jos saman tekisi jokin toinen maa, joka ei ole yhtä menestynyt kuin Norja, ei se herättäisi näin suuria reaktioita. En sano sinusta, mutta minusta tuntuu ihmisiä sylettävän eniten se, että Norja pärjää eikä jää kiinni. Se on heidän oma häpeänsä, jos eivät pysty hoitamaan asioita niin kuin ne pitäisi. Jeesustelu ruotsalaisen median toiminnasta on myös typerää. Sen teki iltapäivälehti, joka halusi klikkauksia.

Ja minä ja muutama muu voimme pitää sinua jeesustelijana ja ruotsalaisia toimittajia kateellisina ja pahansuopaisina ihmisinä. Myllylän kärystä on aikaa 16 vuotta, se on mennyttä maailmaa. Minusta on hyvin erikoista, että tämä täytyy vielä tänä päivän nostaa maailmanmestarin haastattelusta ykkösuutiseksi.

Kyllähän ruotsalaisen median, joka itse asiassa oli vain yksi lehti, toiminnan kritisointi on myös aikamoista jeesustelua. Iltapäivälehdet hakevat klikkauksia ja kohuja milloin mistäkin, ja jos tämän kokee vastenmieliseksi olisi paras pysyä pois näiltä sivuilta. Niskanen avoi suunsa, lehti kirjoitti siitä ja suomalaiset suuttuivat. Suomalainen klikkilehti ei koskaan nosta otsikoihin epäolennaisuuksia, koska me suomalaiset olemme niin paljon muita ylempänä.
 

#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Datsjuk, VPeltonen,Liverpool, RealMadrid
Täytyy muistaa se tosiasia, että Iivo oli 9 vuotias ihaillessaan Mika Myllylän saavutuksia ladulla, ja halusi olla 9 vuotiaana samanlainen hiihtäjäsankari kuin Myllylä silloin oli voittaessaan kisoja. Ei niin pieni poika tajua jostain huoltoaseman pihalta löytyneestä lääkelaukusta hevonv...ua. Myllylän tultua maaliin tempaissut sukset ovenpielestä mukaansa, ja painunut ladulle hiihtämään. Tämä voi sulan maan hemmoille olla käsittämätön paikka.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Dopingista kiinnijääminen on eri asia kuin totuuden puhumisen välttäminen. En minä politiikassakaan arvosta sellaista henkilöä, joka ei suostu puhumaan totta tehdyistä virheistään. Suomalaisilla hiihtäjillä valehteleminen meni niin pitkälle, että saivat siitä tuomioistuimelta tuomion, mistä seurasi muun muassa se, että Janne Immonen menetti työnsä. Tämän jälkeen Immonen onkin ollut avoin, ja hänen osaltaan asia on mielestäni loppuunkäsitelty. Kirvesniemi ja Isometsä taas eivät suostu puhumaan, joten ovat siltä osin riepottelunsa ansainneet. Se onkin toinen asia, kuka sitä jaksaa enää tehdä.

Eiköhän Norjassakin suhtauduttaisi kärynneisiin eri tavalla, mikäli he jäisivät joukolla kiinni. Miten suomalainen media kohteli Stig Wetzelliä tai Martti Vainiota, kun nämä jäivät kiinni? Kysyn, koska en "muista". Ja toisaalta, eikö se ole ihan sama, miten Norjassa suhtaudutaan omiin kärynneisiin. Jos eivät pysty myöntämään totuutta, olkoon se heidän ongelmansa.

Johan tässä pari käryä on Norjaan tullut viime aikoina, joten kyse ei ole yksittäistapauksesta. Silti kaikki tuntuu olevan siellä syyttömiä. No nehän tietysti puhuu totta, joten ei niitä voi oikein rangaistakaan. Suomessa tosin ollaan kyllä edelläkävijöitä siinä, että samoja asioita puidaan oikeudessa vuosia, kun meillä ei olekaan muita rikollisia, joita tässä pitäisi oikeasti rangaista. Kaikkialla muualla nämä asiat olisi jo unohdettu ajat sitten.
 

Tornados

Jäsen
Niin, siitä hän tässä on kyse. Joidenkin on pakko etsiä negatiivista muiden onnistumisista.

Myllylä kertoi, että joutui liikkumaan moraalisesti harmaalla alueella menestyäkseen, koska urheilun kirjoittamattomat säännöt olivat tuohon aikaan sellaiset. Testaus oli mitä oli ja varmasti erilaisia aineita käytettiin. Myllylä testattiin jokaisen voiton jälkeen, samoin Dählie ja Svan, puhdasta näytti. Suomalaisten jeesustelu Myllylän kohdalla vei hänen henkensä, hyvä että joku kehuu häntä edes tänä päivänä.

Sellaista se on nykyäänkin. Jokainen sitten tekee omat valintansa.

Omasta mielestäni Myllylän kohtelu ei ollut juurikaan pahempaa kuin muidenkaan dopingista kiinni jääneiden. Minulle on jäänyt se kuva, että hän ruoski itse itseään kaikkein kovimmin. Uskon, että hiihto oli hänen juttunsa ja päihdeongelma olisi voinut joka tapauksessa olla vaarana urheilu-uran loputtua.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Johan tässä pari käryä on Norjaan tullut viime aikoina, joten kyse ei ole yksittäistapauksesta.

Niin kauan kuin ei ole merkkejä systemaattisesta dopingkulttuurista, ovat ne pari käryä vain yksittäistapauksia. Suomessa on tapahtunut käryjä myös muissa lajeissa kuin hiihdossa, mutta vain hiihdossa voidaan osoittaa dopinginkäytön järjestelmällisyys.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Niin kauan kuin ei ole merkkejä systemaattisesta dopingkulttuurista, ovat ne pari käryä vain yksittäistapauksia. Suomessa on tapahtunut käryjä myös muissa lajeissa kuin hiihdossa, mutta vain hiihdossa voidaan osoittaa dopinginkäytön järjestelmällisyys.

Myös Norjassa on tullut käryjä muissa lajeissa. Norjassa on myös käytetty dopingia Myllylän hiihtoaikoina, mutta kiinni ei jääty. Tässähän olisi hyvä paikka heitä syyttää, kun eivät ole totta puhuneet, joka toki on rikoksista se pahin. Suomi ei ole dopingia ainut systemaattisesti käyttänyt maa, mutta hurskastelussa ollaan onneksi ykkösiä. Kultaa tulisi joka vuosi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja minä ja muutama muu voimme pitää sinua jeesustelijana ja ruotsalaisia toimittajia kateellisina ja pahansuopaisina ihmisinä. Myllylän kärystä on aikaa 16 vuotta, se on mennyttä maailmaa. Minusta on hyvin erikoista, että tämä täytyy vielä tänä päivän nostaa maailmanmestarin haastattelusta ykkösuutiseksi.

Totta kai voitte, ihan hyvä näkemys sekin, en minä siitä suutu.

Toivottavasti noudatat samaa logiikka muidenkin kontroversaalien henkilöiden kanssa, jos joku niitä sattuu ylistämään jostain muusta kuin ikävistä teoistaan.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Sellaista se on nykyäänkin. Jokainen sitten tekee omat valintansa.

Omasta mielestäni Myllylän kohtelu ei ollut juurikaan pahempaa kuin muidenkaan dopingista kiinni jääneiden. Minulle on jäänyt se kuva, että hän ruoski itse itseään kaikkein kovimmin. Uskon, että hiihto oli hänen juttunsa ja päihdeongelma olisi voinut joka tapauksessa olla vaarana urheilu-uran loputtua.

Myllylän luonne oli ehkä sellainen, että rankaisi itseään paljon ja ei hänen kyllä virhettä annettu unohtaakaan. Toki kuppia olisi voinut alkaa ottamaan uran jälkeen ilman dopingkäryäkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin kauan kuin ei ole merkkejä systemaattisesta dopingkulttuurista, ovat ne pari käryä vain yksittäistapauksia. Suomessa on tapahtunut käryjä myös muissa lajeissa kuin hiihdossa, mutta vain hiihdossa voidaan osoittaa dopinginkäytön järjestelmällisyys.

Miten Suomessa voidaan osoittaa järjestelmällisyys? Käsittääkseni näissä dokumenteissä on vihjailtu paljon, mutta todistettu vain joitakin yksittäistapauksia. Lahti 2001 tapahtumat olivat järjestelmän järjestämiä, mutta mitä muuta on todistettu?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toivottavasti noudatat samaa logiikka muidenkin kontroversaalien henkilöiden kanssa, jos joku niitä sattuu ylistämään jostain muusta kuin ikävistä teoistaan.

Jos puhutaan urheilusta, niin aika parantaa haavat. Minua ei häiritse yhtään Sarasvuo ja HKirvesniemi Ylen studiossa tai Isometsä IS:n palstoilla, menneet pitää voida unohtaa.
 

Vahtimestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Ottaisi haastattelun uusiksi? Onnistui kaikessa sanomisessaan harvinaisen hyvin. Homma toimii siis ladun ulkopuolellakin.

Sanomisessaan voi onnistua hyvin, mutta silti media voi vääntää jutut millaiseksi haluaa. Tuskin Iivon oli tarkoitus lähteä ristiretkelle Myllylän kunnian puolesta. Kunhan mainitsi lapsuuden idolinsa ja hupsista, nyt sitä saa selitellä jokaiselle Ruotsin ja Norjan Porttilalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanomisessaan voi onnistua hyvin, mutta silti media voi vääntää jutut millaiseksi haluaa. Tuskin Iivon oli tarkoitus lähteä ristiretkelle Myllylän kunnian puolesta. Kunhan mainitsi lapsuuden idolinsa ja hupsista, nyt sitä saa selitellä jokaiselle Ruotsin ja Norjan Porttilalle.

Mitä Iivo on selitellyt? Mielestäni vastasi toimittajille, että heidän pitäisi jo antaa Myllylän levätä rauhassa ja keskittyä nykypäivään. Mitä muuta hän on asiasta selitellyt?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomalaisilta muistaakseni testattiin yllätystesteissäIsometsän käryn jälkeen kaikki maajoukkuehiihtäjät, yhdistetyn- sekä mäkimiehet. Norjalaisilta ei taidettu kaikkia maajoukkueita testata näiden käryjen jälkeen. Selittänee sen, että mitään joukkokäryä ei täten voinut tapahtuakaan.

Suomen joukkue Lahdessa 2001 testatiin muistaakseni siksi, että Suomen silloin kulttuuriministeri pyysi tätä Wadalta. Asiasta mainittiin Sinivalkoinen valhe -dokumentissa, mutta saatan muistaa väärin. @TosiFani muistannee tämän paremmin.

Myös Norjassa on tullut käryjä muissa lajeissa...

Varmasti ollaan, mutta (vielä) ei ole merkkejä systemaattisesta käytöstä.

Miten Suomessa voidaan osoittaa järjestelmällisyys? Käsittääkseni näissä dokumenteissä on vihjailtu paljon, mutta todistettu vain joitakin yksittäistapauksia. Lahti 2001 tapahtumat olivat järjestelmän järjestämiä, mutta mitä muuta on todistettu?

Kun mukana on maajoukkueen johtoa, eikä vain "ulkopuolisia" niin kuin Isometsän käryn jälkeen, voidaan puhua järjestelmästä. Se järjestelmä ei vain ylettynyt joka puolelle, mutta mistään yksittäistapauksesta ei ollut kysymys.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kun mukana on maajoukkueen johtoa, eikä vain "ulkopuolisia" niin kuin Isometsän käryn jälkeen, voidaan puhua järjestelmästä. Se järjestelmä ei vain ylettynyt joka puolelle, mutta mistään yksittäistapauksesta ei ollut kysymys.

Eli Lahdessa 2001 Kyrö ja kumppanit käyttivät hemohessiä peittelemään korkeita hemoglobiiniarvoja. Tätä voidaan kutsua järjestelmälliseksi dopingiksi. Mielestäni tämä tapaus on perattu pohjia myöten ja syylliset ovat saaneet kovat rangaistukset.

Käsittääkseni tämä on ainoa tapaus, jossa voidaan puhua järjestelmällisestä dopingista vai oliko muita?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miten Suomessa voidaan osoittaa järjestelmällisyys? ... Lahti 2001 tapahtumat olivat järjestelmän järjestämiä, mutta mitä muuta on todistettu?

Tarvitseeko todistaa muuta? Järjestelmä se on tuokin.

Jos puhutaan urheilusta, niin aika parantaa haavat. Minua ei häiritse yhtään Sarasvuo ja HKirvesniemi Ylen studiossa tai Isometsä IS:n palstoilla, menneet pitää voida unohtaa.

Minusta taas Kuitunen, Isometsä ja Kirvesniemi olisivat saaneet ottaa Myllylästä esimerkkiä ja avata suunsa. Minun puolestani dopinginkäyttö voidaan unohtaa, mutta ei sitä, että eivät suostu asiasta puhumaan. Heille kelpasi yleisö silloin, kun menestyivät, mutta kun tuli selityksien paikka, ei yleisö enää kelvannutkaan. Dopingia enemmän halveksin tuollaista vaikenemista.

Käsittääkseni tämä on ainoa tapaus, jossa voidaan puhua järjestelmällisestä dopingista vai oliko muita?

Ei kai, ei edes Norjassa.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Minusta taas Kuitunen, Isometsä ja Kirvesniemi olisivat saaneet ottaa Myllylästä esimerkkiä ja avata suunsa. Minun puolestani dopinginkäyttö voidaan unohtaa, mutta ei sitä, että eivät suostu asiasta puhumaan. Heille kelpasi yleisö silloin, kun menestyivät, mutta kun tuli selityksien paikka, ei yleisö enää kelvannutkaan. Dopingia enemmän halveksin tuollaista vaikenemista.

Eikö se ole heidän oma asia? Heitä rangaistiin ja he kärsivät rangaistuksen. Joutuuko tämän maan jokainen murhaaja käymään läpi tuomion jälkeen tekoaan koko kansan kanssa?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomen lisäksi järjestelmällisestä douppauksesta hiihdossa on narahtanut Itävalta. Torino 2006 ja sen jälkiselvittelyt.

Erinäisissä yhteyksissä on lisäksi heitetty synkeää epäilystä Italian, Venäjän ja Norjan hiihtomenestyksen ylle, mutta virallisesti järjestelmällisyyttä ei ole näissä maissa osoitettu. Yksittäistapauksia siis, kunnes toisin todistetaan.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Oikeusvaltiossa kenenkään ei tarvitse todistaa itseään vastaan. Ei edes dopingista kiinni jääneiden, eikä se ole edes rikoslain mukainen rikos.

Kun dopingtuomiot annetaan, doping on todistettu eikä tunnustuksille sen jälkeen ole mitään tarvetta. Tuomiot kärsittyään, dopatut ovat tekonsa sovittaneet. Piste.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se ole heidän oma asia?

Ei ole niin kauan, kun katsojat lystin kustantavat. Jos maksan kanavapaketteja, pääsylippuja tai epäsuorasti verojen kautta urheilijalle, ei ole urheilijan oma asia, onko hän käyttänyt dopingia vai ei. Asiakkaalla on oikeus selitykseen, miksi hänelle ei ole myyty sitä tuotetta, jonka hän on ostanut. Kun itse alan katsomaan hiihtokisoja, se tuote on minulle mittelö siitä, kuka menee kovimpaan reilulla pelillä. Jos tuon lupauksen urheilija rikkoo, hän on selityksen velkaa asiakkailleen, eli katsojille. Jos selitystä ei tule, on asiakkailla oikeus valittaa paskasta tuotteesta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikö se ole heidän oma asia? Heitä rangaistiin ja he kärsivät rangaistuksen. Joutuuko tämän maan jokainen murhaaja käymään läpi tuomion jälkeen tekoaan koko kansan kanssa?

Yhtä paljon oma kuin heistä puhuvien asia on olla jättämättä asiaa rauhaan.

Kun dopingtuomiot annetaan, doping on todistettu eikä tunnustuksille sen jälkeen ole mitään tarvetta. Tuomiot kärsittyään, dopatut ovat tekonsa sovittaneet. Piste.

Paitsi se kansa, joka on heitä kannustanut ladun varrella ja katsomoissa, voi olla toista mieltä. Kyllä minä ainakin toivoisin, että kiinni jäännyt urheilija tunnustaisi rehdisti, eikä vain kiertelisi ja vaikenisi. Anteeksipyyntö on miehen mitta.

Miten muuten on sellaisten urheilijoiden kohdalla, jotka eivät ole edes kärähtäneet? Kovasti nimittäin Marit Björgenistäkin puhutaan vaikka hän ei ole vielä saanut tuomiota, jota sovittaa. Minusta Björgenistä voidaan puhua aivan kuten Kirvesniemestä, Myllylästä ja Isometsästä. Myllylän kohdalla se vain on kovin turhaa.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Ei ole niin kauan, kun katsojat lystin kustantavat. Jos maksan kanavapaketteja, pääsylippuja tai epäsuorasti verojen kautta urheilijalle, ei ole urheilijan oma asia, onko hän käyttänyt dopingia vai ei. Asiakkaalla on oikeus selitykseen, miksi hänelle ei ole myyty sitä tuotetta, jonka hän on ostanut. Kun itse alan katsomaan hiihtokisoja, se tuote on minulle mittelö siitä, kuka menee kovimpaan reilulla pelillä. Jos tuon lupauksen urheilija rikkoo, hän on selityksen velkaa asiakkailleen, eli katsojille. Jos selitystä ei tule, on asiakkailla oikeus valittaa paskasta tuotteesta.

Samalla tavalla murhaaja syö verorahoja kun istuu linnassa meidän muiden elätettävänä. Siltikään tuomion jälkeen ei ole velvollinen selittämään meille muille tekoaan. Enkä minäkään ole missään vaiheessa sanonut, että haluan katsoa kisoja joissa osa douppaa. Sillä taas ei ole mitään merkitystä sen osalta, että onko joskus kiinni jääneet jotain meille muille velkaa loppuelämänsä. Sitä he eivät ole. Heidän ura, heidän virhe, heidän rangaistus ja piste. Selitykset, jotka on haluttu antaa, on annettu ja niitä ei tarvitse enää käydä vuosi vuodelta läpi uudestaan ja uudestaan. Tuotteesta voi toki valitta ja jokainen päättää itse. Ei kannata ostaa maikkarin maksukorttia tai käydä kisoissa paikan päällä, jos tuote ei miellytä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samalla tavalla murhaaja syö verorahoja kun istuu linnassa meidän muiden elätettävänä. Siltikään tuomion jälkeen ei ole velvollinen selittämään meille muille tekoaan.

Ero on siinä, että tuohon en voi vaikuttaa samalla tavalla. Urheilukuluttajana minun on helpompi vaikuttaa tuotteeseen kuin että alkaisin lobbaamaan vankiloihin säästökuuria - näin ainakin itse koen.


Tuotteesta voi toki valitta ja jokainen päättää itse. Ei kannata ostaa maikkarin maksukorttia tai käydä kisoissa paikan päällä, jos tuote ei miellytä.

Boikotointi on toki hyvä tapa valittaa tuotteesta. Tosin kyllä jo-maksetustakin paskasta saa valittaa, varsinkin jos asiakasta on tietoisesti huijattu.
 
Viimeksi muokattu:

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Boikotointi on toki hyvä tapa valittaa tuotteesta. Tosin kyllä jos maksetustakin paskasta saa valittaa, varsinkin jos asiakasta on tietoisesti huijattu.

Boikotointi on hyvä tapa vaikuttaa ja paskasta tuotteestahan ei kannata maksaa, mutta tämä on eri asiaa mistä puhuin. Vai paranisiko nykyinen tuota merkittävästi, jos hiihtojen välissä näytettäisi vaikkapa Kirvesniemen kuulusteluja? Puhuin siitä, että kärynneet hiihtäjät eivät ole minun mielestä enää tilivelvollisia meille. Ei ole myöskään oikeita rikoksia tehneet. Siltikin tämä sama keskustelu jatkuu ja jatkuu, vaikka rangaistuksen on jo kärsitty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös