Feminismin uhrit

  • 134 326
  • 1 202
Kovinkaan moni ei ole maininnut, että nainen kantaa lasta 9 kuukautta, imettää ja joutuu hoivaamaan täysin avutonta ihmistainta vuosia.
...
Ensimmäiset kuukaudethan nainen voi käydä normaalisti töissä. Alun riippuvaisuuden jälkeen ei ole mitään estettä, etteikö mies voisi tehdä puolet hoitotöistä. Ylempänä linkitetyssä jutussahan kerrotaan STM:n tutkimuksesta, jossa kerrotaan viikkotasolla miehen tekevät 8,5 tuntia enemmän ansio- ja kotitöitä kuin nainen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kovinkaan moni ei ole maininnut, että nainen kantaa lasta 9 kuukautta, imettää ja joutuu hoivaamaan täysin avutonta ihmistainta vuosia.
Silti miesten asema yhteiskunnassa on aivan ylivoimainen.

Mutta aina joukossamme on näitä peräkammarin poikia, jotka suureen ääneen itkevät, kuinka feministit käyttävät kohtuutonta valtaa. Minusta melkein kaikki naiset ovat pääsääntöisesti mukavia,

Pakko tunnustaa: Feministit usein ovat paljon älykkäämpiä kuin minä itse.

Minä olen suurissa linjoissa kanssasi samaa mieltä ja myös minun näkemykseni mukaan naisten asemasta valittavat lähinnä nämä peräkammarin kamreerit, joita tälläkin palstalla muutama löytyy.

MUTTA: siitä olen eri mieltä, että feministit - siis sellaiset ihmiset jotka oikeasti määrittelevät ja identifioivat itsensä nimenomaan feminismin kautta - olisivat jollain tavalla fiksumpia. Minun mielestäni he kuuluvat samaan kategoriaan fundamentalisti-uskisten ja -ateistien kanssa ja samaan kategoriaan kuin äärilaidan rasistit ja äärilaidan "suvaitsevaiset", pitävät itsestään meteliä ja täysin syyttä suotta. Mielestäni yhteiskunnan ei tulisi sietää yhtäkään näistä ryhmistä. Lisäksi ei mielestäni ole mikään täysin keksitty klisee, että useat feministit ovat kovin katkeran ja kateellisen kuuloisia.

Se onkin sitten eri asia, että kait jokainen nainen voi ylpeästi olla vähän feministi, ylpeä naiseudestaan, ylpeä mahdollisesta äitiydestään jne. Tämä on mielestäni feminismin positiivinen ilmenemismuoto.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos ylpeys äitydestä on feminismiä, onko ylpeys isyydestä sovinismia?

Heh, hauskaa leikittelyä ;)

Mutta joo, paras nainen on mielestäni vähän "feministinen", omaa hyvän itsetunnon ja jämäkät mielipiteet.

edit. tosifeministi tai äärisuvaitsevainen tietysti nyt analysoisi tämän vilpittömän kehuni jollain lailla naisen "alistamiseksi", "lokeroinniksi" tai peräti "sovinismiksi".
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En kyllä tajua tätä erinomaista uhriutumista feminismin hirmuisen ylivallan ja terrorin edessä. Olen aina yhdistänyt feminismin valtavirraltaan ihan ymmärrettävään yhteiskunnallisen tasa-arvon vaatimukseen, enkä nyt jaksa kauheasti traumatisoitua siitä, että vähemmistö feministeistä on tosi ilkeitä miehille ja aika tyhmiäkin asioita ajavia. Eiköhän tässä vain kaikki niistetä nenämme, nosteta housumme ja jatketa eteenpäin niin kuin muutkin miehet. Maailman murheista äärifeminismi on yksi pienimmistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En kyllä tajua tätä erinomaista uhriutumista feminismin hirmuisen ylivallan ja terrorin edessä. Olen aina yhdistänyt feminismin valtavirraltaan ihan ymmärrettävään yhteiskunnallisen tasa-arvon vaatimukseen, enkä nyt jaksa kauheasti traumatisoitua siitä, että vähemmistö feministeistä on tosi ilkeitä miehille ja aika tyhmiäkin asioita ajavia. Eiköhän tässä vain kaikki niistetä nenämme, nosteta housumme ja jatketa eteenpäin niin kuin muutkin miehet. Maailman murheista äärifeminismi on yksi pienimmistä.

Älä ainakaan minua laske tähän joukkoon kuuluvaksi, olen tismalleen samaa mieltä kanssasi. Itse kommentoin vain feminismiä ääri-ilmiönä, jonka lasken samaan kategoriaan poliittisten, uskonnollisten/uskonnottomien ja rotu-opillisten ääri-ilmiöiden kanssa.
 
Voitko vähän avata, miksi 3k€ on naiselle sopiva palkka, mutta 3,5k€ miehelle liian vähän? Ja älä tule selittämään tätä sillä, että naiset muka käyvät miehen kukkarolla.

Minähän en sanonut, että 3 ja puoli tonnia olisi miehelle liian vähän. Sanoin, että kolme tonnia on liian vähän. Mies tarvitsee suurempaa palkkaa kuin nainen, sillä hänen pitää ostaa ravintolaillallisia, drinkkejä, lahjoja, jne.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
En ole feministi, mutta näyttäisi Lewisin laki eli väite, että jokainen feminismiä käsittelevä keskustelu on osoitus miksi feminismiä tarvitaan, pätevän tämän(kin) keskustelun kohdalla. Huh huh mitä settiä.
 
Älä ainakaan minua laske tähän joukkoon kuuluvaksi, olen tismalleen samaa mieltä kanssasi. Itse kommentoin vain feminismiä ääri-ilmiönä, jonka lasken samaan kategoriaan poliittisten, uskonnollisten/uskonnottomien ja rotu-opillisten ääri-ilmiöiden kanssa.

Käypäs kertomassa ihan kenelle tahansa feministille tuo esittämäsi mielipide, että naisen on ihan hyvä saada vähän rahallista korvaustakin siitä, että pesee pyykit ja luuttuaa lattiat useammin kuin mies. Voit saada ihan kivan keskustelun aikaan muidenkin niiden "äärifeministien" kanssa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Käypäs kertomassa ihan kenelle tahansa feministille tuo esittämäsi mielipide, että naisen on ihan hyvä saada vähän rahallista korvaustakin siitä, että pesee pyykit ja luuttuaa lattiat useammin kuin mies. Voit saada ihan kivan keskustelun aikaan muidenkin niiden "äärifeministien" kanssa.

En nyt oikein ymmärrä, mitä tässä ajat takaa. Ilmaisin vain mielipiteeni siitä, että JOS nainen on kotona ja hoitaa kotitöitä, niin mielestäni turha narista siitä, että mies tuo vähän enemmän pötyä pöytään. Varmasti löytyy jotain kovan luokan feministejä, jotka löytävät tästäkin asiasta kaksoismerkityksiä - samoin kuin löytyy "suvaitsevaisia", jotka tuomitsevat minut rasistiksi sillä perusteella, että totean maahanmuuttopolitiikkamme sisältävän virheitä.

Uskoisin kuitenkin niin, että ihan tavalliset naiset (ja miehet!) yhtyvät käsitykseeni siitä, että naiset tekevät paljon sellaista ylimääräistä työtä, josta kuuluu saada korvausta, vaikkei tälle duunille omaa tessiä ole luotukaan.

Minä olen toistuvasti miettinyt sitä, että kuinka paljon korvaamatonta apua saan kotona siitä, että joku muistuttaa minua tulevista kissanristiäisistä, katselee puolestani uutta kirjahyllyä tai vaikka muistuttaa printterin mustekasetin kaipaavan vaihtoa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Älä ainakaan minua laske tähän joukkoon kuuluvaksi, olen tismalleen samaa mieltä kanssasi. Itse kommentoin vain feminismiä ääri-ilmiönä, jonka lasken samaan kategoriaan poliittisten, uskonnollisten/uskonnottomien ja rotu-opillisten ääri-ilmiöiden kanssa.

Joo, en laskenut, olet näitä tolkun miehiä useimmissa asioissa. Ehkä talouspoliittisesti turhan anti-keynesiläinen...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mies tarvitsee suurempaa palkkaa kuin nainen, sillä hänen pitää ostaa ravintolaillallisia, drinkkejä, lahjoja, jne.
Tämähän tarkoittaa logiikallasi sitä, että miesten ja naisten palkan ollessa sama naiset maksaisivat oman osuutensa itse. Kaiken tarjoamisen ja lahjojen antamisenhan pitää perustua vapaaehtoisuuteen ja haluun ilahduttaa toista. Olet hakoteillä naissuhteissasi, jos sinun _pitää_ tehdä näitä asioita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämähän tarkoittaa logiikallasi sitä, että miesten ja naisten palkan ollessa sama naiset maksaisivat oman osuutensa itse. Kaiken tarjoamisen ja lahjojen antamisenhan pitää perustua vapaaehtoisuuteen ja haluun ilahduttaa toista. Olet hakoteillä naissuhteissasi, jos sinun _pitää_ tehdä näitä asioita.

Olen Alamummon kanssa samaa mieltä. Miehet ja naiset tekevät toisilleen erilaisia asioita, naista saattaa ilahduttaa kukkakimppu kortteineen, miehelle maistuu naisen yllätykseksi järjestämä leffa-ilta (tai poikien ilta, hymiö!) ja hotwings-ateria.

Mitä muuten kukkiin tulee, niin monesti kuulee sanottavan ja oletettavan, ettei moni nainen kukista edes välitä. Näin voi teknisesti ottaen ollakin, mutta empiriaan perustuen väittäisin, että naiset kyllä ilahtuvat kukista kovasti. Se ajatus siinähän on tärkein.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mitä muuten kukkiin tulee, niin monesti kuulee sanottavan ja oletettavan, ettei moni nainen kukista edes välitä. Näin voi teknisesti ottaen ollakin, mutta empiriaan perustuen väittäisin, että naiset kyllä ilahtuvat kukista kovasti. Se ajatus siinähän on tärkein.

Tässä on vain se, että kukkien vieminen naiselle on kyllä äärimmäisen sovinistista.

Jos haluaa toimia tasa-arvoisesti, naiselle pitää ehdottomasti ostaa kukkien sijaan kaljaa. Kukkien vieminen on naisen aliarvioimista ja esineellistämistä.
 
Tämähän tarkoittaa logiikallasi sitä, että miesten ja naisten palkan ollessa sama naiset maksaisivat oman osuutensa itse.

Tälläkin hetkellä sellaiset avioliitot, joissa nainen tienaa miestä enemmän, päättyvät selvästi keskimääräistä todennäköisemmin eroon, Voidaanhan sitä toki ajatella, että kun saadaan avioero aikaiseksi, sitten molemmat todellakin maksavat itse oman osuutensa, joten feminismi on siinä mielessä saavuttanut tavoitteensa. Jos naiset ja miehet tienaisivat Suomessa yhtä paljon, täällä olisi vielä enemmän naisia, jotka jäävät yksin siksi, etteivät löydä riittävän tasokasta kumppania, ja entistä enemmän miehiä, jotka jäävät yksin siksi, että ovat liian köyhiä. Jo nyt nimenomaan monesti korkeastikoulutetut uranaiset ovat yksin, koska eivät löydä riittävän fiiniä miestä, ja monet matalapalkkamiehet ovat yksin, koska ovat liian juntteja ja persaukisia.

Ei se ole miesten vika, että naisia kiehtoo miehissä raha ja valta. Ei se ole kenenkään vika. Se on evoluutiota. Siksi miehet tulevat jatkossakin tienaamaan naisia enemmän. Heillä on ihan erilainen insentiivi pyrkiä hyville liksoille kuin naisilla. Sillä tavalla evoluutio toimii. Sellaiset ominaisuudet, joita vastakkainen sukupuoli arvostaa, korostuvat. Siksi ne tulevat sairaanhoitajat keskittyvät lukion matikan tunneilla enemmän kynsien viilailuun kuin opetuksen seuraamiseen. He tietävät, ettei heidän tarvitse laskemaan oppia elämässä pärjätäkseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Toisaalta varmasti aika moni nainen tekee kotona huomattavasti enemmän, kuin mitä mies, minusta on ihan oikein, että naiselle ikään kuin "maksetaan korvausta" näistä hommista.

Tämä on myytti.

Totuus:

Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa.

(Boldaus siis oma)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä on myytti...

Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että monessa kodissa nainen huolehtii perheen arjesta ja käytännön asioista, vaikka siis miten vääntelisi lukuja ja pyrkisi näin osoittamaan naisen roolin toissijaisena kuluttajana ja loiseläimenä.

Sama jos perheellä on lapsia, niin varmaan voisi laittaa sekuntikellon raksuttamaan, että paljonko aikaa nainen käyttää vaippojen vaihtoon ja muuhun lastenhoitoon, mutta todellisuudessa nainen huolehtii lapsistaan 24/7. Toki on olemassa miehiä, jotka mahdollisimman tasapuolisesti osallistuvat kodin asioihin, mutta miten tämä onnistuu, se onkin jo toinen juttu.

Samaa mieltä kuin @TosiFani tuossa yllä, eli vähän tuntuu oudolta, että tällaista keskustelua nyt 2010-luvulla käydään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En ole feministi, mutta näyttäisi Lewisin laki eli väite, että jokainen feminismiä käsittelevä keskustelu on osoitus miksi feminismiä tarvitaan, pätevän tämän(kin) keskustelun kohdalla. Huh huh mitä settiä.

Hienosti nostit itsesi keskustelun yläpuolelle.

Feminismi on äärimmäisen hyvä asia silloin, kun se ajaa tasa-arvoa miesten ja naisten välille, eikä etuoikeuksia naisille.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että monessa kodissa nainen huolehtii perheen arjesta ja käytännön asioista, vaikka siis miten vääntelisi lukuja ja pyrkisi näin osoittamaan naisen roolin toissijaisena kuluttajana ja loiseläimenä.

En yritä kyllä osoittamaan millään tavalla, että miehet olisivat jotenkin ylivertaisia naisiin nähden. Olen suhteellisen paljon jopa erimieltä tästä. Siis minusta naiset ovat monessa määrin miehiä edellä kehityksessä.

Sen sijaan alun perin keskustelu lähti siitä, että sosiaalidemokraatti suoraan Suomen Turusta oli sitä mieltä, että "naisen euro on nostettava sataan senttiin". Miksi vähemmän työtä tekevän naisen tulisi tienata saman verran kuin enemmän töitä tekevän miehen?

Mielestäni tämä nimimerkki moxeyn viesti on hyvä esimerkki siitä mitä ajan takaa:

(Nuolta klikkaamalla siis koko viestiin.)

Mulla ainakin tulee korvista pihalle tuo naisen euron hokeminen. Vallankin kun samaan yhteyteen lisätään tuo samasta työstä sama palkka ja aletaan nillittämään et saadaan vähemmän...



Eli ei siinä mitään, että naisille ajetaan samoja oikeuksia kuin miehille. Kannatan täydellistä tasa-arvoa, joten kannatan myös sitä, että miesten ja naisten tasa-arvokysymyksiin otetaan kantaa. Mutta en kannata sitä, että jotkut feministit (eivät siis kaikki) ajavat etuoikeuksia naisille.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En yritä kyllä osoittamaan millään tavalla, että miehet olisivat jotenkin ylivertaisia naisiin nähden. Olen suhteellisen paljon jopa erimieltä tästä. Siis minusta naiset ovat monessa määrin miehiä edellä kehityksessä.

Sen sijaan alun perin keskustelu lähti siitä, että sosiaalidemokraatti suoraan Suomen Turusta on sitä mieltä, että "naisen euro on nostettava sataan senttiin". Miksi vähemmän työtä tekevän naisen tulisi tienata saman verran kuin enemmän töitä tekevän miehen?...

Keskustelu tässä välissä on polveillut aika paljon. Oma kontribuutioni keskusteluun tässä välissä ei oikeastaan liittynyt "naisen euro on xx senttiä"-keskusteluun, vaan erikoiseen vihjailuun siitä, että naiset jollain lailla eläisivät miestensä siivillä jne.

Kuten sinä, myös minä kannatan tasa-arvoa ja toisaalta minä kammoan myös näitä ääripäitä, kuten fundamentalisti-feministejä. Sinällään mulle tulee sama outo fiilis tästä keskustelusta, kuin homo-keskustelusta, eli ihmettelen miksi näitä asioita pitää niin tuputtaa ja ylikorostaa, elämme 2010-lukua.

Mutta mitä ilmeisesmmin on näitä peräkammarin kamreereja, joilla on hyvin erikoinen näkemys kauniimmasta sukupuolesta. Palstalla en tiedä, miten asiat ovat monen kohdalla menneet, mutta ulkomaailman puolelta sanoisin, että moni mies joka ei naisen kanssa tule toimeen, saisi lähinnä katsoa peiliin, kuin etsiä syyllistä siitä toisesta ihmisestä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onpahan settiä tässä ketjussa. Vai että miehen kuuluu tienata enemmän koska miehen pitää maksaa illalliset ja drinkit naiselle. Minä en ainakaan moista velvoitetta ole mistään lukenut. Olen muuten tarjonnut useita olusia ja drinkkejä kavereilleni, pitäisikö minun siis tällä perusteella tienata enemmän kuin he? Kavereihini kuuluu niin miehiä kuin naisiakin.

Varmasti vieläkin löytyy työnantajia, jotka maksavat naisille vähemmän palkkaa kuin miehille. Tekevät sen vaan niin hienosti, etteivät jää siitä kiinni. Ainakin n. 10 vuotta sitten tiesin useammankin paikan, jossa alkupalkka määräytyy sukupuolen eikä aikaisemman kokemuksen mukaan niinkuin pitäisi. Miehillä alkupalkka oli viisi markkaa enemmän tunnilta kuin naisilla. Se, että työnantaja ei jää asiasta kiinni johtuu siitä, että työntekijät firmassa ovat kohtuu nuoria ja usein osa-aikaisia, eivätkä he tiedä omia oikeuksiaan. Tätä sitten työnantaja käyttää härskisti hyväkseen. Varmasti tätä tapahtuu yhä edelleen. Olen myös kuullut tapauksista, että nainen on jätetty palkkaamatta siitä syystä, että toimitiloissa ei ole naisten vessaa.

Toisaalta @Kisapuisto esitti hienon esimerkin siitä, miten vuorotyössä saattaa ansiot olla hyvinkin erilaiset vaikka peruspalkka on sama kaikille. Eli ei se nyt niin yksinkertaista ole tämäkään asia ratkaista. Sanoisin, että naisia pitää vaan opettaa olemaan röyhkeämpiä ja vaatimaan enemmän, ihan kuin miehetkin tekevät. Kyllä se siitä paranee.

Kaiken kaikkiaan naisilla on todella hyvin asiat Suomessa. Ei se silti estä epäkohtiin puuttumista.
 

Jeffrey

Jäsen
Sanoisin, että naisia pitää vaan opettaa olemaan röyhkeämpiä ja vaatimaan enemmän, ihan kuin miehetkin tekevät. Kyllä se siitä paranee.

Naisille pitää opettaa ahkeruutta!

Tämö muutama vuosi sitten tullut tutkimus oli ihan hauska homma: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...toita-niska-limassa-naiset-eivat/20104864/139 . Jostain kumman syystä sitä ei käsitelty julkisuudessa kovinkaan laajasti, ilmeisesti se ei sopinut joidenkin ihmisten akendaan. Eli mies tekee työaikanaan enemmän töitä kuin nainen, ja itseasiassa nainen tienaakin enemmän tehtyä työpanosta kohden. Naiset sitten juoruilevat, istuvat kahvihuoneessa yms, nostaen siitä samalla palkkaa. Pitäisikö heille todella maksaa sama palkkakin vielä?

Minun mielestäni on ihan hirveää paskaa se, että Suomessa pitää maksaa tasan samaa palkkaa kaikille, työntekijän suorituksesta riippumatta. Tämä aiheuttaa kilpailukyvyn heikkenemistä ja työtyytymättömyyttä, niiden parempien työntekijöiden kohdalla.

Koskakohan joku Liiga pelaaja vaatii, että kaikille maksetaan sama palkka, okei, Lukko joutuisi liriin ikälisiensä kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Naisille pitää opettaa ahkeruutta!

Tämö muutama vuosi sitten tullut tutkimus oli ihan hauska homma: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...toita-niska-limassa-naiset-eivat/20104864/139 . Jostain kumman syystä sitä ei käsitelty julkisuudessa kovinkaan laajasti, ilmeisesti se ei sopinut joidenkin ihmisten akendaan. Eli mies tekee työaikanaan enemmän töitä kuin nainen, ja itseasiassa nainen tienaakin enemmän tehtyä työpanosta kohden. Naiset sitten juoruilevat, istuvat kahvihuoneessa yms, nostaen siitä samalla palkkaa. Pitäisikö heille todella maksaa sama palkkakin vielä?

Minun mielestäni on ihan hirveää paskaa se, että Suomessa pitää maksaa tasan samaa palkkaa kaikille, työntekijän suorituksesta riippumatta. Tämä aiheuttaa kilpailukyvyn heikkenemistä ja työtyytymättömyyttä, niiden parempien työntekijöiden kohdalla.

Ei kaikki naiset juoruile ja istu kahvihuoneessa, ja kyllä miehistäkin löytyy niitä lintsareita. Tämä menee nyt samalle linjalle tupakoiva vs tupakoimaton työntekijä. Väitetaan, että tupakoivat työntekijät mukamas vaan ravaa röökillä kerran viidessä minuutissa eikä koskaan tee yhtään mitään, silti saa samaa liksaa.

Olen samaa mieltä kanssasi, että tuo sama palkka kaikille mistään riippumatta on huono idea. Kuitenkin yksityisen yrityksen pitää saada itse päättää miten maksaa liksaa työntekijöilleen, kunhan ei ketään palkkauksessa syrji ominaisuuksien (ihonväri, sukupuoli, seksuaaisuus yms.) perusteella. On sitten työnantajan oma ongelma, jos pitää palkkalistoillaan kahvihuoneessa istuvia juoruilevia lintsareita. Minä ainakin olisin asiasta erittäin tarkka, mikäli minulla oma yritys olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös