Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 362
  • 427

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Oletko yrittäjä??

Viestin lähetti jaheka
Siis tarkoitan nyt että kenellä teistä on oma firma? Ja minkä alan firma on kyseessä? Saa kertoa enemmäkin jos haluaa...

Oletko mahdollisesti verotoimistossa töissä...

Että silleen...
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Oletko yrittäjä??

Viestin lähetti wilco
Oletko mahdollisesti verotoimistossa töissä...

Että silleen...

Siinä tapauksessa kysymys kuuluisi: Oletko rikollinen? Kerro lisää rikollisesta toiminnastasi. ;-)
 

jaheka

Jäsen
Heh! Ompas ahdasmielistä porukkaa...
Lähinnä siksi vaan kyselen kun itselläni on suunnitelmat aika pitkällä työllistää itseni yrittäjyyden kautta.. Eli en ole karhu!
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti jaheka
itselläni on suunnitelmat aika pitkällä työllistää itseni yrittäjyyden kautta.. Eli en ole karhu!

Noh, karhu tulee sinulle TODELLA tutuksi jos/kun pienyrittäjäksi alat.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Yep. Ilmoitusmarkkinointi, nettimyynti, siivous- ja lounaskahvilapalvelut. Suomessa on tutkimusten mukaan 100 000 yritystä liian vähän verrattuna kansainväliseen tasoon. Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla. Johtuu ilmeisesti historiastamme, jossa olemme toimineet kuninkaan tai tsaarin alaisuudessa. Virkamiesten paratiisi, mutta suosittelen silti yrittämistä jos uskaltaa ottaa riskejä ja pitää vapaudesta, jossa joku puoliaivoton kyrpä ei ole määräilemässä selän takana.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti PeteX
Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla.

Haluan korostaa että olen ollut yrittäjänä.
Totesin sen itselleni täysin sopimattomaksi ja palasin turvalliseen duuniin.
Paskaa ei siis ainakaan minun housuissani ole yhtään sen enempää kuin yrittäjillä.

Olen silti tyytyväinen että kokeilin,
harmittamaanhan se olisi jäänyt muuten...
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Viestin lähetti PeteX
Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla. Johtuu ilmeisesti historiastamme,

Taitaapa johtua ennemmin edellä mainitusta karhusta joka ei suosi yrittämistä. Olen ymmärtänyt että yrittäjyyden alussa tulee niin kovat maksut ja ennakot ettei omaa leipää A)ehdi syömään ja jos ehtisi niin B)harvalla on siihen edes varaa.

ps. en ole yrittäjä ja nostan kyllä hattua niille jotka ovat yrittäjiä.
Itse olen sen verran paskahousu ettei ole siihen kanttia.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Hieman on kokemusta aiheesta ja voin kyllä sanoa, että yrittäjyyteen ryhtymistä kannattaa harkita todella pitkään ja hartaasti. Yrittämistä kannustetaan ehkä juhlapuheissa ja mielipidepalstoilla, mutta arki on toinen. Jokaikinen asia kun on tehty mahdollisimman hankalaksi. Byrokratian ja paperisodan määrä on jotain aivan uskomatonta, ja niiden hoitamiseen kuluva aika suhteessa tuottavaan työhön on varsinkin muutaman hengen pienyrityksissä täysin kohtuuton.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti OldTimeHockey
Hieman on kokemusta aiheesta ja voin kyllä sanoa, että yrittäjyyteen ryhtymistä kannattaa harkita todella pitkään ja hartaasti. Yrittämistä kannustetaan ehkä juhlapuheissa ja mielipidepalstoilla, mutta arki on toinen. Jokaikinen asia kun on tehty mahdollisimman hankalaksi. Byrokratian ja paperisodan määrä on jotain aivan uskomatonta, ja niiden hoitamiseen kuluva aika suhteessa tuottavaan työhön on varsinkin muutaman hengen pienyrityksissä täysin kohtuuton.

You said it!

Olen itse ollut yrittäjänä vuodesta 1989 kunnes viime lokakuussa panin yritykseni pöytälaatikkoon, piste.
On ollut palkattua väkeäkin mutta loppumetrit painelin yksinäni.
Kokemuksella voin lyhyesti sanoa, että tämän maan yrittäjä-politiikka (onko sellaista?) on tehty suur-yritysten mukaan.
Kaikki maksut, liput ja laput + raportoinnit + kirjanpito ovat kaikki suuryritysten mukaan. Pienyrittäjä painelee avuttomana samassa sarjassa jättiläisten kanssa.

Yrittäjä kun mene sitten vaikkapa Kelaan tai Sossuun pitää yrittäjän latoa pöytään ties minkälaista päivänpäälle olevaa raporttia (tilinpäätöstä etc.) kun tavallinen tossunkuluttaja painelee pienellä palkkaliuskalla todistaen, että huonosti menee.

Suomen kaikista yli 200.000 yrityksistä 98% ovat pk-yrityksiä, eli reilusti enemmistö. PK-yritykset pyörittävät tätä maata mutta sitä ei lainsäätäjät = politikot ole edes huomanneet.
Suomen yrittäjät-liitto puhuu kaunista aina kun on oikea hetki mutta mitään tuntuvaa ei tapahdu pienyrittäjien hyväksi.

Sanolla sanoen hävettää Suomen politikkojen puolesta, jotka suut vaahdossa puhuvat kuinka kannattaa tukea yritystoimintaa, mutta he kun eivät tiedä minkälainen on yrittäjän arki.
Liian suuri osa kansanedustajista eivät edes tiedä mitä sana "yrittäjä" tarkoittaa.

En ole katkera vaikka niinkin vaikuttaa mutta yrittäminen voisi olla helpompaa niin kauan kun olet pien-yrittäjä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Svante
Suomen kaikista yli 200.000 yrityksistä 98% ovat pk-yrityksiä, eli reilusti enemmistö. PK-yritykset pyörittävät tätä maata mutta sitä ei lainsäätäjät = politikot ole edes huomanneet.
Suomen yrittäjät-liitto puhuu kaunista aina kun on oikea hetki mutta mitään tuntuvaa ei tapahdu pienyrittäjien hyväksi.

Sanolla sanoen hävettää Suomen politikkojen puolesta, jotka suut vaahdossa puhuvat kuinka kannattaa tukea yritystoimintaa, mutta he kun eivät tiedä minkälainen on yrittäjän arki.
Liian suuri osa kansanedustajista eivät edes tiedä mitä sana "yrittäjä" tarkoittaa.

Yksi alituisesti yrittäjien valittama asia on tupo-pöydästä syrjäyttäminen. Faktahan se on, mutta järjellistä syytä on vaikea esittää. Eli kyseessä on siis arvostuksen (tai huonon edunvalvonnan aiheuttama) puute, joka näkyy myös tätä kautta. Pk-sektorilla minullakin on ollut sormeni pelissä ja täytyypi sanoa, että näillä kultaisilla juhlapuheilla yrittämisen edistämisestä ja byrokratian helpottamisesta ei ole mitään merkitystä. Ja miksi? Koska mitään ei tapahdu.

Suurien ikäluokkien eläköitymisen myötä tässä maassa on kohta tilanne, joka on todella suuri ongelma. Sukupolvenvaihdos tai itse asiassa nykyisin yhä useammin ns. yrittäjäpolvenvaihdos on edessä. Mitä toimenpiteitä tämän muutoksen eteen on tehty? No, ei mitään. Yksittäisiä projekteja löytyy elinkeinokeskuksista sekä yrittäjäjärjestöistä, mutta tässä kohtaa puhutaan valtavasta määrästä yrittäjiä. Mistä yritysten jatkajat? Miten nostaa nuorten (tai nuoreksi laskettavien) ihmisten kiinnostusta yritystoimintaa kohtaan? Nyt puhutaan työpaikoista, osaamisen säilyttämisestä ja yhdellä tapaa kansallisperinnöstä eli yrityksistä. Huolestuttaa vilpittömästi ja paljon.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Jaheka:

Kun ryhdyt yrittäjäksi niin mieti ensin onko kyseessä toiminta jota itse haluat pyörittää vai sellainen toiminta jota markkinat tarvitsevat. Tässä potee aikalailla sama sääntö kun menee kauppaan. Tarvitsenko näitä tavaroita vai haluanko nämä tavarat?

Sitten kannattaa muistaa, että määrätyt toimialat pyörivät "vanhojen tuttujen tavaran toimittajien kanssa". Esim. vaatetusala pyörii pitkälti tällä systeemillä. Tämä tietty vain neuvoksi mikäli olit juuri ajatellut jotakin vaatealan (muotialan) maahantuontia tai vastaavaa. Markkinoilla vallitsee erittäin suuri epäilys aina uusien yrittäjien suhteen.

Usko omaan toimintaasi ja muista, ettei Nokiakaan aloittanut huipulta ja J. Ollila ei ole yrittäjä. Rohkeasti menoksi ja onnea matkaan!
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Aksu
Suurien ikäluokkien eläköitymisen myötä tässä maassa on kohta tilanne, joka on todella suuri ongelma. Sukupolvenvaihdos tai itse asiassa nykyisin yhä useammin ns. yrittäjäpolvenvaihdos on edessä. Mitä toimenpiteitä tämän muutoksen eteen on tehty? No, ei mitään. Yksittäisiä projekteja löytyy elinkeinokeskuksista sekä yrittäjäjärjestöistä, mutta tässä kohtaa puhutaan valtavasta määrästä yrittäjiä. Mistä yritysten jatkajat? Miten nostaa nuorten (tai nuoreksi laskettavien) ihmisten kiinnostusta yritystoimintaa kohtaan? Nyt puhutaan työpaikoista, osaamisen säilyttämisestä ja yhdellä tapaa kansallisperinnöstä eli yrityksistä. Huolestuttaa vilpittömästi ja paljon.

Pohjois-Karjalassa on aloitettu projekti, jonka tavoitteena on hankkia Venäjältä yrittäjiä jatkamaan suomalaisten yritysten toimintaa alueella, koska omista joukoista ei kanttia/tahtoa löydy.

Totta on, että pienyrittäjät ovat täysin kohtuuttomassa asemassa verrattuna heidän työllistävään asemaansa työmarkkinoilla. Yritystoiminnan alussa tosin oman pakollisen yrittäjäneläkemaksun (YEL) saa "halvemmalla" ja kyllä veroennakkoihin voi itse vaikuttaa ja niitä myös muuttaa. Mutta kun palkkaat yhden työntekijän maksat hänen eläkkeensä (TEL), pakolliset vakuutukset ja tietysti verot + oman pakollisen (YEL n. 22% tuloista), pakolliset vakuutukset ja verot, niin kyllä homma tuntuu järjettömältä ja kohtuuttomalta.

Poliitikot kirkuvat pääpunaisena helpotuksia yrittäjän sivukuluihin, mutta vaalien jälkeen alkaa pitkä haukoittelu ja hiljaisuus. Ainoa keino nostaa Suomi työttömyyden suosta on kannattavan ja työllistävän yritystoiminnan edellytyksien parantaminen, ei siis tukeminen kuten ns. maatalousyrittäjien kohdalla.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yrittänyttä ei laiteta

No laitetaanhan se – ja kaikilla mausteilla!

Yrittäjää laittaa ammattiliitot kilvan paapoen jäseniään riistävää äveriästä porhoa.
Itsenäistä puuhastelijaa laittaa verottaja aina, kun luulet laarin pohjaan tarttuneen paksummalti hilloa.
Reipasta liikkeen harjoittajaa laittaa elonsa seesteistä auvoa kadehtivat naapurit perättömine vihjeineen.
Uutteraa urakoitsijaa laittaa perhe perkeiksi lehdistä luetun laatuajan puutteesta.
Pienyrityksessään pakertavaa pelimiestä laittaa tilaajien palkkaamat kupongin hämmentäjät, turhaa toimittavat konsultit, palkkiotaan tyhjästä tilittäen.
Selkänahastaan pikkuseteleitä vuolevaa suorittajaa laittaa samasta kaakusta kilvoittelevat isommat yritykset urakkahintoja näennäisesti hyödykseen polkien.
Yrittäjää laittaa lainsäädäntöineen oikeastaan koko yhteiskunta, näin kiitäen heitä koko tämän raskaan hutun pinnalla pysymisestä kaikkien kohtuullisten toimintaperiaatteiden vastaisesti.

Silläpä monen yrittäjän puuhastelu jää pelkäksi yrittämiseksi, ilman mitään valmista. Moni itsenäiseksi yrittäjäksi ryhtynyt tekee toimillaan pienen omaisuuden – jos hallitsi suurta aloittaessaan. Pelkkä yrittäminen ei riitä. Hommaan pitää laittaa kaikki likoon, kaikki.

Ei, en minä ole katkera, vaikka olen koko aktiivisen työikäni yrittäjänä toiminut. En siksi, että tuo silkkaa ruusuilla hipsuttela olisi ollut, vaan siksi ettei minusta yksinkertaisesti ole vieraan palvelukseen. Olen kyvytön toimimaan muiden laatimien kaavojen mukaan. Olen vaikea ihminen, änkyrä, jolle ei ole vaihtoehtoja.

En siksikään viitsi enemmälti vaikeroida, koska homma perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Aina voidaan perustellusti kysyä: Mitäs läksit? Toisaalta olen pärjännyt aivan mukavasti tällä työvoittoisella alalla, mutta vain siksi, että olen hyvä. Yksi parhaista, ellen jopa paras.

Juohtuipa vaan mieleeni...
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Vielä vähän lisää:

Älä perusta myymälää (muu kuin elintarvikemyymälä), jonka aukioloaika on 9-17, alueelle missä asuu paljon ihmisiä mutta missä ei ole myymälää ennestään.
Todennäköistä on, että ihmiset käyvät muualla töissä ja tekevät ostoksensa muualla. Hyvä esim. on Helsingissä Pikku-Huopalahti.

Älä kuitenkaan usko kaikkia tilastoja ja/tai ammattilaisten tietoihin, näin tein itse kerran. Hölmö kuin olin uskoin kirkkain silmin mitä VATEVA:n "konsultti" oli VATEVA:n omassa lehdessään
kertonut ja toimin sen mukaan. Osoittautui täysin vääräksi tiedoksi.

Pankit antavat tänään erittäin edullisia lainoja ja hyvin mielellään.
Kun yritystoimintasi syystä taikka toisesta ei tuota suunniteltua tulosta pankista et saa ymmärtäjää. Pankki hakee AINA omansa takaisin keinoja säästämättä.

Ja muista, SELVITYSTILA EI TARKOITA KONKURSSIA!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Svante
Pankit antavat tänään erittäin edullisia lainoja ja hyvin mielellään.
Kun yritystoimintasi syystä taikka toisesta ei tuota suunniteltua tulosta pankista et saa ymmärtäjää. Pankki hakee AINA omansa takaisin keinoja säästämättä.

Ja muista, SELVITYSTILA EI TARKOITA KONKURSSIA!

Aivan, olen ollut yhtiökokouksessa, jossa käsiteltiin jokereiden selvitystilaa joskus n. vuonna 1991. Paikalla oli muuten esim. Frank Moberg osakkeenomistajana.

Kun omat pääomat laskevat alle 1/3-osaan sidotusta osakepääomasta (vai miten se nyt meni ??), on yhtiö asetettava selvitystilaan. Sen jälkeen on järjestettävä ylim. yhtiökokous, jossa kerrotaan mitä asialle on tehty/tehdään.

Yleensä joku/jotkut sijoittavat toiminnan jatkamiseen lisää rahaa, jos uskotaan sen muuttuvan kannattavaksi. Jokerit on tästäkin erittäin hyvä onnistunut esimerkki.

Konkurssi on tappiollisen toiminnan lopetus ja rahanarvoisten osien myyminen pois edes osan velkojien saamisten kattamiseksi.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti PeteX
mutta suosittelen silti yrittämistä jos uskaltaa ottaa riskejä ja pitää vapaudesta, jossa joku puoliaivoton kyrpä ei ole määräilemässä selän takana.
Älkää kukaan yrittäjäksi aikova uskoko edellä olevaa.
Yrityksen perustamisen jälkeen voitte sanoa hyvästit sanalle vapaus, halusitte tai ette. Myöskin näitä puoliaivottomia sekä kokonaan aivoja vailla olevia "kehon osia" tulette yrittäjänä tapaamaan enemmän kuin omiksi tarpeiksi

Terveisin koo
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Kun kerran vauhtiin päästiin, niin...

Lopetin tässä taannoin oman yritykseni täysin vapaaehtoisesti koska sillä ei ollut mitään käyttöä moneen vuoteen.
Kaikkien virallisten papereiden jälkeen ilmoitettiin, että virallinen kuulutus joudutaan tekemään. Kuullutus kestää joitakin kuukausia. OK.
Sitten eräänä päivänä tulikin tietoa pankista, että henk.kohtaiset luotot onkin maksettava takaisin koska minulla on luottohäiriömerkintä Asiakastieto Oy:ssä.
Kerroin mistä on kyse, mutta pankista sanottiin, ettei auta koska Asiakastieto Oy:ssä ei sanota muuta kuin, että yritys on SELVITYSTILASSA.
Soitto Asiakastieto OY:hyn jolloin selvisi, että Asiakastieto Oy:ssä oli unohtunut merkitä, että kyseessä on vapaaehtoinen SELVITYTILA. Tämä merkintä ei kuitenkaan pankkivirkailijaa kiinnostanut kunnes sain jonkun "esimiehen" käsiini, joka otti yhteyttä pankin juristiin. Juristin avulla pankkivirkailijalle saatiin pikakoulutus, jolloin selvisi mitä tarkoittaa SELVITYSTILA ja miksi tiedot tulevat automaattisesti Asiakastieto Oy:n sivuille.

Turhaa asikkaan "pomputtamista" mutta opin ainakin sen, että muita yhtiöitäni en tule koskaan lopettamaan van jätän ne "lepäämään".
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Yrittänyttä ei laiteta

Viestin lähetti Rööri

Olen vaikea ihminen, änkyrä, jolle ei ole vaihtoehtoja.
Luultavasti tämä kysymykseni on julkea ja vastoin kaikkia hyviä tapoja, mutta palstan sääntöjen puitteisiin mahtuu, ainakin oman tulkintani mukaan.
Niin, että Rööri. Olisiko Sinulla tai yrittäjätuttavillasi käyttöä yhdelle rakastuneelle nuorellemiehelle joka naisen perässä on teillepäin muuttamassa?
Hän on oikein mukava poika, mukavampi jopa kun äitinsä. Valitettavasti hän on vain ylioppilas ja siinä kaikki. Työkokemusta hänellä on vain ja ainoastaan kuvailemasi änkyröiden kanssa joten oma-aloitteisuus saattaa olla vähän niin ja näin, hän kun on oppinut tekemään kuten änkyrä sanoo asian tehtäväksi. Kaikki änkyrät ovat häntä kuitenkin kehuneet työhön tarttuvaksi ja huolelliseksi, ahkeraksi duunariksi. Luonnollisesti työllistäminen olisi jotakuinkin väliaikaista koska äiti pojastaan pappia toivoo, tosin itsepäisesti aikoo kauppikseen pyrkiä.

Tällaista tälläkertaa: koo
PS. Sinua kaivataan tuolla toisella puolella.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Yrittäjyys kunniaan!!

Reippaasti vain firma pystyyn, Jaheka!

Itselläni oli noin kahdeksan vuotta kaverini kanssa pystyssä kahden miehen mainostoimisto. Voin allekirjoittaa nuo kaikki paperisota-, verottaja-, vakuutus-, eläke-, ja mitkä lie- vaikeudet. Meillä kävi perinteisesti, eli kun aluksi alkoi vakuutusmaksut juosta vaikkei sisään tullut pennostakaan (nykyään centtistäkään), niin vuotavaa paattia paikkailtiin koko firman olemassa olon ajan. Kun yksi reikä oli paikattu, niin toisaallla vuoti jo.

Tosin parin ensimmäisen vuoden jälkeen saimme kyllä elantomme firmasta, mutta sillä työmääräällä olisi pitänyt olla luksuskämpät Kaivarista ja Ferrarit alla. Naimisiinkin menin ja erota kerkesin.

Hienointa oli tietysti vapaus tehdä 7 päivänä viikossa töitä vähintään 10 tuntia päivässä. MUTTA! Loimme tyhjästä oman työpaikan, jolla oli kysyntää ja joka tietyissä piireissä on jäänyt jopa ihmisten mieleen. Asiakkaat olivat tyytyväisiä ja me saimme työstä kiksejä. Se oli hienoa aikaa.

Ongelma oli yksinkertaisesti, että tajusimme, miten asiakkaan bisnestä parannetaan, mutta omastamme emme ymmärtäneet mitään. Eli teimme aivan liian halvalla töitä. Muistan edelleen, kun kirjoitimme ensimmäistä laskuamme. Olimme täysin ymmällämme, mitä siihen laittaa ja minkälaisia summia :)

Oli työntekijä palkattunakin. Se vasta oli kalkuloimisen paikka. Ja työntekijä tulee yhdeksältä ja lähtee viideltä, kun itse jäät virittelemään reskontraa ja tekemään raportteja kirjanpitäjälle. Ja sen jälkeen teet vielä muutaman homman seuraavaksi aamuksi. Ja työntekijälle pitää maksaa palkka palkkapäivänä. Itse voit nostella muonavaroja, silloin kun tililtä voi jotain ottaa. Työntekijän pitää tuottaa ihan perkeleesti, että semmosta voi pitää. Palkka, vakuutukset, verot, eläkkeet, työtila, työkoneet, tuolit ja pöydät, sairaslomat. Ja pitää muistaa, että että työntekijä häipyy kesällä neljäksi viikoksi lomalle, josta pitää maksaa isompi palkka kuin siltä ajalta kun hän on töissä. Ja kesällähän rahaa on muutenkin liikaa. Palkkasimme kuitenkin ja olimme tyytyväisiä. Hän on edelleen tyytyväisenä töissä firmassa, jonne meidän asiakkaat siirtyivät.

Meillä kävi hyvä tuuri verottajan kanssa. Viimeinen vuosi mentiin koeajalla, jonka jälkeen karhu totesi, että eiköhän panna tämä homma pakettiin ennenkuin sattuu isompaa vahinkoa. Sikäli olimme viksuja, että vastuuta ei ollut pankkiin päin missään vaiheessa. Ei mennyt mummon mökkejä tms. Henk. koht. jouduin maksamaan konkurssipesään noin satasen mummotonneina.

Nyt olen ollut reilu kolme vuotta suuren mainostoimiston palveluksessa ja teen puolta vähemmän (ajallisesti) töitä ja tienaan tuplasti ellen jopa triplasti.

Yrittäjänä oppii ottamaan töistänsä eri tavalla vastuuta, kuin palkollisena koko ikänsä työskennellyt. Entiset yrittäjät ovat työmarkkinoilla kovaa valuuttaa. He ymmärtävät, miten raha tulee firmaan ja miten koko homma toimii ja miten palkanmaksu toimii jne. Tosin entiset yrittäjät osaavat myös vaatia työnantajaltansa enemmän (muutakin kuin liksaa).

Summa summarum: arvostan jokaista yritäjää tässä maassa, jokaista parturikampaamoa, jokaista pizzakebabia, jokaista lähikiskaa, jokaista putkifirmaa, jokaista ihanmitävain. Ja toivon sydämestäni, että kepudemkokoomus hiipparitkin aloittavat sen arvostuksen jonain päivänä yrittäjyyttä tukevina tekoina.

Yrittäjän motto: Eikun uutta matoa koukkuun!
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitähän se kaikki on, Rakkautta, Rakkautta vaan...

Viestin lähetti koo
Luultavasti tämä kysymykseni on julkea ja vastoin kaikkia hyviä tapoja, mutta palstan sääntöjen puitteisiin mahtuu, ainakin oman tulkintani mukaan.
Niin, että Rööri. Olisiko Sinulla tai yrittäjätuttavillasi käyttöä yhdelle rakastuneelle nuorellemiehelle joka naisen perässä on teillepäin muuttamassa?
Hän on oikein mukava poika, mukavampi jopa kun äitinsä. Valitettavasti hän on vain ylioppilas ja siinä kaikki. Työkokemusta hänellä on vain ja ainoastaan kuvailemasi änkyröiden kanssa joten oma-aloitteisuus saattaa olla vähän niin ja näin, hän kun on oppinut tekemään kuten änkyrä sanoo asian tehtäväksi. Kaikki änkyrät ovat häntä kuitenkin kehuneet työhön tarttuvaksi ja huolelliseksi, ahkeraksi duunariksi. Luonnollisesti työllistäminen olisi jotakuinkin väliaikaista koska äiti pojastaan pappia toivoo, tosin itsepäisesti aikoo kauppikseen pyrkiä.

Tällaista tälläkertaa: koo
PS. Sinua kaivataan tuolla toisella puolella.


Vai otti poika ja rakastui. Noh, jospa tuo vielä siitä tokenee, eikä nyt suotta säntäilisi ensimmäisen hupakon hoteisiin Helsinkiin. Kyllä minä ainakin söisin mielummin Puutteenperällä punaposkisen emännän leipomaa lämmintä nisua vasta lypsetyn maidon kera kuin hukkaisin aikaani hanttihommissa pölyisillä raksoilla. Vaan eivätpä nuo järkipuhetta usko.

Epäilemättä poikasi on pystyvä ja kaikipuolin muutoinkin mukava – onhan hän Sinun synnyttämä. Nyt vain on niin, että joudun tämän kesän katselemaan koulujen alkuun saakka jo kahta päätoimenaan nenäänsä tonkivaa lökäpöksyä. Tietysti kolmen kesken sattumien vaihteluun tulisi mukavaa lisäväriä, mutta en nyt kuitenkaan tällä haavaa pysty auttamaan.

Pappismieheksi aikovalle minulla tietysti olisi aina annettavaa. Henkisen pääomansa kartuttaminen Röörin opeilla ei olisi yhtään hullumpi pohja lähteä rakentamaan rovastin uraa. Minulla nimittäin on varsin mittava ja menestyksellinen maalikkosaarnaajan rupeama takanani. Kerrotaan, että minusta suorastaan huokuu hurskautta ja hyvää tahtoa kanssa ihmisiin – tiedä sitten hänestä.

Juohtuipa vaan mieleeni…
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Jaahas...nostetaanpa tämä ylös. Oman yrityksen perustaminen on ollut suunnitteilla jo kotvan aikaa ja idea on pääpiirteissään valmiina. Mistäköhän tässä vaiheessa pitäisi lähteä kyselemään apua kaikenmaailman käytännönasioissa ja kannattaako käydä vielä jotkut yrittäjäkurssit? Ilmeisesti sellaisia järjestellään joten onko niistä käytännön hyötyä vai jopa lähes pakollisia, jotta hommasta enemmän(riittävästi) ymmärtäisi? Eli yrittäjät, kertokaapa kuinka tästä eteenpäin...
 

jaheka

Jäsen
Mulla kans idea hautuu pääkopas. keväällä olin kahden kuukauden yrittäjäkurssilla, kyllä sieltäkin sai ihan hyvää tietoutta yrityksen perustamiseen mutta nyt oon parasta aikaa yrittäjän ammattitutkinto -kurssilla. Täytyy kyllä sanoa että asiallinen kurssi on ja kaikki on ihan asiaa mitä sielä käsitellään. Jos on mahdollista mennä ammattitutkinto-kurssille niin suosittelen.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Uusyrityskeskuksista saa apua ja niitä löytyy joka paikkakunnalta. Sieltä vaan varaaman aika ja keskustelemaan asioista. Starttirahaa varten tarvitaan liiketoimitasuunnitelma, budjetti jne. ja jos nämä perusasiat eivät ole tuttuja, niin yrittäjäkurssi kannattaa ehdottomasti käydä.

Myös kirjanpitofirmoista saa alussa ilmaisia neuvoja ja apua. Kunnon kirjanpitäjän valinta on kaiken a ja o, varsinkin aloittelevalle yrittäjälle.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tässä ketjussa on sanottu kaikki oleellinen siitä mikä Suomessa on yrittäjyyden suhteen pielessä. Hallituksessa ihmetellään huuli pyöreänä miksei jengi pistää start-uppeja pystyyn, vaikka lasketaan verotusta alemmas. Mutta paperisotaa ei ole karsittu tippaakaan. Uskoisin ihmisten tyytyvän matalampaankin tulotasoon, jos sen vastapainona on enemmän vapaa-aikaa.

Toinen este on ihmisten mielissä - jos suurempi osuus ihmisistä olisi yrittäjiä ja vähemmän palkansaajia, luulisi poliitikkojenkin kiinnostuvan oikeasti kyseisen ammattikunnan hyvinvoinnista. Nyt ensimmäinen vaihtoehto on mennä valmistumisen jälkeen töihin yhtiöön A. Se on suomalainen tapa, ainakin toistaiseksi. Täällä Keski-Suomessa on tosin merkkejä siitä, että yritysaktiviteetti olisi nousussa.

En tiedä onko kyse tietämättömyydestä, mutta olisi myös näiden palkansaajien parhaaksi jos työmarkkinoilla olisi enemmän kilpailua kunnon työvoimasta. Nyt huonompina aikoina porukkaa on helppo kyykyttää, kun valinnanvaraa muista työpaikoista ei juuri ole.

Suuryritysten ääni kuuluu tässä maassa liiaksi, ainakin lainsäädännön suhteen. Mikäpä sen parempi porterilainen markkinoille tulon este onkaan kuin tulokkaan hukuttaminen A4-saasteeseen. Kahden-kolmen hengen pulju ei uhkaa maastamuutolta eikä Karibialla ulosliputtamisista puhumattakaan. Tai sitten pientenkin fimojen pitäisi aloittaa samanlainen hienovarainen mafiavihjailu kuin isompienkin muutosten vauhdittamiseksi.

Omaa yritystä olen harkinnut - kuten varmasti moni muukin - ja riippuu paljon valmistumisen jälkeisistä työnäkymistä mitä asian kanssa teen. Mutta IT-alan opiskelijana voi hyvinkin olla, että leipä löytyy jostain muualta kuin näytön ja näppäimistön äärestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös