Ylioppilaskirjoitukset

  • 288 404
  • 1 533

A Siente

Jäsen
Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Sen sanon ettei ennen kirjoituksia kannata stressata. Apinakin pääsee ne pakolliset kurssit läpi. Ainoa mikä merkitsee on ne kirjoitukset. Lopulta huomaa ettei niistä ole mitään hyötyä ellei kirjoita suoraa L riviä.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Vituiksihan se meni. Bilsan ennakkopisteet 89p tippui 70p. Toivon todella, että sensorille on tapahtunut virhe, ja nousee takaisin tarkistusarvioinnissa, johon aion kokeen lähettää. En ole koskaan kuullut noin isosta tiputuksesta!

Matikka ja äikkä taas nousi C:n puolelle, mutta vähät niistä. Vitutus päällimmäisenä tunteena.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Päädyin jostain syystä tähän ketjuun, ja mitä ovat äidinkielen kirjoitusten lukutaito ja kirjoitustaito? Onko tuo eka niin kuin tekstitaito ja jälkimmäinen essee vai mitä häh?

Omatkin ylppärikuumotukset on tänne joskus neljä vuotta sitten kirjailtuna. Nyt tässä väkerrän kandityötä, ja kovasti on vaikuttanut siltä, ettei niillä kirjoitustuloksilla kauheasti mitään ole tehnyt. No, äidinkielen ällästä saa sellaista tiettyä itseluottamusta - lue kusipäisyyttä - siihen, että osaa kirjoittaa ja uskaltaa haastaa omaan tekstiin liittyvän kritiikin. Siinä kai se.

Ps. Ei muuten tee mitään niillä kandin papereillakaan ja silti tämä tuntuu taas mielettömän tärkeältä touhulta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Vituiksihan se meni. Bilsan ennakkopisteet 89p tippui 70p. Toivon todella, että sensorille on tapahtunut virhe, ja nousee takaisin tarkistusarvioinnissa, johon aion kokeen lähettää. En ole koskaan kuullut noin isosta tiputuksesta
Kuulostaa aika älyttömältä. Laitahan tietoa lopputulemasta kun selkiää.

Tsemppiä. Sano ylioppilas mallia - 86.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Kuulostaa aika älyttömältä. Laitahan tietoa lopputulemasta kun selkiää.

Tsemppiä. Sano ylioppilas mallia - 86.
Tosiaan, tippui siis 89p --> 70p eli 19p tiputus. Kirjoitin päin helvettiä ja siitä sai ehkä sellaisen kuvan, että olisi miinustettu 70p ja tulos olisi 19p. Mutta en kyllä ymmärrä tuota 19p tiputusta, mun alkuperäinen olisi hiponut laudaturia, nyt sain magnan.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässähän tulee vanhalle ihan muistot mieleen. Silloin kun olin nuori ja vapaa ja mitä kaikkea.

Meillä oli sellainen kokeilulukio, että ei tarvinnut kirjoittaa kuin äidinkieli pakollisena ja sitten sai valita muut ihan ite. Siispä heivasin ruotsin kielen mäkeen samantien, koska sitä en ikinä juuri osannut. Kirjoitukset saivat jämäkän alun kun kiskaisin englannin kuuntelusta täydet. Luettua oli tullut lähinnä psykologiaa josta kuvittelin jotain tietäväni, mutta lopulta vastasin reaalikokeessa sitten vissiin yhteen psykologian kysymykseen, loput filosofiaa, uskontoa ja jopa yksi maantietoa. Eximia tuli reaalista ja äikästä, lyhyestä matikasta C ja enkusta L.

Oli ne hienoja aikoja, varsinkin kun kokeet olivat ohi ja vetäisin 10 päivän rännin (hymiö)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kirjoitukset on ohi ikuisiksi ajoiksi, vaikka minua ollaankin kannustettu käymään uusinnoissa. En vuorenvarmasti uusi yhtikäs mitään.

Yhteishaun tulokset vaikuttavat melko tyhjiltä, joten välivuoden todennäköisyys alkaa olla lähempänä sataa kuin nollaa.

Aika turhaa se uusiminen on, varsinkin jos haet opiskelemaan sellaiselle alalle, missä noista arvosanoista ei ole kovin paljon apua ja ennen kaikkea valintakokeet ratkaisevat. Minullakin jäivät englanti ja ruotsi harmittavan vähän ällästä, ja uhosin että menen ne korottamaan, mutta syksyn tullen en jaksanut raahautua edes paikalle. Ihan hyvin on yhdelläkin ällällä pärjätty, eli äidinkielellä, eikä tuosta yo-todistuksesta ole ainakaan minulle ollut sen jälkeen kovin paljon hyötyä. Enemmän on ollut iloa yo-lakista.

Nämä muistelot tosin 25 vuoden takaa, en tiedä vertautuvatko nykypäivään miten vai mitenkään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Satun tietämään tietosi ansiosta nyt kahden palstalaisen ylioppilastulokset, ja te molemmat omaatte paljon paremman todistuksen. Ei merkitse mitään, mutta osoittanee etten ole ainakaan osana parempaa koulusukupolvea :)

Voin kannustaa sillä, ettei niistä yo-papereista ole kukaan ollut sen jälkeen kovin kiinnostunut, ja sama pätee jopa maisterin papereihin. Tärkeintä on, että ne paperit on. Arvosanoja tai gradun aihetta ei yleensä paljon kysellä. Olen ollut kymmenissä työhaastatteluissa ja muissa haastatteluissa, ja muistan, että gradun aihetta on kysytty ehkä pari kertaa. Yo-paperit eivät ole kiinnostaneet ketään. Tämä kokemus toki minulta, joka olen humanisti ja yhteiskuntatieteilijä, en voi puhua kaikkien alojen puolesta.

Mutta luulen, että olet siitä onnellisessa asemassa, että jatkossa paljon ratkaisee juuri sinä. Sinun osaamisesi, lahjasi ja ajattelusi. Ei se, mitä papereissa lukee. Sillä minäkin olen mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös