Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 371
  • 427

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ok. Ehkä kirjanpitäjäni soveltaa tätä kohtaa:"Jos ajopäiväkirjaa ei ole pidetty, voidaan autokulut hyväksyä vähennettäväksi muun luotettavan selvityksen perusteella."
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko täällä ravintola-alan yrittäjiä?

Olen ravintolaideaa pyöritellyt mielessä nyt kuukauden päivät. Lähtökohtaisesti ravintolan perustamisessa ei kai Suomessa ole järkeä, mutta kuitenkin olen asiaa tässä sparraillut eri ihmisten kanssa ja en vielä ole omaa ideaani täysin tyrmännyt. Kulurakenne etenkin kiinnostaisi.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Onko täällä ravintola-alan yrittäjiä?

Olen ravintolaideaa pyöritellyt mielessä nyt kuukauden päivät. Lähtökohtaisesti ravintolan perustamisessa ei kai Suomessa ole järkeä, mutta kuitenkin olen asiaa tässä sparraillut eri ihmisten kanssa ja en vielä ole omaa ideaani täysin tyrmännyt. Kulurakenne etenkin kiinnostaisi.

Kulurakenne riippuu aika vahvasti siitä, minkälaista ravintolaa olet perustamassa ja minne. Yhteisiä ongelmia alalla yrittäjän näkökulmasta on ainakin hyvien työntekijöiden löytäminen ja sitouttaminen. Laskelmia kannattaa tosiaan tehdä useita eri skenaarioiden perusteella ja sparrata kokeneempien kanssa. Siihen saattaa nimittäin olla syynsä, miksi ideaasi ei ole täällä kukaan toteuttanut.
 

Tuamas

Jäsen
Onko täällä ravintola-alan yrittäjiä?

Olen ravintolaideaa pyöritellyt mielessä nyt kuukauden päivät. Lähtökohtaisesti ravintolan perustamisessa ei kai Suomessa ole järkeä, mutta kuitenkin olen asiaa tässä sparraillut eri ihmisten kanssa ja en vielä ole omaa ideaani täysin tyrmännyt. Kulurakenne etenkin kiinnostaisi.

Laitapa YV:tä, niin katsotaan hiukan lukuja.

Sijainti, idea, oman sitoutumisen aste sekä toimintamalli vaikuttavat kaikki osaltaan siihen millaisella kulurakenteella homma pyörii/ei pyöri.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
En löytänyt parempaakaan ketjua, niin heitetään tähän.

Onkohan kellään kokemuksia, tälläisestä kokemuksia.fi - sivustosta, firma nykyään nimellä Trustmary?
Tätä tarjottiin minulle, ja pohdin sitä vakavasti. Ideahan siinä on että pyritään hyödyntämään asiakkaiden hyviä
kokemuksia. Aika useinhan nykyään kun googlaa jotain firmaa, niin ehdotukseksi tulee tyyliin "xxxxx kokemuksia".

Homma pelittää siten että voi linkittää sivulleen palauteosion, johon voi pyytää asiakkaita arvostelemaan firmaa, ja lisäksi
sitten tehdä asiakasvideoita, joissa asiakkaat kertovat hyviä kokemuksiaan.

Toisaalta homma kiinnostaa, mutta toisaalta en oikein tiedä. Kustannus on kuitenkin 5000-10 000 €/vuosi, joten mielellään
kuulen jos jollain on kokemuksia aiheesta.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
On aika hyvän oloinen ja pitkälle tuotteistettu konsepti, mitä on tullut vastaan. Suosittelumarkkinointi sinänsä on thing muuttujista riippuen. En kuitenkaan tiedä tämän markkinointitavan tehokkuudesta. Moni näille kuvannut on perustanut myös omia kioskejaan. Sellainen varovainen positiivinen suhtautuminen täältä. Toki helppo sanoa, kun ei juuri nyt tarvitse miettiä ”omilla rahoilla” asiaa.

Kiitokset mielipiteestä. On tullut pitkään tätä sorvia pyöritettyä, ja tiedän että positiivista sanaa asiakkaiden kesken on
puhuttu, mutta hieman tuli mieleen että pitäisikö sitä hyödyntää enemmän. Tuo kuitenkin poikkeaa malliltaan selkeästi perinteisestä Google-mainonnasta. Mutta sitten taas onko se uskottavaa asiakkaan silmissä. Hankala sanoa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Kyllä mä luule, että on uskottavaa, mutt lähinnä itse mietin, että onko se hintansa arvoista. Tätä varmaan pohditkin, kun viestisässi oli hintahaarukka.

Tämähän se lähinnä mietityttää, kuten vähän aina kaikessa markkinoinnissa, tulee ajateltua mitä muuta sillä rahalla saisi. Etenkin uuden markkinoinnin kanssa. Tämän onnistumista tosin olisi ehkä helpompi mitata kuin monen muun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
joten mielellään kuulen jos jollain on kokemuksia aiheesta.

Riippuu toki liikevaihdostasi. Kokemukseni mukaan paras tulos saadaan, kun oman yhtiön sivut ovat niin hyvät kuin rahkeet riittävät ja niillä on erillinen osio tms, jossa asiakkuudet ovat referenssinä esim tulosten ja videon kera esillä. Yhtiön sivuilla voi optimoida hakukoneita ja maksaa myös Googlelle tuloksista, jos katsoo veloituksen olevan suhteessa kannattava. Keskittämällä infon ja referenssit omille sivuille, saavuttaa mun kokemuksen mukaan parhaan tuloksen. Mutta tämäkin riippuu varmaan alasta.

Nykyäänkään en edes katsoisi jonkun XXX sivun yritystietoja, jos pitäisi hankkia asiakaskokemuksia firmasta Y. Ellei Y kykene niitä omilla sivuillaan esittämään, kippaisin valinnan sellaiseen, joka kykenee referensseineen. Mutta taas: tämä ei välttämättä jokaiseen juttuun päde.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Kokemukseni mukaan paras tulos saadaan, kun oman yhtiön sivut ovat niin hyvät kuin rahkeet riittävät ja niillä on erillinen osio tms, jossa asiakkuudet ovat referenssinä esim tulosten ja videon kera esillä.

Tämä ehdotus tuli juuri senkin vuoksi sopivaan aikaan, kun firmalla on juuri uudet sivut tekeillä, saisi sopivasti istutettua tämän osion mukaan. Katselin joitain esimerkkivideoita, ja näytti olevan ihan hyvin tehtyjä, ja ennen kaikkea mittaa oli kaikilla luokkaa alle kaksi minuuttia. Oletan että siinä menee kriittinen raja, että niitä myös katsotaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Olen yrittäjä, tosin en yksityisyrittäjä mutta olisiko tämä sitten perheyritys. Oma osuus 33,7% ja nykyisellä rajalla sillä päätyy YELin maksajaksi. Toinen veli samalla osuudella, serkku vähän pienemmällä ja vanhemmilla on yhä total 14%.
Liikevaihto hyppii tuolla 4 miljoonan tietämissä ja yrityksen on perustanut isä sekä eno vuonna 1976. Itse olen ollut yrittäjänä vuodesta 2007 eli kohta 13 vuotta.
Tässä hommassa on puolensa ja puolensa. Oikeasti stressin määrä on ihan eri sfääreissä palkansaajiin nähden ja tavoitettavissa olen aina. Toisaalta voin kesken päivän vetästä happea ja kirjoittaa vaikka jatkoaikaan viestin. Mistään neljän viikon lomista ei tarvitse haaveillakaan, mutta toisaalta vapaapäiviä ei tarvitse selitellä kun vastaa pääasiassa itselleen omista töistään. Tulotasossa päätyy ylimpään desiiliin ja sen vuoksi ei sitten ole niinkään rajoitteita missä vapaata viettää jos vapaata vaan pystyy pitämään.

Kun olen kokeillut myös duunaripuolen ja tehnyt mm. keikkahommaa niin takaan ja vannon että tämänkin kokoisen yhtiön pyörittäminen on moninverroin haastavampaa ja henkisen puolen vuoksi raskaampaaa. En pidä yhtään vääränä että oma tulotaso on korkeampi kuin duunarin tulotaso, vaikka kyllä minä näkisin että tästä yhtiöstä ainakin valtaosa saa varsin hyvät ansiot ja kohtuullisen hyvät muut edut. Ja se mikä ilahduttaa niin noista muista eduista kuulen monesti työntekijöideni olevan tyytyväisiä. Suoraan työllistettyjen määrä on 19 ja vuokra / ostomiehet päälle niin vahvuus on noin 25-30 riippuen vuoden ajasta.

Ai mitä muita etuja, maksetaan kuntosalikortit, vakuutetaan vapaa-ajalle aina palkallliseen urheiluun asti, yrityksen autoja saa käyttää verottajan sallimissa rajoissa, ja yrityksen laitteita ja materiaaleja saa käyttää omiin tekemisiin verottajan sallimissa rajoissa, eli maksamalla mm. materiaaleista hankintahinnat. Koitetaan pitää kesäjuhlia, pilkkikisoja, pikkujouluja yms.

Oman yrittäjä historian aikana on tehty kaksi täysilaajuista verotarkastusta. Ensimmäinen omistajan vaihdoksen jälkeen ja 2. laajennuksen jälkeen. Huomautettavia asioita oli yhteensä 2. Hotelliaamupalat pitää erotella vähennyksiin menevästä huoneen osuudesta ja toinen oli kun yrityskiinteistöissä on kaksi työtekijöiden asuntoa ja niiden sähkö oli samassa teollisuussähkön mittarissa. Hotelliaamiaiset jatkossa kirjattu eri tilille ja asuntojen sekä teollisuuskiinteistön väliin asennettu erilliset sähkömittarit. Tässä on oma rötöshistoria. Kummastakaan ei tosin tullut sanktioita vaan ohjeistus muuttaa toimintaa.

Varmaan tähtihetki kun Kauppalehden menestyjät sarjassa tehtiin omasta yrityksestä juttu muutama vuosi sitten.

Kuten sanoin, tässä on puolensa mutta omille lapsille aion ehdottaa ihan muuta toimintaa koska tässä tosiaan on aina pää aika kovilla ja palautuminen tarvitsee raskaat aseet. Itse palaudun työstä musiikkia kuuntelemalla, urheilemalla ja penkkiurheilemalla sekä tasaisin välein kavereiden kanssa dokausreissulla yleensä penkkiurheilun tai bändien parissa.

Kunnianhimoiselle, kykenevälle ja kovapäiselle suosittelen yrittäjän arkea, mutta yhtään pehmeän ihmisen ei kannata tähän hommaan lähteä. Helppoahan se on vaan norsunluutornissa istua mutta kun toiselta puolelta ei yleensä puoltakaan tämän tornin istujan paineista tiedä. Jos ei tarvitse rahojen takia öitä valvoa niin monen monta yötä on valvottu erilaisia asioita miettiessä ja aikatauluja pohtiessa.
Tokihan yrittämistä voi muunkinlaista olla mutta omassa kaveriporukassa on useampiakin ei alojen yrittäjiä ja samat tuskat ne tuntuu kaikilla olevan.

E: korjasin Taloussanomat Kauppalehdeksi
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tässä hommassa on puolensa ja puolensa. Oikeasti stressin määrä on ihan eri sfääreissä palkansaajiin nähden ja tavoitettavissa olen aina. Toisaalta voin kesken päivän vetästä happea ja kirjoittaa vaikka jatkoaikaan viestin. Mistään neljän viikon lomista ei tarvitse haaveillakaan, mutta toisaalta vapaapäiviä ei tarvitse selitellä kun vastaa pääasiassa itselleen omista töistään. Tulotasossa päätyy ylimpään desiiliin ja sen vuoksi ei sitten ole niinkään rajoitteita missä vapaata viettää jos vapaata vaan pystyy pitämään.

Kun olen kokeillut myös duunaripuolen ja tehnyt mm. keikkahommaa niin takaan ja vannon että tämänkin kokoisen yhtiön pyörittäminen on moninverroin haastavampaa ja henkisen puolen vuoksi raskaampaaa. En pidä yhtään vääränä että oma tulotaso on korkeampi kuin duunarin tulotaso, vaikka kyllä minä näkisin että tästä yhtiöstä ainakin valtaosa saa varsin hyvät ansiot ja kohtuullisen hyvät muut edut. Ja se mikä ilahduttaa niin noista muista eduista kuulen monesti työntekijöideni olevan tyytyväisiä.


Huomautettavia asioita oli yhteensä 2.

Varmaan tähtihetki kun Taloussanomien menestyjät sarjassa tehtiin omasta yrityksestä juttu muutama vuosi sitten.

Kuten sanoin, tässä on puolensa mutta omille lapsille aion ehdottaa ihan muuta toimintaa koska tässä tosiaan on aina pää aika kovilla ja palautuminen tarvitsee raskaat aseet. Itse palaudun työstä musiikkia kuuntelemalla, urheilemalla ja penkkiurheilemalla sekä tasaisin välein kavereiden kanssa dokausreissulla yleensä penkkiurheilun tai bändien parissa.

Pystyn samaistumaan täydellisesti kaikkeen lainattuun. Omassa verotarkastuksessa huomautettiin siitä, että vanhoja ajopäiväkirjoja ei ole säilytetty. Aina ja kaikkialla jotain pientä kaivetaan esiin.

Omasta firmasta tehtiin juttu Kauppalehden "paikallisiin menestyjiin" tms., mutta en ehkä pidä sitä tähtihetkenä.

Itse keväällä hakeuduin työterveyteen melkoisen työuupumuksen vuoksi, pitkällisen harkinnan jälkeen, ja ihan hyvä että
kävin. Asenteeni oli suomalaiseen tapaan pitkään että "no vitut, kyllä tämä tästä", mutta täytyy myöntää että kyllä työpsykologit hommansa osaavat. Ei ne sille duunille mitään voi, mutta ihan hyviä vinkkejä rauhoittumiseen, palautumiseen ja elämänhallintaan.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Omassa verotarkastuksessa huomautettiin siitä, että vanhoja ajopäiväkirjoja ei ole säilytetty. Aina ja kaikkialla jotain pientä kaivetaan esiin.

Tämä on kaiketi ihan normaalia. Sentään vain huomautettiin. Nykyään tosin ajopäiväkirjan ”täyttäminen” on äärimmäisen helppoa, kun sen voi hyvin pitkälti automatisoida eikä tiedotkaan häviä mihinkään.

Olin itse pidempään yrittäjänä ja vaihdoin pari vuotta sitten julkiselle sektorille. Tulot tippuivat reippaasti, mutta elämänlaatu parani olennaisesti. Tänä kesänä pääsin nauttimaan ensimmäistä kertaa virkamiehen pitkistä lomista, joilla ei aidosti tarvitse olla tavoitettavissa. Muutos oli valtaisa. Tietyt stressiin liittyvät terveysongelmat poistuivat ja tämä muutos on tuntunut oleva pysyväisluonteisempi eli ne eivät ole palanneet loman jälkeenkään. Tämä siis siitä huolimatta, että työmäärä on pysynyt kutakuinkin samana.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Olin itse pidempään yrittäjänä ja vaihdoin pari vuotta sitten julkiselle sektorille. Tulot tippuivat reippaasti, mutta elämänlaatu parani olennaisesti. Tänä kesänä pääsin nauttimaan ensimmäistä kertaa virkamiehen pitkistä lomista, joilla ei aidosti tarvitse olla tavoitettavissa.

Voin hyvin kuvitella. Juuri tuollaisista kesistä on tullut itsekin haaveiltua etenkin viime vuosina. Usein mietin vastaavaa ratkaisua, mutta sitten miettii että mihin sitä päätyisi/pääsisi, ikää on kuitenkin 50 vuotta, ja nykyistä hommaa on tullut survottua jo vähän yli 20 vuotta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mitä nyt olen seurannut meidän toimitusjohtajan arkea, niin en lähtisi samaan rumbaan. Tosin itse olenkin perheellinen ja arvostan aikaani perheen kanssa.

Itse toimin yhtiössä päällikkötasolla, mutta mulla on sentään myös vapaata. Toimarin äiti kuoli eikä siinä montaa päivää kerennyt olemaan poissa. Itse en olisi tohon pystynyt. Firma on kuitenkin erittäin nuori vielä, joten töitä riittää jatkuvasti, että saa jalansijaa markkinoilla.

Nostan hattua, varsinkin tämän byroslavian kaltaisessa valtiossa, kun haluaa yrittäjänä olla. Ihan vilpittömästi kaikille Teille.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Suomi ei ole vielä pahakaan byroslavia. Olen lähettämässä neljä omaa alihankkijaa Ranskaan ja tällä hetkellä 48 dokumenttia viikon työstä. Osa noista sitten englanniksi sekä ranskaksi niin melkoinen setti pitää olla paperia kasassa ennen kuin Ranskassa pääsee viikon asennuksen vetämään.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi ei ole vielä pahalaan byroslavia. Olen lähettämättä neljä omaa alihankkijaa Ranskaan ja tällä hetkellä 48 dokumenttia viikon työstä. Osa noista sitten englanniksi sekä ranskaksi niin melkoinen setti pitää olla paperia kasassa ennen kuin Ranskassa pääsee viikon asennuksen vetämään.

Ymmärtääkseni myös Espanja on dokumenttien (vieläpä paperisten, digistä ei tietoa) luvattu maa. Onhan Suomessa paljon byrokratiaa, mutta niin sitä on monessa muussakin maassa. Vain erilaista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ymmärtääkseni myös Espanja on dokumenttien (vieläpä paperisten, digistä ei tietoa) luvattu maa. Onhan Suomessa paljon byrokratiaa, mutta niin sitä on monessa muussakin maassa. Vain erilaista.

Ja sellainenkin maa kuin Itävalta on ihan viime vuosina kirinyt kärkijoukkoon erilaisissa dokumenttivaatimuksissaan.

E: Minulla on nyt syksyn aikaan asentajat tekemässä rundin Ranska, Uruquai, Etelä-Arfrikka, Saksa ja Brasilia. Itävaltaan oli pyyntö mutta asentajat eivät itse byrokraattisen hankaluuden vuoksi suostuneet lähtemään ja Australia joka meni päällekäin muiden kanssa. Saksaan tarvitsee about A1 todistusken ja Uruquaihin lääkärin todistuksen, Etelä-Afrikkaan aika paljon lappuja mutta johtuu lyhyen työn viisumista, ei niinkään työluvista. Brasilian kanssa taisi olla erinäinen määrä rokotustodistuksia mutta sinne on vielä aikaa niin asia ei ole ehtinyy tiskille.

Kaikenkaikkiaan tämäkin on sellainen asia että asentaja hyppää aamulla taxiin, käy tekemässä arvokkaat duunit ja palaa lopulta taxilla kotipihaan. Minä istun oman pöydän ääressä ja kiroilen päiväsotalla dokumentaation kasausta. Isompi homma on käydä reissussa mutta stressitaso on kyllä lappujen kasaajalla ihan eri luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nostetaanpa tätä topiccia ylemmäs ja kysellääs mielipiteitä. Työnantaja ehdotti jokseenkin outoa ratkaisua, jossa siis ehdotettiin että alkaisin toiminimi yrittäjäksi. Skenaario tuli vähän puskista enkä oikein tiedä mitä tällä haetaan.

Olen nyt ollut syksystä 2015 vakituinen työntekijä firmassani ja tuntiansioni on siellä reilussa 16€/h. Omissa papereissa tuo on toki alakanttiin koska osaamiseni alallani on haluttua, mutta en nyt ole nykyisestä maailmantilanteesta johtuen ruinannut palkankorotusta toistaiseksi. Työtilanteestani voi kertoa myös jotain se että en ole päässyt edes kesälomalle.

Onko kenelläkään ajatuksia miksi ylipäätään työnantaja ehdottaa tälläistä ja onko tässä mitään järkeä minun edes harkita tätä? Tämä tietysti avaisi mahdollisuutta tehdä töitä myös muille mutta kasvaako riskit liian isoksi? Mitä pitäisi ottaa huomioon. Kiittelen jo etukäteen.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Nostetaanpa tätä topiccia ylemmäs ja kysellääs mielipiteitä. Työnantaja ehdotti jokseenkin outoa ratkaisua, jossa siis ehdotettiin että alkaisin toiminimi yrittäjäksi. Skenaario tuli vähän puskista enkä oikein tiedä mitä tällä haetaan.

Olen nyt ollut syksystä 2015 vakituinen työntekijä firmassani ja tuntiansioni on siellä reilussa 16€/h. Omissa papereissa tuo on toki alakanttiin koska osaamiseni alallani on haluttua, mutta en nyt ole nykyisestä maailmantilanteesta johtuen ruinannut palkankorotusta toistaiseksi. Työtilanteestani voi kertoa myös jotain se että en ole päässyt edes kesälomalle.

Onko kenelläkään ajatuksia miksi ylipäätään työnantaja ehdottaa tälläistä ja onko tässä mitään järkeä minun edes harkita tätä? Tämä tietysti avaisi mahdollisuutta tehdä töitä myös muille mutta kasvaako riskit liian isoksi? Mitä pitäisi ottaa huomioon. Kiittelen jo etukäteen.

Mitään asiantuntemusta ei löydy, mutta näin ensimmäisenä tuli mieleen, että tuollahan työnantaja välttää (vai onko tästä säädetty jotain muuta?) noita eläkemaksuja sun muuta, jotka jäisi sitten sinun kontolle.

Omista hyödyistä en osaa sanoa oikein mitään, enkä oikein siitä, olisiko tuossa järkeä, mutta näin maalaisjärjellä ajatellen tuossahan siirtyy oikeastaan kaikki riskit esim. työn loppumisen suhteen sinun kontolle. Toki tuosta kuvailustasi tulee sellainen kuva, että tämä tuskin on kovinkaan aiheellinen pelko tällä hetkellä, mutta noin teoriassa.

Sellainen huomio vielä, että nuo Woltit ja Foodorat ja Uberit sun muut toimivat samalla periaatteella kuin tuo, mitä sinulle on ehdotettu, eli työntekijät ovatkin oikeasti yrittäjiä.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitään asiantuntemusta ei löydy, mutta näin ensimmäisenä tuli mieleen, että tuollahan työnantaja välttää (vai onko tästä säädetty jotain muuta?) noita eläkemaksuja sun muuta, jotka jäisi sitten sinun kontolle.

Omista hyödyistä en osaa sanoa oikein mitään, enkä oikein siitä, olisiko tuossa järkeä, mutta näin maalaisjärjellä ajatellen tuossahan siirtyy oikeastaan kaikki riskit esim. työn loppumisen suhteen sinun kontolle. Toki tuosta kuvailustasi tulee sellainen kuva, että tämä tuskin on kovinkaan aiheellinen pelko tällä hetkellä, mutta noin teoriassa.

Sellainen huomio vielä, että nuo Woltit ja Foodorat ja Uberit sun muut toimivat samalla periaatteella kuin tuo, mitä sinulle on ehdotettu, eli työntekijät ovatkin oikeasti yrittäjiä.
Lihavoitu kävi itselläkin ensimmäisenä mielessä mutta onko noinkaan. Koska äkkiseltään laskeskelin että maksan työnantajalle sinne 21€ hujakoille ja yrittäjänä pyytäisin sen 24€ mahdollisesti. Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.
 

Glove

Jäsen
Mitään asiantuntemusta ei löydy, mutta näin ensimmäisenä tuli mieleen, että tuollahan työnantaja välttää (vai onko tästä säädetty jotain muuta?) noita eläkemaksuja sun muuta, jotka jäisi sitten sinun kontolle.

Omista hyödyistä en osaa sanoa oikein mitään, enkä oikein siitä, olisiko tuossa järkeä, mutta näin maalaisjärjellä ajatellen tuossahan siirtyy oikeastaan kaikki riskit esim. työn loppumisen suhteen sinun kontolle. Toki tuosta kuvailustasi tulee sellainen kuva, että tämä tuskin on kovinkaan aiheellinen pelko tällä hetkellä, mutta noin teoriassa.

Sellainen huomio vielä, että nuo Woltit ja Foodorat ja Uberit sun muut toimivat samalla periaatteella kuin tuo, mitä sinulle on ehdotettu, eli työntekijät ovatkin oikeasti yrittäjiä.
Aika lailla samaa olin kirjoittamassa. Yrittäjänä voi tietysti hinnoitella itsensä helpommin varsinkin jos töitä on enemmän kuin ehtii tekemään. Toki tulee sitten kaikki velvoitteet yel-maksuista lähtien, vakuutukset jne. Mutta asiakkaan (eli nykyisen työnantajasi) velvollisuudet loppuu siihen, että maksaa laskusi.

Työn luonteesta riippuen sitten voi olla jopa niinkin, ettei tuommoista hommaa voida edes tehdä. Esim. toisen taksilla töitä tekevä taksikuljettaja ei voi laskuttaa laskulla taksin omistajaa, koska työ tehdään työnantajan välineillä ja kyseessä on työsuhde.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verottaja voi tyrämätä yrittäjäsuhteen varsinkin jos jatkat toiminimellä tehden samoja tehtäviä kuin ennenkin tuon saman yrittäjän tiloissa. Yrittämiseen kuuluu riski ja jos jatkaa toiminimellä yhden yrittäjän tiloissa ja ei ole muita työnantajia niin verottajan kanta on että kyseisessä tilanteessa riski puuttuu ja tuo on normaali työsuhde. Joten kannattaa ainakin selvittää mitä tuo tarjous tarkoittaa ja pitää sisällään.
 

Glove

Jäsen
Lihavoitu kävi itselläkin ensimmäisenä mielessä mutta onko noinkaan. Koska äkkiseltään laskeskelin että maksan työnantajalle sinne 21€ hujakoille ja yrittäjänä pyytäisin sen 24€ mahdollisesti. Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.
Kannattaa varmaan laskea uudestaan, kuulostaa aika pieneltä summalta. Ensin 24 €/h miinus alv ja yel maksu niin sulle jää noin 12 €.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Toki työnantajalta poistuu pakko, mutta olen suhteellisen korvaamaton tällä hetkellä.

Sepä se. Ei tarvitse maksaa sairauslomapäiviäsi eikä kesälomasi.

Kuljetusalalla verottaja ainakin antaa erilaisia vastauksia paikkakunnasta riippuen, että onko noin "riskitön" yrittäminen yrittämistä.

Äläkä nyt millään 24 eurolla itseäsi myy, jos nyt tienaat 16 euroa. Yli tuplat, mielellään lähemmäs x3, tuohon nykyiseen tuntipalkkaan pitää saada ennen kuin kannattaa edes harkita moista vaihtoehtoa. 40-50 euron väliin hinta, niin voi alkaa miettiä vaihtoehtoa.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sepä se. Ei tarvitse maksaa sairauslomapäiviäsi eikä kesälomasi.

Kuljetusalalla verottaja ainakin antaa erilaisia vastauksia paikkakunnasta riippuen, että onko noin "riskitön" yrittäminen yrittämistä.

Äläkä nyt millään 24 eurolla itseäsi myy, jos nyt tienaat 16 euroa. Yli tuplat, mielellään lähemmäs x3, tuohon nykyiseen tuntipalkkaan pitää saada ennen kuin kannattaa edes harkita moista vaihtoehtoa. 40-50 euron väliin hinta, niin voi alkaa miettiä vaihtoehtoa.
Selitin tosiaan huonosti ja tarkoitinkin että tuo 24€/h olisi käteen jäävä osuus. Tosiaan kokonaisuudessaan kuvio tuntuu todella oudolta ja täytyy kysellä enemmän mitä tällä ajetaan takaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös