Yleinen F1-keskustelu

  • 330 031
  • 2 056

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuunteleeko täällä kukaan F1 aiheisia podcasteja? Itse olen löytänyt kaksi podcastia, jotka ovat ylitse muiden. WTF1 Podcast, sekä Shikaani F1 podcast. Ekana mainitussa käydään leppoisalla ryhmällä läpi viikonlopun tapahtumat ja annetaan arvosanat joka kuskille. Mukana mm. youtubesta tuttu Matthew Gallagher (xMattyG).
Jälkimmäinen on suomalainen podcast, jossa käydään yleensä lävitse ajankohtaisia F1 tapahtumia, sekä kisaviikonloppujen tapahtumat ja jaksot päättyvät laadukkaaseen vitsiin. Spotifysta löytyvät molemmat.
En ole juurikaan kuunnellut, mutta WTF1 on youtubesta tuttu, joten täytynee katsastaa ainakin tuo podcast. Seurasin aiemmin youtubesta Pitlane-podcastia, mutta se taidettiin lopettaa viime kauteen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuunteleeko täällä kukaan F1 aiheisia podcasteja? Itse olen löytänyt kaksi podcastia, jotka ovat ylitse muiden. WTF1 Podcast, sekä Shikaani F1 podcast. Ekana mainitussa käydään leppoisalla ryhmällä läpi viikonlopun tapahtumat ja annetaan arvosanat joka kuskille. Mukana mm. youtubesta tuttu Matthew Gallagher (xMattyG).
Jälkimmäinen on suomalainen podcast, jossa käydään yleensä lävitse ajankohtaisia F1 tapahtumia, sekä kisaviikonloppujen tapahtumat ja jaksot päättyvät laadukkaaseen vitsiin. Spotifysta löytyvät molemmat.
Beyond The Grid on ehdotonta kuunneltavaa F1-ihmiselle, varsinkin lopettaneiden kuljettajien ja väistyneiden pomojen vieraillessa Tom Clarksonin aalloilla. Esimerkiksi Domenicali, Villeneuve ja Ralf Schumacher kertoivat asioita, joista julkisuudessa on ennen ollut hyvin vähän puhetta. Nykyporukka on vähän niin ja näin, koska luonnollisesti eivät voi varikon salaisuuksia valottaa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuunteleeko täällä kukaan F1 aiheisia podcasteja? Itse olen löytänyt kaksi podcastia, jotka ovat ylitse muiden. WTF1 Podcast, sekä Shikaani F1 podcast. Ekana mainitussa käydään leppoisalla ryhmällä läpi viikonlopun tapahtumat ja annetaan arvosanat joka kuskille. Mukana mm. youtubesta tuttu Matthew Gallagher (xMattyG).
Jälkimmäinen on suomalainen podcast, jossa käydään yleensä lävitse ajankohtaisia F1 tapahtumia, sekä kisaviikonloppujen tapahtumat ja jaksot päättyvät laadukkaaseen vitsiin. Spotifysta löytyvät molemmat.
Tuo ensimmäinen ollut kuuntelussa reilun vuoden ajan. Tykkään kyllä kovasti. Sopivan rennolla otteella osaavat tarkastella asioita eivätkä ihan liikaa vedä briteille tyypilliseen tapaan Hamilton fanboy laseja päähän. Tietyt kuskit ovat kyllä silmätikkuina (Bottas), mutta yleensä osaavat kyllä perustella kritiikkinsä. Tuo arvosana lopussa on myös hyvä lisä. Yhdessä tuoreessa jaksossa oli vieraana Max ja Alex, joten ovat saaneet kyllä nimeä myös selkeästi.

Beyond the Grid vähän eri kulmalla tehty, enemmän perehdytään henkilöihin ja heidän tiettyihin piirteisiin. Aika paljon riippuu vieraasta ja aiheesta kuinka syvälle mennään. Kimin jakso oli yllättävän hyvä, Valtteri taas aika hajuton ja mauton. Mutta tosiaan hieman vaikuttaa se, onko vielä aktiivikuski vai onko heihin vahvoja sidoksia. Esim Nico Rosberg ei paljon uskaltanut puhua riidoistaan Hamiltoniin. Taisi sanoa omassa jaksossaan, että paljastaa ne sitten kun kumpikaan ei ole enää radalla. Myöskään Toto Wolffilta ei saatu kauheasti mitään syvällistä irti. Ross Brawn ja Mika Salo puolestaan kertoivat hauskoja yksityiskohtia Ferrarin menosta.

Paljon on kyllä sisältöä mitä kuunnella, mutta nämä kaksi nyt tasapainottavat hyvin toisiaan minusta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Laitetaan tänne kun Imolasta tulee aina mieleen Senna ja Imola 1994. Missä olit kun tuo kaikki tapahtui?

Itse lähdin lauantaina 17v viettämään jo päivällä vapun aattoa stadiin ja siksi jäi aika-ajot väliin. Ja kun nettiä ei kännyköissä ollut (ei siis nykymuodossa kumpiakaan), niin eipä ollut tietoakaan.

Sitten aamuyöstä pilkun aikaan Keravan Rockwellsissä katse osui avonaiseen televisioon, jossa pyöri txt-tv ja uutiset. Ja teksti: Ratzenberger kuollut. Sitä tulikin käsiteltyä jätkien kanssa snagarilla ja kävellessä kotiin.

Sunnuntaina pienessä krapulassa kolmonen auki ja sunnuntain perussetti, Beverly Hills 90210, Frendit, Simpsonit, F1... (Hockey Night talvella) ja mitä tapahtuikaan. Senna pihalle ja taisteli txt-tv:n mukaan hengestään. Ja lopulta illalla tieto kuolemasta. Ei voinut käsittää. Siinä meni se ilta sumussa, vaikka ei ollut enää krapulakaan.

Jäänyt kyllä mieleen, vaikka aikaa tuosta jo 26v.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itse olin katsomassa tuota kisaa mummolassa..
Yksi asia mikä tuosta synkästä sunnuntaista jäi tämän lisäksi ikävästi muistoihin toinenkin asia. Noiden hienojen ohjelmien 90210 ja Simpsonien lisäksi illalla tuli vielä Ruutulippu. Muistan kun ohjelman lopussa vielä omistettiin eräs kappale suuren mestarin poismenolle. Tämä kappale oli Cat Cat: Bye Bye Baby joka oli tuolloin erittäin kova hitti. Vaikka olin tuolloin vasta 13vuotias niin kyllä oksennuksen maku tuli tuolloin suuhun.. Löytyisiköhän tuota klippiä vielä jostain?
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä puolestani olin silloin mökillä. Itse en 12-vuotiaana silloin katsonut kisaa, mutta faija katsoi. Oli hyvin vakava ja hiljainen sinä päivänä kisan jälkeen. Itse en vielä silloin käsittänyt, millainen asia Imolan musta viikonloppu oli.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistan kun ohjelman lopussa vielä omistettiin eräs kappale suuren mestarin poismenolle. Tämä kappale oli Cat Cat: Bye Bye Baby joka oli tuolloin erittäin kova hitti. Vaikka olin tuolloin vasta 13vuotias niin kyllä oksennuksen maku tuli tuolloin suuhun.. Löytyisiköhän tuota klippiä vielä jostain?
CatCatillä ei ollut mitään tekemistä Sennan kuoleman kanssa. Kyseinen klippi oli tehty etukäteen siinä uskossa, että Suomi voittaa euroviisut, jotka järjestettiin samana viikonloppuna. Tieto Sennan kuolemasta editoitiin ohjelmaan kauhealla kiireellä, eikä kenellekään tullut mieleen editoida loppujuontoa.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Itse olin katsomassa tuota kisaa mummolassa..
Yksi asia mikä tuosta synkästä sunnuntaista jäi tämän lisäksi ikävästi muistoihin toinenkin asia. Noiden hienojen ohjelmien 90210 ja Simpsonien lisäksi illalla tuli vielä Ruutulippu. Muistan kun ohjelman lopussa vielä omistettiin eräs kappale suuren mestarin poismenolle. Tämä kappale oli Cat Cat: Bye Bye Baby joka oli tuolloin erittäin kova hitti. Vaikka olin tuolloin vasta 13vuotias niin kyllä oksennuksen maku tuli tuolloin suuhun.. Löytyisiköhän tuota klippiä vielä jostain?
Itse muistelen tämän menneen tyyliin: Juuri saamamme tiedon mukaan Senna on kuollut vammoihinsa, ja ei muuta kuin euroviisuja jännäämään, bye bye baby ja ensi viikkoon.
Tuo Sennan kuolemasta kertova lause oli ilmeisesti lisätty kiireessä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itse muistelen tämän menneen tyyliin: Juuri saamamme tiedon mukaan Senna on kuollut vammoihinsa, ja ei muuta kuin euroviisuja jännäämään, bye bye baby ja ensi viikkoon.
Tuo Sennan kuolemasta kertova lause oli ilmeisesti lisätty kiireessä.

Voi hyvinkin mennä noin..olisi kiva löytää tuo klippi jostain arkistoista..
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en muista tuota Ruutulipun bye bye baby-lopetusta mutta Ruutulipun toki noin yleensä. Kyllähän sekin kuului su illan ohjelmistoon, siellä oli yleensä ne F1-kisan haastattelut.

Euroviisuja on tullut katsottua 1980-luvun puolesta välistä lähtien mutta 1994 ne jäivät väliin, koska kisat järjestettiin vapun aattona lauantaina ja silloin karvan alle 18-vuotiaana 100t ihmistä Espalla ja jälkimainingit kiinnostivat enemmän. Cat Cat taisi olla yksi ennakkosuosikeista, ainakin vaihteeksi Suomen mediassa ja kuinka sitten kävikään...

... 11 pistettä ja sija 22., joka tarkoitti, ettei seuraavana vuonna ollut asiaa itse kisaan. Ensimmäistä kertaa Euroviisujen historiassa. Kisojen kokoa kun alettiin rajoittamaan uusien/vanhojen maiden tullessa jälleen Euroopan kartalle 1990-luvun alussa.

joten ehkä se bye bye baby sopi tuohon tilanteeseen. Synkkä vkloppu oli F1-faneille sekä Euroviisuista diggaaville.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Laitetaan tänne kun en parempaakaan ketjua keksinyt. 14-vuotias lohjalainen Tuukka Taponen voitti eilen Portugalin Portimaossa kartingin OK junior-luokan MM-hopeaa. Keli oli melko haastava sillä rata oli erittäin märkä. Taponen siirtyi täksi kaudeksi italialaiseen Tony Kart Racing-talliin jolla on läheiset suhteet Ferrarin F1-talliin. Moni Ferrarin junioritiimin kuljettaja on ajanut kartingia Tony Kart Racing-tiimissä. Onko Tuukka Taponen seuraava suomalainen Ferrarin F1-kuljettaja?

 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Laitetaan vielä toinen pikku pätkä Tuukka Taposta, tämä on Espanjan Zuerasta tältä syksyltä. Poikahan suorastaan lentää tuolla radalla.
edit. Tuon sinisen auton, jonka Tuukka Taponen ohittaa viimeisenä siirtyessään kärkeen, ratissa on Luca Badoerin poika Brando.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Tuukka Taposen tavoite on siis ajaa F1:a kaudella 2029. Kuulostaa järkevältä, kausi tai pari Kimin tallikaverina Alfalla ja sitten Ferrarille.

Aikamoinen ennustus että Kimi olisi enää tuolloin Alfan ratissa. Itse uskon Kimin jo tuolloin korvanneen eläköityneen Verstappenin Red Bullilla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Unohdat sellaisen asian, että Alonso on tuohon mennessä kehittänyt itselleen voittaja-auton ja on suurin suosikki.
Haasin ratissa, toki. Ne Kimin kanssa kamppailee kummalla on enemmän startteja (600+) ja kilometrejä radalla (näitä ei uskalla edes arvailla).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Tuukka Taposen tavoite on siis ajaa F1:a kaudella 2029. Kuulostaa järkevältä, kausi tai pari Kimin tallikaverina Alfalla ja sitten Ferrarille.
Minkälaiset rahat tällä Taposella on takanaan? Ykkösiin pääseminen on aina ollut vaikeaa, mutta se on vaikeutunut jopa huomattavasti Räikkösen ja Kovalaisen ajoista. Aika vähissä alkaa olla Räikkösen ja Alonson kaltaiset tapaukset, joissa perheen kaikki raha meni poikien harrastuksiin. Ensi kaudella ajanee kolme miljardöörin lasta ja kaksi satojen miljoonien perheestä tulevaa (Norris ja Schumacher). Perez, Sainz ja Verstappen ovat käsittääkseni luokkaa varakkaasta perheestä. Muut ovat sitten jonkun sponsorin/akatemian löytäneet maksamaan mahdollisesti pitkänkin ajan kuluttua.

Toivottavasti Taponen onnistuu luomaan hyvän uran, Karin ja Vainion kohdalla on ainakin toistaiseksi jäänyt vähän piippuun. Karihan siirtyy ensi vuodeksi kestävyyskisoihin hakemaan uutta suuntaa, mikä lienee ihan hyvä veto. Elämää on myös ykkösten ulkopuolella, esimerkiksi Allan McNish, Tom Kristensen, Dario Franchitti ja Jan Magnussen eivät saaneet ykkösissä mitään aikaan, jos edes ajoivat niissä, mutta kokonaisuutena tekivät montaa kelpo F1-kuljettajaa paremman uran.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minkälaiset rahat tällä Taposella on takanaan? Ykkösiin pääseminen on aina ollut vaikeaa, mutta se on vaikeutunut jopa huomattavasti Räikkösen ja Kovalaisen ajoista. Aika vähissä alkaa olla Räikkösen ja Alonson kaltaiset tapaukset, joissa perheen kaikki raha meni poikien harrastuksiin. Ensi kaudella ajanee kolme miljardöörin lasta ja kaksi satojen miljoonien perheestä tulevaa (Norris ja Schumacher). Perez, Sainz ja Verstappen ovat käsittääkseni luokkaa varakkaasta perheestä. Muut ovat sitten jonkun sponsorin/akatemian löytäneet maksamaan mahdollisesti pitkänkin ajan kuluttua.

Toivottavasti Taponen onnistuu luomaan hyvän uran, Karin ja Vainion kohdalla on ainakin toistaiseksi jäänyt vähän piippuun. Karihan siirtyy ensi vuodeksi kestävyyskisoihin hakemaan uutta suuntaa, mikä lienee ihan hyvä veto. Elämää on myös ykkösten ulkopuolella, esimerkiksi Allan McNish, Tom Kristensen, Dario Franchitti ja Jan Magnussen eivät saaneet ykkösissä mitään aikaan, jos edes ajoivat niissä, mutta kokonaisuutena tekivät montaa kelpo F1-kuljettajaa paremman uran.

Eipä siellä taustalla mitään miljoonia ole, ihan tavalliset keskituloiset vanhemmat ja sponsoreina paljon paikallisia pk-yrityksiä. Finnfoam ja Decens taitavat olla suurimmat yhteistyökumppanit. Jääkiekosta puhutaan kalliina lajina harrastaa mutta 150 000 kaudesta on ihan jotain muuta.


Laitetaan vielä pieni pätkä pojan ajoa jota on upea katsella. Tämä on Ranskan Angervillen vuoden 2019 EM-osakilpailusta. Tuukka voittaa Kohtala Sportsin autolla kakkosta kuudella sekunnilla ja ajaa kisan nopeimman kierroksen toiseksi viimeisellä kierroksella vaikka olisi voinut vain lasketella maaliin. Täydellistä ylivoimaa kun muistaa että kalusto on kaikilla melko lailla sama.



 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysytäämpäs tässä nyt tälläinen polli, että kuka on paras yksinkertainen maailmanmestari? Itse pidän yksinkertaisista maailmanmestareista parhaana Nigel Mansellia. Urallaan sai 31 voittoa, joka on aivan helevetin paljon. Edellä vain moninkertaiset maailmanmestarit. Mansell oli omasta mielestäni kuski, joka ei varmistellut, vaan kärkkyi voittoa ja ohitusta aina kun oli mahdollisuus. Välillä tuli spinnejä ja muita ulosajoja, mutta yrityksen puutteestä ei voinut syyttää.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Kysytäämpäs tässä nyt tälläinen polli, että kuka on paras yksinkertainen maailmanmestari? Itse pidän yksinkertaisista maailmanmestareista parhaana Nigel Mansellia. Urallaan sai 31 voittoa, joka on aivan helevetin paljon. Edellä vain moninkertaiset maailmanmestarit. Mansell oli omasta mielestäni kuski, joka ei varmistellut, vaan kärkkyi voittoa ja ohitusta aina kun oli mahdollisuus. Välillä tuli spinnejä ja muita ulosajoja, mutta yrityksen puutteestä ei voinut syyttää.
Värilasien takaa täytyy sanoa, Räikkönen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Räkä tietenkin. McLarenilta olisi ansainnut ainakin yhden lisää.
Aika laadukas jätkä yhden tittelin kuskiksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kysytäämpäs tässä nyt tälläinen polli, että kuka on paras yksinkertainen maailmanmestari? Itse pidän yksinkertaisista maailmanmestareista parhaana Nigel Mansellia. Urallaan sai 31 voittoa, joka on aivan helevetin paljon. Edellä vain moninkertaiset maailmanmestarit. Mansell oli omasta mielestäni kuski, joka ei varmistellut, vaan kärkkyi voittoa ja ohitusta aina kun oli mahdollisuus. Välillä tuli spinnejä ja muita ulosajoja, mutta yrityksen puutteestä ei voinut syyttää.
John Surtees. Ainoa sekä MotoGP:n (toki silloin se ei vielä MotoGP ollut) että F1-mestaruuden voittanut. Vaikkei kilpailu ihan ttämän päivän tasolla vielä ollut, ero moottoripyörällä ja autolla on kuin yöllä ja päivällä. Riskit vastaavasti oli molemmissa huimasti korkeammat kuin nyt, joten oli pieni ihme selvitä kaudesta edes hengissä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
James Hunt oli myös omanlaisensa hahmo. Surtees kyllä kova ja miksei Nigel myös. Ja Jochen Rindt olisi saattanut saada paljon enemmänkin aikaan jos ei olisi kuollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös