Nostetaan tätäkin ketjua, kun mattimyöhäistenkin viime kauden tulokset tulleet ulos; tuoreimpana naapurin "paikallisvastus" Pelikaanit, jotka toki saivat nostetta finaalisarjan menestyksen myötä, mutta näinhän sen pitääkin mennä. Alla Pelikans konserinin viime vuosien liikevaihdon ja tuloksen kehitys (luvut Pelsujen kotisivun pvm.31.8 tiedotteesta):
- 2019–20: 8,60 milj. € (-0,54 milj. €)
- 2020–21: 5,08 milj. € (-1,07 milj. €)
- 2021–22: 6,92 milj. € (+0,71 milj. €)
- 2022–23: 10,22 milj. € (+0,73 milj. €)
Ennen koronaa ja koronavuonna siellä kyykähdettiin, mutta sen jälkeen meno ollut kovassakin myötätuulessa. Hyvä valmennustyö, ammattimainen skouttaus ja ilmeisen hyvä juniorityö kantanut hedelmää urheilullisen ja nyt myös taloudellisen menestyksen muodossa. Sykleissähän nämä tuppaa menevän, ellei sitten ole pääkäkaupungin, Tampereen, Oulun tai RTK:n kaltaisia muista poikkeavia resursseja käytössä. Lahessa mennään hyvässä nosteessa ylöspäin kun taas HPK:lla päinvastainen suunta samalla aikajaksolla (jossa siis alkupiste Kerhon mestaruuskevät 2019).
Mutta onhan tuossa viime vuoden osalta aika järkyttävä ero. Joku kehui HPK:n liikevaihdon nousua vs. edellinen kausi, mutta tosiasia taitaa olla, että HPK silläkin saralla suhteessa Liigan huonoin suorittaja viime kaudella. Korona-aikoja edeltävään liikevaihtoon on vielä paljon matkaa, tuloksesta puhumattakaan. Ei ihme, että koko viime kauden johto sai vaihtua. Vaikka Lahti on Hämptonia isompi talousalue, niin hyvänä verrokkina toimii kuitenkin, ja nyt ero venähtänyt järkyttävän paljon. Myös jääkiekon ulkopuolisesta liiketoiminnasta voitaisiin käydä käydä Lahessa vähän vakoilemassa, sekin puoli Pelsuilla puolet isompi.
Kuten todettua sykleissä mennään ja nyt ollaan Kerhon osalta siellä pohjalla (toivottavasti), tästä eteenpäin vain yksi suunta. Joukkueen tämän hetken urheilullisen tilan esim. palstaveli M10 toisessa ketjussa hyvin summasikin. Tulevalta kaudelta en odota muuta kuin nousujohteista kehitystä, myös konttorin puolella. Myyntityössäkin saa olla aktiivinen, ja vaikka ehdottaa sponsoreille jotain uuttakin kulmaa sen sijaan, että sähköpostilla lähetetään vuodesta toiseen samaa yhteistyösopimuspohjaa. Ymmärrän kyllä, että joukkueen tämän hetkinen tilanne ja rosteri ei se myyvin, mutta ehkäpä juuri silloin hyvä kokeilla myös myyntityössä jotain uutta kulmaa.