Osaavia metallibändejä

  • 526 794
  • 2 937

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jo tätä on kerennyt odottaakin kohta viisi vuotta.

Moonsorrowilta siis ilmestyy uusi levy 1.4.2016 ja kantaa nimeä Jumalten aika. Ainakin edellinen levy Varjoina kuljemme kuolleiden maassa oli sen kokoluokan pläjäys ja omaan makuun mestariteos, että odotukset ovat väkiselläkin korkealla. Odottavan aika tulee valitettavasti vielä olemaan talven aikana pitkä tämän julkaisun kanssa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Liekö kovinkaan moni täällä (tai ylipäätään Suomessa) edes vahingossa törmännyt tällaiseen kuin Myrath. Kyseessä on siis tunisialainen metallibändi, jolta ilmestyi juuri jo neljäs levy. Törmäsin itse bändiin jo edellisen levyn aikoihin, ja ainakin aiempi kama oli progehtavaa itämaisilla vaikutteilla, olematta silti kuitenkaan niin progea, että ainakaan proge-fanaatikot sitä ehkä varsinaisena progena pitäisivät. Bändin musiikki ei myöskään ole sellaista suomalaiseen korvaan liian eksoottista kebab-jollotusta, kuten ennakkoluuloisempi saattaisi äkkiä luulla

Uusi videobiisi linjoilla, ja ilmaisu vaikuttaa vielä napsun suoraviivaistuneen. Ilmeisen tarkoitushakuisesti tehty Prince of Persia -henkinen video on itse asiassa aika hauska..

Myrath - Believer - YouTube
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Liekö kovinkaan moni täällä (tai ylipäätään Suomessa) edes vahingossa törmännyt tällaiseen kuin Myrath. Kyseessä on siis tunisialainen metallibändi, jolta ilmestyi juuri jo neljäs levy. Törmäsin itse bändiin jo edellisen levyn aikoihin, ja ainakin aiempi kama oli progehtavaa itämaisilla vaikutteilla, olematta silti kuitenkaan niin progea, että ainakaan proge-fanaatikot sitä ehkä varsinaisena progena pitäisivät. Bändin musiikki ei myöskään ole sellaista suomalaiseen korvaan liian eksoottista kebab-jollotusta, kuten ennakkoluuloisempi saattaisi äkkiä luulla

Uusi videobiisi linjoilla, ja ilmaisu vaikuttaa vielä napsun suoraviivaistuneen. Ilmeisen tarkoitushakuisesti tehty Prince of Persia -henkinen video on itse asiassa aika hauska..

Myrath - Believer - YouTube
Vahingossa törmäsin, olisiko ollut eilen. Imperiumissa joku linkkasi juuri tuon kyseisen videon ja varsin toimiva ralli tuo oli. Pitäisikin tutustua paremmin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lost Society. Debyyttialbumin aikoihin tuli jonkin verran kuunneltua, mutta lopulta levy jäi luokkaan ihan mukava, enkä lopulta hankkinut sitä levyhyllyynikään. Sitten bändi jäi unholaan kunnes jokin aika sitten huomasin Spotifyn uudet julkaisut listalla uuden Braindead albumin. Ja hemmetti, jo levyn ensimmäinen sekunti tekee selväksi että nyt on kunnon metallia luvassa. Eikä lupaus petä koko levyn aikana. Hemmetti.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Kyllä, ja kun hiukan on laskettu kierroksia kokoaikaisesta kohkaamisesta niin erittäin hyvä. Tykkäsin kyllä kahdesta ekastakin levystä, mutta viimeisin vaikuttaa nyt tosiaan parhaalta. Rässiä, kaikkihan siitä tykkää!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Olikos kukaan Exodusta katsomassa Nosturissa? Kehuvat, että oli kelpo räimettä kera Lost Societyn. Exodus on kyllä ollut aina Bay Arean ja ylipäätään thrash-skenen aliarvostetuimpia orkestereja. Putoaa mulle ihan Souzalla tai Dukesillakin, vielä tuo pitäisi nähdä kun näemmä jaksavat Pohjolan perukoitakin kierrellä. Ja ei unohdeta Kirk Hammettin lyhyttä läsnäoloa yhtyeessä kuriositeettina!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olikos kukaan Exodusta katsomassa Nosturissa? Kehuvat, että oli kelpo räimettä kera Lost Societyn. Exodus on kyllä ollut aina Bay Arean ja ylipäätään thrash-skenen aliarvostetuimpia orkestereja. Putoaa mulle ihan Souzalla tai Dukesillakin, vielä tuo pitäisi nähdä kun näemmä jaksavat Pohjolan perukoitakin kierrellä. Ja ei unohdeta Kirk Hammettin lyhyttä läsnäoloa yhtyeessä kuriositeettina!
Hammett on muuten tainnut soittaa jokaisella Exoduksen levyllä. Taitaa olla Gary Holtin ohella ainoa joka on siihen pystynyt.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tiedä onko tässä ketjussa mainittu, mutta tässä pari bändiä, molemmat menevät varmaankin sinne blackmetal-genrenimityksen alle:

Caladan Brood tulee lätäkön takaa ja on julkaissut tähän mennessä vain yhden jo kohta neljä vuotta vanhan levyn. Itse löysin bändin vinkin avulla vasta viime syksynä mutta sen jälkeen se onkin ollut hyvin tiuhaan soitannassa: Caladan Brood - To Walk the Ashes of Dead Empires - YouTube

Saor pitää taas majaansa Skotlannissa ja yhdistelee musiikkinsa kelttiläisiä vaikutteita:
Saor - Children of the Mist - YouTube
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Olikos kukaan Exodusta katsomassa Nosturissa? Kehuvat, että oli kelpo räimettä kera Lost Societyn. Exodus on kyllä ollut aina Bay Arean ja ylipäätään thrash-skenen aliarvostetuimpia orkestereja. Putoaa mulle ihan Souzalla tai Dukesillakin, vielä tuo pitäisi nähdä kun näemmä jaksavat Pohjolan perukoitakin kierrellä.

Olin katsomassa Rytmikorjaamolla. Exodus on viihtynyt viimeisen parin vuoden aikana todella paljon soittimessani. Ehdottomasti 2000-luvun parasta thrashia. Ja jos se nyt ei videoiden perusteella ollut selvää jo aiemmin, niin nyt voin vahvistaa, että toimii myös todella hyvin livenä (vaikka Holt paikalta puuttuikin). Ja vaikka Zetro on toki legendaarinen ääni ja persoona, niin Dukes on kyllä varmasti nostanut lavapreesenssillään keikkojen intensiteetin vielä askeleen korkeammalle. Harmi että ei tullut tuota kokoonpanoa nähtyä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ehdottomasti 2000-luvun parasta thrashia. Ja jos se nyt ei videoiden perusteella ollut selvää jo aiemmin, niin nyt voin vahvistaa, että toimii myös todella hyvin livenä (vaikka Holt paikalta puuttuikin).

Pitää paikkansa. Exoduksen vahvuus on ollut tasaisuus. Siinä missä Kreator flirttaili kaiken maailman goottihommien kanssa ja vaikkapa nyt Slayer on tehnyt poukkoilevaa materiaalia, niin Exodus on pitänyt linjansa tinkimättömänä. Testament ansaitsee myös tähän kohtaan kunniamaininnan, juuria ei ole unohdettu. Exodus ei ole tehnyt juurikaan hittihakuisena levyjään, vaan ne ovat sellaisia kuin ovat; tykkäät tai et.

Mielenkiintoista on nähdä Holtin tilanne kahden bändin välillä. Slayerin kanssa päässee paremman leivän makuun ja isommille lauteille, mutta Holt on kyllä ollut erottamaton osa Exodusta pitkään. Tuskin tuo poukkoilu jatkuu loputtomiin ja jotenkin olen lukenut rivien välistä, että Holt haluaisi tehdä Slayerin kanssa materiaalia, jossa olisi itse sävellyskynän varressa, joten liekö jää Exodus holtittomaksi, saas nähdä vielä jossain vaiheessa.

Kaiken kaikkiaan vanhassa on vara parempi tässä genressä. Nytkin soi Slayerin live Decade Of Aggression, joka on alansa ikoni livepläjäyksissä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitää paikkansa. Exoduksen vahvuus on ollut tasaisuus. Siinä missä Kreator flirttaili kaiken maailman goottihommien kanssa ja vaikkapa nyt Slayer on tehnyt poukkoilevaa materiaalia, niin Exodus on pitänyt linjansa tinkimättömänä. Testament ansaitsee myös tähän kohtaan kunniamaininnan, juuria ei ole unohdettu. Exodus ei ole tehnyt juurikaan hittihakuisena levyjään, vaan ne ovat sellaisia kuin ovat; tykkäät tai et.

Mielenkiintoista on nähdä Holtin tilanne kahden bändin välillä. Slayerin kanssa päässee paremman leivän makuun ja isommille lauteille, mutta Holt on kyllä ollut erottamaton osa Exodusta pitkään. Tuskin tuo poukkoilu jatkuu loputtomiin ja jotenkin olen lukenut rivien välistä, että Holt haluaisi tehdä Slayerin kanssa materiaalia, jossa olisi itse sävellyskynän varressa, joten liekö jää Exodus holtittomaksi, saas nähdä vielä jossain vaiheessa.

Kaiken kaikkiaan vanhassa on vara parempi tässä genressä. Nytkin soi Slayerin live Decade Of Aggression, joka on alansa ikoni livepläjäyksissä.
Exoduksen ja Testamentin lisäksi mainitsisin Death Angelin, joka on pysynyt hyvin siinä mitä lähtivät aikanaan tekemään. Toki pidemmät kappaleet ovat jääneet pois, mutta muuten yhtyeen materiaali on hyvin samankaltaista kuin Ultra-Violencella.

Holt olisi kai halunnut jo Repentlessille tehdä omaa matskuaan, mutta Kingin mukaan fanit eivät olisi olleet valmiita. Slayer kyllä kaipaisi hieman Holtin riffikynää, Kingiltä tuppaa ideat loppumaan.

Rotten Soundin uusin Abuse to Suffer kuulostaa hyvältä muuten. Aika lailla tasoihin pistäisin Napalm Deathin Apex Predatorin kanssa parin kuuntelun jälkeen. Mutta nyt Exhumedin pariin.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Mielenkiintoista on nähdä Holtin tilanne kahden bändin välillä. Slayerin kanssa päässee paremman leivän makuun ja isommille lauteille, mutta Holt on kyllä ollut erottamaton osa Exodusta pitkään. Tuskin tuo poukkoilu jatkuu loputtomiin ja jotenkin olen lukenut rivien välistä, että Holt haluaisi tehdä Slayerin kanssa materiaalia, jossa olisi itse sävellyskynän varressa, joten liekö jää Exodus holtittomaksi, saas nähdä vielä jossain vaiheessa.

Vaikka Holt ei ole ollut ihan alusta asti bändissä mukana, niin olipa kehissä kuitenkin jo nelisen vuotta ennen bändin ensimmäistä levyä. Omissa silmissäni Exodus on aika lailla yhtä kuin Gary Holt, kun ottaa huomioon että kaveri on tainnut olla säveltämässä jokaista Exoduksen biisiä. Toki onhan siellä nyt jokainen jäsen ollut jo varsin pitkään bändissä mukana, etenkin perustajajäseniinkin kuulunut Hunting. Mutta siinä missä levyjä on julkaistu ilman Huntingia ja esimerkiksi Shovel Headed Kill Machine on ihan täysveriseltä kuulostava Exodus-albumi, niin mitä sieltä nyt voisi tulla ilman Holtia? Voisi tulla hyvää thrashia toki niinkin, mutta jotain puuttuisi varmasti, jos itse maestro olisi poissa. Ja tämä siis yhtään Huntingia vähättelemättä. Kaveri on aivan ilmiömäinen rumpali. Mutta kyllähän Holt on kappaleiden kannalta se olennaisin tekijä.

Tästä johtuen toivoisin suuresti, että Holt ei Exodusta jättäisi. Olisihan se toki mielenkiintoista kuulla Slayer-albumi, jossa olisi mukana Holtin riffikynää (Repentlessillä kuultiinkin jo miehen tuottamana Slayerin historian parhaat soolot), mutta ehdottomasti ottaisin ennemmin lisää uusia Exodus-albumeita. Bändin tuotanto kun maistuu kuitenkin paljon paremmin kuin Slayerin vastaava.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruotsalaista ilkeää ja saatanan tarkkaa melodeathiä meikäläisen makuun:

Armageddon - Captivity & Devourment
Armageddon - CAPTIVITY & DEVOURMENT - YouTube

Vokaaleissa kotimainen Antony Hämäläinen ja kitarasta+sävelkynästä vastaa Arch Enemyn perustajaveljes Michal Amott.
C&D on bändin neljäs lätty ja edellisestä ehti muiden hommien vuoksi vierähtää 13 vuotta. Jokainen odotettu vuosi oli sen arvoinen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
niin mitä sieltä nyt voisi tulla ilman Holtia? Voisi tulla hyvää thrashia toki niinkin, mutta jotain puuttuisi varmasti, jos itse maestro olisi poissa. Ja tämä siis yhtään Huntingia vähättelemättä.

Tämä on erittäin varteenotettava seikka. Kyse on tällä tasolla raudanlujista ammattimuusikoista, jotka ovat tehneet paljon oikeita asioita/ovat oikeissa asioissa lahjakkaita. että soittavat noinkin raskaan sarjan yhtyeessä, mutta bändeillä on tapa henkilöityä henkilöön/henkilöihin ja tässä tapauksessa se on tosiaan Gary Holt, kun puhutaan Exoduksesta. Ei Holtin menetys nyt olisi mikään Metallica ilman Hetfieldia tai Slayer ilman Arayaa, mutta puuttuva palanen silti. Holtin siirtyminen Hannemanin isoihin bootseihin on sujunut mielestäni odotettua kivuttomammin ja odotin, että fanit eivät ottaisi Holtia omakseen niin nopeasti. Sulavastihan tuo on Slayeriin kotiutunut. Silti todella myös itse odotan, että mies paiskii edelleen hommiaan Exoduksessa, vaikka Slayerissakin häntä mielellään näen. Exoduksella on vielä paljon annettavaa tälle skenelle.

Tuo Death Angel on muuten myös erittäin tiukka ja särmikäs orkesteri. Ei mitään virtuoosimaisuutta (niin kuin ei thrash-heavyssa nyt yleensäkään), mutta sopivasti rosoisuutta, särmää, omaa soundia sekä ripaus melodiaa, niin kyllä siitä kelpo keitos syntyy. Levyihin on Death Angelilla tullut kypsyyttä ja tasaisuutta vuosien vieriessä ja ihmekös tuo, kun jätkät ilmeisen nuorena ponkaisivat kohtalaisen korkealle noissa ympyröissä. Uutta levyä pukkaa. Multa löytyykin aikaisemmin tuo edellinen, The Dream Calls For Blood sekä juureva Killing Season. Ihan odotuksiakin on noiden jermujen pitkäsoitosta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Pitää paikkansa. Exoduksen vahvuus on ollut tasaisuus. Siinä missä Kreator flirttaili kaiken maailman goottihommien kanssa ja vaikkapa nyt Slayer on tehnyt poukkoilevaa materiaalia, niin Exodus on pitänyt linjansa tinkimättömänä. Testament ansaitsee myös tähän kohtaan kunniamaininnan, juuria ei ole unohdettu.

Testamentin kohdalla pitää hieman ehkä kuitenkin olla varpaillaan, vaikkeivat tosiaan hekään juuriaan unohtaneet. Kyllähän nimittäin Low / Demonic / The Gathering - kolmikko on enemmän tai vähemmän askel sivupoluille bändin ydintekemisestä. Nuohan ovat hyvin pitkälti Death Metal -hakuista tavaraa ja seassa pari mainstream -veisua loiventamassa iskua.

Sikäli siis ihan "perus" että oikeastaan melkein kaikilla alan bändeillä (Megadeth, Anthrax, Slayer, Kreator jne) oli jossain kohtaa se "vaihe" jonka aikana hakeuduttiin tietoisesti hieman kauemmas thrashin ytimestä. Eri tavoin itse kukin.

No, joka tapauksessa, Testamentin kyseinen levykolmikko on kuitenkin varsin kovaa kamaa ja varsinkin Low on jäänyt omalla kohdallani aktiiviseen kuunteluun vanhojen klassikoiden ohella. Mitä sitten tulee Kreatoriin, niin nuo hämyilyvaiheen levyt ovat mielestäni jopa hieman aliarvostettuja. Kaukana "oikeasta" Kreatorista tietty, mutta jotain kiehtovaa niissä on. Kreator toki bändinä on muutenkin hieman monivivahteisempi, sillä jotain Endless Pain - debyyttiä (tai varsinkaan Tormentor-aikaisia demoja) en pidä oikeastaan edes thrashina vaan ensimmäisen aallon black metalina.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
No se on siinä ja tässä voiko enää mitenkään metalliketjuun tarjota, mutta kaiken uhallakin kerron uuden Katatonian saapuneen Spotifyyn. Kuulostaa ihan siltä kuin pitääkin, ensikuulemalta ainakin Serein-biisi tuo mainion olon.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Suomesta ponnistaa jo kovalla tohinalla heinolalainen Pressure Points. Aivan uskomattoman hienoa musiikkia ja livenähän tätä on suksittava todistamaan liki välittömästi eli ainakin 4.2. Helsingin Semifinaliin, josta kotimaan minirundi alkaa. Ehkä kovimpia debyyttejä ikänä tämä tuore Remorses to Remember.

Myspace: http://www.myspace.com/pressurepointsband
Hiukan vanhempi nosto, mutta jälleen ajankohtainen. Yleensä en juurikaan välitä progressiivisesta raskaammasta metallista, esim Opethit yms. ei jostain syystä nappaa. Pressure Pointsin uusin levy tuli kuitenkin kuunneltua läpi ja jokainen biisi iski melko kovaa. Kokonaisuutena levy on yksi parhaita, mitä olen pitkään aikaan kuunnellut. Nyt 2-3 kertaa kuunnellut parin viikon aikana ja paremmalta kuulostaa koko ajan. Suosittelen vahvasti lähes kenelle tahansa ja haen itse levykaupasta heti, kun keskustaan eksyn. En ala kuvailemaan sen tarkemmin, kukin voi itse tehdä omat arviot ja vertaukset:

False Lights — Pressure Points

Linkki vie yhtyeen kotisivuille, jossa myös kyseinen levy kuunneltavana.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kysynpäs täältä. Mitäs hyviä metallilevyjä tänä vuonna on tullut, jotka olisivat minulta menneet ohi? Rotten Sound, Stam1na Megadeth, Anthrax, Gojira on tullut kuunneltua läpi jo. Myös stoner ja sludge bändejä ja saa suositella.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kysynpäs täältä. Mitäs hyviä metallilevyjä tänä vuonna on tullut, jotka olisivat minulta menneet ohi? Rotten Sound, Stam1na Megadeth, Anthrax, Gojira on tullut kuunneltua läpi jo. Myös stoner ja sludge bändejä ja saa suositella.

Nopeasti tulee mieleen ainakin Church of Miseryn ja Cult of Lunan loistavat uutuudet.

Lisäksi sitten mm Moonsorrowin upea levy ja paljon mielenkiintoista black metalia, mutta vertailuaineiston myötä jätän niitä luettelematta.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nopeasti tulee mieleen ainakin Church of Miseryn ja Cult of Lunan loistavat uutuudet

Ah tämä, Cult Of Luna tosiaan kannattaa tsekata, jos vähänkin sludgemainen/Post-meno lähtee. Kotimaisista pakko heittää vielä orkesteri nimeltä Consciousness Removal Project ja tänä vuonna ilmestyneet Tides Of Blood I &II ep:t. Deftonesin uusin "GORE" on myös kuuntelemisen arvoinen levy.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kysynpäs täältä. Mitäs hyviä metallilevyjä tänä vuonna on tullut, jotka olisivat minulta menneet ohi? Rotten Sound, Stam1na Megadeth, Anthrax, Gojira on tullut kuunneltua läpi jo. Myös stoner ja sludge bändejä ja saa suositella.

Jos sellainen Opethmainen meno maistuu, niin kannattaa tsekata Aussiyhtye Be'lakorin uutukainen Vessels.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös