Perintöverotus Suomessa

  • 51 550
  • 567

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onvest-yhtiön johtaja ilmoitti syntymäpäivähaastattelussaan muuttavansa ensi vuonna Portugaliin turvatakseen perheyrityksen omistuksen perheellään:
http://www.hs.fi/talous/a1419224557146?jako=46bc123ed6875e1d36f42e9831f3d535

Tämä toimi samalla lähtölauksena tai katalyyttinä jo aikaisemmin käynnistyneelle keskustelulle perintöverotuksen asemasta Suomessa:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419298465008.html

Tätä asiaa voi tarkistella monista lähtökohdista. Jos asiaa ajatellaan yksilön itsensä kannalta, niin onhan tuo ehdottomasti fiksu tapa hoitaa asia. Yksilöillä on täysi vapaus valita asuinpaikkansa ja toiminnassa ei ole mitään laitonta. Tiedän tämän tapauksen sattumalta hieman tarkemmalla tasolla ja ajatusmallina Onvestilla on, että perheyritys on "yhteistä omaisuutta" ja se vain lainassa kullakin sukupolvella. Tuolla oikeasti velvollisuudeksi koetaan, että yritystä ei tapeta tai myydä pois, vaan seuraava sukupolvi jatkaa sen hoitamista samalla kestävällä tavalla. Heillä sanontana on, että perheyrityksellä kvartaali on 25 vuotta.

Yhteiskunnan kannalta ajateltuna asia on toinen. Perintövero on nähnyt helppona tapana tasata tuloeroja Suomessa. Ajatus sinänsä on kannattava enkä minä en ainakaan kannata kaikista perintöveroista luopumista.
Kuitenkaan asia ei yhteiskunnankaan kannalta ole yksnikertainen. Tällainen 3000 ihmistä työllistävä perheyhtiö on hemmetin hyvä lypsylehmä, nimittäin elävänä. Se maksaa jo alveina helposti satoja miljoonia euroja vuodessa ja tod näk toisen mokoman muina veroina (todettakoon, että en mitään laskelmia asiasta viitsinyt tehdä).

Kannattaako tällainen hyöty vaihtaa siihen, että lehmän tappamisesta saadaan kohtuullinen kertakorvaus?

Perheyrityksestä joka ei ole listattu pörssissä on vaikea myydä siivua, sillä pääomistajalla on kuitenkin täysi päätäntävalta (tästä lisätiedot Sanomalta/Hjallis Harkimolta). Jos siis verojen osuus olisikin esim 20% yrityksen laskennallisesta arvosta, niin käytännössä siitä voisi joutua myymään 40-50% saadaakseen verojen osuuden katettua (myydystä osuudesta kun pitäisi maksaa vielä 28% pääomaveroa).

Tyydyn siis vain toteamaan, että nykyinen systeemi ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minä en ymmärrä, miksi järjestelmä, joka jakaa ansaitsematonta etuutta sattumanvaraisesti ilman tarveharkintaa, koetaan oikeutetuksi. Vastatkaa joku tähän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en ymmärrä, miksi järjestelmä, joka jakaa ansaitsematonta etuutta sattumanvaraisesti ilman tarveharkintaa, koetaan oikeutetuksi. Vastatkaa joku tähän.
viittaatko nyt lapsilisiin, työttömyyskorvaukseen vai mihinkä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä en ymmärrä, miksi järjestelmä, joka jakaa ansaitsematonta etuutta sattumakynvaraisesti ilman tarveharkintaa, koetaan oikeutetuksi. Vastatkaa joku tähän.

Ilmeisesti sinun ajatusmaailmassa jokaisen sukupolven tulee aloittaa tyhjästä?

Minusta jonkin näköinen perintöverotus on ihan ok, perintö on kuitenkin tuloa. Tosin tuo raha on jo verotettu vähintään kertaalleen, usein useampaan kertaan. Tämä ja Harvian tapaus osoittaa, että nykyisessä järjestelmässä on jotain pahasti pielessä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
viittaatko nyt lapsilisiin, työttömyyskorvaukseen vai mihinkä?
Buuurn.

Tuo lapsilisä oli aika hyvä oikeasti. Työttömyyskorvausta vastaan nyt pitää sentään yrittää työllistyä ja viimeistä oljenkortta jaetaan kai tarveharkinnan perusteella.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä, työttömyyskorvauksessa palkitaan siitä että epäonnistuu tehtävässä hakea töitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On näillä miljonääreillä ongelmat. Kyseinen emäntä tienasi viime vuonna vähän vajaa 3milj.
Jos perintövero olisi 3 miljoonaa, niin se ei varmasti olisi ollut hänelle (tai jälkeläisille) ongelma. Ongelma oli että vero olisi ollu mahdollisesti jopa luokkaa 9 numeroinen summa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On näillä miljonääreillä ongelmat. Kyseinen emäntä tienasi viime vuonna vähän vajaa 3milj.

Eihän nykyisillä omistajilla olekaan ongemia, seuraavalla sukupolvella ne onkin. Perijät joutuisivat maksamaan kymmenien miljoonien perintöverot, mikä luultavasti johtaisi samaan lopputulokseen kuin Harvia tapauksessa eli yrityksen myyntiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo Portugali-kortti on muuten mielenkiintoinen. Kuulin taannoin toiselta vanhemmalta liikemieheltä, että oli juristiensa kanssa selvitellyt asioita ja tosiaan vaikuttaisi siltä, että Portugali on kaikista järkevin suunta lähteä, puhtaasti verotusta miettien.

Minä komppaan @TosiFani :n viestiä yllä, monesti kyse on omaisuudesta, joista veroja on maksettu jo useampaan(kin) otteeseen.
 
On näillä miljonääreillä ongelmat. Kyseinen emäntä tienasi viime vuonna vähän vajaa 3milj.
Sulle ei tainnut aueta jutun pointti ollenkaan?

Jos perheyritys siirtyy polvelta toiselle aina edellisen poistuessa ajasta iäisyyteen niin sun mielestä on ok että vanhempien työn jatkaja joutuu maksamaan aina muutaman millin veroja? Ja jos ei huvita niin ei ole pakko vaan kaikki myyntiin? Lypsävä lehmä kannattaa ampua pikavoiton takia?

Lopuksi vielä vaikein kysymys: miten ongelma tulisi mielestäsi ratkaista kun nyt suurimpana kärsijänä on veroja keräävä suomalainen hyvinvointivaltio?
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Eihän nykyisillä omistajilla olekaan ongemia, seuraavalla sukupolvella ne onkin. Perijät joutuisivat maksamaan kymmenien miljoonien perintöverot, mikä luultavasti johtaisi samaan lopputulokseen kuin Harvia tapauksessa eli yrityksen myyntiin.
Veronkierto onkin sitten parempi juttu vai? Lisää tämmöisiä? Siitä kyllä kaikki on varmaan yhtämieltä perintövero on ihan naurettavan suuri.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä ei ole mitään veronkiertoa tapahtunut. Veronkierto on laitonta. Tässä ei ole tehty mitään laitonta. Ulkomailla vain ei kaikkialla yhtä kuristavia lakeja ja veroja.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Tässä ei ole mitään veronkiertoa tapahtunut. Veronkierto on laitonta. Tässä ei ole tehty mitään laitonta. Ulkomailla vain ei kaikkialla yhtä kuristavia lakeja ja veroja.
Onhan ne verot tosi inhottavia. Eihän niistä mitään hyötyä ole.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Veronkierto onkin sitten parempi juttu vai? Lisää tämmöisiä? Siitä kyllä kaikki on varmaan yhtämieltä perintövero on ihan naurettavan suuri.

Eivät muuten ole, SAK ehdotti muutama viikko sitten, että lahja- ja perintöveroa on entisestään nostettava. Tällaista siis kuuluu vasemmiston suunnalta.
 
Miksi ostat? Älä osta, verottaja jättää silloin sinut rauhaan.

Ja jos ei halua maksaa perintöveroa, ei kannata ottaa vastaan perintöä. Käsittääkseni kukaan ei pakota ottamaan perintöä vastaan. Itse ajattelin kyllä ottaa, jos sellaista joskus saan, sillä esim. 0,8 kertaa 50 000 on laskujeni mukaan huomattavasti enemmän kuin 1,0 kertaa nolla.

Jos perheyritys siirtyy polvelta toiselle aina edellisen poistuessa ajasta iäisyyteen niin sun mielestä on ok että vanhempien työn jatkaja joutuu maksamaan aina muutaman millin veroja? Ja jos ei huvita niin ei ole pakko vaan kaikki myyntiin? Lypsävä lehmä kannattaa ampua pikavoiton takia?

Mulle ei oikein aukea tämä logiikka. Ei kai lehmän myyminen ole sama asia kuin lehmän ampuminen? Eikö lehmän voi ihan hyvin myydä myös elävänä?

Lopuksi vielä vaikein kysymys: miten ongelma tulisi mielestäsi ratkaista kun nyt suurimpana kärsijänä on veroja keräävä suomalainen hyvinvointivaltio?

Perintövero kokonaan pois. Myös progressiivinen ansiotuloverotus pois ja tuloveroprosentiksi kaikille vaikkapa 15. Uskoisin, että näillä eväillä Suomi pystyy paremmin haastamaan Portugalin kilpailussa yhteiskunnan toimivuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Eivät muuten ole, SAK ehdotti muutama viikko sitten, että lahja- ja perintöveroa on entisestään nostettava. Tällaista siis kuuluu vasemmiston suunnalta.
Perintöveroa pitäisi kyllä laskea. Ennen kaikkea verolla olisi saatava nämä isot firmat mitkä kiertävät veroja ulkomailta käsin ihan porvareiden hyväksynnällä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä nimenomaisessa tapauksessa mahdolliset ostajat olisivat ulkomaisia, joten todennäköisesti pääkonttori ja verojen maksu siirtyivät ainakin tietyiltä osin ulkomailla.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Erinomainen pointti. Minun mielestäni on aika kyseenalaista myös se, että minulta peritään veroa esim. bensasta ja ruuasta, vaikka ostan niitä rahoilla, joista olen jo ansiotuloveron maksanut.
Kannatan kyllä perintöveroa mutta minusta rinnastus bensan ja ruuan "tuplaverotukseen" ei ole onnistunut. Perintöverossahan verotetaan jo kolmatta kertaa: jos perintönä on vaikka kiinteistö, siitähän kiinteistön hankkijaahan on jo tuplaverotettu aikoinaan (kuten ostaessaan vaikka bensaa tai ruokaa) ja nyt perikunnalta peritään kolmas vero.

Tämä topikkihan on aiheesta perintöverotus Suomessa. Aasinsiltamaisesti tuli mieleen perintöverotus Ruotsissa, onko sitä ollenkaan? Vastahan oli otsikoissa että ruotsalaiset eivät pahemmin asuntolainojaan maksa, joka voi aiheuttaa sen että perintöä ei kannata vastaanottaa siinäkään tapauksessa että perintöveroa ei edes olisi. Asuntolaina silti jää, kuka sen maksaa? Kuitataan luottotappiona pankissa ja maksajiksi joutuvat ruotsalaiset veronmaksajat? Vai miten tilanne Ruotsissa on, onko perintöveroa, onko mahdollisuutta kieltäytyä perinnöstä?
 
Kannatan kyllä perintöveroa mutta minusta rinnastus bensan ja ruuan "tuplaverotukseen" ei ole onnistunut. Perintöverossahan verotetaan jo kolmatta kertaa:

Jaa mun työnantajaniko ei maksa veroja ennen kuin maksaa mulle palkkaa? Ja mun työnantajani asiakkaatko eivät maksa omasta palkastaan veroja ennen kuin ostavat työnantajani palveluita? Ja mun työnantajani palveluita ostavien asiakkaiden työnantajatko eivät maksa veroja ennen kuin maksavat palkkaa työnantajani palveluita ostaville ihmisille? Jne. ad infinitum. Kyllä sitä rahaa, jolla minäkin bensaa ostan, on verotettu aika monta kertaa enemmän kuin kolmesti ennen kuin minä tungen vihreän kortin ABC:n kortinlukijaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mulle ei oikein aukea tämä logiikka. Ei kai lehmän myyminen ole sama asia kuin lehmän ampuminen? Eikö lehmän voi ihan hyvin myydä myös elävänä?...


Jos tavallinen ihminen saa omakotitalon ja vähän rahaa perintönä, hän selviää niistä helposti. Hän myy talon ja saa sen 0,9 perinnöstä itselleen. Mutta kun on kysymys muutaman miljardin arvoisesta yrityksestä, suuruusluokka on täysin eri. Harvian tapaus on hyvä esimerkki:

http://yle.fi/uutiset/pertti_harvia...ojen_takia__porssilistaus_harkinnassa/7157457


Nyt ostajana oli suomalainen (ainakin vielä) sijoitusyhtiö, Onnisen tapauksessa ostaja olisi hyvin suurella todennäköisyydellä ulkomainen. Tällöin pääkonttori siirtyisi ulkomaille, samoin verotulot, mikä tarkoittaisi lypsävän lehmän ampumista.

Eihän tällainen systeemi ole järkevä Suomelle, hyviä työllistäjiä liputetaan ulos maasta älyttömän lainsäädännön takia.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Jaa mun työnantajaniko ei maksa veroja ennen kuin maksaa mulle palkkaa? Ja mun työnantajani asiakkaatko eivät maksa omasta palkastaan veroja ennen kuin ostavat työnantajani palveluita? Ja mun työnantajani palveluita ostavien asiakkaiden työnantajatko eivät maksa veroja ennen kuin maksavat palkkaa työnantajani palveluita ostaville ihmisille? Jne. ad infinitum. Kyllä sitä rahaa, jolla minäkin bensaa ostan, on verotettu aika monta kertaa enemmän kuin kolmesti ennen kuin minä tungen vihreän kortin ABC:n kortinlukijaan.
Tyypillistä sinulle, et taaskaan tajua. Laitetaanpas rautalankaa, jos ostat bensaa (kulutustavaraa jota kukaan ei sinulta peri) taikka omaisuutta jonka joku aikanaan perii (vaikka kiinteistön), molempia moniverotetaan samalla tavalla sinulta ja/tai työnantajaltasi jne mutta perikuntaasi verotetaan vielä kerran lisää kun aikanaan omaisuutesi perivät. Mutta jatka saivarteluasi hämärtäen sillä sitä tosiasiaa että alkuperäisesti esittämäsi analogia ei ole onnistunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös