Lähikuvassa-Jere Karalahti

  • 1 517 061
  • 4 353

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi te oikeesti Dissaatte Jereä se kaveri on aina mulle Kuningas pelaa sitten missä tahansa se Jätkä on Iki-Ifk Piste Keep Your Heads Up He is Back

Juuri näin!!!1 Asiaa! Jere on äijä ja mestari jota toisten pitääkin kumartaa!! Keep Your Heads Up He is Back
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Uskon myös, että Jere on seurannut kirjoituksia ja on pannut tietenkin merkille, miten moni on kääntänyt hänelle selkänsä viime aikoina. En usko, että tämä motivoi häntä mihinkään suurtekoihin ensi kaudella, ainakaan IFK:n paidassa.

Monestiko Jere on kääntänyt selkänsä ja näyttänyt paljasta persettä sekä IFK:lle, että faneille?

Minusta on aivan oikeutettua, ettei kaikki fanit enää häntä aivan ykköstähtenä pidä, vaan toivottelevat hyvää jatkoa muualla. Mielestäni Karalahti on IFK:lle paljon velkaa, mutta tuottaa paljon ongelmia, eikä ole pelaajana enää läheskään sitä luokkaa mitä ennen. Ei fanit jaksa kauaa tällaista perseilyä katsoa.
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Edelleen tilanne Karalahden kohdalta on, että Kaiffari on noudattanut pilkulleen sopimustaan HIFK:n kanssa. Jerelle on annettu erivapauksia, kuten monelle muullekin kokeneemmalle pelaajalle, kesäharjoittelunsa suhteen.

Varmasti monelle meistä (vai teistä) on kova pala, että Jere hilluu alkukesän ties missä porukoissa, mutta ratkaisujen aikojen lähestyessä miehestä kuoriutuu tunnollinen perheenisä, joka vie perheensä rantalomalle viettäen itse aikaansa vain urheilujuomapullon kanssa seuraavaan kauteen valmistautuen kehonsa saaden rääkkiä ja pohjaa ensi kauden kovalle rääkille kaukaloissa.

Tämän hetken sisäpiiritietojen mukaan, jotka myös kotoisissa Loudgeissa on vahvistettu, Karalahti aloittaa jokatapauksessa kautensa HIFK:ssa. Varmasti monien mieliharmiksi.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Edelleen tilanne Karalahden kohdalta on, että Kaiffari on noudattanut pilkulleen sopimustaan HIFK:n kanssa. Jerelle on annettu erivapauksia, kuten monelle muullekin kokeneemmalle pelaajalle, kesäharjoittelunsa suhteen.

Taitaa olla pirun ovela sopimus, jos Pena jopa mediassa ihmettelee pelaajan puuttumista harjoituksista.
 

joey77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HIFK
Tämän hetken sisäpiiritietojen mukaan, jotka myös kotoisissa Loudgeissa on vahvistettu, Karalahti aloittaa jokatapauksessa kautensa HIFK:ssa. Varmasti monien mieliharmiksi.

Jos kentällä nähdään pelikunnossa ja pelimielellä oleva Jere niin en usko , että yksikään IFK fani on kovinkaan harmissaan, että mies pelaa petopaidassa. Jos taas viimekautinen, hidas,laiska, hidas,pelihaluton,hidas,laiska ja pahasti myöhässä laiskuutensa ja hitautensa takia (Hitaus ja laiskuus johtuvat AINOASTAAN miehestä itsestään, jos haluaa niin jalat toimii se vaatii vaan vähän treeniä)joka tilanteesta oleva Jere niin sitten kyllä tulee itsellekkin mieliharmia (Ja ei, en väitä Jeren olleen liigan paskin pakki mutta suhteessa miehen omiin kykyihin ja liksaan niin nuo edellä olevat kuvaukset pitävät täysin paikkansa) Eli jos saadaan se Jere jota pelihommat kiinnostaa ensi kaudeksi IFK paitaan niin itse heitän kärrinpyörää hallilla jokaisen ison pommin osuessa kohteeseensa (viime kaudella ei osuneet) mutta jos peli kiinnostaa saman verran kuin itseä nämä työ jutut näin päivä ennen lomia niin toivotan hyvää jatkoa jossain muualla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eli siis sinun kantasi on se, että Jere on uhri vailla mitään omia ansioita?
Tämä uhri tuli nyt sinulta, ei minulta. Mutta nyt kun kerran mainitsit sen, niin myöntänet varmasti itsekin, että Jeren alkoholin käytöllä ollaan juhlittu paljon palstoilla, riippumatta siitä, tiedetäänkö Jeren ryypiskelevän vai ei.

Yhdestä olusesta on saatu vuositolkulla väännettyä otsikoita, jotka sitten myyvät näitä aviiseja?
Miksi kysymysmerkki? En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö Jere käyttäisi alkoholia. Mutta en ole myöskään paasannut sen runsaudesta, tai vähyydestä. Siitä yksinkertaisesta syystä kun en tiedä. Tiedätkö sinä? Olen kysynyt tätä monesti. Moni täällä näyttää olevan sitä mieltä, siis mieltä, että Jere juo liikaa. Mutta mikä on liikaa ja miten paljon Jere todellisuudessa juo? Voitko sinä vastata tähän?

Millähän tavalla Jerellekin on selkä käännetty?
Jereä juhlittiin kovasti kun hän palasi takaisin NHL-keikaltaan. Hänet otettiin vastaan lähes sankarina. Nyt nämä samat selkääntaputtelijat antavat vauhtia ja toivottavat terve menoa. Ellei tämä ole selän kääntämistä, niin mikä sitten on sellaista?

mutta seuraa tai sen kannattajia on aivan turha edes yrittää syyllistää.
HIFK on toiminut mielestäni tässä tapauksessa esimerkillisellä tavalla ja nostan hattua organisaatiolle, ihan totta. Mutta valitettavasti kannattajat eivät seuranneet seuraa samalle elittitasolle, vaan suuri osa pysyttelee tiukasti keltaisen lehdistön kanssa samalla linjalla.

Kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan, että Jere olisi joku marionetti, joka on vailla omaa tahtoa tai järkeä täysin ja muiden vietävissä.
Tämä on sinun omia johtopäätöksiäsi ja voin vain valittaa, jos muodostat ne Jerelle negatiivisiksi, minun kustannuksella. Siksi en katso, että minun kannattaa syventyä tähän tarkemmin - ei sellaiselle, joka ei ymmärrä, kannata selittää.

Eräs Matti Nykänen kuuluu moiseen kategoriaan, mutta Jerestä Nykäsestä ei voi puhua samana päivänä tässä kohtaa.
Puhut kahdesta eri ihmisestä, onko tähdellistä alkaa vertailemaan? Voimmeko päätyä johonkin järkevään lopputulokseen?

Jere ei todellakaan ole mikään yksinkertainen, muiden johdateltavissa oleva reppana.
Tunnetko Jeren?

mutta nyt ne kaikkein Jeren kannalta "tylsimmät" piirit ovat mitä ilmeisimmin saaneet jokseenkin tarpeekseen. Minä en ainakaan ihmettele, päinvastoin.
Perustuuko sinun ihmettelyn puute johonkin faktoihin? Tunnetko siis Jeren? Tunnetko Penan? Oletko muodostanut tästä itsellesi mielipiteen, joka kestää tarkemman tutkiskelun?

Se, että nyt on alkanut löytyä syitä Jeren kevätretkille esim. IFK:n menestymättömyydestä, on minun mielestäni pelkkää bullshittiä.
Itse en ole tämän menestymättömyysjutun takana, mutta uskoisin, että myös tämä on rikka rokassa, kun on Jerestä kysymys. Ajattele nyt itsekin, miten paljon motivoivat samat kuviot, vuodesta toiseen, kun ei edes voita koskaan mitään? Minusta olisi epäinhimillistä, ellei tämä vaikuttaisi jotenkin motivaatioon.

Miksi vasta nyt?
Eiköhän meillä jokaisella ole rajamme jossain. Jotkut pelaajat lähtevät jo yhden kauden jälkeen, kun panevat merkille, ettei seuran johto sijoita toimintaan tavalla, joka toisi tullessaan mahdollisuuksia. Toiset menevät sitten töihin joka päivä, vuodesta toiseen ja nostavat palkkansa, tuli menestystä tai ei. Pelaajat ovat ihmisinä erilaisia. Joillakin on palkan lisäksi kova tahto myös menestykseen, toisilla tämä vietti ei sitten ole niin kova, että he ovat valmiita juoksemaan sen perässä. Onhan NHL:n paljon veteraaneja, jotka vaihtavat seuraa pitkän palvelun jälkeen, voittaakseen jotain. Niin, voittaakseen, mutta samalla voidaan myös puhua kyllästymisestä työntantajaan, jonka palveluksessa ei voita ikinä mitään.

Luulisi, että syväkurkuilta olisi vuotanut aikaisemmin tietoja moisesta, jos näin kerran olisi.
Nythän tästä voidaan vain spekuloida. Mutta kuten ylempänä kirjoitin, se raja ylitetään jossain vaiheessa, eikä Jeren raja ole meillä tässäkään asiassa tiedossa. Vituttiko häntä jo kaksi vuotta sitten? Vai tuliko hänellä mitta täyteen tällä kaudella? Vai onko hän yleensäkään kiinnostunut voittamaan HIFK:n paidassa Suomenmestaruutta? Voimme vain arvailla.

mielestäni Jerekään ei voi olla täysin tyytyväinen a) organisaatioon b) itseensä menestyksen ja sen tavoittelun suhteen.
a) HIFK on ollut viime vuosina liigan kärkijoukkueita, mutta ei voi aina voittaa, vaikka asiat hoidettaisiin kuinka hyvin. Siksi en ymmärrä oikein viittaustasi siihen, etteikö Jere olisi ollut täysin tyytyväinen organisaatioon. Vai tarkoitatko jotain kaukalon ulkopuolisia asioita? Nehän ovat sitten taas kokonaan eri asia, kuin menestymättömyys jäällä.

b) Jeren pelejä en ole nähnyt pitkään aikaan, mutta ymmärtääkseni hän on kuulunut kaikesta huolimatta parhaimpiin suomalaisiin puolustajiin, viime kaudellakin. Mutta voisi hän olla paljon parempikin, joten tässä asiassa uskon henkilökohtaisesti, että olet oikeassa.

Meikäläisen silmiin tässä paistaa loistava tekosyy, jonka joku kiltti toimittaja-setä keksi.
Nämä kiltit toimittaja-sedät pitävät käytännössä huolen siitä, mitä me asioista tykkäämme ja mihin me tietomme perustamme. Todellisuus voi olla sitten tietenkin jotain aivan muuta. Olen lukenut näitä juttuja Jerestä, täällä ja lehdistössä, mutta itse muodostin oman mielipiteeni Jerestä, kun hän antoi pitkän haastattelun radiossa, kun Pietarinkadun Oilersia vielä lähetettiin netissä. Tämä haastattelu sai minun suhtautumaan eri tavalla Jeren paluuseen NHL:ä ja jopa ymmärtämään hänen ratkaisujaan.

Ymmärtäisin, jos Jere käyttäisi tätä menestymättömyys-korttia esimerkiksi sen jälkeen, kun herra itse on ollut erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ja hoitanut muutkin asiat AINA viimeisen päälle. Nythän näin ei ole todellakaan ollut.
Nämä asiat kulkevat käsi kädessä, eikä kumpikaan sulje toista pois.

Sitten täytyy tietenkin ottaa huomioon, että se raja kulkee ihmisillä eri paikoissa, kun on kysymys menestyksestä. Joku voittaa pronssia, kun taas jollekin toiselle se voi merkitä vain kauden loppua, eikä mitään muuta. Näissä pronssijutuissa en halua puolustaa Jereä, vaan puhua itse asiasta ja siitä miten se koetaan. Näethän sen jo täälläkin - jotkut kritisoivat Jereä siitä, kun hän ei pysty ottamaan pronssimatsia vakavasti. Seuraavassa viestissä joku toinen puhuu turhista kauden lopettajaisista. Miten jääkiekkoilijat itse voisivat olla tässä asiassa yksimielisiä? Ja eikö jääkiekossakin ole hyvä, jos joku uskaltaa nostaa kissan pöydälle ja kertoa sen, minkä ehkä koko joukkue itseasiassa haluaisi tuoda ilmi?

Montako pelaajaa SM-liigasta löytyy? 300-400? Eikö olisi fantastista, jos voisimme puhua näin suuresta määrästä pelaajia jotka kaikki hoitavat AINA asiansa viimeisen päälle?

Tätä taustaa vasten Jere ei oikein ole oikea henkilö arvostelemaan esim. organisaatiota, kun oma pesäkin on paskainen.
Miksei olisi? Jos tekee itse virheitä, niin pitääkö silloin vaieta iäksi? Oletko sinä virheetön? Voitko moittia lapsiasi heidän tekemistä virheistä, vai oletko hiljaa, koska et ole itsekään virheetön?

Vielä viime syksynähän Jere kertoi ylevästi IFK:sta mm. Nelosen makasiinissa, eikä mistään epäluottamuksesta todellakaan ollut tietoakaan, päinvastoin.
Eikös Jere ole ollut aina positiivinen HIFK:n, jossa on pelannut koko elämänsä?

Kovin oli nöyrää poikaa. Että niin kauan pelit jatkuvat, kun IFK antaa... jep jep. Kovin on laulu muuttunut.
Miten se laulu on muuttunut ja miksi?

Ja kummasti pelihalut IFK:ssa ovat katoamassa, kun joukkuetta luotsaamaan on saatu henkilö, joka ei vapaamatkustajia suvaitse.
On erittäin yleistä, että osa pelaajista lähtee, tai kadottaa motivaationsa uuden valmentajan paluun yhteydessä. Samahan se on päinvastoin - moni pelaaja löytää itsensä penkiltä ja jopa katsomosta, kun valmentaja vaihtuu. Voisin kertoa tästä monta hyvää esimerkkiä. Paras on ehkä Kai Nurminen, joka suorastaan äyskäröi maaleja pelatessaan HV71:ssä. Frölundassa hän sitten joutui katsomoon.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Itse näen asian niin, että koska Jeren valta manipuloida ympäristöään (lue: IFK) on kaventunut ja soraääniä alkaa oikeutetusti kuulua yhä enemmän, pelko hiipii Karalahdenkin perseeseen ja hän yrittää pelastaa itsensä ja oman uskottavuutensa.

Prrr... eikö tänne voi enää kirjoittaa pidempiä viestejä, niin kuin ennen vanhaa...

Minä taas näen asian niin, ettei HIFK ole vaatinut koskaan, että heidän työntekijänsä olisivat täydellisiä ihmisiä, vaan myös erehdyksille ja virheille on ollut tilaa, mutta seuran johto alkaa olla tässä asiassa tien päässä, kun on kysymys Jere Karalahdesta. Tämä riippumatta siitä, onko luotsina joku Baxter vai ei. Lisäksi, Baxter ei ole ymmärtääkseni saavuttanut HIFK:ssa vielä mitään sellaista, joka nostasi hänet tavallista työntekijää korkeammalle HIFK:n organisaatiossa. Hänen tulonsa oli tuskin mikään viimeinen piikki Jeren arkkuun.

Itse haluaisin Jeren pitää IFK:ssa melkeinpä vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että Karalahti suhtautuu tosissaan ja arvokkaasti IFK:hon, lätkään ja omaan itseensä. Mies olisi hyvässä fyysisessä kunnossa, valmis vieläkin kehittymään, nöyrä ja aikuistunut näkemään, että lopulta hän on vain yksi osa joukkuetta. Niin kuin kaikki muutkin. En vain usko, että tätä tulee tapahtumaan näin lyhyessä ajassa kuin seuraavat 2,5kk.
JOS Jereä ohjaa kuningas alkoholi, niin kaikki muu tulee toisena. Silloin maantiellä pistäminen voi olla se viimeinen pisara, joka johtaa siihen, että mies vajoaa lopullisesti ojaan - tai sitten ymmärtää missä mennään ja elämään tulee käänne. Se kumpiko näistä vaihtoehdoista pätee Jeren kohdalla onkin sitten mahdotonta sanoa.
Sen verran kuitenkin, että itse nukkuisin yöni todella huonosti, jos ulos potkaisemani kaveri menettäisi otteensa elämään, omien toimenpiteideni johdosta. Siksi kurinpidolliset toimenpiteet eivät sisälly elämäfilosiaani, jos kuvassa on mukana alkoholi. Ehkä silloin, kun saan seurata mihin joidenkin toisten päätökset johtivat, mutta itse en haluaisi olla tekemässä sellaisia, jotka saattavat johtaa suuriin tragedioihin ihmisille itselleen ja heidän perheilleen. Tässä asiassa toimin Kaveria Ei Jätetä periaatteen mukaan ja kaveri saa tehdä kyllä virheitäkin, ilman että näytetään ovea.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sitten täytyy tietenkin ottaa huomioon, että se raja kulkee ihmisillä eri paikoissa, kun on kysymys menestyksestä. Joku voittaa pronssia, kun taas jollekin toiselle se voi merkitä vain kauden loppua, eikä mitään muuta. Näissä pronssijutuissa en halua puolustaa Jereä, vaan puhua itse asiasta ja siitä miten se koetaan. Näethän sen jo täälläkin - jotkut kritisoivat Jereä siitä, kun hän ei pysty ottamaan pronssimatsia vakavasti. Seuraavassa viestissä joku toinen puhuu turhista kauden lopettajaisista. Miten jääkiekkoilijat itse voisivat olla tässä asiassa yksimielisiä? Ja eikö jääkiekossakin ole hyvä, jos joku uskaltaa nostaa kissan pöydälle ja kertoa sen, minkä ehkä koko joukkue itseasiassa haluaisi tuoda ilmi?

Tähän oli pakko tarttua... sanot että "et halua puolustaa Jereä" mutta teet sitä kumminkin? OK...

Kysyit, että "miten jääkiekkoilijat itse voisivat olla tässä asiassa yksimielisiä?". Olisikohan vastaus ihan niinkin yksinkertainen kun että "koska se on heidän duunia pelata myös nämä mahdollisesti "merkityksettömät pelit". Contracts are a bitch you know... Entäs nämä syksyn pelit, ovatko nekin merkityksettömiä? Miksi pelata ylipäätä runkosarjaa, kun pelaajatkin sanovat "tosipelien alkavan keväällä"...

Se, että on tottelematon ei ole sama kun "asioita kriittisesti käsittelevä".

Miten luulet sinun esimiehesi -ja ennenkaikkea sinun kolleegoiden -suhtautuvan siihen, että et mene töihin kun "tänään on (sinun mielestäsi) merkityksetön työpäivä tiedossa".
 
Viimeksi muokattu:
Jereä juhlittiin kovasti kun hän palasi takaisin NHL-keikaltaan. Hänet otettiin vastaan lähes sankarina. Nyt nämä samat selkääntaputtelijat antavat vauhtia ja toivottavat terve menoa. Ellei tämä ole selän kääntämistä, niin mikä sitten on sellaista?


HIFK on toiminut mielestäni tässä tapauksessa esimerkillisellä tavalla ja nostan hattua organisaatiolle, ihan totta. Mutta valitettavasti kannattajat eivät seuranneet seuraa samalle elittitasolle, vaan suuri osa pysyttelee tiukasti keltaisen lehdistön kanssa samalla linjalla.


Olet kyllä väärässä. Tätä palstaa lukemalla on aivan silmiin pistävää kuinka alusta asti HIFK-kirjoittajat ovat olleet Jeren kohdalla sitä mieltä, että koirat räksyttää ja karavaani kulkee. Hölmöilyistä huolimatta palstalla ainakin on löytynyt Jerelle tukea kollektiivisesti todella paljon. Ei ole ihan ensimmäisestä eikä toisestakaan asiasta alettu puukottamaan. Eikä siitä kolmannestakaan asiasta.

Sanot takinkääntäjiksi (selän kääntäjiksi, pilkunnussintapykälä huom.) kirjoittajia, jotka ovat monta vuotta olleet sitä mieltä, että antaa kaverin yrittää ja hänellä on alkoholin kanssa omat vaikeutensa, mutta yritetään kestää. Samaan aikaan ovat toivoneet, että HIFK:lta löytyy sitä luottoa. Kuitenkin pohja se on jokaisen säkissä. Monet kirjoittajat ovat luopuneet toivosta Jeren suhteen, mutta sitä eivät kyllä ole tehneet hetken hujauksessa. Suurin osa "takinkääntäjistäkin" ovat sitä mieltä, että tervetuloa takaisin, jos ottaa itseään niskasta kiinni. Ei tämä ole takinkääntöä sanan varsinaisessa merkityksessä. Takinkääntö ei ole sitä, että jossain vaiheessa matkaa on toista mieltä vaan takinkääntö on sitä, että jokaisen tuulen puhaltaessa käännytään siihen suuntaan. Sitä en ole tapaus Jerestä huomannut keneltäkään.

Seura ja kannattajat ovat olleet Jeren suhteen todella pitkämielisiä ja moni on vieläkin. Toisilla alkaa nyrppimään urheilullinen näkökulma ja lojaalisuus joukkuetta kohtaan. Perusteet "mielen muutokselle" tai oikeammin tämän hetken realiteettien tiedostamiselle siis on olemassa. En tiedä kuinka paljon sitten on keltaisen lehdistön tuomaa tuubaa, mutta kaikilta tutuilta, jotka sattuvat Helsingin yöelämästä jotain tietää, on tullut aina silloin tällöin viestiä, että Jerellä on urheilijaksi aivan liikaa aikaa notkua baarissa eikä suinkaan kahvilinjalla. Onko se sitten jeesustelua vai realismia, sen annan jokaisen päättää itse, mutta sen voin kertoa etukäteen, ettei kaverit ole ruukanneet alkoholin käytöstä suotta moralisoida.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jereä juhlittiin kovasti kun hän palasi takaisin NHL-keikaltaan. Hänet otettiin vastaan lähes sankarina. Nyt nämä samat selkääntaputtelijat antavat vauhtia ja toivottavat terve menoa. Ellei tämä ole selän kääntämistä, niin mikä sitten on sellaista?.

Kun nyt näytät olevan Jereen liittyvistä asioista noin kiinnostunut, niin pakkohan tähän on nyt sitten vastata.

Kun Jere tuli suomeen, niin tottakai fanit ottivat tämän "ikonin" vastaan avosylin. Siinä ei ole mitään ihmettelemistä, eikä muutenkaan mitään erikoista. Niin sen pitikin mennä, koska hän oli huippupelaaja ja oma jätkä. Ongelmana tässä (Jere/IFK) asiassa on koko ajan ollut se, että Jere on pettänyt lupauksensa, eikä ole toiminut muun joukkueen kanssa siten, kun odotettiin/sovittiin. Faneille IFK on tärkeä... paljon tärkeämpi kuin Jere, joten tottakai myös faneja vituttaa tuo poukkoilu ja sääntöjen rikkominen. Tällä asialla ei ole selkäänpuukottamisen kanssa mitään tekemistä. piste.

Itseäni henk.koht. tasolla ei jaksa koko Jere-jupakka enää kiinnostaa pennin veraa, koska siitä ei näytä tulevan loppua ikinä. Niin kauan kun Jere meillä pelaa, niin hän toimii liikaa oman pään mukaan ja hetken mielialajohteesta. Kuhta sanoi IFK-sivuilla tänään, että joukkue tulee ennen yksilöä. Jeren kelkka näyttää omaan napaan, ja sitä ei tarvitse kenenkään hyväksyä tai ymmärtää.
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos kentällä nähdään pelikunnossa ja pelimielellä oleva Jere niin en usko , että yksikään IFK fani on kovinkaan harmissaan, että mies pelaa petopaidassa. Jos taas viimekautinen, hidas,laiska, hidas,pelihaluton,hidas,laiska ja pahasti myöhässä laiskuutensa ja hitautensa takia (Hitaus ja laiskuus johtuvat AINOASTAAN miehestä itsestään, jos haluaa niin jalat toimii se vaatii vaan vähän treeniä)
Totta vähintään toinen puoli, mutta en malta olla tarttumatta lillukanvarsiin sen verran(Ei, lillukanvarsilla en tarkoita Jeren jalkoja), että varsinkin alkukauden peliaika ei voinut olla vaikuttamatta liikkeeseen ja käytökseen kaukalossa. On mahdollista ja todennäköistä, ettei treenaaminen ollut välttämättä parasta mahdollista viimekautta ennen ja sen aikana. Tähän nyt en tosin uskalla ottaa kantaa muutenkaan kovin jyrkästi, sillä en luonnollisestikaan ole riittävän lähellä arvostellakseni muuten kuin kuultujen huhujen perusteella.

Pitänee kuitenkin muistaa, että miehen pelaamat peliminuutit olivat sitä luokkaa varsinkin alkukauden pakkipulassa, ettei kukaan pysty pelaamaan sähköjäniskiekkoa illasta toiseen. Ylimääräistä tekemistä on karsittava ja ainakin minun silmään näytti, että Jere pelasi selvästi ainakin ajoittain säästöliekillä. Loppukaudesta syynä saattoivat olla tietysti pelkästään sinunkin mainitsemat ongelmat, mutta uskallan siis väittää, ettei motivaatiosta johtuva perseily ollut ainoa syy tietynlaiseen flegmaattisuuteen.

Näin sivustaseuraajana on harvinaisen mielenkiintoista seurata Jeren/ IFK:n tilannetta.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Kuhta sanoi IFK-sivuilla tänään, että joukkue tulee ennen yksilöä. Jeren kelkka näyttää omaan napaan, ja sitä ei tarvitse kenenkään hyväksyä tai ymmärtää.

Jep. Ymmärtänet kuitenkin ettei Kille viitannut tässä tapaus Karalahteen. Muutenkin nämä kaksi herraa ovat aika helvetin hyviäkavereita keskenään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...varsinkin alkukauden peliaika ei voinut olla vaikuttamatta liikkeeseen ja käytökseen kaukalossa.

Pitänee kuitenkin muistaa, että miehen pelaamat peliminuutit olivat sitä luokkaa varsinkin alkukauden pakkipulassa, ettei kukaan pysty pelaamaan sähköjäniskiekkoa illasta toiseen.

Silloin kun Jere takoi pakkipulassa järjettömiä minuutteja, niin kukaan ei kritisoinut häntä siitä, ettei hän lähtenyt jokaiseen kiekkoon 110-lasissa.

Kyllä IFK-fanit tietävät Jere-asiasta ne olennaisimmat pointit, joten tuollaisiin detalie-pohdintoihin on turha lähteä... varsinkin Lappeenrannasta käsin. Toki keskustella saa vaikka mistä, sitä en tarkoita.
 

Vele

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Leijonat
Näin hämeenlinnalaisena sivusta seuraavana penkkiurheilijana kysyisin kun monet ovat varmaan potkimassa Jereä pois ja jotkut eivät ei:

Niin, kaikki tietävät millainen Jere on. HIFK:n pelaaja henkeen ja vereen. Kaikki varmaan myöntävät, että pronssipeleistä puuttumiset ym. Eivät ole joukkueen etujen mukaista toimintaa ja kesäharjoituksista puuttuminen.

Mutta mitä sillä on väliä ainakin kesäharjoitusten aikaan, että on messissä? Jos Jerelle on tärkeämpää vetää sikeitä Kreikan saaristoilla tai missä lie, niin kokonaiskuvassa kuitenkin mitä tekemistä sillä on sen kanssa, että kausi alkaa syyskuussa? Tärkeimmät pelit ovat vasta keväällä?

Jere on jättänyt pronssipelejä väliin, mutta niin ovat varmasti monet jättäneet jo ihan henkisestkin ihan pelin aikanakin?

Jere on joka kausi pelatessaan ollut HIFK:ssa joukkueen parhaimpia pelaajia.

Mielestäni tälläisinä persoonia kuten Jereä ei pitäisi mitkään yleiset säännöt koskea. Kuulostaa tyhmältä, koska kaikilla pitäisi olla samat säännöt. Mutta valitettavasti elämässä kaikkiin se ei päde. Ja joillekin pitää antaa erityisvapauksia. Jotkut ansaitsevat niitä ja Jere on yksi niistä maailman ihmisistä, jotka sen ansaitsevat ihan pelisuorituksiltaan.

Ps. Nämä kaikki kommentit tulevat hitaalta hämeenlinnalaiselta jääkiekon ystävältä. Jere on HIFK:n ikoni, niin kuin Ilveksen Raimo Helminen. Miehiä, joiden paidat nostetaan kattoon. Jos Jere haluaa pelata, niin antakaa se mahdollisuus. Se on koko SM-liigan etu. Antaa kaverin sitten säheltää oma elämänsä solmuun uran jälkeen vielä enemmän, niin kuin täällä Hämeenlinnassa esim. Mika Lartama on tehnyt. Nostetaan se paita sitten pois sieltä katosta =)
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minä taas näen asian niin, ettei HIFK ole vaatinut koskaan, että heidän työntekijänsä olisivat täydellisiä ihmisiä, vaan myös erehdyksille ja virheille on ollut tilaa, mutta seuran johto alkaa olla tässä asiassa tien päässä, kun on kysymys Jere Karalahdesta. Tämä riippumatta siitä, onko luotsina joku Baxter vai ei. Lisäksi, Baxter ei ole ymmärtääkseni saavuttanut HIFK:ssa vielä mitään sellaista, joka nostasi hänet tavallista työntekijää korkeammalle HIFK:n organisaatiossa. Hänen tulonsa oli tuskin mikään viimeinen piikki Jeren arkkuun.

Ei Baxterin näytöt ihmeellisiä ole mutta jos hän on sitä mieltä että Jere ei voi olla mukana niin sitten ei.
Hifkissä on liian usein kävelty valmentajan yli näissä asioissa.
Ja täytyy myös todeta että tuskin missään muussa seurassa mies pääsee näin mitättömillä pelillisillä näytöillä tälläisen idolin asemaan mitä Jere on päässyt Hifkissä.Jeren ansiosta ei olla mitään koskaan saavutettu ja kuitenkin hän on monelle se mister Hifk.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sen verran kuitenkin, että itse nukkuisin yöni todella huonosti, jos ulos potkaisemani kaveri menettäisi otteensa elämään, omien toimenpiteideni johdosta.

Jokainen ihminen tekee loppujen lopuksi ne omat valintansa. Toki mahdollisuuksia on annettava, mutta et ole vastuussa toisen tekemästä päätöksestä.

"You can take a horse to water but you can't make it drink"

Siksi kurinpidolliset toimenpiteet eivät sisälly elämäfilosiaani, jos kuvassa on mukana alkoholi.

Miksi alkoholi? Entäs muut mahdolliset haitalliset asiat: alistaminen, väkivalta, mielenterveysongelmat etc.

Ehkä silloin, kun saan seurata mihin joidenkin toisten päätökset johtivat, mutta itse en haluaisi olla tekemässä sellaisia, jotka saattavat johtaa suuriin tragedioihin ihmisille itselleen ja heidän perheilleen. Tässä asiassa toimin Kaveria Ei Jätetä periaatteen mukaan ja kaveri saa tehdä kyllä virheitäkin, ilman että näytetään ovea.

Ihan yhtälailla teet päätöksen "olla puuttumatta asiaan" kun jos "puuttuisi" siihen: molemmilla tavoilla on omat seurauksensa.

Päteekö tuo kaveriaeijätetä-filosofia esimerkiksi perhe-elämään vai pelkästään työympäristöön?

Uskon, että kun sinullekin kertyy tarpeeksi ikää/kokemusta niin ymmärrät ja huomaat, että on tilaneita milloin joskus voi tehdä paljonkin toiselle ja joskus on viisainta ottaa etäisyyttä ja perääntyä.

On olemassa virheitä, virheitä ja virheitä. Mikään asia ei ole yksinkertaisen musta-valkoinen....
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä en ole Jeren suhteen kääntänyt takkia. Jere on vaan itse ottanut HIFK-sankarina takin pois päältään ja nyt odotellaan laittaako Jere takin takaisin päälle vai unohtuuko se narikkaan. Odottelen kärsivällisesti karismaattisen pelimiehen päätöksiä ja seuran suhtautumista asiaan. Kuitenkin, yksikään henkilö, ei Pena, Jere tai kukaan muu ole suurempi asia kuin HIFK:n jääkiekkojoukkue, ainakaan minulle.
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Silloin kun Jere takoi pakkipulassa järjettömiä minuutteja, niin kukaan ei kritisoinut häntä siitä, ettei hän lähtenyt jokaiseen kiekkoon 110-lasissa.

Kyllä IFK-fanit tietävät Jere-asiasta ne olennaisimmat pointit, joten tuollaisiin detalie-pohdintoihin on turha lähteä... varsinkin Lappeenrannasta käsin. Toki keskustella saa vaikka mistä, sitä en tarkoita.
Kuten mainittua, en väittänytkään tietäväni asiasta kovinkaan paljoa yleistä jääkiekkoseuraajaa enemmän. Luonnollisesti ja täysin oikeutetustikin kritiikki yltyi keväällä ja näiden viimeaikasiten tapahtumien jälkeen, mutta Joey77:n postauksesta sain sen käsityksen, että osan HIFK:n fanien keskuudessa on kritisoitu Karalahden liikettä koko viimekauden ajan. Näin tarpeelliseksi tuoda esille myös syksyisen peliajan vaikutuksen esityksiin, mutta se ei tietysti mitenkään maatamullistava uutinen kenellekään tietenkään olekaan. Kunhan mainitsin.

En ole Lappeenrannasta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ja täytyy myös todeta että tuskin missään muussa seurassa mies pääsee näin mitättömillä pelillisillä näytöillä tälläisen idolin asemaan mitä Jere on päässyt Hifkissä.Jeren ansiosta ei olla mitään koskaan saavutettu ja kuitenkin hän on monelle se mister Hifk.

HPK on jäädyttänyt aikanaan Mika Lartaman paidan. Tämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen ja Hartwall-Areenan katossa on Esa Tikkasen mummon paita. Olihan Jere mukana kauden 97-98 mestarijoukkueessa Kaj Linnan pakkiparina. Heidät valittiin pakkipariksi myös sen kevään mm-kisoihin, joten kai silloin Karalahdella jotenkin kulki myös HIFK:ssa.

Edit. Yrittihän Raimo Summanen valita vielä syksyllä 2004 Karalahden WC-turnaukseen, mutta NHL ja NHLPA estivät valinnan. Kalervo Kummola taisteli Jeren pelaamisen puolesta loppuun saakka, mutta siinä epäonnistui. Tämä episodi oli Jeren HIFK:ssa pelaaman kauden 03-04 jälkeen. Kuinkas monta muuta pelaajaa sm-liigasta edes yritettiin valita World Cupiin v. 2004. Kyllä ne Jeren näytöt olivat sm-liigasta, jolla Summanen hänet olisi ottanut mukaan pelaamaan maailman parhaiden pelimiesten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Finnishninja kirjoitti hyvin pitkän ja yksityiskohtaisen kirjoituksen ja ilmeisesti sen tarkoituksena oli "haastaa" minut jatkokeskusteluun. Siihen en nyt sattuneista syistä ryhdy, mutta muutama sananen kuitenkin vielä aiheesta ja sen vierestäkin. Alkoholipoliittiseen keskusteluun en jaksa tässä nyt lähteä, mutta voisin valitettavasti kokemuksesta tehdä vaikka gradun aiheesta "Tuurijuoppous ja sen vaikutukset ihmisen psyykkeeseen, lähiympäristöön ja elämänhallintaan". Ja Jere Karalahti kyllä täyttää tuurijuopon määritelmän heittämällä. Mutta sehän ei minulle kuulu millään muotoa.

Aiheesta Jere Karalahden jatko HIFK:ssa olen kantani kertonut ja aion siinä pysyä. Muut kohdat kirjoituksessani olivat omia mielipiteitäni, jotka perustuvat mm. kuulemaani ja lukemaani. Tottahan toki otan huomioon sen, että kaikki ei tietenkään ole täysin mustavalkoista ja toimittajillakin on tapana värittää kirjoituksiaan tukemaan omia käsityksiään.

Mitä tulee esim. Jeren juomisen määrään, en tietenkään tiedä tarkkoja määriä. Tuskin tietää Jere muuten itsekään. Kauden aikana käyttö on käsittääkseni vähintäänkin kohtuullista. Ja se suotakoon. Asia, jota kritisoin rankasti on se, että silloin, kun mopo karkaa käsistä, kasassa on taas soppa, jota selvitetään mm. lehtien palstoilla. Ja jos Jere todellakin harvoin humppaa ja jokainen kerta päätyy katoamiseen tai johonkin muuhun kaaokseen, kyseessä on jo ongelma. Ja se kyllästyttää.

Mitä taas tulee IFK:n fanien selän kääntämiseen ja jeesusteluun, en todellakaan allekirjoita finnishninjan käsityksiä. Jere on itse omalla toiminnallaan suurimmassa vastuussa mahdollisista seurauksista, emme me fanit tai HIFK. Sitä saa, mitä tilaa jne. En väitä, että Jere tietoisesti haluaa faneja ärsyttää, mutta fakta on se, että vuosien saatossa näin on käynyt. Ja fakta on myöskin se, että suurin osa ihmisistä odottaa, että ihminen muuttaa haitallista käytöstään enemmin tai myöhemmin. Jokainen päättäköön itse, missä raja menee.

Ymmärrän, että et lokaatiosi takia pysty kovinkaan montaa Jeren peliä kauden aikana katsomaan. Tämän perusteella katson, että olet kohtuullisen jäävi Jeren edesottamuksia kentällä kommentoimaan. Itse näin mm. viime kaudella kaikki kotimatsit ja joukon vieraspelejä, joten aika tarkkaan on Jeren pelilliset ansiot tullut syynättyä. Mutta nekin ovat vain minun kokemuksiani ja mielipiteitäni, eivät suinkaan mikään absoluuttinen totuus.

Varmasti jäi jokin kohta kommentoimatta, mutta palaan aiheeseen myöhemmin, jos johonkin kysymykseen nimim. finnishninja haluaa lisätarkennuksia.
 
Yleiseen alkoholipoliittiseen keskusteluun löytyy varmasti parempia ketjuja muualta, joten pidetään tämä ketju otsikon aiheessa. Muistutamme myös yksityisviestien lähettämisen mahdollisuudesta.

Lisäksi kirjoittajien olisi syytä miettiä, mitä uutta annettavaa juuri heidän kirjoituksellaan on ketjuun. On aivan turhaa pyöritellä samoja, moneen kertaan lauottuja "viisauksia" uudelleen. Jos ei ole mitään uutta kerrottavaa, ei ole pakko kirjoittaa.

- Moderaattorit -
 

joey77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HIFK
Luonnollisesti ja täysin oikeutetustikin kritiikki yltyi keväällä ja näiden viimeaikasiten tapahtumien jälkeen, mutta Joey77:n postauksesta sain sen käsityksen, että osan HIFK:n fanien keskuudessa on kritisoitu Karalahden liikettä koko viimekauden ajan.
En ole Lappeenrannasta.

Sen verran korjausta tähän, mikä ei ilmeisesti tullut täysin selväksi. Mielipiteeni ovat toki Täysin omiani. Alkukaudesta Jere tahkosi isoja minuutteja ja silloin tietysti pitääkin pelata järjellä, mutta kyllä silloinkin näki, että kesätreeni ei ollut maistunut ja jalka oli hidas. Mutta mikä on syynä loppukauden perässähiihtelyyn ja pleksien taklaamiseen? Aivan turha on tulla selittämään, että alkukauden isot minuutit painoivat jaloissa, huippu-urheilija kyseessä kuitenkin. Jos jotain niin alkukauden rääkki olisi laittanut kovassa kunnossa olevan huipun hetkeksi tiukoille jonka jälkeen rasituksen pienentyessä olisi kunto entistä kovempi, nämä kuuluisat ns.herkistelyt. Mutta Jeren kohdalla näin ei käynyt ja kun omaan silmään näytti vielä siltä, että ei paljoa kiinnostanutkaan. Viimeinen pisara oli runkosarjan viimeisissä peleissä, kun taisteltiin suorasta pleijaripaikasta ja johdettiin peliä yhdellä maalilla. Jere sai kiekon haltuun oman sinisen alla, lähti löntystelemään punaista kohti ja heti sinisen ylitettyään nosti selän pystyyn ja heitti puolivillaisen syötön ylöpäin ja suuntasi vaihtoon. Tulos: aloitus omaan päähän 50sek ennen loppua ja vastustajalle niin hyvä mahdollisuus, kun voi olla aikalisän jälkeen yrittää ilman maalivahtia tasoitusta. Ei perkele ei. Se Jere jota itse vaadin maajoukkueeseen suomen 3-4 pakkina aikanaan ei tuollaista perseilyä suorittanut ikinä.

Mutta siis korostuksena nämä ovat minun, muutaman vuoden takaisen Jeren suuren kannattajan, omia mielipiteitä. Vaikka pidin jereä aikanaan Kimmo Timosen ja Teppo Nummisen jälkeen suomen kovimpana puolustajana, niin valitettavasti tilanne ei nyt kun Jere on 32v (Puolustaja parhaassa iässään) ole enää sama. Enemmän kuin mitään toivon sen vanhan Jeren paluuta petopaitaan, koska rosteri tällä hetkellä kaipaisi juuri sellaista pelaajaa. Mutta minun IFK:ni ei kaipaa ketään jota pelaaminen ei kiinnosta ja kunto ei anna myöden.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kysyit, että "miten jääkiekkoilijat itse voisivat olla tässä asiassa yksimielisiä?". Olisikohan vastaus ihan niinkin yksinkertainen kun että "koska se on heidän duunia pelata myös nämä mahdollisesti "merkityksettömät pelit". Contracts are a bitch you know... Entäs nämä syksyn pelit, ovatko nekin merkityksettömiä? Miksi pelata ylipäätä runkosarjaa, kun pelaajatkin sanovat "tosipelien alkavan keväällä"...

Se, että on tottelematon ei ole sama kun "asioita kriittisesti käsittelevä".
Runkosarjalla on merkityksensä. Se ratkaisee pääseekö yleensä mukaan loppupeleihin. Siitä huolimatta pelaajat näyttävä aina, että lisää virtaa löytyy heti kun päästään tosi toimiin, eli pleijareihin. Näin myös NHL:ssä vaikka ollaan niin saatanan ammattimiästä.
Ja töihinhän on mentävä ja sieltä poisjäänti on aina pientä kepillä jäätä koettelua, ellei ole siihen kunnon syytä.

Miten luulet sinun esimiehesi -ja ennenkaikkea sinun kolleegoiden -suhtautuvan siihen, että et mene töihin kun "tänään on (sinun mielestäsi) merkityksetön työpäivä tiedossa".
Minulla on usein sellaisia päiviä ja silloin on hyvä pitää vapaata, jotta jaksaa olla terävänä kun sitä suurinta panosta kysytään. Johtaja itsekin on antanut hiljaisen lupansa kulkea miten haluaa, kunhan hommat hoidetaan.

Vastasin tässä sitten sinun kysymykseesi, eikä vastauksellakaan ole niin paljon tekemistä tapaus Jeren kanssa, eikä sitä voi edes verrata jääkiekkoon, jota tulee tutkia juuri jääkiekkoa ja joukkuepeliä silmällä pitäen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
douppi kirjoitti:
Kuhta sanoi IFK-sivuilla tänään, että joukkue tulee ennen yksilöä. Jeren kelkka näyttää omaan napaan, ja sitä ei tarvitse kenenkään hyväksyä tai ymmärtää.

Jep. Ymmärtänet kuitenkin ettei Kille viitannut tässä tapaus Karalahteen. Muutenkin nämä kaksi herraa ovat aika helvetin hyviäkavereita keskenään.

Kuhta ei Karalahteen ko. haastattelun kohdassa viittaa, mutta kuitenkin mielenkiintoista, että Jeren ystävä painottaa joukkueen tärkeyttä. Tulee vaan mieleen, että onko Karalahdella enää edes mahdollisuuksia päästä takaisin osaksi joukkuetta, niin halutessaan? Jere asettaa tässä tavallaan Kuhdankin inhottavaan asemaan, koska hänellä on tässä kaksoisrooli kapteenina (joukkueen etu) ja ystävänä (omat mielipiteet, jos eroavat "virallisesta" kannasta). Ifk:n menestyksen kannalta toivoo, että Kuhdan joukkueen tärkeys-puheet eivät ole vain pelkkää kiekkojargonia ja että todellisuudessa hän katselee Jeren tekemisiä tai tekemättä jättämisiä vain kaverin ominaisuudessa. Kapteenina Kuhdalla on kuitenkin melko suuri vastuu koko joukkueesta.

Voi vaan miettiä miten itse suhtautuisi, jos ystävä ja samalla työkaveri käyttäytyisi Jeren tavoin työnantajaa kohtaan, josta omankin leivän riittävyys ja työnteon mielekkyys on kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös