Eli on siis kuitenkin olemassa se kollektiivinen velvollisuus ylläpitää toimivaa yhteiskuntaa. Ei kuitenkaan kaikissa asioissa?
On tietenkin kokolailla eri asia, että onko kollektiivinen velvollisuus ottaa osaa turvallisen ja toimivan yhteiskunnan puolesta, ja painottaen niitä resursseja, kuin kollektiivinen velvollisuus tehdä lapsia, ja jopa ilman resursseja. Jos näissä et eroa näe, niin siitä en minä toki voi enempää todeta kuin että vähän ollaan erilaisessa arvomaailmassa, mutta mitäpä tuosta. Annetaan niiden toki olla. Eikä minua haittaa sanoa, että sovitaan sinun olevan oikeassa, ja that's it.
Niin, itse tosiaan näen asian niin, että se työperäinen maahanmuutto tulisi olla sitä porukkaa, joille ei makseta sitten valtion kassasta tukia. Enkä osta suoraan kyllä tuota ajatusta "hyväksikäyttämisestäkään". Ja toisaalta tämäkin kommentti heijastelee ajatusmaailmaasi; niitä hyvätuloisia kyllä voidaan käyttää hyväksi rahoittamaan muiden elämää, mutta kun asiaa ajatellaan toisinpäin (miten siitä valtiolle taloudellisesti miinusmerkkisestä henkilöstä saataisiin plusmerkkinen) se onkin hirvittävän paha juttu.
Työperäistä maahanmuuttoa varmastikin kaikki kannattaa, ja nimenomaan muodossa jota kuvailet. Toki siitä varmastikin olemme eri mieltä, että pitääkö sitä käyttä hyödykseen palkanpolkemiseen toisilla aloilla, joissa ei enää nykyisellä palkkatasolla saa tekijöitä, jolloin pienipalkkaisen tänne tulevat ehdottomasti rasittavat yhteiskuntaa, ja vaativat jälleen kasvavassa määrin veronmaksukykyä lisää.
Itse pääosin tuossa rahoittamisessa otan esiin aina sen lähestymiskulman, että jos ihminen ei sen verotuksen vuoksi oikeasti kuole -kuten täällä usein väitetään tapahtuvan- niin kannattaa aina muistaa, että osin se yhteiskunta on ollut vastaamassa sen menstymisen saavuttamiseen, joka toisenlaisessa järjestelmässä, kuten maailmallakin oikein hyvin nähdään, se ei kenties olisi lainkaan ollut mahdollista. Myöskin uskon arvostettavan yhteiskuntarauhaam joka sekin ennemin tai myöhemmin vaarantuu, jos hirveästi huudellaan tuskaa veronmaksuista.
Ok, tiedän, että vedän vähän kiusallanikin överiksi noin kommentit välillä, mutta osin juuri siksi, että täysin puupäisesti nähdään vain yhdestä kulmasta asiat, ja jos joku on eri mieltä, niin täällä on heti kommari , joka ei luo pohjaa millekään keskustelulle yhtään missään. Kaikiella on lopulta hintansa tässä yhteiskunnassa, ja jokaisen kannattaa meittiä, että missä se arvomaailma lepää ja sitten tarkastella asioita jokta siihen vaikuttavat, ja edelleen sitten sitä, miten se vaikuttaa yhteiskuntaan takaisinpäin. Itse en suin sruminkaan halua kellekään menestyneellkään yhdysvaltojen mallia, jossa asiodien pettäessä kaikki meneekin, ja ollaan kohta jo kadulla asumassa. Ja kas, senkin asian täällä turvaa sosiaalisempi maailmankatsomus, että näin ei juurikaan taoahdu ellei ihan seinähulluksi ole alkanut. Eli en tosiaankin toivoisi, että menestynyt ihminen näkee asiat tosiaankin tuolla tavallaa, että häntä hyväksikäytetään, koska aika paljon hänellekin takaisin päin siitä tulee, että yhteiskunta toimii.
Tämä. Näin pitäisikin toimia, ja olisi pitänyt toimia jo kauan aikaa sitten. Ei pelkästään eläkepommin takia. Meillä on kauhea määrä ihmisiä suojatyöpaikoissa (valtion virat, siihen päälle hyvinvointialueet), jossa fyrkka tulee tyhjästä. Ei se oikein kannusta jäämään pois töistä lasten hankinnan takia, jos saat hirveät kasat paalua tekemättä mitään. Nuo rahat voisi turhia virkoja karsimalla saada helposti ohjattua vaikkapa sinne lapsiperheille suunnattuihin tukiin, sillä saataisiin sitä intoa taas mukaan. Toki, varjopuolena sitten taas matalapalkka-aloilla se lapsenteko houkuttelisi entistä enemmän ja lisäisi työvoimapulaa sinne.
Musta lienee kuitenkin parempi, että niitä töitä tehdään, kuin että nämäkin palkat maksettaisiin verojen kautta tukina. Tokihan lienee ihan selvä, että valtio sekä kuntasektorilla heiluu turhaa populaa ihan hemmetisti, mutta useimmiten lähdön saa juuri ne joiden pitäisi jäädä.
Kyllä itse näin ja näen edelleenkin, että jos vaan on sellaisia ihmisiä, jotka haluavat hoitaa lapsiaan kotona, ja siksi se ura jää tkemättä, niin kyllä sitä kannattaa paljon nykyistä enemmän tukea, ja tällä kertaa muodolla, jossa myös sille vanhemmudeellekin lasketaan riittävä arvo, ja jopa kerrytisi vähän sitä eläkettäkin.
Kollektiivinen päivähoitokin on itseään jo niin kallista touhua, että en näe sitäkään ihan toimivaksi, ja yhä useampi lapsi myös on kasvatuksellisesti enemmän irti vanhemmistaan, ja sen kasvattuksen joutuu hoitamaan joku ihan muu taho, ja se näkyy kyllä ongelmina myös kouluissa.
Kiitos muuten nyt siitä, että edes käydään keskustelua, koska se oli pääsyy pienelle provoilulle, että haluaisin tosiaankin nähdä ihmisten todellisia motiiveja huudella mm sen syntyvyyden perään. Pelkkä itsekäs lähtökohta kun ei ole oikein hyvä asia sekään. Pahoittelen tietenkin, että tällä lähestymistavalla saa aina ihmiset varpailleen, mutta keskutelu lkiinnostaa aina, koska vain siten voi myös tarkastella itse asioita eri perspektiivistä.