SM-liigan puheenjohtaja Hannu Penttilän avoin kirje jääkiekkoväelle

  • 68 258
  • 304
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
miten puhelin alkoi pirisemään välittömästi kun joku tapaus tuli käsittelyyn. Soittajina olivat seurojen tj:t, valmentaja, pelaaja-agentit, liigan päätäjät jne.



Täämösiltä vältyttäsiin, kun kurinpitotapa organisoitasiin uusix:

Otteluvalvoja raportoi ottelun aikana asian reaaliajassa kurinpitoelimelle, joka kokoontuu jokaisella pelikierroksella keskusvalvomoon jossa kaikkien pelien tallennus on käynnissä. Lisäkis 4 - 6 omaa kameraa tallentuu jokaisessa hallista kokoajan verkon yli . Otteluvalvojan ilmoittaessa kurinpitoa vaativasta tilanteesta tai tuomarivirheestä, ottaa tämä 3 - 5 hengen kurinpitoryhmä tilanteen välittömään tarkastelluun. Tekee päätöksensä (äänestää jos on tarpeen). Päätös toimitetaan otteluvalvojalle pelin päätyttyä ja tämä esittää kurinpitopäätöksen ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.


Ei joukkueiden kuulemisia, pelaajien vastineita, vaan sääntöjen mukainen tulkinta siitä mitä tapahtui, ja tuomio tulee heti (jos tapahtuu pelin lopussa, niin se toimitetaan medialle tunnin sisällä pelin päättymisestä).


Kaikki spekulaatioaika jonka nykyjärjestelmän usean päivän pohdinta aiheuttaa, poistuu, ja Media voi puida vain annettua tuomiota. Ikään kuin tuomari, joka antaa tuomionsa heti ja perustelee sen. Kuten tuomaritoiminnassa, joskus menee sitten vikaan ja that's it. Mutta Kaikki kurinpito tapahtuu tällä perustella ilman valitusoikeutta ja tulos tiedossa heti plein jälkeen.



Lisäksi kurinpitoelin voisi otaa myös itse spontaanisti tilanteita tarkasteluun, mutta tämä sitten tarkoittaisi seitsemää henkeä seuraamassa pelejä valvomossa hallissa olevien otteluvalvojien lisäksi.

Kurinpidolle voisi edelleen toimitaa jälkikäteen vaateen jonkun tilanteen tuomitsemisesta nykysin ehdoin.
virhe = tuomio
ei virhettä = ilmottajalle maksu
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Mikäli sinä haluat, niin todetaan asian olevan näin. On hyvä huomata, että sinusta kurinpitoryhmän päätös korottaa Ruudun pelikieltoa oli oikea. Minusta se ei ollut vaan kysymys oli poliittisesta päätöksestä.

Olen seurannut tätä keskustelua nyt jonkun aikaa ja nyt on kyllä aivan pakko sanoa ääneen, että sinulla ei ole minkäänlaisia keskustelutaitoja. Sinä lauot esimerkiksi, että "totuus on se, että mitään poikkeuksellista ei tapahtunut" eli sanot tuon faktana. Sitten toinen kirjoittelija pyytää totuudellesi esimerkkejä eli pohjaa, niin sanotkin, että tämä on keskustelua ja saa täällä heittää väittämiä. Älä hyvä ihminen lauo asioita totuutena, jos niitä et pysty todistamaan totuutena.

Lisäksi olet kyllä uskomattoman sinisilmäinen. Kaikki muut nähdään metsää puilta, mutta sinä et siihen jostain syystä pysty.

Anteeksi, alkoi vaan todella kiehumaan nimimerkki TosiFanin kirjoittelu. Jatkakaa.

Itse aiheeseenkin sen verran, että Vuorisen ja Penttilän on pakko erota, jos he yhtään välittävät suomalaisesta jääkiekkoilusta. Pellet päässeet estradille ja soppa on valmis.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Penttilä: rotattaako?

Miten kehtaat, sinä selkärangaton vätys? Kuinka paljon on pokkaa vielä valehdella?

Asia erikseen ovat ne sopulit, jotka Penttilän "avointa kirjettä jääkiekkoväelle" uskoivat, mutta ihan toinen on tää koko liigaorganisaation mädänneisyys, jonka tämä keissi taas nosti pinnalle. Missä on tämän uuden/nykyisen kurinpito-organisaation uskottavuus? Hehän aloittivat uransa antamalla Penttilän&Vuorisen käskystä pelikieltoa tapauksesta josta sitä ei olisi kuulunut antaa.

En ole koskaan pitänyt tästä teinichäntistä, mutta nyt on pakko: SM-liiga, haista vittu.
 

Itäpuu

Jäsen
Ajetaanko liigaa tarkoituksella alas, jotta osa joukkueista pääsee isompiin ympyröihin? Laitetaan johtoon kavereita, joille jääkiekko merkitsee pitkää lounasta päivällä, ja rasvaisia sormia aitiossa illalla.
Jotain on ilmeiseti mennyt oikein, jos kerran yleisöennätykset on taas rikottu, mutta urheilu häviää pikkuhiljaa taka-alalle. Viihteeseen päin, ja valitettavasti ihan muualla kuin kaukalossa. Peli menee pystypainia kohti, mutta onpahan tasainen sarjataulukko. Pitäkää herkkunne...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kysymys hieman asiaa sivuten: onko IL:n paperiversiossa uutista siitä, miten johto on tätä kommentoinut?*

Verkkosivuilla en ainakaan toistaiseksi ole nähnyt IL:n hyvän journalismin mukaista (ja tästä lienemme kaikki yhtä mieltä) toteamusta siitä, että "tämä ja tämä henkilö ei ollut tavoitettavissa/ei halunnut kommentoida".

Tämä on mielestäni ihan mielenkiintoinen kysymys, sillä kun lukee tämän palstan viimeisiä muutamaa sivua, niin näiden kurinpitoryhmään kuuluvien avautumisia asiasta ei kukaan näytä kyseenalaistavan millään lailla: kaikki mitä he sanovat on ollut totta --> kehäpäätelmän mukaisesti Vuorinen ja liigahallitus valehtelevat kaikesta.

Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut ajankohtaa, millä tämän uutisen kanssa tultiin julkisuuteen, kohun jo hieman lauhduttua.

* ei ole itselläni ollut tänään vielä aikaa ostaa paperiversiota
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ruudun tapauksessa oli kiistatta rike. On aivan eri asia punnita rikkeen vakavuutta kuin tuomita selkeästi puhdas taklaus vääräksi pelkästään ulkoisten paineiden takia.

Kysymys on aivan samasta asiasta, toisessa tapauksessa tuli kaksi ja toisessa yksi peli poliittisista syistä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut ajankohtaa, millä tämän uutisen kanssa tultiin julkisuuteen, kohun jo hieman lauhduttua.

No ajankohtanahan tämä on mitä parhain, koska ei sotkeudu siihen kaikkeen muuhun vouhotukseen, joka oli silloin käynnissä. Nyt on helpompi lähteä puhumaan asioista ja saada ääni kuulumaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut ajankohtaa, millä tämän uutisen kanssa tultiin julkisuuteen, kohun jo hieman lauhduttua.

Kyntölällä on varmaan ollut omat syynsä odottaa.

Halveksuttavaa toimintaa koko porukalta.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Jokereiden pitäisi ehdottomasti valittaa jo pelkästään lajin takia.

Tosifani ei taita oikein ymmärtää, että kurinpitoryhmä käyttää tuomiovaltaa. Ei tietenkään samanlaista kuin tuomioistuinlaitoksessa, mutta kuitenkin tekee päätöksiä jotka vaikuttavat yksittäisten urheilujoiden työntekimiseen ja välillisesti myös kohtuukokoisten pienyritysten liiketoimintaan.

Sitten on Penttilä ja Vuorinen. Kaksi pelleä. Näiden pitäisi jo oman asemansa perusteella pysyä visusti erossa asioista, jotka ovat kurinpitoryhmän ratkaistavana tai vaihoehtoisesti menetellä kuten säännöt sanovat. Mutta ei, pellet määräväät, että rangaistus on annettava ja kun ei anneta niin sitten pellet päättävät siirtää jutun liigahallitukselle.

Samaan aikaan pellet väsäävät tiedotteen jossa todettaan, että kurinpitoryhmä ja liigahallitus ovat sopineet. Viimeksi tulleiden tietojen perusteella ollaan aika kaukana sopimisesta.

Fudut olisivat tälläisen säätämisen jälkeen ainoa oikea ratkaisu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No ajankohtanahan tämä on mitä parhain, koska ei sotkeudu siihen kaikkeen muuhun vouhotukseen, joka oli silloin käynnissä. Nyt on helpompi lähteä puhumaan asioista ja saada ääni kuulumaan.

Kyntölällä on varmaan ollut omat syynsä odottaa.

Halveksuttavaa toimintaa koko porukalta.

Axbor: nimenomaan näin, kuten juuri itse kirjoitit. Tosin itse en näe tuossa mitään, mikä edistäisi suomalaisen jääkiekkoilun tilaa näin kevään kynnyksellä.

Juhaht: aivan, olen samaa mieltä.
 

Miksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tavallaan se on ymmärrettävää että Porissa tämänkaltainen hallitusperseily ei hetkauta ketään, varsinkaan kun asialla on henkilö joka on jo Porissa ollut perseilemässä hallituksessa

Itse asiassa JP on se pienin kriminaali tässä ja tiettyjen tahojen marionetti.

Kun kerran vauhkoat täällä muille väitteiden todistamisesta, niin voisitko itse toimia samalla tavalla. Miten Penttilä on perseillyt Ässien hallituksessa ja millä perusteella Vuorisen vastuu tässä tapauksessa on pienin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen seurannut tätä keskustelua nyt jonkun aikaa ja nyt on kyllä aivan pakko sanoa ääneen, että sinulla ei ole minkäänlaisia keskustelutaitoja. Sinä lauot esimerkiksi, että "totuus on se, että mitään poikkeuksellista ei tapahtunut" eli sanot tuon faktana. Sitten toinen kirjoittelija pyytää totuudellesi esimerkkejä eli pohjaa, niin sanotkin, että tämä on keskustelua ja saa täällä heittää väittämiä. Älä hyvä ihminen lauo asioita totuutena, jos niitä et pysty todistamaan totuutena..

Olen pahoillani, mikäli olen pahoittanut mielesi. Esitän kieltämättä voimakkaasti mielipiteeni, mutta lainaamasi väitteeni pitää paikkansa ja olen sen myös täällä todistanut. Kuripidossa on jyrätty eri asteita tälläkin kaudella, joten teknisesti tuossa ei tapahtunut mitään poikkeuksellista.

Poikkeukselliseksi tilanteen tekee Penttilän avoin kirje, joka on selkeässä ristiriidassa Kyntölän julkisuuteen antamien lausuntojen kanssa.

Daespoo:

Puhuin Vuorisen pyrkimyksestä vaikuttaa kuripidon päätöksiin. Tässä tapauksessa hän sai tukea näkemyksilleen liigahallitukselta, jolla on selkeä rooli kuripitojärjestelmässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Axbor: nimenomaan näin, kuten juuri itse kirjoitit. Tosin itse en näe tuossa mitään, mikä edistäisi suomalaisen jääkiekkoilun tilaa näin kevään kynnyksellä..

Se että mädännäisyys ja ikivanha suhmurointikulttuuri saadaan kitkettyä pois SM-liigasta ja sinne saadaan ihmiset jotka ymmärtävät miten nykyisessä, 2000-luvun toimintaympäristössä operoidaan, aivan takuu varmasti edistää suomalaisen jääkiekkoilun tilaa.

SM-liigan nykyinen ummehtunut toimintamalli on suoraan menneiltä vuosikymmeniltä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Poikkeukselliseksi tilanteen tekee Penttilän avoin kirje, joka on selkeässä ristiriidassa Kyntölän julkisuuteen antamien lausuntojen kanssa...

Näin.

Sinällään tämä keskustelu junnaa paikallaan niin kauan, kunnes saadaan kuulla Vuorisen&liigahallituksen kanta näihin asioihin. "Yllättäen" IL ei ole ollut hirveän kiinnostunut kysymään heiltä asiasta, tai siltä se ainakin vaikuttaa, koska mitään mainintaa heidän mielipiteistään ei ainakaan nettiversiosta löydy.

Siinä mielessä alan itsekin kallistumaan liigahallituksen eron kannalle, että olisi suorastaan herkullista, jos nämäkin hessut saisivat vihdoin avata sanaisen arkkunsta ja paljastaa vähän kulissien takaisista asioista.

Sinällään näin ei taida, kyllä käydä, sillä esim Puttonen lienee hieman liian ammattimainen tällaisiin itkuihin. Toivossa on kuitenkin hyvä elää :)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kun kerran vauhkoat täällä muille väitteiden todistamisesta, niin voisitko itse toimia samalla tavalla. Miten Penttilä on perseillyt Ässien hallituksessa ja millä perusteella Vuorisen vastuu tässä tapauksessa on pienin?

Joo tämä piti korjata osaltani, olin käsityksessä että Penttilä oli mukana Ässissä jo silloin 2000-luvun sekoilujen aikaan mutta tämä ei pitänyt paikkansa ja olen pahoillani virheestäni.

Vuorisen vastuuta perustelen sillä että hän ottaa ohjeet SM-liigan hallitukselta. Eli sanoisin että Vuorinen on tehnyt mitä Penttilä ja Everi ovat hänelle käskeneet. Tämä on oma arvaukseni asiasta mutta en pysty sitä mitenkään todistamaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Se että mädännäisyys ja ikivanha suhmurointikulttuuri saadaan kitkettyä pois SM-liigasta ja sinne saadaan ihmiset jotka ymmärtävät miten nykyisessä, 2000-luvun toimintaympäristössä operoidaan, aivan takuu varmasti edistää suomalaisen jääkiekkoilun tilaa...

...Ja juuri tämän takia tämä istuva hallitus valittiin, ei enää joka seuran lätkäjätkiä päivystämässä. tjeu: uuden hallituksen tiedostustilaisuus viime keväältä.

Tosin taisivat unohtaa, että netti ja puhelimet on keksitty. Tätä nykyä nimittäin on niin, että seuroista soitellaan suoraan kurinpitoon ja valitellaan hallitukseen. Mikäli oma agenda ei etene, on seuraavaksi vuorossa iltapäivälehdet.

Eihän tälle kuviolle voi muuta kuin nauraa.
 

Miksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joo tämä piti korjata osaltani, olin käsityksessä että Penttilä oli mukana Ässissä jo silloin 2000-luvun sekoilujen aikaan mutta tämä ei pitänyt paikkansa ja olen pahoillani virheestäni.

Vuorisen vastuuta perustelen sillä että hän ottaa ohjeet SM-liigan hallitukselta. Eli sanoisin että Vuorinen on tehnyt mitä Penttilä ja Everi ovat hänelle käskeneet. Tämä on oma arvaukseni asiasta mutta en pysty sitä mitenkään todistamaan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja siitä että myönnät virheesi. Kunpa vain liigan johto pystyisi samaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen pahoillani, mikäli olen pahoittanut mielesi. Esitän kieltämättä voimakkaasti mielipiteeni, mutta lainaamasi väitteeni pitää paikkansa ja olen sen myös täällä todistanut. Kuripidossa on jyrätty eri asteita tälläkin kaudella, joten teknisesti tuossa ei tapahtunut mitään poikkeuksellista.

Sinä et ole todistanut yhtään mitään paitsi oman tasosi keskustelijana.

Kurinpidossa on tietyt prosessit ja kun niitä noudatetaan, ketään ei jyrätä. Prosessiin kuuluu se että mennään tietyn askeljärjestelmän mukaisesti. Nyt tätä prosessia ei noudatettu.

Lisäksi perustelut olivat surkeat ja hallituksen PJ:n voidaan vahvasti epäillä syyllistyneen suoranaiseen valehteluun julkisesti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
...Ja juuri tämän takia tämä istuva hallitus valittiin, ei enää joka seuran lätkäjätkiä päivystämässä. tjeu: uuden hallituksen tiedostustilaisuus viime keväältä.

Niin ja tässä myös syy miksi hallitus on Penttilä etunenässä epäonnistunut todella karkeasti tehtävässään, he syyllistyivät juuri siihen suhmurointiin jota heidän piti poistaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin ja tässä myös syy miksi hallitus on Penttilä etunenässä epäonnistunut todella karkeasti tehtävässään...

Olen kanssasi samaa mieltä, että hallitus on epäonnistunut. Tosin tarkastelen asiaa ehkä hieman eri näkökulmasta, itse en koe epäonnistumiseksi niinkään suhmurointia vaan sitä, miten sen suhmuroinnin kontrolloimisessa ollaan epäonnistuttu.

Jos nyt kylmän analyyttisesti vetää yhteen uuden hallituksen syntyä aikoinaan ja sitä prosessia, niin kivenkovia faktoja on kaksi.

- Ensimmäinen on se, että liigaseurat halusivat yksimielisesti siirtyä uuteen hallintoon, jossa perinteisille "lätkäjätkille" on vähemmän sijaa. Yksi tärkeimmistä syistä tähän oli uuden mediasopimuksen neuvotteleminen (tähän turha mennä sen tarkemmin, mutta ilmeisemmin hyvin onnistunut diili, Nelonen saa tosin todistaa kyntensä ensi syksynä oikein tosissaan).

Tämän ylläolevan voi tarkistaa todeksi liigan tiedotustilaisuudesta viime keväältä.

-Toinen fakta on se, että haluttiin talouselämän osaajia. Vaikea keksiä, miten tuota porukkaa olisi jotenkin "kovemmaksi" saatu, toki nimiä voi pyöritellä edestakaisin. Joka tapauksessa uudet nimet tulivat liigahallitukseen kovin meriitein, josta ovat saaneet myös tunnustusta.

Summa summarum:

Itse tulkitsen esim Hjalliksen kirjettä muutaman päivän takaa siten, että hän haluaa takaisin juuri seurojen oman päätösvallan ja paluun 90- luvun ja 2000- luvun alun meininkiin.

Siinä mielessä liigan "hallintouudistus" meni täysin päin persettä, että tuskin tämän jälkeen liike-elämän huipulta enää on suurta hinkua jääkiekkotehtäviin. Toisin sanoen lätkäjätkät kyllä tekevät paluun päätöksentekoon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokereiden pitäisi ehdottomasti valittaa jo pelkästään lajin takia.

Tosifani ei taita oikein ymmärtää, että kurinpitoryhmä käyttää tuomiovaltaa. Ei tietenkään samanlaista kuin tuomioistuinlaitoksessa, mutta kuitenkin tekee päätöksiä jotka vaikuttavat yksittäisten urheilujoiden työntekimiseen ja välillisesti myös kohtuukokoisten pienyritysten liiketoimintaan.

Sitten on Penttilä ja Vuorinen. Kaksi pelleä. Näiden pitäisi jo oman asemansa perusteella pysyä visusti erossa asioista, jotka ovat kurinpitoryhmän ratkaistavana tai vaihoehtoisesti menetellä kuten säännöt sanovat...

Sekä Penttilällä että Vuorisella on selkeä rooli kuripitojärjestelmässä. Vuorinen voi asemansa perusteella tuoda asioita käsittelyyn ja liigahallitus on kuripidon korkein päätöksentekijä.

Kuten olen useasti sanonut, SM-liigalla on suuren pohdiskelun paikka koskien sen imagoa ja varsinkin kuripitojärjestelmää. Tapaus Nordlund oli farssi, sarja huonoja päätöksiä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen kanssasi samaa mieltä, että hallitus on epäonnistunut. Tosin tarkastelen asiaa ehkä hieman eri näkökulmasta, itse en koe epäonnistumiseksi niinkään suhmurointia vaan sitä, miten sen suhmuroinnin kontrolloimisessa ollaan epäonnistuttu.

Eli tarkoitat että hallitus on epäonnistunut kontrolloimaan oman itsensä harjoittamaa suhmurointia mutta varsinaisesti suhmurointiin se ei ole syyllistynyt?

Okay.

Faktat pöytään, Penttilä jäi kiinni törkeästä suhmuroinnista (oletan että Kytölän suorat kommentit pitävät paikkansa). Penttilän harjoittama toiminta ei kestäisi julkisuutta sekuntiakaan missään pörssiyhtiössä vaan hän olisi joutunut ilmoittamaan erostaaan välittömästi.

Suhmurointi ja vanha ummehtunut toimintamalli jatkuu tälläkin hetkellä niiin kauan kunnes Penttilä ilmoittaa erostaan tai tulee julkisuuteen tiedotteen kanssa jossa hän eksplisiittisesti kiistää kaiken Kytölän sanomiset IL:ssä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse tulkitsen esim Hjalliksen kirjettä muutaman päivän takaa siten, että hän haluaa takaisin juuri seurojen oman päätösvallan ja paluun 90- luvun ja 2000- luvun alun meininkiin.
Nythän meno on pitkästä aikaa kuten 2000-luvun alussa pahimmallaan kabinettipeleineen ja minä päinvastoin tulkitsen että Hjallis tukee liigan aiempaa päätöstä tällaisesta suhmuroinnista ja amatöörimaisesta toiminnasta luopumista.

Siinä mielessä liigan "hallintouudistus" meni täysin päin persettä, että tuskin tämän jälkeen liike-elämän huipulta enää on suurta hinkua jääkiekkotehtäviin.
Minä päinvastoin uskon ja toivon, että jatkossa ehdokkaat valikoituvat hiukan tiukemman seulan läpi ja liigahallitukseen ei liike-elämästä tai muualta jääkiekon ulkopuolelta enää tulla tällaisella selkärangattomalla "walk in the park"-asenteella,
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös