Fanitoiminta ja -matkat kaudella 2012–2013

  • 241 570
  • 1 182

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kykenevätkö ihmiset muuttumaan, kykeneekö Ässät organisaationa tekemään jotain sen eteen, että peleissä olisi edes jonkinlaista tunnelmaa?

Sen verran voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa että halua asioiden tekemiseen toimistolla ainakin on, eri asia sitten mitä noille asioille voidaan organisaatiotasolla tehdä. Pieniä juttuja lähinnä. Esimerkiksi Etulinja saa loppukauden peleihin 50 paikkaa istumakatsomosta sopuhintaan. Tämä on pieni kädenojennus Ässiltä, mutta iso asia tietysti Etulinjalle, ja tämä ojennus on tehty Ässien taholta juuri siksi että halliin tulisi vähän lisää tunnelmaa ja ääntä.

Etulinjan toiminnassa meillä on tiivis nippu vuosina 95-97 syntyneitä nuoria, joille Ässät on todella kova juttu. Meillä lähtee nuoret kundit tippa linssissä kotiin jos Ässät on hävinnyt pelin. Eli intohimoa ja sen kautta jatkumoa kyllä löytyy. Mutta se on totta että näille nuorille Ässät-brändi saattaa merkitä jo eri asioita kuin vanhemmille, seisomakatsomo ei ole niin pyhä asia ja niin edelleen. Siinä on eroa ruumiillistuuko Ässät Jari Levoseen vai Joel Armiaan niin sanotusti.

Aina välillä keskusteluissa sanotaan täysin aiheellisestikin että nuorempien fanien pitäisi kunnioittaa vanhempia. Toisaalta, saman pitäisi mielestäni mennä myös päinvastoin. Liian usein kaikkea uutta vastustetaan "olen käynyt 20 vuotta peleissä ja minä kyllä tiedän"-tyylisillä argumenteilla. Jokaisella sukupolvella tulisi olla oikeus luoda omat perinteensä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aina välillä keskusteluissa sanotaan täysin aiheellisestikin että nuorempien fanien pitäisi kunnioittaa vanhempia. Toisaalta, saman pitäisi mielestäni mennä myös päinvastoin. Liian usein kaikkea uutta vastustetaan "olen käynyt 20 vuotta peleissä ja minä kyllä tiedän"-tyylisillä argumenteilla. Jokaisella sukupolvella tulisi olla oikeus luoda omat perinteensä.

Tässä on kyllä pointtia. Jokaisen sukupolven ja pienemmässä mittakaavassa jokaisen yksilön kokemus on arvokas sellaisenaan. Sama ilmiö näkyy tietenkin laajemmin koko yhteiskunnan tasolla, esimerkiksi politiikassa huomaa usein, kuinka nuorempana johonkin suuntaan radikaali poliitikko vanhetessaan siirtyy keskemmälle ja ennen kaikkea konservatiivisemmaksi, pyrkii vanhan säilyttämiseen.

Jep, olen kyllä huomannut tuon, että Etulinjassa on monia teini-ikäisiä, jotka elävät Ässien mukana koko sydämellään. Todella tärkeä asia.

Kyllähän esimerkiksi Jokereilla seura on ollut hyvin myötämielinen modernille kannattajakulttuurille. Käsitykseni mukaan "Minä, Me, Jokerit"-huuto on lähtöisin seuran puolelta, jostain yksittäisestä mainoksesta. Korjatkoon joku jos olen aivan väärässä. Siellä nimenomaan tunnutaan panostettavan tuohon yhteisen kokemuksen ja jatkumon syntymiseen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän esimerkiksi Jokereilla seura on ollut hyvin myötämielinen modernille kannattajakulttuurille.

No, siellä on pitkät perinteet ja helvetisti massaa takana, seuran on pakkokin kuunnella tuon kokoista porukkaa.

Ässien brändäyksestä yleensä täytyy mainita yksi myönteinen kehitysaskel eli tämä tälle kaudelle lanseerattu uusi kannatusbiisi. Ei niinkään siksi että biisi olisi hyvä vaan periaatteen takia: pitkästä aikaa jotakin muuta kuin iänikuista machoilua ja porilainen hulluus-jargonia. Biisistä tehty video konkretisoi hienosti sen mistä siellä oikeasti pelataan. Tällaisia oivalluksia tarvittaisiin lisää. Liian paljon on menty markkinoinnissa vanhojen kliseiden mukaan ja annettu kansalle sitä mitä kansa haluaa. Tai: mitä sen kuvitellaan haluavan.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on näköjään harrastettu hyvää pohdintaa näin heti aamutuimaan.

Patapakka sivusi hyvin näitä tuttuja teemoja, joilla on aika hyvin selitettävissä se, miksi nykyinen tunnelma Isomäessä on mitä on. Osaksi vaikuttanut varmasti myös tämä vaisu 2000-luvun alku, jolloin neppailtiin heikoilla sijoituksilla ja kansa katsomossa haukotteli. Ehkä tässä vaiheessa vastaanottavaisimmille ikäluokille Ässät on jäänyt sinällään vähän vaisuhkoksi pl. hopeakevään heräämistä ja sitä myöden vähitellen profiiliansa taas keskikastia kohti korottanut, taloutensa tervehdyttänyt porilaisjoukkue.

Maamme kannatustoiminnan lippulaivaseuroilla Jokereilla sekä Sportilla homma perustuu ensisijaisesti myös siihen, että siellä kannattajat ajattelevat kannatustoiminnasta samalla tavalla ja ollaan yhden tyylin takana. Vaasassa toiminnan kehittäminen on aloitettu 90-luvulla ja Jokereidenkin puolella yli 10 vuotta sitten. Nyt niitä hedelmiä poimitaan ja viimeisen vuoden sisällä on saatu aikaan mm. kaksi Suomen historian suurinta vierasinvaasiota. Homma ei ole sattumaa, että se on irronnut parhaiten nimenomaan näiltä porukoilta. Myös nuorempaa ikäpolvea on saatu hienosti mukaan.

Kehitystä voidaan kuitenkin saada nopeastikin aikaan kun asioita tehdään oikein. Sosiaalinen media tässä tietysti yksi suurimmista apuvälineistä, joka edesauttaa huomattavasti ryhmien kokoamisia ja sisäistä viestintää. Toki sen osana sitten tämä kuulu videopalvelu, joka on tuonut yli rajojenkin tapahtuvan kannattajatoiminnan jokaisen kotikoneelle eikä olla vieraiden tuulien osalta enää pelkästään sen varassa, mitä vierailevat ryhmät tekevät kotihallissa.

Kuullut juttua myös paljon näiden johtavien ryhmien riveistä, miten porukka on silkasti fiilareissa jo pelkästä kannattajatoiminnasta itse ottelussa, tapahtui siellä kentällä/oli lukemat lopulta sitten mitä hyvänsä. Joillakin saattaa ajaa ohi jopa itse ottelun. Tämän tyylinen asennoituminen ei varmasti monelle perinteisemmälle kiekko-otteluissa kävijälle aukene, mutta itse en osaa siinäkään nähdä mitään väärää. Positiivisinta on kuitenkin, että halliin saadaan tunnelmaa ja taas lisää syitä sille, miksi ottelutapahtumaan halutaan saapua paikalle. Saadaan myös konkretiaksi sitä, että seuraa ei oikeasti hylätä missään tilanteessa. Monesti nämä jäävät vain kauniiksi puheiksi ja sitten ihmetellään kun keskiarvot laskevat ja meininki vaisuuntuu.

Toki sitä on tultu myös Isomäen hornankattilaan monesti tunnelman takia kun se sitä parhaimmillaan oli. Nykyään keskitytään lähinnä napisemaan vierustovereille kun kukaan ei huuda entiseen malliin ja sitten jatketaan tuppisuuna ottelun seuraamista. Ja kun meininkiä ei ole entiseen malliin ja televisiointipalvelutkin ovat päässeet ajan saatossa kehittymään huomattavasti oranssitakkien ajoista, niin monella se houkutus kohoaa huomattavasti kotisohvan ja lämpimän filtin suhteen ottelun seuraamiseen. Ja kun tunnelmanluonti on pelkästään sytyttävyyden ja menestyksen varassa, niin voi sitten helposti käydä niin, että tulee näitä plaisuja matseja kun nämä elementit eivät ole mitenkään läsnä jokaisessa ottelussa.

Ässien tulevaisuuden kannalta eletään joka tapauksessa todella mielenkiintoisia aikoja ja malttamattomana tietysti odotetaan myös olosuhteiden kasvojen kohotusta. Siinä samalla sitten tietysti myös Porilaisen kannattajakulttuurin kehitystä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koko teksti

En voisi oikeastaan enempää olla samaa mieltä asioista, joista kirjoitit. Sunkaltaisten tyyppien mukana tämä homma Porissa kehittyy, jos on kehittyäkseen, propsit siitä. Itse olen omalta kohdaltani todennut, että mulle peliin reagoiva kannustaminen on eniten tunteita herättävää (en kuitenkaan huutele älyttömyyksiä vastustajille tai omille), en pysty ajattelemaan että itse kannatustoiminta olisi tärkeämpää kuin pelin tapahtumat. Siinä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, että joidenkin toisten mielestä tunnelma ja kannattajatoiminta on tärkeämpää kuin itse peli.

Mitä itse olen ymmärtänyt vaikkapa Eteläpäädyn toiminnasta, niin käsittääkseni siellä on tuomittavampaa olla hiljaa kuin osallistua lauluihin ja chäntteihin. Näin varmaan myös Sportin kannattajien keskuudessa. Porissahan homma on tällä hetkellä (valitettavasti) ihan toisin päin, katsotaan naama sillä kuuluisalla norsunvitulla, jos joku chänttää tai laulaa. Se, miten tämän homman saa muuttumaan, onkin sitten vaikeampi kysymys. Mielestäni olette Etulinjassa tehneet oikeansuuntaisia asioita, mitä olen ulkopuolelta seurannut. Ehkä yksi iso juttu olisi, että te johtavat henkilöt tulisitte esiin omalla nimellänne ja omilla kasvoillanne. Tähän mennessä olen huomannut, että aktiivisia etulinjalaisia esiintyy omalla nimellään oikeastaan vain yksi. Ymmärrän toki, etteivät kaikki halua omalla nimellään aktiivisesti esiintyä, se on selvä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni olette Etulinjassa tehneet oikeansuuntaisia asioita, mitä olen ulkopuolelta seurannut. Ehkä yksi iso juttu olisi, että te johtavat henkilöt tulisitte esiin omalla nimellänne ja omilla kasvoillanne. Tähän mennessä olen huomannut, että aktiivisia etulinjalaisia esiintyy omalla nimellään oikeastaan vain yksi. Ymmärrän toki, etteivät kaikki halua omalla nimellään aktiivisesti esiintyä, se on selvä.

Facebookin puolella esiinnytään kyllä omilla nimillä. Muuten ei ole nähty tarvetta oman nimen ja naaman esille tuontiin. Eihän se noissa muissakaan ryhmissä kovin tavallista ole. Lähtökohta on, että ryhmä menee yksilöiden edelle. Toki sitten tullaan esiin jos se on jostain syystä aivan välttämätöntä.

Etulinjassa on muuten ihan sama periaate kuin muuallakin eli hiljaa oleminen ei ole toivottavaa jos on ryhmän mukaan lähtenyt. Totta kai tätä tulkitaan väljästi ja tilanteen mukaan. Ihmiset tätä kuitenkin tekevät eikä kukaan ole täysin immuuni sille mitä pelissä tapahtuu. Mutta tuo periaate kuitenkin on ja sitä tarvitaan koska istumakatsomossa ollaan ihan eri lailla tarkkailun alaisina.
 

Mehtänucco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni aika ei ollut vielä suotuisa etulinjalle. Se, mikä onnistui Raumalla, ei välttämättä onnistu Porissa vielä moneen vuoteen. Tuntuu, että eutlinja vain passivoittaa muuta yleisöä, tietysti vika on muussa yleisössä, mutta silti. Siihen päälle vielä väännöt oikein kannattamisesta yms. esim facebookissa, niin on selvää, että yhtenäistä fanipohjaa ei enää ole. Kuulostaa karulta, mutta siltä se on viime peleissä vaikuttanut. Ja totta vitussa se vaikuttaa kanustukseen onko kaukalossa tunnetta ja yritystä vai ei. Jostain luin jonkun boja kommentin, että välillä tappiotkaan ei vituta, kun on ollut niin helvetin hauskaa katsomossa. Tätä en pysty itse ikinä ymmärtämään, sillä tappio kotipelissä tai vieraissa etenkin nähdynlaisilla esityksillä vituttaa rankasti ja aina.

Itse olen ollut modernin kannatuksen puolella, ja olen edelleen, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että Pori on Pori. Ei etulinjassa mitään pahaa ole, mutta jos tämä kaukaa haettu kuvitelmani siitä, että se passivoittaa muuta katsomoa toiminnallaan ja saa porukan vittuuntumaan tohon hyppimiseen(juuri sen suuren massan, työttömät hitsarit etc), niin ehkä etulinjan kannattaisi palata seisomakatsomoon ja koettaa saada tätä suurta massaa mukaan yksinkertaisimmilla huudoilla.

Omasta puolestani ja tiedän myös muutaman kaverin olevan sitä mieltä, että niin kauan kuin nimimerkki Vellihousu on kyseisessä porukassa kaikkine konetuliase-fantasioineen, niin ei tartte odotella meitä siihen ryhmään. Imagotappio on jo niin suuri, vaikka kyseessä on vain yhden henkiln mielipide, mutta silti.

Tässä taas jotain pientä ajatelmaa, alkää tappako, mutta niin kornilta kuin se kuulostaa, niin Isomäkeen voitaisiin ehkä enemmän ääntä tulevaisuudessa hiljentämällä se pieni porukka joka nyt pitää eniten ääntä. Jännä tilanne, mutta toivotaan, että pointti tuli esiin. Kaikki tämä siis vain tällaista rakentavaa pohdintaa ääneen, Vellihousua lukuunottamatta.
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Jostain luin jonkun boja kommentin, että välillä tappiotkaan ei vituta, kun on ollut niin helvetin hauskaa katsomossa. Tätä en pysty itse ikinä ymmärtämään, sillä tappio kotipelissä tai vieraissa etenkin nähdynlaisilla esityksillä vituttaa rankasti ja aina.

Muuhun en ota kantaa, mutta olen aivan varma että lukemasi teksti on ollut muodossa "tappiokaan ei vituta NIIN PALJOA, kun on ollut niin helvetin hauskaa katsomossa". Vähintäänkin viestin tarkoitus on ollut tuo.

Sillä Bojistakin 100 % ovat mukana rakkaudesta seuraan. Mikäli oikeaa tunnesidettä ei ole, ei myöskään voi antaa katsomossa 100 % panosta joukkueen tueksi.

Tuosta lainatusta väittämästä pystyn itsekin samaistumaan asian sanoneen Boikaan(?) kun puhutaan nimenomaan että tappio ei vituta yhtä paljoa kun on ollut katsomossa omiensa joukossa ja on antanut kaikkensa.

Tottakai se tappio vituttaa aina, mutta perjantaina isomäessä olleet varmasti näkivät kuinka hauskaa Bojilla oli (varsinkin kun paikka oli isomäen kuuluisa seiomakatsomo ja ympärillä 5000 tuppisuuta porilaista). Jos vituttaa [tappio] ja on vielä tylsää, niin vitutus on maksimoitu. Jos taas vituttaa [tappio], mutta silti oli Boikien kanssa hauskaa, vitutus ei ole _läheskään_ niin suuri.

Vastaavasti jos tulee voitto ja on ollut helvetin hauskaa, niin puhutaan perjantaisesta illasta :)
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni aika ei ollut vielä suotuisa etulinjalle. Se, mikä onnistui Raumalla, ei välttämättä onnistu Porissa vielä moneen vuoteen. Tuntuu, että eutlinja vain passivoittaa muuta yleisöä, tietysti vika on muussa yleisössä, mutta silti.

Vika on todellakin muussa yleisössä jos 30 hengen porukka passivoittaa kaikki muut. Itse en tuohon edes usko, veikkaan että yleisö olisi passiivista any case. Sitä voi sitten jokainen miettiä tykönään mistä tämä johtuu, varmaa on ainakin se ettei Etulinja voi lähteä toimimaan ison passiivisen massan ehdoilla ja sen reaktioita peläten.

Tuo sama kokemus on muuten Etulinjankin porukoissa että tappiotkaan eivät välttämättä vituta kun katsomossa on annettu kaikki. Jonkun mielestä ehkä kummallista, mutta minkäs teet jos rehellisesti tuntuu siltä. Toki tässä on eroja yksilöiden välillä, eivät kaikki noin ajattele. Mutta se on silti yksi tämän toiminnan pointeista että pidetään hauskaa katsomossa, se on kuitenkin asia mihin voidaan vaikuttaa. Joukkueen esitykseen, voittoihin ja tappioihin, ei välttämättä voida.

Ei etulinjassa mitään pahaa ole, mutta jos tämä kaukaa haettu kuvitelmani siitä, että se passivoittaa muuta katsomoa toiminnallaan ja saa porukan vittuuntumaan tohon hyppimiseen(juuri sen suuren massan, työttömät hitsarit etc), niin ehkä etulinjan kannattaisi palata seisomakatsomoon ja koettaa saada tätä suurta massaa mukaan yksinkertaisimmilla huudoilla.

Ei todellakaan kannata. Tuota yritettiin melkein kaksi vuotta ja mitä enemmän yritettiin, sitä enemmän tuli huonoa palautetta. Emme edes tiedä missä määrin on meidän velvollisuutemme herätellä ketään. Tai jos herätellään niin sitten omilla ehdoilla, tällä hetkellä istumakatsomosta käsin.

Omasta puolestani ja tiedän myös muutaman kaverin olevan sitä mieltä, että niin kauan kuin nimimerkki Vellihousu on kyseisessä porukassa kaikkine konetuliase-fantasioineen, niin ei tartte odotella meitä siihen ryhmään.

Ei millään jaksaisi taas tätä...

Jos Etulinja julkaisisi nyt sivuillaan tiedotteen, että nimimerkki Vellihousu ei ole toiminnassa mukana, niin mikähän sen konkreettinen vaikutus mahtaisi olla? Kasvaisiko Etulinjan toiminta äkkiä räjähdysmäisesti? Ja mitä merkitystä tuollaisella tiedotuksella edes olisi, eihän moisen julkaiseminen sitä takaisi etten silti olisi mukana?

En haluaisi neuvoa, mutta koittakaa nyt aikuiset ihmiset päästä jostakin yli. Minulla on ollut omat älyttömyyteni, mutta jos minä tai kuka tahansa etulinjalainen, jäisi vastaavalla tavalla hautomaan jonkun kommentteja, olisi yhtä sun toista jäänyt tekemättä. Ei ole välttämättä kauhean mieltä ylentävä fiilis tulla hallilta kotiin ääni finaalissa, vaatteet hiessä ja kaikki paikat riekaleina ja lukee sen jälkeen netistä "olette paskoja" ja "lopettakaa apinat se tunnelman raiskaaminen" juttuja. Näin se vain kuitenkin menee, aktiivisuus kerää helpommin myös negatiivista huomiota puoleensa.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee ja joskus paskakin roiskuu yli. Ensijaisesti siellä hallilla kuitenkin heilutaan Ässien takia. Isossa kuvassa jonkun nimimerkin ei pitäisi painaa mitään.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Vaikeissa tilanteissa mitataan todellinen kannattajuus.

"Vaik' kaikki muut teidät hylkäisi,
Me tullaan aina katsomoon"

Tiistaina 8.1. Ässät kohtaa Kärpät.

Tule mukaan lähetämällä sähköpostia osoitteeseen etulinjapori@gmail.com viimeistään maanantaina klo 12.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni aika ei ollut vielä suotuisa etulinjalle. Se, mikä onnistui Raumalla, ei välttämättä onnistu Porissa vielä moneen vuoteen. Tuntuu, että eutlinja vain passivoittaa muuta yleisöä, tietysti vika on muussa yleisössä, mutta silti. Siihen päälle vielä väännöt oikein kannattamisesta yms. esim facebookissa, niin on selvää, että yhtenäistä fanipohjaa ei enää ole. Kuulostaa karulta, mutta siltä se on viime peleissä vaikuttanut. Ja totta vitussa se vaikuttaa kanustukseen onko kaukalossa tunnetta ja yritystä vai ei. Jostain luin jonkun boja kommentin, että välillä tappiotkaan ei vituta, kun on ollut niin helvetin hauskaa katsomossa. Tätä en pysty itse ikinä ymmärtämään, sillä tappio kotipelissä tai vieraissa etenkin nähdynlaisilla esityksillä vituttaa rankasti ja aina.

Itse koen niin kovaa kutsumusta tätä toimintaa kohtaan, että aivan samantekevää miten monta vuotta vielä menee. Mihin tässä on kiire? Eteenpäin ollaan menty jatkuvasti. Ensin foorumeilla vääntöä monta vuotta ja nyt se on siirtynyt konkretiaksi: ensin omaksi ryhmäksi ja sen jälkeen siirtyminen omaan katsomonosaan. Siitä se vähitellen lähtee. Tietysti olisi toivottavaa, ettei tässä nyt tarvitsisi odottaa vielä toista 10-20 vuotta, että eroja saataisiin konkreettisesti johtaviin porukoihin kurottua. Esim. Espoossa 2007 perustettu Blues Brothers junnasi monta vuotta lähes paikallaan, mutta niin vain porukka jatkoi sitkeästi duunia ja nyt ryhmä on kasvanut yli satapäiseksi, uskottavaksi kannattajaryhmäksi ja menee kokoluokassaan Suomessakin ihan kärkipäähän. Pavlovin Koira voi tulla vaikka korjailemaan, jos jokin faktoista kusee.

Tietysti kaikkia ei moterni meno miellytä ja kannattamisesta syntyy keskustelua niin kuin pitääkin, mutta se on pöyristyttävää kun irvileuat alkaa syyllistämään 30 hengen tekemisillä tuhansien ihmisten passivoitumista. Mikä estää kokoamasta pelkän Ässät tap tap tapin huutamista halajavia samaan nippuun patalogolle ja antaa palaa kaikin sielun ja ruumiin voimin siihen malliin, ettei Etulinjan chäntit kuulu? Olen jo monta kertaa huudellut tämän leikkimielisen kisailun perään, että huutakaa meidän kannatus piiloon, niin saadaan siten halliin tunnelmaa. Mitään ei vain tapahdu.

Itse ymmärrän taas oikein hyvin, jos huikea kannattajatoiminta pystyy lievittämään vitutusta minimiinsä tappio-ottelunkin jälkeen. Samaa olen itsekin huomannut kun on antanut katsomossa koko ottelun kaikkensa versus aiempia vuosia, jolloin sitä suurimman osan ottelusta seisoskeli passiivisempana ja harmitteli joukkueen vaisuutta. Silloin ne tappiotkin tosissaan nakersivat aivan eri malliin.

Itse olen ollut modernin kannatuksen puolella, ja olen edelleen, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että Pori on Pori. Ei etulinjassa mitään pahaa ole, mutta jos tämä kaukaa haettu kuvitelmani siitä, että se passivoittaa muuta katsomoa toiminnallaan ja saa porukan vittuuntumaan tohon hyppimiseen(juuri sen suuren massan, työttömät hitsarit etc), niin ehkä etulinjan kannattaisi palata seisomakatsomoon ja koettaa saada tätä suurta massaa mukaan yksinkertaisimmilla huudoilla.

Takapakkia emme lähde tosissaan enää ottamaan. Paluuta seisomakatsomoon voidaan miettiä vasta siinä vaiheessa kun meitä on helvetisti enemmän. Ja aika evvk, jos jotakin vituttaa hyppimiset, arvaa kuinka montaa vituttaa kun jengi seisoo vain hiljaa?

Omasta puolestani ja tiedän myös muutaman kaverin olevan sitä mieltä, että niin kauan kuin nimimerkki Vellihousu on kyseisessä porukassa kaikkine konetuliase-fantasioineen, niin ei tartte odotella meitä siihen ryhmään. Imagotappio on jo niin suuri, vaikka kyseessä on vain yhden henkiln mielipide, mutta silti.

Kyllä hän ainakin kasvotusten on ihan rento ja mukava veikkonen. Mielestäni ei kannata tällaista nyt lähteä enää lietsomaan. Sopimattomuuksia on tullut varmasti tässä vuosien varrella itse kultakin, mutta kyllä sitä paskaa on tännekin suuntaan tullut sankokaupalla. Mielestäni katseita pitäisi kääntää nyt vahvasti tulevaan ja mielestäni keskustelu on mennyt huomattavasti parempaan suuntaan näistä asioista kuin miettii mitä se on ollut tämän kauden aikana. Yritetään pysyä asiassa ja välttää tarpeetonta provoilua ja toisten loukkaamista ihan jokainen.

Tässä taas jotain pientä ajatelmaa, alkää tappako, mutta niin kornilta kuin se kuulostaa, niin Isomäkeen voitaisiin ehkä enemmän ääntä tulevaisuudessa hiljentämällä se pieni porukka joka nyt pitää eniten ääntä. Jännä tilanne, mutta toivotaan, että pointti tuli esiin. Kaikki tämä siis vain tällaista rakentavaa pohdintaa ääneen, Vellihousua lukuunottamatta.

Täysin vastakkaista mieltä valitettavasti. Älkää tehkö syntipukkia siitä pienestä porukasta joka yrittää antaa täyden panoksensa ottelussa kuin ottelussa, pliis (tämäkin sana tuli muuten tovi sitten virallisesti osaksi suomen kieltä). Mutta kai se vain kuuluu tähän porilaisuuteen: Teet niin tai näin, aina väärinpäin.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse koen niin kovaa kutsumusta tätä toimintaa kohtaan, että aivan samantekevää miten monta vuotta vielä menee..


Täältä kyllä todella iso hatunnosto sulle Brousseau!

En välttämättä ole kaikissa kannattamisasioissa ihan sinun linjoillasi, mutta pioneereja on maailman sivu aina tarvittu, liittyivät he sitten mihin tahansa uuteen ja ihmeelliseen.

On ihan mahdollista, että sinäkin olet jonain päivänä arvostettu porilaisen kannatustoiminnan Grand Old Man!
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Samoja teemoja käsiteltiin Isomäki-ketjussakin, joten miksipä en laittasi tätä tännekin:

Etulinja on ollut seisomakatsomossa oman aikansa ja eniten käytetty "chäntti" on takuuvarmasti ollut ihan perinteinen Ässät-huuto. Eikä se ole varmasti valikoimista poistumassa. Silloin kun yleisö elää kunnolla mukana pelissä, se on erittäin hyvän kuuloista. Tuota ei lyhyitä ja hyvin pieniä hetkiä lukuun ottamatta tapahtunut alkukaudestakaan, ikävä kyllä. Eikä oikeastaan viime kaudellakaan, eikä sitä edellisellä, mikä on sääli. Ainakaan minä en yksinkertaisesti jaksa huutaa pelkkää Ässät-huutoa seisomakatsomon keskellä huomaten samalla, että se huuto katoaa toppatakkien keskelle.

Omasta mielestäni onkin paljon mielekkäämpää käyttää monipuolisempaa materiaalia, hyppiä ja pomppia. Tappiot harmittavat edelleen, mutta ei välttämättä aivan yhtä paljoa, kun tuli ainakin annettua kaikkensa. Tätä samaa moni on sanonut, vaikka joillain nykyisin mukana olleilla on ollut ihan yhtä syviä ennakkoluuloja, kuin monella palstan kirjoittajalla.

Tulkaa ihmeessä kokeilemaan, älkää tuomitko toimintaa ennen kuin olette tehneet sen. Esimerkiksi lauantai on siihen ihan hyvä päivä, kun ennen matsia ehtii ottamaan tuopin tai kaksi vaikkapa Winstonissa, jonne olen itsekin matkalla muutaman muun etulinjalaisen kanssa.

Lopulta me kaikki kannustamme samaa seuraa ja lopullinen tavoite on saada lisää boostia meidän omalle seuralle. Tehdään yhdessä Isomäestä jälleen hyvä paikka juuri meille porilaisille. Tule mukaan kokeilemaan Etulinjaan tai pidä ääntä seisomakatsomossa.

"Vaik' kaikki muut teidät hylkäisi,
Me tullaan aina katsomoon"
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Yleisön/seisomakatsomon reaktioista tappioputken kasvaessa

Otsikkoni mukaisesti: miten hallille raahautuneet katsojat ovat suhtautuneet tappioputken venymiseen ottelu toisensa jälkeen? Ja nyt en tarkoita niitä hessuja, jotka lähtevät joka kerta pois, jos ollaan maalin tai kaksi tappiolla 10 minuuttia ennen loppua.

Puhun siis nyt niistä intohimoisista kannattajista, joita varmasti seisomakatsomossakin on paljon joka matsissa. Oman näkemykseni mukaan intohimoisen kannattajan kriteereihin ei kuulu se, että olisi pakko olla mukana Pataljoonan tai Etulinjan toiminnassa, tämä siis selvennyksenä.

Itse olen kovasti odottanut, jos fanien/seisomakatsomon kautta saataisiin masinoitua jonkinlaista mielenilmausta joukkueen viime aikaisten supersurkeiden otteiden johdosta?

Nyt tarkkana ne kaikki hätähousut, jotka tulevat tätä ajatustani kritisoimaan: en puhu mistään broilereiden/autonrenkaiden heittelemisestä jäälle tai muusta sellaisesta negatiivisesta toiminnasta, jota ei missään olosuhteissa tule hyväksyä.

Tarkoitan nyt jotain sen tyyppistä, kuin vaikkapa Ipa-fanien "menkää töihin"- kyltti tai vaikkapa joku kantaa ottava lakana. Mielestäni olisi tärkeää ilmaista joukkueelle myös hallilla ja otteluissa, että intohimoisesti Ässiin suhtautuva maksava yleisö on huolissaan siitä tiestä, jota joukkue on lähtenyt surffaamaan - kutsuttakoon sitä sitten vaikkapa Kiven sanoin "kuutamo-uinniksi".

Esimerkiksi Etulinjalle kaikki kunnia siitä, että olen URHOn välityksellä ollut näkevinäni, että kiitätte joukkuetta aina huononkin pelin jälkeen(?)... Tämä on teidän tehtävänne, enkä näe siinä mitään kritisoitavaa.

Sen sijaan muun muassa Lukko-peli oli kyllä sellainen esitys, etten näkisi mitään väärää, jos seisomakatsomon jäljelle jäänyt massa olisi viheltänyt joukkueen pois jäältä. Asenne oli sellainen, ettei paljon kiiteltävää ollut.

Kai yritän tässä muotoilla asiaa niin, että tärkeintä on rakkaus seuraan. Omasta mielestäni muutamassa ottelussa - ja en mielestäni edes liioittele - tämän hetken pelaajanippu on osoittanut suorastaan häpeällisiä otteita ja nyt en puhu pelikirjasta tai pelitavasta, vaan löysästä neppailusta.

Olisi siis hyvä löytää joku kollektiivinen tapa ilmaista huolta joukkueen otteista. Mielenilmauksen olisi syytä olla sellainen, joka herättelee jengiä, eikä sen sijaan pahenna negatiivisuuden kierrettä pelaajiston sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tarkoitan nyt jotain sen tyyppistä, kuin vaikkapa Ipa-fanien "menkää töihin"- kyltti tai vaikkapa joku kantaa ottava lakana.
Minä luulin tämän Ilves-fanin läpän kohdistuneen yleisesti porilaisiin "työttömiin hitsareihin". Heh, no joo... Jokunen viikko ennen Ipa-peliä jokerikannattajat lauloivat, että "ei oo duunii, ei oo duunii Porissa". Ehkä erehdykseni juonsi juurensa tästä.

Sori. Vähän off topic.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä luulin tämän Ilves-fanin läpän kohdistuneen yleisesti porilaisiin "työttömiin hitsareihin". Heh, no joo... Jokunen viikko ennen Ipa-peliä jokerikannattajat lauloivat, että "ei oo duunii, ei oo duunii Porissa". Ehkä erehdykseni juonsi juurensa tästä.

Sori. Vähän off topic.

Mä taas olen ymmärtänyt, että heillä on tämä kyseinen kyltti ollut mukana jo aika pitkään tässä syksyn/talven otteluissa. En toki itsekään ole tästä ihan satavarma.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksi ottelu kaiken muuttaa voi?

Tämän kyseisen Ilves-kannattajan kyltittelyä on nähty muuallakin tosissaan, ettei taida olla suunnattu pelkästään porilaisille.

Etulinja tosiaan sänttäilee ottelun kuin ottelun jälkeenkin, riippumatta loppulukemista.

Niin, en tiedä. Itse lähtisin siltikin rakentamaan positiivisuuden kautta herätettä joukkueelle ja nämä olisivat juurikin niitä hyviä hetkiä henkeä salpaaville, koko hallin kattaville tifoille versus keittiön lattialla edellisenä iltana väsätyt töherryslakanat. Mutta positiivisuus on perinteiden mukaan ilmeisesti väärin kannatettu ja suotavampaa olisi jäädä kotiin ja jäljelle jäävienkin tulisi vittuilla katsomossa jo myös sitten omillekin pelaajille kun kerran eivät kannustusta ansaitse.

Sen lisäksi, että nämä suuret tifot vaativat huolellista suunnittelua ennen toteutustaan, ovat ne myös tätä nykyä julmettoman kalliita, varsinkin jos puhutaan näistä suurista övereistä. Toki muitakin vaihtoehtoja on näiden tekemiseen, mutta sanoman vahvuus ja vakuuttavuus tietysti vaihtelevat. Riippuu hyvin pitkälti nimenomaan siitä, mitä tifon avulla halutaan viestittää.

Seurataan nyt mielenkiinnolla mihin tämä tulee tästä taas lähtemään, jos nuo 3 pinnaa nyt tänään onnistutaan vihdoinkin nappaamaan.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Ei siellä mitään yleisön reaktioita tarvita. Niin monta vuotta on Pata rämpinyt pahnan pohjimmiasena ettei tuollainen pieni tappioputki nyt vaikuta vielä mihinkään. Ainoa ero on nyt se että joutuu miettimään pelipäivään asti ennnenkuin tekee päätöksen lähteä hallille.
 

Pianisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämän kyseisen Ilves-kannattajan kyltittelyä on nähty muuallakin tosissaan, ettei taida olla suunnattu pelkästään porilaisille.

Mä näin Ipafanien tekemän videon jostakin fanimatkasta. Siinä oli joku kummelityyppinen ukko miltä kysyttiin terveisiä joukkueelle. Se vastas että menkää töihin. Oletan että kyltti on tehty sen pohjalta omille jonkinlaisella tamperelaisella huumorilla mitä kukaan muu ei ymmärrä.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Saturday Night Fever!

Etulinja järjestää bileet lauantaina B7-katsomossa, ja olemme päättäneet kutsua mukaan kaikki patasydämet.

Tule sinäkin antamaan äänesi Ässille ja liikkumaan katsomossa kuin John Travolta.

Bileisiin voit ilmoittautua Facebookin kautta Etulinja-nimimerkille tai sähköpostilla osoitteeseen etulinjapori(at)gmail.com perjantaihin klo 12 mennessä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Etulinja @ Ässät - Blues 18.1.2013

Karhunkämmen lyö perjantaina B7:stä! Saavu sinäkin Etulinjan rivistöihin kannattamaan äänekkäämmin kuin koskaan ja pidetään huoli, ettei Porissa perjantaina soi ainakaan blues.

Peliin pääset ottamalla yhteyttä Etulinjan nimimerkkiin yksityisviestillä Facebookissa, tai lähettämällä e-mailia osoitteeseen etulinjapori@gmail.com.

Ilmoittautumiset ovat jo hyvässä vauhdissa, ja viimeistään ne tulee tehdä torstaihin klo 12 mennessä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässät alkaa soittamaan tästä päivästä lähtien otteluiden alussa Remixin Isomäen Legendaa lyriikoiden kera varustettuna. Tuolloin ajatuksena, että kaikki hallilla olijat nostaisivat huivinsa päänsä päälle levitettyinä ja laulaisivat mukana. Tässä vähän malliesimerkkiä: Best Hockey Fans in the world - Dif bik 6-1 - YouTube.

Biisiä pääsee reenailemaan lyriikoineen alla olevasta osoitteesta:

http://mediaplane.tietosund.fi/siirto/Musavideo2012_v3.wmv

Suomessa näiden seuralaulujen hoilailut on vielä aika lapsenkengissä, niin sikäli on nyt hyvä että päästäisiin hommaan kiinni heti ensimmäisten joukossa. Alussa kyseinen biisi ei henk. koht. herättänyt hirveästi hurraa-huutoja, mutta nyt kun sitä on enemmän kuunnellut niin ei välttämättä ollenkaan paskempi kun vertasi omia ensireaktioita.

Aikaahan kunnollinen läpilyönti tällaisen suhteen tulee varmasti viemään aikaa. Vähemmistön laulaessa ja levittäessä huiveja, muiden ihmetellessä vierestä. Vähitellen pienin askelin, mikään ei tapahdu hetkessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös