Joonatanin tapauksessa toki myös se, että hän ei rikkonut pysäköintiehtoja, ainakin jos hänen kirjoittamaansa on luottaminen.
Se on veikeää, että nuo pysäköintifirmat perustavat valvontamaksun perimisoikeutensa siihen logiikkaan, että se on sopimusrike, jota pysäköijä rikkoo. Ja ne sopimusehdot, mitä pitää noudattaa, on näkyvillä taulussa. Silti ne eivät osaa siihen tauluun kirjata, että lupalappu pitää olla näkyvillä. Tuota pitävät ikään kuin oletuksena, että lupa pitää olla näkyvilä. Mutta kyllä minä, jos oikeuteen asti päätyisin, lähtisin nimen omaan tuosta liikkeelle, että sopimusta ei ole rikottu, jos lupa on, vaikka se ei näkyvillä ollutkaan, jos siitä luvan esillä olosta ei sopimusehdoissa ole mainintaa.
Itse aikanaan sain valvontamaksun omasta pysäköintiruudustani kerrostalon parkkipaikalla. Lupa ei ollut näkyvillä. Vielä tänäkin päivänä minulla on tallennettu koneelle valokuva tuosta kyltistä, mikä parkkialueelle tullessa tuolloin oli. Siinä lukee: "Pysäköinti sallittu ainoastaan merkityille paikoille luvan saanneille. Ehtojen vastaisesta pysäköinnistä veloitetaan valvontamaksu. Pysäköimällä hyväksyt ehdot." Ja tuossa kaikki.
Minulla oli taloyhtiön omistajan kanssa vuokrasopimus pysäköintiruudustani ja lupalappukin oli saatu. Eli minulla oli lupa tuonne pysäköidä. Kun lupalappu ei ollut näkyvilä, sain valvontamaksun. Olin yhteydessä firmaan ja kerroin, että ruudussa pysäköitynä olleella ajoneuvolla oli lupa tuohon pysäköintiin ja valvontamaksu on aiheeton. Viittasin myös noihin kyltissä ilmoitettuihin ehtoihin, mutta eivät poistaneet valvontamaksua. No, seuraava vaihe oli, kun ilmoitin, etten ollut itse ajanut ajoneuvoa siihen ja se oli siinä.