YLE aloittaa venäjänkieliset lähetykset

  • 7 814
  • 60

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Lisäksi suomalaisista jätetään vaille omankielisiä uutisiaan mm. romanit, vaikka heidän kielelliset oikeutensa on kirjattu perustuslakiin.
Päivittäisiä uutisia Yle ei tarjoa romaninkielellä, mutta sunnuntaisin Yle Radio 1:ssä kuultava Romano mirits -ohjelma sisältää myös romaninkieliset uutiset. Kokonaan ilman omankielisiä uutisia romanit eivät siis jää, mutta päivittäiset uutiset olisivat varmasti paikallaan ainakin radiossa.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Toki BBC julkaisee uutisia yli 20 kielellä ja Sveitsin Yleisradio neljällä kielellä - puolella YLEn väkimäärästä ja pienemmällä budjetilla 10 miljoonan asukkaan maassa...

muaddib

Faktaa:

Sveitsin väkiluku on 7,9 milj. Suomen 5,4 milj.

Sveitsin yleisradioyhtiön liikevaihto oli 2010 1,295 mrd euroa, Ylen 420 milj euroa.

Henkilökuntaa 'Alppimaan ylessä' yhteensä 5 600 (v. 2010). Kotimaisessa versiossa vastaavasti 3 100.

Sveitsin tv-maksu oli eurooppalaisessa vertailussa kallein, 365 euroa vuodessa, vuonna 2011.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Venäjä ei ole Suomen virallinen kieli, joten on melko väärin palvella venäläisiä suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Radiosta tulee jo venäjänkieliset uutiset. Kuunnelkoot niitä.

Täysin samaa mieltä miksi meidän suomalaisten pitää maksaa venäjänkielisistä ohjelmista?? Suurin osa venäjänkielisistä asuu pääkaupunkiseudulla jossa ainakin kuuluu jo radio Sputnik. Lappeenrannan seudusta en tiedä mutta epäilen että tämä Sputnik kuuluu myös siellä. Kuunnelkoot itänaapurit sitä asemaa jos ei kerran suomen tai englannin kielinen palvelu kelpaa. Tai lähtekööt sitten pois täältä ihmisten ilmoilta takaisin sinne mistä ovat tänne tuleetkin, minä ainakaan en heitä kaipaa ja tulen mainiosti toimeen ilman yhtäkään venäläistä. Niinhän se on että idästä ei ole tullut mitään muuta hyvää kuin aurinko.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Rasisti on rasisti vaikka voissa paistaisi. Suuri osa suomalaisesta kulttuurista, geenipohjasta ja kielestä on tullut idästä.


Rasisti??? Aika jyrkästi kommentoitu nimimerkki Yläpesä, sanoisin ennemmin että isänmaallinen.
Sukuni isän puolelta asui Laatokan karjalassa aivan vanhan rajan tuntumassa sukutukimuksen mukaan 1600 luvulta lähtien aivan tuohon talvisodan alkuun asti. Isäni on myös syntynyt tuolla Laatokan rannalla. Koska sukuni on asunut tuossa vanhan rajan tuntumassa ovat he luonnollisesti olleet jopa vuosisatoja hyvinkin läheisessä tekemisissä rajanaapurin kanssa. En yllättyisi vaikka joku tulisi todisteiden kanssa kertomaan että minussakin virtaisi muutaman sukupolven takaa ihan aitoa venäläistä verta. Niinpä pyydän sinua harkitsemaan uudelleen sitä voitko nimittää minua rasistiksi. Isänmaalliseksi minua voit haukkua sillä en voi hyväksyä sitä mitä isä aurinkoinen vuonna 1939 meille suomalaisille ja samalla suvulleni teki. Varasti törkeästi meidän laillisesti omistamaamme maata tappaen ja vahingoittaen samalla suurta joukkoa suomen kansalaisia.
Tässä syy miksi en pidä siitä että nuo itänaapurin asukkaat tulevat tänne suomeen tekemään rikoksiaan. Kaiken lisäksi vielä meidän veronmaksajien pitäisi kustantaa heille jotain omankielistä ohjelmaa YLE:ltä. Pysyn edelleen kannassani että minun puolestani saisivat mennä takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
Idästä ei ole koskaan tullut mitään mutta hyvää kuin aurinko.
Ja kantani on täysin isänmaallinen perustuen yllä esittämääni kertomukseeni ei rasistinen.
Ne jotka epäisänmaallisesti kannattavat Otto Wille Kuusisen 1939 politiikkaa ovat luonnollisesti kanssani täysin eri mieltä, mutta se on taas ihan oma keskustelun aiheensa.
 

#76

Jäsen
YLE palvelee Suomess asuvia ihmisiä, joista osa maksaa verojakin vaikkeivat ymmärtäisi suomea tai ruotsia.

Sukulaiset kärsi viime sotien temmellyksessä, mutta nykyvenäläisillä ei ole mitään sen asian kanssa tekemistä ja venäläinen kollega on erittäin miellyttävä ihminen. Minä en henkilökohtaisesti ole kokenut mitään vääryyttä venäläisten toimesta ja miksi minun pitäisi välittää jostain menneistä, jotka kohdistuneet joihinkin pitkälti jo kuolleisiin muihin pitkälti jo kuolleiden toimesta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tässä syy miksi en pidä siitä että nuo itänaapurin asukkaat tulevat tänne suomeen tekemään rikoksiaan. Kaiken lisäksi vielä meidän veronmaksajien pitäisi kustantaa heille jotain omankielistä ohjelmaa YLE:ltä. Pysyn edelleen kannassani että minun puolestani saisivat mennä takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
Idästä ei ole koskaan tullut mitään mutta hyvää kuin aurinko.
Ja kantani on täysin isänmaallinen perustuen yllä esittämääni kertomukseeni ei rasistinen...

Äitini lähti 14-vuotiaana evakkoon Äyräpäästä vuonna 1939, eikä päässyt koskaan palaamaan kotiinsa. Minä kävin enoni kanssa muutama vuosi sitten katsomassa äitini kotitalon kivijalkaa. Isäni haavoittui kahdesti talvi- ja jatkosodassa venäläisten toimesta.

Minulla on ystäväpiirissä venäläisiä, jotka ovat perheellisiä, käyvät töissä ja maksavat veronsa Suomeen. He eivät ole rikollisia vaan tavallisia ihmisiä. Mikäli luokittelet ihmiset kansallisuuden perusteella rikollisiksi, olet rasisti.

Kannattaisi jo nousta ylös sieltä taisteluhaudasta, jatkosota loppui 19.9.1944.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei helvetti, kohta joku löytää suvustaan jonkun kantaisän joka on osallistunut Suureen Pohjan sotaan tai tullut kaltoinkohdelluksi Ison Vihan aikana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksei avoimesti rasistista rasistia muka saisi sanoa rasistiksi? Luulevatko he, että kun heidän tarkoituksensa pukee suoremmiksi sanoiksi, viesti ei menekään yhtä tehokkaasti perille? Vai säikähtävätkö he vain itseään?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Täysin samaa mieltä miksi meidän suomalaisten pitää maksaa venäjänkielisistä ohjelmista??

Varsinkin ensi vuodesta alkaen voidaan suoraan sanoa, että suomalaisten sijaan Ylen maksavat veronmaksajat. Tällä hetkellä voidaan vielä pyöritellä asioita niin, että Ylen toiminnan maksaa TV:n katsojat. Kummankaan (tv-lupamaksun tai "yleveron") maksaminen ei riipu millään tavalla kielestä, uskonnosta, passista tai muusta. Se riippuu siitä, missä asuu ja vielä tällä hetkellä siitä, käyttääkö palvelua tai onko rehellinen.

Suurin osa venäjänkielisistä asuu pääkaupunkiseudulla jossa ainakin kuuluu jo radio Sputnik.

Kyllä itse mielummin annan pääkaupunkiseudun venäläisten katsella yhteisin varoin maksettua neutraalia uutisointia kuin jotain Kremlin filtterin läpi suodettua paskaa. Radio nyt itsessään on jo sen verran vanhahtava laite, että enpä usko esimerkiksi nuoremman polven venäläisten kauhean paljon Sputnikkia seuraavan.

minä ainakaan en heitä kaipaa ja tulen mainiosti toimeen ilman yhtäkään venäläistä.

Venäläisiltä voisi napata miljardi euroa | Taloussanomat Tuon TS:n uutisen mukaan venäläisturistien mukana maahan tuli viime vuonna 1,1 miljardia euroa. Lisätään päälle vielä yritystoiminnasta tulevat eurot, niin päästään aika hulppeisiin lukemiin.

Vaikka venäläisistä ei pitäisikään, on mielestäni lähes idiotismia pitää heitä yhdentekevinä. Jo pelkästään valtionkassa kiittää siitä, että turistien kautta ihmiset työllistyvät (=maksavat veroja, säästävät tukimenoja, kuluttavat, jne.) ja yrityksille jää sen verran rahaa, että työllistävän vaikutuksen jälkeen voidaan vielä maksella yritysveroja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös