Oikeasti riippumaton media – onko sellaista?

  • 96 844
  • 961
@Kirjoittelija, totta on että 550 sivuinen pitää kirjoittaa 550-sivuinen. Siinä oli muutama muukin kirjoitusvirhe. Ne liittyvät lievään lukihäiriööni eli vaikka näen sanan "kokomus" niin luen sen sanana "kokoomus" enkä aina huomaa virhettä.

Jos natiivi suomen puhuja kirjoittaa "kokomus", on kyseessä todennäköisesti kirjoitusvirhe. Kun natiivi suomen puhuja kirjoittaa samassa kappaleessa "550 sivuinen" ja "350 sivuinen", on äärimmäisen epätodennäköistä, että nuo olisivat kirjoitusvirheitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos natiivi suomen puhuja kirjoittaa "kokomus", on kyseessä todennäköisesti kirjoitusvirhe. Kun natiivi suomen puhuja kirjoittaa samassa kappaleessa "550 sivuinen" ja "350 sivuinen", on äärimmäisen epätodennäköistä, että nuo olisivat kirjoitusvirheitä.

Tämäkin menee ohi ketjun aiheen, mutta lyhyesti. Voi hyvin olla muutakin kuin kirjoitusvirhe, vaikka usein teen mm. yhdyssanavirheitä kuten moni puolinen ja korjaan sen oikolukemalla (itse). Jos pitäisi vastata kumpi on oikein, 550 sivuinen vai 550-sivuinen niin ääni jälkimmäiselle. Sen sijaan vaikkapa "laajuus on 550 sivua" on taas oikein, ei 550-sivua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nuo vaatimukset näyttävät todella kovilta. Jos ihmisellä on noin hyvä kielitaito, miksi hän edes lähtisi kuppaisiin ammattipoliitikon hommiin, kun mielekkäämpääkin tekemistä löytynee?

Tämäkin menee ohi ketjun aiheen, mutta lyhyesti vielä kerran. Suomella ei ole varaa huonoihin. Ne on nyt nähty. Kun maksetaan ministerille 1 000 000 euroa vuodessa, mutta edellytetään vastineena tiukkaa osaamista, olisi askel oikeaan suuntaan. Se että hallituksissa on halvalla liksalla puoluetoimistojen juoksutyttöjä ja -poikia on näkemykseni mukaan tuhoisaa Suomelle. Jokaisesta puolueesta löytyy oikeita asiantuntijoita ja kun vaikkapa Vihreille ei enää riittäisi Hautala/Haavisto linja vaan olisi pakko ottaa Soinivaara, Suomen asioista voisi jotain vielä tullakin. Toki kielitaidon osalta voisi olla esimerkiksi ainakin alkuun B2 jos akateeminen tutkinto ja muu substanssi tukisivat valintaa.

Jos ministerin pätevyys edelleen kiinnostaa, siitä voisi avata oman ketjunsa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokaisesta puolueesta löytyy oikeita asiantuntijoita ja kun vaikkapa Vihreille ei enää riittäisi Hautala/Haavisto linja vaan olisi pakko ottaa Soinivaara, Suomen asioista voisi jotain vielä tullakin. Toki kielitaidon osalta voisi olla esimerkiksi ainakin alkuun B2 jos akateeminen tutkinto ja muu substanssi tukisivat valintaa.

Ensinnäkin Osmon ultraliberalistisista ajatuksista voi olla monta mieltä siitä, miten hyväksi ne olisivat Suomen kansalle. Mitä varakkaamman tai yrittäjätaustaisen taustan ihminen omaa, sitä suositummaksi liberalismiin pohjautuvat ajatukset yleensä muuttuvat, hassu juttu. Toisaalta mitä vaatimattomimmista taustoista ihminen ponnistaa, sitä huonommilta ne kuulostavat, joten eiköhän Osmon jääminen kakkosviulunsoittajaksi johdu enimmäkseen puolueen kannattajarakenteesta.

Toiseksi olen tutustunut hiukan HY:n yhteiskuntatieteiden antiin ja mielipiteeni asiaan on se, että on aika kyseenalaista sekoittaa sanaa "tiede" yhteiskuntatieteisiin. Yhteiskuntatieteissä voidaan yleensä harvoin todistaa jonkin väittämän paikkansapitävyyttä aukottomasti. Niinpä siellä edelleen voidaan keskustella esim. 1700-luvulla eläneen Adam Smithin näkemysten sisällöstä ja paikkansapitävyydestä sovellettuna nykypäivään. Mielestäni tärkeintä nykyisille poliitikoille muodollisen pätevyyden sijasta olisi omata hyvä näkemyksellisyys siitä, mitä omalla alalla pitäisi julkisen hallinnon tehdä. Ja mielellään myös perustella asia uskottavasti ja vieläpä julkisesti. Tieteistä saa vain korkeintaan tukea omille näkemyksilleen (olivat ne sitten mitä tahansa), harvoin sieltä lopullisia vastauksia saa minkään asian suhteen.

Toisaalta kuten olet kirjoittanut, kyllä asioihin pitää tutustua akateemisen keskustelun tasolla, ei kukaan nyt täysidioottia valtaan halua. Nuo edellä mainitsemasi nimet tosin eivät ole täysidiootteja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäni tärkeintä nykyisille poliitikoille muodollisen pätevyyden sijasta olisi omata hyvä näkemyksellisyys siitä, mitä omalla alalla pitäisi julkisen hallinnon tehdä. Ja mielellään myös perustella asia uskottavasti ja vieläpä julkisesti. Tieteistä saa vain korkeintaan tukea omille näkemyksilleen (olivat ne sitten mitä tahansa), harvoin sieltä lopullisia vastauksia saa minkään asian suhteen.

Samaa mieltä sillä kuten kirjoitin, pelkästään akateeminen tutkinto ei riitä, täytyy olla myös substanssi. Tosin sekään ei estä puolueita ja ay-liikettä ryssimästä kaikkea.

(Täytyy jossain vaiheessa tutkia noiden ei-akateemisten ministerien saavutuksia viime vuosilta, mutta äkkiseltään pahmpia mokia löytyy valtiontaloudesta, työllisistä ja joustoista tai pikemminkin joustamattomuudesta (Heinäluoma), työllisyydestä ja yrittämisestä ja joustamattomuudesta (Ihalainen) sekä ympäristönsuojelusta ja teollisuuden tarpeiden sovittamisesta suhteessa muu EU (Haavisto). Toki koko hallitus vastaa osaltaan, mutta jos nämä jampat olisivat olleet pätevämpiä, oisko tilanne vähän parempi).
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viittaan kaikkeen keskusteluumme. Tahtoo mennä alun jälkeen pelkäksi jankkaamiseksi, jossa ehkä jokin detalji löytyy lopussa, ei muuta. Ajankäytöllisesti turhauttavaa mulle ja arvaan, että myös ulkopuolisille.

Minä en ole nähnyt tätä jankkaamisena vaan selvistä näkemyseroista keskusteluna. Joka lienee palstan tarkoituskin. Vopat & Sandwich matsista väännettiin palstalla varmaan 10 sivua ja siinä keskustelussa pääosassa oli värilasit.

Tätä kutsun jankkaamisen äidiksi. Olen jo kertonut olleeni toinen kirjoittaja noin 550 sivuisessa tietokirjassa. Sen julkaisi WSOY, se oli kaupallinen hanke. Edellisen lisäksi olen toinen kirjoittaja noin 350 sivuisessa tietokirjassa. Sen julkaisi WSOY, se oli kaupallinen hanke. Jotain siis tiedän tietokirjan tekemisen prosessista.

Ei - tämä ei todellakaan ole jankkaamista vaan ihan perusasioista keskustelua. Minä kerroin sinulle millä kriteereillä voi "virallisesti" kutsua itseään tietokirjailijaksi ja ne ovat varsin heppoiset. Se että sinä olet tietokirjailija tai tiedät tietokirjan tekemisen prosesseista ei tätä asiaa miksikään muuta etkä sinä voi oman kokemuksesi perusteella muuttaa näitä kriteereitä.

En mitenkään kyseenalaista sinun saavutuksia/ansioita tietokirjailijana vaan puhun siitä kuka voi itseään kutsua tietokirjailijaksi (käytännössä kuka tahansa, "virallisen" nimikkeen liitolta saa aikaisemmin mainitsemillani perusteilla). Se että joku on saavuttanut "tietokirjailijan" statuksen ei (huom!) omasta mielestäni tee kenestäkään pätevää JSN:n pj:ksi, vaikka lisänä olisi akateeminen tutkinto.

Akateeminen loppututkinto kertoo siitä että sellainen on suoritettu ja tutkinnosta riippuen voidaan olettaa tietyn perustason olevan hanskassa.

Miten mielestäsi esim. arkkitehdin akateeminen tutkinto auttaa toimintaa JSN:n pj:nä? Tai EG:n tapauksessa, valtsikassa suoritettu tutkinto sosiologia pääaineena?

Puoluelehdestä ollaan koko ajan samaa mieltä joten kannattaako tuota jankata edelleen?

Hienoa. En tosin jankannut asiasta vaan vastasin siihen että pidit puoluelehden päätoimittamista relevanttina kokemuksena.

Kuten kerroin, en ole siihen tutustunut. Oletin että kun puhuttiin tietokirjailijasta, kyse on kaupallisesta useiden satojen sivujen kirjoista. Googlasin niistä jokaisen ja nyt ymmärrän mitä tällä ajoit takaa. Totta tosiaan, kevyet on tekstit. Olin tässä väärässä, mutta en kyllä arvannut että joku voi kutsua tuolla tuotannolla itseään tietokirjailijaksi tai antaa muiden sellaiseksi kutsua. Tämä puhtaasti laajuuden perusteella, ei sisällön.

Nyt on aivan pakko - jopa jankkaussyytösten uhkaamana - ihmetellä aikaisempaa varsin vahvaa näkemystäsi EG:n valinnan hyvyydestä kun nyt tiedostat EG:n juttujen keveyden. Tietokirjailijan statuksen saamisen kerroinkin jo aikaisemmin.

Ja ihmettelen edelleen että pidät tietokirjailijan statusta noin merkittävänä, sen saamiseen kun ei edelleenkään vaadita mitään näyttöjä kirjoitusten sisällön oikeellisuudesta.

Tämäkin menee jankkaamiseksi. Minusta Suomella ei ole koskaan ollut eikä ole varsinkaan nyt varaa yhteenkään ministeriin, joka ei osaa muuta kuin suomea. Se että näitä jonneja on piisannut on mahdollisesti jossain määrin sidoksissa siihen, että asioita on hoidettu päin persettä.

Olemme samaa mieltä. Nykyinen oikeusministeri ei todellakaan ole mikään uusi tai poikkeuksellinen asia tässä suhteessa joten ihmettelen reaktiotasi.

Vittuako sillä on minun kriteereilleni ja näkemykselleni Suomen edusta tässä ja nyt väliä jos poliittisia kähmintöjä ja tyhmiä nimityksiä on tehty ja ei-akateemisia ministereitä löytyy hallitushistoriasta? Oletko ihan oikeasti idiootti?

Niin, huomautin vain taustoista ja siitä että "sinunkaan sukupolven" aikana ministerien akateeminen tutkinto ei ole ollut mikään itsestään selvyys, ellet sitten puhu ajasta ennen 80-lukua jolloin olen arvioinut sukupolvesi täysin väärin.

Kirjoitin, että oikeusministerin pitää osata vähintään kahta pääkielistä jotta pystyy seuraamaan alansa keskustelua EU:ssa ja mielellään jopa siihen jossain konferenssissa tms osallistumaan. Pääkielinä pidän englantia, ranskaa, saksaa, italiaa ja espanjaa. Painotan kieliä englanti, saksa ja ranska.

Koskeeko tämä vaatimus siis pelkästään oikeusministeriä? Koska about jokainen ministeri joutuu tekemisiin EU:n keskustelun ja EU:n direktiivien säätelyn kanssa.

Jankkaat. Johan sanoin että en ole vuosiin lukenut Seiskaa, joten paha vastata. En tosin lue iltapulujakaan kuin joskus verkosta.

Ahaa eli minä jankkaan kun kysyn Seiskan yleisestä journalisesta tasosta joka ei taida olla hirveästi muuttunut vuosien saatosta suhteessa määrittelemiisi kriteereihin. Just.

Minusta akateeminen koulutus ja riittävä substanssi on aina sopiva paketti. EG:n osalta olin ainakin jossain määrin väärässä kun en ollut googlettanut hänen tietokirjojaan.

Olemme saavuttaneet siis konsensuksen tältä osin.

Jankkaat taas. Kirjoitin jo että en hänen tuotantoaan tunne ja olen luultavasti kaikista asioista eri mieltä, joten viittaako se sinun mielestäsi henkilökohtaiseen sidokseen EG:n kanssa? Vai epäiletkö että vaimo noilla spekseillä? En tietääkseni ole EG:tä koskaan tavannut, ei tietääkseni ole sukua.

Ja taas väitetysti jankataan, heh. Minä ihmettelin sinun väitteitäsi/näkemyksiä (joista oletkin niistä jo osittain luopunut kun vastakkaista näkemystä on heitetty kehiin) koska ne ja niiden perustelut olivat varsin heppoisia, siis omasta mielestäni, ja kiinnosti miksi näin teet?

EDIT: pakko lisätä, se että tarjoat "jankkausta" vastaukseksi jatkuvasti on natsi-korttiin verratavaa metakeskustelua jolla pyritään välttämään keskustelu itse aiheesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä en ole nähnyt tätä jankkaamisena vaan selvistä näkemyseroista keskusteluna. Joka lienee palstan tarkoituskin. Vopat & Sandwich matsista väännettiin palstalla varmaan 10 sivua ja siinä keskustelussa pääosassa oli värilasit.

Vopat & Sandwich oli kyllä mainio esimerkki värilaseista ja jankkaamisesta. Ehkä tämä ei sitten ole kumpaakaan.


Ei - tämä ei todellakaan ole jankkaamista vaan ihan perusasioista keskustelua. Minä kerroin sinulle millä kriteereillä voi "virallisesti" kutsua itseään tietokirjailijaksi ja ne ovat varsin heppoiset. Se että sinä olet tietokirjailija tai tiedät tietokirjan tekemisen prosesseista ei tätä asiaa miksikään muuta etkä sinä voi oman kokemuksesi perusteella muuttaa näitä kriteereitä.

Ymmärsin mitä kirjoitit ja juuri siksi googlasin EK:n tuotannon. Yllätyin. Itseäni en pidä ainakaan vielä tietokirjailijana koska asetan kynnyksen korkeammalle mitä olen toistaiseksi kirjoittanut.

En mitenkään kyseenalaista sinun saavutuksia/ansioita tietokirjailijana vaan puhun siitä kuka voi itseään kutsua tietokirjailijaksi (käytännössä kuka tahansa, "virallisen" nimikkeen liitolta saa aikaisemmin mainitsemillani perusteilla). Se että joku on saavuttanut "tietokirjailijan" statuksen ei (huom!) omasta mielestäni tee kenestäkään pätevää JSN:n pj:ksi, vaikka lisänä olisi akateeminen tutkinto.

Mainitsen kirjojen koot vain siksi, että ymmärtäisit niiden perusteella minun tietävän jotain tietokirjan kirjoittamisen prosessista.

Miten mielestäsi esim. arkkitehdin akateeminen tutkinto auttaa toimintaa JSN:n pj:nä? Tai EG:n tapauksessa, valtsikassa suoritettu tutkinto sosiologia pääaineena?

Kysehän ei arkkitehdin tutkinnosta sinänsä, vaan kuten olen moneen kirjoittanut, akateemisen tutkinnon yhdistämisestä substanssiin. Molemmat on syytä olla ja EG:n osalta olen jo kertonut menneeni miinaan kun häntä kutsutaan tietokirjailijaksi. Oletin että kriiterit on suht samat kuin itselläni sen suhteen. Näin ei sitten ollut.

En tosin jankannut asiasta vaan vastasin siihen että pidit puoluelehden päätoimittamista relevanttina kokemuksena.

En ole missään yhteydessä koskaan todennut, että puoluelehden päättoimittajuus on relevantti kokemus yhtään minnekään. Kun tätä edelleen jankkaat, laita nyt helvetissä linkki/lainaus.

Nyt on aivan pakko - jopa jankkaussyytösten uhkaamana - ihmetellä aikaisempaa varsin vahvaa näkemystäsi EG:n valinnan hyvyydestä kun nyt tiedostat EG:n juttujen keveyden. Tietokirjailijan statuksen saamisen kerroinkin jo aikaisemmin.

Asia selviää jo yltä. Oletin virheellisesti että hän on tehnyt tietokirjojensa eteen vuosien prosessin. Toisin sanoen, mun kriiterit ovat aivan erilaiset tietokirjalle.

Ja ihmettelen edelleen että pidät tietokirjailijan statusta noin merkittävänä, sen saamiseen kun ei edelleenkään vaadita mitään näyttöjä kirjoitusten sisällön oikeellisuudesta.

Niinpä. Tuo yllätti, en tiennyt.

Nykyinen oikeusministeri ei todellakaan ole mikään uusi tai poikkeuksellinen asia tässä suhteessa joten ihmettelen reaktiotasi. Koskeeko tämä vaatimus siis pelkästään oikeusministeriä? Koska about jokainen ministeri joutuu tekemisiin EU:n keskustelun ja EU:n direktiivien säätelyn kanssa. Niin, huomautin vain taustoista ja siitä että "sinunkaan sukupolven" aikana ministerien akateeminen tutkinto ei ole ollut mikään itsestään selvyys, ellet sitten puhu ajasta ennen 80-lukua jolloin olen arvioinut sukupolvesi täysin väärin.

Kyllä mä perustelin näkemykseni kuten aina. Suomella ei enää ole varaa näihin elämänkoulun tai mittamiehen arvon suorittaneisiin ministereihin. Kansan koulutustaso on noussut, joten akateeminen tutkinto on samaa tasoa kuin takavuosina ylioppilas. Yritin jopa kaivaa positiivista viime hallitusten Heinäluomasta, Ihalaisesta ja Haavistosta, mutta kovin meni miinukselle. Kun ei ole akataamista tutkintoa, etujärjestön kuten SAK tai puolueen kuten Vihreät on paljon helpompi vaatia nöyrää kuuliaisuutta koska on paljon duuneja, joihin ei voi päästä.

EDIT: pakko lisätä, se että tarjoat "jankkausta" vastaukseksi jatkuvasti on natsi-korttiin verratavaa metakeskustelua jolla pyritään välttämään keskustelu itse aiheesta.

Kyllähän sä jankkaat. Samoja unohduksia ja väitteitä koko ajan, joissa ei ole mitään järkeä. Kuten puoluelehtivänkäys edelleen tai akateemisuuden + substanssin irrottaminen toisistaan (arkkitehti) vaikka olen koko ajan lähtenyt siitä, että akateeminen + substanssi JSN ja ministereillä akateeminen + substanssi + kielitaito. Olen myös myöntänyt heti havaittuani, että tein EG:n osalta virheen. Se johtuu laiskuudestani tai luottamuksestani siihen, että "tietokirjailija" nimitystä ei käytetä tai ainakaan itselleen hyväksytä ilman riittäviä laadullisia kriteereitä.

Lisäksi jätät edelleen vastaamatta vastavuoroisesti kysymykseen, onko sulla peruskoulun jälkeisiä opintoja ja oletko kirjoittanut edes jossain määrin merkittäviä julkaisuja, mutta utelit viikko sitten koulutustani, nyt utelet ikääni ja edellisellä kerralla henkilökohtaista sidettäni Elina Grundströmiin.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja taas väitetysti jankataan, heh. Minä ihmettelin sinun väitteitäsi/näkemyksiä (joista oletkin niistä jo osittain luopunut kun vastakkaista näkemystä on heitetty kehiin) koska ne ja niiden perustelut olivat varsin heppoisia, siis omasta mielestäni, ja kiinnosti miksi näin teet?

Pyrin myöntämään jos olen väärässä. Aina perustelujen ei tarvitse olla kattavia (jos sitä ajat takaa) kun huomaa niiden avulla, että on väärässä.

***

Tässä kaikki osaltani koska näin kehnotasoinen keskustelu ei innosta eikä siitä saa itse mitään. Tuskin saa lukijatkaan. Ja pelikieltoa en tällaisestä vänkäämisestä istu, joten se on tässä.

Eri asia voi olla jos täältä löytyy laajempaa kiinnostusta pohtia akateemisuuden ja substanssin suhdetta vaikkapa ministerien osalta aiheelle erikseen perustettavassa ketjussa, mutta osaltani nekin tuli paalutettua ainakin alustavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ymmärsin mitä kirjoitit ja juuri siksi googlasin EK:n tuotannon. Yllätyin. Itseäni en pidä ainakaan vielä tietokirjailijana koska asetan kynnyksen korkeammalle mitä olen toistaiseksi kirjoittanut.

Ok eli kyseessä on ero sinun näkemyksesi "tietokirjailijan" vaatimuksista ja ns. virallisista vaatimuksien välillä. Ymmärrän kyllä pointtisi hyvin, minustakin tietokirjailijan tittelin saa aivan helposti ja se on kärsinyt vakavaa inflaatiota.

Mainitsen kirjojen koot vain siksi, että ymmärtäisit niiden perusteella minun tietävän jotain tietokirjan kirjoittamisen prosessista.

Jep, tässä vain korostuu edellisen viestini pointti.

En ole missään yhteydessä koskaan todennut, että puoluelehden päättoimittajuus on relevantti kokemus yhtään minnekään. Kun tätä edelleen jankkaat, laita nyt helvetissä linkki/lainaus.

Sorry, puhuit substanssista, et kokemuksesta.

Kyllähän sä jankkaat. Samoja unohduksia ja väitteitä koko ajan, joissa ei ole mitään järkeä. Kuten puoluelehtivänkäys edelleen tai akateemisuuden + substanssin irrottaminen toisistaan (arkkitehti) vaikka olen koko ajan lähtenyt siitä, että akateeminen + substanssi JSN ja ministereillä akateeminen + substanssi + kielitaito.

En nyt lähtisi sinuna hirveästi huutelemaan väitteistä missä ei ole mitään järkeä kuten tässä keskustelussa olen jo tuonut esille ja jotka olet jo myöntänytkin.

Lisäksi jätät edelleen vastaamatta vastavuoroisesti kysymykseen, onko sulla peruskoulun jälkeisiä opintoja ja oletko kirjoittanut edes jossain määrin merkittäviä julkaisuja, mutta utelet nyt ikääni ja edellisellä kerralla henkilökohtaista sidettäni Elina Grundströmiin.

Jätän edelleen vastaamatta? Kysyitkö useammin kuin kerran kun noin vihjaat? Olen tällä palstalla kertonut vuosien saatossa koulutukseni useasti, eli akateeminen tutkinto kyllä löytyy, julkaisuja ei löydy valmistumisen jälkeen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Laita nyt se linkki jo. Missä puhun puoluelehden päätoimittamisesta relevanttina substanssina.

Käsitinkö siis väärin että päätoimittajuus ei ole mitenkään relevanttia substanssia vaan kaikki alunperin (myöhemmin korjattuna) väittämäsi substanssiosaaminen on tietokirjailija-statukseen pohjautuva?

Jos näin on, pahoittelen virhettäni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Käsitinkö siis väärin että päätoimittajuus ei ole mitenkään relevanttia substanssia vaan kaikki alunperin (myöhemmin korjattuna) väittämäsi substanssiosaaminen on tietokirjailija-statukseen pohjautuva?

Jos näin on, pahoittelen virhettäni.


Olen vastannut olevani samaa mieltä, että sosiologian tutkinto ja puoluelehden päätoimittajuus ei minusta tähän riitä. Mitään korjauksia en ole tehnyt paitsi hieman kirjoittamisen jälkeen.

Substanssiosaaminen liittyi valtion tiedonjulkistamispalkintoon (2 kpl) ja toisen perusteluissa kerrotaan "monipuolisesta journalistisesta toiminnasta globaalien yhteiskunnallisten kysymysten käsittelyssä" jota en ole tarkistanut. En ihan kuitenkaan usko että noin vaan myönnetään. Lisäksi hänelle on myönnetty Tutkivan journalismin yhdistyksen palkinto, jota en ole tarkistanut. En ihan kuitenkaan usko että noin vaan myönnetään. Lisäksi toiminut kolumnistissa useissa Suomen johtavissa lehdissä.

Luotin noihin.
 

Byvajet

Jäsen

Mullakin pisti tuo tulos silmään. Mielestäni tuossa näkyy autonostoilmiö eli se, että ihminen perustelee valintansa omista tarpeistaan ja katsannostaan käsin objektiiviset seikat sivuuttaen. Siksi koulutetut luottavat mediaan enemmän kuin kouluttamattomat. Media palvelee paremmin heidän maailmankuvaansa.

Minä pidän nykymediaa hyvin vääristyneenä. Se on asettanut kaupallisuuden journalismin edelle eikä se pyri tuomaan monipuolisesti esiin erilaisia maailmankatsomuksia tai tapoja nähdä maailmaa vaan tyrkyttää lukijoilleen liberaalia kaupunkilaista katsantoa höystettynä näennäiskriittisyydellä.

Jos tahtoo yrittää nähdä asioita toisin, se onnistuu nykyään paljon helpommin erilaisia ja eri aatesuunnista kirjoitettuja blogeja lukemalla kuin mediaan turvautumalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Media saa epäluottamuksen syystä. Kyse on ennen kaikkea suvakkipropaganda mm. Helsingin Sanomissa ja YLE:ssä, jota ei osteta kun se vastaa yhtä vähän todellisuutta kuin aikanaan kirjoitukset jatkuvista työn ja talouden voitoista Neuvostoliitossa. YLE syyllistyi myös Venäjän etuja ajavaan propagandaan Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Pakolaisten osalta Suomessa kerrotaan aivan muuta samaan aikaan, kun kunnat eivät halua sijoittaa/saa sijoitettua edes muutamaa kymmentä kiintiöpakolaisten hätätapausta. Terveistä, tuhansista irakilaisista nuorista miehistä puhumattakaan. Media saa juuri sen mitä ansaitsee. Samalla tilanne avaa ns. vaihtoehtoisten, mutta usein paljon vielä valheellisempien sivustojen propagandalle mahdollisuuden. Ehkä säälittävintä kokonaisuudessa on se, että juuri HS ja YLE ovat olleet viime aikoina huolissaan todenperäisestä tiedonvälityksestä. Molemmat on ollut helppo naulata vääristeyistä. YLE mm. Venäjän suorittaman Krimin ryöstön osalta ja HS mm. erään pakolaisisän ja hänen perheensä osalta.

Pitkässä juoksussa toivon ja uskonkin, että esimerkiksi HS ja YLE kykenevät muuttumaan ja palaamaan takaisin aiemmalle tielle. Suomen kannalta on onnetonta, jos menetämme suhteelliset riippumattomat suomenkieliset mediat luotettavuuden osalta.
 
Media saa juuri sen mitä ansaitsee. Samalla tilanne avaa ns. vaihtoehtoisten, mutta usein paljon vielä valheellisempien sivustojen propagandalle mahdollisuuden. Ehkä huvittavinta kokonaisuudessa on se, että juuri HS ja YLE ovat olleet huolissaan todenperäisestä tiedonvälityksestä.
Täytyy nyt muistaa että luottamuksen ovat menettäneet ainoastaan vähemmistö niistä jotka eivät äänestä (24%) tai äänestävät perussuomalaisia (33%) tai pienpuolueita (38%). Kaikista muista valtaosa vastaa ettei ole menettänyt luottamusta ja vain 3-12% että on.

Mutta ymmärtäähän sen, kun some on nyt tuonut soratien varrellekin tiedon mitä siellä hesarissa oikein lukee.

Toki se tässä on hauskaa että meillä on tutkitusti maailman riippumattomin media, mutta jotkut luottavat mieluummin Putinin propagandaan jonka sisältö on omaan maailmankuvaan mieluisampaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
@Cobol. Pitkälti samaa mieltä. YLE:n pitää tunkea nykyjään jokaiseen uutislähetykseen joku tuhkimotarina maahanmuuttajista. Aamu-TV:n lyhyessäkin uutislähetyksessä on usein pitkä tarina aiheesta ja sitten kokoonnutaan uutisten jälkeen hymisemään porukalla siitä. Vähempikin riittäisi ja turha heitellä rasismileimoja tänne. Tiedän kyllä YLE:n monikulttuurisuusvelvoitteen uutisoinnissa, mutta liika on vaan liikaa.

Toinen häiritsevä asia on toimittajien aivan liian läheiset suhteet politiikkoihin. Todella kovan luokan kritiikki ja puolueeton tutkiva journalismi puuttuu lähes täysin. Esim. länsimetron skandaaliin liittyen olen lukenut useampia artikkeleita, joissa todetaan, että syyllisten etsiminen ei ole niin tärkeää. Totta helvetissä se on. Esim. Vuoden Stadilaisen Saurin toiminta tässä ja muissa hankkeissa (raitsikat, Suomenlinnan lautta) pitää tutkia perinpohjin. Epäinen kuitekin, että vihertävät toimittajat tämän tekisivät. Se taas ei ole riippumatonta jornalismia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täytyy nyt muistaa että luottamuksen ovat menettäneet ainoastaan vähemmistö niistä jotka eivät äänestä (24%) tai äänestävät perussuomalaisia (33%) tai pienpuolueita (38%). Kaikista muista valtaosa vastaa ettei ole menettänyt luottamusta ja vain 3-12% että on.

Oma tuikintani taas mm. seuraavista lukemista median luotettavuudesta:

Kokoomuslaisista 35 prossaa on menettänyt luottamuksen kokonaan tai osin.
Kepulaisista 32 prossaa on menettänyt luottamuksen kokonaan tai osin
.

että media on menettänyt luotettavuuttaan. Johtopäätöstä tukee vuodelta 2014 tutkimus, josta on selvä siirtymä luottamuksen menettämisen suuntaan:

Tutkija kritisoi median luotettavuustutkimusta: "Epäreilua niputtaa Facebook ja Twitter sanomalehtien ja Ylen kanssa" | Yle Uutiset | yle.fi
 

Tuamas

Jäsen
Sinänsä hauska kuinka tämänkin perusteella pahiten luottamuksensa ovat menettäneet ne, jotka ovat kokemukseni mukaan joko osin tai täysin kykenemättömiä kunnolliseen lähdekritiikkiin.

Eli tämä porukka joka vinkuu "valtamedian valehtelusta" ja seuraavalla klikkauksella linkittää natsisivustolle, MV-lehteen tai magneettimediaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol. Pitkälti samaa mieltä. YLE:n pitää tunkea nykyjään jokaiseen uutislähetykseen joku tuhkimotarina maahanmuuttajista. Aamu-TV:n lyhyessäkin uutislähetyksessä on usein pitkä tarina aiheesta ja sitten kokoonnutaan uutisten jälkeen hymisemään porukalla siitä. Vähempikin riittäisi ja turha heitellä rasismileimoja tänne. Tiedän kyllä YLE:n monikulttuurisuusvelvoitteen uutisoinnissa, mutta liika on vaan liikaa.

Onneksi monikulttuurisuusvelvoite poistuu. Sen poistuminen on osa puolueiden YLE-pakettia.

Toinen häiritsevä asia on toimittajien aivan liian suhteet politiikkoihin. Todella kovan luokan kritiikki ja puolueeton tutkiva journalismi puuttuu lähes täysin. Esim. länsimetron skandaaliin liittyen olen lukenut useampia artikkeleita, joissa todetaan, että syyllisten etsiminen ei ole niin tärkeää. Totta helvetissä se on. Esim. Vuoden Stadilaisen Saurin toiminta tässä ja muissa hankkeissa (raitsikat, Suomenlinnan lautta) pitää tutkia perinpohjin. Epäinen kuitekin, että vihertävät toimittajat tämän tekisivät. Se taas ei ole riippumatonta jornalismia.

Totta. Monet asiat vaietaan ja varsinkin telkkarissa on pistänyt silmään se, että vaikka haastateltava petaisi itse paikan vaikeille jatkokysymyksille ja odottaisi jopa niitä, sellaisia ei juuri nähdä eikä kuulla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinänsä hauska kuinka tämänkin perusteella pahiten luottamuksensa ovat menettäneet ne, jotka ovat kokemukseni mukaan joko osin tai täysin kykenemättömiä kunnolliseen lähdekritiikkiin.

Eli tämä porukka joka vinkuu "valtamedian valehtelusta" ja seuraavalla klikkauksella linkittää natsisivustolle, MV-lehteen tai magneettimediaan.

Eipä tuossa ole hauskuudesta kyse. Surkea turvapaikanhakija- ja pakolaiskäsittely on olettaakseni yhtenä syynä johtanut myös siihen, että Kepun ja Kokoomuksen kannattajista noin kolmannes on menettänyt luottamuksensa mediaan kokonaan tai osittain.

Lukema on hälyttävä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuinkahan huonosti se median tasapuolisuus toteutuu muualla, kun Suomi on ollut seitsemän kertaa peräkkäin lehdistönvapauden ykkönen? Eli siis ei poliittista tai taloudellista vaikuttamista mediaan...


Classement mondial de la liberté de la presse 2016 | RSF


Jos siis media tuntuu puolueelliselta, onko vika tulkitsijassa vai maailman todellisuudessa?

Ja kun katsoo, ketkä tästä yleensä valittaa, tästä puoluellisuudesta, rasisitireppanat ja neonatsit jne. älykköporukka, veikkaan jälkimmäistä.
 

Byvajet

Jäsen
Sinänsä hauska kuinka tämänkin perusteella pahiten luottamuksensa ovat menettäneet ne, jotka ovat kokemukseni mukaan joko osin tai täysin kykenemättömiä kunnolliseen lähdekritiikkiin.

Kuinka mediaan voisi luottaa, kun sellainenkin aikaisemmin laadukkaana tunnettu lehti kuin Hesari ajaa omia tavoitteitaan täysin härskisti jättämällä tosiasioita kertomatta. Viimeisin Hesarin suurempi kupru oli perhekeissi, jossa äiti pistettiin Suomesta ulos. Hesari uutisoi täysin tietoisesti tilanteen niin, ettei lukija saanut siitä todellista faktoihin perustuvaa kuvaa. Vasta migrin tiedottaminen ja blogien lukeminen paljasti, mistä oikeasti on kysymys.

Kun Hesari valitsee tietoisesti tällaisen valehtelun, niin miksi ihmeessä minun kannattaisi lehti käteeni ottaessa uskoa, että se tahtoo kertoa asioista totuudenmukaisen kuvan?

Eilen (vai toissapäivänä) Hesarissa oli kirjoitus aurinkopaneeleista. Kirjoituksen luoma kuva aurinkopaneelien hyödystä ja niiden takaisinmaksuajasta oli täysin epärealistinen. Jos joku erehtyy tuon jutun perusteella paneelit hankkimaan, niin pettyy pahasti. Kaipa sekin juttu sitten palveli liberaalia vihreää maailmankuvaa. Tärkeämpää on usko kuin tosiasiat.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eipä tuossa ole hauskuudesta kyse. Surkea turvapaikanhakija- ja pakolaiskäsittely on olettaakseni yhtenä syynä johtanut myös siihen, että Kepun ja Kokoomuksen kannattajista noin kolmannes on menettänyt luottamuksensa mediaan kokonaan tai osittain.

Lukema on hälyttävä.

Minusta tämä kertoo enemmän ihmisistä kuin mediasta mutta luku ei sinänsä yllätä, onhan tässä maassa nähty jytkykin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös