Mauno Koivisto 90 vuotta 25.11.

  • 5 947
  • 45

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Sukunimikaima täyttää siis kohta 90 vuotta. Ei voi muuta sanoa, että kova on luku ja toivottavasti on vielä hengissä monta vuotta. Itse asiassa mun etunimi piti olla ensin Mauno, mutta vanhemmat muuttivat mielensä kuitenkin jo ennen mun ristiäisiä.

Vietän Maunon synttäreitä ensin opiskellen ja sitten juomalla vaikka kahveet.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Nulikat, nyt hattu tumppuun ja pieni hetki ihan hiljaa!
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nulikat, nyt hattu tumppuun ja pieni hetki ihan hiljaa!
Nulikoille tiedoksi. Tämä on siis se heebo, joka teki sosiologian väikkärin Turun sataman sosiaalisista suhteista (=kuka nussi ketäkin), ja nousi sitten ihan tohtorismiehenä Suomen Pankin pääjohtajaksi sossujen puoluekirjalla, josta sitten loikkasi pressaksi. Tää sama heebo oli suuren laman pääsyyllisiä mm. "vahva markka johtaa vahvaan talouteen, siispä missään emmekä koskaan devalvoi", linjanvedoillaan. Johtihan se politiikka, siis devalvoimattomuus, tuhanteen työttömään joka päivältä kun ei devalvoitu... Tulihan niitä työttömiä muutaman satatuhatta. Ei siis MITÄÄN, ei ainakaan taloustieteiden alkeiden perusteita, toi hölmö omaksunut niinä vuosina SP:n pääjohtajana.

Sanattomaksi vetää, hattua en laita kouraan, mutta olen pienen hetken hiljaa. Onnea Manu.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onneksi olkoon hänelle, kunnioitettava ikä. Oli näköjään presidenttinä silloin kun minä synnyin. Eikös "Manu" ole vanhimmaksi elänyt Suomen presidentti ikinä?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nulikoille tiedoksi. Tämä on siis se heebo, joka teki sosiologian väikkärin Turun sataman sosiaalisista suhteista (=kuka nussi ketäkin)

Kieltämättä olisi ollut mielenkiintoinen tutkimus tuollainen mutta sitä kuka nussi ketäkin ei Koiviston väikkäristä löydy.

Hyvää syntymäpäivää Manulle. Arvostan suuresti. Ehdottomasti eniten nykyisistä elossa olevista presidenteistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onneksi olkoon hänelle, kunnioitettava ikä. Oli näköjään presidenttinä silloin kun minä synnyin. Eikös "Manu" ole vanhimmaksi elänyt Suomen presidentti ikinä?

Kyllä on. Minä olen sitä ikäluokkaa, että Urkki ehti hallita vielä parin vuoden ajan syntymäni jälkeen, joskin Koivisto oli jo silloin pitkät ajat virkaa tekevänä presidenttinä. Koivisto oli kuitenkin se ensimmäinen presidentti, jonka meillä tiedostin olleen. Sen verran tiesin pienenäkin politiikkaa, että muistan sanoneeni Suomen presidentin olevan Mauno Koivisto ja Amerikan presidentin olevan "Mauno Reigan". Veikkaisin olleeni tuolloin jotain neljän vuoden vanha. Pienenä tajusin sen, että presidentti on iso herra, jolla on paljon valtaa. Tänä päivänä ei tuota valtaa olekaan enää niin paljoa. Samaan aikaan totesin myös, että "sitten kun minusta tulee presidentti, annan heti potkut pääministeri Kalevi Sorsalle". On tosin epäselvää, miksi näin ajattelin...

Mitä näin vanhemmalla iällä olen Koiviston aikakauteen tutustunut, niin minusta häntä on vähän turhaan kritisoitu esimerkiksi Baltian maiden itsenäisyyskampanjan aikaisesta penseydestään. Presidentin tehtävä oli kuitenkin toimia maan edun mukaisesti, ja silloinen aikakausi oli sen verran epävakaa, että maan etu osaltaan vaati tuollaista. Neuvostoliiton kehitystä ei voinut silloin ennakoida. Jälkiviisastelu ei oikein toimi tässä yhteydessä. Monessa mielessä Koivistosta on aina huokunut sellainen älykkään ja arvokkaan miehen maine, ja kunnioitankin häntä suuresti. Talouspäätöksiin ja vahvaan markkaan en ota kantaa, koska en tiedä, kuinka suuri Koiviston rooli oikeasti oli tässä asiassa. Vahva markka oli toki virhe.

Koivisto on Halosen ohella ainoa Suomen presidenteistä, jonka olen nähnyt livenä. Presidenttinä nämä kaksi ovat kuitenkin olleet kuin eri planeetalta, ja Koiviston eduksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Manu on kova jätkä, duunarista ja rintamamiehestä tohtoriksi, pääministeriksi ja presidentiksi. Siitä huolimatta ei ole koskaan noussut tuo hattuun niinkuin niin monella muulla politiikolla. Arvostan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onnea Manu! Isäni oli aikoinaan satamassa Manun duunikaveri.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Onnittelut Manulle täältäkin. 90 vuotta on kova suoritus. Vielä jaksaa porskuttaa kymmenen vuotta lisää.
Mauno on minun elinaikani ensimmäinen presidentti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onnea 90-vuotiaalle! Harva meistä yltää noille lukemille, vaikka suomalaisten keskimääräinen elinaikä onkin kovasti noussut viime vuosikymmeninä.

Ikä ei valitettavasti tule yksin, ei Mauno Koivistonkaan kohdalla. Taannoin Mauno ja Tellervo ilmoittivat, että tämän vuoden itsenäisyyspäivän vastaanotto jää heiltä väliin. Vanha presidenttipari olisi varmasti paikalla jos kunto vain sallisi, mutta ilmeisesti asia ei näin ole. Tuossa iässä ei tulevaisuutta voi paljon suunnitella, mutta toivottavasti Mauno ja Tellervo nähdään noissakin juhlissa vielä joskus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vanha presidenttipari olisi varmasti paikalla jos kunto vain sallisi, mutta ilmeisesti asia ei näin ole. Tuossa iässä ei tulevaisuutta voi paljon suunnitella, mutta toivottavasti Mauno ja Tellervo nähdään noissakin juhlissa vielä joskus.

Voi hyvinkin olla, että nähdään. Muistelen, että eivät nimenomaan enää jaksa Tampereelle lähteä, mutta olisivat olleet paikalla, jos juhla olisi ollut Helsingissä.
 
K

kiwipilot

Mauno Koivisto, yksi 90-luvun laman pääarkkitehdeistä Holkerin hallituksen ohella. Kovin moni silloin ilman omaa syytään kuoppaan pudonneista tuskin muistelee hyvällä tätä hongankolistajaa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Mauno Koivisto, yksi 90-luvun laman pääarkkitehdeistä Holkerin hallituksen ohella. Kovin moni silloin ilman omaa syytään kuoppaan pudonneista tuskin muistelee hyvällä tätä hongankolistajaa.

Just näin. Valitettavasti tuokin aika tuli elettyä ja koettua eikä Manua siitä hyvällä muistella. Kuitenkin vilpittömät onnittelut pyöreistä vuosista hänelle, 90 vuoden ikää silti kunnioitan toki.
Iiro Viinasta ja Esko Ahoa sen sijaan en tule onnittelemaan vaikka täyttäisivät 100 vuotta ja olisin sen itse näkemässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mauno Koivisto, yksi 90-luvun laman pääarkkitehdeistä Holkerin hallituksen ohella. Kovin moni silloin ilman omaa syytään kuoppaan pudonneista tuskin muistelee hyvällä tätä hongankolistajaa.

Ihan mielenkiinnosta -itse kun olin vain niukasti toisella kymmenellä noiden lamavuosien aikaan - kyselisin, mikä Koiviston rooli todellisuudessa oli tässä laman synnyssä? Hänhän karsi voimakkaasti presidentin valtaa, joten saattoiko hän oikeasti vaikuttaa talouspolitiikkaan? Vai henkilöityykö hän vain Suomen pankin johtajana ajamansa silloisen talouspolitiikan vuoksi tähän sylkykupin rooliinsa?
 
K

kiwipilot

Ihan mielenkiinnosta -itse kun olin vain niukasti toisella kymmenellä noiden lamavuosien aikaan - kyselisin, mikä Koiviston rooli todellisuudessa oli tässä laman synnyssä? Hänhän karsi voimakkaasti presidentin valtaa, joten saattoiko hän oikeasti vaikuttaa talouspolitiikkaan? Vai henkilöityykö hän vain Suomen pankin johtajana ajamansa silloisen talouspolitiikan vuoksi tähän sylkykupin rooliinsa?

Koivisto käytännössä päätti, että pankkien etu saa aina mennä yksilön edun edelle: esim. korkoja voitiin yksipuolisesti nostaa ja vitut välittää yksilön tilanteesta ja edusta. Lisäksi kovan markan politiikkalla varmistettiin että paskan osuessa tuulettimeen maa oli kerralla polvillaan.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Onnittelut Mauno Koivistolle! Mitään muistikuvaa hänen presidenttikaudestaan minulla ei luonnollisestikaan ole, mutta kyllähän Suomen tasavallan presidenttiä on onniteltava. Hatun ottaisin päästä, jos hattuja käyttäisin!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koivisto käytännössä päätti, että pankkien etu saa aina mennä yksilön edun edelle: esim. korkoja voitiin yksipuolisesti nostaa ja vitut välittää yksilön tilanteesta ja edusta. Lisäksi kovan markan politiikkalla varmistettiin että paskan osuessa tuulettimeen maa oli kerralla polvillaan.

Pystyykö Suomen tasavallan presidentti päättämään tuollaisia asioita itse? Tai pystyikö Koiviston aikaan? Itse olen siinä käsityksessä, että Koivisto ajoi nimenomaan parlamentarismia, eikä itse voinut siksi tuollaisia asioita ajaa diktaattorina.

Mielipiteisiin hän saattoi varmasti vaikuttaa, mutta yleisesti ottaen hän pyrki minusta enemmän pysymään taustalla kuin osallistumaan aktiivisesti päätöksentekoon.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pystyykö Suomen tasavallan presidentti päättämään tuollaisia asioita itse? Tai pystyikö Koiviston aikaan? Itse olen siinä käsityksessä, että Koivisto ajoi nimenomaan parlamentarismia, eikä itse voinut siksi tuollaisia asioita ajaa diktaattorina.

Mielipiteisiin hän saattoi varmasti vaikuttaa, mutta yleisesti ottaen hän pyrki minusta enemmän pysymään taustalla kuin osallistumaan aktiivisesti päätöksentekoon.

Tuossa jotakin: Koiviston konklaavi – Wikipedia

Itse synnyin Kekkosen aikaan, mutta Koivisto on se, johon ensimmäisenä yhdistin presidentti-sanan. Kekkosen taas yhdistin kuolleeseen ihmiseen. :)
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Pystyykö Suomen tasavallan presidentti päättämään tuollaisia asioita itse? Tai pystyikö Koiviston aikaan? Itse olen siinä käsityksessä, että Koivisto ajoi nimenomaan parlamentarismia, eikä itse voinut siksi tuollaisia asioita ajaa diktaattorina.

Mielipiteisiin hän saattoi varmasti vaikuttaa, mutta yleisesti ottaen hän pyrki minusta enemmän pysymään taustalla kuin osallistumaan aktiivisesti päätöksentekoon.

Ei pystynyt tuolloinkaan päättämään noista asioista yksin, mutta Mauno Koivisto oli loppuun asti (laman alussa aivan liian pitkään) ns. "vahvan markan" takuumies. Hän sai omilla mielipiteillään viivytettyä devalvaatiota aivan liian pitkään. Myös Esko Ahon hyväuskoisuudella oli tässä vahva osuus, vaikka Aho periaatteessa olikin devalvaation kannattaja. Paavo Väyrynenhän ajoi devalvaatiota jo 1980-luvun lopulla. Casimir Ehnroothan erosi työantajaliiton puheenjohtajuudestakin kun poliitikot eivät Koivistosta johtuen suostuneet devalvaatioon.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Devalvaatio nyt ei ole mikään tavoiteltava asia. 90-luvulla devalvaatioon lähinnä ajauduttiin, pakon edessä. Devalvaatiohan on suora tulonsiirto kotimaassa asuvilta kuluttajilta (pois heidän ostovoimastaan) vietiteollisuuuden hyväksi. Yksittäiselle työssäkäyvälle devalvaatio on käytännössä sama asia kuin palkanalennus. Toki talouden nousu lähti tuolloin hiljalleen viennin elpymisestä mutta kotimarkkinoilla tuo toimenpide merkitsi ainakin alkuvaiheessa laman syvenemistä ja työttömyyden kasvua. Devalvaatio on (oli) useastikin välttämätön, mutta aina samalla myös merkki siitä että talouspolitiikka oli epäonnistunut.

Kun nyt ketjun aiheena oli Mauno Koivisto niin hänen roolinsahan tuossa oli lähinnä tukea silloista hallitusta kuten hän teki presidentiksi valintansa jälkeen ja erosi siinä edeltäjästään Urho Kekkoselta jolla oli Manuun nähden nurinkurinen näkemys: eli hallituksen piti nauttia hänen luottamustaan eikä toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
"Miksei kasveista puhuta
niiden oikeilla nimillä
kuten esimerkiksi
kaali, nauris, retiisi,
ja Mauno Koivisto"

- Lapinlahden Linnut

Onnea ysikymppiselle Manulle!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aikalaisiaan hän oli päätä pitempi ja näkyvistä poliitikoista ainoa, joka uskalsi Kekkosen diktatuuria vastustaa.

Eiköhän Veikko Vennamo nyt aika näkyvä Kekkosen kritisoija ollut? Toki, Manu oli/on varmaan kolmekin päätä Veikkoa pidempi, siinä olet täysin oikeassa....:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös