Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 011 299
  • 47 206

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
En kirjoittanut epähuomiossa "ruotsalaisella". Hyvä yritys kuitenkin.
Siis, jos ihan riikinruotsalaisella selostuksella tarkoitit, niin löytyy täältä: Highlights | TV3. Valitettavasti sinun täytyy kikkailla ruotsalaisen proxyn kautta että näkisit ne Suomessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis, jos ihan riikinruotsalaisella selostuksella tarkoitit, niin löytyy täältä: Highlights | TV3. Valitettavasti sinun täytyy kikkailla ruotsalaisen proxyn kautta että näkisit ne Suomessa.

Kiitokset tästä, täytyy koittaa venkoilla katsomaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuo olikin minulle uutta tietoa, että henkilö saa itse päättää nimensä kirjoitusasun virallisissa lähteissä. Tai no toki maistraatissa saa nimensä muutettua, mutta tuossa nyt ei sellaisesta ollut kyse. Olen ollut käsityksessä, että ulkomailta Suomeen muuttavan henkilötietoja kirjatessa nimi- ja muut tiedot otetaan suoraan virallisista asiakirjoista kuten esim. passista. Ja luultavasti Losan Venäjän passissa lukee sukunimen kohdalla Ерёменко, joka kääntyy suomeksi muotoon Jerjomenko.

Venäjän passeissa on nimi paitsi kyrillisillä kirjaimilla niin myös translitteroituna länsimaisille kirjaimille. Tämä translitterointi oli varsinkin niihin aikoihin, kun Eremenkot Suomeen muuttivat, hyvin vaihtelevan tyyppistä, joskus ranskalaisittain, joskus saksalaisittain, joskus jenkkiläisittäin tai joskus ihan hatusta vedettyä. Ерёменко-tyyppiset e-kirjaimella alkavat nimet voidaan venäläisissä passeissa tai pelipaidoissa translitteroida pelkällä e-kirjaimella kuten mm. juuri lätkän MM-kisoissa Alexei Emelin (Алексей Емелин), lausutaan "Jemelin". Eremenkojenkin passeissa on voinut olla translitterointina "Eremenko".

Tosin enpä tarkemmin tiedä onko Eremenkon perheelle annettu kansalaisuuden saatuaan eri vaihtoehtoja sukunimen kirjoitusasuksi (standardin mukainen tai se mikä on passiin translitteroitu) vai onko suostuttu heidän omaan vaatimukseensa. Ja päätöksen tekivät muuten jr:n isä ja äiti, ei Losa itse.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kysymys pääkaupunkiseutulaisille:

Kun matkustat joukkoliikenteessä esim. Espoosta Helsinkiin ja omistat Stadin sisäisen liikenteen lipun, niin maksatko seutulipun hinnan vai maksatko pelkästään Espoon sisäisen lipun hinnan?

Itse olen jo pitkään maksanut pelkästään Espoon tai Vantaan sisäisen lipun hinnan, kun olen tulossa noilta alueilta takaisin Stadiin. Tämä kysymys on pyörinyt erilaisissa medioissa jo jonkin aikaa, koska HSL pitää tällaista reissaamista jotenkin heidän omien pelisääntöjensä vastaisena.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Kysymys pääkaupunkiseutulaisille:

Kun matkustat joukkoliikenteessä esim. Espoosta Helsinkiin ja omistat Stadin sisäisen liikenteen lipun, niin maksatko seutulipun hinnan vai maksatko pelkästään Espoon sisäisen lipun hinnan?

Itse olen jo pitkään maksanut pelkästään Espoon tai Vantaan sisäisen lipun hinnan, kun olen tulossa noilta alueilta takaisin Stadiin. Tämä kysymys on pyörinyt erilaisissa medioissa jo jonkin aikaa, koska HSL pitää tällaista reissaamista jotenkin heidän omien pelisääntöjensä vastaisena.

Sisäisen liikenteen lippua ei huomoida, jos matka ylittää vyöhykerajan. Eli matkasta joutuu myös ns. "kuukausilipun" haltija maksamaan seutulipun hinnan. Eihän se kovin reilua ole mutta näillä mennään. Onneksi tuleva vyöhykesysteemi järkevöittää matkustusta edes jonkin verran kaupunkien raja-alueilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kissa tepasteli näppäimistöllä ja onnistui jotain tekemään, kun nyt aina linkkiä klikatessa aukeaa uusi ikkuna. Melko ärsyttävää, etusivulta tänne seurauksena viisi ikkunaa, eli miten tästä pääsee eroon?
 
Kissa tepasteli näppäimistöllä ja onnistui jotain tekemään, kun nyt aina linkkiä klikatessa aukeaa uusi ikkuna. Melko ärsyttävää, etusivulta tänne seurauksena viisi ikkunaa, eli miten tästä pääsee eroon?

Useinhan näppäinkomennot ym. pikanäppäimet tekevät saman eli kytkevät jonkin asian tai asetuksen päälle/pois. Joten helpointa olisi pyytää kissaa tekemään täsmälleen samalla tavalla uudestaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Useinhan näppäinkomennot ym. pikanäppäimet tekevät saman eli kytkevät jonkin asian tai asetuksen päälle/pois. Joten helpointa olisi pyytää kissaa tekemään täsmälleen samalla tavalla uudestaan.

Joko kissa oli näin tehnyt, tai sitten uudelleenkäynnistys auttoi, koska ongelma on poistunut.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Onko kukaan löytänyt Aamulehden pääsiäisarvoituksen oikeita vastauksia netistä?

Ihan kivaa pientä aivojumppaa, muuten. Suurimman osan ratkaisin mutta tusinan verran jäi pimentoon.
Täältä löytyy. Perheen kesken noita ratkottiin. Kahden kuvan kohdalla oltiin hukassa, mutta muuten löytyi ratkaisut. Tosin muutama vastaus heitti hieman oikeasta, vaikka kartalla oltiinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avatkaapa hieman noita tv:n jakelulupia. Jos kanavalle ei ole myönnetty maanpäällistä jakelulupaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Se näkyy kuitenkin joidenkin kaapelioperaattoreiden paketeissa. Mutta mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Avatkaapa hieman noita tv:n jakelulupia. Jos kanavalle ei ole myönnetty maanpäällistä jakelulupaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Se näkyy kuitenkin joidenkin kaapelioperaattoreiden paketeissa. Mutta mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
Maanpäällinen tarkoittaa antenniverkkoa, eli ei koske kaapelijakelua. Kaapelihan on kai melko vapaa, sinne kai saa pykätä kanavan melkein kuka vaan, jos joku operaattori vaan ottaa jakeluun?
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Käykö lounassetelit tavallisissa ruokakaupoissa?

Seteleissä lukee niiden olevan vain aterioinnin maksamiseen, mutta miten mulla on muistikuva, että lounarit ovat joskus myös ruokakaupoissa käyneet maksuvälineenä?
 
Käykö lounassetelit tavallisissa ruokakaupoissa?

Seteleissä lukee niiden olevan vain aterioinnin maksamiseen, mutta miten mulla on muistikuva, että lounarit ovat joskus myös ruokakaupoissa käyneet maksuvälineenä?

Vain ruokakaupan tiskiltä otetut ruoat ja ruokajuoman siihen kylkeen voi maksaa lounassetelillä. Omien kokemuksieni mukaan.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Käykö lounassetelit tavallisissa ruokakaupoissa?

Seteleissä lukee niiden olevan vain aterioinnin maksamiseen, mutta miten mulla on muistikuva, että lounarit ovat joskus myös ruokakaupoissa käyneet maksuvälineenä?

Ainakin meidän ruokakaupassa käyvät maksuvälineenä. Voi tietenkin olla eroja aluettain ja kaupoittain.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jääkiekon maailmanmestaruuden tuotteistaminen on ollut alusta lähtien junttia, en tiedä miten siitä muuta saataisiinkaan. Katsokaa nyt niitä kaikkia tutti- ja rillataan-paitoja.
Milloin nykyisen maailmanmestaruuden muisteleminen muuttuu juntiksi?
Ysiviiden muistelu on ollut jo kauan junttia, mutta enemmän kai niiden mielestä jotka eivät nuoruuttaan siitä osanneet tai saaneet nauttia.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jääkiekon maailmanmestaruuden tuotteistaminen on ollut alusta lähtien junttia, en tiedä miten siitä muuta saataisiinkaan. Katsokaa nyt niitä kaikkia tutti- ja rillataan-paitoja.
Milloin nykyisen maailmanmestaruuden muisteleminen muuttuu juntiksi?
Ysiviiden muistelu on ollut jo kauan junttia, mutta enemmän kai niiden mielestä jotka eivät nuoruuttaan siitä osanneet tai saaneet nauttia.

Sitten kun joku huomaa, että siitä on kulunut jo x määrä aikaa. Sitten taas solvataan kaikki, jotka mainitseekin vuoden 11.

Minusta minkään mestaruuden muisteleminen ei ole koskaan junttia. Ne on hienoja hetkiä ja niitä kuuluukin muistella. Pointti lienee, miten sen tekee?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitenkäs se ignore-toiminto saadaankaan käyttöön?
Nyt lähtee eräs hyvin jääkiekkoaiheinen nimimerkki ignoreen.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenkäs se ignore-toiminto saadaankaan käyttöön?
Nyt lähtee eräs hyvin jääkiekkoaiheinen nimimerkki ignoreen.

Menet omiin tietoihisi ja sieltä löytyy kohta "muokkaa ingnorelistaasi". Ilmeisesti minulla on sama nimi listalla. Huono homma vaan on se, että jos joku lainaa kyseisen henkilön tekstiä, niin lainauksesta saa jälleen lukea tyypin ongelmista.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Menet omiin tietoihisi ja sieltä löytyy kohta "muokkaa ingnorelistaasi". Ilmeisesti minulla on sama nimi listalla. Huono homma vaan on se, että jos joku lainaa kyseisen henkilön tekstiä, niin lainauksesta saa jälleen lukea tyypin ongelmista.

Aijaijai. Ketteepä työ vihhootta nii, että oikein iknorreen määttä pistämmään.

No ehkä minullekin löytyy vielä joku.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Aijaijai. Ketteepä työ vihhootta nii, että oikein iknorreen määttä pistämmään.

No ehkä minullekin löytyy vielä joku.

Ei tässä ketään vihata, mutta olisi aika vakavassa ketjussa mukava jutella sellaisten kanssa, jotka osaavat ottaa neuvoja vastaan tai antaa niitä. Nyt muutaman ihan tosissaankin keskustelua haluavien viestit hukkuvat yhden surkutteluun. Sairas se jääkiekkonimimerkki on, vaikka omasta mielestään vain pelleilisikin.
 
Mitä labrakokeissa tsekataan? Siis vissiin veri plus kusi. Alkoi vaan yhtäkkiä kuumottamaan, kun viikko sitten tuli poltettua erästä yrttiä ja tässä joku päivä pitäisi mennä labratesteihin. Eli tsekataanko noissa normaalisti h-arvot vai katsotaanko ne vain h-testin ollessa kyseessä? Varsinainen tarkastus liittyy valmiukseen tehdä kolmivuorotyötä.

On tää hieno yhteiskunta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös