Onnettomuudet

  • 52 149
  • 286

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan hyvä että tosiaan olivat kuolleet ilmeisesti saman tien, tuollainen hidas kuolema hapen loppumista odotellen Atlantin pohjassa menee kyllä ikävimmissä kuolemissa asteikolla 1-10, kategoriaan "kyllä".

Se on kyllä älytöntä että tuokin purkki pystyttiin paikantamaan noin nopeasti, neljässä päivässä. Toki reitti oli tiedossa ja Titanicin hylky melko yleistä tietoa mutta sitäkin etsittiin aikanaan reilut 70 vuotta. On kyllä käsittämätöntä millaisia vempeleitä tuonne pystytään lähettämään kun miettii kuinka iso paikka meri ihan oikeasti on.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäläiset Mir-sukellusalukset tehtiin Suomessa, niillä Cameronit sun muut kävivät Titanicilla. Ne saatiin vuonna 1987 valmiiksi ja ne testattiin yli 6000 metriin, myös painetestejä tehtiin heikommille osille yli 7 km. Venäläiset käyttivät niitä 30 vuotta, nyt taitavat olla eläkkeellä.

Surullista tossa suomalaisen insinööri ja terästeollisuuden taidonnäytteessä oli se että ne olivat liian hyviä, jenkit pisti stopin tolle ja kielsi suomalaisia tekemästä sukellusaluksia. Nyt kuitenkin suomalaiset voisivat kaivaa vanhat piirrokset esille ja lähteä mukaan tähän bisnekseen!!

Eikö sieltä Tampereelta Metson tehtaan portilta löydy vielä yksi runko? Voitaisiin myydä kohtuullisella katteella :D
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Toisaalta voisi kysyä mitä virkaa niillä lapuilla sitten on ollenkaan jos ei silloin kun käy huonosti.
Toisaalta onko siellä tiedetty miten isoja virheitä tuossa on tehty? Youtubessa paljon videoita, kun esim entisiä työntekijöitä potkittu pihalle kun ovat puhuneet turvallisuusriskeistä.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Bongasin jonkun uutisen, jossa joku matkustaja oli tehnyt neljä sukellusta kyseisellä paatilla, muun muassa juurikin tuonne Titanicille. Kuulemma jokaisella sukelluksella yhteys vedenpäälliseen alukseen katkesi. Toinen matkustaja oli päässyt Titanicille 40 minuutiksi, kunnes akkuongelmat pakotti pintaan. Oikein luottamusta herättävää toimintaa ja selittänee myös tuota pitkää viivettä pelastustöiden aloituksen kanssa, vaikka yhteys katkesi jo aiemmin.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Oma ajatukseni on se, että tämän OceanGaten toimarin taustalta löytyy joko persoonallisuushäiriö, ääretön tyhmyys, rahanahneus tai joku näiden yhdistelmä. Pick your poison. Mikään muu ei oikein selitä näitä käsittämättömiä laiminlyöntejä joita on tehty vaikka asioista on varoiteltu ja ongelmakohtia tuotu esiin:

Standardien laiminlyönti​

Titan-aluksen omistajayhtiö Oceangatea varoitettiin jo vuonna 2018 alan käytännönmukaisten standardien laiminlyönnistä. Myös yrityksen entiset työntekijät ovat valittaneet liian nopeasta kehitysprosessista.

New York Times julkaisi tiistaina yhtiön perustajalle ja toimitusjohtajalle, Stockton Rushille, suunnatun kirjeen vuodelta 2018, missä kymmenet alan keskeiset asiantuntijat varoittavat, että yhtiön ”kokeellinen lähestymistapa” voi johtaa jopa katastrofaalisiin lopputuloksiin.

Oceangaten merioperaatioiden johtaja David Lochridgen raportin mukaan sukellusveneen ikkuna oli sertifioitu kestämään painetta vain 1300 metriin asti, kun Titanicin hylky sijaitsi noin 4000 metrin syvyydessä.

IL
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oceangaten merioperaatioiden johtaja David Lochridgen raportin mukaan sukellusveneen ikkuna oli sertifioitu kestämään painetta vain 1300 metriin asti, kun Titanicin hylky sijaitsi noin 4000 metrin syvyydessä.
Tuo on käsittämätön juttu. Noinkohan siinä vastuuvapauspaperissa on mainittu tuollaisesta seikasta? Toki ihmismieli on kummallinen. Sitä ajattelee, että onhan tuolla käyty onnistuneesti. Ei se onnettomuus nyt voi minulle sattua.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tuo on käsittämätön juttu. Noinkohan siinä vastuuvapauspaperissa on mainittu tuollaisesta seikasta? Toki ihmismieli on kummallinen. Sitä ajattelee, että onhan tuolla käyty onnistuneesti. Ei se onnettomuus nyt voi minulle sattua.
Ei mikään vastuuvapautuspaperi tule pelastamaan tuota firmaa vastuulta jos matkaa taitetaan käytännössä ruumisarkulla...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Venäläiset Mir-sukellusalukset tehtiin Suomessa, niillä Cameronit sun muut kävivät Titanicilla. Ne saatiin vuonna 1987 valmiiksi ja ne testattiin yli 6000 metriin, myös painetestejä tehtiin heikommille osille yli 7 km. Venäläiset käyttivät niitä 30 vuotta, nyt taitavat olla eläkkeellä.

Surullista tossa suomalaisen insinööri ja terästeollisuuden taidonnäytteessä oli se että ne olivat liian hyviä, jenkit pisti stopin tolle ja kielsi suomalaisia tekemästä sukellusaluksia. Nyt kuitenkin suomalaiset voisivat kaivaa vanhat piirrokset esille ja lähteä mukaan tähän bisnekseen!!
Kun ei neuvostoliittolaiset onnistunut sukelluskelloja kolmessakymmenessä vuodessa paskomaan, ne on ollut äärettömän hyviä laitteita.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onnettomuuksia nyt sattuu vaikka olisi käytössä millaiset kamppeet tahansa, mutta ihmetyttää näiden miljardöörien kohdalla se, että miksi valita tällainen niittikipporeissu? Rahaa olisi rakennuttaa viimeisen päälle oleva oma sukellusvene ja palkata siihen ammattilaiset reissuja operoimaan. Ainakin näin toimien reissujen riskejä pystyisi paremmin hallitsemaan. Varsinkin tässäkin reissussa mukana ollut miljardööri oli jonkun uutisen mukaan intohimoinen merentutkija, joten luulisi sitä, että käyttäisi reilusti rahaa tällaiseen intohimoiseen harrastukseensa. Jos itse olisin vaikka intohimoinen pesäpalloilija niin satsaisin käytössä olevia varoja siihen hyvään räpylään enkä yrittäisi ottaa palloa kiinni paljain käsin. No jokainen tyylillään ja nyt käytännössä tarpeeton riski realisoitui pahimmalla mahdollisella tavalla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan päätön keissihän tämä kokonaisuutena on, mutta jotenkin tulee mieleen, että onko tässä tapauksessa enää silläkään mitään merkitystä, että joku korvaa joillekin jotain?

Mun mielestäni koko jutun ydin on se, että nämä matkustajat ovat ottaneet itse ihan karmean riskin, joka realisoitui. Joo, heillä on voinut olla lopulta hyvinkin vajavaiset tiedot, mutta silti koko matka on ollut terveen järjen vastainen. Matkustaa nyt jossain kenkälaatikon kokoisessa härvelissä tuhansian metrejä meren pinnan alapuolelle. Ikävää tietysti omaisille ja muille läheisille, että lopputulos on tällainen, mutta tämäkin on jälleen kerran esimerkki yksilönvapaudesta ja ihmisen (äärimmilleen viedystä) itsekkyydestä. "Minä haluan nähdä Titanicin hylyn, koska..." ja jokainen päätelkööt, mikä se perimmäinen syy lopulta oli. No, tuskin näkivät ja nyt eivät ainakaan pääse spräädäämään muille, että minäpä se olen sellainen hessu, että olen nähnyt Titanicin hylynkin.

Toivottavasti jäähyväiset on sanottu etukäteen ja kaikki käsittelemättömät asiat on läheisten kanssa käsitelty ennen matkaa, koska oman arvioni mukaan todennäköisyys hengissä selviämiselle on alusta alkaen ollut 50-60.

Tässä on myös muille äärimmäisiä kicksejä etsiville varoittava esimerkki siitä, että ihan oikeasti kaikki voi mennä pieleen. Kukaan ei ole voittamaton ja itselleni vesi ja erityisesti meri on sellainen elementti, etten ikimaailmassa uskaltaisi ottaa juuri mitään riskejä, koska aika usein meri voittaa. Henkivakuutuksesta lienee turha omaisten odotella senttiäkään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Shahzada Dawoodin sisko Azhem Dawood kertoo NBC:lle, että hänen veljenpoikansa Suleman pelkäsi matkalle lähtemistä ja oli kauhuissaan. Tädin mukaan poika kuitenkin suostui lähtemään matkalle ollakseen mieliksi isälleen, joka suhtautui Titanicin tarinaan intohimoisesti. Britanniassa vietettiin matkan alkaessa isänpäivää.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän jonkun kuolleen omainen ole jo lakimiesten kanssa tutkimassa, että mitä tekstiä se sopimus pitää sisällään. Aika pian varmasti kuullaan, jos jotain on jätetty kertomatta.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tää nyt vois olla asia joka ei avaudu minulle - ketjussakin, mut mä en vaan tajuu tätä oman extreme-napansa ympärillä pyörivää jengiä. Siis kaikenmaailman Lehtisiä, Hintsoja, Gustafssoneja jne. Ollaan niin saatanan seikkailijaa, mut sit kun joku menee perseelleen, niin kaikki maailman kopterit ja botskit pelastelee niitä jostain jorpakosta tai nyppylältä, jossa on jo käynyt viistuhatta ihmistä. Tää sukellusvenekeissi on ihan paras esimerkki tosta. No, kai joku oppii tai havahtuu, et jotain voi jättää tekemättä ja antaa jonkun tyhmemmän tehdä.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Ihan päätön keissihän tämä kokonaisuutena on, mutta jotenkin tulee mieleen, että onko tässä tapauksessa enää silläkään mitään merkitystä, että joku korvaa joillekin jotain?
On ehdottomasti. Firma pitää saada vastuuseen ja kuolleiden omaisille korvaukset jos ja kun nyt näyttää siltä, että on sukellettu purkilla minkä ikkunaa ei ole suunniteltu lähimainkaan kyseisiin syvyyksiin...
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
No, tuskin näkivät ja nyt eivät ainakaan pääse spräädäämään muille, että minäpä se olen sellainen hessu, että olen nähnyt Titanicin hylynkin.
Tämä on se mielenkiintoisin kysymys, mikä mun mieleeni nousee. Tuon aluksen sisältä katsottu video näytti siltä, että jokatapauksessa olisit nähnyt aluksen pelkältä tv ruudulta etkä mistään ikkunasta suoraan? Vaikka aluksen keulassa ikkunan näköinen viritys olikin, niin eikö sisäpuolella ollut päätyseinässä tarjolla vaan yksi isompi näyttö?

Sama kuin katsoisit telkkarista NHL-finaaleita ja kertoisit katsoneesi peliä kuitenkin paikanpäällä?

EDIT: Jaa, nyt kun katsoin toisen videon, niin näköjään toisessa päädyssä oli tuo ikkuna.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuolleista kolme oli miljardöörejä ja yksi omisti syntipukkifirman.
Rahallisilla korvauksilla ei taida olla merkitystä kuin ranskalaisen ikämieskuskin omaisille.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On ehdottomasti. Firma pitää saada vastuuseen ja kuolleiden omaisille korvaukset jos ja kun nyt näyttää siltä, että on sukellettu purkilla minkä ikkunaa ei ole suunniteltu lähimainkaan kyseisiin syvyyksiin...

Se firman perustajahan meni vähän niin kuin pesuveden mukana, joten kenelle tässä nyt vastuu kuuluu? Hänen perikunnalleen?

Mitä sillä rahalla tekee, kun ihmiset ovat kuolleet? Ja ovat kuolleet siksi, että ovat tehneet huonoja valintoja. Tämä nuori poikakin kuoli siksi, ettei uskaltanut sanoa isälleen "ei". Aivan perseestähän tuollainen on ja erittäin surullistakin, mutta viime kädessä se oli hänen oma valintansa. Mikään rahamäärä ei tuo näitä ihmisiä takaisin enkä minä ainakaan henkilökohtaisesti edes haluaisi itse hyötyä taloudellisesti omaiseni kuolemasta tällaisessa tapauksessa mitenkään, koska hän on itse tehnyt päätöksen osallistumisestaan. Ja siihen on jokaisella oikeus.

Ainoa merkittävä asia on se, että jatkossa tällaisia älyvapaita retkiä ei pitäisi voida vastaavilla Tupperware-astioilla tehdä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
OceanGaten olisi pitänyt käyttää James ''Titanic'' Cameronia suunnitteluavussa, lyttäsi hiilikuidun sukellusveneen rakennusmateriaalinen, kestää ehkä muutaman sukelluksen mutta ajan myötä materiaali antaa periksi kovassa paineessa. Hän ei olisi ikinä käyttänyt hiilikuitua omissa sukellusveneissään.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Se firman perustajahan meni vähän niin kuin pesuveden mukana, joten kenelle tässä nyt vastuu kuuluu? Hänen perikunnalleen?

Mitä sillä rahalla tekee, kun ihmiset ovat kuolleet? Ja ovat kuolleet siksi, että ovat tehneet huonoja valintoja. Tämä nuori poikakin kuoli siksi, ettei uskaltanut sanoa isälleen "ei". Aivan perseestähän tuollainen on ja erittäin surullistakin, mutta viime kädessä se oli hänen oma valintansa. Mikään rahamäärä ei tuo näitä ihmisiä takaisin enkä minä ainakaan henkilökohtaisesti edes haluaisi itse hyötyä taloudellisesti omaiseni kuolemasta tällaisessa tapauksessa mitenkään, koska hän on itse tehnyt päätöksen osallistumisestaan. Ja siihen on jokaisella oikeus.

Ainoa merkittävä asia on se, että jatkossa tällaisia älyvapaita retkiä ei pitäisi voida vastaavilla Tupperware-astioilla tehdä.
Et nyt ymmärtänyt kirjoittamaani. Samaa mieltä siitä, että hullua touhua joka tapauksessa, mutta täysin kuolettavaa leikistä tuli firman tekemien käsittämättömien ratkaisujen takia...
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On ehdottomasti. Firma pitää saada vastuuseen ja kuolleiden omaisille korvaukset jos ja kun nyt näyttää siltä, että on sukellettu purkilla minkä ikkunaa ei ole suunniteltu lähimainkaan kyseisiin syvyyksiin...
Eikös se ollut vain sertifioitu 1300 metriin? Nuo sertifioinnit on varmaan sitä mallia, että olemme testanneet sen tähän syvyyteen asti (mutta kyllä se kestää paljon enemmänkin).

Eli voi se olla suunniteltu kestämään 4000 metrissä, ja saattoi myös kestää siellä. Tässä vaiheessa ei kai tiedetä, mikä petti, ikkuna vai runko. Runko oli sitä hiilikuitua mitä ei ole aiemmin käytetty tällaisissa.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Eli voi se olla suunniteltu kestämään 4000 metrissä
Eikös se olisi silloin sertifioitu 4000 metriin vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä? Tässä pätkä IL:n jutusta, mielestäni hyvin selkeästi sanottu:

Oceangaten merioperaatioiden johtaja David Lochridgen raportin mukaan sukellusveneen ikkuna oli sertifioitu kestämään painetta vain 1300 metriin asti, kun Titanicin hylky sijaitsi noin 4000 metrin syvyydessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös