Matkakohteenne

  • 2 462 042
  • 14 549

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Ensi viikolla on tarkoituksena suunnistaa Lounais-Saksaan, Strasbourgiin ja Bodensee-järven maisemiin. Ottaisinkin kernaasti vinkkejä vastaan erityisesti Strasbourgin ja Bodensee-järven paikoista mihin kannattaisi mennä.

Auto on käytössä joten julkisiin kulkuneuvoihin ei sentään tarvitse tyytyä. Ideana on kuitenkin mennä edullisella budjetilla ja asua teltassa ainakin muutama yö. Alueen maaseudun viinitilat saavat kuitenkin jäädä sikseen, sillä itse olen enemmänkin olutmiehiä. Eli myös paikallisista oluista voi antaa tipsejä ja kokemuksia.

Strasbourg on hieman tylsähkö kaupunki, itse suuntaisin alas Route des Vins d'Alsace -reittiä pitkin riesling-maaseudulle lukuisiin kauniisiin kyliin (esim. Riquewihr) ja kaupungeista esim. Colmariin, vaikka viinit eivät kiinnostaisikaan. Colmar on mielestäni Alsace-alueen hienompia ja mielenkiintoisimpia kaupunkeja. Jos vanhat linnoitukset kiinnostavat niin Saksan ja Ranskan rajalla löytyy henkilökohtainen suosikkini - Neuf-Brisach. Nähtävyyksiä, historiaa ja kaunista luontoa tuolla riittää yllin kyllin. Saksan puolella Freiburg on mielestäni erinomainen ekokaupunki, siellä kannattaa tutustua Vauban-nimiseen alueseen (jos tälläinen äärimmäinen saksalainen ekoinfrastruktuuri kiinnostaa). Freiburgissa löytyy myös hyvä "biergarten" nimeltään Dreisam Ufercafe.

Telttailuun koko Etelä-Saksa ja Schwarzwald sopivat erinomaisesti, tuolta on vaan niin vaikeaa poimia suosikkeja, koska kaikkialla on niin siistiä! Ja jos oot Saksan puolella Bodenseellä, sieltä on pakko jatkaa Sveitsin Alppehin uskomattomiin postikorttimaisemiin. Sveitsissä vieläpä bensiini on halvempaa kuin Saksassa!
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Reilun kuukauden kuluttua olisi tarkoitus pienellä porukalla pyörähtää pitkä viikonloppu Berliinissä.
Jokunen museo ja nähtävyys löytyy varmuudella jo kalenterista, mutta mielelläni otan vastaan vinkkejä must-paikoista ja lisäksi kaikesta sellaisesta,
mitä perus opas-sivustot eivät kerro.

Riippuu vähän mieltymyksistäsi. Harva opas kertoo esim. Tropical Islandsista, joka on maailman suurin sisävesipuisto ja Euroopan mielenkiintoisimpia lomasimulaattoreita. Tuolta löytää mm. sademetsän lintuineen ja feikin auringon.

Sony Centerissä on digitaalinen IMAX 3D -leffateatteri, joita ei Pohjoismaista löydy. Aito 3D (ei Finnkinon ns. 3D-skeida) on varsin kiva kokemus, jos ei ole aikaisemmin käynyt. Eikä hinnoilla Berliini ainakaan ole pilattu.

Ruokavinkit, mieluusti paikallista, ja "baila baila"-osasto kiinnostavat myös, joten kertokaa kokemuksia.

Paikalliset wurstit ja schnitzelit Apfel-Schorlen kera eivät ole minun makuun. Suosittelen Asia Gourmet -ketjun halpoja ruoka-annoksia esim. Potsdamer Platzilla.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Hertha Berliinin peli on varmasti kokemus ja ei vähiten massiivisen stadionin vuoksi. Huomaa kuitenkin, että paikallinen futissuuruus ei pelaa Bundesliigassa.

Itse asiassa pelaa, sarja on vain toinen Bundesliiga... Siellä pelaa myös Köpenickissä pelaava Union, jota ei kumma kyllä kukaan tainnut vielä mainita? Kyllä senkin matsit ovat ehdottomasti käymisen arvoisia.
 

AIC

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Talvella lähdetään vaimon kanssa kaksin Krabin Aonangiin Thaimaahan. Olisi kiva kiva kuulla missä siellä kannattaa käydä.

Lähistön saarillehan sieltä taitaa päästä varsin kätevästi pitkähäntä veneillä? Niiltä saariltahan taitaa löytyä alueen parhaat rannat. Mitä saaria siellä käyneet suosittelevat? Onko muita kohteita missä kannattaa käydä loman aikana? Kaikki vinkit ja "hyvä tietää" neuvot ovat tervetulleita, koska en ole ikinä aikaisemmin käynyt Thaimaassa.

Odottavan aika on pitkä...
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tiuke tuossa vähän aikaa sitten kyseli Vegasista ja täältä löytää monia, jotka siellä ovat käyneet, joten kyselisin vähän noista lennoista. Ei ole ennen tullut lennettyä paikkaan, johon vaatisi jatkolentoa ja nyt niitä on matkalla kaksin kappalein. Ensiksi Finnairilla Frankfurtiin ja sieltä AA:lla Dallasin kautta Vegasiin. Eli miten matkatavaroiden kanssa tomitaan. Eikö se mene niin, että matkalaukut pitäisi mennä määränpäähän asti ilman, että minun tarvitsee niitä huolehtia jatkolennoille, koska Finnair ja AA kuuluvat samaan Oneworld allianssiin? Mutta olen kuullut jostain, että nyt kun jenkkeihin olen matkustamassa, niin tuo ei toimikkaan niin vaan matkalaukut pitää itse viedä tullin läpi Dallasissa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Eli miten matkatavaroiden kanssa tomitaan. Eikö se mene niin, että matkalaukut pitäisi mennä määränpäähän asti ilman, että minun tarvitsee niitä huolehtia jatkolennoille, koska Finnair ja AA kuuluvat samaan Oneworld allianssiin? Mutta olen kuullut jostain, että nyt kun jenkkeihin olen matkustamassa, niin tuo ei toimikkaan niin vaan matkalaukut pitää itse viedä tullin läpi Dallasissa.
Juurikin noin, eli passintarkastuksen jälkeen poimit matkalaukkusi matkatavarahihnalta Dallasissa ja sitten kuljetat ne tullin läpi ja annat niille täytetyn, lentokoneessa annetun tulli-ilmoituslomakkeen samalla. Sitten heti tullin jälkeen on piste, johon jätät matkalaukut jatkolentoa varten. Eli ne tsekataan Suomessa perille asti, mutta tämä tullin läpi taluttaminen Yhdysvaltoihin saavuttaessa ensimmäisellä lentokentällä tarvitsee kuitenkin itse tehdä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Semmoinen vinkki, että matkalaukkuja ei kannata kovin tiukasti lukita Amerikan lennoilla. Minun ja avovaimon laukut oli revitty Bostonissa väkisin auki tarkastusta varten, ja minun matkalaukkuni on sen jäljiltä lähes käyttökelvoton. Pelkästään monistettu lappu oli jätetty sisälle tiedotteeksi tapahtuneesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Semmoinen vinkki, että matkalaukkuja ei kannata kovin tiukasti lukita Amerikan lennoilla. Minun ja avovaimon laukut oli revitty Bostonissa väkisin auki tarkastusta varten, ja minun matkalaukkuni on sen jäljiltä lähes käyttökelvoton. Pelkästään monistettu lappu oli jätetty sisälle tiedotteeksi tapahtuneesta.

Miksi matkalaukut pitää lukita länteen päin mennessä? Kyllä tuosta saa syyttää ihan itseään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Miksi matkalaukut pitää lukita länteen päin mennessä? Kyllä tuosta saa syyttää ihan itseään.
Joo, lännessähän ei ole epärehellisiä ja rahattomia ihmisiä.

En minäkään kyllä lukitsisi USA:han lennettäessä matkalaukkuani, sen verran paranoideja jenkit ovat nykyään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miksi matkalaukut pitää lukita länteen päin mennessä? Kyllä tuosta saa syyttää ihan itseään.

En minä siitä ketään muuta syytäkään. Varoittelin vain tekemästä niin, kun en itse ollut tajunnut jättää auki. Jotenkin on sellainen olo, että tavarat ylipäänsä pysyvät sisällä paremmin sellaisessa kovassa laukussa, joka on lukittu kiinni. Niitä laukkuja kun heitellään ja viskotaan aika lujaa siellä kentillä.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Semmoinen vinkki, että matkalaukkuja ei kannata kovin tiukasti lukita Amerikan lennoilla. Minun ja avovaimon laukut oli revitty Bostonissa väkisin auki tarkastusta varten, ja minun matkalaukkuni on sen jäljiltä lähes käyttökelvoton. Pelkästään monistettu lappu oli jätetty sisälle tiedotteeksi tapahtuneesta.

Itse en lukitse koskaan ruumaan menevää matkatavaraa. Eihän sinne mene muuta kuin kalsareita, t-paitoja ja dödöja/partavaahtoa. Kovasti ihmetyttää, jos ruumaan menevässä laukussa on jotain sellaista, jonka takia se pitää lukita.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse en lukitse koskaan ruumaan menevää matkatavaraa. Eihän sinne mene muuta kuin kalsareita, t-paitoja ja dödöja/partavaahtoa. Kovasti ihmetyttää, jos ruumaan menevässä laukussa on jotain sellaista, jonka takia se pitää lukita.

Mulla on sellainen laukku, joka voi aueta helposti, jos sitä ei lukita. Tuon episodin jälkeen olen käyttänyt siinä sellaista vyötä, kun saa sitä enää muuten kunnolla kiinni. En haluaisi niiden kalsareiden lentelevän pitkin lentokenttää...

Ei tuollaista tullut ajatelleeksi, kun on ennen lennellyt vain Euroopassa ja Kanadassa ja matkannut USA:an lautalla. Lauttarannassakin laukku kyllä pengottiin perusteellisesti.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en lukitse koskaan ruumaan menevää matkatavaraa. Eihän sinne mene muuta kuin kalsareita, t-paitoja ja dödöja/partavaahtoa. Kovasti ihmetyttää, jos ruumaan menevässä laukussa on jotain sellaista, jonka takia se pitää lukita.

Ai vaikka olisit tulossa Suomeen?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ai vaikka olisit tulossa Suomeen?

Ei minusta niitä laukkuja kannata koskaan lukita kun ne ovat menossa ruumaan. Itse pidän lukittuna pakkauksesta siihen asti kun nostan hihnalle, joka vie laukun matkalle ruumaan.

Samat epäilyt niihin matkatavaroihin kohdistuu lennätkö Helsingistä New Yorkiin tai toisinpäin, tai Helsingistä Tukholmaan tai vaikka Ouluun. Saman turvatarkastuksen läpi ne kentällä menevät ja jos jotain epäilyttävää löytyy se tutkitaan ja tarvittaessa mennään läpi.
 

Bourque#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LA Kings|Big Bad Bruins |NUFC |FC Barcelona|KTP
Hieman OT yllä olevia vastauksia lainaten -
Rimowa merkkisissä laukuissa on lukko,mutta sen pystyvät viranomaiset avaamaan tarvittaessa rikkomatta laukkua tietynlaisella avaimella.Itse laukut muuten toimivat käyttäjän toimesta numerokoodilukolla.

Tämä nyt siis lähinnä kyllä vain auttaa jos matkalaukku kaupoille olette menossa.Ja muutenkin plussana heittäisin että Rimowan laukut ovat järettömän kevyitä verrattuna vastaaviin muiden merkkien malleihin.Ja tietysti myös vähintäänkin yhtä kestäviä!Itse emännän kanssa olimme vuosi sitten Thaimaan reissulla ja laukut kestivät hienosti ja mikä parasta,painoivat vähän joten pystyimme tuomaan (emäntä tuomaan) maksimi määrän kenkiä/paitoja/housuja takaisin kotiin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Hieman OT yllä olevia vastauksia lainaten -
Rimowa merkkisissä laukuissa on lukko,mutta sen pystyvät viranomaiset avaamaan tarvittaessa rikkomatta laukkua tietynlaisella avaimella.Itse laukut muuten toimivat käyttäjän toimesta numerokoodilukolla.
Eiköhän nämä TSA:n hyväksymät masteravaimella avattavissa olevat lukot ole nykyään ihan vakiokamaa kaikilla matkalaukkuvalmistajilla? Ainakin kahdessa viimeiseksi ostamassani, Samsonite ja Delsey, on samanlaiset lukot.
 

Bourque#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LA Kings|Big Bad Bruins |NUFC |FC Barcelona|KTP
Varmankin kyllä on.Hassultahan se tuntuisi jos vain yhdellä valmistajalla olisi kyseinen tekniikka olisi käytössä.
 

scholl

Jäsen
plussana heittäisin että Rimowan laukut ovat järettömän kevyitä verrattuna vastaaviin muiden merkkien malleihin.Ja tietysti myös vähintäänkin yhtä kestäviä!

Mitä vähintäänkin yhtä kestäviä? Siis Rimowahan on parempi laukku kuin nämä Samsonitet ja muut halvemmat laukkumerkit, joten tottakai se on kestävämpi. Varsinkin alumiinirakenteensa vuoksi. Huomasin joskus 90-luvulla, että paino ei ole ainoa ongelma, vaan jos lensin niin, että oli mukana joku Samsoniten paras malli, joka oli hyvin verhoiltu niin se oli silti pirun heikko. Kun laukku putoaa kerran niin se kulma menee heti sisään ja numerolukko ei enää välttämättä pelitä, joten laukun saa vetää hihnalla kiinni. Rimowaan tulee yleensä vain lommoja. Unohdit muuten muutaman tärkeimmän pointin eli sen, että Rimowa on saksalainen ja sen, että Lufthansalla on Rimowa collectionit.

Useimmat matkat ovat hyvin lyhyitä, mutta jos matkustaa viikoksi tai pidemmäksi ajaksi niin suosittelen kyllä jotain Rimowan Jumbokofferia. Järkevä matkailija toki on rakentanut itselleen sellaisen matkalaukkuportfolion, jossa on henkilön matkustusfrekvenssistä riippuen 5-10 matkalaukkua, jotta on sitten jokaisen tyyppiselle ja pituiselle matkalle sopiva laukkunsa. Omasta ihannesetistä puuttuu ehkä 1 laukku (tiedän millainen sen pitäisi olla, mutten tiedä onko sellaisia olemassa) ja yksi toinen laukku on tilanteessa, että voisin ehkä lähitulevaisuudessa päivittää sen. Laukut kuluvat ja erityisesti niiden pyörät ovat kovilla, joten vaikka kuinka hyvä laukku olisi niin jossain vaiheessa kannattaa vaihtaa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
120 sivua luettavana, joten nopeammin löytää vastauksen kysymällä uudestaan.

Pitäisi huhtikuussa lähteä viikoksi Lontooseen anopin 60-vuotisjuhlia pakoon. Valitettavasti anoppi tulee mukaan myös pakoilemaan juhliaan. Nyt olisi hakusessa mukavahko hotelli keskustan/nähtävyyksien katseluun. Hotellin ei tarvitse sijaita keskellä The Cityä, mutta lähin metroasema saisi olla kivenheiton päässä hotellista.

Hotellin ei tarvitse olla mitään luxusta, vaan siisti ja toimiva. Kokolattiamatto kylpyhuoneessa ja homeiset verhot ei nyt kiinnosta. Persoonallinen pikku paikka olisi plussaa, mutta iso ketjuhotellikin menee.

Suosituksia?
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Me yövyimme melko tarkalleen vuosi sitten Lontoossa ketjuhotellissa nimeltä Ramada Jarvis Hyde Park. Jäi ihan hyvä fiilis, ei ollut superluksusta, muttei kyllä kokolattiamattoa kylpyhuoneessakaan. Sanoisin, että on suurin piirtein Suomen Cumulus- tai Sokos-hotellien tasoa. Aamiainen oli runsas ja maittava, ja sillä jaksoi pitkälle päivään. Metroasemakin taisi olla ihan lähellä, itse tosin käytimme busseja, jotka kulkivat aivan hotellin edestä. Varauksemme teimme muistaakseni bookingin kautta, jossa oli hinta oli huomattavasti edullisempi kuin hotellin omassa järjestelmässä. Uskallan suositella.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Marras-joulukuun vaihteessa olisi 10 päivän reissu New Yorkiin (lätkä- ja koristarjonta jo tsekattu valmiiksi, kunhan tiketit vain tulisivat myyntiin ;) ).

Suositelkaapa jotain hotelleja?
Ja ei, mitään turhan prameaa ei olla ettimässä. Siisi huone omalla vessalla/suihkulla kelpaa mainiosti.
 
Marras-joulukuun vaihteessa olisi 10 päivän reissu New Yorkiin (lätkä- ja koristarjonta jo tsekattu valmiiksi, kunhan tiketit vain tulisivat myyntiin ;) ).

Suositelkaapa jotain hotelleja?
Ja ei, mitään turhan prameaa ei olla ettimässä. Siisi huone omalla vessalla/suihkulla kelpaa mainiosti.

New York-ketju on pullollaan hyviä vinkkejä hotelleista. Tiivistettynä: Hotellit Manhattanilla helvetin kalliita pääsääntöisesti, halvemmalla pääsee kun katselee esim. New Jerseyn puolelta, josta pääsee metrolla saarelle. Molempia olen kokeillut ja molemmista löytyy omat hyvät ja huonot puolensa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös