Yleisesti NHL:stä

  • 3 949 587
  • 14 094

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä termi on taxi squad ja miksi sitä on alettu täällä viljelemään? Ilmeisesti kyse on farmista, mikä vika perinteikkäässä termissä?
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mites tuo sääntö menee nykyään NHL:ssä tuon ohjaus/potkumaalien kanssa. Tuossa Devilsin ja Rangersien välisessä ottelussa Miles Woodin 4-2-maalin oletin hylättävän, kun luistin irtosi jäästä ja vielä kääntyi potkumaiseksi ohjaukseksi. Olin ollut siinä käsityksessä, että ohjata saa niin kauan, kun luistimen terä pysyy jäässä, mutta tuossa se on ilmassa. Ja maali hyväksyttiin videotarkastuksen jälkeen. Eli miten tämä nykytulkintaa siis menee?

Miles Woodin maali
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mites tuo sääntö menee nykyään NHL:ssä tuon ohjaus/potkumaalien kanssa. Tuossa Devilsin ja Rangersien välisessä ottelussa Miles Woodin 4-2-maalin oletin hylättävän, kun luistin irtosi jäästä ja vielä kääntyi potkumaiseksi ohjaukseksi. Olin ollut siinä käsityksessä, että ohjata saa niin kauan, kun luistimen terä pysyy jäässä, mutta tuossa se on ilmassa. Ja maali hyväksyttiin videotarkastuksen jälkeen. Eli miten tämä nykytulkintaa siis menee?

Miles Woodin maali

Avainsana säännöissä on "distinct kicking motion".

37.4 Distinct Kicking Motion – Plays that involve a puck entering the net
as a direct result of a “distinct kicking motion” shall be ruled NO
GOAL. A “distinct kicking motion,” for purposes of Video Review, is
one where the video makes clear that an attacking Player has
deliberately propelled the puck with a kick of his foot or skate and
the puck subsequently enters the net. A goal cannot be scored on a
play where an attacking Player propels the puck with his skate into the
net (even by means of a subsequent deflection off of another Player)
using a “distinct kicking motion.” A goal also cannot be scored on a
play where an attacking Player kicks any equipment (stick, glove,
helmet, etc.) at the puck, including kicking the blade of his own stick,
causing the puck to cross the goal line. A puck that deflects into the
net off an attacking Player’s skate who does not use a “distinct kicking
motion” shall be ruled a GOAL. A puck that is directed into the net by
an attacking Players’ skate shall also be ruled a GOAL, as long
as no “distinct kicking motion” is evident. (See also Rule 49.2)

49.2 Goals - Kicking the puck shall be permitted in all zones. A goal cannot
be scored by an attacking player who uses a distinct kicking motion to
propel the puck into the net with his skate/foot. A goal cannot be
scored by an attacking player who kicks a puck that deflects into the
net off any player, goalkeeper or official.
A puck that deflects into the net off an attacking player’s skate who
does not use a distinct kicking motion is a legitimate goal. A puck that
is directed into the net by an attacking player’s skate shall be a
legitimate goal as long as no distinct kicking motion is evident. The
following should clarify deflections following a kicked puck that enters
the goal:
(i) A kicked puck that deflects off the body of any player of either team
(including the goalkeeper) shall be ruled no goal.
(ii) A kicked puck that deflects off the stick of any player (excluding the
goalkeeper’s stick) shall be ruled a good goal.
(iii) A goal will be allowed when an attacking player kicks the puck and
the puck deflects off his own stick and then into the net.
(iv) A goal will be allowed when a puck enters the goal after deflecting off
an attacking player’s skate or deflects off his skate while he is in the
process of stopping.
A goal cannot be scored by an attacking player who kicks any
equipment (stick, glove, helmet, etc.) at the puck, including kicking the
blade of his own stick, causing the puck to cross the goal line.

Goal Situations Subject to Video Review – The following situations
are subject to review by the NHL Situation Room:

...

(d) With the use of a foot/skate, was a “distinct kicking motion” evident?
 
Eli tuomarit siis katsoivat, ettei tuo ollut tarpeeksi potkumainen liike. Mielestäni tuo on vähän huono sääntö, koska se antaa liian suuren painon tulkinnalle. Joku tuomari voisi hyväksyä ja joku hylätä. Parempi mielestäni eurooppalainen sääntö (mikä ilmeisesti edelleen voimassa?), että ohjata saa niin kauan kuin terä pysyy kokonaan jäässä.
 

Kheldaur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Leijonat, (Saipa).
Mielestäni tuossa oli nimenomaan potkuliike, ehkä ei yksiselitteisen selkeä, mutta itse en olisi hyväksynyt maaliksi.
 

Gemondo

Jäsen
Aloin pohtimaan sitä että miten määritellään "potkuliike". Voisiko sen ajatella niin että potkuliike vaatii ensin jalan liikkeen taaksepäin ja siitä eteenpäin, ollakseen potku? Jos taas liikutat jalkaa ns. suoriltaan/perusasennosta eteenpäin silloin se on pikemminkin jalan ojennus eteenpän - joka taas on enempi ohjaus kuin potku?
 
Aloin pohtimaan sitä että miten määritellään "potkuliike". Voisiko sen ajatella niin että potkuliike vaatii ensin jalan liikkeen taaksepäin ja siitä eteenpäin, ollakseen potku? Jos taas liikutat jalkaa ns. suoriltaan/perusasennosta eteenpäin silloin se on pikemminkin jalan ojennus eteenpän - joka taas on enempi ohjaus kuin potku?

Nämä ovat just niitä tulkintakysymyksiä, mikä tekee tuosta potkun määrittämisestä ongelmallisen. Mitä jos tuollainen maali syntyisi playoffien seiskapelissä jatkoajalla? Siksi selkeämpi rajanveto juuri vaikka tuo, että terän pitäisi olla kokonaan jäässä, jolloin se olisi paljon helpompi tuomita jompaan kumpaan suuntaan. Tuli vähän yllätyksenä NHL:n sääntö tästä, kun oletin myös tuon Woodin maalin olevan selkeä hylky.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Ite tykkään änärin tavasta tulkita potkumaalit. Onhan se nyt ihan perseestä hylätä maaleja sen perusteella onko luistin jäässä vai ei jne. Selkeät potkuliikkeet (heilurimainen liike, tarkoitus potkaista) on hylättävä ja mun puolesta loput voidaan hyväksyäkin oli ne sitten tarkoituksella tai vahingossa jalasta/luistimesta ohjautuvia tai ohjattuja kiekkoja. Enemmänkin osoittaa vaan taitoa osata kääntää luistin oikeaan suuntaan, jos sen kiekon haluaa kimmottaa sen kautta (ilman potkuliikettä siis).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä jalalla ei saa tehdä maalia, kuten ei kädelläkään. Jos se osuu ja pomppaa vahingossa, ihan ok. Mutta jos pelaaja on tietoinen kiekon sijainnista ja liikuttaa raajaansa kiekon suuntaan, se on silloin hylättävä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mun mielestä jalalla saisi vaikka potkaista kiekon maaliin, jos joku niin haluaisi tehdä. Selkeää etua potkaisemalla mailalla pelaamiseen nähden ei saa, joten miksipä ei voisi olla sallittua. Jäisi vähän tulkinnanvaraisuutta ja ylimääräistä videokelailua pois.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Jos kiekkoa alettaisiin potkimaan maaliin kun maalin edessä on porukkaa makuullaan ja kontallaan niin nousee vakavien loukkaantumisten riski merkittävästi. Siksi varmaan ihan hyvä ettei se ole sallittua.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mun mielestä jalalla saisi vaikka potkaista kiekon maaliin, jos joku niin haluaisi tehdä. Selkeää etua potkaisemalla mailalla pelaamiseen nähden ei saa, joten miksipä ei voisi olla sallittua. Jäisi vähän tulkinnanvaraisuutta ja ylimääräistä videokelailua pois.
Jos jalalla saisi tehdä maalin niin jalalla pitäisi saada pelata puolustustakin, eli vedellä vaikka kunnon liukkareita sitten ja potkia nilkoille vrt. mailan nosto, painaminen jne. Aika vaikeaa pakin puolustaa noita, kun jo luistimella ohjaukset on vähän kyseenalaisia mielestäni.

Mun mielestä jääkiekon pointti on tehdä maaleja mailalla ja kaiken muun voisi kieltää, meni sitten perseestä, pohkeesta tai nenästä. Mutta mennään nyt tällä mitä on sitte ku on pakko.
 
Jalalla syöttämistä tai ylipäätään jalalla kiekon pelaamista ei taida olla säännöillä mitenkään rajattu? Minun "oikeustaju" hieman haroo vastaan kun ajattelee, että kiekkoa saa potkia miten tykkää kunhan juuri se viimeinen kosketus ennen maalia ei tapahdu potkulla.

Ymmärrän siis oikein hyvin tuon turvallisuusnäkökulman, mutta sen varjolla voisi kiekon jalalla pelaamisen kieltää kokonaan.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mielestäni tuossa oli nimenomaan potkuliike, ehkä ei yksiselitteisen selkeä, mutta itse en olisi hyväksynyt maaliksi.

Minä tulkitsin tilanteen seuraavasti:

Tuossa jalka liukuu terän suuntaisesti eteenpäin, mutta kiekko tulee sivusta päin ja myös osuu terän sivuun. Oikeastaan jalka siis siirtyy parempaan kohtaan ohjatakseen kiekkoa mutta ei kohdista kiekkoon potkuliikkeeksi katsottavaa voimaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Enemmän varmasti merkitystä sillä, että Carolinan ja Floridan peli siirtyi Canesin koronatilanteen takia. Sen piti olla tuohon aikaan, mihin CBJ-TB siirtyi.
 

Gemondo

Jäsen
Jos kiekkoa alettaisiin potkimaan maaliin kun maalin edessä on porukkaa makuullaan ja kontallaan niin nousee vakavien loukkaantumisten riski merkittävästi. Siksi varmaan ihan hyvä ettei se ole sallittua.
No enpä usko. Johan kiekkoa saa nytkin potkia miten huvittaa, vain maalin tekeminen potkaisemalla on kielletty.

Ja vaikka potkaisemalla maalin tekeminen sallittaisiin, ei niitä potkumaaleja silti nähtäisi mitenkään huomattavasti nykyistä enempää, koska maila on edelleen melkoisesti tehokkaampi maalintekoväline kuin luistin.
 

sventur

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Kyllä ainakin henkilökohtaisesti näen aika selkeän eron siinä potkaistaanko kiekkoa syöttääkseen vai maalinteko tarkoituksessa. Kyllä etenkin maalineduspelaaminen muuttuisi ihan merkittävästi jos kiekon saisi potkaista maaliin. Potkii toki taitavat maalineduspelaajat nytkin kiekkoa, mutta harvemmin maalia kohti ja vielä harvemmin voimalla. Kyllä ne jalat viuhuisi ihan eri malliin jos näppärän pikkusiirron sijasta vaihtoehto olisi potkaista kiekko voimalla maalia kohti.
 
Enemmän varmasti merkitystä sillä, että Carolinan ja Floridan peli siirtyi Canesin koronatilanteen takia. Sen piti olla tuohon aikaan, mihin CBJ-TB siirtyi.

Niin ja koska eurooppalaisten prime time -peli siirtyi, niin tilalle otettiin toinen aikaistamalla Columbus vs. Tampa. Eli hienosti NHL otti tässä huomioon meidät "väärällä" aikavyöhykkeellä elävät. Tai hienosti ja hienosti, eivät ne sitä huvikseen tee, vaan takaavat näkyvyyden tällä tavoin.
 

Ololinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Avs, Canes & SaiPa
Tavallaan tyhmä kysymys, mutta hetaan varmistus sille. Minulla ja kaverilla ollut aina NHL-kaudesta veto ITÄ vs. LÄNSI. Nyt meni divisioonien takia vähän vaikeaksi, en ainakaan varsinaista konferenssijakoa. Olisiko niin että: Pohjoinen divisioona & Läntinen div. vs. Keskinen div. ja Itäinen divisioona? Ps. olen ollut ja olen ITÄ.

Eihän minulla "Idän miehellävoisi olla joukkeita kuten NYR tai FLA.
 
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Tavallaan tyhmä kysymys, mutta hetaan varmistus sille. Minulla ja kaverilla ollut aina NHL-kaudesta veto ITÄ vs. LÄNSI. Nyt meni divisioonien takia vähän vaikeaksi, en ainakaan varsinaista konferenssijakoa. Olisiko niin että: Pohjoinen divisioona & Läntinen div. vs. Keskinen div. ja Itäinen divisioona? Ps. olen ollut ja olen ITÄ.

Eihän minulla "Idän miehellävoisi olla joukkeita kuten NYR tai FLA.
Konferenssijakoa ei tietääkseni tällä kaudella ole käytössä.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs KalPa
  • 2.32
  • 4.00
  • 2.64
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös