Nuori Suomi ry

  • 991 745
  • 5 368

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Olen vetänyt varmaan 1500 treeniä junnuille - ja aina suunnitelmallisesti 100% lasissa. Ja ehkä kukaan ei ole yrittänyt etsiä yhtä monipuolisesti motivointikeinoja junioreille kuin minä. Mutta, nyt ollaankin ytimessä: ruotsalaisen, kanadalaisen, venäläisen, yhdysvaltalaisen valmentajan EI TARVITSE ETSIÄ LÄHTÖKOHTAISESTI MOTIVOINTIKEINOJA - koska noissa maissa ei puuhastella "kaikki pelaa" -hengessä!

Jos motivaatio on ongelma, niin miksi pidät noita sinulle "ongelmatapauksia" joukkueessasi? Toteat vaan, että "eiköhän tämä nyt ollut tässä" ja otat niitä poikia ketä haluat.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Hyvällä valmennuksella päästään tähän, mutta se ei onnitu jos käytetään "nokun Nuori Suomi"-tekosyytä. Toisaalta mikään ei estä pelaajaa siirtymästä sellaiseen ympäristöön missä hän kehittyy parhaiten.

Tätä "nokun Nuori Suomi"-argumenttia käytetään siksi, että on ihan yhden tekevää mitä Suomessa ajatellaan kilpailusta ja sen vahingollisuudesta. Fakta on edelleen, että isossa maailmassa kilpaillaan ja se kilpailu on raakaa. Jos me haluamme, että suomalaiset menestyvät tuossa ympäristössä, niin silloin luonnollisesti kilpailun tulee olla läsnä myös meillä.

Mikäli taas yhteiskunnallisesti tai urheilun sisällä katsotaan, että huippu-urheilu ei ole tärkeää, emmekä tarvitse kansainvälisesti menestyviä urheilijoita, niin silloin asialla ei ole merkitystä. Siinä tapauksessa voimme tehdä täällä mitä lystäämme.

Mehän emme tässä tapauksessa määrittele sitä huippu-urheilun toimintaympäristöä, vaan meidän on sopeuduttava siihen. Alexander Ring viimeksi mainitsi, ettei ymmärrä Suomen kaikki pelaa-meininkiä ja se mielestäni osoittaa, että ainakin Saksassa asioita tehdään eri tavalla futiksen saralla. Ja saksalaiset pelaajat ovatkin henkisesti todella kovia mutta myös futisosaamiseltaan aivan maailman eliittiä.

Minä näen, että suomalainen huippu-urheilu on kauttaaltaan taantunut sekä huipun, että massan osalta. Syitä on varmasti monia ja tämä kansalaiskeskustelu on yksi tapa yrittää päästä jäljille. Onko syy Nuori Suomi, PlayStation, 2010-luku, nämä kaikki yhdessä, vai joku muu, niin minä en ainakaan osaa tai pysty siihen tyhjentävästi vastaamaan.

Pienemmässä mittakaavassa ja tämän ketjun varsinaisessa aiheessa voimme puhua siitä mihin ovat hävinneet suomalaiset huippujääkiekkoilijat. Sitäkään ilmiötä me emme kukaan voi kiistää, näin on todella käynyt. Taas kerran palaamme siihen, että syy on jossain. Onko se Nuori Suomi, massojen puute tai joku muu. Ja paljonko vaikka massojen puute johtuu esimerkiksi Nuori Suomi-hengestä tai liiasta kilpailusta.

Se voi yhtä hyvin olla, että 20 vuoden päästä kehutaan Nuori Suomi maasta taivaaseen upeana keksintönä. Jos taas pitää paikkansa, että sitä "aatetta" on lähdetty ajamaan uudelleen alas jääkiekon sisällä, niin se kielii ihan toista. Mutta antaa ajan näyttää.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
En muuttaisi juuri mitään

Millä tavoin sinä toteuttaisit jäätreenejä/harjoittelua erilailla ilman Nuori Suomea?

En muuttaisi juurikaan mitään. Ehkä harjoitteiden vaikeustasoa voisi hieman nostaa. Mutta pointti ei ole siinä. Se on tässä:

Ilman Nuori Suomea minulla olisi pukukopissa 20 kiiluvasilmäistä lasta tai nuorta, jotka harjoittelisivat, kilpailisivat ja urheilisivat niin kuin jääkiekkoilussa pitää harjoitella, kilpailla ja urheilla. Heillä olisi sisäsyntyinen motivaatio kehittyä kilpailuasetelman avulla.

Valmentaja ei voi määräänsä enempää, en edes minä, saada kauhalla kaadettua motivaatiota lapsen tai nuoren pääkoppaan. Valmentajan tärkeimpiä motivointikeinoja on se normaali urheiluympäristö, jossa vallitsee lapsesta asti KILPAILULLINEN MENTALITEETTI. Se on viety liiaksi pois Nuori Suomi -ideologialla suomalisesta juniorijääkiekkoilusta.

Johtava
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Itse näen, että Nuori Suomella on kaksi ydintä. Toinen on liikunnallisen elämäntavan edistäminen lapsilla ja toinen ja ehkä se tärkeämpi on erilaisten kehityskäyrien huomioiminen kilpaurheilussa. En yksinkertaisesti ymmärrä, kuinka nämä tavoitteet voivat olla ristiriidassa urheiluseuratoiminnan kanssa.

Miten esimerkiksi taannoin näkemäni tasavaihdot ja täysin eritasoiset pelaajat samalla kentällä huomioivat kunkin erilaiset kehityskäyrät?

Ja kertokaa nyt joku, että oliko se Nuori Suomen kaikki pelaa-sääntöjä, vai miksi noin tehtiin?

Liikunnallisen elämäntavan edistämisessä ei ole mitään pahaa mutta se on enemmän isojen massojen asia. Urheilun ja jalkapallon puolella sitä asiaa edistettiin ainakin Tampereella Ilveksessä jo 90-luvun alussa, ja tämän tiedän olevan fakta.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minä näen, että suomalainen huippu-urheilu on kauttaaltaan taantunut sekä huipun, että massan osalta. Syitä on varmasti monia ja tämä kansalaiskeskustelu on yksi tapa yrittää päästä jäljille. Onko syy Nuori Suomi, PlayStation, 2010-luku, nämä kaikki yhdessä, vai joku muu, niin minä en ainakaan osaa tai pysty siihen tyhjentävästi vastaamaan.

Yleisurheilussa ei ole "kaikki pelaa" mentaliteettia rajoittamassa, mutta silti ei olla päästy lähellekään edes kansallista huipputasoa.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Pyydän: poistu tästä keskustelusta, kun et ole yhtää kartalla!

Esimerksi: Mikä ylivoima? Mikä alivoima? 6-9-vuotiaiden jääkiekossako? Leijonaliigassa? Kun pelataan poikittain tai puolella kaukalolla? Suomessa?

Ja minäkö, hanskat tiskiin kättelyssä!? Valmentajana, minustako puhut? Mikä poloinen sinä olet arvioimaan minua juniorivalmentajana? Olen vetänyt varmaan 1500 treeniä junnuille - ja aina suunnitelmallisesti 100% lasissa. Ja ehkä kukaan ei ole yrittänyt etsiä yhtä monipuolisesti motivointikeinoja junioreille kuin minä. Mutta, nyt ollaankin ytimessä: ruotsalaisen, kanadalaisen, venäläisen, yhdysvaltalaisen valmentajan EI TARVITSE ETSIÄ LÄHTÖKOHTAISESTI MOTIVOINTIKEINOJA - koska noissa maissa ei puuhastella "kaikki pelaa" -hengessä!

Ja minulla on kanttia myöntää, että joku pahainen isävalmentaja Stig Svensson vetää minua paremmat treenit Ruotsissa sen tähden, että hänen pelaajansa ovat motivoituneet ja motivoituneet nimenomaan lapsesta asti koetun NORMAALIN kilpailutilanteen kautta. - Ja toki yritän organisoida ja psyykata paremmat harjoitukset, kuin tuo Stig S., mutta se ei ihan noin vain onnistu, koska meillä "kaikki pelaa" -velttous on tarttunut poikiimme.

Mutta oikeasti, jos keskustelee Nuoren Suomen vaikutuksesta suomalaiseen juniorijääkiekkoiluun, pitää edes perusasiat olla kunnossa! Sinulla ne eivät ole, joten sinuun en voi uhrata aikaani tämän enempää. Anteeksi.

Johtava

Kiitos vastauksesta, tosin jälleen palataan perusasiaan, että täällä saisivat keskustella vain ne jotka ovat kanssasi samaa mieltä NS:n syöpävaikutuksesta.

Kun kerran tuhlasit arvokasta aikaasi tuohon, niin jos johtavalla jossain välissä löytyy aikaa, niin voisitko kertoa oman ratkaisumallisi mielestäni oleelliseen kysymykseen. Eli kuinka ratkaisisit lapsien erilaisten kehityskäyrien ja mm. biologisen iän vaihtelun valmennuksellisesti jääkiekossa ja ehkä laajemmin junioreiden joukkuepalloilussa yleisesti?

Yksilölajeissa tätä ongelmaa ei oikeastaan ole, mutta joukkuelajeissa mitä suuremmissa määrin näin on. Totaalidarwinistisessa systeemissä yllättävänkin suuri osa voi menettää motivaationsa kokonaan ja lopettaa urheilun, vaikka sinänsä intoa olisi paljonkin. Oletko esim. joustavampien ikärajojen kannalla, jotta motivoituneilla nuorilla olisi mahdollisuus pelata nuorempien kanssa?

Esim. Kanadassahan käytännössä kaikilla huippujunioreilla on ns. vanhempi biologinen ikä, koska järjestelmä suosii heitä. Onko käyrän toisessa päässä olevilla sitten vain paska zägä ja joutavatkin lopettamaan urheilun, vaikka parikymppisenä erot olisivatkin tasaantuneet? Onko sellainen valmennusjärjestelmä ylipäänsä mahdollista joukkuelajeissa, että nämä erot tulisi paremmin huomioitua? Mielestäni Suomella pienenä kansana olisi syytä kiinnittää asiaan huomiota ja näin saada lahjakkuuspotentiaali paremmin käyttöön.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Valmentaja ei voi määräänsä enempää, en edes minä, saada kauhalla kaadettua motivaatiota lapsen tai nuoren pääkoppaan. Valmentajan tärkeimpiä motivointikeinoja on se normaali urheiluympäristö, jossa vallitsee lapsesta asti KILPAILULLINEN MENTALITEETTI. Se on viety liiaksi pois Nuori Suomi -ideologialla suomalisesta juniorijääkiekkoilusta.

Miksi emme pärjää yleisurheilussa missä nimenomaan kilpailullinen mentaliteetti ja missä ei ole kaikkipelaa-rajoitusta?

Ilman Nuori Suomea minulla olisi pukukopissa 20 kiiluvasilmäistä lasta tai nuorta, jotka harjoittelisivat, kilpailisivat ja urheilisivat niin kuin jääkiekkoilussa pitää harjoitella, kilpailla ja urheilla. Heillä olisi sisäsyntyinen motivaatio kehittyä kilpailuasetelman avulla.

Miksi pidät näistä "motivaatio-ongelmaisia" joukkueessasi?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Yleisurheilussa ei ole "kaikki pelaa" mentaliteettia rajoittamassa, mutta silti ei olla päästy lähellekään edes kansallista huipputasoa.

Kai nyt Suomessa päästään aina lähelle kansallista huipputasoa? ;)

Suomen ennätystasolle tosiaan ei päästä ja tästä kirjoiteltiin pitkät pätkät jo olympialaisten aikaan. Keihäänheitto on ainoa laji jossa olemme kansainvälisellä huipulla vielä toistaiseksi mutta emme siinäkään enää ihan terävin kärki.

Tilanne on näin urheilumiehen kannalta huolestuttava.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö "kaikki pelaa" ole juuri Nuori Suomi -ideologiaa?

Entä "puolen pelin takuu", eikö sekin ole Nuori Suomi -ideologiaa?...

Kehut toistuvasti osaamisellasi, koulutuksellasi ja sen jälkeen tuot keskusteluun jälleen kerran näitä idioottimaisuuksia. Nuori Suomi -ideologiassa ei missään puhuta "kaikki pelaa" tai "puolen pelin takuusta", nämä ovat kahden lajiliiton tekemiä tulkintoja NS-ideologiasta. Mikään ei olisi estänyt näitä lajiliittoja muodostamasta kilpailullisia sarjoja ja joukkueita, kyse on ammattitaidottomuudesta näissä lajiliitoissa. Kaikki pelaa systeemin voi toteuttaa monella tavalla, mutta jääkiekkoliitto teki sen hölmösti.

Sinun höpinäsi NS:n vaikutuksesta joukkueen kokoamiseen, harjoittamiseen tai peluuttamiseen, ovat täyttä potaskaa. Se, että jääkiekkoliitto on tehnyt omanlaisia tulkintoja NS:n periaatteista on jääkiekkoliiton virhe. NS:n tavoite on ainoastaan edistää lasten ja nuorten urheilua. Sinulta tulee toistuvasti täysin yksisilmäisiä tulkintoja, joiden perusteella en voi uskoa sinun väitteitäsi omasta kyvykkyydestäsi junnuvalmentajana. Minulla on kuva valmentajasta, joka viheltää pilliin ja odottaa kaikkien junnujen olevan samasta muotista valettuja.

Erotetaan nyt taas Nuori Suomi -ideologia ja lajiliittojen tulkinnat siitä. Esimerkiksi Ratsastajainliitossa lapset kilpailevat seuratasolta lähtíen pääsääntöisesti samoissa luokissa aikuisten kanssa, ilman minkäänlaista Nuori Suomi -tasoitusta. Nuori Suomi ei ole vaikuttanut mitenkään SRL:n kilpailutoimintaan, koska NS:ssa ei ole siitä kysymys.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Miten esimerkiksi taannoin näkemäni tasavaihdot ja täysin eritasoiset pelaajat samalla kentällä huomioivat kunkin erilaiset kehityskäyrät?

Ja kertokaa nyt joku, että oliko se Nuori Suomen kaikki pelaa-sääntöjä, vai miksi noin tehtiin?

Liikunnallisen elämäntavan edistämisessä ei ole mitään pahaa mutta se on enemmän isojen massojen asia. Urheilun ja jalkapallon puolella sitä asiaa edistettiin ainakin Tampereella Ilveksessä jo 90-luvun alussa, ja tämän tiedän olevan fakta.

En väitä, että nykyinen tai entinen NS olisi jotenkin optimaalinen systeemi näiden erojen huomioimiseen, mutta ainakin se takaa totaalidarwinistista systeemiä paremmin hitaammin kehittyvien mahdollisuuden urheiluun.

Ja jos pitää vielä kerrata, niin en ole sen kannalla, että peliaika jaetaan kaikkien kanssa tasan, mutta en ole myöskään yhtään vakuuttunut, että totaalidarwinismi olisi jotenkin paras systeemi palloiluun.

Yksilölajeissahan darwinismi tosiaan on koko ajan kukoistuksessaan kilpailuissa ja hienoja timanttejahan sieltä kilpailun rattaista tuntuu putoilevan jatkuvalla syötöllä. Olympialaiset ne vasta olikin varsinaista timanttiloistoa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ilman Nuori Suomea minulla olisi pukukopissa 20 kiiluvasilmäistä lasta tai nuorta, jotka harjoittelisivat, kilpailisivat ja urheilisivat niin kuin jääkiekkoilussa pitää harjoitella, kilpailla ja urheilla. Heillä olisi sisäsyntyinen motivaatio kehittyä kilpailuasetelman avulla.

Tuohan on täysin harhaista tekstiä. Taivahan jumala, eihän tuolla ole enää mitään tekemistä minkään reaalisen kanssa. NS:lla on ollut korkeintaan periferinen negatiivinen vaikutus, ja kaikki olennaiset tekijät liittyvät ihan muihin tekijöihin. Miksi ihmeessä joillakin on halua siirtää vakavaa keskustelua johonkin ihan toisarvoiseen?

Eli ne asiat mitä tulisi korostaa on suurempi keskittyminen yksilöön, yksilötaitoihin ja yksilölliseen kehitykseen, mikä voi fyysisten ominaisuuksien osalla todella voimakkaasti heitellä juniori-ikäluokissa. Ei korosteta ehdotonta kurinalaisuutta ja vain sarjan ja ottelun voittamisen merkitystä vaan annetaan vapauksia ja rohkaistaan ottamaan riskejä, vaikka ne välillä kostautuvat. Pyritään etsimään ja rohkaisemaan taitavuutta ja itseluottamusta. Ei tehdä juniorijoukkueista orjallista pelikirjakiekkoa pelaavia robotteja, jotka aikuisina ovat loistavaa 3-kenttä -materiaalia. (Tietysti NHL:n mikro-kaukalot korostavat nykyään valtavasti myös koon merkitystä, mikä on valitettavaa - iso jää sentään mahdollistaa monenlaiset pelaajatyypit.)

Juniorivalmennuksen kruunuina pitäisi nähdä luodut tähdet ja ammattilaispelaajat, ei voitetut junnu-pelit ja sarjat. Toki niitäkin tulee arvostaa, mutta vielä paljon hienompaa on tuottaa omista juniorijoukkueista NHL-tähti tai edes joka tapauksessa kiekon pelaamisesta elantonsa saava ammattilainen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En muuttaisi juurikaan mitään. Ehkä harjoitteiden vaikeustasoa voisi hieman nostaa. Mutta pointti ei ole siinä. Se on tässä:

Ilman Nuori Suomea minulla olisi pukukopissa 20 kiiluvasilmäistä lasta tai nuorta, jotka harjoittelisivat, kilpailisivat ja urheilisivat niin kuin jääkiekkoilussa pitää harjoitella, kilpailla ja urheilla. Heillä olisi sisäsyntyinen motivaatio kehittyä kilpailuasetelman avulla...

Käsitykseni sinusta heikkona junnuvalmentajana vain vahvistuu. Osaat varmasti harjoituttaa teknisesti hyvin, mutta johtajuus sinulta tuntuu puuttuvan täysin. Joukkueen kilpailutilanteen määrittelee valmentaja, ei Nuori Suomi. Mikäli sinun joukkueessa ei ole näitä kiiluvasilmäisiä junnuja, katso peliin, älä syytä jotain ideologiaa.

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on mukavoittanut kaikkia sen kansalaisia, ei Nuori Suomi ry. Mutta mikäli lapsella tai nuorella on hyvä valmentaja, nämä ovat kiiluvasilmäisiä urheilijoita. Olen nähnyt monia tällaisia, mutta olen myös nähnyt sinun kaltaisia kitisijöitä, jotka syyttelevät mitä milloinkin, kaupunkia, seuraa tai sitten vaikka Nuori Suomi -ideologiaa.

Nuori Suomi ry on syntynyt tarpeen seurauksena, kun lasten ja nuorten liikkumismäärät lähtivät putoamaan 90-luvulla radikaalisti. Tämän kehityksen pysäyttämiseksi lajiliitot perustivat Nuori Suomi ry:n, jonka avulla pyrittään motivoimaan lapsia ja nuoria liikkumaan. Nuori Suomi ry on seuraus, ei syy.

Vastaavasti jääkiekon parissa toimivat junnuvalmentajat joutuvat tekemään enemmän töitä lasten ja nuorten motivaation eteen, koska urheilu on menettänyt paikkansa lasten ja nuorten ykkösharrastuksena. Enää ei ole joka nurmikolla futispeliä tai autotiellä tossulätkää, itsenäinen harrastaminen on romahtanut. Nykyjunnuvalmentajalta vaaditaan erilaista osaamista verrattuna takavuosien valmentajiin, joukkueen muuttaminen veltosta kiiluvasilmäiseksi on yksi tällainen osaaminen.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En väitä, että nykyinen tai entinen NS olisi jotenkin optimaalinen systeemi näiden erojen huomioimiseen, mutta ainakin se takaa totaalidarwinistista systeemiä paremmin hitaammin kehittyvien mahdollisuuden urheiluun.

Ja jos pitää vielä kerrata, niin en ole sen kannalla, että peliaika jaetaan kaikkien kanssa tasan, mutta en ole myöskään yhtään vakuuttunut, että totaalidarwinismi olisi jotenkin paras systeemi palloiluun.

Yksilölajeissahan darwinismi tosiaan on koko ajan kukoistuksessaan kilpailuissa ja hienoja timanttejahan sieltä kilpailun rattaista tuntuu putoilevan jatkuvalla syötöllä. Olympialaiset ne vasta olikin varsinaista timanttiloistoa.

Vastaatko myös niihin kysymyksiin. Heikot sortuu elon tiellä, sitä se urheilu on, halusi tai ei.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eli ne asiat mitä tulisi korostaa on suurempi keskittyminen yksilöön, yksilötaitoihin ja yksilölliseen kehitykseen, mikä voi fyysisten ominaisuuksien osalla todella voimakkaasti heitellä juniori-ikäluokissa. Ei korosteta ehdotonta kurinalaisuutta ja vain sarjan ja ottelun voittamisen merkitystä vaan annetaan vapauksia ja rohkaistaan ottamaan riskejä, vaikka ne välillä kostautuvat. Pyritään etsimään ja rohkaisemaan taitavuutta ja itseluottamusta. Ei tehdä juniorijoukkueista orjallista pelikirjakiekkoa pelaavia robotteja, jotka aikuisina ovat loistavaa 3-kenttä -materiaalia. (Tietysti NHL:n mikro-kaukalot korostavat nykyään valtavasti myös koon merkitystä, mikä on valitettavaa - iso jää sentään mahdollistaa monenlaiset pelaajatyypit.)

Juniorivalmennuksen kruunuina pitäisi nähdä luodut tähdet ja ammattilaispelaajat, ei voitetut junnu-pelit ja sarjat. Toki niitäkin tulee arvostaa, mutta vielä paljon hienompaa on tuottaa omista juniorijoukkueista NHL-tähti tai edes joka tapauksessa kiekon pelaamisesta elantonsa saava ammattilainen.

Onko NHL alkanut taas korostaa isoja pelaajia? Mielelläni kuulisin esimerkin suomalaisista huippupelaajista joita tämä mainitsemasi lähestymistapa on tuottanut.

Onko sinulla tietoa miten esimerkiksi -83 syntyneiden tähdet Mikko Koivu ja Tuomo Ruutu ja heidän juniorivuotensa vertautuvat tähän? Eli tuottaako se oikeasti tulosta?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Onko tosiaan niin nykyäänkin jääkiekon puolella että "kaikki pelaa" tarkoittaa "kaikki pelaa yhtä paljon"? Itse kun en jääkiekkoliiton sääntöihin tuon suhteen ole tutustunut.

Itse kun vaikutan fudiksen puolella, niin meillä ainakin "kaikki pelaa" tarkoittaa käytännössä "kaikki pelaa tietyin reunaehdoin vähintään puolet pelistä" ja tämä taas tarkoittaa "puolet suhteessa kaikkiin peleihin missä osallistui". Eli yksittäisen pelin kohdalla ei edes tarvitse aina antaa sitä puolta peliä.

Itselläni siis ne innokkaimmat pojat pelasi varmaan viime kaudella jo ~30% enemmän kun vähemmän innokkaat. Tämä siis ihan mutulla, tilastoa en pitänyt. Sen sijaan oli täysin selvää ja tein sen pojille, sekä vanhemmille selväksi, että innokkaimmat harjoittelijat ja kovimmat tsemppaajat peleissä pelaa eniten.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Onko tosiaan niin nykyäänkin jääkiekon puolella että "kaikki pelaa" tarkoittaa "kaikki pelaa yhtä paljon"? Itse kun en jääkiekkoliiton sääntöihin tuon suhteen ole tutustunut.

En tiedä miten on juuri nyt, mutta muistaakseni vielä keväällä näin oli, vuosi sitten oli ihan varmuudella. Pelattiin Tampereella ja kyseessä oli melko iso turnaus, entinen Volvo-turnaus, Voitelukeskus Cup, Perlos cup ja mitähän nimiä sillä nyt on ollut.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Vastaatko myös niihin kysymyksiin. Heikot sortuu elon tiellä, sitä se urheilu on, halusi tai ei.

Anteeksi mihin kysymyksiin?

Minulla ei ole tarkempaa kokemusta NS:n soveltamisesta jääkiekossa. Oma kokemukseni juniorijääkiekkoilusta sivusta katsoen on tätä syöpävaikutusta edeltävältä ajalta, eivätkä kokemukset olleet mitenkään mairittelevia näkemieni valmentajien kohdalla.

Tuo sananlaskusi ei kuitenkaan päde samalla tavalla yksilöurheilussa, jossa voidaan eri lailla käyttää malttia juniorien valmennuksessa ja urheilusuoritusten määrä ei ole kiinni sen hetkisestä kehitysvaiheesta. Mikäli jääkiekossa ei ole mitään järjestelmää yksilöiden välisten erojen huomioon ottamiseksi, tulisi sekin sitten kertoa hyvissä ajoin, niin moni juniori voisi valita sellaisen lajin, jossa todellisia kehitysmahdollisuuksia olisi. Ammattivalmentaja Studen sanoin, isosta osasta motivoituneita lapsia saadaan todella hyviä urheilijoita hyvässä valmennuksessa, kunhan vain toteutetaan valmentajan ohjeita ja vähän enemmän. Jääkiekossa ilmeisesti sitten ainakin joidenkin puolelta halutaan, ettei tämä olisi kaikille mahdollista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko tosiaan niin nykyäänkin jääkiekon puolella että "kaikki pelaa" tarkoittaa "kaikki pelaa yhtä paljon"? Itse kun en jääkiekkoliiton sääntöihin tuon suhteen ole tutustunut...

E-junnuissa on tasapuolinen peluuttamispakko muutaman vaihdon tarkkuudella ja Leijonaliigassa on 90 sekunnin vihelletyt vaihdot.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
E-junnuissa on tasapuolinen peluuttamispakko muutaman vaihdon tarkkuudella ja Leijonaliigassa on 90 sekunnin vihelletyt vaihdot.

Okei, noh sittenhän en näe mitään järkeä toiminnassa, jos ei tehdä tasoryhmiä jo aika nuorissa.

Mutta kysehän ei tosiaan tässäkään siis ole Nuoresta Suomesta, vaan sen tulkinnasta. Koska kuten tässä voi todeta, niin aivan eri tavalla toimitaan kahden Suomen suurimman junioriurheilun tahoilla.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Anteeksi mihin kysymyksiin?

Minulla ei ole tarkempaa kokemusta NS:n soveltamisesta jääkiekossa. Oma kokemukseni juniorijääkiekkoilusta sivusta katsoen on tätä syöpävaikutusta edeltävältä ajalta, eivätkä kokemukset olleet mitenkään mairittelevia näkemieni valmentajien kohdalla.

Tuo sananlaskusi ei kuitenkaan päde samalla tavalla yksilöurheilussa, jossa voidaan eri lailla käyttää malttia juniorien valmennuksessa ja urheilusuoritusten määrä ei ole kiinni sen hetkisestä kehitysvaiheesta. .

Jaa, tällaista leikkiä sitten tällä kertaa.

Yksilöurheilussahan se vasta päteekin, siellä kun ei ole joukkuetta tukemassa ja auttamassa, kaikista urheilijoistakaan ei tule koskaan hyviä.

Miten syntyy tuo myyttinen "hyvä valmennus"? Jos asiaa miettii prosessina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Okei, noh sittenhän en näe mitään järkeä toiminnassa, jos ei tehdä tasoryhmiä jo aika nuorissa.

Mutta kysehän ei tosiaan tässäkään siis ole Nuoresta Suomesta, vaan sen tulkinnasta. Koska kuten tässä voi todeta, niin aivan eri tavalla toimitaan kahden Suomen suurimman junioriurheilun tahoilla.

Seura voi ilmoittaa useamman joukkueen sarjaan. Joukkueissa on noin kolme kentällistä pelaajia, pelit pelataan esimerkiksi kahdella kentällisellä tai vaikka kolmella ketjulla ja kahdella pakkiparilla. Harjoituksiin näitä joukkueita voidaan tarvittaessa yhdistellä.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Mitä Ratsastusliitto on saanut Nuori Suomi ry:ltä?

Erotetaan nyt taas Nuori Suomi -ideologia ja lajiliittojen tulkinnat siitä. Esimerkiksi Ratsastajainliitossa lapset kilpailevat seuratasolta lähtíen pääsääntöisesti samoissa luokissa aikuisten kanssa, ilman minkäänlaista Nuori Suomi -tasoitusta. Nuori Suomi ei ole vaikuttanut mitenkään SRL:n kilpailutoimintaan, koska NS:ssa ei ole siitä kysymys.

Et saanut muotoiltua, että mitä Nuori Suomi on antanut Porin Ässille sellaista, mitä Ässät ei olisi itse pystynyt tuottamaan jääkiekkotoiminnassaan.

No, teen uuden kysymyksen: Mitä te Ratsastajaliitossa saitte Nuori Suomelta sellaista, mitä ette itse olisi pystyneet tuottamaan? Ja onko sinulla tietoa Ratsastajaliiton jäsenseuroista, niiden osalta esittäisin saman kysymyksen.

Enkä kyllä enää keksi sitäkään, että mitä Suomen Jääkiekkoliitto on saanut Nuorelta Suomelta sellaista, jota se ei olisi kyennyt itse tuottamaan. - Ja ilmankos Jääkiekkoliitto on alkanut tehdä pesäeroa Nuori Suomi -aatteeseen.

Ja rehellisesti sanon tämän: emme me juniorijääkiekkovalmentajat tiedä, mitä me olemme saaneet sellaista Nuori Suomi -järjestöltä, jota emme olisi itsekin kyenneet tekemään.

Johtopäätökseni on: Nuori Suomen tulisi keskittyä liikuntaan ja tuottaa sitä lähinnä koulujen, lastentarhojen ja kuntoliikuntajärjestöjen kautta. Urheiluseurojen kyljestä Nuori Suomi pitäisi irroittaa kokonaan. Samoin liittojen kyljestä.

Ja pyydän nyt apuun muitakin keskustelijoita. Mahdollisesti valmentajina toimineita nimimerkkejä. Mitä apua te olette saaneet Nuori Suomi ry:ltä arjen valmennukseenne? Haluan jotain konkretiaa, sillä itse olen valmentanut junioreita vuodesta 1998 asti, enkä olen sitä apua huomannut. Toki välillä olen valmentanut sellaisiakin ikäluokkia, joita "kaikki pelaa" ei koskenut.

Johtava

PS. Ja se tietty tässä hämää, että Nuori Suomi ry:n aikakaudella suomalaisen yhteiskunnan liikuntakulttuuri on suorastaan romahtanut. Sitä en osaa sanoa, olisiko se romahtanut enemmän ilman NS:ää. Mutta romahtanut se on joka tapauksessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et saanut muotoiltua, että mitä Nuori Suomi on antanut Porin Ässille sellaista, mitä Ässät ei olisi itse pystynyt tuottamaan jääkiekkotoiminnassaan.

No, teen uuden kysymyksen: Mitä te Ratsastajaliitossa saitte Nuori Suomelta sellaista, mitä ette itse olisi pystyneet tuottamaan? Ja onko sinulla tietoa Ratsastajaliiton jäsenseuroista, niiden osalta esittäisin saman kysymyksen...

En ymmärrä miten monta kertaa sinulle pitää asioita selittää. Olen jo useampaan kertaan kertonut mikä NS:n tavoite on, keinoistakin olen puhunut jonkin verran ja edelleenkään sinä et ymmärrä. Mikäli haluat selvitystä hoitajakerhojen sisällöistä yms., niin käyt tutustumassa SRL:n sivuilla, sieltä löytyy tietoa. Lisäksi voit tutustua nuorisuomi.fi sivustoon, ettei tarvitse täällä jankata.

Ymmärrän, että sinä yksittäisenä valmentajana et välttämättä tarvitse Nuori Suomi ry:tä, mutta jääkiekko lajina on sitä tarvinnut. Mikäli lasten ja nuorten liikkumattomuuteen ei puututa, loppuu myös jääkiekon harrastajat.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
En ymmärrä miten monta kertaa sinulle pitää asioita selittää. Olen jo useampaan kertaan kertonut mikä NS:n tavoite on, keinoistakin olen puhunut jonkin verran ja edelleenkään sinä et ymmärrä. Mikäli haluat selvitystä hoitajakerhojen sisällöistä yms., niin käyt tutustumassa SRL:n sivuilla, sieltä löytyy tietoa. Lisäksi voit tutustua nuorisuomi.fi sivustoon, ettei tarvitse täällä jankata.

Ymmärrän, että sinä yksittäisenä valmentajana et välttämättä tarvitse Nuori Suomi ry:tä, mutta jääkiekko lajina on sitä tarvinnut. Mikäli lasten ja nuorten liikkumattomuuteen ei puututa, loppuu myös jääkiekon harrastajat.

Olisi hyvä saada konkretiaa. Laita Viisi kohtaa, mitä Ässät hyötyi/hyötyy Nuori Suomesta, laita Viisi kohtaa, mitä Ratsastajaliitto hyötyi/hyötyy Nuori Suomesta. En ole huomannut, että aiemmin olisit tältä kantilta tässä ketjussa asiaa lähestynyt.

Ja toki etenkin tuo Ässät kiinnostaa, koska tämä on jääkiekkoilua käsittelevä keskustelupalsta.

1.
2.
3.
4.
5.

Kiitos. Jos vain viitsit.

Johtava
 

Fordél

Jäsen
Pyydän: poistu tästä keskustelusta, kun et ole yhtää kartalla!

Joo olet todellinen ammattilainen kun et pysty ihmisten kanssa kunnon keskusteluun vaan pyydät heitä poistumaan. Lisäksi vastaat vain niihin kysymyksiin, joiden avulla pystyt tuomaan esille omia näkemyksiäsi tukevia väitteitä.

Nyt kun sulla näyttää olevan aikaa myös moderoida tätä palstaa eli päättää kellä on oikeus osallistua keskusteluun ja kellä ei, sulla löytyy varmasti aikaa vastata myös vihdoinkin näihin sulle useasti esitettyihin kysymyksiin:

Voitko kertoa miten Nuori Suomi -ideologia on vaikuttanut liikunnan puolelle negatiivisesti?

Miten siis kommentoit sitä, että nuorisosta vain noin joka viides pitää kilpailuelementtiä tärkeänä liikunnassa?

Ole suoraselkäinen mies äläkä lähde luikkimaan mihinkään halkopinon tai työkiireiden taakse vaan vastaa kun sulta kysytään. Niin muutkin tekevät täällä sun kysymyksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös