Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 106 749
  • 24 186

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mies, joka yritti väkivalta käyttäen raiskata lapsen, selviää teostaan ilman mitään todellista rangaistusta. Sanat eivät riitä kuvaamaan, kuinka hyvin lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö maassamme vastaavat omaa näkemystäni tässäkin asiassa.
 

Rankkari

Jäsen
Oon yrittänyt opetella monikulttuurisuutta.
Mutta siinävaiheessa kun, meidän suomalaisten tulisi sopeutua toisiin.. Niin että sallitaan pahaa ihmisten kesken enemmän, kuin aikaisemmin, on se vaikeaa ymmärtää.
 
Mitenhän muuten kävisi sikaa syövälle ja vääräuskoiselle valkoiselle miehelle Riadin, Islamabadin tai Teheranin kaduilla? Pari bisseä huiviin ja vikittelemään pieniä fatimoita..

Veikkaan jotenkin, ettei siellä katseltaisi vartin vertaa multicultin ilosanomaa ilman väkivaltaa tai virkavallan väliintuloa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mitenhän muuten kävisi sikaa syövälle ja vääräuskoiselle valkoiselle miehelle Riadin, Islamabadin tai Teheranin kaduilla? Pari bisseä huiviin ja vikittelemään pieniä fatimoita..

Ei pysty edes kuvittelemaan, että menisin tekemään tuollaista.

Oman moraalikäsityksen lisäksi taistelee vastaan vielä sekin tieto, että paikalliset kivittäisi sen viattoman uhrin.
 

Rankkari

Jäsen
Vastakkainasettelua lienee edessä aikakin 10v..
Äärirajat lienee tässä: Tapahtuu mitä tahansa, niin heti reagoidaan.. Tai tapahtui mitä tahansa, niin ei reagoida kuin kommentoimalla.. kuuluu asiaan, kun on monikulttuurisuus. Saa enemmänkin väärin, kun kulttuurieroissa oleva reppana, ei sopeudu.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tyttö raiskattiin vastaanottokeskuksessa Raumalla – 33- ja 44-vuotiaille miehille vankeutta - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Tällaista tällä kertaa. Voisi näillekkin sankareille laittaa laskuvarjon selkään ja tiputtaa jossain Lähi-idässä kyydistä.

Ja sitten Riku Rantala tosissaan ehdottaa, että mamut voisivat pyörittää vokeissa päiväkoteja. Muutenkin vihervasemmisto on vetänyt tänä(kin) vuonna vihkoon todella lujaa, milloin ovat kuvitelleet poliittisen murhan ja milloin ovat uskoneet Mustan Barbaarin satujuttuja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Oon yrittänyt opetella monikulttuurisuutta.
Mutta siinävaiheessa kun, meidän suomalaisten tulisi sopeutua toisiin.. Niin että sallitaan pahaa ihmisten kesken enemmän, kuin aikaisemmin, on se vaikeaa ymmärtää.
No, vaade, että valtaväestön tulisi sopeutua vähemmistöön, ei kuvasta minun käsitystäni monikulttuurisuudesta. Toisaalta en tiedä, kuka moisen vaateen on esittänyt ja minkälainen auktoriteettiasema vaateen esittäjällä on. Aidossa monikulttuurisuudessa eri kulttuuritaustoista tulevat ihmiset sopeutuvat toinen toisiinsa luontevasti, eri kulttuuriset tavat tiedostaen ja toisten kulttuuritaustaa kunnioittaen. Toisin kuin moni tuntuu haluavan ajatella, tällainen tilanne on aivan täysin mahdollinen, ja vallitsee jo useammassa maailmankolkassa kuin moni roturealisti tietääkään. Kun aletaan vetää pahojen ihmisten tekoja todisteeksi koko tietyn kulttuurin tai uskonnon pahansuopuudesta ja monikulttuurin toimimattomuudesta, niin ollaan jo sellaisen yksinkertaistamisen äärellä, etten oikein tiedä, onko kyse puhtaasta tietämättömyydestä, ymmärryksen puutteesta vai pahantahtoisesta mustamaalauksesta. Ja tarkemmin ajatellen en haluakaan tietää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monikulttuurinen yhteiskunta on ihan jees ajatuksena, jos vain kaikki kulttuurit suvaitsisivat toisiaan ja yksilöt pyrkisivät sopuisaan yhteiseloon. Monissa paikoissa näin varmasti onkin, mutta Euroopassa on lukuisia alueita, jossa monikulttuurisessa palapelistä on siihen sopimaton pala. Tämä palanen ei ehkä edes halua olla osana yhteisöä, vaan pyrkii pikemminkin hajoittamaan sen tai tuomaan on näkemyksensä dominoivaksi osaksi sille alunperin vieraaseen ympäristöön. Vierastan ajatusta, että muiden pitäisi oppia hyväksymään häirikön tapoja ja tekoja tai jopa muuttamaan omaa toimintaansa häirikön vuoksi.

Ennen kuin tämä (omasta mielestäni) epäsuotuisa kehitys Suomessa saavuttaa Ruotsissa ja muuallakin nähdyn pisteensä, olisi syytä miettiä kuinka voisimme estää sen. Vai odotammeko muka voimattomana kivenheiton- ja autonpolttokulttuurin sävyttämän mellakoinnin juurtumista ja puhkeamista täyteen loistoonsa kotimaassamme? Se, joka voi edes jonkinlaisella varmuudella sanoa, että Suomessa ei näin tapahdu, voisi tulla kertomaan miksi ei. Onko täällä vielä onneksemme sen verran vähän kivenheittäjiä ja autonpolttajia, ettei suurempia otsikoita ole vielä nähty? Entä sitten kun saamme oman Rinkebyn pääkaupunkiseudulle? En halua leimata kokonaista uskontokuntaa, mutta Euroopassa pahimpia häiriköitä ja toimivan monikulttuurisuuden esteitä ovat islamilaiset. Vai olenko ymmärtänyt uutisia väärin?

Eurooppalainen elämänmeno noin muutoin on oikein mukavaa, mutta tuo päätään nostava rähinöinti olisi kukistettava vaikka voimakeinoin. Tuskin kukaan haluaa Euroopasta toista Lähi-Itää?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, vaade, että valtaväestön tulisi sopeutua vähemmistöön, ei kuvasta minun käsitystäni monikulttuurisuudesta. Toisaalta en tiedä, kuka moisen vaateen on esittänyt ja minkälainen auktoriteettiasema vaateen esittäjällä on. Aidossa monikulttuurisuudessa eri kulttuuritaustoista tulevat ihmiset sopeutuvat toinen toisiinsa luontevasti, eri kulttuuriset tavat tiedostaen ja toisten kulttuuritaustaa kunnioittaen.

Näinhän se menee ja Eurooppa on jo monikulttuurinen. USA:sta puhumattakaan. Ne, jotka ovat olleet vaikkapa Ranskassa, Englannissa ja Hollannissa, ovat väkisinkin huomanneet monikulttuurisuuden. Kysymys ei olekaan monikulttuurisuudesta sinänsä, vaan siitä, että kansallisvaltiot Euroopassa eivät ole kyenneet enää viime vuosina vastaamaan kasvavan pakolaisuuden, markkinoiden ja monimutkaisen yhteiskunnallisen kehityksen välisiin haasteisiin. Esimerkiksi Saksan liittokansleri Angela Merkel totesi, että monikulttuurisuus epäonnistui Saksassa. Suomessa on kokemusta yli 10 vuotta somalien Suomeen tuomasta monikulttuurisuudesta ja samoin kokemusta kulttuurisesta ja taloudellisesta epäonnistumisista, jos tuloksia mitataan integroinilla ja työllisyysasteella.

Suuri ongelma on se, että valtamedia haluaa jo lähtökohtaisesti keskustelun ja vuorovaikuttamnisen sijasta jakaa kansan. On esimerkiksi otettu käyttöön (ei vain Suomessa) sana maahanmuuttovastainen. Kyseisellä sanalla on tarkoitus erottaa normaalit ihmiset niistä, jotka vastustavat maahanmuuttoa. Esimerkiksi itse kannatan maahanmuuttoa ja työperäisenä vaikka kuinka suuresti. Humanitaarinen maahanmuutto on erittäin tervetullutta, mutta se on hoidettava Suomen resurssien mukaan ja kotouttaminen on suunniteltava alusta asti toimivasti. Näin saadaan asiantuntijoiden mukaan tulijat parhaiten integroitua oikealla tavalla suomalaiseen yhteiskuntaan ja taataan heidän oma motiivi koulutukseen ja työhön.

Hieman karrikoiden valtamedian propagandistisessa määrittelyssä olen kuitenkin maahanmuuttovastainen. Mutta henkilö, joka ei piittaa pätkääkään siitä, että turvapaikanhakijat joutuvat olemaan kuukausia tai vuosia vastaanottokeskuksissa, ja jonka mielestä Suomeen saa tulla vaikka kuinka paljon turvapaikanhakijoita lisää ilman, että miettii heidän koulutusta tai työllistymistä tai sitä, mistä rahat tähän otetaan ja miten kantasuomalaisten köyhien osa sen maksaa, on taas valtamedian määrittelyn mukaan suvaitsevainen ja ihmisoikeuksia kunnioittava.

Näistä lähtökohdista ei tietenkään voi syntyä kuin vastakkainasettelua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No, vaade, että valtaväestön tulisi sopeutua vähemmistöön, ei kuvasta minun käsitystäni monikulttuurisuudesta. Toisaalta en tiedä, kuka moisen vaateen on esittänyt ja minkälainen auktoriteettiasema vaateen esittäjällä on. Aidossa monikulttuurisuudessa eri kulttuuritaustoista tulevat ihmiset sopeutuvat toinen toisiinsa luontevasti, eri kulttuuriset tavat tiedostaen ja toisten kulttuuritaustaa kunnioittaen.

Tästä olen saaa mieltä ja uskon monen muunkin olevan. Ongelma vain on se, miten toimitaan tilanteissa, joissa vähemmistön edustajilta puuttuu halu tai kyky sopeutua, ja valtaväestön auktoriteeteilta puuttuu halu ja uskallus asettaa rajat näille haluttomille ja kyvyttömille vähemmistöihin kuuluville.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Noin äkkiseltään tuskin kukaan kyseenalaistaa yllä olevaa, joten eiköhän mennä eteenpäin. Ihmisillä on oikeus lähteä luomaan parempaa elämää ikuisesti. Mutta kysymys ei ole siitä. Kun maailmassa on juuri nyt 60-70 miljoonaa pakolaista ja kenties 5 500 000 000 ihmistä, jotka haluavat parempaa elämää, onko Suomen ja Euroopan otettava ne kaikki, jotka haluavat tulla rakentamaan parempaa elämää, vai voidaanko me asettaa jotain ehtoja.

Kysymys on samasta asiasta. Minusta asia ei pidä olla niin, että me kritisoimme lähtijöiden syitä pakolaisuuteen. Tärkeämpää on keskittyä siihen, miten ihmisiä voidaan auttaa, kenelle annamme turvapaikan ja kenelle emme. Sama juttu työperäisessä maahanmuutossa. Minäkin olen lähtenyt töiden perälle ulkomaille, ja jos olen sen takia vienyt jonkun kanta-asukkaan työpaikan, niin syyttääköön siitä järjestelmää, eikä minua ja motiivejani. Minusta se kertoo asenteellisesta suhtautumisesta monikulttuurisuuteen, että järjestelmän toimittamuudestakin syytetään niitä, jotka eivät ole sitä edes luoneet.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kysymys on samasta asiasta. Minusta asia ei pidä olla niin, että me kritisoimme lähtijöiden syitä pakolaisuuteen. Tärkeämpää on keskittyä siihen, miten ihmisiä voidaan auttaa, kenelle annamme turvapaikan ja kenelle emme. Sama juttu työperäisessä maahanmuutossa. Minäkin olen lähtenyt töiden perälle ulkomaille, ja jos olen sen takia vienyt jonkun kanta-asukkaan työpaikan, niin syyttääköön siitä järjestelmää, eikä minua ja motiivejani. Minusta se kertoo asenteellisesta suhtautumisesta monikulttuurisuuteen, että järjestelmän toimittamuudestakin syytetään niitä, jotka eivät ole sitä edes luoneet.
Tottakai pitää kysyä syitä ja kritisoida, varsinkin humamujen motiiveja. Yksi hyvä syy on se että näitten "pakolaisten" reitillä on ollut lukuisa määrä turvallisia eurooppalaisia maita. Jos on hätä niin miksi nämä eivät kelpaa? Esimerkiksi Tšekki on aika keskeisellä paikalla maantieteellisesti kun katsellaan reittejä Balkanilta Pohjois-eurooppaan. Ei täällä turvapaikanhakijoita ihan tungokseen asti kuitenkaan ole.

Jos ainoa motiivi tulla ja hakea turvapaikkaa on yltäkylläinen sosiaaliturva, niin kyllä silloin voi ihan oikeutetusti kysellä syitä.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Nyt kun keskustelu on jo osittain siirtynyt pois pakolaisuudesta ja tilalle on tullut ihan mediassakin "paremman elämän etsiminen" niin haluaisin tietää mikä ihmeen velvollisuus Suomalaisilla on antaa rahaa näille paremman elämän hakijoille?
Miksi minun veronmaksajana pitää rajoittaa toisen "laadukkaamman elämän etsintää" ?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yksi monikulttuurisuuden ongelmahan ovat nämä valtakulttuurista poikkeavat alueet. Esim. Getot joissa on käytännössä täysin islamilainen kulttuuri, mutta ulkopuolella on sekulaari länsimaalainen kulttuuri.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Yksi monikulttuurisuuden ongelmahan ovat nämä valtakulttuurista poikkeavat alueet. Esim. Getot joissa on käytännössä täysin islamilainen kulttuuri, mutta ulkopuolella on sekulaari länsimaalainen kulttuuri.
En ymmärrä miksi tuota kutsutaan ongelmaksi koska tuohan on monikulttuurisuuden ydinajatus. Että on erillisiä saarekkeita joissa on erinlaiset arvot. Eikö tuollaista kultuurillista diversiteettiä tavata suorastaan juhlia?

"the preservation of different cultures or cultural identities within a unified society, as a state or nation."

Eikö tämä ole se mistä tässä ollaan väännetty että onko tämä tavoiteltava asiantila? Arvovalinnat tehdään aiempaa pienemmissä, sirpaloituneemmissa ja osin limittyneissä yhteisöissä
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tämä ole se mistä tässä ollaan väännetty että onko tämä tavoiteltava asiantila? Arvovalinnat tehdään aiempaa pienemmissä, sirpaloituneemmissa ja osin limittyneissä yhteisöissä

Sulla on hyvä vainu tässä asiassa. Ongelmaksi muodostuu aina kun maallisen vallan(= yhteiskunnan lait) jäävät kakkoseksi jollekin uskonnolle tjsp.

Islam on tietysti tässä kategoriassa kärjessä. Meillä on Suomessa omaa kokemusta Lestadiolaisten ja Jehovien kanssa. Ei kuitenkaan niin paljon kuin muualla Euroopassa Islamin kanssa.

Ratkaisua en osaa ehdottaa mutta ilman muuta yksi vahva lääke olisi näiden kaikkien uskonnollisten ryhmien maltillisemman puolen tuki. Muslimien pitäisi rankasti puuttua omiensa touhuihin ja iskostaa, että Euroopassa ei vaan tule toimimaan se meno mikä Lähi-Idässä jyllää. Ei kenelläkään järkevällä(Tolkulla, heh) ihmisellä ole kai mitään vastaan jos toinen harjoittaa uskontoaan rauhassa ja hyväksyen silti maallisen lain vallan?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En ymmärrä miksi tuota kutsutaan ongelmaksi koska tuohan on monikulttuurisuuden ydinajatus. Että on erillisiä saarekkeita joissa on erinlaiset arvot. Eikö tuollaista kultuurillista diversiteettiä tavata suorastaan juhlia?

Juuri näin. Monikultturisuutta ylistävä ghetto Kalliossa, turvallisen välimatkan päässä itäisistä etnisistä saarekkeista. Juhlan paikka, joka päivä, joko tiedostavien suosimassa kuppilassa tai Pirkka-keppanaa ulkoilmassa nauttien.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minkä mukaan tämä on monikulttuurisuuden ydinajatus?
Ööö....Wikipedian ja Dictionary.comin mukaan josta tuon lontoonkielisen osan postaustani copy-pastasin?

Sitten kun ollaan vängätty siitä että tarkoittaako "moni-" tai "multikultuurismi" aatetta joka ajaa useamman kuin yhden kultuurin rinnakkaiseloa niin varmaan voidaan siirtyä väittelemään siitä tarkoittaako "valkoinen ylivalta" sellaista valtaa jossa valkoinen olisi ylempänä kuin muut tai siitä että onko "ylähuuli" se huuli joka on ylempänä kuin alahuuli.

Jösses, minä olen kyllästynyt tähän vasemmiston polttopallo-väistelyyn. Kiekkopalstalla olettaisin että ihmiset ymmärtävät sen arvon että maalivahti nostaa kätensä sen merkiksi että päästi helpon maalin. Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisi helpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä täten tehty maali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.

Sitten tämä post-modernistinen sakki relativismipäissään jauhaa jostain fake newsista kun jokainen maailman molekyyli riippuu omasta kokemuksesta.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ööö....Wikipedian ja Dictionary.comin mukaan josta tuon lontoonkielisen osan postaustani copy-pastasin?

Sitten kun ollaan vängätty siitä että tarkoittaako "moni-" tai "multikultuurismi" aatetta joka ajaa useamman kuin yhden kultuurin rinnakkaiseloa niin varmaan voidaan siirtyä väittelemään siitä tarkoittaako "valkoinen ylivalta" sellaista valtaa jossa valkoinen olisi ylempänä kuin muut tai siitä että onko "ylähuuli" se huuli joka on ylempänä kuin alahuuli.

Jösses, minä olen kyllästynyt tähän vasemmiston polttopallo-väistelyyn. Kiekkopalstalla olettaisin että ihmiset ymmärtävät sen arvon että maalivahti nostaa kätensä sen merkiksi että päästi helpon maalin. Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisi helpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä täten tehty maali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.

Sitten tämä post-modernistinen sakki relativismipäissään jauhaa jostain fake newsista kun jokainen maailman molekyyli riippuu omasta kokemuksesta.
Ei hemmetti. Jos palstan softa antaisi luvan peukuttaa niin antaisin sata miljonaa peukaloa. Kiitos, äärimmäisen tyhjentävä kirjoitus.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Suuri ongelma on se, että valtamedia haluaa jo lähtökohtaisesti keskustelun ja vuorovaikuttamnisen sijasta jakaa kansan. On esimerkiksi otettu käyttöön (ei vain Suomessa) sana maahanmuuttovastainen. Kyseisellä sanalla on tarkoitus erottaa normaalit ihmiset niistä, jotka vastustavat maahanmuuttoa. Esimerkiksi itse kannatan maahanmuuttoa ja työperäisenä vaikka kuinka suuresti.

Hieman karrikoiden valtamedian propagandistisessa määrittelyssä olen kuitenkin maahanmuuttovastainen. Mutta henkilö, joka ei piittaa pätkääkään siitä, että turvapaikanhakijat joutuvat olemaan kuukausia tai vuosia vastaanottokeskuksissa, ja jonka mielestä Suomeen saa tulla vaikka kuinka paljon turvapaikanhakijoita lisää ilman, että miettii heidän koulutusta tai työllistymistä tai sitä, mistä rahat tähän otetaan ja miten kantasuomalaisten köyhien osa sen maksaa, on taas valtamedian määrittelyn mukaan suvaitsevainen ja ihmisoikeuksia kunnioittava.

Näistä lähtökohdista ei tietenkään voi syntyä kuin vastakkainasettelua.
Erittäin hyvin sanottu. Olen ihmetellyt, mistä johtuu valtamedian laaja-alainen äärimmäisen positiivinen asenne monikulttuurisuuteen ja ei työperäiseen maahanmuuttoon. Ihan kuin monikulttuurisuus (islamisaatio) olisi joku itseisarvo, mitä ei voida mitenkään kritisoida, koska tällöin leimaannutaan leijonakaulakoru porukkaan.

PS. peukutusta ja fistausta sergeiK viestille.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ööö....Wikipedian ja Dictionary.comin mukaan josta tuon lontoonkielisen osan postaustani copy-pastasin?

Jaa. Minä kun ymmärsin tuon niin, että monikulttuurisuus on kulttuuristen identiteettien säilyttämistä yhteinäisessä yhteiskunnassa, valtiossa tai kansassa. Saarekkeista en lukenut mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös