Jatkoajan leffakerho

  • 2 332 921
  • 12 059

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Kingdom of the Planet of the Apes (tälle ei ilmeisesti ollut suomennosta) tuli käytyä katsomassa leffassa. Apinasarja jatkaa voittokulkuaan. Ei ihan niin hyvä mitä Synty tai Sota uusista, mutta mielestäni parempi mitä Vallankumous. Vaikka eri jatkumosta on kyse niin ajallisesti vuosissa taidetaan olla lähellä alkuperäistä elokuvaa, ja aseena pahoilla apinoilla olikin vanhat kunnon verkot. Lisäksi tuttua soundtrackiä kuului parissa kohtauksessa.

Apina-asteikolla: 3,5/5 apinaa
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Buster

Jäsen

Sieltä on kesällä tulossa Teemalta esimerkiksi Victor Ericen Etelä, Milos Formanin Vaaleaverikön rakkaus, Jafar Panahin loistava road movie Soratie sekä Ei Karhuja ja Maryam Touzanin hieno marokkolaiselokuva Kaftaanin sini. On Noomi Rapacen tähdittämä hitaasti palava islantilaisjännäri Lamb ja kolme Bong Joon Ho -elokuvaa. Kelpo länkkäreitä ja paljon muuta. Michel Francon New Orderkin on ihan mielenkiintoinen puutteistaan ja on the nose -aspekteistaan huolimatta, olisivat vaan ennemmin lykänneet ohjaajan seuraavan elokuvan Sundownin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Töissä ollut taas kuoleman tylsää ja on ollut aikaa selata facen "videoita". Tuli vastaan pätkä Michale Jordanista tehdystä elokuvasta Air tjsp. Onkos jengi katsonu kyseistä leffaa? Tuossa vielä linkki leffaan. Vois olla ihan ok katsottava.
Tosin suhteellista koska saisi katsottua, Kummisetä I ja III on oottanu hyllyssä n. 13 vuotta että saisi avattua paketin muovit ja II osa tainnu venata 21 vuotta?
 

Buster

Jäsen
Töissä ollut taas kuoleman tylsää ja on ollut aikaa selata facen "videoita". Tuli vastaan pätkä Michale Jordanista tehdystä elokuvasta Air tjsp. Onkos jengi katsonu kyseistä leffaa? Tuossa vielä linkki leffaan. Vois olla ihan ok katsottava.
Tosin suhteellista koska saisi katsottua, Kummisetä I ja III on oottanu hyllyssä n. 13 vuotta että saisi avattua paketin muovit ja II osa tainnu venata 21 vuotta?
Air on enemmänkin Air Jordan -brändin syntytarina ja kuinka Nike nousi tossumarkkinoiden valtiaaksi kaappaamalla tuon NBAssa vielä debytoimattoman Michael Jordanin urheilijatalliinsa. Vaikkeivat ihan tienneetkään silloin kuinka nappikiinnityksen tekivät.

Ihan jees, mutta samaan hengenvetoon juuri mitään ei leffasta jäänyt muistiin. Ihan jännä toki tuota puolta urheilumaailmasta nähdä.

Tuohan on Amazon Primessa kuukausitilauksella katsottavissa, joten ei siinä mitään häviä kun siellä on vaikka mitä muutakin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Töissä ollut taas kuoleman tylsää ja on ollut aikaa selata facen "videoita". Tuli vastaan pätkä Michale Jordanista tehdystä elokuvasta Air tjsp. Onkos jengi katsonu kyseistä leffaa? Tuossa vielä linkki leffaan. Vois olla ihan ok katsottava.
Tosin suhteellista koska saisi katsottua, Kummisetä I ja III on oottanu hyllyssä n. 13 vuotta että saisi avattua paketin muovit ja II osa tainnu venata 21 vuotta?
Mielestäni ihan katsottava leffa. En ole tarkastanut kuinka todenperäinen tarina on, mutta hyvin tuossa korostuu juuri Jordanin merkitys Air tossuineen Nikelle. Tarina voisi Nikenkin kohdalla olla aivan toisenlainen jos asiat olisivat menneet Jordanin kanssa puihin. Spoilaamatta sen enempää niin ihan hyvin kerrottu tarina Air lenkkareiden takaa ja siitä mitä se vaati onnistuakseen.
 

Sipe Lervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Haukiputaan Ahmat
Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa tykästyin kovasti komedialyhäriin nimeltä Lasse kaatuu, voi ei!, joka sijoittuu Münchenin olympialaisiin 1972. Pääosassa loistava Hannu-Pekka Björkman. Nyt tämä 18-minuuttinen leffa löytyy Areenasta, joten sille suositus.

Areenasta tovi sitten tuli katsottua ja mainio, hieman nyrjähtänyt lyhäri on! Suositus täältäkin!
 

Monoliitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Disney plussaan oli ilmestynyt uusi The First Omen -elokuva. Antikristus-teema oli nyt viety nunnaluostariin ja elokuva kertoo Damienin syntytarinan. Alkuperäinen The Omen on genrensä kärkielokuva edelleen ja elokuvana erittäin kammottava.

Tässä uusimmassa oli jonkin verran lainattu kohtauksia ensimmäisestä The Omen -elokuvasta ja nunnaluostarisäikyttelyt on tuttuja James Wanin Kirottu-universumista.

Omasta mielestäni tämä uusin oli ihan katsottava ja mielenkiintoinen, jossa valotettiin taustoja. Semmosen 3/5 voi antaa helposti tälle tuotokselle.
 

Buster

Jäsen
Tässä uusimmassa oli jonkin verran lainattu kohtauksia ensimmäisestä The Omen -elokuvasta ja nunnaluostarisäikyttelyt on tuttuja James Wanin Kirottu-universumista.
Mietin juuri tässä taannoin, että nunnaluostareita on kyllä ollut kosolti tarjolla tässä n. 9 kuukauden aikana. Tosiaan tämä uusi Omen, Netflixissä Paco Plazan kelpo Sister Death, teattereissä pyöri vähän aikaa takaperin Sidney Sweeneyn tähdittämä Immaculate, itse Nunna II taisi olla viime syksynä ja kehno Prey For The Devil löytyi Applelta. Tuohon kun vielä aletaan uskoon perustuvia kauhuelokuvia laskemaan ja nostetaan ikkuna noin vuoteen, niin taidetaan saada vielä esim. flopannut Manaaja-reboot, Russell Crowen tähdittämä The Pope's Exorcist ja vielä Tubissa oleva Godless: The Eastfield Exorcism. Niin kuin 70-luvulla olisi.

Itsekin yllätyin tuosta uudesta Omenista, koska odotukset olivat lattiassa. Katsottava, vaikka tosiaan hyvin kaukana mistään omaperäisestä. Tietysti tuo ihan vihoviimeinen kohtaus, jossa jo täydellä pöhinällä yritettiin myydä katsojalle jatko-osaa oli vähän ärsyttävää. Isot nykyelokuvat pähkinänkuoressa. The First Omen myös floppasi lievästi, joten se jatko voi jäädä kaiken lisäksi toteutumatta. Vaikka eiköhän se sieltä taida tulla sitten jossain vaiheessa.

Furiosakin oli tosiaan hyvää settiä jatko-osaksi ja onhan se sykähdyttävää, kun tehdään 150+ miljoonalla tuollainen B-henkinen elokuva. On vain jäämässä selkeästi tavoitteista lippuluukuilla. Viime viikonloppu oli jenkeissä Memorial Day -viikonloppu ja lippuluukuilla oli hyvin hiljaista. Karvinen sukelsi siinä samalla.

Toivottavasti ei tule heijastumaan negatiivisesti seuraavaan Fury Roadin "jatko-osaan", eli Mad Max: The Wasteland, koska kyllä George Miller näillä näytöillä saisi jatkaa jättimäisellä hiekkalaatikolla leikkimistä. Pahoin vaan pelkään... Koska nythän nuo markkinoinnin konsultti ja mitkälie trendejä analysoivat yhtiöt ovat jo ehtineet kommentoida, että Furiosa floppasi, koska se on ensinnäkin prequel - eli esielokuva. Joka kiinnostaa vain faneja, eikä tavallista kasuaalia elokuvakatsojaa. Toisekseen Furiosassa ei esiintynyt aiemman elokuvan tähtiä ja koko Furiosan rooli oli uudelleenroolitettu, Charlize Theron vaihtui Anya Taylor-Joyhin. Se myös etäännytti ja hämmensi tavallisia katsojia. Joten kun tuo tuleva Mad Max: The Wasteland on sekin ilmeisesti esiosa, joka tulee kai Furiosa-leffan tapaan valaisemaan tällä kertaa Max Rockatanskyn taivalta ennen Fury Road -elokuvaa ja Tom Hardynkaan paluu rooliin ei ole varmaa, niin en aio ainakaan pidättää hengitystäni.

Sitten vielä kun Fury Roadkaan ei kaikesta suitsustuksesta huolimatta ollut mikään jättimäinen menestys lippuluukuilla loppupeleissä. Tuotti toki luukuilta 380 miljoonaa, mutta kun budjetti oli sen 150+ miljoonaa. Hollywood Reporter arvioi sen jääneen sieltä hieman jopa tappiolle.

Toki voisi myös kysyä, että miksi edes George Millerin kaltaisen elokuvantekijän ja Mad Maxin kaltaisen - edelleen selkeästi tarjottavaa omaavan ja kiitosta keräävän - elokuvasarjan osasiin pitäisi edes käyttää elokuva-alan tavallista ajatustapaa ja mittareita. On se nyt vähän surullista, ettei hyvän elokuvan tekeminen riitä. Vielä kun Furiosakaan nyt tuskin ihan tajuttomaksi flopiksi jää lippuluukuilta ja pitkässä juoksussa yksi sun toinen kääntyy tuottavaksi.

Loppuun vielä suositus Dev Patelin toimintaelokuvasta Monkey Man, joka on nyt rantaunut mm. vuokraamoihin. Erittäin hyvä, persoonallinen ja yksinkertaisuudestaan huolimatta vertauskuvineen ihan syvällinen toimintaelokuva. Floppasi toki sekin.

Kevät ja alkukesä toki ollut todella hiljaista aikaa lippuluukuilla, eikä tuo jenkkien elokuvaväen lakko varsinaisesti auttanut ihmisiä palaamaan teattereihin ja luomaan pysyvää rutiinia teatterikäynteihin pandemian jälkeen. Jo alunperin oli puhe, että tämän vuoden lipputulot jäävät miljardilla viime vuodesta globaalisti, jolloin kesällä oli todella rautainen kattaus. Mutta tällä hetkellä lipputulot ovat perässä jo 800 miljoonaa dollaria vs. viime vuosi tässä vaiheessa, eikä tuo tämän kesän kattaus kovin lupaava ole. Itse Ilkimys 4, Inside Out 2 ja Deadpool vs. Wolverine toki tuottavat varmasti kivasti ja siihen päälle varmaankin Twisters sekä A Quiet Place: Day One. Kaikki jatko-osia muuten. Jälleen uusi Bad Boyskin tulee viikon päästä, vieläkö Will Smithin nimi kantaa.

Alkuperäisideoiden kohdalla sitten saa nähdä, että mihin vaikka Bike Riders tai Scarlett Johansson / Channing Tatum rom-com avaruuselokuva Fly Me To The Moon yltävät. Kevin Costnerin massiivinen Horizon (eka osa neljästä elokuvasta, toinen osa seuraa jo elokuussa) on sitten taas ihan täysi villi kortti. Menestystä olisi tultava, että Costner saisi rahaa kuvata nuo kaksi viimeistä osaa. Tietysti Yellowstonen suosion - ja Costner on iso elokuvatähti vanhemmille katsojille - kautta voisi ajatella menestystä, mutta eihän nuo 1:1 korreloi. Etenkin kun tässä tosiaan ollaan pandemian ja lakon jälkeisessä ajassa, mitä studiojen mittarit eivät halua huomioida. Furiosankin kohdalla levisi laajasti se uutinen, että sen avaus oli huonoin Memorial Day -viikonlopun avaus johonkin 30 vuoteen. Siitä sitten floppileima otsaan, mikä ei ainakaan rohkaise ihmisiä katsomaan elokuvaa teatteriin.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Disney plussaan oli ilmestynyt uusi The First Omen -elokuva. Antikristus-teema oli nyt viety nunnaluostariin ja elokuva kertoo Damienin syntytarinan. Alkuperäinen The Omen on genrensä kärkielokuva edelleen ja elokuvana erittäin kammottava.

Tässä uusimmassa oli jonkin verran lainattu kohtauksia ensimmäisestä The Omen -elokuvasta ja nunnaluostarisäikyttelyt on tuttuja James Wanin Kirottu-universumista.

Omasta mielestäni tämä uusin oli ihan katsottava ja mielenkiintoinen, jossa valotettiin taustoja. Semmosen 3/5 voi antaa helposti tälle tuotokselle.

Noh, hieman eri mieltä. Jännitys oli tehty lähinnä tyydyttämään jonkun raiskausfantasioita. Ainoa jännitys oli siinä ketä raiskataan ja ketä ei…1/5 ja yksi piste loistavista 70 luvun (italodisco)biiseistä ja lopun valokuvasta.

Jopa Renny Harlinin Exorcist:The Beginning eli Manaajan esiosa tarjosi enemmän jännitystä…

Edit:
Tästä tulikin mieleeni, että onko jollain tietoa millä kriteereillä vanhoja elokuvia otetaan striimauspalveluihin. Esimerkiksi edellä mainittu ei ole mistään katsottavissa/vuokrattavissa/ostettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Jos tykkää Mad Maxin maailmasta tai V8:n hurinasta, niin Furiosa: A Mad Max Saga - elokuvaa voi kyllä pienellä varauksella suositella. Oli ihan vauhdikas toimintaelokuva jossa ei hengähdystaukoja pidetty. Etukäteen näin joitakin negatiivisia arvioita elokuvasta ja nimenomaan Hemsworth Dementuksena hieman epäilytti mutta ihan hyvin hänkin pahiksen roolin veti.

Täältä lähtee suositus ilman mitään varausta. Nää uudet (Fury Road ja Furiosa) Maxit ovat olleet isolta screeniltä ihan tajuttomia tykityksiä.

Fury Roadin kävin kattoo teatterissa 2 kertaa ja luultavasti myös Furiosa lähtee uusintakierrokselle.

Kukaan ei tee leffoja niin kuin tää nuori ja lupaava George Miller.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Godzilla-elokuvien faneille tiedoksi että hehkutettu ja odotettu Minus One on ilmestynyt yllättäen Netflixiin ilman mitään ennakkovaroituksia. Tietää itse miten tappaa aikaa ennen chämppärin finaalia.
Oli parempi mitä odotin. Nää kaikki cgi-örvellykset on keskimäärin ihan mitäänsanomattomia. Mutta tässä oli jopa hivenen tarinaa ja toi japsien tyyli on aina vähän jenkkejä karumpi.

7/10
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
On se nyt vähän surullista, ettei hyvän elokuvan tekeminen riitä.

Eihän se koskaan ole riittänyt. Tuotannot maksaa niin paljon, että niihin rahaa sijoittavat tietysti haluaa sijoitukselleen tuottoa. 150M$ tuotantoon, toinen päälle markkinointiin, niin sisäänpäin on tultavat ainakin omat takasin, mutta pääosin tietty sijotukselle halutaan tuottoa. Kyllä se on ihan sama formula ollut ihan Chaplinin ja Keatonin ajoista asti. Siksi kässäripuolella indietuotanto onkin niin paljon parempaa nykyään vs isot leffat, kun isojen tuotantojen tuottoarviossa halutaan mahdollisemman laaja yleisö, eli kässäri ei saa olla liian "vaikea". Onneksi poikkeuksiakin edelleen löytyy... viimekesän megahitit mm.


Furiosan osalta on veikkailtu, että sen arvo löytyy vasta myöhemmin kulttiaseman kautta, ja näin voi ollakkin. Ei eka MadMax ollut mikään menestys. Asfalttisotuirkaan ollut iso leffa muualla kuin Asutraliassa, ennekun kaapelikanavien kautta sen potentiaali huomattiin. Sehän julkastiin USA:ssa vasta puolvuotta myöhemmin RoadWarriror nimellä ilman indikointia että se ois kakkos-osa. VHS oli hitti.. Kolmannelle saatiinkin Hollywood budjetti..
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Pieni sääli Furiosan floppaus lippuluukulla, sen verran mainio tekele on kyseessä - ja ehdottomasti elokuva mikä kannattaa katsoa nimenomaan mahdollisimman isosti ja äänekkäästi. Fury Road lienee henkilökohtaisesti 2000-luvun paras elokuva, ja kenties kaikkien aikojen paras toimintaleffa. Furiosa ei aivan tälle tasolle pääse, mutta varmasti kilpailee tämän vuoden parhaan pätkän tittelistä. Toivotaan, että Miller saa rahoituksen myös seuraavaan Mad Max - pätkään.
 

Buster

Jäsen
Eihän se koskaan ole riittänyt. Tuotannot maksaa niin paljon, että niihin rahaa sijoittavat tietysti haluaa sijoitukselleen tuottoa. 150M$ tuotantoon, toinen päälle markkinointiin, niin sisäänpäin on tultavat ainakin omat takasin, mutta pääosin tietty sijotukselle halutaan tuottoa. Kyllä se on ihan sama formula ollut ihan Chaplinin ja Keatonin ajoista asti.
Studiot ovat tehneet ja tekevät prestige-elokuvia, joista ei välttämättä odoteta kummempaa tuottoa. Vaan boostataan imagoa, sekä napsitaan palkintoja. Toki tietysti ei niistäkään nyt vapaaehtoisesti valtavasti turskaa haluta, mutta sopivat tappiot hyväksyttäviä. Toki Oscar-ehdokkaiden budjetit ovat tainneet pienentyä huomattavasti tässä yli vuosikymmenen aikana.

Samoin tietyt auteurit ovat saaneet rahoitusta tehdä isoja elokuviaan. Helpoin esimerkki Martin Scorsese, jolla on eksklusiivinen diili tehdä elokuva Paramountille. Mutta Paramount ei ole rahoittanut yhtään Scorsese-elokuvaa ainakaan kokonaan Shutter Islandin jälkeen. Lähes jokainen Scorsese-leffa siitä lähtien tainnut olla tappiollinen ja Killers of the Flower Moonilla ei rahoittamaan astuneelle Applelle ollut kummempaa väliä, miten teattereissa menee. He sopivat jopa maksamaan markkinointikustannukset hoitaneen Paramountin tappiot, jos Paramount ei saisi omiaan takaisin lippuluukuilta. Apple halusi Scorsese-elokuvan prestige-arvon, astua isolle estradille ja saada elokuvan sitten myöhemmin streamauspalveluunsa.

Toisille riittää hyvien elokuvien tekeminen ja toisille, ymmärrettävästi, ei. Terrence Malick on toinen vielä parempi esimerkki.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Apple halusi Scorsese-elokuvan prestige-arvon, astua isolle estradille ja saada elokuvan sitten myöhemmin streamauspalveluunsa.
Apple on huono esimerkki siinä missä joku Netflix:kin. Näiden motiivi tuottaa boxoffice tappiollisia elokuvia on ihan eri dynamiikan alainen, koska näiden päätuote on se striimauspalvelu... ja tämä on jo muuttanut lefatuotantoja kautta linjan ja varmasti yhä enemmän jatkossa, kun box officea tuijottavat sijoittajat tekevät vielä enemmän kädenlämpösiä päätöksiä leffojen kässäreiden suhteen...
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Pieni sääli Furiosan floppaus lippuluukulla, sen verran mainio tekele on kyseessä - ja ehdottomasti elokuva mikä kannattaa katsoa nimenomaan mahdollisimman isosti ja äänekkäästi. Fury Road lienee henkilökohtaisesti 2000-luvun paras elokuva, ja kenties kaikkien aikojen paras toimintaleffa. Furiosa ei aivan tälle tasolle pääse, mutta varmasti kilpailee tämän vuoden parhaan pätkän tittelistä. Toivotaan, että Miller saa rahoituksen myös seuraavaan Mad Max - pätkään.

On kyllä todella onnistuneesti tuotu Mad Max tähän päivään, ilman Mel Gibsonia, ja vielä kahteen kertaan.

Seuraavaa odotellessa, mutta nää kelpaa todellakin katsoa kyllä uudestaan sillä välin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On kyllä todella onnistuneesti tuotu Mad Max tähän päivään, ilman Mel Gibsonia, ja vielä kahteen kertaan.

Seuraavaa odotellessa, mutta nää kelpaa todellakin katsoa kyllä uudestaan sillä välin.
Fury Roadin jälkeen mietin miksi kukaan enää edes yrittää tehdä toimintaelokuvia kun saavuttivat huippunsa tuossa elokuvassa. Noh onhan niitä sen jälkeenkin tullut jotain hyviä, mutta Fury Road oli aivan saatanan kova. Furiosa pitäisi käydä väijymässä jossain.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Katsoin äskettäin YLE Areenasta spektaakkelin, Pienpuoluetentti. Loistava näyttelijäkaarti takaa loistavan lopputuloksen. Erinomaista Viihdettä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös