Frendit – kaikkien aikojen komediasarja?

  • 27 993
  • 222
Siirretty toisesta ketjusta:


Juu minun tosiaan ollut tarkoitus sen kummemmin Joeya dissata, varmaan oma kakkossuosikki heti Chandlerin jälkeen. Mutta tosiaan hahmosta tehtiin ajoittain jopa niin tyhmä että se tuntui ihan täysin vittuilulta hahmoa ja näyttelijää kohtaan, joten se on ehkä ainoa sellainen pieni miinus mitä tuohon sarjaan nyt voi keksiä.
Olen jostain lukenut, että Matt LeBlanc halusi Joeysta tyhmemmän ja tyhmemmän. En kyllä ymmärrä miksi. Välillä Joey oli suht fiksukin ja välillä taas saapasta tyhmempi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Friends oli sellainen perusjuttu - vaikka tykkäsinkin kulmikkaammasta huumorista niin olihan se tosi toimivaa ja hauskaa, henkilökemia oli sangen massiivinen. Ja Chandler oli myös minunkin suosikkini.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Läntisessä maailmassa tuskin on juuri ketään, joka ei olisi Frendeistä kuullut ja/tai tietäisi ainakin Rossin tai Rachelin.
Minä kyllä olen kuullut Frendit-sarjasta mutta en ole koskaan sitä katsellut. Jos pitäisi kuvasta osoittaa nuo kaksi mainittua henkilöä niin menisi arvauspeliksi... Ei mitään hajua.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
ehdoton inhokkini Rachel. En nyt ulkomuistista osaisi nimetä yhtäkään kohtausta, jossa Rachel olisi hauska.
Ihan OT, mutta tämä kohtaus ja "thank god"-heitto naurattaa yhä.



Henk. koht. sitcomien top-3 on:

Frasier
HIMYM
Frendit

Kaikki kestävät useita katselukertoja ja ovat genrensä huippuja. Muistan aikanaan, kun 1994(?) Frendit (MTV3) ja Frasier (YLE) alkoivat tulla Suomessa tv:stä lauantai-iltaisin(?), samaan aikaan, niin jo tuolloin pikkupoikana tuli valittua Frasier. Huumori oli jotenkin syvempää ja kekseliäämpää.

Frasier on ehkä parhailta osiltaan Frendien edellä, mutta taso ei säilynyt läpi kausien Frendien tapaan, ei sitten yhtään. Frendit puolestaan oli ihan aidosti sukupolvikokemus par excellence ja suoritusvarma kuin Jere Lehtinen.

En näe tätä sinänsä mitenkään vastakkainasetteluna, erinomaisia sarjoja molemmat.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itse asiassa taidan pitää Frendejä jonkinlaisena ihmisarviomittarina. Jos joku sanoo, ettei pidä Frendeistä tai ei voi sietää ohjelmaa, niin minä tiedän olla olematta tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa yhtään enempää kuin on pakko.
Miten suhtaudut ihmisiin jotka eivät ole sarjaa katsoneet? Eli eivät voi tykätä siitä tai olla tykkäämättä kun eivät ole nähneet. "Pahoja ihmisiä" vai vain harhautuneita sieluja? ;-)
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oo varmaan ihan kaikkia Frendien jaksoja nähnyt, kun en oo koskaan sillee oikein katsomalla katsonut tuotantokausittain sarjaa. Mutta aika usein sitä tuli telkkarin edessä toljoteltua aikoinaan kun Frendit sieltä tuli, ja nyttemmin oon jostain syystä välillä ajautunut Youtubesta kattelemaan sarjan pilalle menneitä kohtauksia, koska niistä jotenkin välittyy näyttelijöiden keskinäinen kemia aika hienosti. Mm. kohtaus missä jossain halloween-naamiaisissa Chandler ja Ross vääntää kättä, Chandler pupupuvussa ja Ross Sputnik-perunana, ja Monica sanoo touhua katsellessaan että Chandlerilla on seksi-ilmeensä päällä, ei meinaa loppua ollenkaan koska Schwimmer ja Perry repeävät koko ajan. Jossain jaksossa Ross opetteli soittamaan säkkipilliä, ja esitystä kämpässä pitäessään Phoebe alkoi ”laulamaan” mukana, eli kiljumaan ihan vitusti. Siitäkään ei ilmeisesti saatu kuvattua kohtausta kertaakaan ilman että joku repesi, koska telkkariin päätyneessä pätkässä Aniston yrittää selkeästi peitellä nauruaan, mutta ei siitä kai parempaakaan koskaan saatu kuvattua. Ja sitten on se sohvankuljetuskohtaus, missä Ross kiljuu pivottia. Mainiota paskaa.

Näistä vastaavista oon tykännyt myös Moderni Perheestä ja vähän Big Bang Theorystäkin, mutta sitten taas vaikkapa How I Met Your Motheriin en koskaan oikein lämmennyt. Seinfeld oli vähän njääh, Kramer oli siinä hauska, muut oli lähinnä vaan vittupäisiä. Näistä muistakin oon pilalle menneitä otoksia etsinyt, mutta niistä ei jotenkin välity semmonen yhtä lämmin fiilis ku mitä Frendien näyttelijöillä vaikutti keskenään olevan. Office sekä Parks and Recreation, ja Brooklyn 99 on sitten taas vähän enemmän yliampuvaa hassupetteröintiä, mutta niissä näyttelijöiden keskinäinen kemia vaikuttaisi olleen yhtä hyvällä tasolla kuin Frendeissä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siitäkään ei ilmeisesti saatu kuvattua kohtausta kertaakaan ilman että joku repesi, koska telkkariin päätyneessä pätkässä Aniston yrittää selkeästi peitellä nauruaan, mutta ei siitä kai parempaakaan koskaan saatu kuvattua. Ja sitten on se sohvankuljetuskohtaus, missä Ross kiljuu pivottia. Mainiota paskaa.
On Frendeissä näitä varmaan aika paljonkin, monessa kohtauksessa näkyy sellaista että siellä mennään johonkin kahvikupin taaksen piiloon kun siellä meinataan repeillä. Tavallaan ihan hyvä että jätetään tuollaisia, nehän on ihan luonnollisia tilanteita kun hihitellään joillekin vitseille pidempäänkin.

Sitä muuten mietin että missä ne Phoeben asunto ja Rossin alkuperäinen asunto sijaitsivat? Ross toki muuttaa myöhemmin ruman alastoman miehen asuntoon, mutta sen aiemman kämpän sijainti on vähän mysteeri. Ihan kuten myös Phoeben asunnon sijainti. Joeyn, Chandlerin, Monican ja Rachelin asumiskuviot toki tiedetään, Rachel itse asiassa taitaa olla sarjan hahmoista ainoa joka ei missään vaiheessa asu ns. omillaan vaan aina jonkun kämppiksenä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Haluaisin ehkä ekana nähdä sen kiven, jonka alla pystyy elämään niin monta vuotta.
Ei se kivi ollut vaan kerrostalo kaksio Lahden lähiössä. Pystyin ihan itse valitsemaan mitä katsoin telkkarista ja Frendejä en ole katsonut. Olen ollut aina vissiin vähän outo tyyppi. Sellainen ulkopuolinen joka teki omia juttuja omien mieltymysten mukaan.

En tiedä miksi se on niin ihmeellistä ettei joku ihminen ole katsonut sarjaa jota monet muut ovat katsoneet. Kun me ihmiset ollaan erilaisia. Tiedän siis kyllä siis sarjan mutta en vain koskaan ole katsonut sitä. Ei se ole pois niiltä jotka pitivät sarjasta...

Edit. Enkä minä siis "dissaa" sarjaa kun en ole sitä seurannut.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se kivi ollut vaan kerrostalo kaksio Lahden lähiössä. Pystyin ihan itse valitsemaan mitä katsoin telkkarista ja Frendejä en ole katsonut. Olen ollut aina vissiin vähän outo tyyppi. Sellainen ulkopuolinen joka teki omia juttuja omien mieltymysten mukaan.

En tiedä miksi se on niin ihmeellistä ettei joku ihminen ole katsonut sarjaa jota monet muut ovat katsoneet. Kun me ihmiset ollaan erilaisia. Tiedän siis kyllä siis sarjan mutta en vain koskaan ole katsonut sitä. Ei se ole pois niiltä jotka pitivät sarjasta...

Edit. Enkä minä siis "dissaa" sarjaa kun en ole sitä seurannut.
Et siis vahingossakaan katsonut edes yhtä jaksoa voidaksesi nähdä, että onko sinun makuusi sopiva? Ymmärrän helposti, että lyhytkestoisia tai epäsuosittuja sarjoja missaa kokonaan, mutta jos on elänyt Frendien kulta-aikana, niin on kieltämättä erikoista, mikäli ei ole jaksoakaan katsonut. Käytännössä oli kuitenkin lähes 10 vuoden ajan varmaankin maailman suosituin tv-sarja.

Ei sillä että tuossakaan olisi oikeasti mitään pahaa, ainoastaan herättää ihmetystä. Ai miksi herättää ihmetystä? No en tunne (siis nimenomaan tunne) yhtäkään Frendien aikaan elänyttä ihmistä, joka ei olisi katsonut. Siis yhtäkään.

Edelleen toistan, että ihmettely ei ole negatiivinen tai kriittinen tunne. Se on vain ihmettelyä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi hyvä sivuhahmo ansaitsee myös maininnan, nimittäin Jack Geller. Huolehtiva ja rakastava isä ja iän mukana tullutta hönttiyttä sopivasti kirjoitettu hahmoon.

Jack löytää baseball mailan väärällä hetkellä.


Jack ei suostu maksamaan morsiammen vanhempien kodin remonttia.


Jack on sulhon kanssa höyrysaunassa.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Moniko uskaltaa/kehtaa myöntää että olisi joskus elämässään käyttänyt täsmälleen sitä Joeyn tyyliä iskeä naista taikka miestä?

Ja jos vastasit äskeiseen kyllä niin kerroppas kuinka kävi?
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Moniko uskaltaa/kehtaa myöntää että olisi joskus elämässään käyttänyt täsmälleen sitä Joeyn tyyliä iskeä naista taikka miestä?

Ja jos vastasit äskeiseen kyllä niin kerroppas kuinka kävi?
Ketä kiinnostaa?

Perry. Aika huono näyttelijä, mutta silti kevyitä multia hänelle. RIP.
 
Tätä tuli aikoinaan katsottua niin paljon, että sain kaikista Internetin Frendit -visoista täydet pisteet, kun sitä muisti kaikki vuorosnatkin ulkoa. Sairauden vuoksi jouduin useita vuosia valvomaan paljon öitä ja tämä oli se sarja, minkä äärelle sitä aina nukahti.

Mielestäni sarjan paras näyttelijä on David Schwimmer, jonka rooli Band of Brothersissa on yksi suosikkejani. Heikoimpana pidän Jennifer Anistonia, joka on hyvin yksiulotteinen ja toisinaan yksinkertaisesti huono näyttelijä. Rachelin hahmoa lukuunottamatta roolit osuvat täydellisesti näyttelijöilleen, joskin toki ymmärrän, että myös Jennifer oli suurelle yleisölle onnistunut valinta ja ehdottomasti pidän myös hänen roolihahmostaan osana kokonaisuutta.

Harmillinen oli Perryn kohtalo. Sarjan aikana miehen ulkonäöstä pystyi hyvin näkemään, miten paha amfetamiinikierre siellä on milläkin hetkellä menossa, eikä uutinen siinä mielessä tullut yllätyksenä. Kevyet mullat.

Mitä tulee muihin sarjoihin, Frendit tulee kestämään aikaa huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi HIMYM, joka jo nyt tuntuu hieman "vanhahtavalta". Siinä keskitytään melko paljon helppoon huumoriin, mikä jo nyt näyttäytyy hieman kyseenalaiselta. Roolihahmojen kehitys ei myöskään pääse Frendien tasolle edellä mainitussa sarjassa, loppuratkaisusta puhumattakaan. Myös HIMYM on silti yksi lempparisarjoistani.
 

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Ketä kiinnostaa?

Perry. Aika huono näyttelijä, mutta silti kevyitä multia hänelle. RIP.
Kannattaa mennä nukkumaan tai ainakin vähintään sulkea palsta jos ulosanti on tuolla tasolla. Kysymys oli ihan hyvä ja siihen saattaa löytyä vastaukseksi mielenkiintoisia tarinoita mikäli joku palstalainen on tuota Joeyn metodia oikeasti kokeillut. Pro tip: ei kannata lukea ketjuja ja viestejä joiden sisältö ei sinua kiinnosta, säästät sillä tavalla aika paljon aikaasi
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Moniko uskaltaa/kehtaa myöntää että olisi joskus elämässään käyttänyt täsmälleen sitä Joeyn tyyliä iskeä naista taikka miestä?

Ja jos vastasit äskeiseen kyllä niin kerroppas kuinka kävi?
Noh... samaistuin itse eniten Rossiin. Ja en tiedä, lasketaanko tätä... mutta. 'Kuis menee" ihan suomeksi taisin sanoa vuonna 1999 eräälle naiselle.

Nyt meillä on kolme lasta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Frendit on semmoinen helppo, aivot narikkaan ohjelma. Paljon parempaakin komediaa on tehty, mutta juuri se helppous tässä sarjassa viehättää. Hahmot ovat hyvin samaistuttavia.

Aloitin HBO:lta koko paketin katsomisen tämän Perryn poismenon jälkeen. Olen joskus teininä katsonut kerran kaikki tuotantokaudet läpi, joten tämä on mulle toinen kerta. Tietysti sitten sieltä täältä on nähnyt eri jaksoja ihan tosi paljon. Jotkut varmaan montakin kertaa.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mielestäni sarjan paras näyttelijä on David Schwimmer, jonka rooli Band of Brothersissa on yksi suosikkejani. Heikoimpana pidän Jennifer Anistonia, joka on hyvin yksiulotteinen ja toisinaan yksinkertaisesti huono näyttelijä. Rachelin hahmoa lukuunottamatta roolit osuvat täydellisesti näyttelijöilleen, joskin toki ymmärrän, että myös Jennifer oli suurelle yleisölle onnistunut valinta ja ehdottomasti pidän myös hänen roolihahmostaan osana kokonaisuutta.
Ross oli Frendien ainoa hahmo joka kirjoitettiin alusta alkaen David Schwimmerille. Muihin rooleihin haettiin sitten näyttelijöitä laajemmalla skaalalla.

Matthew Perryltä meinasi mennä koko Chandlerin rooli ohi, koska oli silloin jo kiinnitettynä toiseen tv-sarjaan. Sarja oli kuitenkin niin huono, että se kuopattiin heti pilotin jälkeen ja Perry vapautui Frendeihin. Ennen Perryä Chandlerin roolia haki muun muassa miehen puolikkaista tuttu Jon Cryer. Minkähänlainen olisikaan Chandlerin hahmo ollut jos Cryer olisi sen tehnyt, no sitä emme saa koskaan tietää.

Jälkeenpäin tuntuu hieman hassulta se, että Frendien aloituksen aikaan Courtney Cox oli kuusikosta tunnetuin. Rachelin rooliin haluttiin Cox, mutta Cox itse halusi mieluummin tehdä Monican.

Kyllähän sarja on tullut katsottua ties montako kertaa ja mielestäni on kestänyt myös hyvin aikaa. Chandler menee myöskin omaksi suosikiksi juurikin tuon hahmon harrastaman sarkastisen tilannekomiikan vuoksi. Komiikka on Chandlerille tietynlainen suojakilpi ja tavallaan pakottaa itsensä olemaan jatkuvasti hauska. Tämä tulee hyvin esille siinä jaksossa missä Monica menee sanomaan, että heillä töissä on varmasti maailman hauskin mies. Tämän jälkeen Chandler yrittää väkisin keksiä kaikkea hauskaa läppää todistaakseen olevansa vielä hauskempi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Et siis vahingossakaan katsonut edes yhtä jaksoa
Voihan se olla että vahingossa jossain olen sarjaa nähnyt mutta ei minulle ole jäänyt siitä mitään muistijälkiä. En kykene sanomaan mistä sarja kertoo enkä tunne hahmoja enkä varsinkaan näyttelijöitä niiden takana.

Onhan tällä palstalla yksi #palstalegenda joka tunnustaa minun tavoin ettei ole sarjaa katsonut .
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla että vahingossa jossain olen sarjaa nähnyt mutta ei minulle ole jäänyt siitä mitään muistijälkiä. En kykene sanomaan mistä sarja kertoo enkä tunne hahmoja enkä varsinkaan näyttelijöitä niiden takana.

Onhan tällä palstalla yksi #palstalegenda joka tunnustaa minun tavoin ettei ole sarjaa katsonut .
Ihan mielenkiinnosta, onko komediasarjat yleisesti sun juttu? Voisin kuvitella että eivät ole, jos näin suosittu komediasarja on jäänyt ilman huomiota?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ennen Perryä Chandlerin roolia haki muun muassa miehen puolikkaista tuttu Jon Cryer. Minkähänlainen olisikaan Chandlerin hahmo ollut jos Cryer olisi sen tehnyt, no sitä emme saa koskaan tietää.
Myös Hank Azaria kuulemma yritti saada Chandlerin roolia. Hank toki sarjassa esiintyi Phoeben yhtenä poikaystävänä, se tiedemies joka oli komennuksella Minskissä ja jossa ne tuhlasi kaikki firman rahat eikä saavuttanut mitään. Hank Azaria tunnetaan paremmin Simpsonien äänenä, Chief Wiggum yksi niistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös