Yliarvostetuimmat bändit

  • 105 106
  • 885

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ghostin suuri suosio on edelleen minulle suuri mysteeri.

Oikeasti se yliarvostettu musiikki soi 95%:sesti kaupallisessa radiossa ja Ghostia en mitenkään vihaa, mutta kun tuo orkesteri ei ole kuulostanut missään vaiheessa yhtään miltään.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tähän on helppo vastata. Kiss. Ei aukea sitten tippaakaan meikäläiselle. Oisko ne maskit aikanaan olleet se juttu, millä tuollainen epämusiikki on noussut suureen suosioon.

Itse asiassa muistelisin nähneeni jopa sellaista "tilastoa", että kun näitä yliarvostetuin bändi listauksia aina näkee erilaisia eri paikoissa, niin kaikkein eniten mainintoja niissä saanut bändi on nimenomaan KISS. En pidä bändistä sen enempää itsekään, niitä joitain pakollisia hittibiisejä lukuunottamatta, ja koskee niistäkin vain osaa. Jossain vieläpä oikein analysoitiin, että Simmons ja Stanley ovat vain onnistuneet nousemaan sellaiseen asemaan nimenomaan musiikillisina ikoneina, että kukaan ei vain ole uskaltanut mennä sanomaan heille, että kuulkaa pojat kun suurin osa teidän tuotannosta on ihan kamalaa kakkaa :D

Toinen bändi joka on aina ollut korkealla yliarvostuslistoilla on Slayer, johon siihenkin näkemykseen minä yhdyn
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
U2. Oli niillä se joku hitti, mikä ei nyt tule mieleen. Siltikin täyttää stadioneita.
Tähän vahva sama, ikinä ymmärtänyt U2:n suosiota ja sama juttu Depeche Moden kanssa - uskomatonta paskaa. Näiden lisäksi mm. Genesiksen (ja Phil Collinsin), Bruce Springsteenin ja Stingin suosion salaisuudet jäänee allekirjoittaneelle ikuisiksi mysteereiksi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vain Bon Jovi kiilaa itsellä edelle. Kamalinta siirappia ja kliseitä mitä maa päällään kantaa.

Tästä muistuu mieleeni se, kun 90-luvun puolivälin paikkeilla teimme yläasteen musiikin tunnille esitelmää parin koulukaverin kanssa. Molemmat olivat jonkinasteisia Bon Jovi -faneja, ja siksi ehdottivat Bon Jovia esitelmän aiheeksi. Vastasin, että sopii kyllä, vaikken oikein tiedä mitään koko bändistä. Nimen toki olin kuullut.

Kokoonnuimme meille rustaamaan esitelmää, ja edellä mainitut kaverit olivat tuoneet mukanaan Bon Jovin CD-levyjä, joita sitten siinä ohessa kuuntelimme. Ensimmäisen kappaleen tunnistin ja ajattelin, että hyi saatana, ai tää on Bon Jovin kappale. Seuraavan kappaleen aikana ajattelin, että ai tämäkin paska on Bon Jovia. Hauskasti löytyi varmaan 5-10 biisiä, jotka kyllä olin kuullut ja joita olin aina inhonnut. Ääneen en muistaakseni sitä sanonut, mutta tuolla hetkellä ainakin paljastui, että inhoan Bon Jovia melko syvästi.

Mainittakoon vielä ihan pohjanoteerauksena It's My Life -biisi kyseisen bändin tuotannosta, jonka julkaisun aikaan toki jo tiesin mikä Bon Jovi on bändejään. Että tällaisen pateettisen rokkikukkobändin pitää vielä palkata ruotsalainen hittinikkari tekaisemaan itselleen biisi!
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kun yrittää miettiä "yliarvostus"-termiä, niin voiko se tarkoittaa jotain muuta kuin, että suosio on saavutettu ei-musikaalisin ansioin? Ja mikä on ei-musikaalinen ansio, lienee sekin tulkintakysymys, mutta omasta mielestäni esimerkiksi Cheek voisi istua tähän lokeroon. Tai ainakin näkyvyyden ovat taanneet taustalla vaikuttaneet valtavat markkinointiresurssit, jollaisia ei kaikilla artisteilla luonnollisestikaan ole käytössään.

Toisaalta sitten löytyy kriitikoiden ja musadiggareiden arvostamia yhtyeitä, joiden arvostusta en täysin ymmärrä. Maustetytöt on tästä hyvä esimerkki. Olen nähnyt yhtyeen jopa pari kertaa livenä ja molemmilla kerroilla olen meinannut kuolla tylsyyteen. Yliampuvan lakooniset lavamaneerit, suorastaan kornilla tavalla kurjuutta korostavat sanoitukset, kyllästymiseen asti kierrätetyt sointukulut ja jokaisessa biisissä sama rumpukoneella tuutattu 4/4 komppi. Toki sitä täytyy arvostaa, että uskovat tuohon omaan juttuunsa ja ovat oikeasti tunkeneet esiintymään varmaan jokaiselle Suomen festarille, niin kaipa sieltä ne kovalla työllä ansaitut kuulijatkin ovat tarttuneet mukaan. Eihän minun tuota heidän juttua tarvitse ymmärtääkään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nikkelibäkki tietty myös given.
Eihän Nickelback ole arvostettu. Sitähän halveksivat kriitikot ja jotkut muut bändit ihan avoimesti. Esimerkiksi The Black Keysin Patrick Carneyn mielestä Nickelback on ihan kakkaa.

Ja ihan paskaahan Nickelback onkin, mutta on se myös suosittu. Ne ovat vain kaksi eri asiaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Toisaalta sitten löytyy kriitikoiden ja musadiggareiden arvostamia yhtyeitä, joiden arvostusta en täysin ymmärrä. Maustetytöt on tästä hyvä esimerkki. Olen nähnyt yhtyeen jopa pari kertaa livenä ja molemmilla kerroilla olen meinannut kuolla tylsyyteen. Yliampuvan lakooniset lavamaneerit, suorastaan kornilla tavalla kurjuutta korostavat sanoitukset, kyllästymiseen asti kierrätetyt sointukulut ja jokaisessa biisissä sama rumpukoneella tuutattu 4/4 komppi.
Voisi olla ihan omalta näppikseltä tämä. Kerran olen heidän keikalla ollut ja ei vaan lähde. Toki tuo on jo niin johdonmukaista touhua heiltä että täysin suunniteltuahan se on. Anyway, ei vaan lähde ja arvostus on kuitenkin ilmeisen kovaa luokkaa.
 
Kun yrittää miettiä "yliarvostus"-termiä, niin voiko se tarkoittaa jotain muuta kuin, että suosio on saavutettu ei-musikaalisin ansioin? Ja mikä on ei-musikaalinen ansio, lienee sekin tulkintakysymys, mutta omasta mielestäni esimerkiksi Cheek voisi istua tähän lokeroon. Tai ainakin näkyvyyden ovat taanneet taustalla vaikuttaneet valtavat markkinointiresurssit, jollaisia ei kaikilla artisteilla luonnollisestikaan ole käytössään.
Mielestäni tässä ollaan oikeilla jäljillä. Cheek on loistava esimerkki tästä, musiikilliset ansiot on melko näennäiset, mutta markkinointi ja itsensä brändääminen on huippuluokkaa, sanoisin että loistava liikemies joka käytti momentumin ennennäkemättömällä tavalla hyödykseen. Matti Nykänen, rauha hänen muistolleen, on myös hyvä esimerkki ei-musiikillisin ansioin saavutetusta suosiosta. Keikat oli loppuunmyytyjä, vaikka musiikki ja laulutaito ei rehellisesti sanoen olisi riittänyt mihinkään. Jos kaveri ei olisi voittanut neljää olympiakultaa, kuutta maailmanmestaruutta ja lukuisia muita arvokisamitaleja, ja siihen päälle vielä hölmöillyt itseään jatkuvasti seiskan lööppeihin, niin en jaksa uskoa että olisi myynyt kultaa ensimmäisellä levyllään.

Näitä nykypäivänä löytyy paljon, varsinkin radiosoitosta, mutta se ei ole muusikintekijöiden vika vaan musiikkiteollisuuden ominaisuus. Yksinkertaista sisällötöntä musiikkia toistetaan paskaan asti radiossa ja kerrotaan, että tämä on sitä mitä ihmiset haluaa kuulla. No tottakai, kun sitä on hakattu tajuntaan vuosikaudet eikä ole annettu juurikaan vaihtoehtoja, mutta jos niitä rehellisesti lähdetään purkamaan sointu soinnulta, komppi kompilta, kuten esim @-Kantor- tuossa Maustetytöistä teki, niin onhan se aika kestämättömällä pohjalla. Mutta se myy, ja sehän se musiikkiteollisuuden pointti onkin, tehdä rahaa. Sekin on tavallaan psykologian näkökulmasta helppoa katsoa, harvat aivot jaksaa vasta heränneenä tai raskaan työpäivän jälkeen ottaa vastaan Beethovenin Moonlight Sonataa, paljon helpommin ne vastaanottaa sitä 4/4 komppia, kolmen soinnun kiertoa jonka päälle on kerrottu tarinaa elämän paskuudesta.

Sitten nämä musiikkimakujen näkökulmaerot, joita myös mielipiteiksi kutsutaan. Kaikillahan on katsomus siitä omasta näkökulmasta, esimerkiksi itselläni vuosikymmenten soittokokemuksella on varmasti erilainen näkökulma kuin naapurin fitnesstytöllä, joka on ikänsä (ehkä?) kuunnellut jotain kaupallista radiokanavaa, joka on kertonut hänelle mikä musiikki on hyvää. Kun itse on konkreettisesti soittanut, äänittänyt, miksannut, masteroinut musiikkia levylle ja tietää kuinka se prosessi etenee ja kuinka sitä ääntä luodaan, niin kyllähän se eri valossa itselle näyttäytyy kun sitä on lapsesta asti elänyt ja hengittänyt. Siksi esimerkiksi mulle näyttäytyy joku nykypäivän läppärillä tehty musiikki kyseenalaisessa valossa, kun sillä ei ole kovinkaan paljon tekemistä fyysisesti tehdyn musiikin kanssa. Vertauskuvana heitän sellaisen, että jos joku tulisi väittämään että NHL 2021 pelaaminen on sama asia, kuin pelaisi fyysisesti NHL:ssä niin varmasti monikaan ei asiasta olisi samaa mieltä. Mutta en siltikään rupea kertomaan kenellekkään mikä musiikki on hyvää ja mikä ei, sehän olisi äärimmäisen egosentristä. Mieluummin kuuntelen ihmisten ajatuksia musiikista ja mitä ne kuuntelee, koska minulle se kertoo ihmisestä erittäin paljon. Toisekseen kaikkien ihmisten aivot on eri tasoilla, ne vastaanottaa musiikkia eri tavalla. Muistaakseni ainakin Lahdessa ja Tampereella on käytetty "teinikarkottimena" klassisen musiikin soittoa, koska tutkitusti teinien aivokapasiteetti ei kykene sitä kunnolla vastaanottamaan --> aivot ärsyyntyy --> teinit siirtyy muualle. Taas toiselta puolelta jos ajattelee, niin enpä vielä ole tavannut kirurgia joka kuuntelisi jotain purkkapoppia radiosta vaan pääosin siellä mennään klassisen ja jazzin tahtiin.

Ei toisaalta tähän ketjuun kuulunut millään tavalla yo. paasaus, joten vastaan ketju aiheeseen Matti Nykänen (vaikkakin oli artisti, ei bändi).
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Cheek on loistava esimerkki tästä, musiikilliset ansiot on melko näennäiset, mutta markkinointi ja itsensä brändääminen on huippuluokkaa, sanoisin että loistava liikemies joka käytti momentumin ennennäkemättömällä tavalla hyödykseen.
Vanha kunnon Cheek. Siitä sai vääntää aina takavuosina. Noita vääntöjä on lähes ikävä.

Kun sanoin, etten pidä Cheekin musiikista, niin siihen reagoitiin yleensä kahdella tavalla. Ensimmäinen oli perisuomalainen kateuskortti, joka on aina yhtä väsynyt, ei siihen jaksa edes vastata. Toinen oli sitten puolustus, että eikö muka ole hienoa, kun se on menestynyt ihan itse ja kovalla työllä.

No onhan se hienoa, että omalla työllään menestyy. Se on hienoa nimenomaan Cheekille itselleen. Tehköön rahoillaan mitä tykkää. Mutta mitä tekemistä sillä on musiikin laadukkuuden kanssa? En muista koskaan kuulleeni sitä, mikä Cheekin musiikissa on niin hyvää. Muutama ihan ok iskelmäkertsi siellä täällä, mutta muuten ihan skeidaa.

Cheek on ollut taitava bisnesmies, siitä ei ole epäselvyyttä. Mutta ei se tee hänen musiikistaan hyvää. On myös vaikea hahmottaa, mihin suuntaan Jare Henrik Tiihonen menee artistina, vai meneekö enää yhtään mihinkään. Cheekin musiikki on sen verran aikaan sidottua, muovista ja nuorta imagoa vaativaa, että on vaikea nähdä keski-ikäisen ukon sitä vetävän.

Tarjolla on korkeintaan camp-arvoa. Ehkä Cheekistä tulee samanlainen vitsi kuin Frederikistä. Tosin Reetu ei ole koskaan ottanut itseään kovin vakavasti. Cheekille tuo vaatisi vähän nöyrtymistä, hänhän on vetänyt tradenomiräppiään ihan vakavissaan.

Ehkä Jare Henrik Tiihonen nähdään vielä joskus kokoomuksen ehdokkaana. Kulttuuriministeri Jare Henrik Tiihonen, siinä olisi melkoinen painajainen.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse asiassa muistelisin nähneeni jopa sellaista "tilastoa", että kun näitä yliarvostetuin bändi listauksia aina näkee erilaisia eri paikoissa, niin kaikkein eniten mainintoja niissä saanut bändi on nimenomaan KISS. En pidä bändistä sen enempää itsekään, niitä joitain pakollisia hittibiisejä lukuunottamatta, ja koskee niistäkin vain osaa. Jossain vieläpä oikein analysoitiin, että Simmons ja Stanley ovat vain onnistuneet nousemaan sellaiseen asemaan nimenomaan musiikillisina ikoneina, että kukaan ei vain ole uskaltanut mennä sanomaan heille, että kuulkaa pojat kun suurin osa teidän tuotannosta on ihan kamalaa kakkaa :D
KISSissä pelkästään toki jo imago ja rehellinen rahastusmeininki provosoi monia ihmisiä. Bändi on onnistunut erinomaisesti tavoitteessaan, eli siinä, että siitä puhutaan ja että yhtye jakaa ihmiset hyvin vahvasti kahteen leiriin.

Itse olen 70-luvun tuotannon ystävä ja kasariltakin löytyy Creatures of the Night ja ysäriltä Revenge. Muut ei niin kiinnosta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jossain vieläpä oikein analysoitiin, että Simmons ja Stanley ovat vain onnistuneet nousemaan sellaiseen asemaan nimenomaan musiikillisina ikoneina, että kukaan ei vain ole uskaltanut mennä sanomaan heille, että kuulkaa pojat kun suurin osa teidän tuotannosta on ihan kamalaa kakkaa :D
Alkuaikojen eli 70-luvun Kiss on oikein pätevää, suoraviivaista rockia. Kiss ei pyrkinyt tekemään mitään taidepaskaa, vaan hittejä, tarttuvia kolmen minuutin rockrallatuksia. Ja kaikki tehtiin häpeilemättömän mahtipontisesti ja kaupallisesti. Kokonaisuus kuitenkin toimi. Rajallisesta soittotaidosta Kissiä on joskus arvosteltu, ja parilla ekalla levyllä soitto olikin vähän kankeaa, mutta esimerkiksi Destroyerilla (1976) bändi tykittää jo komeasti.

Kissin imago on aina jakanut mielipiteet kahtia, mutta juuri sen takia bändi on myös säilynyt hengissä. Kiss on nykymittapuullakin hyvin röyhkeä ja huomiota herättävä yhtye. Showmielessäkin Kiss on uranuurtaja, eivätpä Kissiä ennen paljon pommit keikoilla paukkuneet.

Etenkin 70-luvun puolivälissä Kiss oli jäätävän kova. Tässä yksi todiste:

KISS on The Paul Lynde Halloween (1976) - YouTube [media]

[/media]
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Rihanna

Yksi niistä artisteista, joiden suosiota en ikinä ymmärtänyt. Nythän hän on jo kadonnut kuvasta. Ehkä maailman muovisinta musiikkia, jonka kruunaa yksipuolinen ja monotoninen käninä. Se oli sitä aikaa, kun musiikissa ei ollut yhtään mitään sisältöä. Rihannan musiikki ei ole Beyoncen tavoin kestänyt aikaa ollenkaan.
Rihannan kannalta keskittyminen alusvaatebisnekseen on varmasti järkevä veto. Hän on ollut huipulla niin kauan, että voi keskittyä muihinkin bisneksiin ja tulla vahvempina kuin koskaan. Lady Gaga vetäytyi näyttelemään ja tekemään countryä shokeeravien lihapukujen sijaan, milloin hänen luultiin jo kadottaneen mojonsa. Uusin levy olikin sitten hurja menestys, kun Gaga käväisi "keksimässä itsensä uudelleen". Rihanna pystyy varmasti samaan, semminkin kun hän ei jäänyt jumiin siihen yhteen temppuun kuten moni naispuolinen poppistara.

Hot take: Nirvana. Kyllä, kyseessä on 90-luvun merkittävin (tästä toki voidaan keskustella) yhtye. Silti, ilman Cobainin kuolemaa Nirvana ei olisi läheskään yhtä myyttisessä asemassa, vaan mennyt pitkälti muun grungen kategoriaan: soi radiossa mutta eihän nyt kukaan hehkuttaisi Nirvanaa muuna kuin aikansa tuotteena.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tähän väliin pitää heittää kysymys, että arvostaako joku U2:sta, Coldplayta, GNR, tai jotain random Lauri Tähkää? Paskoja kaikki, mutta voiko niiden vähäisen arvostuksen vuoksi mokomia nimittää yliarvostetuiksi?
U2 on about jokaikisen muusikon innovaattorikseen nimittämä yhtye. Kyllä se ihan kohtalaisen arvostettua siis on, vaikken itsekään siitä hirveästi perusta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hot take: Nirvana. Kyllä, kyseessä on 90-luvun merkittävin (tästä toki voidaan keskustella) yhtye. Silti, ilman Cobainin kuolemaa Nirvana ei olisi läheskään yhtä myyttisessä asemassa, vaan mennyt pitkälti muun grungen kategoriaan: soi radiossa mutta eihän nyt kukaan hehkuttaisi Nirvanaa muuna kuin aikansa tuotteena.
Tai sitten Cobain & co olisivat jatkaneet hittien tehtailua tälle vuosikymmenelle saakka ja olisivat stadion luokan rahakone.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tai sitten Cobain & co olisivat jatkaneet hittien tehtailua tälle vuosikymmenelle saakka ja olisivat stadion luokan rahakone.
Stadioneita olisivat täyttäneet varmasti. Ysärillä Nirvana olisi etsikkoaikanaan takonut sellaisen määrän hittejä, että niillähän ratsastaa pitkälle. Tämä ei ole negaa vaan päinvastoin posia, vaatii taitoa päästä siihen asemaan. En kuitenkaan usko, että Cobainin hahmo olisi "periytynyt" seuraaville polville tai että Smell Like Teen Spirit voittaisi "paras biisi" -äänestyksiä ilman sattuneita asioita.

Samaan tapaan Heath Ledgerin roolityö Jokerina on uskomattoman upea. Ei kuitenkaan niin legendaarinen kuin sen maalataan olevan. Jack Nicholson ja sittemmin myös Joaquin Phoenix tekivät valkokankaalla aivan vastaavan kaliiberin suorituksen, Mark Hamill kykeni samaan äänensä kautta. Kuolema vaan tahtoo mystifioida ihmisiä ja varsinkin nuorella iällä lähteneiden kohdalla tuoda ekstraa heidän perintöönsä.

Levätköön sekä Ledger että Cobain rauhassa, kummankin merkitys oman aikansa kulttuuriin oli merkittävä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun sanoin, etten pidä Cheekin musiikista, niin siihen reagoitiin yleensä kahdella tavalla. Ensimmäinen oli perisuomalainen kateuskortti, joka on aina yhtä väsynyt, ei siihen jaksa edes vastata. Toinen oli sitten puolustus, että eikö muka ole hienoa, kun se on menestynyt ihan itse ja kovalla työllä.
Itse lopetin Cheekin dissaamisen jossain kohtaa, kun totesin sen olevan aivan helvetin väsynyttä touhua. En minä hänen musiikillisesta annistaan osaa paljoa mitään sanoa. Yleisesti en tykkää ja ovathan tällaiset "ilmiö" artistit yleensä melkoista paskaa. Jos nousee jollain parilla biisillä stadion luokkaan, niin eipä sieltä mitään merkittävämpää musiikillista ansiota yleensä löydy.

Maustetytöt voi olla hyvä nosto, vaikka heidän musiikistaan yleisesti pidänkin. Ei keksitä pyörää uudestaan tai tehdä mitään huippuluokan levyjä, mutta arvostus tuntuu olevan kova.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Sen verran vedän itse takaisin että ei Nightwish ole kyllä yliarvostettu. Kyllä ne on arvostuksensa ansainneet aiemmilla levyillä. Enemmän turhauttaa nuo uudet tuulet heidän musiikissaan.
Sabatonia aikoinaan yksi hyvä ystäväni tuli suu vaahdoten ylistämään kuinka ulkomaalainen bändi on tehnyt biisin talvisodasta, ja että on ehkä kovin bändi missään ikinä! Laitoin kuunteluun ja oli ensin vaikeaa edes uskoa millaiseen paskaläjään olin juuri sormeni työntänyt.

Mutta vitustako näistä tietää. 15-vuotta sitten Kiss oli suurinta paskaa ikinä ja nyt kuuntelen sitä mielellään. Vielä 10-vuotta ikää lisää ja luukutan Mambaa autossa täysillä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Sen verran vedän itse takaisin että ei Nightwish ole kyllä yliarvostettu. Kyllä ne on arvostuksensa ansainneet aiemmilla levyillä. Enemmän turhauttaa nuo uudet tuulet heidän musiikissaan.
Sabatonia aikoinaan yksi hyvä ystäväni tuli suu vaahdoten ylistämään kuinka ulkomaalainen bändi on tehnyt biisin talvisodasta, ja että on ehkä kovin bändi missään ikinä! Laitoin kuunteluun ja oli ensin vaikeaa edes uskoa millaiseen paskaläjään olin juuri sormeni työntänyt.

Tästä olen samaa mieltä. Nightwish on siitä erikoinen bändi, että heillä tuntuu olevan aika kriittisiä faneja, mikäli sosiaalista mediaa yms. on uskominen. Eli jos Nightwish tekee keskinkertaista paskaa, niin ei sitä mielestäni ainakaan ylistetä sokeasti. Tai sitten olen sokea. Toki Holopainen on tyyliin kaikkien papereissa Jumalasta seuraava ja oman aikakautemme Mozart, mutta se taas ei tavallaan liity Nightwishin yli- tai aliarvostukseen hirveästi.

Henkilökohtaisesti pidän Nightwishistä ja ylistän Holopaista. En pidä kahdesta edellisestä levystä oikeastaan lainkaan, mutta se ei vaikuta arvostukseeni bändiä kohtaan. Hirveän ristiriitaista, että Nightwishin parhaan laulajan aikana bändi on mielestäni tuottanut koko diskografian paskimmat levyt, kun taas suosikkilevyni löytyy Nightwishin paskimman laulajan ajoilta. Onneksi Floor osaa tulkita täydellisesti sekä uutta että vanhaa.

Vielä 10-vuotta ikää lisää ja luukutan Mambaa autossa täysillä.

Sitä älä jumalauta tee, tai joudun vaihtamaan kannattamaani NHL-seuraa ihan vain sen takia, ettei minua assosioida samassa yhteydessä sinun kanssa. :)

edit:

Aivan joo, piti ottaa myös kantaa siihen, että pidän Sabatonia melko paskana bändinä. Yliarvostettu se ei mielestäni varsinaisesti ole, koska en ole omissa piireissäni juuri kuullut mitään ylisanoja heistä, enkä muista koskaan törmänneeni heidän faneihin. Kuitenkin musiikin suurkuluttajana ja paljon keikoilla ja festareilla käyneenä, samaa en voi sanoa monesta muusta bändistä. Kerran näin livenä Iron Maidenia lämppäämässä, eikä bändi mielestäni mitään älyttömän lämmintä vastaanottoa saanut.

Jos metallimusiikin saralta pitää yliarvostettua etsiä, niin mielestäni Slipknot on tätä. Mutta kun asiaa tarkemmin pohdin, en tiedä onko heidänkään kohdalla yliarvostus oikea sana kuvailemaan heitä. Minua vain suunnattomasti vituttaa noin keskinkertaisen orkesterin suosio ja se, miten he kehtaavat kaupallistaa ihan kaiken itseensä liittyvän. Tai siltä se ainakin tuntuu.

Ghost on myös sellainen orkesti minkä suosiota en ymmärrä.

Tämä voi poikia jopa vihapostia, mutta Black Sabbath on mielestäni ehkäpä se yliarvostetuin bändi minkä tiedän. En rehellisesti sanottuna ole eläissäni kuullut yhtään hyvää biisiä heiltä ja Ozzy Osbournen ääni on ärsyttävin mitä olen kuunaan kuullut.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä voi poikia jopa vihapostia, mutta Black Sabbath on mielestäni ehkäpä se yliarvostetuin bändi minkä tiedän. En rehellisesti sanottuna ole eläissäni kuullut yhtään hyvää biisiä heiltä ja Ozzy Osbournen ääni on ärsyttävin mitä olen kuunaan kuullut.
Ozzy on vain yksi olisiko peräti viidestä laulajasta, joka yhtyeen levyllä on laulanut. Lisäksi kaikenlaista muutakin visertäjää siellä on käynyt mikrofonin takana eri tilanteissa, mm. Rob Halford.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ozzy on vain yksi olisiko peräti viidestä laulajasta, joka yhtyeen levyllä on laulanut. Lisäksi kaikenlaista muutakin visertäjää siellä on käynyt mikrofonin takana eri tilanteissa, mm. Rob Halford.

Taitaa olla enemmänkin. Diokin pyörähtänyt jossain vaiheessa. Myönnänkin rehellisesti, että olen tietoisesti vältellyt Black Sabbathin kuuntelua suurimmalti osin. Ensimmäinen kosketukseni bändiin kun valitettavasti oli Ozzyn aikakauden tuotoksilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos The Doors olisi vielä pystyssä (ei toivottavasti ole?), täällä olisi taatusti iso joukko porukkaa, joka inhoaisi Jim Morrisonin aikaista tuotantoa. Ne ekat BS:in levyt ovat huikeata tavaraa ja juuri Ozzyn ääni sopii siihen kuin nyrkki silmään. Tuon oli tarkoitus olla positiivinen kielikuva.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ozzy on vain yksi olisiko peräti viidestä laulajasta, joka yhtyeen levyllä on laulanut. Lisäksi kaikenlaista muutakin visertäjää siellä on käynyt mikrofonin takana eri tilanteissa, mm. Rob Halford.
Sabbath ei ole minunkaan suosikkini. Viimeisen keikan tallennetta kuunnellessa kuitenkin ajattelin, että onhan tämä kovaa kamaa, Ozzysta huolimatta.
Kyllähän se arvostus tulee pioneerityöstä, mitä he ovat tehneet. Ensimmäinen lajissaan on minun papereissani arvostelun yläpuolella.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän on helppo vastata. Kiss. Ei aukea sitten tippaakaan meikäläiselle. Oisko ne maskit aikanaan olleet se juttu, millä tuollainen epämusiikki on noussut suureen suosioon.

En ole koskaan digannut, mutten myöskään inhonnut. Lapsena 80-luvulla Kiss oli "isojen poikien juttu", kaverilla oli joku kasetti ja sitä taidettiin kuunnella 6-7-vuotiaana, koska sitten oltiin kovia.

Kiss on jotenkin onnistunut markkinoimaan maskuliinisuuden ja seksuaalisen voiman kohdeyleisöönsä = nuoret miehet, jotka hakevat identiteettiään ja itsevarmuuttaan. Veikkaisin että moni löytänyt Kissin nimenomaan teini-iässä.

Mainittakoon vielä, että kun poikani täytti vuoden, hankin hänelle Kissin potkupuvun ja Istanbulin suuresta basaarista nahkatakin, oli aikamoinen ilmestys kylillä ottaessaan ensiaskeliaan.

Stadioneita olisivat täyttäneet varmasti. Ysärillä Nirvana olisi etsikkoaikanaan takonut sellaisen määrän hittejä, että niillähän ratsastaa pitkälle. Tämä ei ole negaa vaan päinvastoin posia, vaatii taitoa päästä siihen asemaan. En kuitenkaan usko, että Cobainin hahmo olisi "periytynyt" seuraaville polville tai että Smell Like Teen Spirit voittaisi "paras biisi" -äänestyksiä ilman sattuneita asioita.

Jos Cobain ei olisi riistänyt henkeään, Nirvana olisi todennäköisesti hajonnut. Mutta jos Cobain olisi päässyt kuiville ja bändi olisi jatkanut, olisi siitä varmaankin tullut Pearl Jamin kaltainen yhtye, joka olisi säilyttänyt fanikuntansa, mutta suurin suksee olisi ollut takana ja intohimoisimmat fanit olisivat vuodesta toiseen toistelleet, että Nevermind oli paras.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös